Урок з української мови в 8 класі Тема: узагальнено-особові речення



Скачати 60.84 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір60.84 Kb.


Олена Риженко,

учитель української мови та літератури

Свердловського ліцею №1

м. Свердловська, Луганської обл.

Урок з української мови в 8 класі

Тема: УЗАГАЛЬНЕНО-ОСОБОВІ РЕЧЕННЯ
Мета: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; сформувати поняття про узагальнено-особове речення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати вміння аналізувати узагальнено-особові речення, відрізняти їх від означено-особових і неозначено-особових; формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвести учнів до осмислення краси й багатства українського слова.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності

1. Організаційний момент

2. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

«Монолог односкладних речень» Кому належать ці слова?

1. Ми – яскраві особистості. Особливо я, адже у мене щодо особи повна визначеність. Жодних загадок. Це або той, хто говорить, або співрозмовник. І завжди лише один із них. Я точно знаю, про кого говорю. означено – особове

2. Не мати права вибору – це жахливо! Часто я, справді , не знаю, про кого говорю. Тоді я можу це домислювати. А деколи я просто волію не відкривати особи. Адже не цікаво, коли всі все знають. неозначено – особове

- А цікаво вам дізнатися, що сказало б про себе узагальнено – особове речення?

- Якщо так, то пропоную вам у цьому розібратися.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів


  1. «Дерево знань» перевірка домашнього завдання.

  2. На дошці записати 2 речення, пояснити, до якого типу односкладних речень відноситься.

Звершуй задуми і справи, не залишай на кращі дні. (означ-особове)

Ваші успіхи в навчанні обов'язково оцінять .(неознач-особове)



ІІІ. Сприймання й усвідомлення теоретичного матеріалу

  1. Гра «Я - слово» Не гордись званням, а гордись знанням.

Завдання: кілька учнів отримують слова, надруковані на аркуші; треба стати у правильній послідовності так, щоб усі присутні прочитали вислів. Тоді кожен учень розповість про своє слово за таким планом:

-слово


-на яке питання відповідаю

- яка частина мови

- яку синтаксичну роль виконую в реченні

- до якої групи належу(підмета чи присудка)

-якщо це присудок, розповісти, чому він стоїть без підмета (вказує на особу …)

2. Проблемне питання.

- Чому не можна віднести це речення до означено – особових та неозначено – особових?

- Якщо головний член узагальнено-особових речень виражається тими самими морфологічними ознаками, що і в означено-особових і неозначено-особових, то що виступає основним засобом розрізнення цих синтаксичних конструкцій? Відповідь знайдіть у підручнику стор. 107

- Послухайте монолог узагальнено – особового речення, скажіть, чи правильно ми визначили основну відмінність таких речень?

«Монолог односкладних речень» (продовження)

Я ніколи не говорю про дрібниці. Але якщо заговорю, то про всіх одразу. Я люблю висловлювати істини. Правда, через це у мене немає часу займатися власною формою: я надто захоплене змістом. Але бачу, ви розумієте моє значення, якщо по черзі даєте мені свою форму. Це доказ нашої дружби.


  • Чи справді дружили особові речення, нам допоможе зрозуміти наступна вправа.

3 «Павутинка» усно Завдання: подані прислів'я поєднайте з морфологічною характеристикою присудків (будуть представлені усі можливі варіанти ).

Форма 2 особи однини дійсного способу : Що посієш, те й пожнеш.

Форма 2 особи однини наказового способу : Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь!

Форма 1 особи однини: Чого навчився, того за плечима не носить.

Форма 1 особи множини: Здобудемо освіту, побачимо більше світу.

Форма 3 особи однини: Все літечко кукала, гуляла, тепер сиди, очицями моргай .

Форма 3 особи множини: За одного вченого дають десять невчених.

- Якими формами дієслова може виражатися головний член узагальнено-особових речень? (Зробіть висновок)

4 «Мовний експеримент» письмово текст з двоскладними реченнями, в яких повторюється однаковий підмет. Завдання № 1 : Див. додаток. Прочитайте текст. Чи правильно він оформлений?Що в ньому зайве й чому? Переробіть текст, запишіть відредагований варіант. Визначте вид односкладних речень.

Поради батьків

Коли ти підеш до школи, то ти поважай вчителя, як ти поважаєш нас. Ти не спіши язиком, ти поспішай ділом. Того, що написано, ти не вирубаєш сокирою. Ти чесне діло роби сміло.

Отже, односкладні речення нам потрібні для того, щоб уникати невмотивованих повторів.



  • А в яких стилях , з якою метою використовуються такі речення?

5 «Мовне спостереження» усно на партах кілька узагальнено – особових речень, записаних в різних стилях. Прокоментуйте, у яких стилях використовується. Завдання № 2. Див додаток.

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову (М. Рильський) – художній стиль

Мати каже: «Роби для інших, учись для себе». – розмовний стиль

Беремо чисту пробірку, наливаємо в неї дистильованої води (3 підручника) - науковий стиль

Передають узагальнені судження, за допомогою таких речень даються інструкції, рецепти, позначаються закономірності



ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. На прихованій частині дошки фото, що ілюструють прислів'я. Завдання: знайти відповідність. Завдання № 3. Див. додаток

  2. «Дерево знань» охарактеризувати узагальнено – особові речення

Напевно, ви помітили, що на цьому уроці звучали речення про навчання, про освіту, і я сподіваюсь, що їх зміст допоможе вам у подальшому житті.

  1. Творче завдання: скласти рецепт успішного навчання, використовуючи узагальнено – особові речення

Якщо у вас є бажання скласти рецепт успішного навчання для того, щоб розмістити на сторінці у «Щоденнику», то це буде завдання на 12 додому, а усім іншим…

V. Домашнє завдання: §16 вправа 198.

VІ. Підсумки, оцінювання

А закінчити наш урок хочу словами класика:

«Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.»

Т. Шевченко

Використана література:

Додаток

Завдання № 1. «Мовний експеримент» Виправте помилку, за потреби перебудуйте речення на односкладні . Прочитайте текст. Чи правильно він оформлений?Що в ньому зайве й чому? Переробіть текст, запишіть відредагований варіант. Визначте вид односкладних речень.

Поради батьків.



Коли ти підеш до школи, то ти поважай вчителя, як ти поважаєш нас. Ти не спіши язиком, ти поспішай ділом. Того, що написано, ти не вирубаєш сокирою. Ти чесне діло роби сміло.

Завдання № 2. «Мовне спостереження» Прокоментуйте, у яких стилях використовуються узагальнено – особові речення.

  1. Як парость виноградної лози,

Плекайте мову (М. Рильський)

  1. Мати каже: «Роби для інших, учись для себе».

  2. Беремо чисту пробірку, наливаємо в неї дистильованої води (3 підручника)

Завдання № 3. «Фото» Знайдіть прислів'я, що ілюструють фото на дошці

  1. Вік живи — вік учись

  2. Вчитися ніколи не пізно.

  3. Потрібно учиться — завжди пригодиться.

  4. Вище себе не скочиш.

  5. Держи язик за зубами.

  6. Учись змолоду — пригодиться на старість.

  7. Готуй сани влітку.

  8. Що вміти, за плечима не носити.

  9. Дарованому коню в зуби не заглядають.

  10. Менше будеш спати, більше будеш знати





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка