Узагальнення І систематизація знань учнів за 2 клас при вивченні теми «повторення матеріалу» По підручнику М. В. Богдановича «Математика 3



Сторінка1/18
Дата конвертації19.02.2016
Розмір2.27 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   18
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

ЗА 2 КЛАС ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕМИ « ПОВТОРЕННЯ МАТЕРІАЛУ»

По підручнику М.В. Богдановича «Математика 3 ( 2)» (1997 р.)

Скворцова С.А.


При вивченні першої теми «Повторення матеріалу» варто узагальнити і систематизувати знання учнів, отримані в 1-ому класі ,а саме:

нумерацію чисел у межах 100;

арифметичні дії додавання, віднімання, множення і ділення;

обчислювальні прийоми додавання і віднімання: по частинам та по розрядам;

таблиці множення чисел 2 і 3; таблиці ділення на 2 і на 3;

прості задачі: на знаходження суми і залишку; на збільшення чи зменшення числа на кілька одиниць; на різницеве порівняння; на знаходження невідомого доданка, невідомого зменшуваного, невідомого від'ємника; на знаходження суми трьох доданків; на знаходження третього числа по сумі двох даних; на конкретний зміст добутку ; на ділення на рівні частини і по змісту;

складені задачі: на знаходження залишку; на знаходження суми; на збільшення чи зменшення числа на кілька одиниць; на знаходження невідомого доданка; на різницеве порівняння; на знаходження частки;

алгебраїчний матеріал – поняття: «числовий вираз», «значення числового виразу», «вираз, що містить букву», «рівність», «нерівність»; уміння читати і записувати найпростіші математичні вирази і вирази, що містять дужки, вирази, що містять дії різних ступенів; уміння знаходити значення найпростіших числових виразів, виразів, що містять кілька дій, у тому числі, дії різних ступенів і дужки; уміння знаходити значення буквених виразів;

геометричний матеріал – поняття: «крапка», «пряма», «крива», «відрізок», «ламана», «багатокутник», «прямокутник», «квадрат», «трикутник», «коло», «окружність»; уміння будувати пряму, відрізок заданої довжини, прямокутник із заданими довжинами сторін, окружність заданого діаметра; уміння знаходити периметр прямокутника, квадрата, трикутника;

величини: довжина, маса, об’єм; одиниці виміру величин, співвідношення між одиницями виміру.

Також перша тема припускає ознайомлення учнів з :

буквами латинського алфавіту;

поняттям «рівняння» і навчання рішенню найпростіших рівнянь;

рішенням задач способом складання рівняння;

поняттям «зворотна задача» і складанням зворотних задач до даної задачі;

складеними задачами на знаходження зменшуваного;

величиною – часом і одиницями її виміру: рік, місяць, доба, тиждень, час року.

Виходячи з цього ми пропонуємо наступне поурочне планування теми «Повторення матеріалу» :




№ уроку

Тема уроку


1.

2.


3.
4.

5.
6.


7.

8.



9.
10.

11.
12.

13.
14.

15.
16.

17.

18.
19.


20.


Нумерації чисел у межах сотні: однозначні і двозначні

числа, позиційний принцип у записі числа;

послідовність чисел першої сотні, властивості натурального

ряду .


Запис двозначних чисел, представлення числа у виді суми

доданків, склад однозначних і двозначних чисел, способи

порівняння чисел. Випадки додавання і віднімання , засновані

на нумерації.

Спосіб додавання і віднімання чисел по частинам у межах 100.

Прості задачі.

Складені задачі.

Узагальнення способу порозрядного додавання і віднімання в

межах 100.Складені задачі на знаходження залишку.

Узагальнення різних математичних структур складених

задач на знаходження суми. Додавання і віднімання

двозначних чисел способом обчислення по частинам і

порозрядно.

Узагальнення арифметичних дій додавання і віднімання,

множення і ділення. Складені задачі на знаходження

невідомого доданка.

Узагальнення прийому письмового додавання і віднімання.

Узагальнення складених задач на знаходження невідомого

доданка.

Складені задачі , у яких треба знайти число, більше чи

менше іншого числа.

Контрольна робота № 1.

Буквені вирази. Рівняння. Рішення найпростіших

рівнянь.


Рішення задач способом складання рівняння.

Ознайомлення з поняттям «зворотна задача». Складені задачі на знаходження зменшуваного.

Складені задачі на різницеве порівняння.

Узагальнення знань учнів по геометрії.


Узагальнення способів складання таблиць множення чисел 2 і 3 і ділення на 2 і 3. Завдання на запам'ятовування табличних

результатів. Складені задачі на знаходження частки.

Узагальнення способів складання таблиць множення і ділення.

Задачі на усі вивчені випадки додавання і віднімання,

множення і ділення.

Узагальнення знань учнів щодо величин і їх

вимірів. Узагальнення способів складання таблиць.

Закріплення обчислювальних навичок. Додавання і віднімання

двозначних чисел з переходом через десяток способом

округлення. Формування умінь рішення задач. Підготовка

до контрольної роботи.

Контрольна робота № 2.




Зауважимо, що в поурочному плануванні (М.В. Богданович, Н.П.Листопад. Календарне планування з математики для 3(2) і 4(3) класів. “За друга”, Київ 1999) на вивченні цієї теми виділяється 20 годин.

Розглянемо питання про методику проведення уроків по узагальненню і систематизації знань, про організацію навчальної діяльності школярів на цих уроках. Як відомо, на успішність виконання діяльності великий вплив робить її мотивація .

Для вироблення в дітей свідомої мотивації навчальної діяльності, саме навчальну діяльність варто будувати певним чином – вивчення кожного розділу чи теми повинне складатися з трьох етапів: мотиваційного; опреціонально-оцінного; рефлексивного-оцінного. У зв'язку з цим, урок ми пропонуємо починати з мотивації навчальної діяльності учнів, а закінчувати підведенням підсумків уроку.

Починати урок потрібно з повідомлення вчителем цілей і задач уроку, створення позитивної мотивації діяльності учнів.

У психологічній науці відомі два шляхи впливу на мотивацію дитини. Перший – “ зверху вниз” – полягає в тому, що вчитель проводить спеціальну роботу з учнями по усвідомленню мотивів, школяреві розкриваються ідеали, цілі, які повинні в нього сформувати на думку вчителя; потім ці “норми” перетворяться з зовні зрозумілих до внутрішньою, прийнятою самою дитиною. Другий шлях – “знизу нагору” – отут виховання мотивів здійснюється через організацію різних видів діяльності дитини, в умовах активної діяльності самого учня. Цей шлях сприяє актуалізації спонукань школяра і систематично їх підкріплює, завдяки чому вони зміцнюються і включаються в мотиваційну сферу учня.

Для формування позитивної мотивації важливо, щоб кожен учень усвідомив себе суб’єктом навчально-виховного процесу, розумів , що цей процес організований саме для нього, що цілі і задачі цього процесу – його власні цілі; що він грає в цьому процесі не підлеглу, а досить активну і важливу роль. Усі ці моменти реалізуються способом індивідуально-рольової форми організації навчального процесу. (Це положення ми реалізуємо на першому уроці, запропонувавши учнем різні ролі; а також на кожнім уроці: у процесі роботи в парах, коли учні по черзі відіграють роль учителя, перевіряючи правильність відповідей свого сусіда по парті; при резензуванні відповідей товаришів; при виконанні завдань на критику помилок; при здійсненні допомоги товаришам у ролі “консультанта”.)

Для формування і підтримки мотивації навчання необхідне створення відповідного емоційного клімату в навчальному колективі. У психолого-педагогічній літературі виділені позитивні емоції, порушення яких сприяє позитивної мотивації навчальної діяльності:


  1. позитивні емоції, зв'язані зі школою в цілому і перебуванням у ній;

  2. позитивні емоції, обумовлені рівними, гарними, діловими взаєминами з вчителем і товаришами по класі, відсутність конфліктів з ними, участю в житті класного колективу ( у великому ступені залежать від комунікативних і экспрессивних здібностей учителя);

  3. емоції, зв'язані з усвідомленням кожним учнем своїх великих можливостей у досягненні успіхів у навчанні, у подоланні труднощів, у рішенні складних задач ( з метою їх зрушення вчитель повинний організувати досягнення успіху кожним учнем за допомогою своєчасної допомоги дитині: консультацій, карток-підказок; пам'яток і т.п.);

  4. позитивні емоції, що виникають при оволодінні прийомами самостійного освоєння знань , новими способами удосконалення своєї навчальної діяльності, самоосвіти.

Таким чином, урок починається з мотивації навчальної діяльності учнів і закінчується підведенням підсумків уроку. У плині уроку мотивація навчальної діяльності дітей підтримується способом індивідуально-рольової форми організації навчального процесу , а також за допомогою зрушення в школярів позитивних емоцій.

У створенні позитивного настрою на навчальний рік у цілому велика роль першого уроку. На першому уроці ми повинні створити мотивацію навчання на тривалий проміжок часу – чверть, а те і рік. Тому, на цьому уроці метою вчителя є створення позитивного емоційного тла навчання , тобто порушення в дітей позитивних емоцій за допомогою ігрової діяльності: ігор - подорожей, ігор - змагань, сюжетно-рольових ігор; цікавих завдань; використання уривків художніх творів, віршів. Так само в дітей позитивні емоції викликаються досягненням успіху, відкіля випливає, що на першому уроці зміст завдань повинен бути посильним для кожного учня і не викликати утруднень: кожний з них повинний усвідомити свої великі можливості в досягненні успіху. Зауважимо, що досягнення успіху є внутрішнім мотивом навчання. Таким чином, ми пропонуємо проводити перший урок математики у формі гри і спеціально продумати зміст додаткових питань до завдань підручника, з метою попередження утруднень у школярів; для сильних учнів варто передбачити картки-завдання з логічним навантаженням. Далі пропонується конспект першого і всіх наступних уроків по систематизації й узагальненню знань учнів за 1-й клас. Зауважимо, що на пропонованих уроках використовуються, як розроблені автором завдання, так і завдання підручника М.В.Богдановича «Математика 2(3)».

Зауважимо, що пропоновані конспекти уроків розраховані на високий темп роботи, тому, з огляду на особливості класу, учитель за своїм розсудом може скоротити і спростити зміст навчального матеріалу. У зв'язку з великим обсягом матеріалу, що підлягає узагальненню і систематизації, робота над основною частиною завдань проводитися усно.
Урок 1.

Тема: Нумерації чисел у межах сотні: однозначні і двозначні числа, позиційний принцип у записі числа; послідовність чисел першої сотні, властивості натурального ряду .
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів по нумерації чисел у межах 100:


  • повторити пряму і зворотну послідовність чисел першої сотні;

  • узагальнити поняття «однозначне» і «двозначне число»;

  • узагальнити утворення чисел шляхом додавання і відлічування по 1;

  • актуалізувати утворення двозначних чисел з десятків і одиниць;

  • узагальнити і систематизувати поняття «склад числа»;десятковий склад двозначних чисел;

  • повторити позиційний принцип запису числа;


Хід уроку.

1Мотивация навчальної діяльності.

Колективна розробка гри.

- Попереду у нас цілий навчальний рік. Давайте разом подумаємо, як ми будемо вчитися, щоб навчання було цікавим для кожного. Може спробуємо пограти?…Але у яку гру?… Може бути в школу майбутнього чи в подорож на океанському лайнері, а може в політ на космічному кораблі, що робить пасажирський рейс між галактиками?… Пропонуйте!… В що можна ще пограти?…(Учні пропонують різні ігри) Не забувайте, що під час цієї гри ми будемо вивчати найдавнішу науку АРИФМЕТИКУ! Так, може, будемо подорожувати по країні « АРИФМЕТИКА»? …

- Отже, у цьому навчальному році чи на цьому тижні, і взагалі поки нам не набридне, ми будемо грати в подорож по країні «АРИФМЕТИЦІ». Але в кожного повинна бути своя роль у цій грі! Які можуть бути ролі? (Учні називають можливі ролі, а вчитель визначає рольовий зміст.)

- Отже, ми мандрівники - туристи, тому в грі повинні брати участь:



  1. Керівник туристичної групи. Він - контролює підготовку кожного учня до уроку: наявність на парті щоденника, підручника, зошитів, ручок, олівців, лінійки.

  2. Гід-перекладач. Він – перевіряє наявність і правильність виконання домашнього завдання кожним учнем класу; організує взаємоперевірку знань учнями і безпосередньо контролює знань правил і умінь розв'язувати приклади і задачі.

  3. Помічники гіда-перекладача. Виконують ті ж функції.

  4. Лікар групи – контролює чистоту класної кімнати, зовнішній вигляд учнів.

  5. Туристи - знайомляться з жителями країни, вивчають їхні закони і звичаї.

- Тепер визначимо виконавців ролей. Але тільки, щоб нікому не було образливе (адже ролі не однаково привабливі), виконувати роль учень буде, наприклад тиждень, а потім можна помінятися ролями. Згодні?

  • Вибирайте собі самі ролі, а після уроку ми разом вирішимо, хто яку роль буде виконувати.

2. Систематизація й узагальнення знань учнів по нумерації чисел першої сотні.

Гра-подорож по країні «Арифметиці»

- Отже, у подорож!



  • Як ви думаєте, хто є жителями країни «Арифметики»? ( Числа)

  • А які бувають числа? (Однозначні і двозначні)

  • Назвіть всі однозначні числа в порядку зростання .А тепер у порядку убування.

  • Приведіть приклади двозначних чисел. Назвіть їх у порядку зростання, а потім у порядку убування .(Декілька учнів приводять свої приклади)

  • Подивитеся! Йде якесь число і здається до нас звертається: « Я найбільше двозначне число. Відгадайте хто я!» (99)

  • А за ним інше число: «А я найбільше однозначне число. Хто я?» (9)

  • «А я саме маленьке двозначне число. Чи знаєте ви мене?» (10)

  • Які числа називаються однозначними? (Числа, для запису яких використовується тільки один знак – цифра.)

  • Які числа називаються двозначними? (Числа, для запису яких використовується два знаки , тобто цифри)

  • А якщо в записі числа використовуються три цифри, те як його можна назвати? (Тризначне.) Таким чином, у залежності від кількості цифр, використовуваних для запису числа, числа поділяються на однозначні, двозначні, тризначні ,.... ( учні продовжують перелік)

  • Чим відрізняються однозначні і двозначні числа?(Для запису однозначних чисел використовується тільки одна цифра, а для запису двозначних – дві цифри.)

  • Що загального в однозначних і двозначних чисел? (Вони записуються за допомогою тих самих цифр.)

  • Таким чином, для запису однозначних і двозначних чисел використовуються особливі знаки – цифри. Скільки цифр використовується для запису чисел? (10)

  • Загадка:

Проживають у важкій книжці

Хитромудрі братики

Десять їх, але брати ці

Порахують усі на світі. Хто вони? (цифри)



  • Запишіть по - порядку всі цифри.(Учитель записує цифри )

  • А тепер послухаємо, що про себе розповідає кожна цифра :

Коли пишеш одиницю,

Потрібно прямо вниз прагнути. 1

Покружиш навколо трошки,

На який захочеш ніжці,

Зроби убік шажок –

Два перед тобою, дружок. 2

Півколо разок, інший,

Прочерти будь-якою ногою,

Тільки слід свій не зітри –

Усі побачать цифру три. 3

Вниз і убік ривок,

І ще раз поперек.

Пишеш у класі або у квартирі,

Вийде все рівно чотири. 4

А тепер пішла танцювати по папері цифра п'ять:

Руку вправо простягнула, ніжку круто зігнула! 5

Цифра шість – дверний замочок,

Зверху гак, унизу крючечок. 6

От сімка – коцюба,

У неї одна нога. 7

У вісімки два кільця

Без початку і кінця. 8

Цифра дев'ять, або дев'ятка,

Циркова акробатка.

Якщо на голову встане

Цифрою шість дев'ятка стане. 9

«Ах, як красиво! Але де Нуль? Нулик?» – Нулик сидів опустивши голову. «Не годжу я в жодну задачу, адже я нуль, порожній, я нічого не значу!»


  • Отже, і однозначні і двозначні числа записуються за допомогою тих самих знаків – цифр, і їх всього 10.Запишіть за допомогою цих цифр усілякі круглі числа – числа, що закінчуються нулем. Скільки цифр необхідно використовувати для їхнього запису? (дві) Які це числа? (Двозначні). Прочитаємо числа в порядку зростання; у порядку убування (по ланцюжку).

  • Давайте підслухаємо ,про що сперечаються цифри!

Один раз цифри посперечалися з нулем і стали його дражнити: «Ти хоча теж цифра, але нічогісінько нічого не значиш! От учень візьме цифру 2 і поставити 2 кубики, а візьме тебе і нічого не поставить.»

«Правда, правда, ни-чо-го», - сказала п'ятірка.

«Ни-че-воч-ка, ни-че-воч-ка», - затараторили цифри.

«Дурні, ви нічого не розумієте, - сказав нуль. - От одиниця. Я стану з тобою поруч праворуч. Чим ти тепер стала? Відповідай!»- Нуль став праворуч поруч з одиницею, і вона стала ... десяткою.

«А от я встану поруч з тобою праворуч, п'ятірка, що ти будеш означати? Відповідай!» – Нуль став праворуч з п'ятіркою і стала вона ... п'ятьма десятками, п'ятдесятьма.

Нуль ставав праворуч з кожною цифрою і вимагав відповісти, чим вона стала.

«Я збільшую кожну з вас, а ви мене ничевочкой називали. Невдячні! Подумайте гарненько, і ви зрозумієте, що я для вас значу. Коли вас ні, я вас завжди заміняю... Чи можете ви записати відповідь у таких прикладах: 5 – 5= ... 47 – 47=... Да, спробуйте! Нікого з вас тут не можна поставити. А чи знаєте, що при множенні на нуль, я будь-яке число в нуль перетворює! Хто з вас цим може похвастатися? А при діленні для мене спеціальне правило придумали : ділити на нуль не можна!»

Задумалися цифри і перестали дражнити нуль.

Але цифрам усе-таки хотілося посперечатися, і вони затіяли суперечку між собою. «Я більше всіх, - заявила дев'ятка, - я не яка-небудь одиниця». Одиниця засміялася , підскочила до дев'ятки ліворуч і закричала: «Хто тепер більше, ти чи я? Відповідай!»Вийшло ... 19.

«Я десяток, а ти тільки дев'ять: десять адже більше дев'яти. А , мовчиш?» Підбігла сімка, стрибнула на одиницю і сама стала ліворуч. Вийшло ... 79. «Я сім десятків, сімдесят, розумієш?» Так усі цифри ставали поруч з дев'яткою й усі виявлялися більше дев'ятки. Здивувалася дев'ятка, похнюпилась ...



  • Чи правильно сперечаються цифри? Який висновок можна зробити? ( Дев'ятка найбільша з цифр, коли цифри живуть окремо, коли вони стають поруч друг із другом, та справа міняється. Саме головне – місце цифр у числі. На першому місці праворуч пишуться одиниці, на другому справа на ліво – десятки.)

  • Цифри зрозуміли і з тих пір перестали сперечатися, хто з них більше. Отже, зміст цифри міняється в залежності від її положення в записі числа. У нас прийнята десяткова позиційна система числення. Тобто цифра, поставлена ліворуч, позначає число в 10 разів більше, чим та ж цифра, що стоїть праворуч.

У 10 разів більше



  • Запишіть двозначне число за допомогою цифри 5. Що позначає 5, що стоїть на 1-ом місці ,рахуючи з права наліво? На другому місці?

  • У десятковій системі числення 10 простих одиниць утворять один десяток чи одну одиницю другого розряду. Десятки можна рахувати, як прості одиниці: ми теж одержимо 1, 2,3,..., але тільки десятка.

  • Відкрийте підручники на сторінці 3, №1 Прочитайте завдання. Уважно розгляньте перший малюнок. Що ви бачите? Скільки паличок у пучку? Як інакше можна сказати? Скільки пучків-десятків? Що позначають окремі палички? Скільки окремих паличок? Яке число складається з 2 десятків і 1 одиниці?

  • Кожен малюнок – це будиночок деякого числа. По малюнках визначте які числа мешкають у цих будиночках? Що ми знаємо про ці числа: які вони – двозначні чи однозначні; за допомогою яких цифр записуються; що позначає кожна цифра в записі числа.

  • Числа, як і люди живуть у будинках. Будинки розташовуються на вулицях, кожен будинок на вулиці має свій номер. Прогуляємося по вулиці, але не забувайте, що ми туристи і вивчаємо жителів країни «Арифметика», нам цікаво як вони живуть .

  • Розгляньте таблицю «Сотня».

  • Назвіть числа другого десятка, третього десятка.

  • Прочитайте числа десятого стовпчика. Чим вони цікаві? Як вони називаються?

  • Які числа пропущені в таблиці? (Учні працюють по картках)

1 варіант:


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60































71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

84

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

2 варіант:



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30































41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

84

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

3 варіант:



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80































91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

4 варіант:



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40































51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

84

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

5 варіант:



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70































81

82

83

84

84

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

6 варіант:



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50































61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

84

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100




  • Як треба міркувати при виконанні цього завдання? ( 1.Визначити числа якого десятка пропущені. 2.Зробити висновок про число десятків у кожнім з цих чисел. 3.Прираховуючи по 1 до попереднього числа ,одержимо наступне за ним.)

  • Підкресліть у таблиці однією лінією всі числа, що містять 7 одиниць. Чим вони відрізняються? Який висновок можна зробити? ( У кожнім десятку є число, що містить 7 одиниць.)

  • Підкресліть у таблиці всі числа, що містять 3 десятки. Чим вони відрізняються? Який висновок можна зробити? (Тільки в 4-ому десятці, кожне число містить по 3 десятки.)

  • Назвіть номера будинків по вулиці «1-я сотня» від тридцятого до сорок другого. Діти по ланцюжку називають числа, виконуючи завдання № 2.

  • Вулиці розбиті на квартали: 1-й десяток, 2 –й десяток, ... 10—й десяток. Які числа живуть у кварталі 2-го десятка? Чим вони схожі? Чим відрізняються? Діти по ланцюжку виконують № 3.

  • Назвіть усі числа , що живуть на вулиці «1-я сотня», у яких є 5 одиниць. 7 десятків. 2 одиниці. 9 десятків

  • Давайте підійдемо ближче! Тут хтось плаче! Що ж трапилося? Це плаче число 51: « Ми плавали з друзями на яхті, сонце світило, ми загорали, веселилися, але от, відкіля не візьмися – цунамі! Деяких моїх товаришів змило хвилею за борт! Треба їх дістати з води, допоможіть!». Які ж числа плавали на яхті, ми довідаємося якщо відновимо послідовність чисел у № 5.Діти виконують № 5.

  • А як ви догадалися, які числа загубилися? Як утвориться кожне наступне число з попереднього? А як одержати число, що передує даному? Це справедливо тільки для двозначних чисел? Який висновок можна зробити? (Будь-яке число можна одержати шляхом додавання 1 до попереднього чи віднімання 1 від наступного.)

  • Почекайте! Почекайте! Здається ще хтось за бортом! Кинемо рятувальний круг, зараз ми його витягнемо! Бачу 7 десятків, а за ними тягнуться 8 одиниць... Яке це число? Подумайте як одержати двозначне число?

  • Почекайте! Хто це кричить? Число, що більше 83 на 1.Яке це число?

  • А це число, менше 25 на 1.Чи знаєте ви його?

  • А це ціла група чисел, більших за 62, але менших за 75.Назвіть ці числа.

  • Ура! Ми допомогли відважним мореплавцям – числам! Так пограємо разом з ними!

Гра «Веселий рахунок чи боротьба за цифру».

У кожної дитини на парті дві таблиці:


5 19 10 18

16 22 24 13

15 6 11 4

8 1 14 7


20 21 23 17

12 9 2 3



52 77 59 76

60 54 67 72

58 69 50 61

65 74 68 73

51 71 66 55

62 70 57 63

75 56 64 53

Задача кожного учня полягає в тому, щоб рахуючи від 1 до 24 чи від 52 до 76 , показувати одночасно кожне з них на таблиці. Учні тренуються на місцях.

До дошки запрошуються два учні і стають перед однією з двох таблиць виконують дане завдання. Той , хто скоріше назве числа, вважається переможцем. Учні змагаються парами.

3. Підсумок уроку.


  • Що ми повторювали сьогодні на уроці?

  • За допомогою яких знаків записуються числа? Скільки існує цифр?

  • Які числа ви знаєте? Чим відрізняються однозначні числа від двозначних?

  • Як утворюються однозначні числа? Як утворюються двозначні числа? Який загальний спосіб утворення є у всіх чисел?

  • Що можна сказати про порядок чисел у натуральному ряді? На скільки кожне наступне більше попереднього числа? На скільки кожне попереднє число менше наступного?

Урок 2.

Тема: Запис двозначних чисел, представлення числа у виді суми доданків, склад однозначних і двозначних чисел, способи порівняння чисел. Випадки додавання і віднімання , засновані на нумерації.

Ціль:

  • актуалізувати представлення двозначного числа у виді суми десятків і одиниць – суми доданків;

  • узагальнити і систематизувати способи порівняння чисел;

  • систематизувати випадки додавання і віднімання, засновані на знанні нумерації:

  • на знанні послідовності чисел у натуральному ряді: додавання і віднімання 1;

  • на знанні десяткового складу: додавання до круглих десятків по декілька одиниць, віднімання з числа , що складається з десятків і одиниць, числа, рівного його десятків чи його одиниць;

  • використання укрупнення рахункових одиниць: додавання і віднімання круглих десятків.




  1. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

- Ми продовжуємо подорож по країні «Арифметиці», продовжуємо вивчати жителів цієї країни…числа. Застосуємо знання про числа і запишемо відповіді на завдання математичного диктанту.

  1. Математичний диктант:

  1. Запишіть число, яке стоїть за числом: 60, 80, 69.

  2. Запишіть попереднє число для чисел: 34,70, 59.

  3. Запишіть число, що складається з 2дес. і 7 од.; 9дес; 4од.; 8дес. і 3од.

  4. В ящику було 67 груш, 30 груш продали. Скільки груш залишилося?




  • Числа, як і люди живуть у квартирах : однозначні числа – в однокімнатних квартирах; двозначні – у двокімнатних. Як ви думаєте, для чого двозначним числам квартира з декількох кімнат? (Перша кімната – для одиниць, а друга – для десятків)

  • Уважно розглянете таблицю в № 4 – це багатоповерховий будинок, у якому живуть двозначні числа. Назвіть які числа живуть у цьому будинку. Що ми знаємо про кожне з цих чисел? Прочитайте питання по підручнику. Відповімо на них.

  • Потрібно заселити багатоповерховий будинок:

Дес. Од.



Поселіть в цьому будинку числа, що містять 3 десятки і 2 одиниці; 8 десятків; число 29; число 40; число 7; число 19; число 91( робота з карток).



  • Тому що двозначні числа складаються з десятків і одиниць, то їх можна представити у виді особливої суми: суми доданків – це сума десятків і одиниць. Розглянете приклад представлення числа у виді суми доданків у № 6,с.4. Запишіть кожного з мешканців тільки що заселеного будинку у виді суми доданків.

  • Розкладете числа на розрядні доданки (робота з карточками)




27 = 20 + 7 49 = + 18 = +





38 = 0 + 77 = + 81 = +





  • Прочитайте завдання № 6.Виконаєте його.

  • Таким чином, тепер, коли ми будемо давати характеристику числам ми також будемо називати їхніх сусідів: попереднє і наступне; і представлення даного числа у виді суми доданків.

  • Подивіться, по парку проходжується число 47.Давайте розповімо , що ми про нього знаємо: як одержати це число з попереднього, як одержати це число з наступного, як одержати це число з десятків і одиниць, яке це число, за допомогою яких цифр записується, що позначає кожна цифра в записі числа, як представити це число у виді суми доданків.

  • Охарактеризуйте числа: 86, 55,40.

  • Чи можна представити у виді суми доданків число 7? Чому? А у виді якої суми можна представити число 7? Запишіть усі випадки складу числа 7.




7

6 1 - число 7 утворюється шляхом додавання 1 до попереднього – 6.



  1. 2

  1. 3

  1. 4

    - ці випадки можна не розглядати на підставі



  1. 5 переміщувальної властивості додавання.

1 6


А чи можна представити у виді аналогічних сум число 12? Запишіть усі випадки складу числа 12.




12

1


1 1 - число 12 отримується додаванням 1 до попереднього - 11

10 2 - число 12 отримується з 1дес. і 2 од. – це десятковий склад

9 3

8 4


7 5

6 6





  • Чим відрізняються числа 7 і 12? (7 – однозначне, а 12 – двозначне)

  • Чим відрізняються склади цих чисел? ( У складі числа 7 тільки зручні доданки, а в складі числа 12 крім зручних присутні ще і розрядні; число 12 має ще і десятковий склад.)

  • Який висновок можна зробити? ( на відміну від однозначних чисел двозначні числа мають ще і десятковий склад, тому що їх можна одержати з декількох десятків і декількох одиниць.)

  • Числа, не люблять самотності, вони постійно спілкуються один з одним: додаються, віднімаються, множаться, діляться. Допоможіть числам скласти приклади. Діти виконують № 7.

  • Уважно розгляньте перший приклад: 55 = 54 + 1. Подумайте, яке число ми одержимо, додавши 1?

  • 70 = 71 – 1. Яке число ми одержимо, віднявши 1?

  • 93 – 3 = 90. Назвіть десятковий склад числа 93. Прочитайте цей приклад зі словами «було», «відняли», «залишилося». ( Було 9дес. і 3 од., відняли 3 од., залишилося 9 десятків чи 90)

Фізкультхвилинка

Руки на лікоть поставте спочатку,

Вліво і вправо качніть плічми.

Ви дотяглися рукою до п'ятки?

Якщо дістали, усе в порядку.

Руки на пояс, голову вище!

Раз – нахил, два – ще нижче.

Ноги на п'ятки, потім на носок,

Хлопнемо в долоні - продовжимо урок!


  • Отже, згадаємо правила, що діють у країні «Арифметика», коли числа складаються чи віднімаються:

Опорний конспект

«Обчислювальні прийоми, засновані на нумерації чисел»




Додати 1 – це значить одержати наступне за ним число.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   18


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка