Уроки ввічливості та гарних манер Рекомендаційний покажчик для учнів 2-4 класів Київ-2010



Скачати 155.84 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір155.84 Kb.
Централізована бібліотечна система

Шевченківського району м. Києва


Центральна районна бібліотека

ім. Є. Плужника

Бібліотека ім. О. Матросова для дітей

Уроки ввічливості та

гарних манер

Рекомендаційний покажчик

для учнів 2—4 класів

Київ—2010

Матеріал підготували : Л. Кравець, Ю. Федоткіна

Редагування : М. Божко

Телефон: 456-02-41
Адреса в Інтернеті: http://shevcbs.kiev.ua/

©Центральна районна бібліотека ім. Є. Плужника

Сію дитині
В серденько ласку.
Сійся-родися
Ніжне “Будь ласка”,
Вдячне “Спасибі”,
“Вибач” тремтливе –
Слово у серці,
Як зернятко в ниві.
“Доброго ранку!”
“Світлої днини”, -
Щедро даруй ти
людям, дитино.


«Життя настільки коротке,

щоб людям бракувало часу на ввічливість»

Емерсон



Юний друже!
Вживаючи слова ввічливості та інші формули привітання, ми не замислюємося про те, яке значення мають вони у житті людини.

А між тим від цих простих і звичних слів легшає на душі, підноситься настрій.

З давніх-давен гарні стосунки між людьми, взаємо - підтримка, милосердя були основними у житті.

Якими позитивними моральними якостями повинна володіти людина, щоб бути доброчинною?



Про це та інші поради розкаже тобі покажчик «Уроки ввічливості та гарних манер».





«Ввічливість - це одна з тих якостей, які можна оцінити належним чином, тільки зазнавши незручностей, коли вона відсутня »                 
 
С. Джонсон

Ввічлива людина ніколи не забуде :

  • Першим вимовити ввічливе слово «здрастуйте»;

  • Будь-яке прохання супроводжувати словами «будь ласка», «не відмовте в люб'язності», «будьте ласкаві»;

  • За всяку увагу і за надану послугу подякувати і відповісти тим же;

  • Якщо сама випадково потурбує або заподіє кому-небудь незручність, обов'язково скаже «вибачте, будь ласка» або «пробачте, будь ласка».

Bвічливій, культурній людині властива тактовність.

Такт – це відчуття міри. Бути тактовним – це уміти відчувати настрій іншої людини, враховувати особливості його характеру, знаходити відповідну форму звернення до нього.



Представлення: Наприклад, сьогодні до вас зайшли приятелі, які раніше ніколи не приходили. Їх треба представити батькам. При цьому діє правило: молодших представляють старшим; підлеглих-керівнику; хлопця-дівчині.

Прийшовши в дім чи в яке-небудь громадське місце, де ніхто із присутніх вас не знає, ви повинні самі представитись і пояснити мету свого візиту.

Люди, яких ви представили один одному, повинні вважати себе знайомими на все життя і вітатись при зустрічі, навіть коли їх знайомство не поглиблюється і не підтримується.


«Ніщо не коштує нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість» О.Сухомлинський



Музей чарівних слів

Bітання бувають рiзнi. Але чи то уклін, чи слова вітання, чи лагідна усмішка, спiльним в них є те, що привітання означає: «Ти менi — приємна людина. Знай, я тебе поважаю. Я тобі бажаю всього найкращого: здоров’я, миру, радості, щастя». Ось що означають прості слова «Доброго ранку», «Доброго дня», «Ми раді вас вiтати». Якщо до людини звертаються ґречно, вона і сама буде ґречною з тобою!

!Пам’ятайте, що чарівні слова завжди промовляються з посмiшкою. 







  • Дякую!

  • Будь ласка!

  • Здрастуйте!         

  • Щиро вітаю!

  • Доброго дня!  

  • Добрий вечір!     

  • На добраніч!

  • Доброго ранку!    

  • До побачення!  

  • Перепрошую!

  • Будьте здорові! 

  • Щасливої дороги!

  • Сідайте, будь ласка!

  • Заходьте, будь ласка!

  • Скажіть, будь ласка!

  • Шановний добродію!

  • Дякую за побажання!

  • Дозвольте Вам допомогти!

  • Це тобі (Вам) від мене.

  • Прийміть мій подарунок.

  • Дякую за турботу й дарунок.

  • Перепрошую, що затримав Вас!

  • Даруйте, що завдав Вам клопоту!

  • З нагоди…дозвольте подарувати.

«Господар повинен виконувати кожне прохання гостя, а гість не повинен ні про що просити»
Ж. Штейнхаус


Ідеальні поради:

  1. Друзів не варто ідеалізувати, так само, як і критикувати, прагнучи будь – що наблизити їх до свого ідеалу. Цінуй друзів такими, якими вони є.

  2. Частіше дякуй їм, будь чуйним і ввічливим.

  3. У спілкуванні уникай слів, які можуть образити друга.

  4. Умій ділити свою дружбу – не вимагай від друга спілкуватися лише з тобою.

  5. Не слід нав’язувати друзям свої смаки, уподобання.

  6. Умій відстоювати власну позицію й тактовно висловлювати другові свою незгоду.

  7. У ситуації конфлікту не перебивай друга, коли він говорить; постарайся його зрозуміти, поставивши себе на його місце; вибачся, якщо завинив.

  8. У гості ходять на запрошення або заздалегідь домовившись або попередивши про свій візит.

  9. Неввічливо приходити в гості раніше за призначений час.

  10. Ввічливі гості не змушують господарів їх чекати.

  11. Поводься у гостях так, щоб нікому не завдавати прикрощів та зайвих клопотів.

  12. Не засиджуйся в гостях. Пам’ятай народне прислів’я: «Гості першого дня – золото, другого –срібло, а третього – мідь, хоч додому їдь».

  13. Збираючись додому, не забувай подякувати за гостину.

  14. Господар має гостинно зустрічати гостя й до кожного бути однаково уважним.

  15. Не слід виявляти свого незадоволення подарунком.

  16. Вручаючи подарунок, не забувай сказати кілька щирих слів.

  17. Украй неввічливо ділитися своїми міркуваннями про подарунок когось із гостей з іншими гостями.

Деякі правила «мови без слів»:

  1. Дружня усмішка налаштовує на спілкування, допомагає подолати недовіру, настороженість. Вважають, що вона є ознакою людини відкритої, чесної, вихованої.

  2. Багато жестикулювати – неввічливо: твій співрозмовник не зможе зосередитись.

  3. Не передавай жестами особливості чиєїсь ходи, постави, зовнішності – це образливо і свідчить про невихованість.

  4. Деякі жести є непристойними, тож ніколи не вдавайся до них.



«Брак делікатності свідчить про брак виховання й доброти» 
 П.Буаст


! Про що краще не говорити:

  1. Уважна людина говорить про себе в останню чергу. Якщо навіть тебе про це попросили, то незабаром розмову слід перевести на іншу тему.

  2. Домашні і шкільні справи, хвороби, навіть у подробицях, обговорює той, хто не може знайти кращої теми для розмови.

  3. Не треба розмовляти – принаймні при сторонніх - про особисті справи, обґрунтування яких було б неприємним для інших.

  4. Не треба виляпувати секрети, особливо чужі. Зайва відвертість може бути легко сприйнята як балакучість, а балакуча людина швидко втрачає довіру.

  5. Говорити про слабкості інших – не дуже похвально. Той, хто намагається показати, який він хороший, за рахунок інших, поводиться непорядно. Гідні люди рахуються з людськими слабостями інших і не обговорюють їх у товаристві.

«Освіта — це те, що залишається, коли ми вже забули все, чого нас навчали»
Джордж Галіфакс


 Поведінка на уроках

    • Не варто робити страдницьке обличчя і триматися за голову з таким виглядом, начебто вам млосно.

    • Не зомлівайте!

    • Зовсім даремно розтягувати рота в широку безневинну по­смішку, яка повинна розчулити кам'яне серце вчителя математики.

    • Вийшовши до дошки, не намагайтеся всім своїм виглядом показати, як це неприємно.

    • Не беріть до рук крейди з виглядом жертви сваволі, що, хоча й підкоряється насильству, але так просто не здасться.

    • Не прикидайтеся, що крейда не пише, і не кривляйтеся перед класом на адресу вчителя: «От прив'язався!»Коли вийшли до дошки і взяли до рук крейду, згадайте те, про що говорилося в класі, і те, що міститься в підручнику.




    • Якщо хоч щось згадаєте, не проговорюйте це підвищеним і роздратованим тоном, а також не буркотіть собі щось під ніс, при­йнявши при цьому недбалу позу, начебто знаходитеся не біля дош­ки, а в парку культури.

    • Одержавши оцінку, не переконуйте вчителя, що він поставив занижений бал. Він вас усьому вчив, а оцінка ваших знань — ваше особисте горе.

    • Пам'ятайте, відсутність знань нічим не приховати.






 Зразковий учень — це...


      • Людина, яка радіє й своїм, і чужим успіхам.

      • Сумлінний та акуратний.

      • Той, хто любить повеселитися, але не за рахунок інших.

      • Хто допомагає своїм однокласникам і шкільним друзям.

      • Той, хто розуміє, навіщо ходить у школу, для чого йому по­трібна «5», для чого йому потрібна «3».

      • Той, хто розуміє, що в школі, як і у футболі, є свої правила, які не можна порушувати.

      • Ніколи не намагається здаватися кращим, ніж він є насправді, але намагається стати кращим!

10 Hе можна Василя Сухомлинського :

        1. Hе можна байдикувати, коли всі працюють;

        2. Hе можна сміятися над старістю;

        3. Hе можна вступати в суперечки з дорослими;

        4. Hе можна виявляти невдоволення через те, що в тебе немає якоїсь речі;

        5. Hе можна допускати, щоб мати давала тобі те, що вона не може дати собі;

        6. Hе можна робити те, що засуджують старші;

        7. Hе можна залишати літню людину самотньою, якщо в неї немає нікого, крім тебе;

        8. Hе можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу дорослих;

        9. Hе можна сидіти обідати, не запросивши старшого;

        10. Hе можна чекати, доки з тобою привітається старший, ти повинен привітатися першим.

КАЗОЧКА ПРО ВВІЧЛИВІСТЬ


У великім лісі, серед високих могутніх дерев, була маленька затишна галявина. Не повірите, але уся ця галявина була ніби вкрита зеленою ковдрою з листків суниці. А під цими маленькими зеленими листочками було ціле море дозрілих ягід. Вони висіли на тонюсіньких стебельцях, що зігнулися до самої землі. Дозрілі, соковиті сунички мріяли, аби їх скоріше зірвали! На галявину вийшов маленький Їжачок. Він жив неподалік, в гарному будиночку, що був збудований під могутнім дубом. Їжачок запросив у гості до себе Друга, із сусіднього лісу, на чай із суничним варенням. Чай був приготовлений, а от суниць він досі не знайшов. Хоча ретельно обійшов усю галявину! Засумував Їжачок. Стояла гарна погода, ласкаво світило Сонечко – і, до речі, воно (Сонце) було досить високо , а це означало, що половина дня вже пройшла! Треба було поквапитись – адже варення ще зварити потрібно… А суниць немає! Підняв голову Їжачок догори: він вирішив звернутися до привітного ласкавого Сонечка по допомогу. «Підкажи мені, Сонечко, де мені знайти суничних ягід на варення? Я шукаю цілий день, але всі ягоди ніби поховались від мене!». Відповіло Сонечко Їжачку : « Але ж ти стоїш на суничній галявинці! Невже не знайшов жодної суниці?» «Ні, не знайшов!», - відказує маленький Їжачок. «Та ти, мабуть, не ввічливо повівся. Ти привітайся, попроси ягід на варення у галявини. Суниця – жива істота і теж любить ввічливість. Як і всі, хто живе у лісі». Їжачок замислився, позіхнув і зрозумів, що не гарно повів себе. «Добрий день Вам, зелені листочки! Чи не підкажете Ви мені, де знайти суниці, аби зробити варення? Я запросив друга на чай і хотів пригостити його чимось смачненьким. Буду Вам дуже вдячний за допомогу». Як почули зелені листочки суниці привітне прохання Їжачка, то відразу попіднімалися з землі і показали великі стиглі ягоди, що висіли на стебельцях. 

Назбирав Їжачок цілий кошик суниць, поспішив додому, аби встигнути приготувати смачне варення до чаю. Але не забув перед цим ще раз подякувати галявині і Сонечку, листочкам зеленим… «Дивно», - подумав собі Їжачок, - виявляється, навіть із рослинами треба бути ввічливим, бо вони також живі!..»



КІНЕЦЬ



«Гордість і брак виховання бувають

звичайно джерелом неввічливості»


М. Белльгард
Література:


  1. Білик, Є. В. Сучасна енциклопедія етикету : 1000 правил і корисних порад / Є. В. Білик. – Донецьк і ТОВ ВКФ «БАО», 2005. – 384 с.




  1. Бойко, Г. П. Билиці діда Гриця : веселики, скоромовки – спотиканки, загадки : для дошкіл. та мол. шк. віку / Г. П. Бойко. – К. : Веселка, 2004. – 119 с. : іл.




  1. Бойко, Т. П. Вереда : вірші для дошкіл. та мол. шкіл. віку / Т. П. Бойко. – Харків : ВД «Школа», 2007. – 80 с. : іл.




  1. Бугай, Н. І. Український етикет / Н. І. Бугай. – К.: Вид-во «Бібліотека українця», 2000. – К. – 253 с.




  1. Буцень, О. Солодкий дощ : казки та оповідання для мол. шк. віку / О. Буцень. – К. : Школа, 2008. – 208 с. : іл.




  1. Винниченко, В. Кумедія з Костем : оповідання / В. Винниченко. – К.: Школа, 2005. – 432 с. : іл.

  2. Греверс, Ліліан П. Мері Поппінс : повість – казка : для мол. та серед. шк. віку / Ліліан П. Греверс; пер. з англ. Є. Горєва. – К.: Школа, 2004. – 269 с. : іл.




  1. Забіла, Н. Велика збірка творів. Проза / Н. Забіла. – Харків: ВД «Школа», 2005. – 304 с.




  1. Зіганшина, Л. О. Доброта вічна : казки, оповідання, вірші / Л. О. Зіганшина. – К.: Фенікс, 2004. – 112 с. : іл.




  1. Михалков, С. В. Свято неслухняності / С. В. Михалков; пер. з рос. – К.: Махаон – Україна, 2008. – 144 с. : іл.




  1. Михалков, С. В. А що у вас? : вірші та казки / С. В. Михалков; пер. з рос. – К.: Школа, 2007. – 160 с. : іл.




  1. Мовчун, А. Абетка моральності : що в характері твоїм? / А. І. Мовчун, Л. В. Мовчун. – К.: МК ПФ «Злата», 2008. – 304 с.




  1. Нестайко, В. З. Чарівні окуляри : правдиво – фантаст. повість про надзвичайні пригоди київських школярів / В. З. Нестайко. – К.: Веселка; Тернопіль : Богдан, 2005. – 95 с. : іл.




  1. Носов, М. М. Вітя Малєєв у школі і вдома : повість / М. М. Носов. – К.: Махаон – Україна, 2005. – 192 с. : іл.

  2. Остер, Г.Б. Нарушение правил приличия / Г.Б. Остер. – М.: ООО «Издательство Астрель», ООО «Издательство АСТ», 2000. – 64 с.




  1. Сенатович, О. Малий віз : вірші, повісті й оповідання / О. Сенатович. – К.: Школа, 2007. – 174 с. : іл.




  1. Сухомлинський, В. О. Вогнегривий коник : казки, притчі, оповідання / В. О. Сухомлинський. – К.: Вікар, 2007. – 200 с. : іл.




  1. Дивоцвіт дитинства : хрестоматія з етики для учнів початкової школи / за ред. В. М. Хайруліної. - К., 2006. – 192 с.




  1. Енциклопедія для юних леді. – Х.: Промінь, 2002. – 64 с. : іл.




  1. Енциклопедія для юних джентльменів. – Х.: Промінь, 2003. – 64 с. : іл.




  1. Етикет для дівчаток / авт. – упоряд. В. Іванова. – К.: Школа, 2004. – 176 с. : іл.




  1. Етикет від А до Я / авт. – упоряд. Н. В. Чудакова. – К.: Школа, 2000. – 111 с. : іл.




  1. Надійний друг школяра : книга для додаткового читання : (1 – 4 кл.). – К.: Інтерпрес ЛТД, 2006. – 480 с. : іл.




  1. Позакласне читання. Збірник художніх творів з щоденником читача : посібник для учнів 4 (3) класу / упоряд. Н.О. Будна, З. Л. Головко. – Тернопіль: «Навчальна книга – Богдан», 2000. – 144 с.




  1. Позакласне читання (збірник художніх творів) : посібник для учнів 3 (2) класу. – Тернопіль : Богдан, 1997. – 96 с.




  1. Слово до слова – весела розмова : оповідання, казки, вірші, байки, приповідки, прислів’я, приказки, народні усмішки : для мол. шк. віку. – К.: Веселка, 2003. – 239 с.: іл.




  1. Уроки для маленьких леді та джентльменів. – СПб.: КОРОНА принт, КРИСТАЛЛ, 1998. – 240 с., іл.




  1. Школярик : вірші, повісті й оповідання : хрестоматія для позаклас. читання. – 2-е вид. –Х.: Торнадо, 2005. – 288 с. : іл.

******


  1. Гавриш, Н. Він не з нашої пісочниці, або як стати «своїм» у грі з однолітками / Н. Гавриш // Джміль. – 2008. - №4. – С.10-11.




  1. Данилевська, О. Місто ідеальних взаємин / О. Данилевська // Барвінок. – 2009. - №1. – С. 12 – 13; 2009. - № 2. – С. 12 – 13; 2009. - № 3. – С. 12 – 13; 2009. - № 4 – С. 12 – 13; 2009. - № 5. – С. 12 – 13; 2009. - № 12. – С. 12 – 13; 2010. - № 2. – С. 12 – 13.




  1. Єременко, О. У лабіринтах етикету / О. Єременко. – Позаклас. час. – 2010. - № 4. – 99-101.




  1. Марунич, О. Пискля / О. Марунич // Світ дитини. - 2009. - № 12. – С. 4-5.




  1. Черінь, Г. Звідки він узявся? / Г. Черінь // Світ дитини. – 2009. - № 10. – С. 4 - 5.




  1. Юрченко, В. Хочеш мати друзів? / В. Юрченко // Світ дитини .- 2009. - № 9. – С. 3 – 4.










База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка