Урок з курсу «Я і Україна. Природознавство» в 4 класі «Водойми України»



Скачати 104.52 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір104.52 Kb.
Черняхівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Урок з курсу «Я і Україна.

Природознавство»

в 4 класі



«Водойми України»

Підготувала і провела

вчитель початкових

класів


Кутова Світлана Миколаївна

2012 рік


Кутова Світлана Миколаївна,

вчитель початкових класів

Черняхівської ЗОШ І - ІІІ ступенів

Кагарлицького району

Предмет. Я і Україна. Природознавство.

4 клас.


Розділ. Наша Батьківщина – Україна.

Тема. Водойми України.



Тема. Водойми України.

Мета. Продовжувати формувати поняття про форми земної поверхні України; сформувати поняття про водойми України , про їх різноманітність, значення та охорону; формувати вміння учнів працювати з фізичною картою; зошитом, підручником; розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити; виховувати любов і бережне ставлення до природи.

Обладнання. Фізична карта України, підручник «Я і Україна. 4 класу», зошити, контурні карти, картки для індивідуального опитування з тестовими завданнями, кросворд, картки, презентація «Водойми України».

І. Організація учнів до уроку.

ІІ. Фенологічні спостереження. Повідомлення синоптиків.

Ой зима, зима, зима!

Веселіш пори нема!

Гірки, сани, гомін, сміх,

Синій вечір, білий сніг.

Дітлахи на ковзанах.

Скільки радості в очах!
- Заморозив Грудень розтовчені шляхи, заморозив поля і луки, щоб сніг, який випав, не танув, а лежав довго, щоб усі, хто мерзне, сховалися під м’якою білою ковдрою.

- Грудень дає мало сонячних днів. Частіше стоїть непривітна, похмура й холодна погода. Тож звуть цей місяць інколи: хмурень, студень, ворота зими.

Скорочується і скорочується день. Все рідше і менше Сонечко посилає тепла і світла на Землю.

Сьогодні 13 грудня погода ______________.

Народний календар

13 грудня – Андрія

- Як до цього дня сніг не випав – зима буде теплою, а як з’явився – довгою і холодною.

- Як вдень йшов сніг, то бути хурделицям цілий тиждень.

- Як вода на річці тиха – на рівну зиму, шумовита – на завірюху.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

(Заходить дівчинка в костюмі гори).

- У мене є підніжжя та схил, а моя вершина так високо піднімається в небо, що доводиться одягати білу шапку, бо холодно! Хто я? (Гора)

- Діти, я вам принесла завдання. Перевірю, що ви знаєте про моїх родичів: горби , яри, балки, рівнини. Пропоную виконати тестові завдання з теми

« Форми земної поверхні»

( В конверті знаходяться тестові завдання. Дівчинка роздає їх учням. Діти самостійно виконують роботу).

І варіант

1.Території суші з рівною поверхнею – це … .

а) горби; б) гори; в) рівнини.

2.Рівнини поділяються на … .

а) низовини; б) височини; в) яри.

3.На півночі України розташована… низовина.

а) Поліська; б) Причорноморська; в) Придніпровська.

4.Найнижча частина горба називається… .

а) вершиною; б) схилом; в) підніжжям.

5.Гори – це… .

а)ділянки земної поверхні для відпочинку людей;

б)схили, на яких ростуть дерева;

в)ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами.

6.Які гори є в Україні?

а)Альпи; б)Карпати; в)Кримські гори; г)Уральські гори.

ІІ варіант

1.Основними формами земної поверхні є… .

а) рівнини; б) гори; в) низовини.

2.Південь України займає… низовина.

а) Поліська; б) Придніпровська; в) Причорноморська..

3.Яри – це… .

а) довгі заглиблення, в яких не росте трава;

б) довгі заглиблення, на схилах яких ростуть кущі;

в) великі заглиблення з крутими схилами.

4.Гора складається з… .

а) вершини; б) горба; в) схилу; г) підніжжя.

5.Ряд гір, який простягається на багато кілометрів, - це… .

а) крутий схил; б) гірський ряд; в) гірський хребет.

6.Найвища вершина Карпатських гір називається… .

а) Петрос; б) Синяк; в) Говерла.



IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Загадки


З-під землі потік пробився

І на сонці заіскрився.

З нього воду п’є село.

Розкажіть, як звуть його. (Джерело)


Через луки край села

Не дорога пролягла,

А синенька стрічка

Вона зветься … (Річка)


Хтось у лісі серед травень

Кругле дзеркало поклав.

Можна в дзеркало дивитись,

Можна і води напитись. (Озеро)


Не озеро й не річка,

Хоча і в нім водичка.

Та в воду цю ступати

Тобі не варто, брате:

Трясовина, багно,

Грузьке, підступне дно. ( Болото)


Серед села корито

Водою налито,

Біля нього вербичка пухнаста

І калина гілляста,

І малеча, і дорослі

Часто йдуть до нього в гості. (Ставок)


- Як назвати одним словом – ставок, море, річка, озеро, болото, джерело, канал, водосховище? (Водойми)

- Тема нашого уроку «Водойми України» (Слайд 1).

Ми познайомимося з різноманітними водоймами нашої країни. Навчимося їх відшукувати на фізичній карті України. Послухаємо цікаві повідомлення, які ви підготували.

V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

1. Робота з підручником с.110.

- Прочитайте перший абзац. Що ви дізналися нового?

2. Робота в зошиті.

(Заповнення таблиці «Водойми: природні, штучні»)

3. Перевірка виконаної роботи (Слайд 2)

4. Утворення джерела (Слайд 3)

5. Будова річки (Слайд 4)

6. Повідомлення дітей «Дніпро: від витока до моря»

Дніпро


Дніпро є дійсно великою рікою – однією з найбільших у Європі. Вважається , що довжина ріки становить 2201 км або більше за відстань від Києва до Парижа чи Лондона. Ще довшою (2285 км) ріка була у природних умовах, коли не було каскаду водосховищ.

Витік Дніпра розташований на Смоленщині, в Росії, а – на Валдайській височині. Проте назвати цю місцевість височиною наважиться далеко не кожний. Тут немає високих пагорбів, натомість багато води – під ногами, на траві, на листях дерев. Валдайська височина є місцем народження не лише Дніпра, а й багатьох річок Росії.

Потрапити до витоку Дніпра не так просто. Туди не прокладено асфальтової доріжки. Аби дістатися до витоку Дніпра, слід приготуватися до того, що якусь частину шляху доведеться йти пішки і до того ж не найкращою дорогою.

Дніпро тече територіями Росії та Білорусі. Але найдовше русло ріки в Україні.

Дніпро має багато приток. Це ріки Прип’ять, Десна, Рось, Трубіж, Сула, Інгулець, Стугна та інші.

Води Дніпра – Славутича омивають береги великих українських міст – Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон та багато інших міст і сіл.

Впадає Дніпро у Чорне море.

7. Презентація «Дніпро» (Слайд 5 – 22 )

8. Робота в парах ( за фізичною картою України)

- Запишіть назви річок України.

9. Озера і болота України (Слайд 23)

10. Повідомлення « Шацькі озера. Озеро Світязь» (Слайд 24)

Озеро Світязь

Перлиною Шацьких озер є озеро Світязь з площею водного дзеркала 2750 га. Довжина його берегової лінії становить 35 км, середня глибина – 8-10 м, максимальна – в північно-західній частині озера – 58 м. Світязь є найглибшим озером в Україні.

Влітку вода на поверхні озера прогрівається до 20 градусів і більше. Завдяки унікальній здатності водойми до самоочищення вода тут настільки чиста й прозора, що на восьми метровій глибині проглядається дно. Місцеве населення називає Світязь разом з іншими озерами (всього дев’ять) Святими.

За давньою легендою, на дні Світязя знайшло спочинок затонуле в сиву давнину місто князя Тугана разом з юною княжною.


11. Повідомлення «Озеро Синевір» (Слайд 25)
Синевирське озеро
Синевирське озеро, оповите загадками і легендами. Озеро розкинулось біля підніжжя гори Озерна (1496 м) на висоті 989 м над рівнем моря його площа – 4 – 7 га (залежно від кліматичних умов), середня глибина – 16 – 17 м, а найбільша – 22 м. Неподалік розташований найвищий населений пункт України – село Синевирська Поляна. За легендою, озеро утворилося від сліз графської доньки Синь, пролитими за підступно вбитим коханим на ім’я Вир. Насправді ж озеро виникло внаслідок зсуву, викликаного потужним землетрусом близько 10 тисяч років тому. Здвигнуті стихією кам’янисті породи стали греблею на шляху потічка, перетворивши таким чином чашу долини на дно озера. Невеликий острівець серед водного плеса нагадує зіницю блакитного ока, звідси народна назва озера – Морське око.
12. Повідомлення « Озеро Сиваш» (Слайд 26)
Чим відоме озеро Сиваш?
Назва Сиваш походить від тюркської – «Гниле море». Його довжина становить 112 км, а площа близько 256 км. Озеро нагадує складний лабіринт, утворений численними затоками, півостровами то островами, яких в акваторії Сиваш налічується понад 60. Незважаючи на свої вражаючі розміри, Сиваш – дуже мілководне озеро. Майже скрізь глибина становить 0,5 – 1,0 м,сягаючи в деяких містях рекордної позначки – 3 м.

Довга та вузька коса – Арабатська стрілка, відділяє озеро від Азовського моря. Вода в Сиваші, що називається «рапа», значно солоніша за морську, вона стояча і має неприємний запах. Але навіть у такій воді живуть до 39 різновидів молюсків, 16 різновидів ракоподібних і один різновид риб – риба-голка.

На деяких островах озера, територія яких вважається заповідною зоною, неможливо вільно ступити, оскільки просто на землі скрізь лежать гнізда чайок і сірих качок.
13. Моря України (Слайд 27-31)

14. Робота з підручником

- Опрацюйте текст «Моря України» і дайте письмові відповіді на картках.

Картка 1


На півдні Україну омиває _________ море.

Картка 2


На південному заході Україну омиває _________ море.

Картка 3

Чорне море з’єднане з Азовським морем _________ .

Картка 4


Чорне море (яке?) _______.

Картка 5


Середня глибина Чорного моря __________ .

Картка 6


Найбільша глибина Чорного моря __________ .

Картка 7


Влітку температура води Чорного моря становить _________ .

Картка 8


Взимку температура води Чорного моря становить __________ .

Картка 9


Азовське море ___________ , ніж Чорне. Воно дуже __________ .

Його глибина __________ .

Картка 10

Влітку в Азовському морі вода нагрівається до ___________ , але взимку вона _________ .

15. Робота на контурних картах.

- Позначте Чорне та Азовські моря на контурній карті України.



VI. Людина загрожує довкіллю (Слайд 32)

- Якої шкоди ми завдаємо водоймам?

(Добрива, пестициди проникають у ґрунт і змішуються з прісними водами річок і річечок, що впадають море.)

(Тисячі фабрик і заводів викидають у навколишнє середовище велику кількість кислот, металів, вуглеводів і барвників, які врешті-решт потрапляють в річки і моря.)

(Коли завершується курортний сезон, то пляжі нагадують сміттєзвалище. Кожен турист залишає після себе багато відходів. Більша частина цих відходів накопичується і забруднює дно водойм.)

(Людина постійно забруднює атмосферу свинцем з автомобільних вихлопів. З дощем він потрапляє у грунт, потім до річок, а відтак – в океан.)



VII. Правила збереження чистоти водойм.

- Що ж нам потрібно, щоб зберегти чистоту водойм?

Вправа «Мікрофон»

(Діти висловлюють свої думки).

(Не засмічувати водойми, не кидати сміття та різний непотріб.)

(Стежити за чистотою берегів річок, морів, озер.)

(Розчищати джерела.)

(Знизити скидання небезпечних речовин у водойми.)

(Садити на берегах водойм дерева, які будуть укріплювати береги.)

(Будувати очисні споруди.)

(Виконувати закони про збереження природи.)

VIII. Підсумок уроку.

1. Слово вчителя.

- Ось ви і ознайомилися з водоймами своєї країни. Та важливо не тільки знати , але й любити ту річку, яка протікає біля вашого міста чи села, те озеро, в яке, милуючись, заглядають білокорі берізки, стрункі смереки та плакучі верби. Адже на території України нараховується близько 73 000 водойм. І кожна з них потребує уваги з боку кожної людини. Бо це – багатство нашої Землі, всю мальовничу красу й принадність якої треба збагатити й зберегти і для себе, і для багатьох майбутніх поколінь.

2. Кросворд «Водойми України» (Слайд 33)

- А щоб перевірити, як ми засвоїли матеріал з теми «Водойми України» - розв’яжемо кросворд.

Робота в групах.

Перша група виконує завдання 1-7. Друга група – завдання 8-14.

l:\сканирование0001.jpg

1. Місце, де починається річка.

2. Водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні Землі.

3. Місце, де на поверхню Землі витікає підземна вода.

4. Ділянка надмірно зволоженої земної поверхні.

5. Колір, яким на карті позначають водойми.

6. Частина океану, яка врізається в сушу.

7. На своєму шляху річка приймає воду інших річок – своїх …. .

8. Заглиблення, по якому тече річка.

9. Протока, яка з’єднує Чорне і Азовське море.

10. Вона бере початок з джерела, озера, болота, льодовика в горах і тече по природних заглибленнях.

11. Найменше і наймілкіше море, що омиває береги України.

12. Щоб визначити правий і лівий берег річки, потрібно стати у напрямі … .

13. Море, яке омиває Україну на півдні.

14. Місце, де річка впадає у іншу водойму.

3. Перевірка кросворду «Водойми України» (Слайд 34)



ХІ. Домашнє завдання.

- Опрацюйте текст «Водойми України» с.110-116.



Закінчіть виконувати завдання в зошиті.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка