Уроку. Чудесне перо жар-птиці. «Названий батько»



Скачати 133.76 Kb.
Дата конвертації23.02.2016
Розмір133.76 Kb.
Розробка уроку

позакласного читання

в 4 класі

Тема уроку.Чудесне перо жар-птиці. «Названий батько»(українська народна казка).Народні дитячі пісні.Народні усмішки.Прислів'я.Загадки. Скоромовки.Народні дитячі ігри.

Мета уроку. Систематизувати знання учнів про духовні скарби усної народної творчості- казки, прислів'я та приказки , скоромовки, небилиці, лічилки, легенди та перекази, пісні, загадки.Сформувати уявлення про дивовижну професію фольклориста(етнографа).Вчити складати невеликі усні розповіді про життєвий шлях письменників; визначати жанрові ознаки літературних творів.Розвивати зв'язне мовлення учнів, розширювати словниковий запас. висловлювання, творчо переказувати , давати характеристику дійовим особам твору, визначати головну думку .Виховувати інтерес до читання казок чи легенд, усної народної творчості.

Обладнання :портрети письменників – фольклористів: І.Франка, О.Пчілки, М.Вовчок, виставка книг, картки для словникової роботи.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

Пролунав уже дзвінок, починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Діти – просто молодці!



ІІ.Актуалізація опорних знань.

1.Повторення вивченого.



  • Діти, що таке казка?

  • Що таке українська народна казка?

  • Яка казка називається літературною?

  • Чим відрізняються ці казки?

  • Назвіть письменників, твори яких ми читали.

  • Чому деякі з прочитаних казок є чарівними?

2.Гра «Вгадай казку»

На дошці написані опорні слова, за якими діти мають зрозуміти , про яку казку йдеться.



Дідбабаяйцекуркамишка («Курочка Ряба»)

Котиклискапівниклисенята («Котик і Півник»)

князівназмійКирило ( «Кирило Кожум’яка»)

бабусякаченятаведмідьпесик ( «Бабусина пригода»)

птахоловходитутдуплотес («Закляття золота й вогню»)

альонушкабабаягагусилебеді («Гуси –лебеді»)

3.Літературна вікторина.

Впізнайте героя казки за його характеристикою. Назвіть казку.

• Сильний, багатий, жадібний, жорстокий. Вночі спав у золотій колисці, вистеленій дорогими килимами. А вдень звик відпочивати у сріберному кріслі.

• А в нього добра такого, що страх: будинки муровані, стоги, стодоли, товару повні обори, комори добра повні, гроші... А милостині не дав!..

• Чесний, працьовитий, справедливий. Не тільки за себе працював, а й іншим допомагав, бо жалів слабеньких.

• Жаднючий, загребущий. Все йому було мало. Трудяться ото слуги на нього від зорі до зорі, не розгинаючи спини, а йому здається, що за день вони зробили мало.

• Пестунчик, нероба. Добре їв, пив, гуляв, ходив по селу, як пава. Одно думав: як би то добре жити і нічого не робити?

• Мудрий, щирий, щедрий, учив людей поділитися з голодним і стражденним останнім, що маєш. Так і сам вчинив того вечора.

ІІІ.Повідомлення теми уроку позакласного читання.

-Скажіть, чи приходилось вам чути слово жар- птиця? Де саме?

Що означає це чарівне слово?

-Дива нас оточують скрізь і всюди! Зрозуміло, що ви, діти, читали про цю невловиму чарівницю, що володіє надприродною силою. Але такі жар-птиці селяться не тільки на деревах, а й в душах добрих, талановитих людей.

Сьогодні ми з вами будемо працювати над розділом «Чарівне перо жар- птиці», який вмістив не тільки казки, а й інші зразки усної народної творчості- прислів'я та приказки , скоромовки, небилиці, лічилки, легенди та перекази, пісні, загадки.

ІV.Розв'язування завдань на орієнтацію в дитячих книгах.


  1. Перегляд творів, які входять до розділу «Чарівне перо жар-птиці»

-На нашій землі існує чимало професій. З- поміж багатьох можна виділити найдивовижнішу професію збирача пір'їн золотого птаха- скарбів народної фантазії , пам'яті і душі. Іван Франко цих метців назвав «поборниками народного діла». Мова йде про фольклористів. Їх ще називали етнографами.

- Назвіть твори яких жанрів входять до цього розділу?( казки, прислів'я та приказки , скоромовки, небилиці, лічилки, легенди та перекази, пісні, загадки)

-Яку б назву розділу запропонували ви ?

2. Усні дитячі повідомлення про життя і творчість відомих фольклористів.Презентація їхніх книг.



Марко Вовчок

Марко Вовчок (літературний псевдонім Марії Олександрівни Вілінської) народилася 22 грудня 1833 р. в маєтку Єкатерининське Орловської губернії в сім'ї російського офіцера. Коли, їй було сім років, помер батько. Нове горе прийшло до них разом з п'яницею й картярем вітчимом, який брутально поводився з дружиною й дітьми, жорстоко знущався з кріпаків і зрештою прогайнував увесь маєток. З ранніх років дівчина починає задумуватися над причинами жорстокості панства, співчувати визискуваним, усвідомлювати несправедливість тогочасного укладу життя. Творчий ентузіазм чоловіка та його друзів став одним із стимулів фольклористичної й письменницької діяльності Марка Вовчка в 50-х – на початку 60-х років. Вона досконало вивчила життя, культуру, мову українського народу. Марковичі проживають у Чернігові, в Києві. Разом з чоловіком, а потім і сама записує Марія з уст народу пісні, прислів'я, збирає матеріал до словника української мови.



Іван Франко

e:\windows\temp\finereader10\media\image1.jpeg

Поет, прозаїк, публіцист, драматург, філософ, фольклорист-етнограф, перекладач, літературознавець — такими були грані його таланту. У цій спадщині велике місце займають твори для дітей.

Народився І. Франко 27серпня 1856 року в селі Нагуєвичі (нині село Івана Франка) на Дрогобиччині Львівської області в родині сільського коваля.

Працьовитий, здібний хлопець вражав усіх своєю надзвичайною пам'яттю. А й справді, чи не дивовижне те, про що згодом написав Іван Франко, згадуючи навчання в гімназії: "Шевченка... я вивчив майже всього напам'ять (а пам'ять у мене була така, що лекцію з історії, котру вчитель цілу годину говорив, я міг опісля продиктувати товаришам майже слово в слово!)".

Помер письменник 28 травня 1916 року.

Доля судила йому стати нашим великим Каменярем.



Олена Пчілка

e:\documents and settings\admin\рабочий стол\pchilka.jpg

Народилася 5 липня 1849 року в містечку Гадяч на Полтавщині в родині небагатого поміщика Петра Якимовича Драгоманова. Початкову освіту отримала вдома.Батьки прищепили їй любов до літератури, до  української народної пісні, казки, обрядовості. В 1866 році закінчила київський «Зразковий пансіон шляхетних дівиць». Влітку 1868 року разом з чоловіком виїхали на  Волинь до місця служби П. А. Косача у містечко Звягель, де записувала пісні, обряди, народні звичаї, збирала зразки народних вишивок. 

Свій творчий шлях розпочала з перекладів поетичних творів Пушкіна і Лермонтова. 1876 року вийшла друком у Києві її книжка «Український народний орнамент», яка принесла Олені Пчілці славу першого в Україні знавця цього виду народного мистецтва.

3.Конкурс «Кращий знавець легенд»

А)тестування для перевірки змісту прочитаних легенд;

1.Хто був володарем долини?



  1. Силун;

  2. Карпо;

  3. Касим.

  1. В якому помешканні жив господар?

  1. У теремі;

  2. У прекрасному палаці;

  3. У замку.

3.Звідки потрапив сюди Карпо Дніпровський?

  1. З Румунії;

  2. Від берегів Дніпра;

  3. Із Закарпаття.

4.За що полюбили всі хлопця?

  1. За те , що він любив панів;

  2. Що він весь час мовчав;

  3. За чесність, правдивість, справедливість.

5.Як утворилися гори Карпати?

  1. Через зміни у земній корі;

  2. За бажанням Силуна;

  3. В результаті боротьби Карпа і Силуна.

6. За що покарав Силун хлопця?

  1. За погану поведінку;

  2. За те, що він не працював;

  3. За те, що потребував платню за роботу.

7.Чому люди назвали квіти материнськими сльозами?

  1. Бо вони були схожі на сльози;

  2. За співвідношенням у кольорі;

  3. Бо квіти розквітли на місці,де впали гіркі сльози матері.

Б)переказування частини легенди, яка найбільше сподобалася.

V.Виступ учителя в ролі досвідченого читача.

1. Виразне читання казки учителем. Перевірка правильного сприймання.

Тест «Що з двох правильне?»

1.Куди вирушили три брати?



  1. Подорожувати;

  2. На роботу найматися.

2.Кого вони зустріли?

  1. Дядька;

  2. Дідуся.

3.Кого посватав старший брат?

  1. Бідну дівчину;

  2. Багату.

4.Де залишився середній брат?

  1. У працьовитої дівчини?

  2. у білолицьої.

5.З ким залишився менший брат?

  1. З багатою;

  2. з мудрою;

  3. з убогою.

6.Яким чином вирішив названий батько перевірити , як живуть його сини?

  1. Прикинувся убогим старцем;

  2. Зібрав їх на розмову.

7.Як менший брат допоміг убогому врятувати життя?

  1. Нагодував;

  2. Спалив свою хату.

8.Як віддячив за це йому старець?

  1. Дав грошей;

  2. Побудував новий будинок.

  1. Словникова робота(з картками)

  1. Гра «Підбери синонім»

-Прочитай слова, правильно наголошуючи. Добери до нього синонім.

Натрапити(знайти)

Попасти(потрапити)

Чепурна(охайна)

Відгуляли(відсвяткувати)

Постягати(зібрати)

зоп'явся(піднявся)

зосталося(залишилося)

постала(з'явилася)



б)Гра «Підбери антонім»

добрий(злий)

щирий(скупий)

вибігає (стоїть)

вбога(багата)

в) Тлумачення незрозумілих слів

Вбога – дуже бідна

Наймит- людина, яка працює по найму

Милостиня

Злидні


Комора

полум'я


VІ.Фізкультхвилинка

4.Повторне читання твору учнями.

- Чому казка має назву «Названий батько»?

5. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

- Прочитайте епізод казки, де дідусь став батьком трьом братам.

-Яку пораду давав кожному дід- батько?

-Як склалася доля у старшого брата? Прочитайте.

-Як жив підстарший брат? Прочитайте.

-Як жив менший брат?

- Як дід-батько вирішив перевірити, як живуть його сини?Розкажіть, підтверджуючи словами тексту.

--Хто зустрів убогого милосердно?

-Яке бажання слід було виконати , щоб допомогти старцеві? Прочитайте.

-Як віддячив старець за послугу?

-Поміркуйте, чому так сталося з першими двома братами?

- Як ви розумієте вислів «З людьми ділитися, вбогих не цуратися, старших шанувати»?

6. Робота з ілюстрацією підручника.

- Який епізод зображено на малюнку? Як би ви доповнили малюнок, щоб на ньому були усі дійові особи оповідання?

7. Вправи на точність сприймання тексту.

Вибір учнями для читання вголос уривка, який найбільше сподобався. Взаємне оцінювання якості читання.

8.Визначення головної думки казки.

-Проведемо гру «Добре і погано»

Чого вчить нас казка? Які риси характеру виховує?

Що людина робить для того, щоб казка жила серед нас?

Добре

добре

погано

Створює казку

Не завжди виконує казку

Вчить дітей бути…

Не завжди живе за законами Добра і справедливості

Повчає дорослих




виховує












Любити



Творити добро



Допомагати слабким



Прислухатися до чужої біди



Бути ніжними милосердними, уважними до інших, виховує доброту, чистоту душі, порядність, чуйність, щирість, чесність.



  • Яка ж головна думка казки «Названий батько»?

9. Розвиток зв'язного мовлення.

-Перекажіть улюблений епізод казки від І особи.

VІІ.Презентація власне підготовлених творів.


  1. Творче переказування епізоду казки, що найбільше сподобався.

  2. Гра «Коло бажань».

-

3.Тестова робота.



1. В яких казках утверджується працелюбність, чесність, порядність,як найвищі людські якості?

-«Крадений віл»

  • «Названий батько»

  • «Про бдного парубка і Марка багатого»

2.В яких казках найбільш показані любов до батьків, дбайливе ставлення до них:

-«Ківш лиха»

-«Названий батько»

-«Крадений віл»



3.В яких казках ми бачимо грубість, жорстокість, жадібність до наживи і грошей?

    • «І туди гаряче і сюди боляче»

    • «Про неробу Юрка маминого синка»

    • «Три бажання »

4.Назвати твір, звідки взято уривок:

    • Нерозумна мати,яка змалку не привчає дітей працювати.Нещасний той синок, що чекає грошей від овечок і шкатулок. Лиш той гроші буде мати, який любить працювати.

  1. Скільки казок ми прочитали з даної теми?

    • 7

    • 4

    • 5

4. Робота в зошиті (с.9, з.1)

4.Робота над прислів'ями .

А) Робота в групах

Гра «Поєднай частини прислів'їв»


Козацькому роду

що не думає отаманом бути.

Хоч і в брата,

не гріє.

То не козак,

та не своя хата.

Чужа хата

нема переводу.

Б) Робота над змістом та формою прислів'я.

-Із скількох речень складається прислів'я?

-Чому кажуть :»Прислів'я вчить, як на світі жить»?

5. Робота над загадками.

А)Бесіда. Мотиваційна підготовка.

-Пригадайте, що таке загадка?На що вона схожа?(На задачку, яку треба розв'язати; стислий опис чогось у прихованій формі.)

Б)Конкурс- змагання між рядами «Загадаю тобі загадку». Перемагає той ряд, який відгадає більше загадок .

В)Складання загадок(на вибір учнів).Робота в парах.

-Зачитайте свою загадку сусідові.

6.Робота над скоромовками.

- Як по-іншому називають скоромовки?Як їх треба читати?

-Прочитайте скоромовку «Летів горобець». Які тут є складнощі у вимовлянні?

- Розкажіть скоромовку, над якою ви працювали вдома.

7. Робота над народними усмішками.

-Яка з усмішок вам сподобалась найбільше?

8. Робота над народними піснями.

- Послухаємо фонозапис народної пісні «Закувала зозуленька». Яка особливість її звучання? Що передається словами пісні? Який настрій цієї пісні?

- Чого вчать пісні , що знаходяться у підручнику?

9.Робота над лічилками, народними іграми.

-Пригадайте, які правила слід враховувати під час гри?

-Як вибрати ведучого?(за допомогою скоромовки)

-Давайте пограємо в народну гру «Царівна», а дійових осіб виберемо за допомогою лічилки, яку ви на сьогодні вивчили.

VІІІ.Рекомендації до роботи з книгою на наступний тиждень.

-На наступний урок ми будемо працювати над розділом «Фарби осені». Ваше завдання:

-прочитати і проаналізувати твір, який ви захочете;

-повчіться переказувати описи природи;

-підготуйтеся до виразного вчитання віршів про осінь.Вивчіть вірш, який найбільше сподобається;

-спробуйте дізнатися про осінні свята українського народу; підготуйте усну розповідь про них.

ІХ.Підсумок уроку.

1.Робота в зошиті(с.8, з.3; с.10, з.3)

-Наш урок підійшов до кінця.

-Пригадаємо,над чим ми сьогодні працювали на уроці?

-Що вам сподобалося найбільше?

-Які риси характеру формують у нас народні казки, легенди?

-Отже, шановні діти, ми з вами зробили висновок , як ми повинні жити, щоб казка завжди була серед нас , щоб ми жили в казці. Адже кому, як не вам , будувати своє життя і яким воно буде, залежить від вас.

Нехай казки покличуть вас у майбутнє,

Адже найбільша казка – то життя.

Тож намагайтесь вправно все вивчати,

Щоби казковим стало майбуття.

Література



  1. Вашуленко М.С. Методика навчання української мови в початковій школі:Навчальний посібник.-К.;Літера ЛТД,2010

  2. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів

  3. Розвиток навички читання . Методичні рекомендації. К: Освіта, 1993 р.

  4. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. К: Освіта, 1997 р.

  5. Савченко О.Я.Навчання і виховання учнів 4 класу.К:Освіта, 1997р.

  6. Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи вчителя початкової школи. К: Основа, 2006 р.




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка