Урок з української мови з теми «Спільнокореневі слова. Корінь слова»



Скачати 65.62 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір65.62 Kb.




Відкритий урок

з української мови

з теми «Спільнокореневі слова. Корінь слова»

3 клас
розроблено вчителем початкових класів

Леоновою Н. А

2014-2015 н. р.

Тема. Спільнокореневі слова. Корінь слова.


Мета. Закріпити знання дітей про корінь слова та спільнокореневі (споріднені ) слова . Виробляти уміння розпізнавати спільнокореневі слова і визначати корінь. Розвивати в дітей увагу до лексичного значення слів. Виховувати повагу до історії та традиції українського народу.


Обладнання: картки із завданням; карта України; слайд-шоу «Опішнянські вироби»; мультимедійна установка, гончарні вироби.

Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Пролунав уже дзвінок!
Починається урок!
Будем добре працювати:
І читати і писати,
Щоб могли батьки радіти,
Що в них гарні, мудрі діти.

ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Зачитайте слова з коренем дощ -
2.Назвіть головні члени речення у виділеному реченні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.


Сьогодні до нас завітали незвичайні гості: герої улюбленого вами мультфільму про завзятих козаків. Вони подорожують по Україні, а саме зараз їх подорож проходить через наше місто Хмельницький.
Приїхали вони з грамотою від головного отамана по річці на своїх чайках.
Перш, ніж прочитати грамоту, давайте дізнаємось про значення деяких слів.

1.Словникова робота.
«Грамота – офіційний письмовий акт, що встановлює якусь угоду,або засвідчує якісь правові відносини.
Отаман – виборний ватажок військового загону у козаків.
Чайки – козацькі човни.»

2.Виконання завдань.
Козаки поставили перед нами ряд завдань, які ми повинні виконати, щоб наші гості переконалися в тому, що недарма заїхали до нас.
А тепер ми дізнаємось, які завдання і побажання записані в грамоті.




І завдання .
Вибрати синоніми.
Хата, тин, господар, огорожа, халупа, будинок, хазяїн,ґазда,дім, пліт.

ІІ завдання.
Визначити у словах закінчення.
З чого складається слово? (із закінчення і основи).
Як називається незмінна частина слова?
Грамота, чайки, отаман, вода.

ІІІ завдання.
Найголовніший у слові я.
Коли ж мене немає,
То й трава не виростає.(Корінь)

Дуже гордий норов маю –


Перед коренем сідаю.(Префікс)

У поданих словах визначити корінь і префікс.


Промовляти, промова, змова, підмовляти.

ІV завдання.
Каліграфічна хвилинка.
Прописати перші дві букви слова – назви наших гостей.

V завдання.
Утворити із складів слова і записати.
ко кміт ко
ли зак вий
цький за
(Козак, козацький, кмітливий)
Що можна сказати про ці слова?

VІ завдання.
Із записаних слів скласти речення.
Роду-, нема, козацькому, переводу.
Козацькому роду – нема переводу.

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

1.Повідомлення теми і мети.
«Мозковий штурм»

Батьки, батько, батьківський.
Як ми називаємо ці слова?
1.Споріднені.
2.Спільнокореневі.
3.Слова – родичі.
4.Слова які мають однакове значення.

Чи можемо назвати слова: Батьківщина, Україна, країна, рідний край спорідненими? Чому?



2.Самостійна робота.
Вправа 169
Випишіть спільнокореневі слова. Позначте у них корінь.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хто це крутиться у нас?
Це гучний прийшов Тарас
Хто зігнувся як дуга?
Ні не я, та й не я.
Стали рівно, руки вниз.
Раз – присіли, піднялись.
Плечі уперед звели
І назад їх відвели.
Обвели очима клас
І тепер порядок в нас.
3. Колективна робота.

Прочитайте вірш( вправи 170) .Знайдіть спільнокореневі слова. Доберіть інші слова з тим самим коренем.


Білка, білочка, білченя.
Біла, забіліла, білизна, білити.
Спробуйте дібрати інші форми.
Білка( білки, білці, білку,з білками).
Біла(білої, білій, білу, білою)

4. Попрацюймо разом.


Вправа 171.
- Що означає кожне із слів?
- Дубок – бо ще малий, молоденький;
- Дуб – великий, старий;
- Дубовий – виріс на дубі;
- Дубняк – там ростуть молоді дуби;
- Дубова колода – частина дуба.
- Як можна назвати ці слова?
- Чому?
Запишіть слова, позначте в них корінь.

5. Читання казки - забавлянки учнями.
Козаки до нас у гості завітали не з пустими руками, а привезли подарунки з Опішні. Ось воно на карті.

Наступне завдання козаків пов’язане з їхнім відвідуванням міста Опішні що на Полтавщині. А там жили і проживають славетні гончарі. А ви знаєте як з’явилися гончарі?

Прочитайте казку яку привезли козаки, а тоді будемо діставати їх гостинці.

Давно - предавно скинули боги з неба на землю золоті . Побачили то троє братів - Ліпочин, Орачин і Доброчин. Спершу кинувся до небесних дарів найстарший брат, Ліпочин. Та золоті спалахнули. Відступив Ліпочин, спробував Орачин, але і його не пустив . І тоді підійшов до золотих найменший брат – Доброчин.
І раптом погас, і Доброчин взяв небесні дари й поділив між братами. Орачину дав плуг і ярмо, Ліпочину - , а собі залишив . Ось так і стали люди на нашій землі хто ким. Одні стали орати землю і зробилися , інші взяли до рук бойові - стали а ті, кому дістався стали , щоб жила краса на землі.

Козакам дуже сподобались вироби гончарів. Вони привезли з собою куманець, плесканець, свищик. У кожному з цих виробів міститься завдання.



6.Словникова робота.
Зачитують діти із словника.


Куманець – керамічна фігурна посудина для спиртних напоїв, що використовується здебільшого як прикраса.




Плесканець – гончарний виріб, який зроблений з глини, своєю формою нагадує образи звірів, птахів.



Свищик – маленька глиняна фігурна тварина, птах, людина, тощо. В середині порожня та має декілька отворів, при дмуханні видає свист.



7. «Спільний проект».
З кожної групи виберіть:

І група «Куманець»-
спільнокореневі.
Гості, гострий, гостинний, гостювати.
Позначити корінь.

ІІ група «Плесканець» - родичів.
Син, синок,синій, синівський.
Позначити корінь.

ІІІ група «Свищик»
. Записати слова і визначити закінчення, основу, корінь(колективно)
Поле, плуг, дари, земля.

8. Читання казки вчителем.

Допоможіть козакам розібратися, чому образились гуси?

Родичі
Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята. А назустріч повзла гусениця.
- Ви хто такі?- запитала гусениця.
-Я гусак, це гуска, а це наші гусенята,- ввічливо відповів гусак. – А ти хто?


А я ваша тітка, - похвалилася гусениця.
Гуси ображено загелкотали.
Чому? Допоможіть гусені знайти власних родичів.

V. Підсумок уроку.
Молодці діти! Ви добре впорались з усіма завданнями. Але є ще останнє. Козаки хочуть знати без чого не може існувати слово?( без кореня) А без чого не може існувати людина? Що їй допомагає створювати корисне і красиве?(без праці)


Давайте прозвітуємо нашим гостям-козакам про виконання їх завдань. Які ж завдання ми виконували?
Що нового дізналися?
А тепер, козаки хочуть висловити вам музичне побажання.
(Грамзапис української пісні «І в нас, і в вас..»)

VІ. Домашнє завдання.
Вправа 172
Виконати завдання до вправи.


Додаток


Словничок:
Грамота – офіційний письмовий акт, що встановлює якусь угоду,або засвідчує якісь правові відносини.
Отаман – виборний ватажок військового загону у козаків.
Чайки – козацькі човни.

Куманець – керамічна фігурна посудина для спиртних напоїв, що використовується здебільшого як прикраса.
Плесканець – гончарний виріб, який зроблений з глини, своєю формою нагадує образи звірів, птахів.
Свищик – маленька глиняна фігурна тварина, птах, людина, тощо. В середині порожня та має декілька отворів, при дмуханні видає свист.

Картка із завданням
1.Вибрати синоніми.
Хата, тин, господар, огорожа, халупа, будинок, хазяїн,ґазда,дім, пліт.
2. Утворити із складів слова і записати.
ко кміт ко
ли зак вий
цький за
3. Із записаних слів скласти речення.
Роду - , нема, козацькому, переводу.

4.Прочитайте казку яку привезли козаки, а тоді будемо діставати їх гостинці.

Давно - предавно скинули боги з неба на землю золоті . Побачили то троє братів - Ліпочин, Орачин і Доброчин. Спершу кинувся до небесних дарів найстарший брат, Ліпочин. Та золоті спалахнули. Відступив Ліпочин, спробував Орачин, але і його не пустив . І тоді підійшов до золотих найменший брат – Доброчин.


І раптом погас, і Доброчин взяв небесні дари й поділив між братами. Орачину дав плуг і ярмо, Ліпочину - , а собі залишив . Ось так і стали люди на нашій землі хто ким. Одні стали орати землю і зробилися , інші взяли до рук бойові - стали а ті, кому дістався стали , щоб жила краса на землі.

Козакам дуже сподобались вироби гончарів. Вони привезли з собою куманець, плесканець, свищик. У кожному з цих виробів міститься завдання.



З кожної групи виберіть:

І група «Куманець»-
спільнокореневі.
Гості, гострий, гостинний, гостювати.
Позначити корінь.

ІІ група «Плесканець» - родичів.
Син, синок,синій, синівський.
Позначити корінь.

ІІІ група «Свищик»
. Записати слова і визначити закінчення, основу, корінь(колективно)
Поле, плуг, дари, земля.

Допоможіть козакам розібратися, чому образились гуси?


Родичі
Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята. А назустріч повзла гусениця.
- Ви хто такі?- запитала гусениця.
-Я гусак, це гуска, а це наші гусенята,- ввічливо відповів гусак. – А ти хто?
А я ваша тітка, - похвалилася гусениця.
Гуси ображено загелкотали.
Чому? Допоможіть гусені знайти власних родичів.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка