Уроків з теми: «Дієприслівник як форма дієслова»



Скачати 243.36 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір243.36 Kb.
Система уроків з теми: «Дієприслівник як форма дієслова» ( 7 клас)

Автор: учитель української мови і літератури

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Мар`їнської загальноосвітньої школи І – ІІІ ст.. №2

Донецької області

Майорчикова Вікторія Вікторівна

Анотація

Система уроків української мови «Дієприслівник» розроблена на основі використання інноваційних технологій: інтерактивного навчання, критичного мислення, ігрових технологій. Зінтегровано зміст і види діяльності на уроці з народознавством, українською літературою, усною народною творчістю, російською мовою. Цикл уроків представлено на основі народознавчого матеріалу про рослини-символи українського народу, що сприяє національному вихованню школярів. Використані тематичні тексти з дієприслівниками про тополю, барвінок, соняшник, пшеницю, вербу, калину.


Завдання на кожному уроці різноманітні, доцільні, цікаві, мають пізнавальне і виховне значення, сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, розвитку творчих здібностей, стимулюють до злагодженої праці, надають учням упевненості у своїх силах, що сприяє створенню ситуації успіху для кожного учня. Мотивація на уроках налаштовує на позитив.

На кожному етапі уроків циклу описано методичне проведення інтерактивних методів навчання, ігрових технологій, вправ на розвиток асоціативної, зорової, слухової пам’яті, вправ на розвиток критичного мислення («Мозковий штурм», «Вербальний кошик», «Акваріум», «Мікрофон», «Карусель», метод «ПРЕС», «Кластер»; «Розумовий куб», «Предметне лото», «Дистанційний диктант», Конструктор», «Редактор», «Слова-мандрівники», «Аукціон»; «Діалог», «Сенкан», вільне письмо, «Гронування», «Кубування», конструювання вільних текстів «Монофони», «Кінострічка видінь», «Твір- метаморфоза»).



Урок№ 1

Тема. Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: дати поняття про дієприслівник як особливу форму дієслова, навчити знаходити в реченні дієприслівники, визначати їхні граматичні ознаки та синтаксичну роль; виробити вміння дотримуватися інтонації речень із дієприслівниками, формувати мовознавчі навички, творчість, критичне мислення, спостережливість; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати гуманне ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування мовних і мовленнєвих навичок з елементами інтерактивного навчання.

Форма: урок-пам’ятка.

Засоби наочності: схеми «Дієприслівник», “Форми дієслова”, картки.

Хід уроку



І. Актуалізація опорних знань.

1. Хвилинка ерудита (група “Юні лінгвісти”).

Назвати форми дієслова. За схемою “Форми дієслова” розказати про місце дієприслівника серед інших дієслівних форм. (Див. дод. № 5)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Аналіз мовного матеріалу на основі тексту.

Учитель. Прочитайте текст. Дайте йому заголовок. Скажіть, що в тексті описується, а про що розповідається. Назвіть художні засоби, які допомагають читачеві яскравіше уявити ліс взимку. До якого стилю мовлення належить текст? Випишіть із кожного речення підмети і слова, що позначають головну і додаткову дію.

Кожен народ має народні символи. Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. В одних народів їх більше, в інших менше. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йде мова. Так, коли ми говоримо – клен, то знаємо, що це символ Канади. Символіка Росії є береза, ромашка, ведмідь, горобина.

Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Народні символи – це наші святині. Народні символи України є рослинні і тваринні. До рослинних символів відносяться калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, духовну міць народу, засвідчуючи любов до рідної землі.



Учитель. На які питання відповідають слова, що означають додаткову дію? Визначте їх вид, синтаксичну роль.

2. Розповідь учителя про дієприслівник.

Дієприслівник – особлива незмінювана форма дієслова; вказує на

додаткову дію; відповідає на питання що роблячи? що зробивши?



3. Метод випереджувального навчання.

Виступ творчої групи за тематичною схемою про дієприслівник.(Див. дод. №5)



Складання пам’ятки про ознаки дієприслівника.

IV. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.

  1. Метод “Ти – мені, я – тобі”.

Робота в парі. Поставте запитання один одному за темою, використовуючи матеріал підручника, опорного конспекту, схеми «Дієприслівник».

2. Робота з підручником. Виконання вправи № 163

3. Пошукова робота.

Завдання. Прочитайте речення, назвіть у них слова, які вказують на додаткову дію. Назвіть ознаки дієслова і прислівника кожного дієприслівника.

1. Не один десяток років буде проводжати мене мати, дивлячись крізь сльози на дорогу. 2. Довго вириватимусь я в дорогу, поспішаючи в тривожну далечінь. 3. П’ю воду, убрівши по коліна в Десну і витягнувши шию. 4. І вже я не ходжу, а тільки літаю, ледве торкаючись лугу. 5.Поділивши копиці, кожен стягав їх у стоги до свого куреня. 6. Часом я засинав ще до вечері,

дивлячись на зорі або на Десну.

4. Письмо по пам’яті.

Записати по пам’яті всі дієприслівники з попереднього завдання.



5. Літературна сторінка.

Завдання: Прочитати текст, дати заголовок, визначити тему, ідейне спрямування; виписати дієприслівники, поставити до них запитання, обґрунтувати свою відповідь.

Україну часто називають барвінковим краєм. Барвінок – невід’ємна ознака української землі, щедро оспівана в усній народній творчості, в поезіях, задіяна в народних образах. Барвінок має цілющі властивості. Значне місце барвінку відводилося у віруваннях Київської Русі. Вважали, що він має чудодійну силу, оберігаючи від влади диявола, відьом і всякої нечисті. Через це барвінок вішали над дверима, ніколи не викидаючи на смітник, а тільки у воду, щоб він не загинув. Барвінок символізує віру в свої сили, всепереможність природи, символ пам’яті, кохання й краси тощо. Барвінок — символ життя, він має довгі пагінці — безконечники, які стеляться по садочку, горнучись до оселі людської. Листячко цупке, не боїться суховію, з нього, нанизуючи одне на одне, дівчата виготовляли стрічки-віночки, сколюючи ним волосся, щоб не заважало у буденній роботі. А квіти барвінку — яскраво-сині, з жовтою серединкою, надзвичайно скромні, нагадують зірочки на вечірньому небі. Використовували барвінок у лікуванні застудних захворювань, для поліпшення зору; ним хліб святковий прикрашали, виготовляли весільні букетики, вплітаючи квіточки барвінку до віночка.

V. Рефлексія. Метод «Мікрофон».

На уроці я дізнався.., повторив.., навчився.., зрозумів.., зробив успіхи...



VІ. Домашнє завдання.

1. Скласти зв’язну розповідь на тему “Дієприслівник”. (8 - 10 б.) 2. Творчий відпочинок. Скласти вільне письмо на тему: « Що я знаю про барвінок?», використовуючи дієприслівники (10 – 12 б.)



Урок № 2

Тема: Вид і час дієприслівників. Дієприслівники недоконаного і доконаного виду, їх творення.

Мета: поглибити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, удосконалювати вміння школярів визначати вид дієприслівників, утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду; формувати активну пізнавальну мотивацію учнів, розвивати орфографічну пильність, пам’ять, мислення, згрупованість; виховувати почуття поваги, людської гідності, пошану до рослин-символів.

Форма: урок-дослідження з елементами інтерактивного навчання.

Зінтегровано зміст і види діяльності: народознавство.

Тип уроку: урок осмислення нових знань.

Засоби навчання: таблиця «Дієприслівник», підручник, індивідуальні зошити, ілюстрації, картки, мультимедійний кабінет.

Хід уроку



І. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

1. Перевірка творчого завдання на тему: «Що я знаю про барвінок?»

2. Дати відповіді на питання. Гра «Розумовий куб»



На гранях виготовленого куба записані запитання, по черзі діти перекочують куб, читають запитання, і відповідають (за кожну відповідь учні отримують 1 бал, у кінці підраховують бали).

Питання. 1. Що називається дієприслівником? 2. Які ознаки дієслова властиві дієприслівникові? 3. Які ознаки прислівника властиві дієприслівникові? 4. На які питання відповідає дієприслівник? 5. Яка його синтаксична роль? 6. Наведіть приклади дієприслівників.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети уроку.

Проблемне запитання. «Мозковий штурм»

Вчитель. Скажіть, чим відрізняються подані дієприслівники?

КАЖУЧИ СКАЗАВШИ

Учні: Питаннями. Способом творення. Значенням додаткової дії. Часом.

Вчитель. Чи хочете дізнатися, чому ці дієприслівники такі різні? Чи достатньо у вас знань, щоб розв’язати це проблемне питання? Якої допомоги ви потребуєте? Засвоєння теми сьогоднішнього уроку допоможе вам у цьому. Наш урок пройде у формі дослідження.

ІІІ. Тренувальні вправи на осмислення знань.

  1. Проблемно-пошукове дослідження «Діалог».

Учитель. На які питання відповідають подані слова?

КАЖУЧИ СКАЗАВШИ

  • Укажіть спосіб творення кожного слова.

  • Дієприслівник КАЖУЧИ утворюється від якої основи? (дієслова теперішнього часу).

  • Який суфікс додається до основи дієслова? (-учи)

  • Яку дію означає це слово? На яке питання відповідає?

  • Який математичний приклад можна скласти?

  • КАЖ + УЧИ = КАЖУЧИ

  • Дієприслівник СКАЗАВШИ утворюється від якої основи? (неозначеної форми дієслова минулого часу).

  • Який суфікс додається до основи неозначеної форми дієслова минулого часу? (-вши)

  • Який математичний приклад можна скласти?

  • С + КАЗА + ВШИ = СКАЗАВШИ

  • На яке питання відповідає?

- Отже, це дієприслівники різних видів? Існує доконаний і недоконаний вид.

2. Робота з підручником. Прочитати § 21, переказати.

3. Робота в групах. Технологія «Вербальний кошик»

Клас об’єднується у три групи.



Завдання: Утворити дієприслівники доконаного і недоконаного видів у своїх групах, заповнити таблиці на дошці, довести правильність виконання (відповідаючі отримують за правильні відповіді по 1 балу). Групи отримують картки.

1 група: грати, рити, лежать, тягнути, возити, косити, бігти;

2 група: говорять, пишуть, читати, каказати, стрибають, володіти, сіяти;

3 група: сидять, слухають, думати, малюють, співати, танцювати, бити.

4. Лінгвістичне спостереження. Прочитайте, дотримуючись відповідної інтонації. Як можна сформулювати тему цього тексту? Перепишіть. Підкресліть дієприслівники, визначте їх ознаки, спільні з дієсловами. Випишіть дієслова, утворіть дієприслівники доконаного і недоконаного виду (текст на мультимедійній дошці).

Тополя - символ дівочої краси, а також жіночого й дівочого суму, їх самотності. Тополя край дороги - це образ жінки чи дівчини, котрі чекають своєї долі чи свого судженого. Листя на тополі тремтить, як і на осиці, але з іншої причини: легенда каже, що під тополею лихий колисав на своїх колінах Іуду-немовля, майбутнього Христового зрадника - отож листя тремтіло від присутності нечистого і непрошеного гостя і від цього ж гілля тополине потягнулося вгору, до неба, втікаючи від «чортової колискової». Вважають, що тополя здатна забирати з людей негативну енергію і очищати повітря від злих духів та всього шкідливого та нечестивого.


5. Робота в групах. Технологія «Акваріум» Завдання: Кожній групі скласти за фотографією 3 - 5 речень, використовуючи дієприслівники (фото на мультимедійній дошці). Відповідатиме учень-спікер.

Після 5 хвилин учні виступають зі своєю роботою. Отримують бонуси.

6. Письмо по памяті.

Після виступів учням пропонується записати по памяті почуті дієприслівники з інших груп, визначити їх вид і час, розібрати за будовою.



ІV. Рефлексія. 1. Метод «Мікрофон».

Я дізнався про дієприслівник …. Я дізнався про тополю … Я хочу взнати …

2. Оцінювання.

V. Домашнє завдання. Скласти твір на тему: «Тополя – символ дівочої краси», використовуючи дієприслівники (10 – 12 б.)

Урок № 3

Тема: Дієприслівники недоконаного і доконаного виду, їх творення.

Мета: поглибити знання учнів про дієприслівник; удосконалювати вміння утворювати дієприслівники недоконаного і доконаного видів і правильно вживати їх у мовленні; розвивати творчі здібності, зорову пам’ять, увагу, асоціативне мислення, створюючи ситуацію успіху; виховувати любов до рідної мови, народознавства, шанобливе ставлення до рослин-символів.

Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок на основі отриманих знань з елементами інтерактивного навчання.

Форма уроку: літературно-мовознавча студія.

Засоби навчання: мультимедійна дошка, ілюстрації, підручник, картки.

Зінтегровано: народознавство, усна народна творчість, література.

Перебіг уроку

Епіграф: Чому верба не спить у хуртовину,

Грудьми спинивши непогоду зим?

Бо треба зупинить лиху годину

І дать напровесні узліт зерну.

М. Стельмах



І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Повторення вивченого, перевірка домашнього завдання.

1. Розповідь на тему: «Тополя – символ дівочої краси».

2.Перевірка знань про творення недоконаного і доконаного видів дієприслівника.



Метод «Карусель»

Правила проведення. Всі стають у коло, один учень – у середині. Він задає питання, називає, хто буде відповідати, той, хто відповів, стає у середину кола, змінюючи того, хто задавав питання, задає своє питання, викликає.За кожну правильну відповідь учні отримують 2 бала, виставляючи бали на полях у робочому зошиті в колонку «усні відповіді».

Запитання. Дієприслівник – це …Дієприслівник змінюється за …

Дієприслівники недоконаного виду творяться від… Наприклад: …Дієприслівники доконаного виду творяться від …Наприклад: …Визначити вид і час слів: стрибаючи, говорячи, сказавши, написавши. Скласти з ними речення. Підібрати до них синоніми-дієприслівники. Підібрати до них антоніми-дієприслівники.



Підсумок роботи учнів, самооцінка.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми з вами повторимо і закріпимо відомості про творення дієприслівників, розширимо свої знання про рослини-символи. Прочитайте епіграф до нашого уроку. Хто автор? Про що хотів сказати нам поет? Про яку рослину-символ ми будемо говорити? Чи є в епіграфі дієприслівник? Яку роль він виконує у вірші? До якого метафоричного словосполучення відноситься дієприслівник «спинивши»? Чи хочете ви більше дізнатись про дієприслівники, про рослини-символи? Тоді запрошую вас до літературно-мовознавчої студії, де ви поглибите свої знання, кругозір.

ІV. Тренувальні вправи на осмислення набутих знань.

1. Робота в групах.

Гра «Четвертий зайвий»

Картки: 1 група – мислячи, виступаючи, помітивши, бажаючи.

2 група – поговоривши, бігаючи, побачивши, під’їхавши.



  1. група – прочитавши, співаючи, граючи, прибираючи.

  1. Лінгвістичне спостереження. (Мультимедійна дошка)

Завдання: Прочитати виразно текст, визначити тему, озаголовити; виписати дієприслівники, визначити вид, час; вивчити пісеньку про вербу і записати по памяті

Верба – одне з найулюбленіших у народі дерев. Здавна вона супроводжує людські поселення й оселі. Верби над ставом – традиційна прикмета українського села. Древні слов'яни вважали вербу священним деревом, думаючи, що вона уособлювала бога Сонця – Ярему, що дав людям вогонь. Верба – символ родинного вогнища. Навколо дерева водили молоду пару, співаючи обрядові пісні. Під вербами молодь призначала побачення, освідчуючись у коханні.


Тиждень перед Великоднем називається вербним. У Вербну неділю вербу освячують у церкві, а потім несуть її додому і б'ють нею хатніх, промовляючи: «Не я б'ю, верба б'є, віднині за тиждень буде в нас Великдень. Будь веселий, як верба, а здоровий, як вода, а багатий, як земля».
3. Бесіда за змістом тексту. «Метод ПРЕС»

Висловити свою точку зору до того, що верба – символ України, використовуючи дієприслівники. (Оцінка – 2 бала за обґрунтовану відповідь)



V. Рефлексія. 1. Метод «Кластер» (асоціограма)

Завдання: Скласти кластер до слів:

  1. група: тополя; 2 група: верба; 3 група: калина.

  1. Самооцінка.

VІ. Домашнє завдання. Написати твір «Верба – символ України» (10 – 12 б.)

Урок № 4

Тема: Не з дієприслівниками.

Мета: ознайомити учнів з правилами правопису не з дієприслівниками, сформувати навички правопису не з дієприслівниками; розвивати орфографічну грамотність, удосконалити граматично-стилістичну норму вживання дієприслівників у реченні, концентрувати послідовну пам’ять, увагу, творчу уяву, зосередженість, логічне мислення; виховувати повагу до народного досвіду про рослини-символи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-пошук.

Засоби навчання: мультимедійна дошка, підручники, картки, ілюстрації.

Зінтегровано народознавство, усна народна творчість.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

1. Розповідь на тему: «Верба – символ України».

2. Гра «Предметне лото». Метод «Акваріум».

Клас об’єднується у дві групи, кожна група отримує однакову кількість карток із надрукованими словами (дієприслівниками), за 3-4 хвилини перша команда вибирає дієприслівники недоконаного виду, а друга – доконаного виду. Учні-спікери з кожної команди відповідають, доводять правильність вибору.



Картка № 1. Вивчаючи, зробивши, написавши малюючи, споживаючи, осмисливши, обговоривши, почувши, пишучи, граючи, побачивши.

Картка № 2. Бажаючи, втікаючи, послухавши, взявшись, збігаючи, роблячи, маючи, облетівши, вкривши, натрудившись, сидячи, стоячи, збагнувши.

Підсумок роботи учнів, самооцінка.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми з вами повторимо і закріпимо відомості про творення дієприслівників, розширимо свої знання про рослини-символи, повторимо правопис не з дієсловами, ознайомимось із правописом не з дієприслівниками.

ІV. Тренувальні вправи на осмислення набутих знань.

Пошуково-творче завдання. Робота в групах. Гра «Ланцюжок». Завдання: Учні по черзі з кожної групи виходять до дошки, записують у своїх стовпчиках утворені від дієслів дієприслівники, пояснюючи правопис не з дієсловами, провести аналогію щодо вживання не з дієприслівниками.



1 група 2 група

не прочитати - … не знайти - …

не ловити - … не зробити - …

не писати - … не сумувати - …

неволити - … ненавидіти - …

нестямитись - … нездужати - …

неславити - … нехтувати - …

Евристична бесіда «Чому».


  • Чому останні три слова пишуться з не разом?

  • Чому перші три слова пишуться окремо?

  1. Робота з підручником. Завдання: опрацювати § 23, навести власні

приклади; виконати вправу № 184.

  1. Лінгвістичне спостереження. (Мультимедійна дошка)

Завдання: Прочитати виразно текст, визначити тему, озаголовити; виписати дієприслівники.

Пшениця — популярний символ сільського господарства та родючості землі. У слов’ян зерна пшениці символізували багатство і життя. Колоски пшениці зберігали в хаті, захищаючи цим людину від порчі.

Відома притча, яку розповів Христос, про робітника, який засіяв поле пшеницею: поки він спав, його ворог посіяв між рядами пшениці бур’ян. Робітник дав зерну дозріти і тільки потім, зібравши, відділив гарне зерно від бур’яну. Іісус, розповівши цю притчу, так розтлумачив її значення своїм учням: ворог —це Сатана, гарне і погане насіння — праведник і грішник, а жнива— синонім Страшного Суда, коли женці, Господні янголи, з’являться відділити обраних від засуджених. У християнському мистецтві пшениця символізує хліб причастя у співвідношенні зі словами Спасителя на Тайній вечері: "Це — Моє тіло".



Бесіда за змістом тексту. Метод «Мікрофон».

- Я дізнався, що пшениця ….

4. Гра «Тестовий лабіринт». (Див. дод. №1 до уроку №4)

5. Робота в групах. Гра «Прислівникова скринька». (Див. додаток №2 )

Записати по памяті послідовно опрацьовані прислів’я.

V. Рефлексія.

1. Конструювання вільного тексту «Сенкан»



Завдання: Скласти сенкан до слів:

1 група: жито; 2 група: пшениця;

1. Жито. 1. Пшениця.

2. Колосисте, високе, соковите… 2. Колосиста, висока, ярова…

3. Сіється, зріє, достигає, жнеться… 3. Сіється, зріє, достигає, жнеться…

4. Сійся, родися, жито-пшениця, 4. Сійся, родися, жито-пшениця

і всяка пашниця. і всяка пашниця.

5. Зерно, хліб, колос, врожай, 5. Зерно, хліб, колос, врожай,

паляниця, поле, хлібороб… паляниця, поле, хлібороб….


  1. Самооцінка. Підрахувати бали, виставити зароблений бал на уроці.

VІ. Домашнє завдання. Скласти монофон про пшеницю. (Невеликий текст, кожне слово якого починається на одну й ту ж літеру).

Урок № 5

Тема: Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові. Морфологічний розбір дієприслівника.

Мета: пояснити учням про дієприслівниковий зворот, коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові; розвивати пунктуаційні навички, вміння правильно інтонувати речення з дієприслівниковим зворотом, удосконалювати сконцентровану увагу, зорову пам’ять; виховувати повагу до рослин-символів, почуття прекрасного.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-змагання.

Засоби навчання: мультимедійна дошка, підручники, картки, ілюстрації.

Зінтегровано: народознавство, усна народна творчість, література.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

  1. Монофони про пшеницю.

  2. Метод «Дистанційний диктант».

Завдання: Клас об’єднується у дві групи. Аркуші зі словниковим диктантом прикріплюється якомога далі від учнів на дошці. Кожен із членів команди по черзі підходить до тексту, читає слова, запам’ятовує, повертається до команди, диктує товаришам. Команди змагаються: перемагає та, яка закінчить свій словниковий диктант раніше і не зробить помилок. Словниковий диктант № 1. Не питаючи, не торкаючись, недописавши, не взявшись, не гаючи, не пізнавши, не­покоячись, недооцінюючи, не вміючи, не знаючи, ненави­дячи, не зловивши, не відкидаючи, не працюючи, не посіявши, нехтуючи.

Словниковий диктант № 2. Не піймавши, не зберігши, не спитавши, неволячи, незчувшись, не співаючи, не шукаючи, не встаючи, непокоячись, нездужавши, ненавидячи, не вміючи, недочитавши, не гаючи, не напускаючи, не помічаючи. Перевірка робіт.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку. «Мозковий штурм».

Вчитель. Поясніть постановку розділових знаків у реченні.



У Європі сонях вперше розцвів у ботанічному саду Мадрида, мандруючи звідти по всіх країнах Європи.

- Про яку рослину ми будемо сьогодні говорити?



ІV. Тренувальні вправи на осмислення набутих знань

1. Робота з підручником. Прочитати & 22, задати питання один одному.

2. Метод «Мікрофон». Відповісти на питання творчої групи:

- Що називається дієприслівниковим зворотом? Яким членом речення він завжди виступає? Як виділяється на письмі? Як інтонується в усному мовленні? Коли одиничний дієприслівник не виділяється?

3. Робота в групах. Гра «Конструктор».

Завдання: утворити дієприслівникові звороти і скласти з ними речення.

1 група: 2 група:

Повернувшись (звідки?) Прочитавши (кого? що?)

Пишучи (кому?) Придивляючись (до чого?)

Допомагаючи (кому?) Змолотивши (коли?)

Зірвавши (що?) Віддавши (кому?)



4. Робота в групах. Гра «Кластер».

Завдання: Учні працюють у групах, записуючи на смузі дієприслівникові звороти – продовження речення вчителя, записаного на дошці, по черзі виходять до дошки і прикріплюють смуги з відповідями у свої колонки. Перемагає команда, яка найбільше прикріпить смуг із продовженням речення.

Соняшник стоїть серед поля, …

схиливши голову чекаючи зливи

прикрашаючи краєвиди дрімаючи

годуючи горобців … нагадуючи сонце…



Оцінювання: за кожну правильну відповідь – 1 бал.

5.Лінгвістичне спостереження. Гра «Редактор». (мультимедійна дошка)

Завдання: Прослухати казку О. Бертника « Хто такий соняшник?», виписати речення з дієприслівниковими зворотами, розставляючи розділові знаки, підкреслити члени речення.

Прилетів син Сонця до землі_ веселковим колесом обходячи світ. І затріпотіла природа від блаженства. Безліч квітів вкрили безмежні простори, одухотворяючи природу_ відкриваючи людям світ краси і творчості. Зупинився сонячний принц_ поглядаючи довкруж. А побачивши плоди своєї праці_ щасливо засміявся. Махнувши полум’яними крильми_ хотів був вернутися додому. Та де там! Витративши всю силу на творіння квітів_ він віддав свою силу землі, тож не зміг він повернутися до осяйної оселі батька.

Заридав самотній Ярило в небі_ ховаючись за темний обрій. А знесилений принц упав на землю_ заливаючись гіркими слізьми. На світанку він устав, напружив усі свої сили, щоб полетіти, коли з’явиться Сонце, але зміг лише підняти назустріч батькові своє пломеніюче обличчя. Відтоді цар-квітка, золотоголовий соняшник, невідступно дивиться на схід: батько пообіцяв йому повернення до рідної осяйної оселі …

Бесіда за змістом.


  • Про що розповідається у тексті? Що вас найбільше зворушило? Що нового про соняшник ви взнали? Як треба ставитись до рослин? Чому?

Виконання письмової роботи. Учні працюють на мультимедійний дошці – розставляють розділові знаки, підкреслюють члени речення. Інші пишуть у зошитах. Взаємоперевірка виконаного завдання. Самооцінювання робіт.

V. Рефлексія.

1. Конструювання вільного асоціативного тексту «Кубування» .



Завдання: Скласти «кубування» до слова соняшник.

  1. Опис соняшника: високий, кругла голівка, з жовтими пелюстками ….

  2. Соняшник схожий на: великий гриб, сонце, ромашку …

  3. Асоціації: сонце, квітка, насіння, олія, лушпиння, серпень …

  4. Аналіз: користуємось олією, насінням, лушпинням, милуємось красою соняшникового поля …

  5. Застосування: лушпиння як добрива, насіння як їжа …

  6. Корисна ця рослина тим, що …

Не корисна ця рослина тим , що …

2. Підведення підсумків уроку. Метод «Мікрофон»

Я вивчив …Я взнав про …Мені сподобалось те, що …Я зацікавився …

3. Самооцінка. Визначення команди переможців.

VІ. Домашнє завдання. Скласти кінострічку видінь «Син сонця».
Урок № 6

Тема: Нестандартний урок. Лабораторія мислення: «Дієприслівник».

Мета: закріпити знання учнів про дієприслівник, вдосконалити орфографічні й пунктуаційні навички; розвивати критичне мислення, послідовну пам’ять, вміння сприймати і редагувати речення з дієприслівниковими зворотами, формувати активну пізнавальну мотивацію учнів, упевненість у власній спроможності самостійно здобувати знання через творче сприйняття; виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного слова.

Тип уроку: узагальнюючий урок .

Форма: урок-лабораторія мислення.

Обладнання: схеми, картки, фразеологічний словник.

Зінтегровано народознавство, усна народна творчість, література.

Хід уроку.

Епіграф: Я калина, я краплина твого серця, Україно!

І. Оголошення теми і мети уроку.

Самооцінка знаньучнів. Я вважаю, що вивчив тему на … балів.

ІІ. Мотивація навчання. Виступ творчого Лінгвіста:

- Юні мовознавці! Вітаю вас у своїй лабораторії мислення. Сьогодні ми поговоримо про калину. А ще я хочу дізнатись, як ви засвоїли тему: «Дієприслівник». Пропоную вам виконати творчо-мисленнєві вправи у моїх лабораторіях. Кожний, хто правильно відповість, отримає по одному балу за кожну відповідь, а в кінці уроку ми підсумуємо ваші результати. Успіхів вам!



1. Лабораторія «Мікрофон».

- Що таке дієприслівник? Які ознаки має від дієслова? Які ознаки має від прислівника? На які питання відповідає? А що утворює дієприслівник разом із залежними словами? Чим дієприслівник виступає в реченні?



2. Лабораторія «Аукціон».

- Доберіть до слова виголосивши синоніми-дієприслівники. “Хто більше і швидше?” – запитує Лінгвіст. Складіть із двома синонімами речення.

Відповідь: вимовивши , промовивши, кажучи, подейкуючи, розповідаючи, бесідуючи, балакаючи, говорячи, промовляючи, базікаючи, патякаючи…

3. Лабораторія «Цікавинка». Мудрий Лінгвіст пропонує цікаві завдання.

1.“Тематичні терміни”. Запишіть терміни, які ви вивчили по темі.

2.Самостійна робота. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки при дієприслівниковому звороті, підкреслити члени речення.

Варіант І. Не взявшись за сокиру хати не зробиш. Не спитавши броду не лізь у воду. Не працюючи ситий не будеш. Не бажаючи образити скажу.

Варіант II. Не посіявши не пожнеш. Не нагнувшись гриба не знайдеш. Не маючи гербового вживай простого. Не хвалися йдучи у бій.



4.Лабораторія «Рекламна пауза». (Мультимедійна дошка)

Лінгвіст пропонує вам знайти мовні помилки у рекламному тексті.

Червона калина від ста хворіб лікує.

Якщо вас огорнуло не _ бажання будь-що робити_ не забувайте про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною_ ви неодмінно станете бад_орішими. А може ви роздратовані? Ви одразуж заспокоїтесь _ випивши відвар із кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю_ ви позбавитесь заздрошчів_ злості_ пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб. І звичайнож_ посадивши калину на своєму обійсті_ будьте певні: ніяке лихо непереступить поріх вашої хати.



Учитель. Про що ми дізнались із цього тексту? Яка тема і основна думка тексту? Складіть “сенкан” до слова калина. Запишіть по пам’яті усі дієприслівники .

Зразок. Сенкан до слова калина:

1. Калина.

2. Червона , смачна, квітуча, пахуча, мамина, красива…

3. Червоніє, пахне, цвіте, росте, лікує…

4. Червона калина – символ України.

5. Калина – кущ, оберіг, символ…



5. Лабораторія «Фразеологічна». Робота в парах.

Користуючись словником, пояснити значення фразеологізмів, увести їх у речення: засукавши рукава ; чухаючи потилицю; склавши руки ;шукаючи кістки в молоці ; поклавши руку на серце; обливаючись потом .



Відповідь: братися ревно до роботи; задуматися, не знаючи, що робити; бути пасивним, не діяти; шукати те, чого знайти не можна; щиро, чистосердечно; дуже важко працювати.

6. Лабораторія «Орфографічна». Записати речення, прибравши риску, пояснити правопис не здієприслівниками.

1) Не/нагнувшись, гриба не знайдеш.

2) Не/хтуючи честю, не вбережеш совісті. +

3) Не/працюючи, не будеш ситим.

4) Не/славлячи інших, соромиш себе.

5) Не/навидячи ближніх, оскверняєш себе. +

6) Не/розтрощивши горіх, не смакуватимеш зернятком.

7. Грайлива лабораторія. (див. додаток № 3)

8. Лабораторія « Кластер». Робота в групах

Учитель пропонує учням закічити речення дієприслівниковими зворотами одночасної дії, записати кожну відповідь на окремих смугах і прикріпити на дошці навколо заданого речення.

І група: Я йду по вулиці, …(розглядаючи дерева, думаючи про уроки…)

ІІ група: Я читаю книжку,…(сидячи на дивані, думаючи про головного героя)



9. Лабораторія «Підсумково-рефлексійна».

На уроці я: дізнався..., повторив.., навчився.., зрозумів..

ІІІ. Домашнє завдання. Написати твір-метаморфозу на тему: « Я - калина за вікном», використовуючи дієприслівники. (10 – 12 б.) (Твір, в якому автор повинен уявити себе в ролі якоїсь речі, явища, предмета або героя).

ІV. Підсумкове слово Лінгвіста: А сьогоднішній урок довів нам, що «Без верби і калини нема України», а без знань немає щасливого майбутнього.

V. Оцінки за роботу у творчій лабораторії мислення.

Урок № 7

Тема: Контрольна робота з теми « Дієприслівник»

Мета: Перевірити рівень засвоєння знань про дієприслівник як особливу форму дієслова; розвивати увагу, зосередженість, пам’ять, логічне мислення, удосконалювати навички застосування на практиці теоретичних знань; виховувати відповідальність, старанність, сумлінність, охайність.

Тип уроку: контрольна робота, різнорівневі тестові завдання.

Форма проведення: урок-контроль.

Зінтегровано: російська мова, література, усна народна творчість.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Виконання учнями тестових завдань (див. додаток № 4).

ІV. Рефлексія.

Бесіда. Чи всі виконали завдання? У чому відчували труднощі? Як ви їх подолали? Що вам слід повторити?

V. Домашнє завдання. Творчий відпочинок. ( 10 – 12 балів)

Скласти кросворди, ребуси, лінгвістичні ігри з теми «Дієприслівник».

* * *


Висновок: уроки з використанням інноваційних технологій сприяють підвищенню пізнавальної діяльності та мотивації учнів, розвитку творчих здібностей, зацікавлюють їх, а це сприяє кращому засвоєнню теми через співпрацю, співтворчість.

Використані джерела інформації.

  1. Підручник: Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т. Рідна мова: Підручник для 7-го кл. – К.: Грамота, 2007.

  2. http://mova.info

  3. Сучасний український правопис: Схеми і таблиці /Укладачі Т. К. Співак, О.О. Якименко. – Х.: ФОП Співак В.Л., 2010. – 100 с.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка