Урок-ярмарок із української мови в 6-му класі «Вживання синонімів, антонімів, омонімів, епітетів та порівнянь у мовленні»



Скачати 67.62 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір67.62 Kb.
Урок-ярмарок із української мови

в 6-му класі

«Вживання синонімів, антонімів,

омонімів, епітетів та порівнянь

у мовленні»

Учитель: української мови та літератури

Рибалка Тетяна Володимирівна

м. Запоріжжя

Запорізька ЗОШ І-ІІІ ст. № 66

Мета уроку: узагальнити вивчене про групи слів за значенням, розвивати в учнів уміння аналізувати, узагальнювати, учити застосовувати свої знання на практиці, виховувати в них любов до рідного слова, традицій українського народу.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Форма уроку: подорож на український ярмарок.

Обладнання: тексти (уривки з творів Г. Квітки – Основ’яненка та Остапа Вишні), дитячі малюнки, вироби українського побуту( рушники, серветки, сорочки, прикраси), овочі.

Хід уроку
І. Блок-вхід. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Форма нашого уроку буде дещо незвичною: ми здійснимо уявну подорож на…ярмарок– цікавий, дотепний, веселий, такий, яким він був кілька десятиліть тому. А допоможуть нам у цьому народна творчість, українські письменники Г.Квітка-Основ’яненко та Остап Вишня. Проте ярмарок у нас розумовий, тому слід чимало знати й уміти. Знання будуть підготовкою до ярмаркування. А крім того, знання– «товар».
Я– багатий купець,

Є у мене гаманець.
ІІ. Актуалізація знань.
Завдяки мудрій голові можна заробити гроші. Отож, ми повинні повторити те, що вивчали протягом кількох уроків.


  • Що таке лексикологія ?

  • Лексика– це…

  • На які групи за значенням поділяються слова?

  • Які слова називаємо синонімами? Антонімами? Омонімами? Каламбуром?


ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу.
Учитель: Отже, необхідне ми повторили, «заробили» трохи «грошенят» і можемо вирушати на ярмарок. А чим же раніше на ярмарок їздили?
На столах у вас є текст гуморески Остапа Вишні «Ярмарок». Прочитаймо його. Як же письменник описав дорогу на ярмарок?
РОБОТА З ТЕКСТОМ
Благословилося на світ. Виткнуло заспаний писок сонце, стьобнуло промінням по луках, по степах, по садках, по левадах…

І видно аж-аж-аж ген до того ліска, куди око дістає, дорогою вози потяглися… І кіньми, і волами, і коровами… І гарби, і вози, і козенята…А за возами і стригунці, і бузівки, і корівки з прив’язаними до хвоста телятками.

-Гей! Цоб! Цабе! Н- но-о!

- На ярмарок!

- І їдуть, і їдуть, і їдуть…

І дорога вже не дорога, а строката величезна гадюка, жива й покручена, що за отой лісок, не поспішаючи, полізла…



ІV. Закріплення знань, умінь та навичок.
- Чим відрізняються синоніми?

Проведімо мовний експеримент. Що значить експериментувати? (Дослідити, спробувати щось змінити і зробити висновок.)

Спробуйте виділені слова замінити синонімами з довідки. Чи зміниться від цього текст?
Слова для довідки:

благословлялися на світ – розвиднюватися, світати, дніти, сіріти, ясніти, світлішати;

писок – лице, обличчя, лик, пика;

стьобнути – шмагати, хльостати, ляскати, хвиськати, цьвохати, цвигати;

лісок – бір, сосняк, гай, переліс, нетрі, пуща, тайга, праліс.

(Учні аналізують, яким став текст після експерименту.)




  • Синоніми дозволяють точніше висловити думку, запобігти повторів.


Учитель: усі поспішають на ярмарок. Зараз ми послухаємо цікавий діалог двох чоловіків, які йдуть на базар.
РОБОТА З ТЕКСТОМ
Слухайте уважно і спробуйте розібратися з ковалями.

  • Гей, дядьку, куди їдете?

  • На ярмарок, куди ж іще…

  • А звідки Ви?

  • З Ковалів.

  • Та я не питаю, якого Ви роду: село Ваше як зветься?

  • Я й кажу: Ковалі.

  • А самі хто будете?

  • Коваль.

  • Хе – хе , щось Ви, дядьку, маленький та плохенький, як на коваля.

  • Та я не коваль, а Коваль. У нас у Ковалях усі Ковалі, а ковалів тільки троє.




  • У якому значенні вжито слово ковалі?

( Ковалі– село, Коваль– прізвище, коваль– професія.)

  • До якого стилю належить текст?

(Каламбур– це гра слів, заснована на використанні омонімів у комічному чи сатиричному контексті.)
Учитель: От ми й добралися до ярмарку. Чого ж тут тільки немає?! А люду, а товару! Зараз роздивимося добре, ще й опишемо, що побачили.

V. Робота з розвитку зв’язного мовлення.
Завдання. Доберіть синонімічні словосполучення.

Ложки з дерева, горщики з глини, капелюшки з соломи, рами для картин, хустки з шовку, прикраси для жінок, сорочки з вишивкою, рушники з льону.

  • Як ці синоніми називаються? ( Морфологічні.)

Пояснити правопис окремих слів.

Завдання. Використовуючи епітети, порівняння, синоніми, антоніми, прорекламуйте свій товар.


  • Шановні покупці! У нас на ярмарку Ви можете придбати гарні гостинці для слухняних дітей, сюрпризи для рідних, сувеніри для гостей.

(Реклама овочів, підготовлена учнями вдома. Оцінка відповідей.)


Учитель: Цікаво, які ж звичаї на ярмарку?
Завдання. виписати з тексту, записаного на дошці, антоніми.
На ярмарку кожен має своє місце. От натовп зібрався: бажаючі старця слухають. Сидить сивий дід– каліка та на кобзі грає. А поруч нього малий чорнявий, хлопець– сирота, худий та босий, шапчину тримає для мідяків. А он далі циган до дядька причепився, божиться, шельма, і жінкою, і дітьми та проклина свою душу, і батька, і матір, щоб стару, сліпу, з вибитою ногою кобилу продати замість молодої, здорової.

( За Г. Квіткою– Основ ‘яненком )



Перевірка завдання.
Учитель: А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече, усі разом розказують, і ні одна не слухає. Музики грають. А що грають?
Завдання. Із пісень виписати антоніми, порівняння.

Учні читають уривки з пісень.


Ой під вишнею, під черешнею

Стоїть старий з молодою,

Як із ягідкою.
Одна гора високая,

А другая низька…

Одна мила далекая,

А другая близька.


За городом качки пливуть,

Каченята прячуть.

Вбогі дівки заміж ідуть.

А багаті плачуть.


Вчора була суботонька,

Сьогодні неділя, -

Чом на тобі, наймиточку,

Сорочка не біла?


Під гаєм в’ється річечка,

Мов скло, вона блищить;

Долиною широкою

Кудись вона біжить.


Перевірка завдання.
Прочитайте уривок з «Ярмарку» Остапа Вишні. Яка роль, на вашу думку, порівнянь?

На ярмарку…нема простих коней…

Тут…кінь, як:

  • Лев!

  • Орел!

  • Орляка!

  • Вітер!

  • Юнкер!

Іде той Лев – у нього задні ноги, як циркуль..! ребра в його поверх шкури стучать…

Лев біжить, задніми ногами за землю чіпляючись…
Висновок: за допомогою порівнянь досягається комізм.
Учитель: Чого тільки не побачиш на ярмарку: оголошень різних, куди не повернись.
РОБОТА З ТЕКСТОМ

Словесний практикум.

Уважно прочитайте оголошення та відредагуйте його.
Оголошення!

Шановні покупателі, У нас ви можете приобрєсті качествений товар: женські сапожки, мужеські туфлі, дитячий обув. Ми працюєм з утра і до ночі. Приходіть! Купляйте!

Сапожники Іванчуки.
(Оцінки за редагування оголошення.)
Висновки.

  • Яка ж роль синонімів у мові? Антонімів? Порівнянь? Епітетів?

  • У якому стилі найчастіше вживаються ці слова?


VІ. Перевірка домашнього завдання. Творча робота. Пояснення усвідомлення .
(Учні читають дібрані прислів’я та приказки, у яких є антоніми.)

  • На чорній землі білий хліб родить.

  • Порожня бочка гучить, а повна мовчить.

  • Праця людину годує, а лінь марнує.

  • Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля.

  • З маленького насіннячка виростає велике дерево.

  • З поганої трави не буде доброго сіна.

  • Краще добра стежка, ніж поганий шлях.

  • Тепло – віра в перемогу добра над злом, правди над кривдою, світла над темрявою.



VІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.


  • Яка ж роль синонімів у мові? Антонімів? Порівнянь? Епітетів?

  • У якому стилі найчастіше вживаються ці слова?


VІІІ. Домашнє завдання.

Описати епізод уроку, який найбільше запам’ятався й чому.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка