Урок-змагання «Що? Де? Коли?» у 8 класі Тема. «Буду я навчатись мови золотої…»



Скачати 95.42 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір95.42 Kb.
Урок-змагання «Що? Де? Коли?» у 8 класі
Тема. « Буду я навчатись мови золотої…»
Мета: сприяти поглибленню учнівських знань про невичерпну

скарбницю фольклору; збагачувати словниковий запас,

розвивати мислення, пам'ять, мовлення, увагу, вміння учнів

розмежовувати різні поняття;

виховувати любов до рідної мови, прагнення до оволодіння

літературною мовою.


Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

Форма уроку: урок-змагання.

Обладнання: дидактичний матеріал, картки, плакати.
Хід уроку

І. Вступна частина.

1. Учитель .Доброго дня всім присутнім. Сьогодні урок буде не звичайний, а урок-змагання «Що? Де? Коли?» для юних філологів, знавців української мови та літератури, фольклору, традицій та звичаїв рідного народу.


2. Представлення та привітання учасників гри.

Учитель. Учасниками змагання будуть учні 8 класу. Вони поділились на 2 команди:«Калинонька» і «Барвінок». Давайте привітаємо їх оплесками.
3. Представлення ведучих.

Учитель. Ведучими змагання будуть учні 10 класу (2).
4. Представлення членів журі.

Учитель .До складу нашого вельмишановного журі входять вчителі нашої школи (5 осіб). Вітаємо їх оплесками.
5. Побажання успіхів учасникам гри.

Перший ведучий.

Сьогодні на журі чекає нелегка справа. Нашим шановним членам журі стануть у пригоді такі людські якості, як мужність, адже так непросто дати справедливу оцінку; благородство – бо їм не раз доведеться говорити слова схвалення для підтримки гравців; чесність – адже тільки істинна перемога може дати справжню радість.


Слово до журі

Бажаємо успіхів вам, члени журі,

Щастя й здоров’я від Бога в дари!

Достаток хай завжди у вас гостює,

Хліба ніколи нехай не бракує,

Хай ваші діти в будні й неділі

Будуть веселі, чисті та білі…

Натхнення дай, Боже, з роси, з води, з піль,

Жертвуйте розум свій на народну ціль!

Другий ведучий

Побажання гравцям

Сьогодні хочемо у вас знайти

Все те, що іншим непомітно:

Відвагу − в скромних,

Доброту − в черствих,

В лінивих – працелюбність,

Ну а жагу до знань і перемог – в усіх!



ІІ. Основна частина

Перший ведучий. Конкурс І. « Відгадування загадок ». Це завдання на кмітливість для команди «Калинонька»:
1. Хто першим заходить до хати? (Ключ)

2. Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)


3. На городі молода пишні коси розпліта,

У зеленії хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)

4. Біла криничка, жовта водичка,

Хочеш водички, розбий криничку. (Яйце)

5. В лісі вирізана, гладенько витесана,

Співає, заливається, як називається? (Сопілка)



Другий ведучий. Завдання на кмітливість для команди «Барвінок»:

1. Вийшла звідкись гарна дівка,

На ній стрічка-семицвітка;

А де з річки воду брала, там коромисло зламала. (Веселка)

2. Коло вуха завірюха, а у вусі – ярмарок. (Бджоли)

3. У вінку зеленолистім, у червоному намисті

Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)

4. Хто на світі найшвидший? (Думка)

5.Сім братів, віком рівні, іменами різні. (Дні тижня)
Конкурс ІІ. « Веснянки »

Перший ведучий.

Розплющіть очі і подивіться яке яскраве сонечко світить! Воно нам каже про те, що вже настала весна. Разом із пробудженням природи від зимового сну на нашій землі, в Україні, починається цикл народних весняних свят, пов’язаних із давніми віруваннями, супроводжуваних піснями, іграми та танками. Народ наш у своїх казках створив чудовий образ весни – молодої дівчини з вінком квітів на голові. Ця дівчина− весна, бажаний гість.



Другий ведучий.

Згадайте як закликали весну в давні часи? З якими дарами її застрічали? ( Солодким печивом у вигляді пташок ). Тому конкурс має назву «Веснянки». Ви повинні згадати і прочитати напам’ять « Веснянки ».

Конкурс ІІІ. « Прислів’я »

Перший ведучий.

Кожна команда повинна правильно підібрати закінчити до прислів’я.

Завдання для команди «Калинонька»:

1. Бджоли раді цвіту… (а люди літу).

2. Хто не працює…(той не їсть).

3. Коли взявся за гуж…(не кажи, що дуж).

4. Не кажи «гоп»…(доки не перескочиш).

5. Не плюй в криницю…(бо з неї доведеться пити водицю).



Другий ведучий.

А зараз завдання для команди «Барвінок»:

1. Хто рано підводиться…(за тим діло водиться).

2. Наука в ліс не веде…(а з лісу виводить).

3. Здобудеш освіту… (побачиш більше світу).

4. Хто хоче більше знати…(треба менше спати).

5.Золото без розуму…(болото).
Конкурс ІV. « Відгадай слово »

Перший ведучий. Завдання команді «Калинонька»:

Відгадайте слово, у якому:

1.Корінь від слова земля, суфікси від слів весняний, ліжко, а закінчення від слова лопата (землянка)

2. Префікс від слова безбарвний, корінь від слова вода, суфікс від слова

парний, закінчення від слова гарний (безводний)

Другий ведучий. Завдання команді «Барвінок»:

Відгадайте слово, у якому:


1.Частиною слова є державна пісня + частина світу (гімназія)

4. Частиною слова є вороняче слово + найбільша за мастю гральна карта (картуз)


Конкурс V. « Фразеологізми »

Перший ведучий.

Завдання полягає в тому, що гравці повинні замінити фразеологізми одним словом- синонімом, зберігши при цьому зміст виразу. Наприклад,

крутити носом – вередувати (Увага: відповідь повинна бути словом-синонімом).

Фразеологізми для команди «Калинонька»:

1. Хоч око виколи. (Темно).

2. Хоч з лиця воду пий. (Красивий).

3. Перелічити ребра. (Побити).

4. Приший кобилі хвіст. (Зайвий).

5. Взяти ноги в руки. (Втекти).

Другий ведучий.

Фразеологізми для команди «Барвінок»:

1. Дати сторчака. (Впасти).

2. Пекти раків. (Червоніти).

3. Ніде й голки встромити. (Тісно)

4. Палець об палець не вдарити. (Ледарювати).

5. Ляси точити. (Говорити).
Конкурс VI. « Перекладач »

Перший ведучий.

Учасники повинні перекласти тексти з російської мови на українську.

Текст для команди «Калинонька»:

- Кого же считают украинцы своими национальными героями?

-Таких героев много. Это Иван Сирко – полководец, не знавший поражений. Это Зализняк и Гонта, воспетые Т.Шевченко. И, конечно же, многие другие.

- Будем надеяться, что к народу вернуться славные имена героев.

- Хотелось бы отметить и певучесть украинцев.

- Да, украинские песни известны во всем мире. В мелодичных песнях украинских – вся душа поэтического и мужественного народа.



Другий ведучий.

Ось текст завдання для команди «Барвінок»:


- Насколько я знаком с украинским фольклором, в нем всегда высмеиваются лодыри.

-Да, в украинском фольклоре много пословиц и поговорок о ленивых людях. Мне особенно заповнилась шутка о ленивом сыне.

- Это та, где речь идет о «моей большой ложке»?

- Да, мать просит истолочь пшена на кашу, а он отвечает, что нездоров. А когда зовет обедать, он интересуется, где его большая ложка.


Конкурс VII. « Поетичний щоденник »

Перший ведучий. Завдання учасникам - відновити текст поезій. Ви повинні прочитати напам'ять уривки з поезій.

Ось поезії команди «Калинонька»:

«Менì однаково чи буду…»

«Хотìла б я пìснею стати…»



Другий ведучий.

Ось поезії команди «Барвінок»:

«Минають днì, минають ночì…»

«Любìть Украïну…»

Конкурс VIII. « Частини мови »

Перший ведучий.

Учасники конкурсу повинні визначити в реченнях частини мови.

Речення для команди «Калинонька»:

1. Петрик отримав з математики двìйку.

2. Ваш рахунок у банку подвоïвся.

Другий ведучий.

Речення для команди «Барвінок»:

1. Василько зайшов до класу четвертим.

2. У Оленки вдвоє більше яблук, ніж у Дмитрика.


Конкурс ІХ. « Бліц-турнір »

Перший ведучий.

Учасники кожної команди повинні дати відповіді на 11 питань.

Завдання команді «Калинонька»:

1. Як називається такий вид фольклору?

Їхав Прокіп з Прокопихою і забалакались

Про горшки, про миски і про покришки. (Скоромовка)

2. Віршований твір, який співається . (Пісня)

3. Псевдонім Т. Г. Шевченка . (Кобзар)

4. Яке релігійне свято припадає на 7 січня? (Різдво Христове)

5. Якого роду іменник ледащо? (Спільного)

6. Змалювання картин природи у творі. (Пейзаж)

7. Опис зовнішнього вигляду людини. (Портрет)

8. У скількох словах вживається префікс прі- ? (У трьох)

9. Не той розумний, хто багато знає, а той, хто багато…. (Читає)

10. Пісні, які співаються на різдвяні свята? (Колядки)

11. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

Другий ведучий.

Завдання команді «Барвінок»:

1. Державні символи України. (Герб, прапор, гімн)

2. Слова, однакові за написанням, але різні за значенням. (Омоніми)

3. Буква є, а звука немає. (М’який знак)

4. Скільки відмінків в українській мові? (7)

5. Слова, близькі за значенням, але різні за написанням. (Синоніми)

6. Збірка віршів Т. Г. Шевченка? (« Кобзар »)

7. Вітанння людей на Великдень. («Христос воскрес!» - «Воістину воскрес!»)

8. Як називаються крашанки, які розмальовують на Великдень?(Писанки)

9. Назвіть дерева-символи України. (Верба, тополя, калина, явір).

10. Скільки страв готують на Різдво Христове? (12)

11. Місто, де похований Т. Г. Шевченко. (Канів).
Завдання на спостережливість.

Перший ведучий.

Доки журì пìдводить пìдсумки, учасникам команд пропонуємо дати відповіді на цікаві питання:



  1. Скìльки урокìв украïнськоï мови та лìтератури у вас на тиждень?

  2. Яких прìзвищ учнìв у вашому класì бìльше – чоловìчих чи жìночих?

  3. Скìльки у класì прìзвищ ìз нульовим закìнченням?

  4. Назвìть три твори, назви яких близькì слову бìзнес.



ІV.Заключна частина

Підбиття підсумків конкурсу.



Учитель. А зараз надаємо слово журі і просимо оцінити наші команди.

Слово журì.

Визначення переможців .

Нагородження дипломами.

Головне управління освіти і науки Київської обласної державної

адміністрації

Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів



Мій кращий урок з української мови у 8 класі

Автор проекту:

слухач курсів підготовки резерву

управлінських кадрів за програмою

«Дайте мені шанс»

Кожанської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Фастівського району,

Київської області,

Фещенко Ірина Георгіївна

Керівник: Федорчук Тетяна



Анатоліївна


Біла Церква 2011


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка