Уявлення про слова, які виражають ознаки предметів



Скачати 234.18 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір234.18 Kb.
ІІІ. Плани – конспекти уроків з української мови в 2 класі
Тема: Уявлення про слова, які виражають ознаки предметів.

Мета: Ознайомити учнів з лексичним значенням слів, які відповідають на питання який?, яка?, які? Формувати вміння ставити питання до слів; впізнавати предмет за його ознаками; засвоювати правопис нових слів; розвивати мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку.

І. Організація учнів до уроку.

Одне на одного подивіться,

Одне одному всміхніться.

Подаруйте привітання,

До уроку побажання ( діти вітають одне одного і бажають удачі )

1.Каліграфічна хвилинка ( Лл лі іс со ви)



  • Назвіть слова, які б починались цією буквою( ліс,лисиця ,лис)

  • Складіть розповідне речення з одним із цих слів.( У нашому селі є ліс)

  • Перебудуйте його в питальне.( Чи є у нашому селі ліс?)

  • З питального складіть спонукальне( Давайте підемо у ліс!)

Звуко – буквений аналіз слова “ліс”Викладання фішками.

  • Сьогодні ми відправимось у подорож до зимового лісу. Для того, щоб подорож пройшла гарно , потрібно до неї підготуватись. Для цього виконаємо завдання.

2.Ситуативне мовлення

- Перш , ніж відправитись до лісу, давайте пригадаємо які красиві слова можна підібрати до слів, які ви бачите на дошці:

- ліс – ( який? ) – ( великий, старий, величний, листяний, сосновий)

- небо ( яке?) – ( велике голубе чисте безхмарне )



- ялинка ( яка?)- ( висока, стара, молода, красива, пишна)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Завдання для опитування.За правильне виконання даю фішки.

1 група.( записати у два стовпчики)

Дай відповіді на запитання.



ХТО?





лимон

собака

вчитель

дощ

кіт

сонце

моряк

школа



ЩО?


2 група.(робота на картках)

Підкресли правильну відповідь.

Які слова відповідають на питання хто, що?

а) слова – ознаки предметів;

б) слова – назви предметів;

в) слова – дії предметів.

Від поданих слів утвори іменники:

Радісний -.........; дубовий -..........; вечірня -............

  • До подорожі ми готові. Але що це за стук? Звідки він? ( до класу заходить учень старшого класу)

Прикметник :- Доброго дня, діти! Я приніс вам листа від лісових мешканців білочки та борсучка. Вони просять вас врятувати зайчика . Адже його схопив розбійник- вовк і не відпускає

Вчитель : Ми не просто будемо подорожувати стежками зимового лісу, а допоможемо білочці та борсучку врятувати зайчика. Але з чого ж почати?

Прикметник. Я допоможу вам. Для того, щоб врятувати зайчика з біди, вам потрібно вивчити мене і виконати мої завдання.

Вчитель. А хто ж ти?

Прикметник. Я- прикметник. Без мене ви не зможете врятувати зайчика.

  • Діти, ми згодні прийняти допомогу прикметника?( так).

ІІІ. Вивчення нової теми.

- Отже, ми вирушаємо в подорож. Сьогодні розпочнемо вивчати ще одну частину мови. До неї належать слова, які надають мові чарівності, милозвучності, без них наша мова була б дуже сухою і бідною.



Це слово – теж частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля – ласкава, люба, рідна,

А сонце – щире, золоте,

А небо – лагідне й погідне,

Життя – прекрасне, дороге.

Усі ознаки називає

Прикметник як частина мови,

Ані одної не минає.

Це слово – справді пречудове.

- Знайдіть слова – назви предметів. (небо, життя, сонце, земля)

Небо яке? (лагідне, погідне);

Земля яка? (ласкава, люба, рідна);

Життя яке? (прекрасне, дороге).

Сонце яке? ( щире, золоте)

- То які питання ставили до слів? (яке?, яка?, які?)

-А на що вказують ці слова? (на те, який є предмет)

- Тобто називають його ознаку.



IV. Фізкультхвилинка.

V. Сприймання і усвідомлення матеріалу.

1. Робота з підручником.

Вправа 253, с. 116.



  • Назвіть ознаки предметів за кольором.

  • Запишемо ці словосполучення в зошит за зразком. Поставимо запитання.

Помідор (який?) червоний, огірок (який?) зелений, банан (який?) жовтий, сливи (які?) сині.

2. Вивчення правила.

VI. Закріплення нових знань.

1 група.(Виконання вправи з комп’ютера, на якому є слайд з предметами та ознаками)(перевіряю і даю фішки).

Прочитай. Дай відповіді на запитання ЩО ЦЕ?


Великий, зелений, смачний, солодкий ( кавун).

Жовте, кругле, гаряче, велике ( сонце).

Кругла, жовта, соковита ( диня)




2 група. Гра “Відгадай, хто я?”

-Я називатиму вам ознаки, а ви вгадуватимете, який це предмет.

1)Червонощоке, кругле, солодке, запашне, велике (яблуко).

2)Хижа, дика, руда, хитра. (лисиця)



3)Яскраве, велике, весняне, тепле (сонце)

4)Шкіряний, круглий, футбольний (м’яч)

VII. Узагальнення й систематизація знань.

1. Робота з підручником.

Вправа 254, с. 117 (Учні виконують письмово, самостійно.) (Перевіряю виконання і даю фішки.)



2. Формування уміння ставити питання до предметів.

На комп’ютері слайд із завданням . Діти читають по черзі і добавляють ознаки.Хто найбільше скаже ознак- отримує фішку
Гра ”Прочитай і дай відповідь
Книжка (яка?)...............

Осінь (яка?).....................

Дерева (які?)...................

Небо (яке?)........................

Будинок (який?).................








ІХ. Підсумок уроку.

  • Ми справились із завданнями прикметника. На які ж питання відповідають слова цієї частини мови?

  • Що вони називають

  • Під час подорожі ви отримували фішки. Підведемо підсумки наших досягнень. Одна фішка – це 2 бали.

На уроці активно працювали..Аня, женя, Вітя.За роботу ви отримуєте додатковий 1 бал. Порахуйте свої бали.

6 фішок – 12 балів

5 фішок – 10 балів

4 фішки – 8 балів

3 фішки – 6 балів

2 фішки – 4 бали

Свої фішки покладіть до конверта і залиште на парті.


  • Перевіримо, чи врятували ми зайчика? (включається компютер)

  • Виявляється він зовсім не був у небезпеці.Просто Вовк хотів з кимось порозмовляти і навчитись добирати ознаки до предметів. Тож запишемо домашнє завдання і прочитаємо запрошення лісових мешканців « Підемо в їдальню пити чай із солодкими булочками».

Х.Домашнє завдання. Впр. № 256, вивчити правило про слова-ознаки предметів.

Тема : Зв'язок прикметників з іменниками у реченні( без вживання термінів)

Мета : поглиблювати знання учнів про роль прикметників у

мовленні ( без терміна), про зв'язок прикметників з іменниками, вчити розпізнавати прикметники, ставити до них питання;розвивати навички правильної вимови і написання словникових слів;виховувати повагу і любов до матері, естетичні почуття.



Обладнання: роздатковий матеріал до роботи в парах, таблиці до тем колаж-подарунок, презентація.

Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:

І Організаційний момент.

1.Створення емоційної ситуації

Любі діти, усміхніться,

Навколо себе подивіться.

Вже усмішками сяє клас.

Приємно бути серед вас.

2.Вступне слово учителя. (під музичний супровід та слайди презентації із зображенням зимових картин природи та Святого Миколая)

Під кригою завмерла річка,

На вітах іній виграва,

А дерево, неначе свічка

Немов іскриночка жива.

Блищать сніжинки на малятах.

Іскриться сніг, біліє все .

А з неба у святкових шатах

Нам Миколай дари несе.

Під цю пору зима вже вступає у свої права. «Миколай бородою трусить, - свідчить народне прислів’я, дорогу стеле.»

19 грудня святкують День Миколая. Вважається, що цей Святий є заступником усіх бідних та знедолених. Але більш за все його люблять і шанують діти. Чи відомо вам, за що?(Відповіді дітей: Коли діти сплять, Миколай кладе їм подарунки під подушку) Діти, а чи приносить Святий Миколай дарунки дорослим?

- Сьогодні я пропоную зробити подарунок для наших мам. «Мама» - це перше слово, яке вимовляє дитина. А що ви можете розповісти про маму?



3.Асоціативний кущ

Привітна терпляча

\ /



добра - мама - гарна
/ \

розумна красива

4.Ігровий момент на розвиток мовлення.

- Якщо ваші мами такі, як ви мені їх описуєте, то я впевнена, що вони заслуговують на подарунок від Святого Миколая.

Спільними зусиллями виготовимо зимову картинку-колаж, деталі якого будуть з’являтися поступово, якщо ви постараєтеся. - Згодні? Тоді до роботи.

ІІ .Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

1.Бесіда

- Зверніть увагу на ці слова.(звертаюся до «куща»)



  • Поставте до них запитання. ( Відповіді дітей: Яка?)

  • Як називаються такі слова? (Відповіді дітей: слова-ознаки предметів)

2.Хвилинка каліграфії Даруючи гостинець, Святий Миколай згадував усе добре, що зробила дитина протягом року. Давайте доведемо, що ми працьовиті. Розгорніть зошити. Запишіть число, класна робота.

ур овик оий сніг

  • Спишіть з дошки буквосполучення, але зверніть увагу на з’єднання. Чи можна частину СНІГ зробити спільною таким чином, щоб вийшли слова?

снігур сніговик сніговий

  • Доберіть слова-ознаки до цих слів.

Снігур (який?) червоногрудий, маленький , красивий,

Сніговик (який?) білий, смішний, холодний.

Мініпідсумок Молодці, ви були працьовитими. І за це на колажі з’являється перша фігурка – ялинка. - А ще Святий Миколай любить уважних дітей. Я сподіваюся ви будете такими, виконуючи наступні завдання. Подивіться на слово.

Білий

  • Чи зрозуміло вам, про ознаку якого саме предмета я говорю?

  • Що ще може бути білим? (Відповіді дітей: сніг, одяг, іграшки)

  • Отже, у мовленні ознака обов’язково повинна бути пов'язана з іншими словами.

ІІІ Повідомлення теми уроку

  • Сьогодні ми з’ясуємо, з якими словами у реченні зв’язані слова-ознаки, повторимо, на які питання вони відповідають.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Пояснення вчителя .(Вивішую ілюстрацію – Іменник і Прикметник у вигляді двох хлопчиків тримаються за руки)

- Давайте уявимо, що іменник і прикметник – це такі ж самі діти, як і ви. Скажіть, за картинкою видно: вони товариші чи сваряться?

(Відповіді дітей: Товариші)



  • Із чого це помітно?(Відповіді дітей: Діти тримаються за руки)

Отак і в мовленні предмет і ознака пов’язані між собою. Щоб про предмет сказати більш точно, яскраво, конкретно використо- вують слова-ознаки, тобто прикметники.

(вивішую таблицю)




Лимон (який?) кислий, жовтий.

Сонце (яке?)ясне, велике


2. Робота з предметними малюнками (усно)

(використовую слайди презентації з такими картинками: вовк, м’яч, квітка) Спробуйте дібрати ознаки до предметів , які я вам покажу. Назвіть предмет, а потім доберіть до нього ознаку,( вовк який?, м’яч який ?, троянда яка?)


3.Гра «Вкажи ознаку»(усно)

- Я називатиму вам сполучення слів, а ви спробуєте утворити ознаки. Наприклад: цвіт яблуні – яблуневий,



Стіл із дерева -

Ножиці із заліза – Черевики із заліза –

- Вправа, подібна тій, яку ми щойно виконали, буде задана додому.



Мініпідсумок Молодці, діти. Ви були дуже уважні, тому маємо право додати ще одну частинку до колажу – сніжинку.

4 Первинне закріплення (робота в зошиті)

Щоб назву гарною, яскравою зробити,

Треба з ознакою її подружити.

- Прочитайте речення, записані на таблиці.



Біла цвіт на калині. Білий стежка у долині.

Біла хмари на небі. Білий личко у тебе.

  • Чи все тут гаразд?

  • Виправте помилки в словах, але слухайте дуже уважно і запам’ятовуйте, бо потім ви будете записувати їх у зошит.

(Діти виправляють помилки, пояснюють)

  • Запишіть у зошит. Підкресліть виправлені вами прикметники хвилястою лінією. (дозування часу 3 хвилини)

*Взаємоперевірка за зразком - Обміняйтесь зошитами. Перевірте роботу товариша за зразком. (вивішую зразок)
Білий цвіт на калині.

Біла стежка в долині.

Білі хмари на небі.

Біле личко у тебе.

  • Підніміть руку ті, у кого в роботі нічого не виправлено. Молодці. Ті, хто помітив виправлення в своїй роботі, вам треба тренувати свою увагу, бути зосередженим.

5.Фізхвилинка Все затихло надворі,

Сяють зорі угорі

Всі чекають, виглядають

Чудотворця Миколая.



Мініпідсумок Діти, при виконанні попередніх завдань більшість з вас були не тільки уважними, але й рухливими і веселими. Додаємо ще одну деталь – сніговика.

6.Словникова робота +звуковий аналіз (учень працює біля дошки)

  • Аби шубка сніговика в колажі стала схожа на справжню, їй чогось не вистачає.

  • Чого саме? (Відповіді дітей: Ґудзиків)

  • Щоб вони там з’явилися, нам треба вивчити правопис цього словникового слова.

  • розгорніть підручник на сторінці 118.

  • Прочитайте в рамочці слово. Запишіть.(Ґудзик)

  • Поділіть на склади.

  • Поставте наголос.

  • На який склад падає наголос.

  • Над якою буквою поставимо наголос.

  • Звуковий аналіз

  • А ґудзик – це предмет?

  • Значить до нього теж можна дібрати ознаки.

  • Запишемо за зразком.

Ґудзик (який?)червоний, круглий, залізний.

Мініпідсумок Із завданням впоралися.(Ґудзики чіпляю на шубку сніговика)

6.Зорова гімнастика

1 вправа: Сильно закрийте очі. Порахуйте до 5. Відкрийте очі. Порахуйте до 5. (6разів)

2 вправа: Закрийте очі. Обережними рухами масажуємо у напрямку до носика. 6 разів - у протилежному напрямку. Відкрийте очі. (4 р.)

3 вправа: Голова рівно. Подивіться на вікно, на стелю, на підлогу, на двері.

7. Робота в парах

- Мені цікаво, діти, які подарунки ви мрієте отримати від Миколая? (відповіді дітей) А я вам пропоную послухати віршик про очікувані дітьми подарунки.

Я ляльок багато маю,

Але попрошу Миколая,

Щоб приніс мені новеньку,

Кучеряву і гарненьку.

А мені коня швидкого.

Ще шабельку до нього.

А мені із хутра мишку.

А мені цукерок трішки.

А я у Бога завжди прошу

Не цукерок і не грошей,

А здоров’я мамі й тату,

Мира й щастя в нашу хату.




  • Що побажала остання дитина?

У завданні, яке я вам запропоную, спробуйте спроектувати будинок і оселю у якому буде жити ваша сім’я. Робити це будемо так: працювати на картках будете у парі.


Дім

(який)


Оселя

(яка?)
На картці макети оселі і будиночка, а на цеглиночках ознаки. Цеглиночок багато, але вибрати і прикріпити потрібно лише ті, які підходять.


Слова на цеглинках: красива, затишний, мила, щедра, сумна, сердита, великий, просторий, міцний, світла, весела, невеличкий, холодний, лагідний. (Перевірка1-2 пари) Мініпідсумок Додаю сонечко до картини.



V. Підсумок уроку

- Діти, я вас вітаю. Завдячуючи вашому сумлінному труду, картина для мам готова.

- Про які слова йшла мова на уроці?

- На які запитання вони відповідають?

- З якими словами у реченні та в мовленні зв’язані прикметники?

VІ .Домашнє завдання

Стор.119, вправа 261. Написати 1 речення про Святого Миколая.



Тема : Змінювання ознак предметів разом з назвами предметів за зразком «один- багато».

Мета: вчити змінювати прикметники з іменниками за зразком «один — багато»; закріплювати вміння ставити питання до слів - ознак предметів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.

Обладнання: слайди із зображенням зимових пейзажів; індивідуальні картки з текстом, предметні малюнки льону, їжачка.
ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент

Одне на одного подивіться,

Одне одному всміхніться.

Подаруйте привітання,

До уроку побажання ( діти вітають одне одного і бажають удачі )

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 261)

— Прочитайте записані словосполучення.

— Поставте запитання від слів — назв предметів до слів — ознак предметів.

2.Робота в парах.

- Діти , на попередньому уроці ми з вами вчились поєднувати ознаки предметів з назвами предметів. Давайте зараз пригадаємо, які слова можна підібрати до тих, що ви бачите на дошці, з’єднайте потрібні.



Зима зелена, колюча, висока, стара ;

Сніг сувора, довга,холодна, затяжна;

Лід сліпучо-білий, м’який, лапатий,пухнастий;

Ялинка холодний, прозорий, блискучий ;

3. Каліграфічна хвилинка

Ць дз ля альбом

— Доберіть з цими буквосполученнями слова. (Заєць, хлопець; дзиґа,Ґедзь; куля, коляска)

— Підберіть до цих слів слова-ознаки.

(Полохливий заєць, вихований хлопець; нова дзиґа, великий ґедзь; повітряна куля, іграшкова коляска)



4.Розігрування мовленнєвих ситуацій. Робота в парах.

- Давайте подивимось на слайд. Скажіть, кого ви бачите на малюнку?







  • Подумайте, про що можуть говорити герої, обговоріть з товаришем і складіть діалог між героями .

III. Повідомлення теми й мети уроку.

— Сьогодні ми будемо змінювати слова-ознаки разом зі словами — назвами предметів за зразком «один — багато», визначатимемо ознаки предметів, удосконалюватимемо вміння ставити питання до цих слів. Також відгадуватимемо загадки.



IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Коментоване письмо (вправа 262)

— Запишіть слова за зразком. Усно складіть речення з двома останніми словосполученнями.



2. Колективна робота (вправа 263)

— Прочитайте вірш.

— На що вказує знак оклику в кінці речення?

— Спишіть виділені слова. Поставте до них питання.

— Змініть слова так, щоб вони означали назви багатьох предметів та їх ознак.
3. Фізкультхвилинка. Гра «Зайчик»

Учні присідають біля своїх парт. На мої слова : «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде», діти ,приклавши кисті до вух, то розгинають, то згинають їх. Потім пропоную «зайчикам» ніжки погріти:



Зимно зайчику стояти,

Треба трошки пострибати.

Скік-скік,скік-скік, скік-скік.

Треба трошки пострибати,

Пострибавши відпочити.

«Зайчики» займають місце за партою. ..

Гра «Піаніно» Поставити всі пальці на парту і під рахунок вчителя «раз і два» імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.

4. Робота з деформованим текстом (вправа 264)

- Прочитайте речення. Кінець кожного речення позначайте зниженням

голосу і паузою.


  • Прочитайте слово в рамці. ( іній)Що воно означає? Що таке іній?

  • Так, іній — це тонкий шар кристалів льоду, що утворюється осіданням пари з повітря на охолоджені предмети. Іній ще називають памороззю.

  • Запам'ятайте, як пишуться слова іній, паморозь. Давайте запишемо ці слова каліграфічно правильно у зошити.

  • Складіть розповідне речення зі словом іній.

  • Перебудуйте це речення так, щоб воно стало питальним.

  • Змініть речення так, щоб воно стало спонукальним.

  • Запишіть два речення на вибір. Підкресліть у них головні слова.

V. Закріплення вивченого матеріалу:

1. Самостійна робота (з картками)

— Випишіть із тексту слова — ознаки предметів разом з їх назвами.



Картка № 1 Зразок:

Один Багато



Лісова галявина голі дерева

Руда білочка тендітні проліски

На лісовій галявині зацвіли тендітні проліски. Їхні білі голівки схилилися донизу. А дерева ще голі. Руда білочка гризе ліщиновий горішок. Строкатий дятел вибиває барабанний дріб. Скоро ліс наповниться дзвінкими голосами перелітних птахів. Настає справжня весна!



2.Зарядка для пальчиків.

Вправи «Півники вітаються», « Курочки пють воду», «Крабики повзають по піску»

3.Творче завдання (запис на дошці) усно.



Лисичка — хитра, ... (руда, хвостата) Берізка — білокора, ... (ніжна, струнка) Хліб — свіжий, ... (духмяний, пухкий) Небо — чисте, ... (безхмарне, прозоре)

3.Ситуативне спілкування в парах.

- Діти, а зараз ми попрацюємо в парах. Як ви думаєте, де б ми могли зустріти лисичку, білочку? Так, у лісі. Уявимо собі, що ми ідемо до лісу. Зверніться до свого сусіда і запитайте про те, що він бачить по дорозі до лісу.



4. Вибірковий диктант

— Відгадайте загадки. Які слова допомогли вам це зробити? Уважно слухайте, виберіть і запишіть лише слова — ознаки предметів.


• Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається.

Вночі йде шукать собі харчі.

Весь в тоненьких голочках. Всі впізнали... (їжачка).( діти розглядають слайд із зображенням тваринки)
• В чистім полі він росте

На високих ніжках,

В зелених панчішках.

Квіточки блакитні — Оченьки привітні. (Льон)( слайд із зображенням льону)



VI. Підсумок уроку.

— З якими словами в реченні пов'язані слова-ознаки?

— Як змінюються слова — ознаки предметів? Наведіть приклади.

— Складіть речення зі словом іній.



VII. Домашнє завдання

Вправа 265. Даю розгорнутий інструктаж.



Уроки розвитку зв’язного мовлення
Тема : «Осінь спати захотіла, землю листом застелила...»

Побудова речень різних типів

Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти речення за їх типами, перебудовувати речення одного типу в інший, доповнювати речення за питаннями, створювати порівняння, складати за малюнком речення різних типів; розвивати творчу уяву, мислення, мовлення, увагу; виховувати почуття прекрасного, любов до природи.

Матеріали та обладнання. Музичний запис А. Вівальді «Пори року. Осінь»; ілюстрації осіннього лісу; зошит з розвитку мовлення.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

Прпоную учням заплющити очі і спробувати уявити те, про що я прочитаю. Звучить музика А. Вівальді «Пори року. Осінь». Вчитель читає вірш Іванни Савицької «Осінь».
Летять листки, пожовклі і зів'ялі,

Летять до ніг і сумно шелестять.

Затих гайок, і верби кучеряві

Пташиним співом вже не гомонять.

А ниточки ясні срібноволосі

Шепочуть: осінь, осінь, осінь...

Летять листки, і скрізь так непривітно...

Заснув ставок, і нивка вже не та.

Колишеться вітрець одноманітно,

І між стернею блудить самота.

А ниточки ясні срібноволосі

Шепочуть: осінь, осінь, осінь...

Летять листки, замовкли птахів хори,

А сонце вже біжить кудись, біжить.

Ах літечко! Вернися до дітвори

Хоч на якусь годинку, хоч на мить.

А ниточки ясні срібноволосі

Шепочуть: осінь, осінь, осінь...



Бесіда.

  1. Про яку пору року йдеться у вірші?

  2. Який настрій передає вірш?

  3. Що ви уявляли, коли слухали музику і вірш?
    Слово вчителя.

Осінь - чудова пора. Вона багата на різні кольори. Пригадуючи осінні картини, ми будемо повторювати типи речень, а також складати речення різних типів. Давайте складемо діалог між вербою і дубом. Уявіть собі, що дерева сумують ,що пройшло літечко. Про що вони могли б поговорити?

  1. Хто ти, деревце

  2. Я верба молоденька.

  3. А ти хто такий

  4. А я дуб . Чому ти така невесела, вербичко

  5. Як же мені веселитися, коли осінь надходить. Листячко моє жовтіє та осипається.

  6. Не сумуй, вербичко. Взимку ти заснеш міцним сном.А навесні прокинешся і знову будеш красивою.

III. Основна частина уроку.

Робота в зошиті з розвитку мовлення.



Завдання 1. Пригадайте, які бувають речення.

Завдання 2. Розставте розділові знаки в кінці речень. З'єднайте лініями речення і їхні типи.


Спонукальне

розповідне

питальне

окличне


неокличне

Беріть, діти, кошики і гайда до лісу!

Куди відлітають птахи восени?

Рідна земля найкраща!

(Діти пояснюють свою думку).

Завдання 3. Складіть за малюнком речення різних типів.

На дошці вчитель вивішує картини осіннього лісу. Користуючись ними і малюнком у зошиті, діти складають різні за типами речення.



Фізкультхвилинка

Дві Оленки, три Ганнусі,

Дві Яринки і Настуся

Козубочки узяли

Та гриби збирать пішли.

Біг позаду пес Кудлатик,

Рахував отих дівчаток.

Вірно, мабуть, рахував -

Довго чулося «Гав-гав-гав!».

Завдання 4.

Перебудуйте розповідне речення в питальне.

Осінь розфарбувала усі дерева і кущі.

Що зробила осінь з деревами і кущами? Хто розфарбував усі дерева і кущі? Що розфарбувала осінь?

Перебудуйте розповідне речення в спонукальне.

Осінь золотом нам дорогу встелить.

Осене, встели нам дорогу золотом.

Завдання 5. Доповніть речення. Запишіть.

Була золота осінь. Осіннє повітря холодне. Сухе листя дощем сипалося з дерев і шелестіло під ногами.



Перевірка завдання 5.

Редагування речень, їх аналіз.



Завдання 6. Підкресліть у вірші М. Сингаївського слова, що говорять про осінь, як про живу істоту.

Осінь спати захотіла,

Землю листом застелила.

Тільки вітер налетів,

Гратись з листям захотів.

Осінь золото лічила,

Під березами спочила...

Самостійна робота учнів.

Завдання 7. З чим можна порівняти осінь? Запишіть.

Осінь наче чаклунка.

Осінь як спляча царівна.

Осінь як золота чарівниця.



Осінь як художниця.

Завдання 8. Складіть два розповідні речення про двох подруг, що знайшли їжачка. Одна з них взяла і поклала його в кошик. А друга їй щось сказала. Використайте порівняння.

Перевірка завдання 8. Учні читають складені речення. Аналізують їх.

IV. Підсумок уроку.

  1. Чи сподобалась вам подорож до осіннього лісу?

  2. Які осінні картини ви уявляли під час складання речень?
    Послухайте ще раз музику А. Вівальді «Пори року. Осінь» і вдома намалюйте до цього музичного твору малюнок.

V. Домашнє завдання.

Розгляньте малюнок горобини. Напишіть про горобину три речення різних типів.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка