Уроку: Василь Сухомлинський «Які вони бідні»



Скачати 114.68 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір114.68 Kb.
Урок літературного читання в 2 класі
Матеріал уроку: Василь Сухомлинський «Які вони бідні».

Мета: Розширювати уявлення дітей про багатство рідної природи, вчити бачити красиве у простому навколо себе; розвивати читацькі уміння; виховувати почуття гордості за Батьківщину; продовжити ознайомлення учнів із творчістю В.Сухомлинського; формувати навички вдумливого виразного читання; розвивати мислення, мовлення, уважність; виховувати любов до природи.

Девіз: Природу серцем розумій!

Обладнання: Таблиці складів для розчитування; малюнки із зображенням сходу сонця, жайворонка, ребуси, загадки, скоромовки; зошит з читання, запис співу жайворонка, відео матеріали.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ

Дивосвіт, дивосвіт…

Хто придумав оцей світ?

Землю красну отаку

У зеленому вінку,

Всі ці квіти і ліси,

І пташині голоси?

Ліс і річку, і поля –

Це ж усе моя земля.
Вчитель. Сонце, вітер, гори, луки, ліси і моря, птахи, риби, звірі, комахи – все це природа. Це дивосвіт, яким наділена наша прекрасна планета Земля.

Сьогодні у нас незвичайний урок.


2. Розгляд ілюстрацій. Розгадування загадки.
Панувала баба біла,

Доки сонце не пригріло.

А тапер втікає, сива,

Бо йде дівчина красива.

(Зима та весна)

Яка це пора року? Чому? Які її ознаки?




  1. – Для того щоб урок наш був цікавим, минув швидко і з користю, ми маємо зламати кригу відчуженості, згуртуватися. Зараз виконаємо вправу «Криголам» Інноваційні технології.

Отже, наш урок повинен бути…

У – урожайний (на нові знання)…

Р – розвивальний …

О – організований …

К – красивий …




  1. Правила уроку:

  • Брати активну участь у роботі.

  • Слухати один одного не перебиваючи.

  • Не сміятися одне з одного.

  • Бути толерантним.

ІІ. МОВНА РОЗМИНКА




  1. «Язичок прокинувся» /Вправи для язика/




  1. Робота над чистомовкою

Ма-ма-ма – вже скінчилася зима.

Ні-ні-ні – йдуть веселі теплі дні.

Ак-ак-ак – свистить на шпаківні шпак.

Ок-ок-ок – ловить ластівка комашок.

Ба-ба-ба – зазеленіла вже верба.

В’ї - в'ї - в'ї – звеселяють гай солов’ї.


  1. Розчитування за складовою таблицею.

  2. Робота над скоромовкою.

Хитру сороку спіймати морока.

А на сорок сорок сорок морок.




  1. Вправа на увагу. Читаємо тільки назви птахів:

Моряк, сорока, липа, метро, дятел, зима, синиця, ворона, син, зошит, голуб, жайворонок.




  • Назвіть птахів по пам’яті.

  • Який птах зайвий? Чому?

  • Яких ще знаєте птахів цієї групи?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.




  • Про кого кажуть, що він весну приносить на крилах? /Про птахів/

Міжпредметні зв’язки:




  • Яка основна ознака птахів?


ПТАХИ

  1. Зашифровка

Знайди перший кружечок, тоді за лініями прочитаєш одну із ознак, за якою птахи відрізняються від інших тварин.


ПТА



ТЕ



ЯМ



ПІР

ХІВ

ЛО

РИ

ТІ

ВК
normal_00000028.gif

  1. Гра «Шифрувальник»

  • Назви яких птахів зашифровані?

Ш_ _К

Ж_ЙВ_Р_Н_К

Л_Л_К_

Ж_Р_В_ЛЬ


Л_С_ _В_А

Г_Р_Б_ЦЬ


З_З_Л_

Г_ _К


  • Хто тут «зайвий» і чому?



  1. «Мозковий штурм»

Що ви знаєте про птахів?

Слово вчителя.

Сьогодні ми будемо говорити, про вже відому вам пташку, згадаймо, що ми вже про неї знаємо та дізнаємося нове, а головне ми будемо вчитися слухати та відчувати.

ІV. МОТИВАЦІЯ «ЗАГАДКА»

Як тільки сонце пригріває,

У небо стрімко він злітає,

Згори чудова пісня ллється.

Хоч він маленький, та, здається,

Що в небі велетень співає –

Так гучно спів його лунає.

(Жайворонок)
2. «Коло знань».

Що ми знаємо про жайворонка. / Слайди/



  • Маленький, сіренький

  • Перелітний, співочий

  • Рано прилітає

  • Співає на льоту

  • Живе у полі




  1. Який твір про жайворонка ми вже вчили?

/О.Олесь «В небі жайворонки в’ються»/

Декламація


V. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ:

1. Легенда / читає вчитель під музичний супровід/


Легенда

Коли Див створив землю, він хотів скликати всіх небесних богів, щоб ті помилувалися на справу його рук. Кликав, кликав їх Див знизу, навіть втомився, а вони все не чують. Тоді підняв він камінчик і кинув його так високо, що докинув до самого неба. І у вишині камінчик раптом перетворився на маленьку сіру пташку, яка дзвінко заспівала і привернула увагу богів. Глянули вони на землю – і захопилися справою рук Дива. Почали так голосно кричати від захоплення, що пташка каменем впала з висоти. Якщо б не крильця, розбилася б ущент!

Відтоді жайворонок та парить високо-високо, то різко опускається з пронизливим криком. Але там, у блакитній височині, він співає так солодко, що навіть боги не можуть залишитися байдужими до цього співу. А про людей і говорити нічого!
Сьогодні ми познайомимося з прозовим твором про жайворонка, але спочатку послухаємо звіти творчих груп:
Виступи творчих груп. Йдуть слайди жайворонка
«ЛІНГВІСТИ»

Жайворонок (іменник, істота, (хто?), має 3 значення


  1. Маленький, співучий птах, схожий на горобця.

  2. Людина, що прокидається рано, трудиться із самісінького ранку.

  3. Печиво у вигляді пташки

Давнє слов’янське слово. Побудоване за допомогою зменшувального суфікса – ок -, виникло зі з’єднання звуконаслідувального жай та ворон - чорний.
«НАУКОВЦІ»

Це цікаво знати

Жайворонок – невеличка пташка. Довжина тіла до 23 см., а маса тіла до 70 г. Крила довгі та широкі, тому жайворонки швидко літають. Хвіст короткий , складається з 12 кремових пір’їн. Існує 78 видів жайворонків. Вони живуть в Африці, Азії, Європі, Америці. Жайворонки піднімаються високо в небо – до 4 тис. метрів.


«ДОСЛІДНИКИ» (на фоні відео жайворонка)


  1. Польовий жайворонок вважається першим провісником весни. Жайворонок – типовий для сільського пейзажу птах. Його характерні трелі лунають над полями і узліссями. У зв’язку з розвитком сільського господарства, використанням людиною сільгосптехніки, мінеральних добрив та пестицидів чисельність жайворонків почала скорочуватись.




  1. Із місць зимування польові жайворонки повертаються у березні або квітні. Самець співом починає привертати до себе увагу самок. Співає зазвичай на льоту, злітаючи майже вертикально вгору, поки не стане майже невидимим.



  1. Він злітає вгору і зависає в повітрі виспівуючи свою пісню. Так продовжується декілька хвилин, потім самець несподівано, продовжуючи співати, складає крила й каменем падає вниз. Тільки в останню мить, біля самої землі, розправляє крила, щоб успішно приземлитися.



  1. Сіро-коричневий жайворонок намагається якнайкраще сховати своє гніздо в густій траві. Птах влаштовує його на землі, в невеликому поглибленні серед чагарників. Прилетівши, жайворонок ніколи не сідає поряд з ним.



  1. Він співає також і на землі, але якщо його сполошити, він відразу, не припиняючи співу, піднімається в повітря. Польовий жайворонок співає протягом всього шлюбного періоду. Тільки туманними днями і в серпні-вересні, під час линьки, його спів затихає.



  1. Польового жайворонка століттями оспівували багато поетів та композиторів. Європейці намагалися акліматизувати цього птаха у різних країнах світу. Жайворонка також часто тримали вдома. Для багатьох людей м'ясо жайворонка все ще лишається делікатесом. До початку ХХ ст.. його споживали і в європейських країнах. У Центральній Європі у наші дні це заборонено, але в деяких країнах Південної Європи на жайворонків полюють і нині.

«НАРОДОЗНАВЦІ»

Прислів’я

Жайворонок день починає, а соловей кінчає.


Прикмети

Як жайворонок заспіває, виводь плуг у поле.

Жайворонки зранку не співають – на дощ.

Ранній приліт жайворонків та граків – на теплу весну.

Жайворонок з’явився – до тепла, а зяблик – до холоду.

Якщо жайворонки багато й довго співають – утримається ясна погода без опадів, якщо ж їх не чути від самого ранку – чекай негоди.

Згадай, коли вперше почув жайворонка: якщо вранці й у хмарну погоду – літо буде дощове й врожайне.
«КРАЄЗНАВЦІ» /слайди печива/

Приліт жайворонків знаменує прихід весни. У народному календарі є свято, присвячене птахам – це Сороки (Сорочини), або Жайворонки. Так називають і обрядові коржики у вигляді пташок, які печуть в цей день дітям, щоб вони, ходячи вулицями, закликали птахів з вирію. Діти бігали з тим печивом по селу, підкидали вгору, імітуючи пташиний політ, і викрикували весняні заклики до птахів:

Із краю кураю

Пташок викликаю:



  • Летіть, жайворонки,

До нашої сторонки,

Спішіть, ластів’ята,

До нашої хати –

Весну зустрічати,

Зиму проводжати!

Діти вірили, що після таких закликів птахи й весна не забаряться. А щоб пернатим друзям не було сутужно, залишати для них крихти коржиків, а іноді й цілих «жайворонків», повісивши їх на гілочки дерев.


3. Відомості про автора

В.Сухомлинських

Протягом 35 років працював учителем мови і директором школи.

Його спостереження за поведінкою дітей, виливались у статті, книги.

Усі твори вчать доброти, щирості, людяності, справедливості.
IV. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

В.Сухомлинський «Які вони бідні»



1. Робота над заголовком «Мозковий штурм» /Що він може означати/

2. Самостійне читання «Рибки» з позначками
Якщо вас щось здивувало або зацікавило - smiley.svg.png Питайлик

Якщо ви про це знаєте (а я про це знаю) - smiley.svg.pngСонечко

Це для мене нове - smiley.svg.png Хмаринка
3. Перевірка сприймання:

- Про що оповідання?

- Хто головний герой?

- Що з ними трапилось?




  1. Словникова робота

Зірниця Небосхил

Височінь Доторкаючись

Крильцями Понеслась

Зайнялися Жайворонкову



Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, скоромовкою у парах.


  1. Поясни прислів’я

  • Всяка пташка свої пісні має

  • Яка пташка така й пісня

  • Ранні пташки росу п’ють, а пізні слізки лють




  1. Читання дітьми вголос «Ланцюжок»

  2. Аналіз змісту оповідання

  • Прочитайте опис ранку. Яким було небо,небосхил, зорі?

  • Знайдіть у тексті слова, вжиті замість слова жайворонок.

  • Чому спочатку письменник порівнює пташку із сірою грудочкою, а потім – з вогником?

  • Прочитайте речення з виділеним висловом. У який момент жайворонок злинув у височінь?

  • Прочитайте опис співу жайворонка. Намагайтеся за допомогою інтонації передати красу почутого героями.

  • Як ви розумієте вислови: розсипає над степом музику; затамував подих?

  • Прочитайте оповідання, опустивши опис жайворонкової пісні. Що змінилося?

  • З якою метою автор увів цей опис у тексті?

  • Поясніть зміст заголовка. Яка основна думка оповідання?




  1. Диференційоване завдання в зошиті.



  • Поєднай слова та їх ознаки.


НЕБО ► ◄ СІРА

ПТАШКА ► ◄ РОЖЕВЕ

ГРУДОЧКА ► ◄ ДИВНА

ЗІРНИЦЯ ► ◄ ВОГНЯНА

ПІСНЯ ► ◄ РАНКОВА
** Випиши слова, які вживає автор замість слова ЖАЙВОРОНОК

______________________________________________________________

______________________________________________________________

______________________________________________________________
*** Як по – іншому можна назвати це оповідання?

______________________________________________________________

______________________________________________________________


  1. Робота в парі

  • Прочитати розмову сина з батьком в особах, намагаючись передати їхні почуття.




  1. Читання опису жайворонкової пісні (за Панасом Мирним, с.118).

Слухання аудіозапису пісні жайворонка.

  • З чим Панас Мирний порівнює жайворонкову пісню?




  1. Робота над заголовком

Поясніть зміст заголовка.

  • Які вони бідні, бо немає грошей.

  • Які вони бідні, бо голодні.

  • Які вони бідні, бо не можуть почути жайворонка.




  1. Робота в групі.

Виберіть основну думку оповідання:


  1. Придивляйтеся і прислухайтеся до краси природи.

  2. Любіть природу рідного краю.

  3. Охороняйте й бережіть природу.




  • Як по іншому можна назвати оповідання?




  1. Робота над сюжетною ілюстрацією:

  • Яка більше підходить до теми уроку?




  1. Квіти – діти природи, тож збережемо її вроду.

  2. Пташка маленька, а й та серце має.




  • Який вивчений вірш підходить до цих ілюстрацій.

А. Костецький «Не хочу» /Декламація/


  1. Виступи групи «екологів».




  1. Слово вчителя

  • Ви повинні пам’ятати, що головне в житті – не матеріальні цінності, а люди і краса, яка їх оточує. Щоб ця краса була, треба її цінувати і оберігати.

Коли де бачу квітки очі,

«Люби!» - вона мені шепоче.

Повз деревце іду зелене.

«Привіт!» - схиляється до мене.

В гніздечку пташку стріну в гаї,

Питає пташка: «Як ся маєш?

«Спочинь!» - з болота жаба просить.

«Всміхнись!» - цвіркун сюркоче в просі…

Який же світ кругом чудовий!

Додому йду в добрі й любові.


V. РЕФЛЕКСІЯ:

На цьому уроці:



  • Я навчився ….

  • Я дізнався ….

  • Мене вразило ….

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ:

Яка головна думка об’єднує ці твори?

Заключне слово вчителя.


Пам’ятайте, любі діти, Щоб пташки у нас співали,

Щоб сади у нас цвіли, І дерева підростали,



Щоб літали в чистім небі Щоб земля була у квітах, -

І лелеки, й журавлі, Бережіть природу, діти!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка