Уроки моральності та духовності на засадах спадщини В. О. Сухомлинського



Скачати 128.66 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір128.66 Kb.
Супроводжуючий матеріал

Уроки моральності та духовності на засадах спадщини В.О.Сухомлинського

Сьогодні в Україні зростає роль морального виховання підростаючого покоління. У Законі України ,,Про освіту’’ метою освіти визначено всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу.

Діти стали школярами, тому багато чого будуть робити вперше. І від того, якими будуть ці перші кроки в школі, залежить і подальше відношення дитини до навчання, до праці, до своїх однолітків, до інших людей. Багато важливих рис духовного світу дитини, її морального обличчя закладається в початкових класах. Саме тут дитина отримує основи знань, тут формується і розвивається особливості її характеру, волі, моральності.

. Виховання дітей 6—10 років В.О. Сухомлинський називав "школою сердечності". Він радив педагогам і батькам дітей вчити добру, любові, милосердю. Для цього треба, щоб діти постійно бачили гуманістичний зміст вчинків і поведінки тих, хто їх оточує: рідних, близьких, вчителів, дорослих. Дитина не повинна виростати байдужою, нечулою, черствою, вона має зростати у постійному піклуванні про навколишній світ рослин, тварин, людей, доглядати і допомагати їм. У своїх працях педагог переконує, що у процесі творення людям добра виховується в юних людяність, сердечність.

Тому розробила уроки моральності та духовності за спадщиною В.О.Сухомлинського, які проводжу на виховних годинах. Я також визначила основні напрямки, за якими хочу розвивати дитячі душі і намітила завдання для роботи з учнями.

Роботу з морального виховання дітей я уявляю як послідовне розв’язання таких завдань:

- розширювати, поглиблювати і систематизувати знання дітей про моральні норми і правила культурної поведінки;

- викликати у школярів активне бажання культурно поводитися, додержуватися морально-етичних норм, виробляти негативне, неприязне ставлення до негативних виявів у навколишньому житті;

- формувати турботливе ставлення до оточуючих людей, до природи;

- розвивати вміння школярів справедливо оцінювати свої і чужі вчинки .

Основні напрямки роботи:

-Стану я природі другом.

-Ти живеш серед людей.

-Дружба і товаришування.

-Людина починається з добра.

-Який слід залишає людина на Землі?

-Маленька праця краща за велике безділля.

-Будьте здорові.

-Рідний край – моя земля.

Тема ,,Стану я природі другом’’ допомагає відкрити перед дітьми красу навколишнього світу, а в цій красі навчити бачити духовне благородство, сердечність, і на основі цього утверджувати прекрасне в собі. Навколишній світ дитина має сприймати життєрадісно,емоційно. Такий настрій сприяє народженню таких якостей, як чуйність, милосердя, доброта і справедливість. Людина починається з добра’’ знайомить учнів із ,,золотими’’ правилами моралі, духовними коренями добра. Школярі вчаться доброзичливо ставитись до людей, подавати в разі потреби їм допомогу, відповідати за доручену справу, розрізняти хороші й погані вчинки людей, справедливо оцінювати свої та дії товаришів. З цією темою тісно переплетена тема ,,Який слід залишає людина на Землі?’’, яка допоможе уточнити уявлення про сенс життя, що найголовніше в житті, для чого ми живемо, виховувати бажання жити для людей і виконувати своє призначення на Землі.

За словами В.О Сухомлинського, моральні цінності, сформовані в дитинстві, залишаються на все життя. Морально вихована людина починається з безкорисливої і щедрої любові до матері, батька, оточуючих. Бути добрими дітьми до рідних – ось одне з провідних етичних повчань великого педагога щодо стосунків між поколіннями. Саме родина для малюка є тим середовищем, де він вчиться творити добро. Тому цінною є тема ,,Ти живеш серед людей’’ . Протягом чотирьох років навчання в початковій школі діти мають дістати уявлення про нашу країну, у них повинно сформуватись почуття любові до рідного краю, свого народу. Тому важливою є тема ,,Рідний край – моя земля’’.

Тема ,,Дружба і товаришування’’ передбачає не тільки знайомство з основними законами дружби, а й проведення практичних занять, які дадуть можливість кожній дитині відчути радість від творення добра іншим, бути готовим допомогти і підтримати товариша.

Велику увагу В.О.Сухомлинський надавав збереженню емоційного і фізичного благополуччя дітей, розкриттю можливостей ,,лікувальної педагогіки’’. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне здоров’я, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили. Тому цій темі присвячений розділ ,,Будьте здорові’’.

Учні повинні побачити, що їх оточує не тільки світ природи, а й світ праці, творчості. Краса людини найяскравіше розкривається в труді. Саме тема ,,Маленька праця краща за велике безділля’’ спрямована на оволодіння дітьми трудовими вміннями і навичками, допоможе дітям позбавитися лінощів, навчить узгоджувати свої дії з діями товаришів і старших.



Для досягнення поставленої мети я намагаюся урізноманітнювати виховні заняття через:

-виховні технології (уроки добра і краси, подорожі до країни Милосердя, усні журнали);

-психотехнології та гімнастику почуттів (,,Жива вода’’, ,,Серце на долоні’’, ,,Тепло рук друзів’’);

-ігрові технології (,,Квітка доброти’’, ,,Дзвіночки совісті’’, ,,Промінчики людяності’’);

-ситуації морального вибору (порівняльні, оцінювальні, проблемні);

-складання родового дерева, розгляд сімейних фотографій,документів, листів та інших сімейних реліквій);

-діагностичні методики малюнків(,,Моя сім’я’’);

-рольові ігри (,,Хто першим вітається’’, ,,Прихід угості’’);

-інсценізація казок, оповідань, віршів, різних життєвих ситуацій ;

-трудову діяльність ;

-спортивні змагання ;

-конкурси (,,На загадку є відгадка’’, ,,Зошит посміхається’’ );

-вікторини (,,Хто самий розумний’’, ,,Що? Де? Коли?’’) ;

-свят (,,Моя мама краща в світі’’. У світі казок’’) ;

-прогулянок, екскурсій.

Орієнтовна тематика занять

Стану я природі другом.

1 клас

2 клас

3 клас

4 клас

1. Роздуми серед

природи «Завітала в гості осінь».



1. Урок -милування

під голубим

небом.


1.Урок -мислення

у природі

«Рости,

вербичко».



1.Урок -спостереження «Осінь у парку».

2.Дидактична гра

«Підбери листочок до квітки».



2.Конкурс виробів із природного матеріалу.

2.Конкурс екібан

«Осіннє


мереживо».

2.Акція «Зберемо гербарій осіннього листя».

3.Конкурс-ліплення сніговиків.

3.Конкурс-гра «Їжа для птахів».

3.Операція

«Встанови годівничку».



3.Конкурс ерудитів «Загадки природи».

4.Гра- конкурс

«За здоров’ям у природу».



4.Вікторина

«Ти і природа»



4.Акція «Посади дерево».

4.Операція «Шпаківня для птахів».

Ти живеш серед людей

1.Урок знайомств «Будьмо знайомі».

1.Повідомлення «Чому мене так назвали?».

1.Реліквії моєї родини.

1.Традиції моєї родини.

2.Конкурс малюнків «Моя сім’я».

2.Створення родинного дерева.

2.Повідом-ленння

«Історія


моєї родини».

2.Дискусія «Чи потрібно знати

історію родини?»



3.Гра «Словник ввічливих слів».

3.Ввічливість на кожний день.

3.Секрети вихованої людини.

3.Мистецтво спілкування.

4.Складання правил співжиття.

4.Гра-подорож «В країні чемності».

4.Конкурс «Чиє вітання найкраще»

4.Уявна мандрівка «Стежками людських стосунків».

Який слід залишає людина на Землі?

1.Урок-передбачення

«Зроби батьків щасливими».



1.Урок-міркування

«Коли людина відчуває себе щасливою».



1.Урок-міркування

«Людина.


Радість життя».

1.Урок-роздум

«Чи можна всіх людей зробити щасливими?».



2.Хвилинка для роздумів «Як же все це було без мене?».

2.Дидактична гра «Зазирни в дзеркало".

2.Дискусія ,,Що посієш, те й пожнеш».

2.Складання пам’ятки «Внутріш-ня і зовнішня краса людини».

3.Гра «Коли співає серце».

3.Повідом- лення «Бути корисним людям».

3.Обговоре-ня ,,Яким бути?’’.

3.Обмін інформацією

,,Слава і ганьба’’.



4.Повідомлення «Про вміння думати про інших».

4.Інсценізація казки «Працьовитий і Нероба».

4.Дидактич-на гра «Що найголовні-ше?».

4.Конференція

«Сенс життя».



Дружба і товаришування

1.Українська дитяча гра

«Мир миром».



1.Конкурс листів «Моєму другу».

1.Закінчи розповідь

«Мій друг».



1.Дискусія «Що значить бути справжнім другом?’’.

2.Гра «Скажи комплімент другові».

2.Гра «Чарівний клубочок дружби».

2.Складання правил дружби.

2.Обмін інформацією «Яким має бути друг?».

3.Розв’язування задач для хлопчиків і дівчаток.

3.Обговорення «Я надворі не самотній».

3.Скажи своє слово «Давайте дружити».

3.Гра-вправа «Мій вибір».

4.Свято»У коло запросимо друзів».

4.Випуск газети «Ми – одна сім’я».


4.Майстерня виправлення помилок «Як не втратити друга».

4.Розігрування ситуацій «Як би ти вчинив?».

Маленька праця краща за велике безділля

1.Обмін думками «Як я допомагаю вдома?».

1.Акція «Посади дерево».

1.Акція «Допоможу прибрати у дворі».

1.Операція «Помагай».

2.Участь у зборі макулатури.

2.Гра-інсценізація

«Без труда нема плода».



2.Обгово-

рення «Хто яку роботу любить?».



2.Створюємо обереги власними руками. Виготовлення ляльки-мотанки.


3.Гра «Війна зі сміттям».

3.Практична робота « Що вміють мої руки».

3.Робота «Книжкової лікарні».

3.Конкурс домашніх умільців.

4.Обговорення

«Який день рахують втраченим?».





4. Конкурс малюнків «Професії батьків».

4.Трудовий десант «Наш квітник – найкращий».

4. Дискусія «За що цінується праця?».

Людина починається з добра

1.Гра-змагання

«Хто більше скаже добрих слів».



1.Дидактична гра «Оціни вчинок».

1.Складання азбуки «Доброти».

1.Гра-подорож

«Обери правильну дорогу до серця».



2.Інсценізація оповідання Сухомлинського
«Сьома дочка».

2.Гра «Закінчи прислів’я».

2.Година спілкування

«Людина в цьому світі добро повинна творити».



2.Урок-тренінг «Гуманне ставлення до людей з фізичними вадами».

3.Складання ланцюжка «добрих справ».

3.Хвилинка повідомлень «Якщо ти добрий, то…..».

3.Урок-міркування

«Добре жити з добрими людьми».



3.Конкурс творів

«Людина починається з добра".



4.Гра-вправа

«Закінчіть правила».



4.Складання «Квітки доброти".

4.Обмін повідомлень «Хто живе поряд і потребує допомоги?».

4.Ланцюжок запитань « Добро і зло".

Будьте здорові

1.Гра-подорож «Чи граються звірята?».

Навіщо дітям гратися?



1.Цікаві повідомлення

«Мій розпорядок дня».



1.Корисна інформація
«Які бувають ігри?». Рухливі ігри.


1.Бесіда-зустріч «Ігри з бабусиної скрині».

Рухливі ігри.



2.Тестування «Коли і як мити руки».

2.Рецепти здоров’я.

Конкурс «Вітаміни на городі».



2.Урок-інструктаж

«Користь і небезпека комп’ютер- них ігор».



2.Цікаве і корисне
«Сім правил здоров’я твоїх зубів».

3.Пізнавальна гра «Здоров’я на твоєму столі».

3.Повідом- лення для твого здоров’я

«Повітряні і сонячні ванни».



3.Година-суперечка

«Бережи здоров’я змолоду».



3. Обмін думками «Як я загартовуюся».

4.Практична робота

«Ходіння босоніж».



4. Конкурс малюнків «Друзі і вороги здоров’я».

4.Свято «У здоровому тілі-здоровий дух».

4.Старти здоров’я.

Рідний край – моя земля

1.Конкурс малюнків «Моє рідне місто».

1.Екскурсія
«Мандруємо містом».

1.Усний журнал «Моя Батьківщина – Україна».

1.Створення проекту «Тут я живу».

2.Урок-обговорення «Де найкраще місце на землі?».

2.Конкурс віршів про красу рідного краю.

2.Цікаві повідом-лення «Свята мого народу».

2.Урок-подорож
«Минуле мого народу».

3.Розучування колядок, щедрівок.

3.Виставка

«Бабусин рушник».



3.Екскурсія в краєзнавчий музей.

3.Вікторина «Наші обереги».

4.Гра-конкурс «Хто більше назве міст України?».

4.Брейн-ринг «Я люблю Україну».

4.Конкурс малюнків «Моя писанка найкраща».

4.Інтерв’ю «За що я люблю своє місто?».



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка