Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»



Скачати 50.46 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір50.46 Kb.
Урок

української мови

(5 клас)
Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»


Мета: повторити та поглибити знання учнів про звуки мови та мовлення; формувати вміння розрізняти звуки; використовуючи здобуті знання на практиці; розвивати в них фонематичний слух, увагу, слухову та зорову пам’ять, усне та писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; удосконалювати навички роботи у групі; виховувати любов до матері та повагу до жінки.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Хід уроку



І. Організація класу.

Вітання


День добрий, друзі! Ще один урок

До нас прийшов за розкладом сьогодні

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб знов пірнути в мовну нам безодню.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Отже, ви готові розпочати роботу?



Гра-розминка «Ключове слово»

Прочитайте вірш , записаний на дошці Н. Красоткіної, знайдіть ключове в ньому.

Ти знаєш? На землі все голос має:

Гуркоче хвиля, камінь стукотить.

Гуде жучок і пташечка співає,

Десь вітер свище, в небі грім гримить.

Муркоче котик, кенгуру стрибає.

Цвірінькають веселі горобці.

Та думку звук такий не виражає,

Тому немовні звуться звуки ці.

А от людина мислить, розуміє.

І у людини мова є жива!

Вона творити мовні звуки вміє,

Це звуки, що складаються в слова.

? Який розділ науки про мову вивчає звукову систему мови?

? З якими розділами ще пов’язана фонетика?



ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку

Робота в зошитах. Записуємо тему уроку

Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»

Метод «Незакінчене речення»: «Сьогодні на уроці необхідно…»

? Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

? Де знадобляться нам знання з даної теми?

- Епіграфом до сьогоднішнього уроку є слова, записані на дошці:

Мати-берегиня, сонце і весна,

Затишок і спокій у сім'ї вона,

Захища дитинство наше золоте,

Ми за те вклонімось низько їй за все.

М. Плосковітов

Індивідуальна робота За тлумачним словником з’ясувати значення слова «берегиня».

(Берегиня - символ життя і родючості, Матері всього сущого, яка дає життя й оберігає.)
ІV. Актуалізація опорних знань

Вільний мікрофон

Передаючи мікрофон, повідомити , що ми знаємо з даної теми.



V. Виконання системи вправ.

1. Робота з текстом. Прочитати текст, дібрати заголовок, визначити тему та основну думку.

Матері. Все життя дивляться вони нам услід, вирядивши в люди. Так і стоять на початку всіх наших доріг, навіть коли їх не стає. Стоять і дивляться. І бажають нам добра і щастя. Сподіваються від своїх дітей найвищих духовних злетів, бо й в останню хвилину думають про те, щоб діти їхні жили гідно серед людей і творили добро на землі.



2. Робота в групах (Дітей поділено на дві групи. Перша група - «Фонетика», друга - «Графіка»)

Повторити правила для груп



3. Гра «Як Попелюшка»

Знайти і записати слова, що мають:

«Фонетика» - більше звуків, ніж букв, (їх, стає, щастя, своїх, найвищих, щоб, їхні)

«Графіка» – більше букв, ніж звуків (життя, дивляться, навіть, останню )



2.Гра «Допиши знаменник»

[б], [в], [г], [д], [ґ], [ж], [з]

________________________

[п], [ф], [х], [т], [к], [ш], [с]

? З яким правилом в українській орфоепії пов’язані парні дзвінкі і глухі приголосні? (Уподібнення приголосних)

? Дібрати по три слова з уподібненням приголосних, пояснити, як перевірити написання цих слів. (Казка, нігтик, боротьба, косьба, вокзал, Великдень)



3. Диференційоване завдання (робота в групах)

«Фонетика» виконує завдання «Місткий кошик» - виписує слова, у яких кількість літер дорівнює кількості звуків (звеселить, неньці,зцілює ласкою)

«Графіка» виконує завдання «Дружба» (у всіх у зошитах усе однаково, крім почерку). Переписати речення з дошки ,розкрити дужки

Ро(з,с)кажи, матусю мила, чом сумні у тебе очі?

Мамина ка(с,з)ка зв(е, и)с(е, и)лить, мамина пісня заспокоїть.

Ва(ш, ж)ко неньці виховувати, зате ле(г,х)ко дитині жити.

Усі негаразди (с,з)цілює матуся добром та щирою ласкою.

4.Завдання Виписати слова з орфограмою «Ненаголошені –е-, -и- в коренях слів» (Вигляда, тебе, немов, даленієш, небеса, зими, крильми, прихилялася, задивлялася, вишневий, повернулись)

Фізкультхвилинка. Вправа «Енергізатор»

( Вправа виконується сидячи. Діти виконують певні рухи).

Наша мова багата, милозвучна, ніжна.

- Якщо ви згодні зі мною, - дайте один одному руку.

- Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати власний словниковий запас, - сплесніть у долоні.

- Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - сплетіть руки вгорі.

- Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової , - встаньте.

5. Лінгвістична естафета (Робота у групах ) Скласти речення, виконати його синтаксичний розбір

1-й учень – скласти речення;

2-й учень – підкреслити члени речення і вказати частини мови;

3-й учень – записати речення фонетичною транскрипцією.

«Фонетика»:

Добрих, у, матері, дітей, щасливі, завжди. (У добрих дітей матері завжди щасливі)

«Графіка»:

Сином, змалку, ніжною, хорошим, будь, донькою (Змалку будь хорошим сином, ніжною донькою)



6. «Сховай слово у серці»

Правильно прочитайте слова, записані фонетичною транскрипцією. Доповніть подані словосполучення своїми виразами

[Мама] [л?уба],[ добра],[ мила];

[Матусен?ка],[ голупка];

[Мила] [мамина] [усм'ішка];

[Н'іжн'і] [матусин'і] [руки];

[шчире] [мамине] [серден'ко]…

7. Острів мовних скарбів.

Допишіть прислів’я і запам’ятайте

«Графіка»:

Хто батька-матір зневажає, той добра ….

«Фонетика»:

У дитини заболить пальчик, а в матері ….

? Які ще прислів’я ви знаєте про батьків, родину? (Нема того краму, щоб купити маму. Все купиш, лише тата й мами — ні. У кого є ненька, у того й голівонька гладенька.)

8. Творча робота

Скласти сенкан про матір.

1- ий рядок - іменник (1 слово);

2 - ий рядок - означення іменника (2 слова);

3 - ий рядок - дія іменника (3 слова);

4 - ий рядок - сконцентрована думка у вигляді речення (5 слів);

5 - ий рядок - висновок у формі іменника (1 слово - асоціація з першим)
Матуся.

Турботлива, ніжна.

Пестить, цілує, піклується.

Це вона подарувала мені життя.

Ненечка.

VІ. Підсумок уроку

? Отже, як ви розумієте епіграф, до якого ми звернулись на початку роботи?

? А яке виховне значення сьогоднішнього уроку?

? Чи сподобався вам урок?

? Чи справдилися ваші очікування?

Що ж, підведемо підсумок уроку.



VII. Домашнє завдання.

Повторити матеріал підручника на стор.84 – 148;



скласти діалог «Як я допомагаю мамі вдома» (усно);


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка