Узагальнення позитивного досвіду з питань правової освіти в комунальній обласній спеціалізованій школі-інтернат ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей»



Скачати 254.42 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір254.42 Kb.


Узагальнення позитивного досвіду з питань правової освіти

в комунальній обласній спеціалізованій школі-інтернат ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей»

Питанням проведення заходів спрямованих на правову освіту учнів в комунальній обласній спеціалізованій школі-інтернат ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей» приділяється значна увага та проводиться відповідна робота.

Головною метою діяльності Багатопрофільного ліцею є створення умов для навчання талановитої, обдарованої молоді, залучення її до систематичної науково дослідницької, пошукової експериментальної роботи.

Головними завданнями Багатопрофільного ліцею є:

забезпечення реалізації права громадян на здобуття підвищеного рівня загальної середньої освіти відповідно до навчальних програм Багатопрофільного ліцею;

формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань, наукового світогляду;

створення умов для оволодіння системою наукових знань про природу, людину, суспільство, культуру та творчого, індивідуального, духовного і фізичного розвитку учня;

задоволення потреб учнів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації;

виховання любові до України, поваги до народних традицій і звичаїв, національних цінностей українського народу, а також інших народів і націй;

виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності.

Тривалість уроків у Багатопрофільному ліцеї становить у 8-11 класах 45 хвилин.

Навчально-виховний процес у Багатопрофільному ліцеї може здійснюватися за різними формами (уроки, лекції, лабораторно-практичні, семінарські заняття, диспути, навчально-виробничі екскурсії тощо) і поєднуватися із науково-методичною, науково-дослідною та експериментальною роботою. Поряд з традиційними методами і формами, широко використовуються педагогічні новації, нові технології навчання.

Згідно соціального паспорту установи, за станом на 05.09.2014, в закладі навчалося 119 учнів, з них: дітей-сиріт – 1, дітей-напівсиріт – 14, дітей з неповних сімей – 10, позбавлені батьківської опіки – 2, з малозабезпечених сімей – 52, багатодітних сімей – 28, дітей чорнобильців – 4, обдарованих дітей – 3, переселенців – 5.

Директор Багатопрофільного ліцею – Семанюк Марина Костянтинівна, працює на посаді з 2012 року (наказ Міністерства освіти України від 06.06.2012 № 231-к), закінчила у 1989 році Івано-Франківський педагогічний інститут ім. В. Стефаника, історичний факультет спеціальність «Суспільствознавство»; у 1989 Чернівецький державний університет ім. Ю. Федьковича, юридичний факультет, спеціальність «Правознавство», у 2003 році Академію державного управління при Президентові України за спеціальністю «Магістр права державного управління».

У березні 2013 року Семанюк Марина Костянтинівна проходила підвищення кваліфікації як директор загальноосвітнього навчального закладу та вчитель історії і правознавства в Інституті післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області (свідоцтво від 22.03.2013 № 1187).

За особистий внесок у розвиток та розбудову громадянського суспільства в Україні нагороджена дипломом учасника Всеукраїнської програми «Ювіляри України. Події та особистості ХХІ століття»; на Крайових зборах керівників закладів освіти Чернівецької області нагороджена грамотою Департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації за вагомий особистий внесок у розвиток освітньої галузі краю, сумлінну самовіддану працю, високий професіоналізм; дипломом за участь у запровадженні європейських стандартів превентивної освіти; дипломом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу «Моральний вчинок»; подякою Інституту інноваційних технологій та змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації колективу комунальної обласної спеціалізованої школи-інтернату ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей» за високоякісне забезпечення організації та проведення ІV етапу І Всеукраїнської учнівської олімпіади з румунської мови та літератури тощо.

Заступник директора з навчально-виховної роботи – Мельник Лариса Анатоліївна, працює на посаді з 08.04.2014 року. Закінчила у 1986 році Чернівецький державний університет ім. Ю. Федьковича, спеціальність «Географія».

Підвищення кваліфікації Мельник Лариса Анатоліївна як вчитель географії проходила в Інституті післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області 30.09.2013 по 18.10.2013.

Заступник директора з виховної роботи – Молошак Анастасія Василівна на посаді з 02.09.2013. Закінчила у 2012 році Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, спеціальність «Політологія».

Підвищення кваліфікації Молошак Анастасія Василівна на посаді заступника директора з навчально-виховної роботи Багатопрофільного ліцею проходила в Інституті післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області з 07.04.2014 по 25.04.2014.

Практичний психолог Багатопрофільного ліцею Яновська Тетяна Іванівна, на посаді з 08.11.2010. Закінчила у 1993 році Луцький Державний педагогічний інститут, практична психологія в системі освіти, кваліфікація «Психолог-практик».

Підвищення кваліфікації Яновська Тетяна Іванівна на посаді практичного психолога Багатопрофільного ліцею проходила в Інституті післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області з 24.11.2014 по 12.12.2014.

Соціальний педагог спеціаліст І категорії Багатопрофільного ліцею – Лазарюк Ірина Костянтинівна, на посаді з 09.01.2014 року. Закінчила у 2010 році Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича та здобула кваліфікацію «Соціального педагога»

Підвищення кваліфікації Лазарюк Ірина Костянтинівна на посаді соціального педагога Багатопрофільного ліцею проходила в Інституті післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області з 24.11.2014 по 12.12.2015.

Однією з форм підвищення кваліфікації працівників закладу є кур­сова перепідготовка вчителів, яка відбувається планово з урахуванням побажань педагогічних праців­ників щодо змісту і форм проходження курсів один раз на п'ять років при Чернівецькому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти вчителів.

Основним документом, що регулює навчально-виховний процес, є робочий навчальний план, що складається на основі Типових навчальних планів, розроблених та затверджених Міністерством освіти і науки України, із конкретизацією варіативної частини і визначенням профілю навчання.

У Багатопрофільному ліцеї наявний робочий навчальний план на 2014/2015 навчальний рік, який затверджено на засіданні педагогічної ради Комунальної обласної спеціалізованої школи-інтернат ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей» (протокол від 29.08.2014 №1).

У вигляді додатків до робочого навчального плану додаються розклад уроків (щоденний, тижневий) та режим роботи (щоденний, річний).

Відповідно до робочого навчального плану педагогічні працівники Багатопрофільного ліцею добирають програми, підручники, навчальні посібники, а також науково-методичну літературу, форми, методи, засоби навчальної роботи, які мають забезпечувати виконання статутних завдань та здобуття освіти на рівні державних стандартів.

Навчально-виховний процес забезпечується 24 педагогами та 6 вихователями, з них 5 спеціалістів вищої кваліфікаційної категорії.

З метою організації правоосвітньої та правовиховної роботи упродовж періоду, що перевіряється, видавалися такі накази:

- «Про організацію гурткової та позакласної роботи у 2014/2015 навчальному році»;

- «Про формування здорового способу життя учнів і заборону тютюнопаління в ліцеї»;

- «Про невідкладні заходи щодо запобігання дитячому дорожньо-транспортному травматизму»;

- «Про створення ради профілактики правопорушень серед учнів ліцею»;

- «Про проведення відкритих змагань з військово-патріотичної гри «Джура» серед учнів ліцею»;

- «Про організацію та проведення тижня історії та правознавства»;

- «Про виконання плану заходів щодо відзначення Дня Соборності України»;

- «Про підсумки виховної роботи у І семестрі 2014/2015 навчальному році»;

- «Про заходи безпеки при виявленні підозрілих вибухонебезпечних предметів»;

- «Про проведення предметного тижня національно-патріотичного виховання та фізичної культури»;

- «Про відзначення Дня пам’яті та примирення і Дня Перемоги над нацизмом у Європі» та інші.

Забезпечується участь учителів у роботі методичних об’єднань, педагогічних науково-практичних семінарах, конференціях та інших заходах обміну передового педагогічного досвіду, організованих управлінням освіти Чернівецької міської ради, Департаментом освіти і науки, молоді і спорту Чернівецької облдержадміністрації.

Основною формою управління ліцеєм на демократичних засадах є педагогічна рада ліцею - вищий колегіальний орган управління, де відбувається колективна рефлексія шкільного життя, виявлення резервів для вдосконалення навчально-виховного процесу, вироблення стратегій розвитку.

Основними завданнями педагогічної ради ліцею є організація планомірного розвитку освітнього процесу, його колективне вивчення, обговорення та реалізація прийнятих рішень.

Під час засідань педагогічних рад ліцею використовуються сучасні технології та інформаційно-комунікативні засоби навчання.

Упродовж періоду, що перевіряється, на засіданнях педагогічна рада розглянула такі питання:

- про виконання річного плану роботи ліцею у І семестрі;

- про виконання прийнятих наказів та рішень;

- про стан методичної роботи у І семестрі;

- стан роботи спортивних секцій, гуртків з розвитку творчих здібностей та формування здорового способу життя;

- про роботу класних керівників;

- виконання плану виховної роботи;

- рейтинг навчальних досягнень учнів;

- співпраця з батьківським комітетом.

Поряд з іншими розглядалися питання, зокрема:

- про аналіз навчально-виховного процесу ліцею за 2013-2014 навчальний рік та стратегічні завдання педагогічного колективу на 2014-2015 навчальний рік;

- про затвердження плану роботи бібліотеки, психологічної та соціальної служби на 2014-2015 навчальний рік;

- про організацію роботи з безпеки життєдіяльності, охорони праці учасників навчально-виховного процесу;

- про затвердження Положення ради профілактики правопорушень;

- про аналіз навчальних досягнень учнів ліцею за І семестр поточного навчального року в порівнянні з результатами минулого року.

Наявна книга протоколів педагогічної ради, яка прошита, пронумерована та скріплена печаткою. Засідання відбулися 21.01.2014, 13.06.2014, 16.06.2014, 29.08.2014, 04.11.2014, 29.01.2015, 19.03.2015.

Упродовж періоду, що перевірявся, проводились наради при директорові, на яких розглянуто наступні питання:

- про організацію процесу навчання;

- про планування навчально-виховного процесу та методичної роботи ліцею;

- про забезпечення учнів підручниками;

- про організацію стану ведення класних журналів, особових справ учнів, алфавітної книги;

- про організацію соціально-педагогічної підтримки учням і сім’ям, які потребують особливої уваги;

- про організацію роботи щодо попередження дитячого травматизму;

- про проведення контролю знань учнів;

- про організацію проведення атестації вчителів ліцею;

- про дотримання дисципліни та порядку в ліцеї;

- про результати вступного моніторингу навчальних досягнень з основ правознавства;

- про організацію роботи педагогічного колективу щодо профілактики правопорушень серед учнів ліцею;

- про здійснення мотивації на уроках правознавства;

- про підсумки військово-патріотичного виховання;

- про звіт ради «Батьки дітям» про використання батьківських коштів;

- про планування навчально-виховного процесу на ІІ семестр;

- про проведення місячника правоосвітньої та правовиховної роботи.

Наявна книга протоколів нарад при директорові, яка прошита, пронумерована та скріплена печаткою. Наради відбулися 25.08.2014, 09.09.2014, 30.09.2014, 09.10.2014, 13.10.2014, 10.11.2014, 17.11.2014, 19.11.2014,10.12.2014, 17.12.2014, 15.01.2014, 15.01.2015, 28.01.2015, 19.02.2015, 02.03.2015, 02.03.2015, 12.03.2015, 24.03.2015.

Розклад уроків на 2014/2015 навчальний рік, затверджений директором М. Семанюк та погоджено начальником Чернівецького міського управління державної санепідемстанції у Чернівецькій області Н. Клімчук.

Забезпечено ведення класних журналів.

«Правознавство» викладається вчителем історії та правознавства Ворощуком Богданом Васильовичем, який працює на посаді з 03.09.2013 року. Освіта вища, у 2010 році закінчив Чернівецький національний університет імені Ю.Федьковича за спеціальністю «Історія».

«Правознавство» викладалося у 9-х класах 35 годин на рік, по 1 годині в тиждень, вивчалося 54 учнями у 2013/2014 н.р., (у 2014/2015 н.р. – 61 учнем).

«Правознавство», що викладається в 10 класах 35 годин на рік, 1 година в тиждень, у 2013/2014 н.р. десятого класу не було, (у 2014/2015 н.р. – 46 учнями).

Предмет «Правознавство» викладається у 9 класі (за підручником «Правознавство. Практичний курс», автори: Пометун О.І., Ремех Т.О. ) та в 10 класах (за підручником «Правознавство», автори: Гавриш С.Б., Сутковий В.Л., Філіпенко Т.М.).

Рівень навчальних досягнень учнів з правових дисциплін у 2013/2014 навчальному році відображає наступна таблиця:


№ з/п

Предмет

Клас

Середній бал

1.

Правознавство

9-А

8,8

2.

Правознавство

9-Б

9,3

3.

Правознавство

9-В

9,0

4.

Правознавство

не було



Рівень навчальних досягнень учнів з правових дисциплін за І семестр 2014/2015 навчального року відображає наступна таблиця:




№ з/п

Предмет

Клас

Середній бал

1.

Правознавство

9-А

8,3

2.

Правознавство

9-Б

7,6

3.

Правознавство

9-В

7

4.

Правознавство

10-А

8,3

5.

Правознавство

10-Б

7,5

Підручниками з предмету «Правознавство» учні ліцею забезпечені в повному обсязі.

В приміщені  школи  розміщені  тематичні стенди:

- «Державна символіка України»;

- «Права та обов’язки учнів»;

- «Права дитини».

У викладача правознавства наявні конспекти занять, посібники, тематичні папки, методичні розробки сценаріїв, програми заходів правоосвітнього та правовиховного характеру, які підтримуються в контрольному стані, наприклад:

- плани-конспекти уроків з правознавства для 9 класів;

- що таке правила та як вони виникають;

- право. Норми права. Правовідносини;

- людина і закон;

- що таке закон;

- підзаконні акти та їх значення;

- правомірна поведінка. Порушення та юридична відповідальність;

- що таке Конституція?;

- доповідь на тему: «Формування прав і обов’язків учнів в процесі викладання суспільних дисциплін»;

- розроблені мультимедійні уроки;

- дидактичні матеріали (юридичні задачі, тести);

- позакласний захід «Права дитини в Україні».

Наявна тека з матеріалами для проведення конкурсів і турнірів на знання з правознавства та розробки сценаріїв з правоосвітньої роботи.

Наявний наказ від 30.09.2014 №116 «Про початок занять у БМАНУМ» та від 07.10.2014 № 124 «Про участь у посвяті у слухачі БМАНУМ» відповідно до якого учні взяли участь у посвяті у слухачі Буковинської Малої академії наук, яка відбулася 08.10.2014 в Чернівецькому національному університеті, які успішно склали вступні іспити і стали слухачами БМАНУМ, в тому числі з правознавства 1 учень (1 курс) та 5 учнів (2 курс).

В навчальному закладі діє гурток «Юридичний всеобуч», який очолює директор Багатопрофільного ліцею Семанюк Марина Костянтинівна, у якому беруть участь сімнадцять учнів 10-х класів.

Метою діяльності гуртка є підвищення загального рівня правової культури та набуття школярами необхідного рівня правових знань, формування в них поваги до права.

Дану мету передбачається досягти шляхом:

- органічного поєднання правової освіти із застосуванням на практиці отриманих знань та навичок;

- розроблення тематичних газет з правових питань учнями ліцею;

- поліпшення умов для здійснення творчої, благодійної та іншої суспільно-корисної діяльності ліцеїстів у сфері правової освіти;

- забезпечення відкритості правової інформації, доступу всіх учнів до її джерел;

- систематичного і безперервного поширення серед школярів знань про державу та право шляхом оприлюднення інформації на сайті ліцею та проведенням відкритих лекторіїв із використанням мультимедійних технологій.

Діяльність правового гуртка спрямована на виховання правосвідомого громадянина, шляхом використання різних форм правоосвітньої та правовиховної роботи, а саме:

засідання «круглих столів» – проводяться для спільного обговорення актуальних питань правової теорії і практики;

навчальні практикуми - проводяться для формування практичних навичок оволодіння окремими видами юридичної діяльності, вдосконалення навичок соціальної комунікації;

консультації з навчально-юридичних питань проводяться з метою ознайомлення зацікавлених осіб із актуальною правовою інформацією;

вікторини з правових знань проводяться для визначення рівня обізнаності учнів у питаннях правової освіти;

юридичні брейн-ринги (інші типи інтелектуальних ігор) орієнтовані на вдосконалення системи правових знань і навичок нестандартного відтворення навчального матеріалу.

Використання вказаних форм роботи при проведенні правоосвітніх та правовиховних заходів дає можливість членам гуртка безпосередньо співставити одержані правові знання з конкретними формами поведінки, набути нових знань з різних галузей права, проаналізувати конкретні правові ситуації та самостійно здійснити пошук шляхів їх вирішення.

Керівником гуртка «Юридичний всеобуч» застосовуються різноманітні форми і методи навчання та виховання серед яких: традиційні і нетрадиційні уроки з використанням інтерактивних методик, ділових ігор, тренінгів, вечорів пізнавального кіно, конкурсів, диспутів, роботи лекторію тощо. Для вироблення навичок аналізу ситуацій, учні розв’язують юридичні задачі, обговорюють відомі їм із власного життєвого досвіду, засобів масової інформації, творів літератури та мистецтва, ситуації правового характеру.

Наявні підтверджуючі лекційні матеріали, зокрема: «Що означає бути громадянином держави?», «Конституційні права і свободи людини і громадянина», «Право на освіту в Україні», «Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави», «Право власності», «Цивільно-правові договори», «Захист особистих немайнових і майнових прав», «Спадкове право», «Як успадкувати майно», «Захист прав споживачів», «Споживачі та їхні права», «Сім’я і шлюб», «Права та обов’язки батьків і дітей», «Як держава захищає права дітей?», «Право на працю в Україні», «Трудовий договір», «Як закон регулює працю неповнолітніх» тощо.

Учні Багатопрофільного ліцею упродовж періоду, що перевіряється участь в олімпіадах з правознавства не брали.

Колективом вчителів проводиться робота з питань виховання громадської свідомості учнів, формування патріотизму, громадянських і конституційних обов’язків, поваги до державних символів України, національної ідеї, виховання економічної, естетичної, правової культури учнів, яка органічно вписується у зміст і методику навчальної і позаурочної роботи, в організацію життєді­яльності школярів.

Як позитив, слід зазначити, що протягом періоду, що перевіряється, були проведені зустрічі-бесіди, зокрема:

з 29.09 по 10.10.2014 проводили благочинні акції на підтримку учасників АТО (діти писали листи, малювали малюнки, збирали кошти аби віддячити бійцям).

24.11.2014 «Торгівля людьми – це злочин!» лекція для учнів 10-х класів під час зустрічі із представником Вінницької обласної молодіжної громадської організації Молодіжний центр «Форум»;

02.12.2014 прочитано лекцію-практикум представниками відділу виконавчої дирекції державного фонду соціального страхування від нещасних випадків і професійних захворювань на виробництві, відділу пожежної безпеки Управління державної служби з надзвичайних ситуацій, а також провідним фахівцем з охорони праці та безпеки життєдіяльності комунальної установи «Групи моніторингу системи освіти, господарського обслуговування та аудиту установ освіти області»;

17.01.2015 відбувся літературний вечір-зустріч на тему «Єдина Україна» приурочений до Дня соборності України;

13.02.2015 відбулася зустріч з ветеранами Афганістану, під час якої ветерани провели урок історії;

з 16 по 20.03.2015 проходив тиждень військово-патріотичного виховання, протягом якого в навчальному закладі відбулись тематичні заходи спрямовані на виховання патріотизму, громадських, конституційних обов’язків, поваги до державних символів України;

15.04.2015 екскурсія в міський центр зайнятості;

21.04.2015 зустріч з представниками центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді на тему: «Правова освіта школярів. Права, обов’язки та відповідальність»;

21.04.2015 круглий стіл «Закон і ми»;

28.04.2015 круглий стіл «Я громадянин України»;

22.04.2015 година спілкування на тему: «Суд над шкідливими звичками» та інші.

З метою профілактики правопорушень традиційним стало проведення місячників правоосвітньої та правовиховної роботи, тижня історії та права, індивідуальних бесід, анкетування, проведення засідань Ради профілактики правопорушень тощо.

З 08 по 12 грудня 2014 року проходив Тиждень історії та права, упродовж якого проведено заходи, зокрема:

- оголошення графіку, вибір капітанів команд;

- виставка юридичної літератури;

- конкурс малюнків та стіннівок на тему «Історія нашими очима»;

- турнір з правознавства між учнями 9-х та 10-х класів;

- протягом тижня на уроках правознавства учні 9-х та 10-х класів розв’язували юридичні задачі, попередньо з ними ознайомившись.



В рамках місячника правоосвітньої та правовиховної роботи, який тривав з 11 по 27 лютого 2015 року відбулися наступні заходи:

- День пам’яті воїнів-афганців «Афганістан болить в моїй душі»;

- зустріч із воїнами-афганцями;

- класні години;

- вечір старшокласників до Дня святого Валентина;

- виховний захід на тему: «Ти така чудова, українська мова!»;

- організовувалися екскурсії містом до місць пов’язаних з історією та культурою українського народу;

- відбулося засідання учнівського парламенту ліцею.

З метою підвищення рівня правових знань учнів Багатопрофільного ліцею, формування високої правової культури та правосвідомості, поважного ставлення до законів і моральних норм суспільства, попередження злочинності та правопорушень серед неповнолітніх, усунення причин і умов їх учинення з 01.04.2015 по 30.04.2015, в ліцеї проведено місячник правоосвітньої та правовиховної роботи в рамках якого відбулися наступні заходи:

- ознайомлення з планом проведення місячника правоосвітньої та правовиховної роботи;

- засідання Учнівського Парламенту Ліцею «Про прийняття участі у проведенні місячника правоосвітньої роботи»;

- тематичні години спілкування на теми: «Конвенція ООН про права дитини», «Я громадянин України»;

- лекція для дівчат 8-10 класів на тему: «Насильство проти жінок»;

- тематичні години спілкування на теми: «Суд над шкідливими звичками»; «Наркоманія, вживання алкогольних напоїв, їх вплив на злочинність»;

- зустріч з представниками відділу кримінальної міліції «Пустощі і кримінальна відповідальність» для учнів 8-10 класів;

- зустріч з представником центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді на тему: «Правова освіта школярів. Права, обов’язки та відповідальність»;

- екскурсія до міського центру зайнятості «Право на працю. Праця неповнолітніх»;

- перегляд фільмів на правову тематику;

- виставка тематичної літератури на тему: «Закон про тебе і для тебе»;

- міні-семінар для класних керівників «Загроза суїциду у дитячому середовищі»;

- проведено анкетування для учнів 8-10 класів на тему: «Як ти виконуєш свої обов’язки та поважаєш правопорядок і закон»;

- проведено акцію «Добро починається з тебе»;

- екскурсія в Чернівецький слідчий ізолятор.

Соціальний педагог та практичний психолог школи працюють відповідно до семестрових, річних, місячних і тижневих планів роботи.



Соціальний педагог проводить наступну роботу:

- оформлення соціальних паспортів класів, соціального паспорту ліцею;

- консультування батьків та осіб, які їх замінюють, з питань соціального захисту пільгових категорій дітей;

- відвідування сімей дітей пільгових категорій;

- організаційно-посередницьку роботу зі службами у справах неповнолітніх;

- вивчення індивідуальних психологічних якостей учнів, схильних до вживання алкогольних та наркотичних речовин;

- відвідування сімей, які потребують соціального захисту тощо.

Діяльність психолога спрямована на створення комплексної системи психологічних, психолого-педагогічних і психотерапевтичних умов, що сприяють успішній адаптації дітей, їх творчого розвитку й особистісному становленню в соціумі



Практичний психолог проводить:

- поетапну діагностику учнів;

- індивідуальну діагностику за запитом педагогів, батьків;

- заходи по формуванню психологічного клімату і соціального статусу школяра;

- індивідуальні консультації;

- корекцію властивостей особистості, що утруднюють продуктивну реалізацію здібностей та творчості;

- профілактику негативних проявів особистості.

В контексті корекційної роботи, що здійснювалася впродовж 2014 року, розроблено і впроваджено програму корекційно-розвивальної роботи з елементами арт-терапії «Самовдосконалення – запорука успіху» та програми на покращення психологічного клімату в колективі учнів та вчителів «Формування позитивного психологічного мікроклімату в учнівському та педагогічному колективах». Корекційна робота є комплексною, поєднує роботу з учнями, роботу з батьками та учителями, зокрема проведено семінари-практикуми для вчителів, тренінгові заняття, лекторії для батьків.

З метою профілактики негативних проявів і впливів була розроблена програма профілактичної роботи «Дитина в соціумі», яка включає місячники по профілактиці бездоглядності, злочинності, шкідливих звичок, ВІЛ, СНІДу, насилля, торгівлі людьми, прав дитини, підвищення життєвої мотивації.

На обліку в органах міліції учні закладу не перебувають.

В Багатопрофільному ліцеї щосереди діють «дні довіри», під час яких діти отримують консультації психолога, соціального педагога, вчителів, лікарів з проблемами виховання тощо.

У Багатопрофільному ліцеї проводились Дні безпеки, лекції, турніри, вікторини, бесіди, конкурси малюнків щодо профілактики дитячого травматизму під час дорожньо-транспортного руху, поведінки учнів на вулиці, в транспорті, на воді, при користуванні газовими та електроприладами.

В школі працює рада профілактики правопорушень, яку очолює заступник директора з виховної роботи, до її складу входять чотири члени, практичний психолог та соціальний працівник (наказ «Про створення ради профілактики правопорушень серед учнів» від 09.09.2014).

Діяльність Ради профілактики правопорушень серед учнівської молоді спрямовується на реалізацію заходів щодо попередження злочинів, вдосконалення способу життя учнів, що сприяють забезпеченню здоров’я та життя дітей, виявлення негативних змін у поведінці учнів, вивчення причин і умов, що сприяють скоєнню злочину, попередження їх подальшого розвитку, організацію змістовного дозвілля, поліпшення роботи з підлітками з девіантною поведінкою, надання їм допомоги в самовихованні.

Особливе місце в правовиховній роботі відведене індивідуальній роботі з підлітками, схильними до правопорушень, корекції їх негативних якостей, соціальній реабілітації, яка полягає у спільній роботі психолога, соціального педагога, класного керівника та заступника з виховної роботи, яка направлена на виявлення причин неадекватної поведінки учнів шляхом тестування та співбесід, проведення тренінгових занять з метою корекції поведінки та соціальної адаптації.

У системі правового виховання застосовуються бесіди, години спілкування, виховні години, в т.ч. інтерактивні методи: диспути, правові тренінги, «круглі столи», правничі ігри тощо.

Однією із найважливіших ділянок роботи педагогічного колективу є робота з батьками. Двічі на рік в навчальному закладі проводяться загальношкільні батьківські збори.

12.09.2014 обговорювалися питання про аналіз навчально-виховної діяльності ліцею за попередній рік та особливості навчально-виховного процесу в новому навчальному році, про організацію харчування учнів;

19.12.2014 обговорювалися питання про проблеми сімейного виховання та взаємозв’язку школи і родини, про результативність виховного процесу та взаємовідносини учнів з педагогами і батьками.

До загального виховного процесу залучаються батьки.



Основні напрямки роботи з батьками:

- загальношкільні батьківські збори «Про перспективи розвитку Ліцею, мета та завдання її діяльності»;

- вивчення умов родинного виховання школярів, соціально-професійного складу батьків;

- організація роботи педагогічного всеобучу для батьків «Родинна просвіта»;

- проведення Днів відкритих дверей з метою ознайомлення батьків з методикою роботи вчителів;

- бумеранг «Моя дитина - ліцеїст»;

- проведення Днів відкритих дверей з метою ознайомлення батьків з методикою роботи вчителів;

- сімейне коло «Як пережити складний вік ваших дітей»;

- анкетування «Чи досить добре ви уявляєте собі результати вашого виховання дітей?»;

- загальношкільні батьківські збори «Громадянське виховання дитини в сім’ї формування світогляду»;

- лекція «Батькам про права дитини»;

- зустріч батьків учнів 9-х класів з питань їхнього подальшого навчання;

- проведення Днів відкритих дверей з метою ознайомлення батьків з методикою роботи вчителів;

- тренінгові заняття з батьками «Професійний вибір вашої дитини»;

- проведення виставки «Світ захоплень нашої сім’ї»;

- анкетування: «Батьківські збори: погляди тат і мам».

Один раз на два місяці проводились класні батьківські збори, консультації-практикуми «Правила батьківської поведінки», які проводили класні керівники та вихователі із залученням вчителів соціально-психологічної служби. Першочерговими були обговорення питань успішності учнів, відвідування ліцею та дотримання правил поведінки та розпорядку дня. Обговорювалися теми зазначені у матеріалах батьківського всеобучу, зокрема:

- «Мобільний телефон. За і проти»;

- «Вчимося батьківської майстерності»;

- «Підлітковий вік та його особливості»;

- «Сімейна жорстокість: міф чи реальність»;

- «Правовий порадник для учнів та батьків»;

- «Любов – найкращий засіб виховання»;

- «Вчимося жити за законами здоров’я»;

- «Підсумки навчального року».

Здійснюються рейди у сім’ї учнів з метою: відвідування сімей учнів, які мають низький рівень навчальних досягнень, відвідування сімей важковиховуваних дітей.

Реалізація заходів передбачає вивчення ставлення батьків до педагогічного процесу, конфліктності в системі «сім’я – школа», наявності та ефективності спільної діяльності дітей та дорослих, школи та сім’ї.

Належне місце відводиться професійній самоосвіті педагогів. Кожний з них розробляє плани індивідуальної роботи за розділами:

- науково-теоретична підготовка за фахом;

- методична підготовка за фахом;

- пошук і підтримка талановитих дітей;

- питання дитячої психології;

- розширення загальнокультурного рівня.

Наявні індивідуальні методичні картки, листки самооцінювання, папки самоосвіти.

Наявний план роботи методичного об’єднання вчителів української філології та суспільно-гуманітарних дисциплін, затверджений директором ліцею М. Семанюк 09.09.2014 та погоджено заступником директора з навчально-виховної роботи Л. Мельник 09.09.2014.

Поряд з іншими розглядалися питання, зокрема:

- про ознайомлення з нормативними документами (навчальні плани, методичні рекомендації викладання дисциплін, оцінювання навчальних досягнень учнів);

- про обмін інформацією щодо рекомендацій затверджених управлінням освіти Чернівецької міської ради та методичними новинками.

- про обговорення рекомендацій Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області щодо змісту й обсягу завдань для проведення І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з предметів гуманітарного циклу.

- про виступи з теми: «Розв’язання ключових компетентностей учнів на уроках предметів суспільно-гуманітарних дисциплін»;

- звіт про результати І етапу предметних олімпіад, конкурсів.

- про аналіз результатів директорських контрольних робіт з предметів суспільно-гуманітарних дисциплін;

- про результати проведення ІІ етапу предметних олімпіад та інші.

При закладі функціонує бібліотека Багатопрофільного ліцею, яка є осередком інформаційної, бібліографічної та виховної роботи з дітьми, своєрідним методичним центром, де розгортається підготовка методичних розробок і авторських програм з навчальних предметів, розробка дидактичних матеріалів, позаурочна навчально-виховна робота.

Всі учасники навчально-виховного процесу мають можливість користуватися довідковою, навчальною, методичною та художньою літературою та мережею Інтернет. Під час організації навчально-виховних і культурно-масових заходів створюються тематичні виставки літератури. Підвищенню ефективності роботи бібліотеки сприяє створення тематичних папок за всіма напрямками навчально-виховного процесу, тематичних картотек, які використовуються учнями й вчителями.

У шкільній бібліотеці наявні кутки на такі теми: «Закон про тебе і для тебе», «Дитина має право», «Правова освіта».

У бібліотеці наявні:

- підручники «Правознавство. Практичний курс» авторів Пометун О.І., Ремех Т.О. (в наявності 1 примірник);

- підручники «Правознавство» авторів Гавриш С.Б., Сутковий В.Л., Філіпенко Т.М. (в наявності 60 примірників);

- підручник «Правознавство» автора Гавриша С.Б. (в наявності 25 примірників);

- книга для читання «Маленькі історії про великі істини. Права та свободи дитини» автора Гавриша С.Б. (в наявності 10 примірників);

- «Правовий статус дітей в національному законодавстві України» автора Калашнікова К.О. (в наявності 5 примірників);

- «Правова енциклопедія школяра» автора Головченка В.В. (в наявності 1 примірник);

- «Конституція України»: 1996 року видання (в наявності 25 примірників);

- «Конституція України»: 1998 року видання (в наявності 30 примірників);

Одним із джерел отримання інформації є періодичні видання. Багатопрофільний ліцей здійснює передплату періодичних видань, серед яких «Іменем закону», «Правопорядок Буковини», «Історія та правознавство».

Крім того, затверджено «Концепцію правоосвітньої та правовиховної роботи в комунальній обласній спеціалізованій школі-інтернат ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей» (протокол від 16.10.2014 р. № 2).

Правознавство викладається у кабінеті історії та правознавства, в якому розміщено методичні напрацювання, юридичну літературу та правовий куточок.

Учнівське самоврядування є універсальною формою активності учнів, яку можна з однаковим успіхом вважати як засобом життя учнівського колективу, так і прикладом творчої самореалізації особистості.

Для забезпечення ділового ритму життя, дисципліни і порядку, організації дозвілля, в Багатопрофільному ліцеї працює учнівське самоврядування, учнівський Парламент ліцею.

Головними завданнями учнівського самоврядування є формування та розвиток соціально-активної, гуманістично-спрямованої особистості, з глибоко усвідомленою громадською позицією, почуттям національної самосвідомості; виховання в учнів почуття власної гідності, самостійності, формування управлінських навичок.

Структура самоврядування школи виглядає наступним чином - Міністерства з питань:

- партнерства, толерантності та товариських відносин;

- захисту прав дітей та допомоги у проблемних ситуаціях;

- преси та інформації;

- екології, спорту та здорового способу життя;

- культури, дозвілля та духовного розвитку;

- освіти, дисципліни та порядку.

Відповідно до графіку засідань, учнівський парламент ліцею засідає першого понеділка кожного місяця, про що свідчать протоколи: від 08.09.2014 №1, від 06.10.2014 №2, від 03.11.2014 №3, від 01.12.2014 №4, від 02.02.2015 №5, від 02.05.2015 №6, від 02.04.2015 №7.

Таким чином, узагальнення результатів проведеної перевірки в комунальній обласній спеціалізованій школі-інтернат ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів «Багатопрофільний ліцей для обдарованих дітей» дозволяє зробити висновок, що правовиховна та правоосвітня діяльність в закладі здійснюється на належному рівні та заслуговує на поширення в рамках обміну позитивним досвідом серед загальноосвітніх навчальних закладів.

Порушень вимог законодавства щодо правової освіти перевіркою не виявлено.
З метою розповсюдження позитивного досвіду з організації правоосвітньої діяльності серед загальноосвітніх навчальних закладів області вважаємо за доцільне надіслати зазначене узагальнення до Департаменту освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації.

Завідувач сектору

реєстрації нормативно-правових актів,

правової роботи та правової освіти

Головного територіального

управління юстиції у Чернівецькій області І. Німіжан


Головний спеціаліст сектору

реєстрації нормативно-правових актів,

правової роботи та правової освіти

Головного територіального



управління юстиції у Чернівецькій області І. Фокшек



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка