Уроку. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні. Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення: смислові



Скачати 60.34 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір60.34 Kb.
Тема уроку. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення: смислові відношення між його частинами, вживання розділових знаків,особливості інтонації; формувати вміння ставити розділові знаки,правильно інтонувати безсполучникові складні речення, аналізувати й порівнювати виражальні можливості безсполучникових складних речень із синонімічними синтаксичними конструкціями, вміння використовувати безсполучникові складні речення у висловлюваннях розмовного та художнього стилів; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі здібності, уміння аналізувати і робити висновки; виховувати патріотичні почуття , почуття любові до українського слова, культуру мовлення.

Тип уроку: систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.

Обладнання: мультимедійні засоби, презентація «Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні, «Кобзар», підручник, таблиці, картки з індивідуальними завданнями.

Па`мятаймо Шевченкову весну,

як Весну нації.

Поет дав розіп’ясти себе

за народ і Україну.

Я. Гоян

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

1. Зачитування й пояснення епіграфа.

2. Виразне читання учнями «Присвяти» І.Франка.

3. Словникова робота.

Учитель пояснює значення слів нація і Тарас.



Нація (від лат. народ, плем`я )- стійка історична спільність людей, що характеризується специфічними етнічними рисами, має спільну територію, мову, побут, традиції, звичаї.

Тарас (від грецьк. «терактикос») – неспокійний, бунтівливий, той, хто викликає збентеження.

4. Робота з мовним матеріалом. Синтаксичний розбір речення.

Благословен той день і час, коли прослалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами.

5. Колективна робота. Розвиток зв’язного мовлення.

Відредагувати речення.

На стіні висів портрет Тараса Шевченка, прикрашений рушником, вишитим юними дівчатами, захопленими життєвим і творчим подвигом поета.

Скласти безсполучникове складне речення, вживши слова нація, Тарас.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого.

1.Лінгвістична задача. Записати речення, пояснити розділові знаки.

Чумак іде, подивиться та й голову схилить; чабан вранці із сопілкою сяде на могилі, подивиться – серце ниє; кругом ні билини!

Зорі сяють; серед неба горить білолиций; верба слуха соловейка, дивиться в криницю; на калині, над водою так і виливає, неначе зна: дівчину козак виглядає.

Шелестить пожовкле листя по діброві, гуляють хмари, сонце спить, ніде не чуть людської мови; звір тільки виє по селу…

2.Пошукова робота. (завдання виконується за варіантами)

1 варіант. Виписати речення, частини якого виражають одночасність дій.

2 варіант. Частини якого виражають протиставлення, доповнення.

3 варіант. Одна частина вказує на причину дії, подану в іншій частині.

4 варіант. Друга частина виражає наслідок дії, поданої в першій частині.

1) Защебетав соловейко – пішла луна гаєм.

2) Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, гори німіє.

3) Я сьогодні забарилась: батько занедужав.

4) Козацтво преться без ваги – покотились яничари.

5) Плаче козак: шляхи биті заросли тернами.

6) Не сон- трава на могилі вночі процвітає – то дівчина заручена калину саджає.

7) Дивлюсь я: біла хмарка криє сіре небо.

8)Тихесенько вітер віє,степи, лани мріють, між ярами над ставами верби зеленіють.

3. Словникова робота

Учитель разом з учнями з`ясовує значення слів яничари і заручини.



Яничари – відбірне військо у Туреччині, сформоване із полонених.

Заручини – обряд оголошення дівчини і хлопця нареченими; обряд оголошення про згоду одруження.

4. Цифровий диктант. Прослухати речення, вказати цифрою потрібний розділовий знак.

1 , Г

2 ; А Е

3 : В Д

4 – Б Г

А Ми не лукавили з тобою, ми просто йшли; у нас нема зерна неправди за собою.

Б Думав, доля зустрінеться – спіткалося горе.

В Умовк кобзар сумуючи: щось руки не грають.

Г Із – за гаю сходить, за гай і заходить, по долині увечері козак смутний ходить.

Г То не хмара – біла пташка хмарою спустилась.

Д Сумує Корсунь староденний: нема журбу з ким поділить.

Е У гаю, гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють.



6. Дослідження – моделювання. Робота на картках. Скласти безсполучникове складне речення із синонімічних сполучникових, обґрунтувати вживання розділових знаків. Які речення – сполучникові чи безсполучникові – експресивні? Чому?

Складні сполучникові речення

Безсполучникові складні речення

Місяць зайшов уже, й надворі панувала сіра літня темрява, в небі блідо тремтіли зеленуваті вогні зірок.


Місяць зайшов уже, надворі панувала сіра літня темрява, в небі блідо тремтіли зеленуваті вогні зірок.


Здається, що пейзажі у нас на Україні приголомшливої краси і величі.


Здається: пейзажі у нас на Україні приголомшливої краси і величі.


Поле вступило у тінь, бо наплинули з обрію хмари.


Поле вступило у тінь: наплинули з обрію хмари.


Як батька покинеш, то й сам загинеш.


Як батька покинеш - сам загинеш.


Як наставала весняна пора, садили ми тоненькі осокори.


Наставала весняна пора - садили ми тоненькі осокори.


7. Робота на дошці. Зробити синтаксичний розбір речень

У неділю вранці – рано поле вкрилося туманом; у тумані, на могилі, як тополя, похилилась молодиця молодая.

Знову закипіло синє море; вздовж байдака знову походжає пан отаман та на хвилю мовчки поглядає.



8. Орфографічна хвилинка. Словниковий диктант. Пояснити написання слів

Кріпацтво, здоров`я, сирітство, солдатчина, кобзар, національно – визвольний, попідтинню, Енгельгардт, двадцятичотирьохлітній, Брюллов, Академія мистецтв, Кирило – Мефодієвське товариство, Орська фортеця, перша збірка творів «Кобзар», безсмертний, памятник Кобзареві, Київський університет імені Т.Г.Шевченка, проспект Шевченка, Шевченківська премія.

9.Розвиток зв`язного мовлення. Скласти розповідь на теми:

«Рік Шевченка в Україні», « Світове значення творчості Т.Шевченка», використавши складні безсполучникові речення.



ІV. Підсумок уроку.

1.Заключне слово вчителя.

Історія подарувала Україні Тараса Шевченка, поета, художника й універсального мислителя, щоб допомогти українцям визначитись національно, усвідомити свої духовно – культурні цінності і соціальні потреби, необхідність створити й утвердити свою національну державу.

Уявити себе без Шевченка українцеві все одно, що без неба над головою. Він став національним кодом, вершиною нашого родовідного дерева. Україна – його Голгофа, воля ж – його хрест. Всенародний біль – у ньому, вселюдська трагедія, драматизм віку – теж у ньому.

Шевченко універсальний. Немає такої події в нашій історії, яку б оминуло його слово. Згадаєш голодомор тридцять третього – і моторошно війне від Кобзаревого рядка: «Гробокопателі ходили». Зачепиш пам’яттю тридцять сьомий – почуєш прокляття: «Бодай кати їх постинали, отих царів, катів людських». Згадаєш 2014 рік, Революцію гідності і спадає на думку:

Борітеся – поборете,

Вам Бог помагає!

За вас правда, за вас слава

І воля святая!

Бачиш події сьогодення і відгукується Тарасовим синівським словом: «Світе тихий, краю милий, моя Україно, за що тебе сплюндровано, за що, мамо, гинеш?» Все і про все сказав Шевченко

Сьогодні, стаючи віч –на –віч із ним, перевіряємо себе і потребуємо його тепер чи не більше, ніж коли – небудь, обираючи за сенс життя могутнє: «Свою Україну любіть»…



І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син і буде мати,
І будуть люди на землі

2. Оцінювання й мотивація навчальних досягнень.

VII Домашнє завдання

Творча робота на тему: «Я вірю в твоє майбутнє, Україно»



(Виконати синтаксичний розбір складних безсполучникових речень)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка