Урок з української мови у 3 класі Герасимюк О. М



Скачати 93.41 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір93.41 Kb.
Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів с. Овадне

Загальне поняття про прикметник.

Значення прикметників у мовленні.

(Урок з української мови у 3 класі)

Герасимюк О. М.

вчитель початкових класів

загальноосвітньої школи І – ІІІст.

с. Овадне.

2013


Тема. Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні.

Дидактичні задачі уроку:

  • ознайомити учнів з істотними ознаками прикметника (питаннями, значенням, роллю в реченні);

  • формувати вміння добирати прикметники, виділяти їх із тексту;

  • вчити учнів ставити питання від іменника до прикметника;

  • розвивати і виховувати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, узагальнювати;

  • виховувати любов до рідної мови.

Очікувані результати для учнів:

  • Розпізнавати прикметник як частину мови;

  • Будувати сполучення прикметників з іменниками;

  • Формувати вміння ставити питання;

  • Пояснювати пряме і переносне значення прикметників.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Обладнання. Опорна схема «Прикметник», підручник, журнал «Пізнайко», загадки, предметні малюнки, ілюстративний матеріал «Пори року», паперові сніжинки, мікрофон.
Структура уроку


Етапи уроку


Методи і прийоми

І. Організація класу до уроку.


ІІ. Актуалізація опорних знань.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку.


ІV. Вивчення нового матеріалу.
V. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

VІІ. Домашнє завдання з інструктажем.

Вправа «Мікрофон».

Реклама.

Вправа «Очікування».

Мовна розминка.

Вправа «Павутинка правил».

Ігровий момент.

Гра «Незакінчене речення».

Хвилинка-цікавинка.
Відгадування загадки про прикметник.
Робота з предметними малюнками.
Робота в парах.

Гра «Добери ознаку предмета»

Розвиток творчої уяви.

Творче пізнавальне завдання.

Вправа «Сенкан».



План уроку

І. Організація учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань.


  1. Повторення вивченого.

  2. Гра «Ланцюжок слів».

  3. Каліграфічна хвилинка.

  4. Підготовчі вправи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.



  1. Робота з предметними малюнками.

  2. Робота над віршем.

  3. Словникова робота.

  4. Повторення теоретичного матеріалу.

V. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь.

  1. Робота над віршем «Мова».

  2. Гра «Добери ознаку предмета».

  3. Розвиток творчої уяви.

  4. Творче завдання.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

VІІ. Домашнє завдання з інструктажем.

Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.

Учень. Доброго дня!

Учні. Мовим за звичаєм.

Учениця. Доброго дня!

Учні. Всім ми вам зичимо!

1. Вправа «Мікрофон».


  • Якими ви повинні бути на уроці?

(Дисциплінованими, уважними, активними, старанними, зібраними, творчими).

(Цікавим, навчальним, продуктивним; трохи казковим)

  • А тепер зробимо рекламу.


Урок має бути:


Ми будемо:







  • Цікавим;

  • Навчальним;

  • Продуктивним.







  • Дисциплінованими;

  • Уважними;

  • Зібраними;

  • Активними.






2. Вправа «Очікування».

  • Цікаво, діти, а що кожен із вас чекає від уроку?

  • Підніміть ліву руку ті, хто очікує на уроці отримати нові знання.

  • А зараз праву – ті, хто чекає цікавого спілкування.

  • Хто очікує отримати гарні оцінки за свої досягнення – підніміть обидві руки.

  • Я рада, що всі ви хочете отримати нові знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Повторення вивченого.

Мовна розминка.

Вправа «Павутинка правил»



  • Яка частина мови називається іменником?

  • Які іменники відповідають на питання хто?

  • Які іменники відповідають на питання що?

  • Які іменники називаються власними?

  • Як вони пишуться? Наведіть приклади власних іменників.

  • Як пишуться загальні іменники?

  • Якого роду бувають іменники?

  • Які слова допомагають визначити рід іменників?

  1. Гра «Ланцюжок слів».

Придумайте іменники, які відповідають на питання хто?, що?.

  • Запишіть дату у зошитах.

  • Чи знаєте ви?

Назва лютий закріпилася за місяцем у кінці минулого століття. Адже він люту вдачу має. Пронизливі сніговії, колючі морози, вітри й перемети – все це лютий. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криво доріг.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Чим краще пишемо, тим більше диво творимо.

Гра «Незакінчене речення»

  • Продовжіть речення:

У повітрі витанцьовують… (пухнасті сніжинки).

Підкресліть основу речення.



  • Ви спостерігали за сніжинками, на що вони схожі?

(На метеликів, зірочок, пушинки).

  1. Підготовка до сприйняття нової теми.

  • Відгадайте загадку. (текст записаний на дошці).

Ой, яке ж воно гарненьке,

Пишнохвосте, руденьке,

Не звірятко, просто диво:

Не вгамоване, пустотливе.

Вгору, вниз, на гілку, з гілки.

Хто ж це буде, дітки? (Білка)



  • Хвилинка – цікавинка.

А чи знаєте ви, що білка настільки спритна, що може не сходити на землю, а просто перестрибує з дерева на сусіднє дерево. Її називають мавпочкою наших лісів.

  • Які слова допомогли відгадати загадку?

  • Яку роботу виконали ці слова? (Вони описали білку, розказали, яка вона. Іншими словами, назвали ознаки предмета).

  • Пригадайте, як називаються слова, які відповідають на питання який? яка? яке? які? і називають ознаки предметів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку.



  • Сьогодні ми помандруємо володіннями ще однієї частини мови. Якої, ви скажете самі, коли уважно послухаєте загадку.

Називає він ознаки,

Все він знає про предмет.

Липовий, смачний, солодкий –

Здогадаєшся, що мед!

А про всі його прикмети

Розповів нам хто? (Прикметник)



  • На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось з поняттям «прикметник»; з’ясуємо його роль у нашому мовленні, будемо вчитися розпізнавати прикметники серед інших частин мови.

Фізкультхвилинка.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  • Прикметники характеризують предмет, описують, не називаючи його. Цю властивість прикметників здавна підмітив народ і зазвичай використовує їх у загадках. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним.

  1. Робота з предметними малюнками.

  • Опишіть предмети, зображені на малюнках:

за кольором; • за смаком;

• за розміром; • за запахом;

• за формою • за матеріалом.


  • Що означають прикметники?

  1. Робота над віршем.( Вправа 82).

Випишіть іменники разом з прикметниками, які вказують на різні ознаки названих предметів.

  1. Словникова робота.

  • Зверніть увагу на вимову й написання слова ознака.

  • До слова ознака доберіть споріднені, позначте корінь. (Означати, означення, знак, значення, позначати).

  1. Повторення теоретичного матеріалу.

На які питання відповідають прикметники?

Що вони позначають?



V. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь.

1. Гра «Добери ознаку предмета». (Робота в парах)

Мозаїка.


  • Сядьте парами за формою сніжинок, що вам дісталися.

Завдання. Кожна пара відгадує загадку, підкреслює прикметники разом з іменниками.

  • Білосніжна вата

Плине вище хати.

Та чим вата нижче,

То і дощик ближче.


  • За горами, за лісами золотий кружок встає.

  • До слів-відгадок доберіть якомога більше прикметників.

Сонце (яке?) веселе, усміхнене, тепле, лагідне…

Хмари (які?) білі, легкі, химерні….



2. Розвиток творчої уяви.

  • Уявіть собі різні пори року – весну, літо, осінь, зиму.

Доберіть прикметники на означення кожної пори року.

  • Весна (яка?) (рання, тепла, квітуча)

  • Літо (яке?) (сонячне, пекуче, гаряче, урожайне)

  • Осінь (яка?) (різнобарвна, золота, багата, дощова)

  • Зима (яка?) (морозна, снігова, холодна).

3. Творче, пізнавальне завдання.

  • Скласти за схемою «Сенкан» п'ятирядковий вірш до слова «Сніжинка».

Тема «Сніжинка».

Сніжинка.

Срібляста, пухнаста.

Кружляє, виграє, прикрашає.

Сніжинка витанцьовує над землею.

Танцюристка.



4. Робота над віршем «Мова» (Вправа 85)

  • Читання вірша.

  • Якою є головна думка твору?

  • Спишіть вірш, підкресліть прикметники.

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Що означає прикметник?

  • На які питання відповідає прикметник?

  • Яким стає текст завдяки прикметникам?

VІІІ. Домашнє завдання з інструктажем.

С. 39, вправа 86; правило с.3.



Ознака

предмета

який? яка?

яке? які?

прикметник











Пояснювальна записка

Курс української мови – важлива складова загального змісту початкової освіти, оскільки мова є не тільки окремим навчальним предметом, а й виступає основним засобом опанування всіх інших шкільних дисциплін.

Я підготувала урок з розділу «Частини мови» на тему загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні.

Готуючись до уроку використала ігрові вправи, ігрові ситуації, інтерактивні методи: мікрофон, незакінчене речення, робота в парах, сенкан, ігрові ситуації.

Ігри сприяють не тільки всебічному розвиткові, а й підносять інтерес до знань.

Переконана, що в ігровій діяльності навчальна, розвивальна й виховна функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості.

Інтерактивна технологія «Незакінчене речення» дає можливість розвивати в учнів зв’язне мовлення, складати власні висловлювання, порівнювати їх з іншими.

Вправа «Сенкан» - це вірш, що синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує чи відображає тему. Цей метод вимагає від учнів уміння вислуховувати інших, заохочує до міркувань, за темою.

Робота в парах дуже ефективна на початкових етапах навчання. За таких умов усі діти в класі отримують можливість говорити, висловлюватися. Вона розвиває навички спілкування, вміння висловлювати свою думку, сперечатися на задану тему.



Отже, використання різних методів роботи на уроці дає змогу учням краще засвоїти поняття про прикметник як частину мови, його зв'язок з іменником; розвивати мовлення, пізнавальну активність, інтерес до навчання.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка