Урок з основ здоров’я 4 клас «Дорожні знаки»



Скачати 142.57 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір142.57 Kb.
Вороняцька ЗОШ І-ІІІ ступенів

Відкритий урок з основ здоров’я

4 клас


«Дорожні знаки»


Підготувала

вчитель початкових класів

Лизан Ірина Петрівна

2014 р.

Основи здоров’я



4 клас

Тема уроку. Дорожні знаки.

Ключові компетентності:

  1. Організовує своє робоче місце.

  2. Говорить чітко, виразно, вільно.

  3. Планує свої дії.

  4. Правильно сидить за партою.

  5. Дотримується правил поведінки на уроці

  6. Співпрацює у класі.

Предметні компетентності(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

  1. Знає попередньо засвоєний матеріал, наводить приклади.

  2. Вміє застосовувати набуті знання на практиці.

  3. «Читає» дорожні знаки, групує їх.

  4. Висловлює оцінні судження, відстоює власну думку.

  5. Робить узагальнення і висновки.

План уроку

1. Перевірка готовності учнів до уроку (Додаток 1).

2. Перевірка виконання домашнього завдання (Додаток 2).

2.1. Індивідуальне опитування. Робота з картками.

2.2. «Тихе» опитування.

2.3. Усне опитування. Тест.



3. Актуалізація опорних знань учнів (Додаток 3).

3.1. Прес-конференція.



4. Мотивація навчальної діяльності (Додаток 4).

5. Повідомлення теми та завдань уроку (Додаток 5).

6. Сприймання й осмислення нового матеріалу (Додаток 6).

6.1. Випереджуюче навчання. Групова робота. Інтерактивна технологія «Навчаючи – учусь» ( Кожна група визначає посланця та спікера).

6.2. «Мозковий штурм».

6.3. Розповідь вчителя.

6.4. Виступ інспектора ДАІ про види дорожніх знаків ( Презентація )

6.5. Робота з таблицями. Ознайомлення з дорожніми знаками.

6.6. Робота в парах. Гра «Упізнай і намалюй»

6.7. Оздоровча хвилинка.



7. Узагальнення та закріплення нових знань (Додаток 7).

7.1. Вікторина.

7.2. Гра із сигнальними картками «Так чи ні?»

7.3. Розгляд ситуацій.



8. Підсумок уроку (Додаток 8).

8.1. Інтерактивна вправа.

8.3. Підсумкова бесіда.

8.4. Одержання пам’яток.



Додаток 1.

Любі діти! У наш клас

Завітали гості щирі!

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром!

Додаток 2.

Індивідуальне опитування. Робота з картками.

Запиши, як правильно обходити транспорт:

тролейбус — ;

автобус — ;

трамвай — .

Запиши правила переходу дороги з домашніми тваринами.










Запиши, як ти переходиш майдан.

1) Спочатку визначу місце безпечного переходу однієї дороги.

2) Потім перейду її.

3)

4)

5)

6)

Так роблю, поки не закінчу перехід.


Доповни речення.

Пішоходи повинні рухатися тротуаром, тримаючись

За межами населених пунктів пішоходи повинні йти транспортним засобам.

Пішоходи, які не встигли закінчити перехід через дорогу на зелене світло, повинні


Запиши відповідь на запитання.

Регулювальник стоїть до тебе боком або спиною, піднявши руку з жезлом вгору. Що це означає?


«Тихе» опитування.
Учитель проводить бесіду з одним або кількома учнями пошепки за темою «Як правильно переходити дорогу», в той самий час інші учні зайняті роботою з картками.
Усне опитування. Тест.
Учитель зачитує висловлювання та кілька варіантів його продов­ження. Учні повинні обрати один правильний варіант. (Робота проводиться фронтально.)
1. Переходячи дорогу з собакою, треба:

а) триматися правого краю переходу;

б) триматися середини переходу;

в) триматися лівого краю переходу.

2. Переходити дорогу під час ожеледиці або туману не можна:

а) там, де дорога освітлена;

б) у встановленому місці;

в) не переконавшись, що проїжджа частина вільна, а транспорт достатньо віддалений від тебе.

3. Світловідбивні елементи на одязі та взутті пішоходів у темну пору доби:

а) це гарна прикраса;

б) заважають водіям;

в) допомагають водіям помітити пішохода здалеку.

4. Коли ремонтують дорогу, встановлюють знак:

а) «Круговий рух»;

б) «Дорожні роботи»;

в) «Пішохідний перехід».


Додаток 3.
Прес-конференція.
Учитель пропонує учням скласти запитання на тему «Дорожні знаки» (учні записують запитання в зошиті або на окремих аркушах). Потім учні розподіляють запитання на групи:

1) запитання, на які учні зможуть відповісти на уроці;

2) запитання, на які учні зможуть знайти відповіді в додатковій літературі;

3) запитання, на які учні поки що не можуть дати відповіді.


Додаток 4.
- У народі кажуть, що найцінніший скарб людини – це її здоров’я. Тому його необхідно берегти. Втратити здоров’я або життя дуже просто і легко, а от повернути його назад іноді буває неможливо. Отже, про це треба пам’ятати…

- Прослухавши вірш,скажіть, про що ми будемо з вами говорити.

Ми живемо в суспільстві людському.

Так багато є правил у ньому.

Знати правила ці треба, друже,

Та й виконувать добре їх дуже.

Правило — це є вимога єдина,

Ну, а ти у суспільстві — людина!

А тепер тобі стало вже ясно —

Всі вимоги виконувать вчасно!

Хай засвоїть твоя голова

В нашій мові чарівні слова.

І знання запасай на майбутнє —

Для людини це сила могутня.

А здоровим щоб буть силі й духу,

Треба знати ще й правила руху.

Хоч питання це дуже складне,

Але знай, що життя в нас одне.

Неповторне: як втратиш — не буде,

Будуть інші сміятися люди,

Будуть інші співати пісні,

Зорі будуть стрічать росяні.

А щоб цього не сталось ніколи,

Ми підемо до нашої школи.

Набирайся і сили, і духу —

Йдемо в гості до Правила Руху.


Додаток 5.

  • Сьогодні на уроці ми не просто будемо вивчати правила дорожнього руху, а познайомимося із дорожніми знаками, їх видами, та навчимося орієнтуватися за ними у межах міста. А ще у нас на уроці буде присутня людина, яка безпосередньо пов’язана із дорожнім рухом. Відгадайте, хто це?

Ми побачили з тобою,

Як одною лиш рукою,

Тільки жезла він підняв –

Вантажівку вмить спиняв.

Що ж це за силач такий?

Це - ….( інспектор ДАІ)


Мужня людина, яка несе свою службу і в спеку, і в дощ, і вдень, і вночі – це інспектор ДАІ. Він перевіряє справність автомашин, слідкує за виконанням водіями правил дорожнього руху, першим приходить на допомогу потерпілим у дорожньо-транспортних пригодах.

1.Створення навчальної ситуації.

- Щоб досягти мети, нам слід дотримуватись п’яти правил:



  • Правило піднятої руки

  • Дружня співпраця в парах, групах

  • Уважно слухати вчителя

  • Активно і творчо працювати

  • Учитись оцінювати свої знання та знання друзів

2. Очікувані цілі

- Що ви очікуєте від уроку?



Додаток 6.

Випереджуюче завдання.

Окремі учні отримали завдання дізнатися історію створення дорожніх знаків.



Групова робота. Інтерактивна технологія «Навчаючи – учусь» ( Кожна група визначає посланця та спікера)

І група

Перші дорожні покажчики з'явилися практично одночасно з виникненням доріг. Первісні дороги важко назвати шляхами. Древні єгиптяни мостили їх камінням, а сирійці — цеглою, а предки Древньої Русі — дерев'яними колодами, римляни — з плит. Перші вимощені дороги з'явились в розвинених могутніх державах: Єгипті, Персії, Римі. Ці дороги були вузькі. Щоб розминутися виникли правила чиношанування, хто багатший, той проїде.

Багато тисяч років тому, люди користувалися звіриними стежками. Тварини без складних приладів і точних розрахунків уміють обирати найнебезпечніший напрямок. Вони обминають велике каміння, грузьку драговину, глибокі провалля. Перші дороги у Південній Америці прокладались по шляхах слонів. Для позначення маршруту первісні мандрівники надломлювали сучки і робили мітки на корі дерев, встановлювали вздовж доріг камені певної форми.

«Не йди сюди» — гілочка покладена поперед стежки.

«Прямуй так» — наконечник стріли чи списа, біля нього малюнок оселі.

«Повертай назад, там...» — зламана гілочка, тонка вершина якої повернута до грубішого кінця, а біля неї зображення хижака.

Деякі знаки, зовсім змінившись, дожили до нашого часу.

Білочку на стежці нагадує знак «В'їзд заборонено».

Наконечник стріли — «Рухатися тільки в цьому напрямі»

А зігнуту назад гілочку — знак «Місце для розвороту».

Наступним кроком стало надання придорожнім спорудам конкретної форми, щоб виділити їх на фоні навколишнього пейзажу. З цією метою вздовждоріг почали ставити скульптури.

1307016950_1

Одну з таких скульптур - половецьку бабу - можна побачити в музеї-заповіднику «Коломенське». Після виникнення писемності на каменях стали робити написи, звичайно писали назву населеного пункту, в який веде дорога. Перша в світі система дорожніх покажчиків виникла в Давньому Римі в III ст. до н.е.



2 група

Юлій Цезар був, ймовірно, першим правителем в історії, який ввів правила дорожнього руху. Він, наприклад, прийняв закон, по якому жінки не мали права управляти колісницями в Римі. Із виникненням автомобілів з'явилися перші регулювальники, які стояли на дорогах і рукою показували напрям руху. Потім їм видали сигнальні ліхтарі. Але вони не могли вирішити всіх проблем. Тому що транспортний потік протягом дня змінюється, і буває дуже напружений годинник руху. До 1920 року не існувало автоматичних світлофорів. У 1927 році дві люди запатентували «автоматичного регулювальника». На перехрестях були встановлені перші світлофори, щоб упорядкувати рух транспорту. Один з світлофорів, винайдений Гарі Хау з Йельського університету, був встановлений в Нью-Хейвені, штат Коннектикут, в квітні 1928 року.



3 група

У 1903 році на вулицях Парижа з'явилися перші дорожні знаки: на чорному або синьому тлі квадратних вивісок білою фарбою було намальовано символи - «Крутий спуск», «Небезпечний поворот», «Нерівна дорога».Стрімкий розвиток автомобільного транспорту ставило перед кожною країною одні й ті ж завдання: як покращити організацію руху і безпеку проїзду. Для вирішення цих питань представники європейських країн зібралися в 1909 р. в Парижі на конференцію з автомобільного руху, на якій була розроблена і прийнята «Міжнародна конвенція щодо пересування автомобілів», що регламентує основні принципи дорожнього руху та вимоги до автомобіля. Даною конвенцією було введено чотири дорожніх знаки: «Нерівна дорога», «Звивиста дорога, «Перехрестя» і «Перетин з залізницею».



1307016991_3

«Мозковий штурм»

  1. Коли виникли дорожні знаки?

  2. Де виникла перша система дорожніх знаків?

  3. Де з’явилися перші дорожні знаки?

  4. Де і коли була прийнята «Міжнародна конвенція щодо пересування автомобілів»?

  5. Які були перші дорожні знаки?

Розповідь учителя

Коли людина вчиться читати, їй показують букви. Із букв будують слова, зі слів — речення. У дорожньої мови також є букви — знаки. Але їх не потрібно складати у слова. Один знак, одна дорожня буква означає цілу фразу — дорожній сигнал. Ці сигнали бувають різними. Одні попереджають водія або пішохода про небезпеку, інші — забороняють рух. Є знаки, за допомогою яких можна дізнатися, де отримують якусь послугу.

Одні знаки розміщені на трикутниках з червоною облямівкою. Ці знаки встановлюються на відстані 150-300 м поза населеними пунктами, у населених пунктах — на відстані 50-100 м до початку небезпечної ділянки.

Інші знаки не випадково розміщені у колі з червоною облямівкою або з червоним фоном.

А ось знаки у колі блакитного кольору. Вони дозволяють рух, наказують рухатися у певному напрямку легковим автомобілям, вказують велосипедну доріжку, доріжку для пішоходів тощо.

Є ще знаки — блакитні прямокутники з малюнками: то ніж з виделкою, то червоний хрест, то намет, то ліжко. Не важко здогадатися, що ці знаки вказують: поруч їдальня, медичний пункт і т. д



Виступ інспектора ДАІ про види дорожніх знаків ( Презентація )

Усі дорожні знаки поділяються на групи:



  • попереджувальні знаки;

  • знаки пріоритету;

  • заборонні знаки;

  • зобов’язуючі знаки;

  • інформаційно-вказівні знаки;

  • знаки сервісу.

Робота з таблицями. Ознайомлення з дорожніми знаками.

Робота в парах. Гра «Упізнай і намалюй»

Прочитавши підписи до знаків, учні мають їх домалювати і розфарбувати.

Велосипедний рух заборонено

Ремонтні роботи

Пішохідна доріжка

Телефон

Пункт першої медичної допомоги



Оздоровча хвилинка.

«М'язовий корсет»:

1) розпряміть плечі, зітхніть на повні груди, втягніть живіт;

2) посміхніться, хай ваша посмішка буде щирою, сонячною, відчуйте радість та легкість у тілі;

3) запам'ятайте це відчуття та збережіть його протягом дня.

Додаток 7.

Вікторина

( Виходять учні розказують про знак, а учні класу називають його.)

Водій гальмує тут уважно,

Ну, а за ним його сусід.

А люди йдуть собі поважно,

Бо пішохідний перехід! ( Знак 1.32 Пішохідний перехід)
Ще більш уважним треба бути,

Як край дороги школа є.

Бо діти можуть і забути,

Що цілий ряд машин снує. ( Знак 1.33 Діти)


А тут хлопчина може мчати,

І зразу, може, не збагне.

Тут треба теж пригальмувати,

І лихо хлопчика мине. ( Знак 1.34 Виїзд велосипедистів)


А ось і інша небезпека —

Хто знає, що в собі таїть?

Обвал дороги недалеко?

Чи впало дерево й лежить?

Усе, звичайно, може бути:

Аварія чи кавардак.

Не можна і на мить забути

Цей попереджувальний знак ( Знак 1.39 Інша небезпека ( аварійно –

небезпечна ділянка)
Всякий рух забороняю

І відразу в толк візьміть.

Всіх про це повідомляю —

І, будь ласка, не шуміть. (3.1 — Рух заборонено)


Хоч малий — спинити в змозі!

Зрозумійте, діти, суть:

Якщо я є на дорозі —

Мотоцикли не пройдуть. (3.6 — Рух мотоциклів заборонено)


Недалеко і до лиха,

Ця дорога смерть несе.

На велосипеді їхать

Заборонено, і все.

Якщо й вік вам дозволяє,

Чотирнадцять повних є,

Їхать він забороняє,

Бо для вас доріжки є!

А під знак оцей на трасу

Їхать вам уже ніяк!

Не забудьте мене часом,

Я вам заборонний знак.. (3.8 — Рух на велосипедах заборонено)


Я кричу, я заявляю

Всім, хто хоче довго жить.

Строго я забороняю

Пішоходам тут ходить! (3.9 — Рух пішоходів заборонено)


Знак оцей — пересторога,

Дуже добре треба знать.

Тут кінчається дорога —

Заборонено в’їжджать! (3.21 — В’їзд заборонено)

Хто мене впізнав, скажіть!

Я такий чудовий!

Тут спокійно всі ходіть,

Знак я наказовий!

Я існую лиш для тих,

Хто пішечком ходить.

І спиню проїжджих всіх,

Щоб вам не зашкодить. (4.13 - Доріжка для пішоходів)


Транспорт стане, не пройде,

Коли я на місці.

Я для тих, хто пішки йде,

Й велосипедистів. (4. 14 - Доріжка для пішоходів та велосипедистів)



Гра «Так чи ні?»

1. Місце, де на вахті стоїть міліціонер. Пост ДАІ

2. Дуже хочеться їсти. Який ми шукаємо знак? Проїзд заборонено

3.Який знак вас напоїть? Питна вода

4.Ніч… Де зупинитися? Рух велосипедиста

5. Який знак допоможе перейти дорогу? Пішохідний перехід

6. Який рух забороняє рухатися? В’їзд заборонено

7.Який знак сповіщає про виїзд велосипедистів? Виїзд велосипедистів



Розгляд ситуацій.

Дівчинці, при поверненні зі школи додому, необхідно перейти дорогу. Побачивши знак «Діти», вона впевнено закрокувала через проїзну частину. Чи правильно зробила дівчинка? Якщо ні, то чого?



Відповідь: Знак «Діти» не дає переваги пішоходу при переході дороги. Дівчинці потрібно було зупинитися на тротуарі, глянути ліворуч і, лише переконавшись, що смуга руху вільна, дійти до середини дороги. Зупинитися на осьовій лінії, подивитися праворуч і закінчити перехід, якщо немає машин.

Додаток 8.

Інтерактивна вправа.

1. Позиція: «Я вважаю, що…»

2. Обґрунтування: «… тому,що…»

3. Приклад: «Наприклад…»

4. Висновок: «Тому, я вважаю,…»

Підсумкова бесіда.

1. Для введення обмежень в русі застосовують …(заборонні дорожні знаки).

2. Загальною ознакою попереджувальних дорожніх знаків є …(трикутник з червоною облямівкою та білим фоном).

3. Працівник ДАІ, який регулює дорожній рух…(регулювальник).

4. Нормативний документ, який встановлює порядок дорожнього руху на всій території України…(правила дорожнього руху).

5. Інформують про розміщення об’єктів сервісу…(знаки сервісу).

6. Загальною ознакою заборонних знаків є…(коло з червоною облямівкою та білим фоном).

Пам’ятка

«ДОРОЖНЯ АБЕТКА»

• Переходь дорогу тільки «зеброю» на зелений сигнал світлофора;

• користуйся підземними переходами;

• не перетинай дорогу в недозволених місцях;

• не вискакуй зненацька перед транспортними засобами;

• не сідай до міського транспорту без супроводу дорослих;



• на зупинці трамвай обходь тільки попереду, автобус і тролейбус позаду;

• не грайся та не катайся на санчатах, лижах, роликах, ковзанах поблизу проїжджої частини.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка