В. Сухомлинський «Легенда про золоте зернятко істини». Звертання до українських народних ремесел та ужиткового мистецтва



Скачати 115.48 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір115.48 Kb.


ЗАКЛАД «НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС:

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-Ш СТУПЕНІВ – ГІМНАЗІЯ № 6

ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ»

КОМБІНОВАНИЙ УРОК

З ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ ТА ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ






4-А клас
Учитель: Хлєбнова Валентина Іванівна.

2011-2012 н. р.

ТЕМА: В. Сухомлинський «Легенда про золоте зернятко істини». Звертання до українських народних ремесел та ужиткового мистецтва.

Виготовлення з тканини ляльки-мотанки.



МЕТА: збагатити знання учнів про життєвий шлях та творчість В.Сухомлинського;

вдосконалювати навички правильного і виразного читання; вдосконалювати уміння орієнтуватися у структурі тексту; аналізувати уміння й виділяти текстуру; аналізувати й виділяти головне;

формувати уміння робити висновки; висловлювати своє ставлення до прочитаного;

знайомити з витоками народних ремесел; історичними оберегами українського народу;

виготовити ляльку-мотанку з тканини.

ОБЛАДНАННЯ. Виставка предметів українських народних ремесел та ужиткового мистецтва; ТЗН;

книжки з позакласного читання;

набір тканини.
I. Організація класу.

1. Горішок знань

- це знає кожен - міцний,

Та нам – не відступать!

А розколоти допоможе

Бажання всіх – все хочу знать!

(слайд №1 «Горішок»)



2. Оголошення теми та мети уроку.

  • Ми проведемо комбінований урок, який буде складатися з двох частин.

  • Перша частина уроку – позакласне читання. Василь Сухомлинський «Легенда про золотий горішок істини» (слайд №2 «Тема»).

- Друга частина уроку – трудове навчання. Звертання до українських народних ремесел та ужиткового мистецтва. Виготовлення з тканини ляльки-мотанки.

3. Технологія очікування. (слайд№3 «Очікування»)

Діти заповнюють на листі свої очікування до уроку.


II. Вправи для розвитку

читацьких навичок

  1. Скоромовка (слайд №4)

Слово в слово, слово ловко

Скоро мовить скоромовка.

(повільно, швидко, різні учні).




  1. Складовий аукціон (слайд №5)

дей, лю

стя, ща, да, ген ле

дин,ки, бу

на, вер, ши

ва, цю, пра,ти.


  1. Гра «Віднови слово» (слайд№6)

г…р…(а, о)

з…мл…(е, я)

д…р…г…(о, о, а)

ж…тт….(и,а)

в…р…сл…(и, о,и)

к…п……(о, а. є).



  1. Закінчіть правильно прислів’я

Без роботи день… величає.

Бджола мала, й та… і трава не росте.

На ледачій землі… роком стає.

Діло майстра… працює.

Землю красить сонце… того за поясом не носить.

Що вміть… а людину праця.



  • Визначіть тему прислів’їв (праця).



Ш. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

  • Так, діти! Тільки праця звеличує людину. Приклавши бажання, вміння, посадивши в землю зернятко, отримаєш плоди.

  1. Взагалі, які зерна ви знаєте? (слайд№8 «Зерна»)

Зерна бувають різні, наприклад, пшеничне, кавове, вівсяне, зерно горішка, зерно соняшника, зерно в яблуці, вишні.

В. Сухомлинський пропонує нам відшукати зовсім інше зерно. Спочатку давайте загадаємо життєвий шлях та творчість цієї людини. (слайд №9). Портрет та фото життя В. Сухомлинського.

Учень розповідає біографію.






IV. Робота над текстом.

«Легенда про золоте зернятко істини».


  1. Словникова робота (слайд №10).

Легенди – це народні сказання, невеликі за обсягом твори – розповіді про події, факти, людей, оповиті казковістю. Часто в них йдеться про історичні події чи про життя людей у минулому.

Істина – це правильне перевірене практикою відображення в нашій свідомості предметів та явищ природи і суспільства, що існують поза свідомістю і незалежно від неї.

Заступ – залізна лопата

Курінь - будівля з гілок

Юшка – суп з риби

Порох – мілкий, дрібний

Мачинка – зерно мака

Нива – поле

Убогий –бідний

Невігластво – неуцтво


  1. Читання оповідання учнями.

  2. Перевірка сприймання.

  • Яке зерно шукали брати?

  • Хто наказав братам шукати зерно істини (прочитати)?

  • Хто перший відмовився від цієї важкої роботи?

  • Що відповів йому старший брат? (прочитати)

  • Як далі розвивались події, що почав робити молодший брат?

  • Прочитайте, як знайшов старший брат золоте зернятко істини?

  • Що сталося з молодшим братом? (прочитати)

  • До чого закликає нас автор? (Не бути рабами свого ледарства, неробства, невігластва, мати справжню свободу)

  • Кожен з вас в майбутньому обере собі професію (слайд №11). Вона допоможе вам побудувати щастя для себе та для інших людей.


V. Друга частина уроку. Трудове навчання.

  1. Ми вияснили, що справжня свобода людини – в умінні трудитись.

  2. Я запрошую всіх присутніх завітавших до нас на другу половину уроку «Трудове навчання».

  3. Розгляд виставки народних ремесел - оберегів.

Для наших бабусь, прабабусь хрест, молитва, великодня крашанка, рушник, вишиванка, паляниця, обручка, пучечок зілля, перев’язаний навхрест, слова «з Богом», «бувайте здорові» були не тільки предметами і словами, а вони були знаками добра і сили, заступниками від нещасть, були - оберегами. Готуючись до сьогоднішнього уроку ми відвідали виставку народних ремесел та ужиткового мистецтва Поділля. (слайд №12).







Зовсім недавно в нашому житті відродився новий оберіг, про який розкажуть наші інформатори.




  1. Інформація про ляльку-мотанку (слайд №13).

У наш час з кожним роком набуває поширення древнє мистецтво виготовлення ляльки-мотанки, і вже зроблені руками майстрів XXI століття, ці правічні берегині наших родин продовжують виконувати свою захисну функцію.

Досліджуючи історію створення Ляльки-Мотанки починаємо з відомого українського археолога Вікентія В'ячеславовича Хвойка, який в 1893 році біля селища Трипілля, вперше відкрив залишки давньої цивілізації, що й одержала археологічну назву «Трипільська». Ця цивілізація існувала понад 6 тисяч років до н. e.! В ті часи на території України теж будували міста. Але в чотири рази більші за столицю шумерів, древній Вавилон! Знали письмо на три тисячі років раніше, аніж у шумерів чи давніх єгиптян!

Знайдено величезну кількість глиняних фігурок жінок, що свідчить про розвинений культ та обожнювання жінки. Матеріали з розкопок трипільських пам'яток свідчать, що ще на етапі раннього Трипілля населення приділяло значну увагу вихованню дитини. На поселенні Лука-Врублівецька знайдено брязкальце, виготовлене з глини. Всередині брязкальця знаходилось 12 мініатюрних глиняних кульок. Можна зробити припущення, що якщо діти трипільської цивілізації мали іграшковий посуд, то обов'язково мали бути ляльки й ігри, такі як "дочки-матері".

Лялька, як дитяча іграшка і оберіг родини й Роду, як магічний талісман та символ зв'язку між поколіннями, знана в багатьох традиціях земної кулі – від Аляски до Австралії, від Африки до України. Лялька різних народів відзначається між собою ззовні і матеріалом. Головне призначення ляльки у ті давні часи було – берегти душу свого власника від зла й нечистих помислів, а лялечку-оберіг часом передавали з покоління впродовж років і віків, і були ляльки, про які складалися легенди, і потім передавалися від матері до дітей як священний переказ.

Українська лялька тим унікальна, що вона – така ж, яка була тисячі років тому! Лялька-мотанка ні в якому разі не шиється, не проколюється голками чи шпильками-виключно мотається. Звідси і назва – Мотанка. Голку можна застосовувати лише при виготовленні одягу для ляльки і ні в якому разі не пришивати нічого до самої лялі! Не колоти її!

Лялька буває різної форми – великою й маленькою. Вважається, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Обличчя як такого у ляльки немає, воно досить символічне. Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – ще й з хрестом замість обличчя. Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна, щоб не завдати шкоду. Лялька повинна бути одягнена у світлу вишиту сорочечку, під'юбник (або нижня спідничка) і запаску – підібрано все в традиціях Подільського краю. Всі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи – минулий, теперішній і майбутній; обов'язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють достаток. Також повинен бути головний убір-очіпок, стрічка чи хустка, що символізує зв'язок з небом.

ВИГОТОВЛЕННЯ

Здавна виготовлення ляльки супроводжувалось обрядовими піснями, і це було свого роду магічним актом, спрямованим на долю, подружню злагоду, щасливе весілля, гармонію в родині. Іноді лялька виготовлювалась"до випадку": наприклад, щоб викликати дощ, змінити погоду, залагодити сварку в родині, забезпечити добру подружню пару дівчині чихлопцеві. Майстер, приступаючи до створення ляльки-берегині, вкладає в процес виготовлення думки і наміри: для чого ця лялька робиться, у чому вона покликана сприяти і в чому допомагати своєму майбутньому власнику.

Окремий різновид обрядової ляльки, яка створювалася на добробут і щастя – це весільна подвійна лялька, що зображувала "князя з княгинею", тобто, молодого й молоду. Такій подвійній ляльці робили одну ручку на двох, що новинно було символізувати злагоджене любов'ю життя. І нерідко таку парну ляльку садовили на першій підводі, якою молоді їхали до церкви вінчатися, щоб ця лялька захищала майбутнє подружжя від лихого ока. Дотепер можна бачити на капоті машин весільного кортежу ляльку, хоча давно забувся первісний, сакральний символ цієї традиції.

З давніх-давен в українських родинах молода мати, чекаючи дитину, робила ляльку-мотанку, котра уособлювала собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колискову новонароджену дитину, туди клали цю лялечку, і вона ставала оберегом дитини, її захисницею, символом зв'язку дитини з усім родом, і цей зв'язок захищав людину, де б вона не була.

В основі української ляльки-мотанки – хрестоподібна фігура, де єдина об'ємна деталь – це голівка. Її виготовлення – це найважливіший момент процесу створення ляльки-мотанки. Майстер (а частіше – майстриня) змотує спіраль – символ безконечності Буття і вічності (знову ми зустрічаємо спіраль, як основу для обличчя мотаної ляльки), і покриваючи її шматинкою, вкладає свої думки і наміри: для чого ця лялька робиться, у чому вона покликана сприяти і в чому допомагати своєму майбутньому власнику. Потім голівка обмотується ниткою, яка викладається у формі хреста. Хрест в даному випадку є й оберегом – символом Сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного світу (горизонталь) і духовного (вертикаль). І обов'язково вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя.

Інший неодмінний атрибут ляльки-берегині – розпростерті в жесті захисту руки, адже лялька ще й символ Богині-Матері, яка дає життя і пряде нитки людських доль. Та ниточка, якою мотається лялька-берегиня – це символ щасливої нитки, що її пряде кожному з нас Велика Богиня, золота нитка, яка єднає покоління в міцний єдиний Рід, береже і захищає, дає силу, наснагу і добробут. І майстриня, створюючи ляльку-мотанку, закладає у своє творіння щасливі побажання, яких вона просить для майбутнього власника ляльки у Хранителі Долі.

Лялька-берегиня має стояти на видному місці. Це лялька на добробут і соціальний успіх – у вітальні або кабінеті, лялька-берегиня домашнього вогнища та родинного затишку – у тому місці, де члени родини найчастіше збираються разом. Якщо лялька робиться на добробут та здоров'я родини – для одягу підбираються червоно-зелені відтінки, для успіху в фінансових справах – зелені та золотисті, для щастя у коханні чи подружньому житті – червоні, рожеві, помаранчеві кольори, для успіху в творчості – блакитні.

Лялька в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі. Коли ви вносите ляльку в дім і ставите її на призначене для неї місце, можна їй "розказати", для чого вона прийшла у ваш дім. Не варто у присутності ляльки-берегині лаятися або з'ясовувати стосунки. І не варто ляльку, придбану для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може піти гармонія з вашого дому. І нехай гармонія, любов і радість завжди будуть у вашому домі та житті!

У наш час майстри, які працюють з традиційною народною лялькою відзначають позитивний вплив, який має процес виготовлення такої ляльки на психіку людини. Виготовлення ляльки-мотанки – це свого роду психотерапія, яка бере свої витоки в глибокій давнині, яка допомагає зняти певні психологічні травми. Наприклад, помічено, що люди, які пройшли майстер-класи по виготовленню ляльки, стають врівноваженішими. Насправді ляльку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазія, та мінімальні знання вишивки свого регіону. І пам'ятайте, лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – автентична лялька-мотанка!

Фізкультхвилинка.


  1. Виготовлення ляльки- мотанки за технологічною картою.

Діти поділені на групи:

I група – виготовляє ляльку на здоров’я – зеленого кольору спідничка.

II група – для успіху у фінансових справах – жовтого кольору спідничка.

III група - на добробут у сім’ї - червоного кольору спідничка.




IV група – для успіху

у творчості – блакитного



кольору спідничка. Виготовлення виробу супроводжується музикою (слайд №14).

Фільм «Лялька-мотанка» та обрядова пісня (1хв. 18с.).



VI. Підсумок уроку.

  • Чи справдились ваші очікування?

  • Чому навчились на уроці?





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка