Уроках «Я і Україна. (Природознавство)»



Скачати 73.21 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір73.21 Kb.
Урок розвитку мовлення

4 клас


Рання осінь

Уроки розвитку мовлення проводяться 1 раз у два тижні, тому до таких уроків готуємося заздалегідь, а саме:



  1. На уроках « Я і Україна. (Природознавство)» - спостереження за змінами у природі з настанням осені.

  2. На уроках української мови складаємо речення про осінь, виконуємо творчі вправи на тему осені, добираємо прикметники осені, утворюємо синонімічні ряди.

  3. На уроках українського читання, особливо позакласного читання, ознайомлюємося з творами про осінь, складаємо усні розповіді про осінь, добираємо малюнки .

  4. На уроках образотворчого мистецтва виконуємо замальовки ранньої осені.

  5. На уроках музичного мистецтва прослуховуємо твори на тему « Музика осені».


Тема. Написання твору « Рання осінь».

Мета: вчити логічно, грамотно, послідовно висловлювати свої думки через слово; передавати словами красу природи, добирати найбільш влучні слова; закріплювати особливості побудови тексту; збагачувати активний словниковий запас учнів;

розвивати спостережливість, увагу, образне мислення, допитливість; вміння виражати за допомогою слів свої враження, почуття;

виховувати любов до природи, культуру мовлення, бажання більше знати і вміти описати явища природи.

Хід уроку

І. Організація класу.

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно, гарно

І виконувати те,

Про що мова зараз йде.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

На фоні тихої музики П.Чайковського (Пори року. Осінь) вчитель читає вірш.

( Додаток 1, музичний запис відеоролик www.youtube.com)




  1. Постановка проблемної ситуації .
    - Прослухайте уважно вірш і занотуйте осінні прикмети.

Ще вчора літо променями грало,

І ось та дивна , невловима мить…

У небі раптом ластівок не стало,

Їх голос у повітрі не звучить.

А небо синє-синє, волошкове.

І сонце припікає, але все ж …

Кудись тікає літечко шовкове,

І вже назад його не повернеш.
Лелеки у політ готують крила,

Вгорі кружляють майже цілий день.

От і лелеча зграя полетіла,

А поле й ліс лишились без пісень.
Над вечір від води тумани сиві,

Під ранок – срібна паморозь лежить.

Жоржини ще палахкотять красиві.

Та це вже осінь по землі біжить.
Так-так, біжить, бо дуже поспішає

Плоди солодким соком всі налить,

Бо поки сонечко тепло ще посилає,

Роботу осінь хоче завершить.


  1. Оголошення теми і мети уроку  ( запис теми уроку на дошці)

3.Бесіда по виявленню рівня сприймання змісту вірша: 
- Про яку пору року йде мова у вірші? 
- Про які особливості осені згадано у вірші? 
На землю прийшла осінь і всі це одразу відчули, але як? Що змінилось у природі з приходом осені?
( Учні називають осінні прикмети, які встигли помітити і записати. Перевіряють за слайдом № 1)

  • Дні стали коротшими, а ночі довшими.

  • Ранки і вечори стали прохолоднішими.

  • Часом на траві з`являється паморозь.

  • Починають відлітати птахи.

  • Сонце вже не так високо стоїть на небі і не так припікає.

  • Вода в річці потемніла, ніби стала густішою.

  • Достигає урожай овочів і фруктів.

  • Лісові і польові мешканці заготовляють їжу на зиму.

  • В лісі з`явилося багато грибів.

ІІІ. Підготовка до написання твору.



  1. Робота над прикметами осені.

(На слайді №2 висвітлені народні прикмети про осінь .)

  • Як вересніє, так дощик сіє.

  • Опеньки з`явились – літо скінчилось.

  • Влітку ластівки дзвеніли, а осінь угледіли та й відлетіли.

  • Літо кінчається, бо в низинах тумани збираються.

  • Закружляли над полем лелеки, скоро тікатимуть від осінньої небезпеки.



  1. Добирання слів – ознак до:

  • слова «осінь» ( золота, урожайна, сніжна, квітуча, щедра, яскрава, чарівна, сонячна. ),

  • слова «листя» (зелене, жовте, червоне, синє, фіолетове, чорне, багряне),

  • слова «небо» (блакитне, сумне, синє , рожеве, веселе, осіннє). 

(На папері записані слова : «осінь», «листя», « небо». Кожен ряд отримує своє слово, передаючи його по черзі один одному поряду дописують ознаки слова, останній учень зачитує утворений ланцюжок ознак слова.)


3. Відновлення змісту деформованих речень .

( Робота в парах, речення записані на картках)
У, розфарбувала, кольори, листочки, чарівниця. 
Пливуть, небі, хмарки, у, легенькі. 
Літає, повітрі, павутиння, у.


  1. Читання вірша про осінь і добирання слів в риму.

Я нагадаю осінні прикмети охоче: 


Зменшились дні і подовшали . . . (НОЧІ). 
Запам’ятайте прикмети народні: 
Дні ще гарячі, а ночі . . . (ХОЛОДНІ).

Всі б ми, звичайно, тепла ще хотіли, 


Листя пожовкле з дерев . . (.ВІДЛЕТІЛО). 
Скоро від холоду згинуть комашки, 
Нічого їстоньки буде для . . . (ПТАШКИ).

Ну а надвечір ставок туманіє


В кожній водоймі водичка . . . (ТЕМНІЄ). 
Деколи паморозь вранці сріблиться. 
Стала холодною зараз . . . (ВОДИЦЯ). 
4.Хвилинка-цікавинка.

(Слайд №3)

  1. Повідомлення від фенологів «Початок і кінець осені»
    Астрономічним початком осені вважають дні осіннього рівнодення (21—23 вересня), коли тривалість дня і ночі однакові. Фенологи відлічують початок осені від першого заморозку на ґрунті, а кінець її — від замерзання ставків. Вони поділяють осінь на ранню — до кінця падолиста і пізню — після нього.

( Зачитує кращий декламатор класу)

  1. Легенда про осінь

За народними переказами Осінь ― старша донька Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: ― Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе. І осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
5.Коротка бесіда за малюнками, які учні малювали на уроках образотворчого мистецтва.(Слайд №4)

  • Яку пору року зображено на малюнках? (Кінець літа, початок осені)

  • З чого видно, що вже приходить осінь? ( В низинах повзуть тумани)

  • Які кольори переважають? ( Темно-зелені, ще радісні, багато квітів)

  • Який настрій викликають ці малюнки? (Задоволення, радість, спокій…)


6.Колективне складання плану твору.
7.Робота над пам’яткою.

У кожного з вас на парті є пам’ятка. Прочитайте її мовчки і пригадайте умови написання твору. (Діти читають мовчки).



ПАМ’ЯТКА

1) Кожну частину тексту писати з абзацу.

2) Речення будувати невеликі.

3) Давати повні відповіді на запитання.

4) Послідовно викладати свої думки.

5) Стежити за мовою.

6) Уникати повторів слів.

7) Під час написання складних слів користуватися орфографічним словником.


Фізхвилинка

(музична, додаток №2, http://www.youtube.com/)



  1. Зразок твору.

( Зачитує вчитель)

Одного разу вранці виходиш на вулицю й відчуваєш особливу прохолоду. От і осінь. Хоч сонце все ще яскраво світить, але вже не пече по-літньому. І вітер якось по-іншому колише дерева. І небо змінилося - ніби стало ближче. Сонячне світло пом'якшало, пожовкло, воно більше не сліпить очі.

Зате радують око осінні вбрання природи - жовте, багряне, золоте листя дерев і кущів, строкаті квіти, ніжно-солом'яна суха трава. Ось яскраві яскраво-червоні ягоди шипшини, грона горобини, геть вкриті солодкими ягодами китиці винограду, рум'яні яблука а золоті груші у садах, забавні парасольки-гриби під деревами в лісі...

І повітря змінилося. Тепер воно наповнене новими осінніми пахощами - запахом сухої трави, опалого листя, вогкості, стиглих яблук, осінніх квітів, винограду. У лісі пахне хвоєю та грибами. Повітря ніби стало чистішим - це зник запах розпеченого асфальту, влігся після дощу пил. Відчувається свіжість і прохолода.

Осінь і звучить по-особливому. Шумить вітер, дощ дзвенить, шарудить опале листя. Вже не чутно літніх пісень цвіркунів, але як і раніше дзижчать бджоли й оси, ласуючи стиглими грушами та виноградом. Безтурботний літній цвірінькання птахів змінилося тривожними криками. Скоро птахи великими зграями потягнуться туди, де і взимку тепло.

Осінь - красива, мінлива й зовсім ненудна пора.


ІУ. Написання учнями твору на чернетках.
У. Зачитування учнями творів.

УІ. Підсумок уроку.

УІІ. Домашнє завдання: переписати твір у зошит для творчих робіт.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка