«Узагальнення знань про іменник»



Дата конвертації21.02.2016
Розмір67 Kb.
Тема: «Узагальнення знань про іменник».

Мета: узагальнити знання учнів про іменник як частину мови формувати навички розпізнавання роду іменників, удосконалювати вміння учнів визначати число іменників, роль іменників в реченні; формувати комунікативну компетентність, орфографічну грамотність; розвивати творчі здібності, самостійність, увагу, інтонаційну виразність, мовне чуття, кмітливість; вміння аналізувати порівнювати, узагальнювати мовні явища, вдосконалювати уміння працювати в групах, вести діалог, доводити власну думку, оцінювати результати своєї діяльності та інших; виховувати почуття дружби, взаємодопомоги, поваги; сприяти формуванню товариськості, згуртованості учнів; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її багатством і красою.

Обладнання: презентація, наочний і дидактичний матеріал, картки з завданнями.

Тип уроку: урок застосування набутих знань, умінь і навичок.

Форма уроку: урок – змагання.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

    • Вступне слово вчителя.

Весела пісенька дзвіночка

Покликала нас на урок.

Я бачу ваші милі личка

І очі з безліччю думок.

Ми помандруєм в світ науки,

Що гордо мовою зовуть.

Та лиш кмітливість і увагу

З собою взяти не забудь.

  • Кому дозволимо першими сісти?

  • Спочатку краса, потім сила.

    • Складання девізу уроку з розсипаних слів.

навчати, Добре, знати, хто хоче все, того.

(Добре того навчати, хто хоче все знати.)



  • Хто з вас хоче багато знати?

  • Я рада, що знайшла так багато однодумців.

  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • А чи цікаво вам, яка тема нашого сьогоднішнього уроку?

  • Урок в нас незвичайний, тому і тема зашифрована.

  • Перед вами кросворд (на ватмані). Чи любите і вмієте ви відгадувати кросворди?

  • А от зараз і перевіримо. Відгадати кросворд допоможуть речення, в яких пропущені відповідні слова.

  1. Ще не смеркло, а на заході зійшла вечірня …

  2. Опівдні на вахту заступила нова … робітників.

  3. Хоч велика вся …, а Батьківщина в нас одна.

  4. була цікава, її швидко прочитав весь клас.

  5. Бабусі допомагає ….

  6. Найраніше в нашім саду цвіте абрикос, а потім ….

  7. Діти зійшли на вершину гори і побачили, що … звисає над глибокою ущелиною.

Слова для довідок: книга, земля, зірка, онука, скеля, зміна, вишня.

Запис теми у зошит.



  1. Каліграфічна хвилинка.

  • Урок продовжим без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Мова – душа народу.(4 слайд) – запис у зошит.

  • Як ви розумієте це прислів’я?

  • А які ще прислів’я про мову ви знаєте?

Мова нашого народу – мова солов’іна.

Мова українська – чудо калинове.

Мова наша – чари барвінкові.

Мова наша милозвучна, чарівна.

Українська мова ласкава, мамина єдина, соловейкова.

Українська мова – найдорожча мова дідів і батьків.(5 слайд)

  • Дійсно, наша мова прекрасна, милозвучна, багата, виразна. В цьому ви всі будете переконуватись з кожним днем, вивчаючи її на уроках, читаючи художню літературу.

  1. Повторення вивченого матеріалу.

    • Знайти іменники в прислів’ї.

    • Повторення граматичних категорій іменника.

Стратегія «Кубування». Аналіз граней.

  • Продемонструвати ваші знання про іменник допоможе «чарівний куб».

Передаючи один одному кубик, ви будете аналізувати його грані.

  • частина мови (іменник);

  • що означає (назву предмета);

  • питання (хто? що?);

  • число (однина, множина);

  • рід (чоловічий, жіночий, середній).

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Робота з числовою прямою.

  1. ____1____2_____3____4____5____6____7____8___9____10____...

  • От ми з вами і перейшли до найцікавішої частини уроку. Напевно, всіх цікавить питання, чому дітки розділені на дві групи?

  • Я вам зараз поясню. Основна частина уроку пройде як змагання двох команд. Дітки не здивовані. Вони попереджені. Більш того, в них було завдання: придумати назву командам і вибрати капітанів. Слово командам.

  • Перш ніж розпочати наше змагання, я пропоную капітанам поставити на числовій прямій свою позначку в тому місці, яке на ваш погляд відображає рівень ваших знань про іменник.



  1. Узагальнення та систематизація знань.

    • Повторення правил роботи в групах.

Правила роботи в групах:

  • Говорити по черзі, а не всім водночас.

  • Не перебивати того, хто говорить.

  • Дотримуватись «правила піднятої руки».

  • Пропонувати власні варіанти.

  • Поважати всі висловлені думки.

  • Намагатися заохочувати всіх однокласників для участі в роботі.(6 слайд)

    • Перше завдання: «Істота – неістота» (письмово)

Записати слова у дві колонки за зразком.

  • Пам’ятайте: швидко читайте,

Та не поспішайте,

Праця й терпіння

Ведуть до уміння.

Всі завдання на індивідуальних картках, для гостей – на слайдах.

Хто? Що?


Учень Школа

Зима, парта, учитель, дитина, учениця, клас, книжка, дівчинка, хлопчик, урок, пенал, діти.



  • Друге завдання: «Книжковий хробачок».

Визначити слово – іменник і їх рід.(усно)

1 команда 2 команда

пис…мо д … шка

с…рока пш…но

гус…к п…рсик


  • Третє завдання: «Один – багато».(письмово)

Утворити з однини множину.

1 команда 2 команда

портфель - … диктант - …

учень - … вчитель - …

книжка - … урок - …


  • Четверте завдання: «Хто це? Що це?»(усно)

  1. команда

Рідна, лагідна, найдорожча - …

Запашний, білий, смачний - …

Висока, білокора, струнка - …

2 команда

Червоне, солодке, соковите - …

Прозора, джерельна, холодна - …

Зелена, висока, новорічна - …


  • Втомились? Давайте трішки знімемо втому і зробимо вправи психічної розгрузки.

  • Потерти долоні до відчуття теплоти.

  • Передати тепло рук обличчю.

  • Потрясти кистями рук.

  • Енергійне зжимання та розжимання кулаків.

  • Надавити подушечками пальців однієї руки на подушечки пальців другої.

  • Активно розтерти вуха.

  • Масаж носо-губних складок.

  • Помасажувати між бровами. (музичне оформлення)

  • П’яте завдання: «Слова перевертні – анаграми».(письмово)

В словах змінено порядок букв на зворотній або змінено місцями склади.

1 команда 2 команда

Н И К П І Д Р У Ч – підручник В О Л С Н И К – словник

Т И З О Ш – зошит К А Д О Ш – дошка

А Т Р А П – парта Я С Н І П – пісня


  • Шосте завдання: «Утвори іменник».(усно)

Утворити іменники – назви істот від іменників – назв неістот.

Приклад: хокей – хокеїст.

1 команда 2 команда

ліки школа

футбол шахта

трактор бандура



  • Сьоме завдання: «Шаради».(письмово).

Скласти слова із перших складів інших слів.

Приклад: сокіл, роса, камінь = сорока.

1 команда

Мама, лимон, народ = малина.

Маяк, широкий, набір = машина.

2 команда

Долина, роги, гараж = дорога.

Батіг, ранок, банка = барабан.



  • Восьме завдання: «З букв одного слова…»(усно)

Із букв одного слова скласти і записати інші слова.

Приклад: братерство: брат, тато, сто…

1 команда

Соломина: сон, лом, сало, мило, лан, солома, соло, млин, син.

2 команда

Рибалка: риба, балка, бак, рак, лак.



  1. Оцінювання (визначення переможця, нагородження).

  2. Підсумок уроку

  • Робота з числовою прямою.

Учні виставляють позначки на числовій прямій, відзначаючи поглиблення своїх знань з теми на кінець уроку.

  • Заключне слово вчителя.

Дякую учням за плідну роботу.

  • Закінчити наш урок хочу такими словами:

Вивчай мову українську,

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

А ще я хочу вам діти і вам дорослі гості

Побажати в житті лихого ніколи не знати.

Якщо і зустрінете лише одне, вас он як багато, воно вас мине.

А щастя й добра нехай буде багато, хай з вами прямують від школи до хати,

З собою беруть вони радість і сміх,

Хай буде багато, хай буде у всіх!





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка