Урок я І Україна. Природознавство Тема. Форми земної поверхні України



Скачати 92.04 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір92.04 Kb.
Купріянова В.В.

вчитель початкових класів


4 клас

Урок Я і Україна. Природознавство


Тема. Форми земної поверхні України.

Мета: формувати уявлення про форми земної поверхні України, сформувати поняття рівнина, горб, яр, балка, гора, поглибити знання учнів про краєвиди довкілля, розвивати пізнавальний інтерес, практичні навички роботи з картою, зошитом, підручником, вміння порівнювати, знаходити спільні та відмінні ознаки, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до природи рідного краю, бережливе ставлення до довкілля.


Обладнання: комп’ютерна презентація; Фізична карта України; картки для роботи в групах.
Хід уроку

І. Організація класу. Емоційне налаштування.

II Підсумок фенологічних спостережень за тиждень

1 Фронтальна робота

– Яка зараз пора року?

– Які суттєві ознаки зими? Причини.

- Пригадаємо, які ж явища природи можна спостерігати зимою за допомогою загадок?

• В нас узимку білим цвітом сад зацвів неначе літом (сніг)

• Біла морква взимку росте (бурулька)

• Не сніг і не лід, а сріблом дерева вбирає (іній)

• Не художник, а малює (мороз)

• Цілу ніч гуляє в полі, по широкому роздолі, білі гори намете, спочивати в ліс іде (метелиця) .

2 Індивідуальна робота

Виступ синоптика

– Для підведення підсумків за тиждень слово надається нашому Синоптику.

III Перевірка домашнього завдання

– Яку тему вивчали на минулому уроці?



1. Тестова робота
2. Індивідуальна робота.

Завдання 1. Розкажи, як правильно працювати з картою. Покажи, на якому материку, у якій півкулі знаходиться наша країна. Поміркуй, який це тепловий пояс.

Завдання 2. Покажи кордони України, назви країни, з якими межує Україна. Визнач за сторонами горизонту розташування сусідніх країн України.

Завдання 3. (На дошці записані числа, що стосуються теми уроку). Поясни кожне з них.

40 – Україна на сороковому місці у світі за територією.

7643 км – протяжність кордону України

7 - держав межують з Україною

43000000 – населення України на 1 жовтня 2014 року

3. Групова робота

І група . Кросворд "Україна".

1. Місто, де знаходиться одна з видатних пам'яток садово-паркового мистецтва "Софіївка", споруджена у пейзажному стилі. (У м а н ь).

2. Улюблені птахи українського народу, з ними пов'язано багато чудових легенд.

(Лелеки)


3. Країна, що межує з Україною на півночі. (Білорусь).

4. Талановита народна художниця-землячка, ім'я якої відоме далеко за межами України. (Примаченко).

5. Столиця нашої Батьківщини. (К и ї в).

6. Територія суші, яка має рівну поверхню. (Рівнина).

7. Материк, на якому ми живемо. (Євразія).


2 група Складіть павутинку, з якими державами межує Україна.


3 група. Використовуючи фізичну карту на форзаці підручника та її масштаб, знайти відстань:

від Луганська до Києва через Харків і Суми;

від Львова до Києва через Тернопіль і Житомир

4 група. Використовуючи фізичну карту на форзаці підручника та її масштаб, знайти відстань:

3 група: від Одеси до Києва через Кіровоград

4 група: від Сімферополя до Києва через Запоріжжя

5 група: від Донецька до Києва через Дніпропетровськ.

(Результати обчислень доповідають спікери груп)


4. Узагальнююче бліц – опитування.

1.Що таке материк?


2.Скільки є материків на земній кулі? Які?
3.На якому материку розташована Україна ? У якій його частині?

4.З якими державами межує Україна?


5.З якою державою кордон України найдовший , а з якою - найкоротший?
6.Яка протяжність усього кордону України?
7.На якому місці серед країн Європи знаходиться Україна за площею?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

– Наше завдання – познайомитися з формами земної поверхні України. Продовжити працювати з картою, читати її, пройтися стежками додаткової літератури, порівнювати і визначати найістотніші ознаки форм земної поверхні, обмінюватися знаннями, набутими самостійним напрацюванням.


Форми земної поверхні впливають на клімат місцевості, рослинний і тваринний світ, господарську діяльність людей, будівництво міст, сіл, доріг, залізниць, мостів, тунелів тощо. Знання форм земної поверхні допомагає орієнтуватись на місцевості. Ось чому знання форм земної поверхні необхідні кожній людині.
V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя про форми земної поверхні України

- Розгадайте ребуси і ви дізнаєтесь, про які форми поверхні буде йти мова.


(Рівнина, гора, горб, яр, балка)
План розповіді

1) Україна – рівнинна країна. Рівнини – це території суші, які мають рівну поверхню. Рівнини поділяються на низовини і височини.

Для полегшення запам'ятовування цих назв учнями вчитель складає на дошці схему.




Низовини позначаються на карті зеленим кольором, а височини – жовтим і світло-коричневим.

На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями – горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.

На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м. Часто трапляються яри і балки.



  1. Горби, яри, балки; утворення ярів і балок, охорона ґрунту.

Отже, на рівнинах є горби, яри й балки.

Яр – це велике заглиблення з крутими схилами на поверхні Землі.

Як він утворюється? Тала чи дощова вода по схилах горба або похилій місцевості стікає струмком. Від цього на ґрунті утворюється спочатку маленька борозенка. З роками вона глибшає і перетворюється на яр.

Через багато років круті схили ярів заростають рослинами, і яри перетворюються на балки – великі заглиблення з пологими схилами, що вкриті рослинністю.
3) Рельєф рідного краю

Кіровоград розташований у межах Придніпровської височини. Кіровоград лежить на рівнинах, обабіч ріки Інгул. Місто також перетинає притоки Інгулу Сугоклія та Біянка, низка струмків. Їм притаманні глибокі долини, у яких розширені ділянки змінюються вузькими каньйоноподібними, де береги круті і скелясті.


Область розташовується на південних схилах Придніпровської височини. Таке місцерозташування обумовлює дуже нерівний горбистий рельєф, на території області знаходиться велика кількість балок і ярів. Дуже актуальною проблемою є водна ерозія ґрунтів.

Фізкультхвилинка.

Динамічна вправа – енергізатор. Намалювати носом букви: Г, О, Р, А, Р, І, В, Н, И.



2. Практична робота з фізичною картою України (один учень працює біля дошки, решта - у зошитах)

– Розгляньте на карті України поверхню землі.

– Який колір переважає? Про що це свідчить?

– Знайдіть і прочитайте назви низовин, покажіть їх.

– Знайдіть і прочитайте назви височин, покажіть їх.

– Визначте, де кожна з низовин і височин розташована на території України відносно сторін горизонту.

– Підпишіть ці визначені сторони горизонту біля назви кожної низовини і височини на схемі, що накреслена на дошці (за зразком).

.

3. Робота за підручником (с. 107, 109)

Робота за малюнком (с. 107).

Пагорби – це височини на поверхні рівнини заввишки від 10 до 200м.


  • Розгляньте зображення горба.




Частини пагорба

1 – підошва; 2 – крутий схил; 3 – пологий схил; 4 – вершина
– З яких частин він складається? (У горба розрізняють: підніжжя, крутий схил, пологий схил, вершину. Як правило, схили вкриті рослинністю.)

  • Порівняйте схили горба. (Один схил горба крутий, інший – пологий).

    1. Робота за малюнком (с. 109).

  • Розгляньте схему будови гори.



Частини гори

1 – підошва; 2 – крутий схил; 3 – пологий схил; 4 – вершина; 5 – ґрунт

  • Назвіть всі її частини.


Робота в парах. Діаграма Венна.

Горб Гора




  • Визначте спільні ознаки гори і горба. (І горб, і гора мають однакові складові частини: підніжжя, схили, вершину.)

  • Визначте їх відмінні ознаки. (Гори є набагато вищими, ніж горби. У горба вершина заокруглена, а у гори – гостра. У гори чітко виражене підніжжя, а у горба відбувається плавний перехід від рівнини до схилу. Схили
    у гори є крутішими, ніж у горба.)



4. Практична робота з фізичною картою України

– Ще раз уважно розгляньте карту України, визначте, якого кольору найменше.



  • Що на фізичних картах позначають коричневим кольором?

  • Визначте, де на території України знаходяться гори.

  • Прочитайте, як вони називаються.

  • Навчіться правильно показувати їх указкою на карті.

  • Визначте за шкалою висот їх приблизну висоту.

  • Визначте, у якій частині території України відносно сторін горизонту знаходяться Кримські гори, гори Карпати.

Карпати – це гірська система, яка розташована в центрі Європи. Вона простирається дугою на 1500 км. На заході України лежить лише частина цієї системи – Українські Карпати.

Українські Карпати – молоді гори, з конусоподібними вершинами, із невисокими хребтами та положистими схилами, між яких знаходяться долини. Найвища вершина Карпат – гора Говерла. Її висота – 2061 м. Льодовиків в Карпатах немає, але сніг лежить дуже довго. Часто він сходить лавинами, і тому завдає шкоди природі, людям. Карпати можна назвати природнім зоопарком. Король гір – олень. Заселяють 180 видів птахів. Карпати вкриті густими лісами.

На Кримському півострові дугою височіють Кримські гори. Їх найвища вершина – гора Роман-Кош – заввишки 1545 м. Кримські гори розташовані в південній частині Кримського півострова. Вони складаються з трьох паралельних рядів, розділених між собою неширокими долинами. Частина Кримських гір складається з вапняків. Це свідчить про те, що в давні часи Кримський півострів був під водою. Кримські гори – молоді, не дуже високі. В них знаходиться велика кількість печер. Це робота вітру, сонця і води. Характерна особливість гір – круті південні схили, а положисті – північні. В Криму росте багато вічнозелених рослин.
VII. Закріплення вивченого матеріалу та отримання додаткової інформації.

1. Робота з підручником.
Прочитати самостійно у підручнику текст «Що таке гори» і знайти відповіді на запитання записані на дошці:

    • Яка гора в Карпатах найвища? Яка її висота?

    • Яка гора найвища серед Кримських гір? Яка її висота?

    • Якими по висоті вважаються Кримські гори і Карпати? Чому?

  1. Скласти розповідь за схемою.


(Слайд 12)

  1. Робота в парах:

Завдання: з’єднати лінією назву форми земної поверхні з її визначенням:

Рівнини

великі, довгі, глибокі з крутими схилами заглибини.

Горби

яри з пологими схилами вкриті різноманітною рослинністю.

Яри

дуже підняті над рівниною ділянки земної поверхні.

Балки

великі простори суходолу з майже рівною поверхнею.

Гори

підвищення на рівнині.


4. Бесіда

  • Відгадайте, про яку форму земної поверхні йдеться у загадці?

Радо глянути навкруг:

І дорогу, й поле, і луг –

Все далеко й добре видно.

На просторах цих безлистих

Зустрічаються горби,

Також балки, і яри. (Рівнина)



  • Які види рівнин вам відомі? (Якщо на рівнині зовсім немає узвиш і западин, то її називають пласкою. Але досить часто на рівнинах трапляються горби. Такі рівнини називаються горбистими. А рівнини, де низовини чергуються із пагорбами, називають хвилястими).

  • Назвіть низовини і височини України?

  • Що таке горб? Яку будову мають горби?

  • Що таке гори? Яку будову мають гори?

2. Дидактична гра «Упізнай мене»

    • У мене є підніжжя та схил, а моя вершина так високо піднімається в небо, що доводиться одягати білу шапку, бо холодно! (Гора)

    • У мене теж є підніжжя, схили і вершина, але я нижчий за гору. (Горб)

    • Я – велике заглиблення з крутими схилами на поверхні Землі. (Яр)

    • А мої схили були теж колись голими, а потім заросли рослинами. (Балка)

    • VIIІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Перегляд діафільму «Рівнини та гори», обговорення його.

  2. Виконання завдань у зошиті на с. 43

IX. Підсумок уроку.

– Що нового ви дізналися на уроці?



– Якою є земна поверхня Кіровоградщини?

X. Домашнє завдання

  1. Опрацювати статті підручника (с. 107-110). Підготувати відповіді на запитання.

  2. Підготуйте чотири запитання, що починаються словом «Чому?», «Як?», «Що?», «Де?»

  3. Закінчити виконання завдань у зошиті (с. 43).

  4. Творче завдання: скласти невеличкий твір на тему «Форми земної поверхні України» або «Де я бував».


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка