Урок за темою «Літературні казки»



Скачати 91.95 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір91.95 Kb.
5клас Турнір «Найрозумніший»

В країні літературних казок

Підсумковий урок за темою «Літературні казки»

( за творчістю Шарля Перро, Г.К.Андерсена, С.Я.Маршака та вступу до поеми О.Пушкіна «Руслан і Людмила»)



Мета: підсумувати знання учнів, набуті впродовж вивчення теми

«Літературні казки»;

розвивати у п’ятикласників уміння стисло та грамотно відповідати на

запитання;

виховувати в них комунікативні здібності;

формувати інтерес до вивчення казок.



Обладнання: виставка книг «Літературні казки народів світу»;

портрети відомих казкарів: Ш.Перро, Г.К.Андерсена, С.Я.Маршака,

О.Пушкіна;

дитячі ілюстрації до улюблених літературних казок.



Тип. Урок узагальнення та систематизації знань
І раунд

1. Який з указаних видів художніх творів може бути як літературним, так і фольклорним:

а) повість; б) казка; в) оповідання?

2. Які казкові герої згадуються О.Пушкіним у вступі до поеми «Руслан і Людмила»:

а) русалка, чаклунка, чаклун;

б) богатир, царевич, королівна;

в) Баба Яга, королевич, царівна?

3. Що таке лукомор,є:

а)закрут морського берега;

б)один із персонажів вступу;

в) скриня із золотом?

4. Яка з цих казок написана Г.К. Андерсеном:

а) «Попелюшка»; б) «Русалонька» в) «Кицьчин дім»?

5. Яка з цих казок є казкою – п’єсою:

а) «Снігова королева»;

б) «Дванадцять місяців»;

в) «Попелюшка, або Соболевий черевичок»?

6. Яка з названих казок належить Шарлю Перро:

а) «Принцеса на горошині»; б) «Червона шапочка»; в) «Дюймовочка»?

7. Які казкові речі згадуються О.Пушкіним у вступі до поеми «Руслан і Людмила»:

а) чоботи-скороходи, скатертина-самобранка;

б) шапка-невидимка, ступа Баби Яги;

в) хатка на курячих ніжках, ступа Баби Яги?

8. Країна, запахом якої просякнуті казки О.Пушкіна:



а) Росія; б) Німеччина; в) Франція.

9. «Транспортний засіб» Баби Яги:

а) велосипед; б) кінь; в) ступа.

10. Кількість вояків, які вийшли з морських хвиль:



а) 30; б) 40; в) 15.

11. Цар, який чахне над златом:



а) цар Кощей; б) морський цар; в) лісовий цар.

12. Споруда без вікон, без дверей, та ще й на курячих ніжках:

а) палац; б) терем; в) хатка.

13. Метал, із якого зроблений ланцюг. що на дубі:

а) срібло; б) золото; в) бронза.

14. Той, хто через ліси і моря ніс богатиря:



а) чаклун; б) витязь; в) королевич.

15. Бліда казкова істота, що полюбляє спати у гіллі:

а) Баба Яга; б) царівна; в) русалка.

16. Приміщення, де тужить царівна:

а) терем; б) темниця; в) палац.

17. Повелителька бурого вовка:



а) царівна; б) русалка; в)Баба Яга.

18. Те, що втримує вченого кота біля дуба:



а) ланцюг; б) дріт; в) мотузка.

ІІ раунд

Категорія «Попелюшка»

1. Хто одружився з гордою удовою? (Один багатий удівець.)



  1. За що Попелюшка отримала своє ім’я? (Упоравшись із роботою, дівчинка йшла в куток і сідала просто на попіл, натрушений біля каміна.)

  2. Що спричинило нові події в домі? (Підготовка до балу в палаці.)

  3. Якою була роль Попелюшки в цьому? (Вона прала й прасувала білизну для сестер, крохмалила їхні комірці та манжети.)

  4. Чому сестри, коли вбиралися на свято, покликали Попелюшку? (Вона мала гарний смак.)

  5. Як вони віддячили Попелюшці? (Вони глузували з неї, насміхалися.)

  6. Як Попелюшка реагувала на це? (Дівчина була незлостива, добра й причесала їх дуже гарно.)

  7. Хто допомагає Попелюшці потрапити на бал? (Чарівниця.)

  8. Як почувалася Попелюшка на балу? (Вона була щасливою танцювала і раділа.)

  9. У кого запитав принц, куди поїхала юна принцеса? (У вартових.)

  10. Хто, за наказом принца. міряв загублений черевичок дівчатам із заможних родин? ( Посланці.)

  11. Яку поважну особу похилого віку в королівському палаці на балу вразила краса Попелюшки? (Короля.)

  12. Коли чари чаклунки зникли? ( Опівночі.)

  13. На що перетворилися карета, коні, лакеї, кучер та сукня? (Карета стала гарбузом, коні – мишами, лакеї – ящірками, кучер – щуром. сукня – дранкою.)

  14. Як вчинила Попелюшка зі своїми сестрами наприкінці казки? (Вона узяла сестер у палац і незабаром оддала їх заміж.)

Категорія «Снігова королева»

  1. Як з’явилося «сатанинське дзеркало»? (Його зробив один дуже лютий чорт.)

  2. Яку властивість воно мало? (Все хороше й прекрасне зменшувалося в ньому до неможливого, а все негідне й погане здавалося ще гіршим.)

  3. Чому Кай раптом змінився? ( Йому в око потрапив соколочок «сатанинського дзеркала».)

  4. Що зробила Снігова королева з Каєм? (Вона поцілувала Кая, і його серце стало зовсім крижаним.)

  5. Що трапилося з Гердою, коли Кай не повернувся? (Вона довго плакала і думала, що Кай помер.)

  6. Хто змусив дівчинку засумніватися в тому, що Кай мертвий? (Весняний сонячний промінь, ластівка.)

  7. Куди річка принесла Герду? (До старої чарівниці.)

  8. Чому Герда почала забувати Кая? (Чарівниця розчісувала їй волосся золотим гребінцем, який мав чарівну силу.)

  9. Що пробудило Герду від чар старої чарівниці? (Троянда, яку вона побачила на солом’яному капелюшкові.

  10. Чи права була Герда, сказавши такі слова: «Які хороші бувають люди і звірі»? (Так, адже ворон і його наречена, принц з принцесою зичили Герді тільки добра й нічого не шкодували для неї.)

  11. Вирішивши шукати Кая, Герда простила йому жорстокість? Чому? (Так. Адже вона його дуже любила.)

  12. Які перешкоди траплялися на шляху Герди до Кая? (Глибока річка, стара чаклунка, розбійники, вітер, сніг, хурделиця.)

  13. Куди олень привіз дівчинку? (До старої фінки.)

  14. У чому, на думку старої фінки, сила Герди? (Сила – в її серці.)

  15. Яке слово не міг скласти Кай? (Вічність.)

Категорія «Дванадцять місяців»

  1. Чому пасербиця та солдат опинилися в лісі? (Пасербицю мачуха послала за хмизом, а солдат шукав ялинку для принцеси.)

  2. Яку казкову історію розповів солдат? (Про те, що його дід в переддень Нового року зустрівся з усіма дванадцятьма місяцями.)

  3. Як принцеса ставилася до навчання? (Їй не дуже хочеться вчитися.)

  4. Чи мала право принцеса, не читаючи, підписати папір про страту людини? (Ні. вона вчинила надто легковажно.)

  5. Яку пораду з цього приводу дав принцесі професор? (Спочатку треба подумати, а потім писати.)

  6. Який наказ підписала принцеса? (Щоб настав місяць квітень і розквітли проліски.)

  7. Якими зображено мачуху та її доньку? (Злими, жадібними, жорстокими.)

  8. Чому вони вирішили послати до лісу пасербицю? (Бо їм обом не було її шкода.)

  9. Як принцеса сприйняла появу мачухи з донькою, які принесли кошик з пролісками? (Вона зраділа і разом з тим здивувалася.)

  10. Чи виконала принцеса свою обіцянку про винагороду? (Так, вона заплатила золотом за квіти, а землю, що була в кошику, вважала й так своєю власністю.)

  11. Що змусило мачуху й доньку в усьому зізнатися? (Бажання принцеси поїхати на чарівну галявину. Вони злякалися. що це розкриє їхню брехню.)

  12. Чому пасербиця відмовилася від усіх скарбів. які їй пропанувала принцеса, і просила повернути тільки свою каблучку? (Їй взагалі не потрібні ніякі дорогі скарби, а каблучка була непроста: це дарунок Квітня.)

  13. Як принцеса розправилася з бідною сиротою? (Вона викинула каблучку в ополонку, а бідну сироту наказала втопити.)

  14. Якою була доля мачухи з донькою? (Їх перетворили на собак.)

  15. Яким є фінал п’єси? (Пасербиця залишилась живою і вивезла принцесу з почтом із лісу.)

ІІІ раунд

Спеціальна тема «Життя і творчість Шарля Перро»

1. У якій країні народився Ш.Перро? (Франції)

2. У які часи жив Ш.Перро? (У ті часи, коли влада у Франції належала королю Луї ХІУ.)

3. Як називали Луї ХІУ? (Королем-сонцем.)

4. Що зробив брат Шарля Клод? (Він побудував фасад і колонаду Лувра – одного з найкращих музеїв світу.)

5. Чому Ш. Перро вирішив створити казки? (Тому що казки впливають на розум читача з більшою приємністю. водночас і навчаючи, і розважаючи.)

6. Під якою назвою у 1697 році вийшла збірка казок? («Казки моєї матінки гуски».)

7. Скільки казок входило до цієї збірки? (8)

8. Назвіть декілька героїв цих казок. (Спляча Красуня, Червона Шапочка, Кіт у Чоботях, Попелюшка, Хлопчик-Мізинчик.)

9. Дайте повну назву казки про Попелюшку. (Попелюшка, або Соболевий черевичок».)

10. Як соболевий черевичок Попелюшки «став» кришталевим? (Шарль Перро, добираючи особливо вишукане взуття для своєї героїні, вирішив узути її в найкоштовніше в середньовічній Європі хутро, яке привозили з далекого, майже казкового для французів Сибіру. Соболеве хутро за тих часів у Франції називалось стародавнім словом, що за вимовою збігалося з іншим, яким називали скло, а також скляний та кришталевий посуд. А оскільки видавці та й перекладачі Казок Ш.Перро з кришталем спілкувалися частіше, ніж з рідкісним соболевим хутром, то й примусили Попелюшку танцювати в кришталевих черевичках.)

11. До збірки яких авторів потрапили казки Ш.Перро? (До збірки братів Грімм.)

12. Коли брати Грім переповідали свої казки про Сплячу Красуню, червону Шапочку чи попелюшку, вони навіть не підозрювали, що ці оповідання мають конкретного автора. Де вони почули ці історії? (Ці історії вони вперше почули у дитинстві від своєї гувернантки – француженки і були впевнені, що це народні казки.)

Спеціальна тема «Життя і творчість Ганса Крістіана Андерсена»

1.Раз на два роки 2 квітня, в день народження видатного казкаря, високоповажна Міжнародна Рада з книг для дітей і юнацтва проголошує чергового лауреата. Лауреата чого? (Лауреата Золотої медалі Г.К.Андерсена – автора кращої дитячої книжки.)

2. Як ще називають цю нагороду? (Малою Нобелівською премією.)

3. Хто з українських письменників нагороджений цією премією? (Всеволод Нестайко.)

4. Чому вирішили, що ця нагорода може носити лише ім’я Андерсена? (Адже він мав талант, за образним висловом його сучасника, навіть у стічній канаві бачити і знаходити перли.)

5. Де народився Андерсен? (В данському місті Однесе.)

6. Чому мати письменника була впевнена, що її дитина колись стане знаменитою і на її честь в Однесе запалять прекрасний феєрверк?(Саме таку долю напророкувала хлопчику одна з віщунок.)

7. Маленький Ганс не мав гарних іграшок і навіть не куштував багато з тих ласощів, якими запам’ятовується дитинство, але він сам і його матір вважали. що йому живеться краще, ніж якомусь графові, бо у нього було найголовніше. Що саме? (Любов батьків.)

8. Хлопець звик про все, що він бачив, оповідати дивовижні історії. Хто був його першим слухачем? (Напівсліпий і напівглухий кіт Карл.)

9. Скільки років було Гансові, коли він з невеликим клуночком у руках і мізерними коштами в кишені подався завойовувати світ? (14)

10. Коли вийшло друком його перше оповідання? (Коли він навчався в університеті)

11. Яку назву мала перша збірка казок?(«Казки, розказані дітям»)

12. Чи здійснилося пророцтво старої віщунки? (Так. Коли через 50 років він повернувся до рідного містечка, його чекав не лише розкішний феєрверк, а й прижиттєвий пам’ятник.)

Спеціальна тема «Життя і творчість Самуїла Маршака»


  1. Де і в якій сім’ї народився Маршак. (У Воронежі, у єврейській сім’ї винахідника-самоука, який працював техніком на хімічному заводі.)

  2. Коли хлопчик почав складати вірші? (З раннього дитинства, записував їх в окремий зошит.)

  3. Хто із відомих людей доклав чималих зусиль, щоб талант хлопчини не зів’яв? (Співак Федір Шаляпін, російський письменник М.Горький, художник І.Репін.)

  4. Коли Маршак перебував у Англії, яка школа привабила його? (Лісова школа, яку називали «школою простого життя».)

  5. Чим займався письменник під час Першої світової війни? (Він опікувався дітьми біженців.)

  6. Що він зробив у роки громадянської війни? (Організовував дитячі будинки для безпритульних.)

  7. Що з ініціативи Самуїла Яковича було запроваджено у великих містах? (Театр юного глядача.)

  8. Яку п’єсу написав Маршак для ТЮЗа? («Кицьчин дім»)

  9. У який час була написана казка «Дванадцять місяців»? (Під час Другої світової війни.)

  10. Це був грізний час, коли було зовсім не до казок. Чому ж Маршак вирішив написати казку? (Письменник був переконаний, що саме в цей час «діти особливо потребують веселих святкових видовищ».)

  11. «Дванадцять місяців» - це п’єса. А що таке п’єса? (Це літературний твір, у якому відтворюються події через вчинки і розмови (діалоги і монологи) персонажів.)

  12. Що таке ремарка? (Авторське пояснення в драматичному творі.)

Підсумок: Нагорода переможців

Опис змагання

Перший раунд

У змаганні приймає участь увесь клас. На запитання вчителя учасники відповідають у письмовій формі. Журі (присутні батьки, вчителі) підраховує кількість балів. У другий раунд потрапляє 6 учасників.



Другий раунд

Ведучий пропонує учасникам найти відповідність:



письменник – країна – назва твору.

Франція – Маршак – «Попелюшка»

Росія - Перро - « Снігова королева»

Данія - Андерсен - «Дванадцять місяців»

Учасники записують на картках і подають журі. Хто це зробить першим, першим і вибирає категорію. Потім вибирає другий учасник, третій і т.д.

Третій раунд

Змагаються 3 учасники, котрі набрали найбільше балів. Кожен із учасників готував спеціальну тему. На дошці різними кольорами у хаотичному порядку записані числа. Дається 30 секунд для запам’ятовування своїх чисел. Учасники пригадують їх, отримують запитання і відповідають на них. За правильну відповідь на «своє» запитання учасник отримує 2 бали, за відповідь на «чуже» - 3 бали. «Найрозумнішим» стає той, хто отримає більше балів.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка