Уроку української літератури «Категорія добра і зла в літературі»



Скачати 132.49 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір132.49 Kb.
Маріупольський професійний машинобудівний ліцей

Методична розробка

уроку

української літератури



«Категорія добра і зла

в літературі »



Розробила: викладач української

літератури

Гулакова С.А.

Теоретичний матеріал. Опис методики проведення уроку.


Жоден з письменникiв ХIХ столiття не минув проблеми добра i зла, розкриваючи ïï з, тiльки йому ,притаманною майстернiстю й хистом. Для розкриття теми взяті твори деяких письменників, які писали за межами Батьківщини: Улас Самчук «Марія», Осип Турянський «Поза межами болю». Була поставлена мета: поглибити і систематизувати відомості про твори та показати, як розкривали тему добра і зла письменники. Обрана нетрадиційна форма уроку: урок-журналістське розслідування, де учні, як журналісти збирали інформацію, створювали інформаційні проекти і презентували їх під час уроку. Завдання випереджувального характеру отримали декілька учнів ще до проведення уроку. Вони мали час знайти інформацію, провести своє розслідування і підготуватися до уроку. Для кращого сприймання матеріалу викладачем використані презентація та відеокліпи, вірші, прислів’я та приказки.

Використання технічних засобів навчання: комп’ ютер, мультимедійний проектор, принтер, флешки з інформацією, диски з відеороликами та музикою.

Методи і прийоми: робота в групах, метод-кейс, проблемно-пошуковий метод, метод спостереження, робота з текстом, аналіз тексту, паутинка дискусій, відкритий мікрофон.

Міжпредметні зв’ язки: історія, усна народна творчість.

Мотивація навчальної діяльності вміщувала в себе презентацію «Добро і зло», вірш, відеокліп , паутинку дискусій. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу почалося засіданням журналістів, де вони поставили перед собою ряд питань ,на які необхідно знайти відповідь. Журналісти –кореспонденти презентували інформаційні проекти. Основним методом на цьому етапі було обрано метод-кейс. В перекладі з англійської кейс – випадок, повчальний випадок,опис ситуації, яка існувала. Мета кейс-методу – розвиток здатності тих, хто навчається, приймати рішення – потребує організації процесу навчання ,як процесу пошуку і прийняття рішень. Крім цього, такий метод вчить учнів аналізувати та розробляти програми дій, що, в свою чергу, мотивує їх до правильної поведінки у разі, коли настане час діяти в реальній ситуації. Для впровадження такого методу учні поділені на підгрупи , кожна з груп отримала свій кейс і завдання до нього. Робота з кейсом проходить дотримуючись етапів (Таблиця «Робота з кейсом»). Учні знайомляться з кейсом, розподіляють між собою завдання, виконують їх, разом аналізують, обговорюють, заповнюють картки завдань. На протязі уроку працює прес-центр, який збирає інформацію журналістів, і в кінці уроку випускає публікацію.

Підсумок уроку відбувається у формі відкритого мікрофону, де учні висказують своє ставлення до розкриття теми, підсумовують свою роботу в групах.

Оцінювання проходить зі смайликами . Учні піднімають той смайлик, який, на їх думку, відповідає проведеному уроку. Заключне слово-побажання викладача . (Викладач говорить під спокійну, красиву мелодію - Соната Бетховена). Завершується урок відеокліпом «Краса життя».

Тема: Категорія добра і зла в українській літературі. (За творчістю О.Турянського «Поза межами болю», У. Самчука «Марія»).
Мета: поглибити і систематизувати відомості з літературних творів українських письменників, які писали за межами країни , навчити творчо підходити до вивчення теми; розкрити тематику добра і зла в творах, зміст понять «добро» і «зло»; розвивати навички аналізу тексту, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем та аргументувати свою думку, формувати активну життєву позицію; виховувати любов до ближнього, бажання робити добрі справи.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, диски з інформаційними проектами, фото письменників, художні твори «Марія», «Поза межами болю», кейси, прислів’я та приказки про добро і зло, відеокліп «Добро і зло» , презентація « Нехай живе в тобі добро…», учнівські інформаційні проекти , Соната Бетховена ДО мажор «Романтична мелодія» (у виконанні Ігоря Крутого), смайлики, відеокліп «Краса життя».
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації.
Форма уроку: урок-журналістське розслідування.
Хід уроку.
I. Організаційний момент. Оголошення теми і мети уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Слово викладача: Шановні учні сьогодні ми з вами торкнемося дуже серйозної теми, теми добра і зла.



(На екрані презентація про добро і зло).

Погляньте уважно на ці слайди, що ви на них бачите? Тема добра і зла - вічна, бо зло завжди поруч з добром .


Викладач: Приходить зло лише до злих, А той, хто дарить всім добро, Про те, хай кожен пам’ятає, І лагідність, і щиру ласку, Той, хто копає яму для других, Того злий біс не схватить за ребро, У неї сам і потрапляє. Той і живе, і діє без опаски.
Кожен з нас рано чи пiзно ставить перед собою питання: що є добро, а що зло?" В усi часи вiдповiдi на цi питання прагнули знайти фiлософи i вченi, поети i прозаїки. Цi питання вирiшує Бiблiя, про це йдеться в уснiй народнiй творчостi. Та, на жаль, добро перемагає зло тiльки в казках, а в життi ми часто стаємо свiдками протилежного. Немало прикладiв перемоги зла над добром знаходимо ми i на сторiнках художньої лiтератури. Але, замислюючись над ними, ми розумiємо, що автори у такий спосiб намагалися розкрити актуальнi проблеми сучасної їм дiйсностi. Жоден з письменникiв не минув проблеми добра i зла, розкриваючи її з тiльки йому притаманною майстернiстю й хистом. Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох категорій, таких протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява, християнство і язичництво. Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, розриваючи її на шматки.

Відеокліп. Притча «Добро і зло».
Паутинка дискусій:

-Як ви гадаєте, що є добро, а що є зло? -Які твори ви читали, де б розкривалася тема добра і зла? -Чому люди бувають злими, що їх до цього спонукає? -Прочитайте прислів’я, які розвішені в кабінеті і поясніть їх. -А які ви знаєте прислів’я і приказки про добро і зло?



Викладач: На основі українських творів ми спробуємо якомога глибше торкнутися цієї важливої теми. Багато письменників писали про добро і зло, але ми візьмемо тільки деякі твори тих письменників , які писали за межами країни .

Пропоную вам провести журналістське розслідування , бо багато питань постає перед нами і ми повинні знайти на них відповідь. І так, ми сьогодні з вами –журналісти, а я з вашого дозволу – головний редактор, буду відредаговувати зібраний вами матеріал ,і тоді вже ви опублікуєте його в газеті чи публікації.

Пропоную спочатку провести відкрите засідання журналістів , де ми з’ясуємо основні питання нашого журналістського розслідування.

III. Сприйняття і засвоєння теми уроку.
Засідання журналістів.

Головний редактор (викладач):

На порядку денному питання «Категорія добра і зла в літературі». Перед нами постає ряд проблемних питань на які необхідно знайти відповідь. -Чому люди бувають злими ? -Як перемогти зло? -Як розкривали письменники цю тему в своїх творах?

І ,так , нам необхідно розділитися на три підгрупи. Журналісти , які отримали завдання випереджувального характеру , нададуть нам інформацію про твір,вони вже провели своє розслідування, а вже потім ми з вами будемо працювати з цим матеріалом. Всі матеріали будуть надходити в прес-центр,(дві учениці) де опрацювавши ,члени прес-центру нам зможуть надати в кінці уроку випущену публікацію.
Деякі учні отримали завдання випереджувального характеру. Підготували інформаційні проекти за творами « Поза межами болю», «Марія». Учні презентують свої проекти. (Проекти додаються).

- Після презентації учні свої проекти ,на флешці, надають у прес-центр.



Перший журналіст-кореспондент: «Боротьба добра і зла на сторінках

роману У.Самчука "Марія".
Однією з головних проблем роману У.Самчука “Марія” є протистояння добра і зла. Тисяча вісімсот шістдесят перший… рік скасування кріпацтва. Саме це, здавалося, було перемогою білого над чорним. Селяни отримали свободу, проте життя не стало легше. Наступного року народилася Марія – біла цяточка на тлі чорного жорстокого світу людини. Ще в дитинстві вона відчула цей морок, втративши батьків і пішовши в найми. Бо змушена була ,і хотіла жити. А як же не хотіти, коли тільки з’явилася на світ, тільки розплющила очі, і сонце вже засліпило і зігріло своїм яскравим теплим промінням. Воно ніби освітило темряву, в якій було до цього немовля. Пізніше, працюючи наймичкою, дівчинка зазнала кривди від злих сусідських дітей, проте, поплакавши, знову поверталася до них. Отже, добро знову отримало маленьку перемогу. Сповнена сонячним сяйвом Марія стала прекрасною дівчиною і зустріла перше кохання. Але й тут втрутилось зло в образі царського режиму і змусило коханих розлучитися.
Кажуть, що наше життя – це зебра, вкрита чорними і білими смугами. Тож Маріїне життя минало то темною, то світлою смугою. Дівчина довго не хотіла приймати щастя, бо старе кохання засліпило очі. Втративши надію на світле майбутнє з Корнієм, Марія вийшла заміж за Гната. І тут її спіткало лихо: зла доля забрала дітей, проте повернула коханого Корнія. Згодом колишня любов повернулася, народилися Корнієві діти. Та щастя недовго тривало. Замість одного лиха з’явилося інше. Царський режим змінила радянська влада, а життя Марії знову торкнулася темрява. Син Максим став лютим ворогом своїм батькам. Їх протиріччя настільки загострилися, що Корній був змушений вбити власне дитя. З одного боку, померла зла людина, але з іншого, вбивство – це злочин.

…Тане Марія, як свічка. Доживає свої останні дні без єдиної крихти хліба. Вона помирає під промінням сонця з посмішкою на вустах, бо ні на кого не тримає зла: ні на Гната за те, що підпалив хату, ні на Корнія за те, що зрадив юному коханню, ані на Максима за те, що відмовився від батьків. Адже Марія – це вічне добро. Добро, Зло і Правда.



Третій журналіст-кореспондент: «Добро і зло в повісті-поемі

О.Турянського «Поза межами болю».
І тільки той прожив немарно, Хто злу ішов наперекір.

О.Турянський.


Історичний матеріал Першої світової війни став для О. Турянського предметом художнього узагальнення. Письменник показав боротьбу в людині біологічних інстинктів і духовної волі до життя, підніс загальнолюдські цінності — дружбу, вірність, гуманізм, любов до рідних та батьківщини, що єднають людські серця, звільняють і просвітлюють душу.

Почну зі слів поета, які так глибоко крають людське серце."Я й мої товариші впали жертвою жахливого злочину. Це був злочин, якого люди і природа допустилися на нас ,і який і нас приневолив стати злочинцями супроти духа людства. І судилося нам пройти за життя пекло, яке кинуло нас поза межі людського болю — у країну божевілля і смерті".

Автор вирішив написати про своїх загиблих товаришів, тіні яких йому з'являються у сні і наяву. Це буде їм жалобним вінком, а спільні муки хай "падуть прокльоном на старий світ, який ще досі тоне в морі крові й нікчемності".
«Поза межами болю» — це хроніка передсмертних марень, прокльонів та спогадів сімох виснажених солдат, що відстали від загального каравану (як у справжніх солдат у них лишилися тільки прізвища): українців Добровського та Оглядівського (сам автор), угорця Сабо, австрійця Штранцінгера, поляка Пшилуського, сербів Ніколіча та Бояні. «Ми тут вже здійснили ідеал братньої прихильності і любові», — скаже один з героїв, замерзаючи біля згаслого вогнища. І не дивлячись на національність вони перемагали зло, намагалися якомога добрішими бути один до одного. Під ударом німецько-австрійського війська покинули серби свій край і забрали всіх бранців, 60 000 душ, із собою та погнали їх на албанський «шлях смерті». В албанських горах, нетрях, з голоду, холоду й душевного болю загинуло 45 000 бранців. По високому хребті албанських гір, завіяних снігом і морозом окутих, ідуть в’язні тепер на зустріч своєї долі.

Три величезних зла: голод,мороз, безнадійність йшли разом з в’язнями і все чекали хто впаде, хто перший з цих вже знесилених людей залишить білий світ. Треба вогню, без нього загинуть. Знайшли якийсь корч, відірвали від нього, що могли, але мокрі гілочки не загорялися. Книжки Шекспіра, Ґете, Канта спалили ще три дні тому. Кожен відірвав від себе шмат сухого одягу, але й це не допомогло. Потрібний був цілий одяг. Значить, хтось заради загального добра мусив померти. Але всі хотіли жити. Тоді вирішили, що помре найслабший. Вони будуть скакати, танцювати навколо того корча, поки хтось не впаде.

Самого автора ледь живого підібрали сербські лікарі й повернули до життя, «розморозивши» у крижаній воді гірської річки. У поемі автор показав людей, які поза межами болю виживали інакше: замерзаючи від холоду й не маючи, чим розпалити вогонь, вони не чіпають скрипки збожеволілого й осліплого від горя Штранцінгера . Ось де є добро і зло.
Головний редактор: А тепер, отримавши основну інформацію про твір попрацюємо з кейсами.

Я заздалегідь, склала вам кейси , підібрала додаткову інформацію для його вирішення. Вам необхідно поділитися на малі підгрупи, обрати «спікера» , який на етапі презентації рішень висловлюватиме думку групи.


(Кейс - це спеціально підготовлений навчальний матеріал, аналіз конкретних ситуацій, подій, які відбулися , і є основою для обговорення в групі під керівництвом викладача. Кейс –в перекладі з англійської – випадок).
Головний кореспондент: Перед вами лежить кейс (ситуація чи подія, яка взята з твору) , пакет документів і питань, які допоможуть вам знайти реальний вихід із ситуації, яка склалася.
Зверніть увагу на дошку. Давайте ознайомимося з таблицею.
( Таблиця «Робота над кейсом»)

-Робота проводиться чітко і послідовно дотримуючись таблиці.


Головний кореспондент: Сьогодні чимало було надано нам інформації. Ми , як журналісти ,попрацювали немало: знайомились з інформацією, історичними фактами, аналізували реальну подію,брали інтерв’ю у героїв твору, складали тези. Усю інформацію ми надали до прес-центру і на кінець уроку чекаємо випуску публікації.
А тепер, давайте повернемося до ключових питань , які ми ставили на засіданні на початку уроку.

-Чому люди бувають злими ? -Як перемогти зло?


IV. Підсумок уроку. Відкритий мікрофон. (Учні висловлюють свою думку добавляючи до першої частини речення запропонованого викладачем).

- Письменники так багато писали про добро і зло, тому що…
- Журналісти з прес-центру роздають всім публікацію, коротко її охарактеризовуючи.

V. Оцінювання .
-Оцінювання викладачем роботи учнів під час уроку. - Самооцінка уроку учнями за допомогою смайликів, які лежать на учнівських партах. (Учні піднімають вверх той смайлик, який за їх думкою, відповідає проведенню урока).

Так, урок сподобався Не все сподобалося, Зовсім не сподобався, було цікаво і повчально. а саме… тому що…


VI .Домашнє завдання.

-(високий , достатній рівень) : скласти кейс за будь-яким твором українських письменників. -(середній рівень): скласти «сенкан» чи «гроно» до слів добро, зло.



Заключне слово викладача: (Звучить Соната Бетховена ДО мажор «Романтична мелодія» у виконанні Ігоря Крутого). Дорогі друзі, сьогодні ми розглядали дуже важливу тему, тому закінчити урок хочу побажанням. Щоб ваші серця накопичували тільки красу, бо це і є добро. Погляньте навколо себе є заради чого жити, творити добро. Життя прекрасне .
Хай сіє зерна скрізь метка рука, І в океан добра тече ріка, І не зросте із нього ковила… Лиш так змагаймо океани зла…
(На екрані відеокліп «Краса життя»).

Список


використаної літератури

1.Мельник В. «Мужність доброти». Київ, «Радянський письменник», 1982.

2.Самчук Улас. Марія. Український історичний роман.— К.— 1997.— С.3.

3.Самчук У.О. Марія. Хроніка одного життя: Роман / Підгот. Тексту та післямова С.П.Пінчука. – К.: Укр. письменник, 2000. – 189 с.

4. Семенюк Г. Українська література: Підруч.для 11 кл.загальноосв.навч.закл. / Г. Ф. Семенюк, М. П. Ткачук, О. Г. Ковальчук; За заг. ред. Г. Ф. Семенюка. — 3-тє вид. — К.: Освіта, 2006.— 512с.

5.Печарський А. На розгорнутих сторінках ліричного роману "Поза межами болю" О.Турянського // Сучасність. — 2000. — № 7 — 8. — С 75—87.

6.Телехова О.П. На допомогу вчителю. Українська література. Харків «Ранок» 2010.- 73- 78.

7. Павлюк С, Горинь Р. –Українське народознавство.Львів: Фенікс , 2002.



Послідовність і організація роботи над кейсом


Знайомство з змістом кейса



Попереднє обговорення кейса



Формування робочих підгруп



Вибір спікера



Представлення спікерів

Коментарі викладача про об ‘єм робіт



Вивчення матеріалу

Обговорення між членами групи



Технічна робота над кейсом



Координація завдань викладачем

Оформлення рішень

Виступ спікера



Участь в обговоренні інших груп

Участь в обговоренні викладача



Підведення підсумків



Формування висновків учнями

Коментарі викладача





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка