Урок з української мови Тема Вживання у мовленні споріднених слів. Мета Удосконалювати знання учнів про споріднені слова



Скачати 72.09 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір72.09 Kb.
Селюченко Олена Дмитрівна

Урок з української мови

Тема Вживання у мовленні споріднених слів.


Мета Удосконалювати знання учнів про споріднені слова.

Навчати учнів виділяти корінь у поданих спільнокореневих словах.

Формувати навички складання зв’язного висловлювання.

Розширювати активний словник учнів; розвивати зорову та слухову

увагу і пам’ять, мовне дихання, дрібну моторику пальців рук.

Виховувати любов і бережливе ставлення до тварин, птахів, вміння

оберігати природу.
Обладнання відео слайди, відеофільм, таблиці, ігровий матеріал, іграшки,

кросворди.

Тип уроку урок-казка.
Хід уроку

І. Загальнокорекційний етап.

1. Організаційна підготовка учнів.

Пролунав уже дзвінок,

Всім пора нам на урок.

Встаньте всі рівненько.

Привітайтесь до гостей гарненько.

Сідайте тихо, гарненько.



2. Нервово-психологічна підготовка учнів.

Гра «Посмішка».


  • У кожного з вас є такі «смайлики». Намалюйте свій настрій, з яким ви прийшли на урок.

  • Усі з гарним настроєм прийшли?

  • Подаруйте «сонячні посмішки» один одному і обміняйтесь «смайликами».

  • В життя із посмішкою йди

І стане всім світліше.

Ти сонечко в душі знайди

І йди з ним сміливіше.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.



  • С
    С Т А Р А Н Н І С Т Ь
    ьогодні урок у нас незвичайний, але буде він для нас повчальний. А для цього нам потрібно взяти на урок .



  • На уроці ми збагатимо своє мовлення новими цікавими словами, будемо складати з ними речення, будемо гратись.

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.

  1. Вправа для язичка. Чистомовка.

Рі-рі-рі – прилетіли снігурі.

Різ-роз-роз – затріщав уже мороз.

Іг-іг-іг – падає пухнастий сніг.

Ра-ра-ра – настала зимова пора.



  1. Загадка.

Чудо-сани прилетіли

Скакуни в тих санях білі

В санях тих сидить цариця

Білобока, білолиця.

Рукавом махає, сріблом все вкриває.

(Зима)


  • Подивіться у вікно, чи справді до нас завітала ця пора? (Відео про зиму.)







  • Дійсно, до нас завітала зима-чарівниця, яка все одягнула у зимове вбрання: будинки, дороги, кущі, поля.

Ми тихо заходимо в казку

Зима-чарівниця стоїть,

Щоб нам таємницю відкрить.


  • Зима-чарівниця хоче запросити нас до себе на зимове свято, яке підготувала і для нас, і для звірят.

  • Давайте поміркуємо, якщо вона цариця, то у неї є палац. А щоб потрапити до нього, потрібно пройти певний шлях під час якого потрібно виконати певні завдання Цариці-Зими. В дорозі нас буде супроводжувати дівчинка-сніжинка, яку відправила до нас Зима.



  1. Гра «Продовж речення».



  1. Гра «Подарунок Зимі». Робота в парах.

Скласти квітку: підібрати малюнки назви яких відповідають на питання «хто?», «що?». Підібрати споріднені слова до них, визначити корінь.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.



  • Вирушаємо в дорогу. Що нам необхідно взяти з собою в дорогу?



  1. Гра «Утвори слово».

(До слова дерево підібрати споріднені слова, побудувати з ними речення.)



  1. Робота в групах. Розгадування кросворду.

( Визначити корінь в словах.)

  1. Зупинка-відпочинок. Гра «Чарівний м’ячик».

(Діти кажуть слова, кидають м’ячик один одному, підбираючи споріднені слова.)

  1. Фізкультхвилинка «Сніжинка».

  • Ми йшли, йшли і сніжинку знайшли.

Роздивились, підняли, легенько дмухнули на неї

Сніжинка полетіла і діти тихо сіли.



  • На що схожа сніжинка?




  1. Каліграфічна хвилинка.

  • Ми побачили дім.

Хто живе у домі тім?

Здогадалися, мабуть.

В ньому літери живуть.

(Написання букв.)



  • Яке слово зашифроване? (Ліс-лис.)

  • Підберіть споріднені слова до цих слів,

визначте корінь.

  1. Гра «Пеньочки».

  • Ми йшли через місток-ок-ок.

Зайшли ми у лісок-ок-ок.

Побачили звірят-ят-ят.

а) Гра «Знайти пастку». (На дошці малюнки пеньочків, під якими сидять білочка і лисичка.)

– Яке слово зайве на кожному пеньочку?

(Ялина–ялиночка –сосновий

Сосна–сосоночка–ялиновий)



  • В якому лісі жили білочка та лисиця?

б) Ребус «Заєць».

  • Поки звірі були в пошуках їжі, злі люди вирубали їх ліс.

в) Сценка хлопчика і зайчика. Вірш О. Олеся «Ялинка».

(Виховний момент про збереження природи.)

г) Гра «Мовчанка».

(Утворити словосполучення «хто де жив?».)



– Розлютувалась зима. Вона може бути не тільки гарною, а й лихою.



Біла баба між дерев закрутила карусель.

(До іменників підібрати дієслова: хурделиця-хурделить, заметіль-замітає, завірюха-завиває, пороша-припорошує.)



  1. Гра «Допомога їжачкам». Робота в групах.

  • Підібрати потрібні слова за змістом.

сніжок.

поріжок.


лопати.

розчищати.



  1. Гра «Підгодуємо пташок».

Сніжно сніжить снігопад

Засніжило снігурят.

(Діти на рукавичці з паперу пишуть слова, які означають їжу для птахів.)


  1. Діалог «Розмова птахів». (Учні в масках пташок.)

– Підслухаємо розмову птахів біля годівниці.



  1. Вправа «Павутинка».

Насупилось небо, плаче сніжинка.

Із сліз тих стає невеличка краплинка.

А зима сміється щасливо

Бо вже не хоче, щоб у звірят засіяла ялинка.



  • Відновимо сніжинку.

а) Акрозагадка.



срібло.


пух.


  • Визначити споріднені слова в реченнях.




  1. Галявина розваг. Вправи для рук/ніг.

а) Гра в сніжки.

Щоб не мерзли наші ніжки, тож пограємо у сніжки.

Із доріжки на доріжку полетіли влучно сніжки.

(Із вати діти качають сніжки.)







  1. Галявина кмітливих.

На довгу нитку намистинки

Білка хоче нанизать.

Вона, неначе буде нині

На нашім святі виступать.



  • До слів: шишки та горішки підібрати споріднені слова.



  1. Гра «Лабіринт».

  • Ось уже видніється палац, але що це? Ми потрапили в лабіринт. Нам потрібно знайти вихід.

  • Хто нам в цьому допомагає? (Святий Миколай)



  1. Гра «Новорічна казка».

  • Разом із Святим Миколаєм та звірятами ми прийшли до святкового палацу Зими. (На столі прикрашений іграшковий палац із ялинкою, підсвіченою новорічною гірляндою.)

Текст




V. Підсумок уроку. Рефлексія.



– Які слова називаються спорідненими?

  • Що називається коренем?



  • На якому моменті уроку було весело? А на якому сумно?



  • Що найбільше вам запам’яталось з уроку?

(Нагородження учнів «медалями» та подарунками із чобітка Святого Миколая.)



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка