Уроки морально етичного виховання. 4 клас м. Старокостянтинів 2011 рік



Сторінка1/13
Дата конвертації19.02.2016
Розмір3.06 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13
Старокостянтинівський районний методичний кабінет

Григорівська ЗОШ І – ІІІ ступенів


Бондарчук Тетяна Григорівна

Бондарчук Наталія Миколаївна

Якимовська Ірина Михайлівна

Романюк Галина Олексіївна

Скора Тетяна Миколаївна



Уроки

морально – етичного виховання.

4 клас

м. Старокостянтинів

2011 рік

Анотація
Бондарчук Тетяна Григорівна, Бондарчук Наталія Миколаївна, Якимовська Ірина Михайлівна, Романюк Галина Олексіївна, Скора Тетяна Миколаївна Уроки морально – етичного виховання в 4 класі. 2012 рік, сторінок.

В посібнику подано розробки уроків з морально – етичного виховання в 4 класі у відповідності з Програмою курсів за вибором для початкових класів Варіативна складова Типових навчальних планів. Видавництво «Мандрівець» м. Тернопіль. 2011.

При підготовці уроків використано інноваційні технології: особистісно-орієнтоване навчання, гуманно-особистісне навчання, інтерактивні методи.

До змісту уроків дібрано кросворди, ігри, ребуси, загадки, анаграми, дидактичні ігри.

Посібник рекомендовано вчителям початкових класів, студентам педагогічних навчальних закладів.


Рецензенти: Соколовська Алла Степанівна – директор Григорівської ЗОШ

І – ІІІ ступенів

Рокоман Наталія Миколаївна – заступник директора Григорівської ЗОШ І - ІІІ ступенів

Куйдан Ольга Миколаївна – методист Старокостянтинівського

райметодкабінету


Рекомендовано: Старокостянтинівським райметодкабінетом

Протокол № _____ , від _______ _________ 2012 року


ЗМІСТ


І. Вступ………………………………………………………………………………5

ІІ. Розробки уроків

Урок № 1…………………………………………………………………………….. 6

Урок № 2…………………………………………………………………………… 17

Урок № 3…………………………………………………………………………… 27

Урок № 4…………………………………………………………………………… 35

Урок № 5…………………………………………………………………………… 40

Урок № 6…………………………………………………………………………… 47

Урок № 7…………………………………………………………………………… 55

Урок № 8…………………………………………………………………………… 64

Урок № 9…………………………………………………………………………… 71

Урок № 10…………………………………………………………………………...77

Урок № 11………………………………………………………………………….. 85

Урок № 12………………………………………………………………………… 94

Урок № 13………………………………………………………………………… 101

Урок № 14………………………………………………………………………….109

Урок №15…………………………………………………………………………119

Урок №16…………………………………………………………………………..123

Урок №17…………………………………………………………………………..130

Урок №18…………………………………………………………………………..135

Урок №19…………………………………………………………………………..138

Урок №20…………………………………………………………………………..144

Урок №21…………………………………………………………………………..151

Урок №22…………………………………………………………………………..154

Урок №23…………………………………………………………………………..159

Урок №24…………………………………………………………………………..162

Урок №25…………………………………………………………………………..165

Урок №26…………………………………………………………………………..169

Урок №27…………………………………………………………………………..173

Урок №28…………………………………………………………………………..178

Урок №29…………………………………………………………………………..181

Урок №30…………………………………………………………………………..187

Урок №31…………………………………………………………………………..192

Урок №32…………………………………………………………………………..196

Урок №33…………………………………………………………………………..210

Урок №34…………………………………………………………………………..217

Урок №35…………………………………………………………………………..221

ІV. Зміст навчального матеріалу………………………………………………. 234

V. Висновки………………………………………………………………………. 236

VІ. Список використаної літератури…………………………………………… 237


ВСТУП


В наш час велика увага приділяється морально-етичному вихованню дітей.

Моральне виховання виступає провідним чинником всебічного гармонійного розвитку особистості. Морально-духовні цінності кожної особистості є її найбільшим надбанням. Тому й оцінювати людину передусім необхідно за рівнем сформованості моральних цінностей.

Завданнями морального виховання є оволодіння нормами і правилами моральної поведінки, формування почуттів та переконань, вироблення умінь і навичок моральної поведінки, адекватної поведінки у процесі суспільних відносин.

Мета посібника – допомогти вчителям побудувати найбільш повно та ефективно навчальний процес. Це дозволить налагодити необхідний контакт з кожним учнем, сприятиме виробленню умінь і навичок моральної поведінки.

У посібнику подаються розробки уроків відповідно до календарного плану­вання. Вони містять бесіди, вірші, дидак­тичні ігри, загадки, ребуси, кросворди тощо. Включення до уроків ігрових моментів сприяє залученню учнів до співпереживання, створенню відповідного емоційного настрою.


Урок № 1

Тема. Край, у якому ти живеш. Ти – громадянин України.

Мета: доповнити і поглибити знання дітей про нашу Батьківщину; формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією, багатою культурною спадщиною; розвивати в учнів творче мислення, уяву, уміння працювати в команді; створювати умови для розширення пізнавальних інтересів; збагачувати активний словниковий запас; виховувати бажання піклуватися про країну, навколишнє середовище.

Обладнання: карта України, плакати із зображеннями українця і українки, роздатковий матеріал для учнів: різнобарвні квіточки, вирізані з кольорового паперу, ілюстрований дидактичний матеріал,зображення державних символів.

ХІД УРОКУ

I.Організація класу.

II. Мотивація навчальної діяльності.

— Доброго дня, діти! Сьогодні на уроці ми поговоримо про чарівну землю, багату і щедру, співочу й сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає у світі. А як називається ця земля, ви дізнаєтесь, розгадавши кросворд.

Кросворд «Україна».



  1. Автор тексту Гімну України. (Чубинський.)

  2. Уславлений український спортсмен, чемпіон з боксу. (Кличко.)

  3. Найвища гора в Карпатах. (Говерла.)

4. І червона, й соковита,

Та гірка вона все літо.

Припече мороз – вона

Стала добра й смачна. (Калина)

5. Столиця нашої країни. (Київ.)

6. Одна з найбільших річок держави. (Дніпро.)

7. Довгі, тонкі віти має,

Золото кору вкриває,

З гілок кошики плетуть,

В церкву раз на рік несуть. (Верба.)

Ключове слово: Україна.

Учень. Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, —

Оці степи, це небо, ці ліси.

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе, як є — дорога, явори,

Усе — моє, все зветься — Україна

Вчитель. Святою для кожної людини є земля де вона зробила перший крок, вимовила перше слово, почула мамину пісню-колисанку, а потім народну пісню, пішла стежиною до школи. Ці почуття вічні.

Учень. Над блакиттю весни, над широким задивленим світом

Промовляєм твоє, Батьківщино, завітне ім'я,

Бо твоя доброта у дорозі нам сонячно світить,

Наші дні зігріва правда горда і щира твоя.





Вчитель.

Легенда про виникнення української землі.

Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, породив наш Творець. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих фунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.

Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно нарік Землею.

Раптом мішок зі скарбом розв'язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов'янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь:

- Це справжній рай!

Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, й нарік її Україною.

Наша Україна — райська земля безмежних степів, неозорих ланів,прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні


поетичні традиції, безцінні дари — слово і пісню.

Учень. Мій край чудовий — Україна!

Тут народились ти і я.

Тут над ставком верба й калина,

Чарівна пісня солов’я.

Все найдорожче в цілім світі,

Бо тут почався наш політ.

Цвітуть волошки сині в житі,

Звідсіль веде дорога в світ.

І найдорожча рідна мова

Джерельцем радісно дзвенить,

І мила пісня колискова,

Чумацький шлях кудись зорить...

Усе найкраще і єдине,

І радощі всі, і жалі...

Мій рідний краю, Україно!

Найкраще місце на Землі!

Учитель пропонує дітям розшифрувавши шифрограму - колограму.

Ключ: читати за рухом годинника через дві букви, починаючи з виділеної. (Моя неозора Україна.)

— Так, сьогодні ми будемо говорити про нашу неозору, сонячну, рідну країну — Україну.

Планування діяльності.



Вчитель.

- Україна як незалежна держава дуже молода — минуло лише 20 років з дня проголошення її незалежності. 24 серпня 1991 року Верховна Рада України урочисто проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави. Але історія нашої країни сягає глибини віків. Це держава із цікавим минулим, багатою культурною спадщиною, давніми народними традиціями.

Сьогодні ми з вами складемо усний журнал подорожі просторами неозорої України, назви сторінок якого ви бачите на дошці.

План


1-ша сторінка. Поетична.

2-га сторінка. Прислів'я.

3-тя сторінка. Україна — держава.

4-та сторінка. Ігрова.

5-та сторінка. Сім чудес України.

6-та сторінка. Квітуча моя Україна.



IV. Робота над темою уроку.

1-ша сторінка. Поетична

Вчитель. Рідний край, Україна, Батьківщина. Які це прості і разом з тим прекрасні слова! Велика, священа і прекрасна любов до Батьківщини жила, живе і житиме в усіх чесних і щирих серцях. Поети наділені особливим талантом висловлювати почуття словами. У віршах вони називають Україною мамою, ненькою.



1. Струмок серед гаю, як стрічечка.

На квітці метелик, мов свічечка.

Хвилюють, малюють, квітують поля –

Добридень тобі, Україно моя.



2. Зацвітає калина,

Зеленіє ліщина,

Степом котиться диво-луна,

Це моя Україна,

Це моя Батьківщина,

Що, як тато і мама, одна.



3. Україна — край мій рідний

Від Кавказу по Карпати,

І веселий, і свобідний,

І великий, і багатий.



4. Де є в світі кращі ріки,

Як Дністер, Дніпро-Славута?

Хто покине їх навіки,

Тому в серці вічна смута.



5. Де є в світі кращі гори,

Де таке повітря свіже?

Де шумлять так гарно бори

І хвилює спіле збіжжя?



6. Де ясніше сонце світить,

Де гарніше зорі сяють?

Де ж солодше пахнуть квіти —

Як у нашім любім краї!

Одна Батьківщина, і двох не буває,

Місця, де родилися, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.



7. У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть.

У рідному краї і небо безкрає,

Потоки, потоки, мов струни, течуть.



8. Тут мамина пісня лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї.

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов'ї.



9. І я припадаю до неї устами,

І серцем вбираю, мов спраглий води.

Без рідної мови, без пісні,

Без мами збідніє, збідніє земля назавжди.



10. Країна чудова – степи і Карпати,

зелені сади біля кожної хати.

Як символ верба і червона калина.

Вкраїну люблю – це моя Батьківщина.

Тут чистеє небо і сонце в зеніті,

зерно золотаве і грона налиті.

Тут слово правдиве і мова єдина.

Тебе я люблю, ти моя, Україна!



11. Чарівна, неповторна, Україно!

Для мене в цілім світі ти — одна

І рідна, й мила, дорога, єдина.

Ми всі малі пагінчики твої

Прийшли у світ, щоб в нім добро творити.

Хоч, може, й кращі є на цій землі краї,

Та нам судилось в Україні жити.

12. Ми — патріоти, дочки і сини,

Для твого блага все в житті здолаєм!

Бо ти найкращий, краю мій ясний,

Вітчизну й матір ми не вибираєм.

А просто любимо, бо ця земля свята,

Вона нас народила і зростила.

Вітчизною зовемо неспроста,

Бо нам вона дала і душу, й крила.



Вчитель.

- Така країна варта того, щоб її поважали,цінували, любили. А що означає любити Батьківщину?

(Радіти її успіхам, дбати про неї, намагатися своєю працею, здібностями, вчинками, справами примножити її славу, добробут.)

— А ще любити означає знати.

— За територією Україна посідає 39-е місце зі ста. Площа її — 603,7 тис. км2.

Це найбільша європейська країна.

Поділена на 24 області й Автономну Республіку Крим.

Чисельність населення — близько 48 млн. осіб.

Гори: Карпати , Кримські. Говерла — найвища гора України.

Річок близько 70 тис. Найбільші: Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець.

Найбільші й найвідоміші озера: Свитязь, Турське, Синевир, Ялпуг.

2-га сторінка. Прислів'я.

Робота в парах.

— Складіть прислів'я із розсипанки слів та поясніть їх зміст.



  • калини, України, нема, і, Без, верби. (Без верби і калини нема України.)

  • вербиця, здорова, там, срібліє, Де, водиця. (Де срібліє вербиця, там здорова водиця.)

  • земля, в, жмені, і, Рідна, мила. (Рідна земля і в жмені мила.)

  • край, життя, За, рідний, віддай (За рідний край життя віддай.)

  • умій, мати, Батьківщина, неї, постояти, за. (Батьківщина — мати, умій за неї постояти.)

  • без, як, Батьківщини, людина, без, пісні, соловей. (Людина без Батьківщини — як соловей без пісні.)

3-тя сторінка. Україна — держава.

• Україна — це не тільки країна, це й держава. Кожна держава світу має свої герб, прапор та гімн — державні символи.



У давні часи герби карбували на лицарських щитах. За ними легше було упізнати воїна, закутого з ни­ло голови у залізні лати. Зараз герби зображують на прапорах, грошах, печатках. Герби бувають різні й свідчать про те, чим славна держава.

• Чи знаєте ви, який герб має Україна? (Відповіді дітей.)

На гербі України зображений тризуб. Це дуже давній знак. Багато століть тому запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. На тризубі можна побачити зброю: лук, меч та інші військові обладунки. Нею наші прадіди мужньо билися із численними ворогами, виборювали волю для свого народу.



Учень.

Наш герб – тризуб,

Це воля, слава й сила;

Наш герб – тризуб,

Недоля нас косила,

Та ми зросли, ми є,

Ми завжди будем,

Добро і пісню

Несемо ми людям.

• Який вигляд має Державний Прапор України? (Відповіді дітей.)

Прапор має два кольори: блакитний, що символізує мирне українське небо, і жовтий — золото неозорих хлібних пшеничних ланів.

Учень.

Прапор – це державний символ,

Він є в кожної держави,

Це для всіх – ознака сили,

Це для всіх – ознака слави.

Синьо – жовтий прапор маєм:синє небо, жовте – жито,

Прапор свій оберігаєм,-

Він – святиня, знають діти.

- А хто з вас, діти, знає, який гімн нашої держави? (Відповіді дітей.)

Учень.

Лине пісня незабутня,

Горда, величава.

В ній надія на майбутнє,

України слава.

Гімн — це найголовніша пісня країни. Наш гімн називається «Ще не вмерла України ні слава, ні воля». Для Гімну України написані слова, які виражають найпотаємніші думки і прагнення нашого народу. їх автор — український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна й водночас горда мелодія Михайла Вербицького. Під час усіх найбільших свят українського народу урочисто виконується наш Гімн.



Учень.

Слова палкі, мелодія врочиста,

Державний гімн ми знаємо усі.

Для кожного села, містечка, міста –

Це клич один з мільйонів голосів.

Це наша клятва, заповідь священна,

Хай чують всі – і друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна,

Від неї лине світло навкруги.

— Як і кожна держава, ми маємо свою Конституцію — Основний Закон нашої держави. День Конституції святкуємо 28 червня.

Діти, ми не завжди собі уявляємо, яке багатство є в кожного з нас, не завжди його цінуємо. Але без нього ми не змажемо жити. Ви здогадалися, що це за багатство? (Це наша рідна мова.)

— У кожного народу є своя мова. Вона для нього найрідніша. В Конституції України написано: «Державною мовою України є українська мова».



Учень.

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту - на віки -

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас, -

Бо ж єдина, так, як мати,

Мова в кожного із нас!

— Доберіть гарні слова про українську мову.



V. Узагальнення набутих знань.

4-та сторінка. Ігрова.

Вікторина «Дайте правильну відповідь».

Учні класу об'єднуються у три групи. Кожній групі пропонуються запитання на аркушах паперу

Завдання для першої групи.


  1. Назва держави, в якій ми живемо. (Україна.)

  2. Основний Закон України. (Конституція.)

  1. Який колір має Державний Прапор України? (Жовто-блакитний.)

  1. Урочиста пісня, що є символом держави. (Гімн.)

  1. Чим прикрашали в давнину свої помешкання українці? (Рушниками.)

Завдання для другої групи.

  1. Яка головна річка України? (Дніпро.)

  2. Коли святкується День Незалежності України? (24 серпня.)

  3. Яка мова в Україні є державною? (Українська.)

  4. Що зображено на Державному Гербі України? (Тризуб)

  5. Яке місто є столицею нашої держави? (Київ.)

Завдання дня третьої групи.

  1. Як називають людину, яка любить свою батьківщину? (Патріот.)

  2. Закінчіть прислів'я: «Нема без кореня рослини, а нас людей без... (Батьківщини)».

  3. Кого вважають засновниками Києва? (Кия, Хорива, Щека і їхню сестру Либідь.)

  4. Які моря є в Україні? (Чорне й Азовське.)

5. З якою державою Україна межує на сході? (З Росією.)

Учитель підбиває підсумки вікторини



5-та сторінка. Сім чудес України.

Для ознайомлення із цим матеріалом діти орієнтуються на фотовиставку.



Національний заповідник «Кам'янець»

Києво-Печерська Лавра

Національний дендрологічний парк Національний заповідник «Софія Київська»

Національний заповідник «Херсонес Таврійський»
Національний заповідник-острів «Хортиця»

Державний заповідник «Хотинська фортеця»

6-та сторінка. Квітуча моя Україна.

- Перерахуйте все найкраще, що подарувала вам Вітчизна. (Родина, друзі, улюблене заняття, місця відпочинку тощо.)

Напишіть на пелюстках квіточок, що ви зробите для України, коли виростете.

— Ми всі хочемо бачити нашу Батьківщину сильною, багатою, славетною й квітучою. Нехай вона зараз на ваших очах розквітне від нашої безмежної любові до неї! Хай кожен із вас «посадить» символічну квітку, прикріпивши її до карти України. Нехай ваші гарні майбутні справи возвеличать нашу Україну!



Учень.

Моя найкраща в світі сторона!

Чарівна, неповторна Україна!

Для мене в цілім світі ти одна

І рідна, й мила, дорога, єдина!

Ми всі малі пагінчики твої

Прийшли у світ, щоб в нім добро творити.

Хоч, може, й кращі є на цій землі краї,

Та нам судилось в Україні жити.

Ми — патріоти — дочки і сини.



Учень.

Для твого блага — все в житті здолаєм!

Бо ти найкращий, краю мій ясний!

Вітчизну й матір ми не вибираєм.

А просто любимо, бо це земля свята.

Вона нас народила і зростила.

Вітчизною зовемо неспроста,

Бо нам дала вона і душу, й крила!



VI. Підсумок уроку.

— Чи здійснилися ваші очікування від уроку?


— Який етап уроку вам сподобався найбільше? Чим?
Учень.

Україно моя неозора,

Дуже хочу тобі побажати,

Аби сяяли радісно зорі,

Щоб хотілось схід сонця стрічати.

Щоб ліси скрізь шуміли веселі

Та щоб плівся гнучкий виноград,

Щоб сміялись у кожній оселі,

А країна цвіла, ніби сад.

Хай шумить під віконцем ліщина,

Соловейко всю нічку співає,

Ніби дівчина, в лузі калина

Восени знов намисто вдягає.

Краю мій, тобі Сонця бажаю,

Аби хліб на полях колосився.

Я тебе по віночку впізнаю.

Щастя всім нам, хто тут народився!

Учень.Я народився тут! І тут моя стежина,

Яка веде у дивне майбуття.

Це рідний край, чарівна Україна,

І звідси почалось моє життя.

Тут річка й ліс, і житечко зелене,

І степ широкий — все довкіл моє!

І кожна квіточка всміхається до мене,

І радість, й щастя — все для мене є!

Люблю тебе я віддано і щиро,

Вітчизно-ненько, краю дорогий.

Бажаю волі, розквіту і миру.

Навіки син твій, паросток я твій!

Не знаю, як життя моє складеться,

Та оберу я стежечку свою.

Тепло долонь і розуму, і серця

Я Україні милій віддаю!




Урок № 2

Тема. Дівочий віночок (свято).

Мета: Вчити учнів скарбниць народної мудрості. Збагачувати знання про квіти як обереги людського життя, їх народні назви, вшанування. Ознайомити дітей з квітами українського віночка, значення вінка для українського народу. Виховувати любов до рідного краю, спадщини предків, пошани до народних традицій.

Хто вміє віночок вити,

Той вміє життя любити.

Вчитель. Сьогодні ми зібралися на розмову мудру, на слово щире. Зібрала нас усіх любов до свого народу, любов до минулого нашої рідної землі, потреба знати і зберігати традиції, звичаї українського народу. І все це у спадок передавати своїм дітям, щоб вони виросли славними синами і доньками нашої України.

Ведуча. У народі кажуть: «Тримай хатиночку, як у віночку», «Хто вміє віночок вити, той уміє життя любити». Ще у стародавньому Римі плетіння вінків не було пустою забавою, а справою вгодною Богам. Кожний з них полюбляв свій віночок: Юпітер – дубовий, Богиня мудрості Мінерва – маслиновий, Бог підземного царства Плутон – кипарисовий, Бахус – Бог веселощів – з хмелю. Вінками прикрашали статуї Богів і відзначали тих, хто перебував під охороною певного Бога.

Ведуча. Дубовим вінком віншували того, хто врятував громадянина, бо це схвалив би Юпітер, помаранчевим – наречених, з благородного лавра – видатних полководців, кипарисовим – небіжчика, бо він збирався до Плутона. Як символ прихильності Богів, вінки прикрашали голови володарів і, зроблені з дорогоцінних металів, вони перетворювалися на корони.

Ведуча. А що важить вінок у житті українського народу? Виявляється, надзвичайно багато. Це і елемент одягу, і оздоба, і символ. Символ нескінченності життя. Жодного звичаю, жодного обряду в нашого поетичного народу без віночка немає.Тож поведемо розмову про український віночок.



1. Квітка до квіточки, спіле колосся,

Гілочка хмелю, барвінку лоза... -

Сонячний промінь лоскоче волосся,

Наче в короні голівка-краса!

Скільки століть цей віночок барвистий

На українських дівчатах цвіте -

Віру, надію, любов нашу чисту

З піснею в серце впліта золоте.

Не перемінеться звичай, я знаю,

Так прикрашати себе навесні, -

Щира листівка із рідного краю,

Ясний вінок - нагорода мені.



Ведуча. Вінок був найулюбленішою прикрасою кожної української дівчини. З ранньої весни до пізньої осені квітчали дівчата свої голови цим дивним створінням природи і рук людських. Цей своєрідний витвір мистецтва був начебто книгою душі дівчини. І кожен міг дізнатися по ньому, що коїться на серці у неї. Мовою символів, якими були квіти вінка, виражали свої почуття, стан душі, події, що відбувалися в житті, надію, свої прагнення. Віночок - не лише "знавець душі". Він ще "знахар душі", бо в ньому є чаклунська сила, що знімає біль і волосся береже.



Ведуча. В Україні вінки мали сонячну символіку. Дівчина у вінку асоціювалася з сонцем, котре сходить. Купальські та обжинкові вінки також були символами сонця, що пов'язано з ідеєю плодючості і добра. На свято Купайла дівчата кидали вінки у річку, шоб дізнатися про свою долю, свого

судженого. Вінки із стрічками протягом століть використовувалися під час весілля. У народі вінки вважали надійним оберегом від усякої нечисті.



Ведуча. До віночка впліталось багато різних квітів. Переважна більшість із них широко використовувалась в народі як лікарські. Жила у народі наука плетіння вінка. Важливо було знати, як і коли плести, як зберегти квіти у вінку, яке зілля з яким має сусідити . Збирали квіти у певні дні й у певну годину в залежності від призначення вінка, при росі чи без неї. Категорично заборонялося вплітати до вінка листя і квіти "нечистого" зілля, як-от листя папороті, цвіт вовчих ягід, дурман, гірчицю, осот, осоку та ін. Ми запрошуємо вас ознайомитись з цією чарівною наукою – плетінням вінка, де кожна рослина, кожна квітка – оберіг.

2. Так, а скільки звичаїв, обрядів, ритуалів, магічних знаків, повір’їв пов’язано з вінками. То справжня барвиста пісня землі нашої, а до нас тільки відгомін її долинув.

3. Ой, а який гарний оцей : «Просили батько, мати і я прошу…». І на столі весільний коровай у вишуканому віночку.

Ведуча. Зачекайте, дівчата, давайте по порядку. Виявлялося, впліталося до віночка багато квітів: вишні, ружі, калини, безсмертника, деревію, незабудки, чорнобривців, любистку, волошки, ромашки. Найпочесніше місце належить деревію. Що ж це за квіточка?

4. Це дрібненькі біленькі квіточки, які здалеку нагадують велику квітку, її називають в народі деревце. І де б не росла ця рослина, вона цвіте. Тому люди й вплели її до віночка як символ нескореності.

5. Який же віночок без барвінку? А барвінок – до людської оселі, до городу тягнеться. Без барвінку весільний букет не обходиться, він і квітник прикрашає, і відваром його простуду виліковують, цілий рік зеленіє, навіть під сніговою ковдрою барви не втрачає. І вважають його люди символом життя.

6. Ой, дівчата, а я таку чарівну легенду про барвінок знаю. Ось послухайте.

Однієї теплої купальської ночі молодь бавилася біля вогнища. А потім дівчата пускали у річку Черемош вінки, щоб пливли вони до милого і зчарували його серце навіки. Тільки Лада, наймолодша і найвродливіша серед дівчат, захопилася збиранням квітів і заблукала в лісі. На тихій мальовничій галявині нахилилася Лада зірвати квітку, вплела її до вінка, і раптом сталося диво: засвітився вінок голубим світлом. Замість різнобарвних лісових квітів постали у вінку темно-зелені гладенькі листочки, а між ними виглядали ніжно-блакитні п’ятипелюсткові квіти. І почула дівчина тихий голос: «Пам’ятай, Ладо, що п’ять пелюсток цієї квітки – то п’ять засад щасливого подружнього життя. Запам’ятай їх і збережи в серці на все життя:

Перша пелюстка – то краса,

Друга пелюстка – ніжність,

Третя – незабутність,

Четверта – злагода,

П’ята – вірність. Будь щаслива.»

І непомітно опинилася Лада на крутому березі річки Черемош. Там уже нікого не було, бо вже благословилося на світ. Завагалася Лада: чи кидати їй цей вінок у воду кришталеву, чи зберегти для себе. Незчулася, як підійшов до неї красивий легінь, торкнувся її плеча і мовив: «Не прийме Черемош твого вінка, Ладо, бо ти запізнилася. Подаруй його краще мені.». Мовчки простягла Лада вінок легеню. Прожила Лада зі своїм судженим довге й щасливе життя, а молодь з тих часів плете віночки з барвінку, щоб не переводилося на нашій землі вірне й щасливе кохання.



7. Дівчата, а я про безсмертник знаю. Він тому так і називається, що людям дарує здорв’я, виразки загоює, відвар його від багатьох хвороб допомагає.

8. А цвіт вишні та яблуні – символ материнської любові, калина – краси та вроди, от і порівнюють нашу Україну з червоною калиною.

Ведучий. А ще вплітають у віночок грона калини, як символ дівочості, вроди, вірності, кохання. Калина - символ вогню, сонця; неперервності життя, роду українців; України, батьківщини; дівочої чистоти й краси; вічної любові, кохання, вірності; гармонії життя та природи; материнства; плодючості; символ нескореності та стійкості; українського козацтва; незрадливої світлої пам'яті; єдності нації; потягу до своїх традицій, звичаїв. Перевивають їх батіжком хмелю, бо він несе в собі значення розвитку, молодого буяння та любові. Вважають, що хміль — це весільна символіка. Як хміль в'ється, прикрашаючи свої пагони духмяними бурульками, так і хлопець має витись біля нареченої, бути готовим до одруження.

9. Слухайте, дівчата, а я чула від бабусі, що Ружа, Мальва і Півонія колись були рідними сестрами і славилися вмінням лікувати добрих людей від сердечних хвороб. Увірвався якось до них Зимовий Вітер і попрохав вилікувати від безсилля, мовляв, з Морозом хоче воювати. Троянда пояснила Вітриську, що лікують сестри лише тих, хто лиха не коїть, добрим людям допомагає. Тоді дмухнув гнівний Вітер на дівчат, хотів їх знищити, а вони перетворились на квіти. Народ шанує і любить їх: мальву господиня садить ближче до води, а рожу – до сонця. І чарують вони красою людське око, а у віночку символізують віру, надію (мальва, півонія), любов (троянда).

10. Я чула, що любисток і васильки були колись птахами, навчали людей любові та щирості. А потім вони проросли пахучими рослинами, без яких і квітник – не квітник, а на Маковея – квітка – не квітка. Вони й цілющі, і волосся добре відваром мити, і в купелі дитячій до речі, і пахощами помешкання сповнюють. А у віночку – це символ людської відданості, самозреченості.

Ведуча. Дівчата, ви скільки цікавого, пізнавального нам розповіли про квіти. А яка наймолодша квіточка у віночку?

11. Наймолодша у нашому вінку ромашка. Люди уподобали її за ніжність, за те, що людей робить добрішими, здоров’я додає. Часто її вплітають разом з гроном калини або батіжка хмелю, що символізує гнучкість і розум.

12. Мак вплітали у віночок лише ті дівчата, у чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогами. Багато синів втратила Україна на тяжкому шляху до волі й незалежності. От тому часто й зустрічається у нашому віночку мак – символ печалі й туги. А волошка – це квітка прозріння. Кажуть: «Де волошка росте, там верба гине».

13. У віночку нашім

Різнобарвні квіти —

Символ України

І дарунок літа.

Тож усім на нього

Подивитись любо:

Гілочку зелену

Узяли у дуба,

Квіточку любистку,

Щоб усіх любили,

У барвінку листя,

Аби довго жили.

Чорнобривців квіти,

Щоб чорніли брови,



14. Кетяги калини —

Для краси й любові.

У вінок вплітають

Колосочки жита,

Щоб могли багато

І в достатку жити.

А в червонім маку,

Що цвіте у полі,

Кров людей, пролита

У боях за волю.

Є ще різні квіти

В нашім ріднім краї,

Їх веселе літо

У вінок вплітає.



15. Раніше дівчата на Україні плели вінки тільки з живих квітів. Тепер, коли багато наших рослин занесено до Червоної книги, не варто захоплюватися живими квітами, а до вінків з штучних квітів варто ставитися з належною повагою.

Ведуча. Зараз ми спробуємо сплести віночок, провівши вікторину.

Не забудь, будь ласка, друже,

У вінку найперша -.. .(ружа).

Друга квітка теж не зайва,

Друга квітка зветься ... (мальва).

Щоб була гармонія - Третя в нас ...(півонія).

Як перлина між перлинок То між квітами ...(барвінок).

Цвіт самої України - Це звичайно цвіт ...(калини).

Ось на небо схожа трошки,

До вікна прийшла ...(волошка).

Не останній він за змістом,

Зелененький наш ...(любисток).

Плести я віночок вмію так,

Зараз черга на червоний ...(мак).



Ведуча. Дівчата починали носити віночки з трьох років.

16. Донечці коханій

Квіточки збирала

Добрая матуся,

Долю зазивала,

Коли сонце зійде

З ніченьки чекала,

У досвітніх росах

Квіточки купала,

В затінку сушила.

Все перебирала,

Як сплела віночок -

Долю загадала,

Висушені квіти

В скриню заховала,

В глибінь, від навроки,

На свята чекала.

Наче Берегіня,

На голівку клала

Щасливий віночок.

17. Про здоров`я дбала:

Блакитний БАРВІНОК,

НЕЗАБУДКИ сині

Будуть розвивати

Гострий зір дитині,

А жовтогарячі

З чорним ЧОРНОБРИВЦІ

Не дадуть боліти

Дитячий голівці.

Посеред - РОМАШКА,

Оченя жовтеньке, -

Заспокоїть від страхів

Маленьке серденько.


18. У віночок чотирирічного дівчатка допліталися нові квіти і яблуневий цвіт - символ материнської любові.

Підростала дівчинка -

Віночок зміняли, -

ЯБЛУНЕВІ ЛИСТЯЧКА

й ГІЛОЧКИ вплітали,

ЯБЛУНЕВИЙ ніжний ЦВІТ

На віночку новім -

символ материнської

Віри і любові.

19. Для семиліточки - із семи квіточок. В центрі - гроно калини:

А як вже миналося

сім рочків маленькій,

До вінка впліталися

НАГІДКИ дрібненьки,

і БЕЗСМЕРТНИК, І ЛЮБИСТОК,

І ГРОНО КАЛИНИ,

Щоб кохання було чистим

В гордої дівчини.

Ведуча. Які існують ще віночки?

20. Окрім вікових всього існувало 77 видів вінків – весільні, шлюбні, обрядові, лаврові, тернові, вінки з пташиного пір’я, вінки-діадеми, гуцульське гільце, уплітники. У часи античності вінок одягали як бенкетний або застільний атрибут, котрий символізував щастя та талант.

21. І весільні, і купальські-

Звичай знали люди, -

Вікові давньослов`янські -

Плели їх повсюди,

Українські ті віночки,

Для себе й сусідів,

Весь квітучий вік дівочий -

Сімдесят сім видів!

Безліч символів, повір`їв,

І легенд прадавніх

Збережемо у віночках

Святкових і славних.



Ведуча. Діти, тепер ви знаєте, які квіти впліталися у віночок, що символізує кожна квітка. Але оздобою українського віночка є стрічка. Стрічки треба в’язати дбайливо і в певному порядку, бо кожна стрічка – це теж символ. Які стрічки в’яжуться у віночок, що символізує кожна стрічка?

Ведуча. Найпершою у віночку в’яжеться коричнева стрічка – символ землі-годувальниці. Пообіч від коричневої – жовті стрічки – символ сонця. За ними – світло-зелені, символ краси і молодості. Голубі – символ неба, сині – символ води, вони дають силу і здоров’я. Далі жовтогаряча – символ хліба, колосся, фіолетова – символ мудрості. Малинова – символ душевності й щирості. Рожева – символ достатку. В’язали до строю й білу стрічку, але лише тоді, коли кінці були вишиті сріблом чи золотом. Ліворуч вишивали сонце, праворуч – місяць.

Ведуча. Якщо стрічка не була вишита, то її не пов’язували, бо це символ пам’яті про померлих. Дівчата, що вплітали до вінка мак, прив’язували ще й червону стрічку, символ печалі й магічності. Стрічки, виявляється, - це обереги волосся від чужих очей, довжина їх відповідала довжині дівочої коси, стрічка мала бути трохи довшою від коси, щоб її приховати.

Треба було не тільки вміло плести вінка, а й в`язати до нього стрічки.

Сором був дівчині, в якої стрічки пов`язані недбало!

22. Посередені в`язали

КОРИЧНЕВУ стрічку -

Годувальниці землиці

Символ сили вічний,

Пообіч від неї - ЖОВТІ,

Як гаряче сонце,

А ЗЕЛЕНІ обіцяли

Красу й свіжість донці,

Далі йшли БЛАКИТНІ й СИНІ-

По спині, як річки,

Наче небо неозоре,

Як вода в криничках.

Потім стрічечки в`язали

ЖОВТОГАРЯЧІ,

Наче свіжий хліб із печі,

Духмяний, гарячий!



23. ФІОЛЕТОВІ - то мудрість,

Чипляли - на згадку,

А МАЛИНОВІ - ті були

Знаками достатку.

А на БІЛИХ гаптували

Золотом та сріблом

Яснолиций Місяць справа,

Сонечко - наліво.

А ЧЕРВОНІ - знак печалі,

Разом з маком-цвітом,

До вінків своїх в`язали

В пам`ять про убитих.



24. Вінки – то була найкраща оздоба голови дівчини, але не тільки оздоба, а ще й свідоцтво дівочості. Молодиця не сміла одягати вінок.

25. Зробила я віночок

Із квітів та стрічок,

Піду в нім танцювати

Веселий гопачок.

Віночок український

У райдужній красі.

У нього в нашій школі

Закохані усі.



26. Хоч квіти паперові,

Та їхні кольори

Дарують гарний настрій

Всій нашій дітворі.

Я лагідно торкаю

Цю ніжність і красу.

Свою веселу вдачу

До кожного несу.



Ведуча. Існує чимало легенд про віночок. Ось одна з них. Йшла дівчина по калину. Зустрів її парубок і каже: "Знімеш вінок - моя будеш". Не веліла матуся знімати віночок, та парубок був гарний, говорив красиво, а його ласкавий погляд зігрівав серце. Зняла дівчина віночок, а парубок перетворився на страшного дідька і забрав її до себе. Тож не просто кажуть, що вінок оберегіє від нечистої сили.

Ведуча. Є і багато звичаїв, пов'язаних з віночком. Колись останній сніп з поля женці приносили в село. Несла його найгарніша дівчина. Цей сніп прикрашали віночком, як символ наступного врожаю. А весільний звичай - віночком з барвінку, зробленим на дівич-вечорі, прикрашати голову молодої. Після весілля свекруха знімає з неї вельон з віночком, який молода зберігає все своє життя. Вважається, що зберігати віночок потрібно за образами (щоб шлюб був міцним).

Ведуча. Ось і відбулося наше знайомство з українським віночком, красивим і загадковим, таємничим і відвертим, прикрасою й оберегом дівчини з малих літ аж до весілля. Нехай у серцях ваших прокинеться бажання більше дізнатись про наші звичаї, традиції, обереги.

Ведуча. Плетіть і ви собі на долю віночки, хай вони у вас будуть лише щасливі, хай оберігають ваші душі, серця від зла, підлості, неправди. Хай бережуть ваше здоров'я, приносять силу, розум, щирість, сердечність.

Пісня «І в вас і в нас хай буде гаразд»


Урок № 3

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка