В. Сухомлинський



Скачати 80.27 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір80.27 Kb.
Українське читання

4 клас

Тема уроку : В.Сухомлинський «Камінь»,

О.Олесь «Згадую: так я в дитинстві любив…», «Степ».
Мета уроку в компетентностях :

  1. Навчально-організаційні – розширити знання учнів про творчість і біографію В.Сухомлинського і О.Олеся;

  2. Загальномовленнєві – удосконалювати навички правильного, виразного і свідомого чимання, уміння працювати з текстовою інформацією;

  3. Загальнопізнавальні – доводити правильність власної думки; розвивати образне мовлення, уяву; збагачувати мову епітетами і порівняннями;

  4. Громадянська – виховувати захоплення красою і мудрістю природи;

  5. Контрольно-оцінна – оцінювати якість своєї навчальної роботи; висловлювати оцінні судження.



Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності

1. Оголошення епіграфа до уроку

Батьківщина

Є в світі й інші чудові країни

Але Батьківщина одна.

Якщо народила тебе Україна

Для тебе – як мати вона.

Тебе тут тримають солодкії пута.

Ніде так зоря не встає.

І так солов’ї не співають розкуто,

Бо все тут до крихти твоє.

Ніде тебе так не вітатимуть верби

Ніде так не пахнуть сади.

І, де б ти не був, тебе тягне нестерпно

Якась дивна сила сюди.

Усе тут знайоме і рідне: і мова,

І небо, й земля тут – твої.

І пісня в нас щира, і усмішка , й слово,

Бо ти тут на рідній землі.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. А у незвичайного уроку повинен бути і незвичайний девіз. Останні слова цього прекрасного вірша я пропоную взяти за епіграф до нашого уроку.

(Слайд з епіграфом)
2. Оголошення теми і мети уроку

- Найбільшим багатством України є люди, які своїми вчинками, працею, талановитим словом збагачують її, звеличують, сприяють розквіту. До таких особистостей належать і автори творів, над якими ми сьогодні будемо працювати.


(Слайд – заголовок творів над якими будемо працювати)
ІІ. Життя і творчість В.О.Сухомлинського

- На нашому уроці ми здійснимо подорож до читацької скарбнички Василя Олександровича Сухомлинського, видатного педагога і письменника.

Інформаційне повідомлення про автора багатьох дитячих оповідань підготувала на наш урок Біленко Юлія.
1. Інтерактивний метод «Навчаючи – вчусь»

(Слайди по життю і творчості В.О.Сухомлинського)

Розповідь учениці про життєвий і творчий шлях.


Біографія В.О.Сухомлинського

Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в с. Василівка на Кіровоградщині. Ріс жвавим, допитливим хлопчиком, любив малювати. Навчався гарно, мав чудову пам'ять.

Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслярем. Мати, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа за своїм шитвом і розказувала дітям казки. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія. Усі діти обрали професію вчителя.

Змалку у дітей виховували любов до книги. У діда була власна бібліотека. Помираючи, він свої книги віддав Василеві.

Під час Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович став на захист Вітчизни. Був двічі поранений, довго лікувався.

У 1948 році Василя Сухомлинського призначають директором Павлиської школи. Цією школою він керував до кінця свого життя – віддав їй 23 роки. Ходімо, діти до школи, - сказав загадковим голосом учитель і попрямував у сад. Наша школа буде тут під голубим небом, на зеленій травичці, під гіллястою грушею. Скинемо ось тут черевички і підемо босі, як ви звикли бігати ціле літо…

Помер Василь Олександрович 2 вересня 1970 року, похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи , якій віддав усе своє життя. Але твори видатного педагога будуть виховувати багато поколінь, навчаючи їх доброти і поваги.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

- Казки, притчі, оповідання великого педагога – найкраще духовне надбання сучасної дитячої літератури. Немає жодної читанки без творів Василя Сухомлинського. Давайте пригадаємо твори, які ми читали в попередніх класах.

(Слайди – вікторина «З якого це твору?»)

* Як же це все було без мене

* Оленчин горобчик

*Сергійкова квітка

* Добрі слова і добре діло

* Я хочу сказати своє слово

* Кінь утік

* Павлик списав у Зіни задачу

* Усмішка
ІV. Робота над оповіданням В.Сухомлинського «Камінь»
(Слайд – В. Сухомлинський «Камінь» з ілюстрацією)

- Сьогодні на уроці ми будемо читати нове оповідання «Камінь».

Читає учень , а учні класу слідкують.

- Чи є в цьому творі незрозумілі для вас слова?

- Які враження від прочитаного у вас виникли?

1.Методика «Гронування»

Обурення сум
Краса враження розчарування

Захоплення

2. Читання учнями. Гра «Бджілки»
3. Бесіда з елементами роздумів за системою Сандерса

(Слайди із запитаннями)

- „Як би виглядала криниця через багато років, якби хлопець не вкинув у неї камінь ?”,

- „Чи зрозумів дідусь свою провину ?”,

- „В чому, на ваш погляд, виражається любов до природи ?”,

- „Якщо з вами станеться подібна ситуація, як ви поступите ?”
- „Навіщо автор вирішив розповісти нам цю історію ?” ( щоб діти думали про наслідки своїх вчинків; щоб показати зв’язок між живою і неживою природою; щоб вчити дітей любити і берегти природу. )
(Слайд – слова В. Сухомлинського, як підсумкові слова до прочитаного твору)

«Людина народжується на світ не для того , щоб зникнути.

Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний»
V. Робота над віршем О. Олеся «Згадую: так я в дитинстві любив… »

- Сьогодні ми ще будемо читати вірші, в яких змальовано явища природи в різні пори року, відчуємо їх красу, продовжимо знайомство з творчістю Олександра Олеся.



(Слайд - О. Олесь і роки життя)
Кожна людина завжди з великою любов’ю та душевним трепетом згадує те місце, де вона народилась, де промайнуло її босоноге дитинство з дивосвітом – казкою в затишній батьківській оселі.

Отак і Олександр Олесь сумує за своїм дитинством. З попередніх класів ми знаємо, що поет був змушений тривалий час жити за кордоном, в Україні його твори не видавались.

Перебуваючи на чужині він не раз подумки линув в Україну, на рідну Сумщину, де народився і виріс. Йому згадувались спів солов’я, розкішна природа.

(Слайд – цей же + «Згадую : так я в дитинстві любив…»)

І свої почуття до рідної землі передає у творах, з якими ми сьогодні познайомимось. Перший твір «Згадую: так я в дитинстві любив… ». Послухайте уважно.




  1. Інтонування вірша вчителем

- Про що з такою любов’ю згадує поет?

- Підготуйтесь до читання вірша вголос. Зверніть увагу на межі речень.

- Із чим порівнюється світ у вірші?(з казкою, сном)

2 . Виразне читання вірша учнем
РЕЛАКСАЦІЯ.

Зараз ми поринемо у світ фантазії. Сядьте, розслабтеся, зробіть великий вдих і видих, заплющте очі, протягніть під партою ніжки.



Слайд. Звучить спокійна музика.

Уявіть, що ви йдете широким українським степом. Навколо буяє цвітіння трав. Повиває легенький вітерець, він лоскоче нам обличчя, ніжно грається нашим волоссям. А який приємний запах навкруги!Лине солодкуватий аромат від квітів, а он кущики полину. Від нього йде терпкий трав’яний запах. Ви виходите на гірку, обдивляєтесь навкруги. І раптом вас охоплює гордість, спокій, любов до рідного краю; бажання дізнатись про історію рідного краю. Повертайтеся з цим бажанням у клас.
VІ.Робота над віршем О.Олеся «Степ»
( Слайд – О.Олесь «Степ»; визначення СТЕП - …)
- Яку ж назву має наступний вірш?

- Усю красу природи степів у різні пори року у своєму вірші змальовує Олександр Олесь.




  1. Прочитайте вірш самостійно. Зверніть увагу на красу українського степу


(Слайди – чотири пори року в степу)


  1. Завдання по групах. Вибіркове читання

- Зачитайте опис степу весною;

- зачитайте опис степу влітку ;

- зачитайте опис степу восени;

- зимовий степ – який він?

3. Вивчення описів степу напам’ять
VІІ. Домашнє завдання

Читати оповідання «Камінь»;

І група (в.р.) – вивчити опис степу найулюбленішої пори року напам’ять;

ІІ група – вірші виразно читати


VІІ. Підсумок уроку

- Який чудовий рідний край. Його прославляли творчі люди Василь Сухомлинський, Олександр Олесь з творчістю яких ми сьогодні познайомились.

Розквітай, прекрасна Україно,

Рідна земле, матінко моя.

Хай лунає мова солов’їна,

Пісня неповторная твоя.

Хай смереки, ясени й тополі,

Квіти, луки, трави і сади

Шепчуть вірші, щедрі, добрі, вольні,

Чисті, із джерельної води.

Нам би вічно милуватись нею,

А лихі дороги обминуть,-

Дай напитись серцем і душею,

І піти з тобою в мрійну путь.

Розквітай, прекрасна Україно,

Рідна земле, матінка моя.



Надія Голуб


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка