Узагальнення й систематизація вивченого з розділу



Скачати 186.64 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір186.64 Kb.





УРОК-ЯРМАРОК


Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово»

Мета:

  • систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово: граматичні і морфологічні ознаки дієслова, правопис, синтаксичну роль;

  • формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні;

  • формувати вміння добирати , групувати, узагальнювати вивчене;

  • розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість,

творчі здібності учнів, орфографічну грамотність;

  • сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу;

  • розвивати імпровізаційне мовлення відповідно до ситуації спілкування, також уміння створювати висловлювання , використовуючи різноманітні засоби виразності мови;

  • виробляти внутрішню потребу здобувати знання й удосконалювати комунікативні вміння;

  • пробуджувати в семикласників позитивні моральні якості : почуття колективізму, взаємопідтримки, наполегливості.

  • удосконалювати мовну компетентність – розвивати орфографічну й пунктуаційну увагу;

  • підвищувати соціальну компетентність – уміння співпрацювати з іншими

  • удосконалювати навички самостійної роботи;

  • прививати учням сталий інтерес до навчання;

  • заохочувати учнів до вивчення української мови;

  • виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство, повагу історії українського народу, звичаїв і традицій свого народу, усної народної творчості.


Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого, урок- практикум.
Форма проведення: урок – ярмарок
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Методи роботи: „Мікрофон", „Сенкан", «Асоціативний кущ», робота в малих групах, в парах, гра «Пошук», «Доміно», «Світлофор»

Обладнання: опорні конспекти «Дієслово», дидактичний ілюстративний матеріал, комп’ютер, презентація, музичний супровід, відеоелементи українського ярмарку,





Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання. Доброго ранку, вам!

Доброго ранку, нам!

Доброго ранку, всім!

Ми радо гостей в своїм класі вітаєм,

Щастя й здоров’я усім вам бажаєм.

Учитель. Гості наші вмостилися,

Діти їх роздивилися,

Привіталися, усміхнулися,

І до мене повернулися.


- Спочатку сідають – ніжність і краса нашого класу, потім – сила і мужність класу.

- Скажемо гостям на який урок ми їх запросили (на урок української мови).


УЧИТЕЛЬ: Доброго дня! Шановні діти, давайте розпочнемо наш урок з перевірки вашої емоційної готовності, адже будь-яка справа буде вдалою, принесе насолоду та користь, якщо її розпочати з гарного настрою. Допоможе нам у цьому кольорова веселка. Оберіть колір, який вам найбільше подобається саме зараз, прикріпіть його на картках настрою


Картка настрою:


У давніх літописах райдугу називали «райською дугою». Її народження вважалося добрим знаком, люди ототожнювали появу веселки з приємною перспективою на майбутнє. Якщо вашим вибором є зелений та блакитний колір, то ви готові до розв’язання серйозних завдань. Ті з вас, хто обрав червоний колір, у цю хвилину насторожені, але здатні до «перетворення». Вибір синього та фіолетового кольорів свідчить, що під час роботи на занятті ви не тільки успішно впораєтеся з завданнями, а й виявите вміння творчо мислити. Жовтий та оранжевий колір свідчить про те, що ви готові до активної роботи. Нехай же на нашому занятті веселка засяє всіма своїми барвами!

Отож вдалого початку!

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
УЧИТЕЛЬ: Діти, ми закінчили з вами вивчати тему «Дієслово», яка входить до складу мовознавчої науки «Морфологія». Сьогодні у нас з вами урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх морфологічні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні. Адже попереду чекає контрольна робота, а підготовкою до цього випробування стане наш урок.
– Діти, ви добре знаєте, що будь-який шлях краще долати разом із друзями. І при цьому ми повинні дотримуватись певних правил поведінки. Серед запропонованих відповідей виберіть ті, які підійдуть нам сьогодні на уроці.
Умій слухати і чути.

Дотримуйся розпорядку дня. Поважай думку інших.

Будь активним. Загартовуйся.

Розважайся. Пиши і говори правильно.
– Сподіваюся, що ви будете дотримуватися цих правил.

– Бажаю вам успіху!


Тема уроку: узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово».

А епіграфом служитимуть слова:



«Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати. ».


  • Перед нами поставлені такі завдання: (слайд 3)

Поглибити (знання про дієслово як частину мови).

Формувати (уміння розпізнавати дієслово у реченнях).

Визначити (вид, спосіб, час … дієслів)

Розвивати (творчі здібності, спостережливість, увагу, пам’ять).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Сьогодні на уроці ми будемо виконувати важливу і цікаву роботу. Щоб досягти успіху,треба всім працювати дружно, з великим бажанням використовувати знання попередніх уроків.




З давніх-давен у багатьох народів відбувається так, що завершуючи яку-небудь серйозну справу, люди влаштовують або свято, або ярмарок. Я пропоную Вам провести не просто урок української мови, а урок «Український ярмарок», тому що ми з вами теж закінчили важливу справу-вивчення теми «Дієслово»





Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

Тут щедрі дарунки і саду, й городу,

Тут пісня і жарти — усім в нагороду.

Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,

Барвисті стрічки, рушники вишивані.

Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,

Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.

Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!


Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.

На ярмарку цінувалося все найкраще. На ярмарку нашому веселому все можна купити тільки за знання.

Скажіть, діти, а які дієслова ви почули у цьому вірші?



ІV. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів

УЧИТЕЛЬ:

Отож, якщо не всі з вас відвідували ярмарок, то прямо зараз ми туди поїдемо. Поїдемо скупитися. Їхати будемо двома возами, бо всі на один не вмістимось. Згода?


Благословилося на світ. Виткнулося заспане сонце, стьобнуло промінням по луках, по степах, по садках, по левадах.

І видко: аж-аж-аж гоп до того ліска, куди око дістане, дорогою вози потяглися... І кіньми, і волами, і коровами. І гарба, і воза, і возенята... З кучами з сіном, з соломою... А на возах і кури, і вівця скручена, і теля мекає, і порося верещить... А за возами — гей! цоб! цабе! н-н-но! на ярмарок.



(Остап Вишня)
Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде перевірка ваших знань про дієслово


  1. Вправа „Теоретичні заморочки”.(на комп’ютері)

Самостійна незмінна частина мови – самостійна змінна частина мови.

Доконаний вид.

Неперехідні дієслова.

ознайомившись із теоретичним матеріалом, який знаходиться на слайдах, ви повинні виправити помилки або доповнити, якщо це необхідно, певну схему.



Наказовий.

Ум. сп. – рід.

Нак. сп. – особа.






І – 3 ос. мн. – уть, ють.

ІІ – ать, ять.

Інші члени речення.


V. Повторення й усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
УЧИТЕЛЬ: (слайд 9).

От і приїхали ми нарешті на ярмарок. І кого ж тут немає! І чого ж тут тільки не побачиш! І не протовпишся: той торгує, той купує, той божиться, той прицінюється. Але ми з вами якось проберемось крізь натовпи і все роздивимось. А дорогою ще й запишемо, кого і що продають.

А що ще відбувається на ярмарку!!! Ось послухайте!!!

Учні закривають очі, слухають музику, відпочивають.



Аудіозапис «Ярмарок».

Звучить музика

Діти, у нас сьогодні узагальнюючий урок з теми «Дієслово» і за традицією на узагальнюючих уроках ми з вами працюємо в підсумкових зошитах, тож отримайте їх, будь ласка, відкрийте та запишіть у них число, класна робота.

Ваше перше завдання вже записане на листочку. Виконайте його.


  1. Лови помилку!”. Знайдіть і виправте помилки в правописі слів.

Читаєш, пишеш, мудруєш, любиш, знаєш, намагаєшся, прагниш , сповідуєшся, роздивляєшся, переконуєш, дзвониш, пишиш, дивуєш, дивуїться, прагне, дивицця, збирається, озирається, в’яне, ріж, стань, вдар, принеси, забери, передай, лізь, кинте, їжте, несіть.

Подивіться на монітор і ще раз перевірте і запам’ятайте правильність написання цих слів.



  1. «Кодований диктант».

Я читаю текст, а ви записуєте не слова, а цифри: якщо почули дієслово І дієвідміни –пишете цифру 1, а якщо ІІ – цифру 2.

Дієслово – слово діє:

Ходить, робить, носить, сіє,

Слово плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Вірить, любить і жаліє,

Не злословить, не лукавить,

Серця ближнього не ранить.

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне,

Слово любе, слово рідне.


Перевірте, чи правильно ви виконали завдання. Правильні відповіді на моніторі. При необхідності виправте помилки.





  1. Робота біля дошки. Словниковий диктант

Діти по черзі біля дошки записують дієслова, які диктує вчитель, і пояснюють їх правопис. Орфограму підкреслити і пояснити.
Неславити, недобачати, не підкорятися, ненавидіти, не прожити, співаєш, ходиш, сядьте, бережеш, нехтувати, радишся, здається, дзвонять, вкривається, здобудеш, сфотографував би.




  1. Робота з текстом.

А тепер давайте ознайомимося із звичаями, які були на ярмарку, та знайдемо у тексті дієслова і виділимо їх прямо в тексті.
(Учні працюють з друкованими текстами на листочках, підкреслюючи олівцем дієслова.)

На ярмарку кожен має своє місце. Он натовп зібрався: божого старця слухають. Сидить сивий дід-каліка та й на кобзі грає. А поруч нього малий хлопець — сирота, худий та босий, шапчину тримає для мідяків.! А он далі циган до дядька причепився, божиться, шельма, і жінкою, і дітьми та проклина свою душу, і батька, і матір, щоб стару кобилу продати замість молодої, здорової. А отам знову галас учинився: якийсь волоцюга потяг у баби мішок з грушами.

А он, дивіться, поспішають перекупки з паляницями, з бубликами, з пиріжками, з печеним м'ясом. А перед веде Явдоха Колунайчиха — мордата, рум'яна молодиця. А балакуча вона яка! Над усіма бабами верховода. І всі її слухають. Та нехай би не послухала її яка, зараз же нещастя на бідолаху нашле: або свиня бублики похвата, або собака м'ясо викраде, або п'яниця якийсь спіткнеться та олію виверне, а вже даром не пройде. От Явдоха взяла з чужої торби паляницю й кинула проти сонця. Котилася тая паляниця, котилася, а де впала, там Явдоха сама з своїм товаром сіла, а молодиць розсадила, де якій по черзі припало. А чужу паляницю, що нею ворожила, Явдоха тихцем підняла та між свої булки положила...

(Г. Квітка-Основ'яненко)


Які дієслова знайшли, зачитайте їх. Визначте час дієслів. А зараз перша група знайде дієслова доконаного виду, а друга – недоконаного. Діти, а давайте знайдемо які дієслівні фоми ще є в цьому ж тексті. А чим дієслово виступає в реченнях?

  1. « Музичний диктант »




УЧИТЕЛЬ: як ярмарок веселий триває, так пісня народна усюди лунає. Пропоную послухати пісню «Ой раз молода на базар ходила» вона не нова. Випишіть з неї всі дієслова. Визначите дієвідміну та вид дієслів.

ПЕРЕВІРКА

Ходила (ІІ д., недок. в.), купила (І д., док. в.), наварила (ІІ д., док. в.), запросила (ІІ д., док. в., ), бере (І д., недок. в.), поглядає (І д., недок. в.), не цілує (І д., недок. в.), не милує (І д., недок. в.), не пригортає (І д., недок. в.), моргає (І д., недок. в.).

УЧИТЕЛЬ: Як ви визначали дієвідміну? Які закінчення має І та ІІ дієвідміни? На які питання відповідають дієслова доконаного та недоконаного видів?

Так багато всього на ярмарку, і не перелічиш!

Ярмарок починається ще за воротами, продається тут усе: коні, корови, вівці, кози, сани, горшки, миски, хустки, спідниці, гвіздки, молотки, ножиці. І таке все свіже, гарне та смачне на ярмарку: свинина, городина, ковбаса, риба, мед. Аби ваші гроші!

А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече, усі разом розказують і ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча, погубивши матерів, пищать. Мабуть, і на тому світі той галас чути!

— А чому і нам не повеселитися?
Фізкультхвилина

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати.




Фізкультхвилинка (під музичний супровід)
Два прихлопи, три притопи,

На носок, на каблучок,

Руку вліво, руку вправо.

Ми танцюєм козачок.

Раз присядем, два присядем.

Настрій гарний.

Покрутились, повертілись –

І тихенько всі усілись.




  1. Творче завдання.

Діти, наступне завдання творче. Ви на ярмарку. Складіть невелику розповідь про свої відчуття від ярмарки, використовуючи тільки дієслова.

УЧИТЕЛЬ: я теж прочитаю як про це говориться в художній літературі

На ярмарок! Ідуть, ідуть, ідуть, ідуть. Розливається людська строката річка... Людсько-коров'ячо-волячо-кінсько-овеча маса розливається, розпливається… Захряс майдан... І все це ворушиться, дихає, говорить, кричить, лається, мукає, мекає, ірже, гигикає, ремиґає, позіхає, кувікає, хреститься, заприсягається, кудкудакає, квокче, грає на гармонії, на скрипці, п'є квас, їсть тараню, «будькає», лускає насіння і крутиться на каруселі... кружляє…



  1. Поетичне завдання

Діти, ви склали чудові розповіді, використавши лише дієслова. Скажіть, а чи вам було зрозуміло з цих розповідей? А чому?

А скільки рим можна скласти за допомогою дієслів! Спробуйте написати строфи з дієслівними римами.



Рими:

бринів – полонив

поміркую – намалюю

кружляє – лунає

летіли-манили

курличе – кличе

говорили-шепотіли

дзюркотить – веселить

мріє – зеленіє

співатимуть – прохатимуть



УЧИТЕЛЬ:

Продовжимо творчо мислити. Давайте спробуємо скласти сенкани про дієслово



ЗРАЗОК.

Дієслово.

Величне. Сильне.

Керує, надихає, контролює.

Відповідає за граматичні дії.

Справжній «Геракл».






  1. «Ви нам слово – ми вам десять» (індивідуальні завдання)

За одну хвилину записати якомога більше:
дієслів минулого часу;

дієслів теперішнього часу;

дієслів майбутнього часу;

дієслів доконаного виду;

дієслів недоконаного виду;

дієслів І дієвідміни;

дієслів ІІ дієвідміни;

дієслів умовного способу;

дієслів наказового способу.

УЧИТЕЛЬ:

І чого тільки немає на ярмарку? Кажуть, що є кожухи нижче п'ят, щоб за собою підмітати сніг, і коротенькі, обшиті смушком кожушки для дівчат, і свитки, і чоботи різних фасонів, і постоли, які сміються усіма зморшками, і шапки, як стіжки, і рукавиці, і циганські сережки з червоного золота... Чого тільки не було на ярмарку з наїдків і напоїв, але найголовніше, що завжди супроводжувало українців - це сало. Адже сало — це не просто продукт харчування. Сало – це візитна картка українця. Це своєрідна реліквія та невід'ємна складова української культури. Про нього складено пісні, приказки, анекдоти. Окрім того, сало має дуже багато корисних речовин. І українська любов до цього продукту – безмежна. Ось послухайте, подивіться і переконайтеся в цьому самі.



Відео про сало

Завдання 10. Я недарма показала вам це «смачне» відео, діти. Ваше наступне завдання скласти асоціативний кущ до слова сало з дієслів. Отож що можна робити з салом???

Поки ви міркуєте що можна зробити з цим національним продуктом, наші гості зможуть це зробити насправді. Прошу смакуйте….



Роздати сало

Будь ласка, зачитайте свої асоціації. То ж що можна робити із салом???







  1. Завдання на уважність

– Я пропоную вам переглянути уривок із мультфільму. А потім ви на основі побаченого запишіть якомога більше дієслів. На виконання завдання вам дається 1,5 хвилини. А потім перевіримо, яка з груп була уважнішою і краще виконала завдання.


УЧИТЕЛЬ:

Ярмарок закінчувався. Хто спродався, хто скупився — всім час додому. Ми з вами теж скрізь побували, всього скуштували, залишилось лише зробити морфологічний розбір дієслова


12. Вправа «Морфологічний розбір» (вірш на дошці)

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Тільки камінь має.

(С.Воробкевич)



Допоможе схема на моніторі

Забуває – дієсл., забути, недок.вид, перех., дійсн. Сп., теп.час, 3 ос., одн., І дієв., присудок.



ІV. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів

УЧИТЕЛЬ:

Усе на світі мас свій кінець. Закінчується і ярмарок. Тече річка селянських возів додому. А там чекають рідних, які повертаються, напевно, з подарунками, й звучить у кожній хаті радісний сміх.

Так, дійсно не було жодного українця, який би пішов з ярмарку з пустими руками. То і ми вам, дорогі гості, не дозволимо. На згадку про наш ярмарок візьміть, будь ласка, ці подарунки.
УЧИТЕЛЬ: Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Ви відповідали багато, ви - молодці, показали чудові знання.

Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати. Усе, що ви придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ".



Оцінювання

Узагальнююча бесіда

УЧИТЕЛЬ:

- Діти, чи вдалося вам скупитися?

- З чим ви повернулися з ярмарку?

- Діти, оцініть свою роботу на уроці. Чи задоволені ви своїми відповідями?

(Слово учням)


- Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку.

МЕТОД „МІКРОФОН"



  • Я зрозумів...

  • Мене здивувало...

  • Я збагатився інформацією про...

        • Мене зацікавило повідомлення про...

        • Я ніколи раніше не чув про...

        • Я зумів

        • Я знав

        • Найбільші труднощі я відчув

        • Мені б хотілося ще …




V. Домашнє завдання

Підготуватися до написання тестової контрольної роботи з теми «Дієслово».



Написати відгук про урок, використовуючи дієслова.
То ж не забувайте традицій нашого народу, любіть та примножуйте українську калинову мову
На доброму ярмарку ми побували,

Одні продавали, другі купували.

Співали, сміялися ще й жартували.

На цьому слові - бувайте здорові!






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка