В. Винниченко «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість



Скачати 177.7 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір177.7 Kb.
Урок
Тема: В. Винниченко «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.

Мета: продовжити роботу щодо аналізування програмового твору В. Винниченка «Федько - халамидник», характеристики щедрого на добро головного героя твору як особистості; виявити роль художніх засобів у творі; знаходити портрет, пейзаж, діалоги; ознайомити учнів з поняттями «дійові особи твору», «головний герой», «другорядні герої», «епізодичні персонажі»; допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати вміння учнів формулювати основну думку оповідання, висловлювати своє ставлення до зображуваного; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки, логічність у мисленні, пам’ять, увагу, кмітливість; вчити розрізняти добро і зло, правду і брехню; формувати кругозір, світогляд учнів; виховувати прагнення до добра й справедливості, чесності та порядності, повагу до творчості В. Винниченка; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до оповідання «Федько-халамидник», десять заповідей, таблиця «Права дитини», маски, м’ячик для вправи «Капуста», роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Багато зір на небі, багато й людей на Землі. По-різному світять зорі, різні характери мають люди. Ідеальних (у повному значенні цього слова) немає.


Сьогодні ми продовжимо роботу над оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник».

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.


  • Тема нашого уроку: Володимир Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі.

  • Мета: продовжити роботу щодо аналізування програмового твору В. Винниченка «Федько - халамидник», характеристики щедрого на добро головного героя твору як особистості; виявити роль художніх засобів у творі; знаходити портрет, пейзаж, діалоги; допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати вміння учнів формулювати основну думку оповідання, висловлювати своє ставлення до зображуваного; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки, логічність у мисленні, пам’ять, увагу, кмітливість; вчити розрізняти добро і зло, правду і брехню; формувати кругозір, світогляд учнів; виховувати прагнення до добра й справедливості, чесності та порядності, повагу до творчості В. Винниченка; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.

  • Пишемо в зошитах:

Число

Класна робота

Тему уроку


  • Згадайте епіграф минулого уроку.

  • Епіграфом сьогоднішнього уроку я обрала слова:




Краще голий та правдивий,

Ніж багатий та беззаконний.



Г. Сковорода
Віддай людині крихітку себе.

За це душа поповнюється світлом.

Ліна Костенко

Найогидніші очі – порожні,

Найгрізніше мовчить – гроза.

Найнікчемніші душі – вельможні,

Найпідліша – брехлива сльоза.

Василь Симоненко





ІV. Перевірка домашнього завдання.

На минулому уроці ми ознайомилися з біографією Володимира Винниченка, а вдома ви повинні були дочитати оповідання. Підніміть руку, хто прочитав? Молодці! Є над чим працювати.



  • Вам сподобалося оповідання?

  • Ви співпереживали героям?

А зараз перевіримо те, що ви засвоїли.


Я буду вам кидати м’ячик, а ви розгортайте аркуші, читайте початок речення і продовжйте його.


  • «Незакінчене речення»(вправа «Капуста»):

  • Володимир Винниченко народився в місті… (Кіровоград – Єлисаветград)

  • Письменник походив із … (незаможної родини)

  • Не зміг закінчити гімназію через … (матеріальні нестатки).

  • Вчився … (самотужки).

  • Вступив до … (київського університету).

  • За поему про Запорозьку Січ ще в гімназії дістав перше політичне ув’язнення, а потім як неблагонадійного його… (виключили з університету, заарештували та віддали в солдати).

  • Володимир Винниченко був не тільки письменником а ще й … (політиком).

  • За кордоном Винниченко жив в … (Австріїї, Швейцарії, Італії, Франції).

  • Довгий час в Україні ім’я Винниченка згадувати… (було заборонено).

  • Причиною заборони стали… (політичні переконання митця).



Роздати на аркушах завдання

  • Тестові завдання до оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»

«Чи уважний ти читач?» (правильну відповідь обвести кружечком)
1. Федько жив:

А) батьками;

Б) з дідусем;

В) був сиротою.


2. За провину батько:

А) бив;

Б) жалів;

В) прощав.


3. Укажіть, що було улюбленою розвагою дітей передмістя?

А) пускати паперового змія;

Б) грати в футбол;

В) грати в індіанців.


4. Федько сидить у себе на воротях, як…

А) Змій Горинич;

Б) Соловей-Розбійник;

В) Робін Гуд.


5. Слово ,,халамидник’’означає:

А) дурень;

Б) бідняк;

В) розбійник.


6. Укажіть, за що батько Федька – халамидника давав синові 2-3 копійки після суворого покарання:

А) щоб загладити свою суворість;

Б) за те, що Федько добре вчиться;

В) за те, що Федько правду говорить.


7. Толя – це:

А) друг Федька;

Б) брат Федька;

В) хазяйська дитина.


8. За що найбільше діставалося Федькові?

А) він спокушав на свої розваги Толю;

Б) він погано вчився й не слухався на уроках;

В) він віднімав іграшки в дітей.


9. На річку Толю:

А) притяг Федько;

Б) прийшов сам;

В) привели батьки.


10. З чим порівнюється Федько на крижині?

А) з великою мухою;

Б) з маленькою комашинкою;

В) з довгоносим комаром.


11. Рятувати Толю на крижині поліз:

А) Федько;

Б) батько;

В) дорослі.


12. Після смерті Федька Толя забрав у його батьків:

А) журавлика;

Б) дудочку;

В) чижика.


Обмінятися зошитами - взаємоперевірка
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.


  • Робота зі схемою «Головні та другорядні герої оповідання»




  • Хто в центрі розповіді?

  • А хто оточує Федька?

(Робота на дошці та в зошитах, використовуючи матеріал тексту, складаємо схему)

батько Федька Толя батькоТолі


мати Федька ФЕДЬКО мати Толі

Стьопа Грицик
Спірка Васько
Ми отримали схему головних та другорядних героїв оповідання. Федько знаходиться в центрі розповіді, його характер розвивається у стосунках із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.

Дійові особи

(синоніми: персонажі, образи людини)

(люди, зображені в художніх творах)


Головні герої Другорядні герої Епізодичні персонажі

Головні герої завжди в центрі уваги письменника: навколо нього розгортається сюжет твору, йому дається найповніша характеристика, його ім’ям часто називається твір.

Другорядні герої зображуються поряд із головним більш стисло. Вони доповнюють своїми діями, характерами, стосунками з головними героями основний сюжет твору і відіграють важливу роль у глибшому розкритті образу головного персонажа.

Епізодичні персонажі з’являються в одному або кількох епізодах. Вони не мають самостійних характеристик, зображуються для того, щоб яскравіше вирізнити якийсь епізод у сюжетній розповіді, рису головного героя.




  • Робота з підручником.

С. 92 Визначення (прочитати):



  • Дійові особи;

  • Головний герой твору;

  • Другорядні герої;

  • Епізодичні персонажі.




  • Давайте поближче ознайомимось з головним героєм твору – Федьком.




  • Портретна характеристика героя (зачитайте, поясніть в яких епізодах).

  • Скажіть, які риси характеру Федька проявляються у прочитаних епізодах?

  • Як характеризують Федька персонажі?

Додому було завдання під час читання оповідання виписувати усі слова та вирази, якими щедро наділяють Федька герої оповідання і сам автор. Хто готовий зачитати виписані характеристики?

Дослідження мовної характеристики героя: розбишака-халамидник, халамидро, босявка,

сибіряка, мурло репане, люципер, пробийголова, зайдиголова, шибеник, ірод, паршивець,



падлюка, мужиченя, одурілий хлопець, , нещастячко, халамидо, ідоляко.

  • Характеристика – негативна. А давайте розберемося, чи справді Федько – негативний герой.

  • Як автор характеризує поведінку Федька? Про які риси характеру свідчить ця поведінка?

Перше знайомство з Федьком (с. 77)

Розбишака, непосидючий, спокій – його ворог, грубий

під час гри в піску (с.78)

Недобрий

під час запуску змія дітьми (с.78-79)

Розумний, терплячий, непередбачуваний, добрий

коли батьки карають його за провину (80)

Терплячий

коли батько допитується про Толю (с.81)

Спокійний, чесний

коли розповідає хлопцям про льодохід (с.81-82)

Веселий, життєрадісний,

  • Пропоную вам подивитись льодохід на річці.

Перегляд відео «Льодохід на річці».

Коли хоче перебратися через річку (с.82)

Безрозсудливий, самовпевнений

під час переправи річки (с.84)

Сміливий, сильний, вольовий, відважний, спритний

коли Толя просить у Федька палицю, щоб перейти річку (с.85-86)

Розуміє небезпеку, турботливий

коли Толя розгубився на крижинах (86-87)

Кмітливий, готовий прийти на допомогу

коли Федько впав у воду (с.87)

Винахідливий, сила волі

коли почув, як Толя каже неправду (с.88)

Мужній, спостережливий

коли бачить, що Толя злякано дивиться на батьків (с.88-89)

Благородний, альтруїст, здатний на самопожертву, бреше вперше у житті

коли захворів і лежить без тями (с.89)

душевнобагатий

Підтвердіть свої відповіді зачитуванням уривків з оповідання.


  • Як ставляться до хлопця герої оповідання (Робота за схемою) :

Батько (суворо карає за провину, але й дає гроші як винагороду за правду й терплячість),с.80

Мати (незадоволена сином, батьковим покаранням; втомлена від прикрощів, що їй завдає син), с.80

Товариші (бояться і поважають його, бо Федько не любить товаришів видавати, полюбляє пригоди і вигадує їх), с.80

хазяї будинку, де проживає Федько з батьками (вірять хлопцю, бо він завжди каже правду), с.88

хазяйський син Толя (заздрить вправності Федька). с.83

Підтвердіть свої відповіді зачитуванням уривків з оповідання.


Федько непередбачуваний, іноді недобрий, але благородний, чесний, справедливий, здатний на самопожертву.
Отже, Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий азарт, винахідливість, надійність - це малий бешкетник. У нього безліч вад і недоліків. Та в нього є чому вчитися не лише дітям, а й дорослим. Автор не тільки показав Федька як розбишаку, а й зумів показати честь, совість, велич душі хлопчика. Натура Федька повна суперечностей і протиріч, у яких загартовується людське Я. Такі люди як Федько - велика рідкість. Це люди особливі, спонукати їх до вчинку може щось дуже важливе, наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг захищати слабшого і безпомічного.

Скажіть мені, то Федько добрий хлопчик? А надійний? На нього можна розраховувати у скрутну хвилину?


Слово вчителя.

Перше враження від Федька – задерикуватий хлопець-розбишака. Але при подальшому знайомстві ми бачимо, що Федько зовсім не такий. При більш детальному знайомстві, у стосунках з іншими героями твору ми бачимо, який Федько є насправді.

Усю велич характеру героя, його силу духу, душевне багатство, готовність прийти на допомогу та самопожертву, автор розкриває в епізодах, коли Федько рятує Толю. Адже дорослі тільки бігають, кричать та розгублено дивляться на хазяйського синка , коли той опинився на крижинах, а Федько, малий хлопчина, кидається йому на допомогу.


  • Давайте поближче ознайомимось з хлопцем, якого так відчайдушно врятував Федько – з Толею.




  • Портретна характеристика героя (зачитайте, поясніть в яких епізодах).

  • Як автор характеризує поведінку Толі?

    Портрет Толі с.80

    Ніжний, делікатний, смирний, боязкий, невинні сині очі, чистенький, чепурненький

    Намовляння Толі на Федька за порвані штани та розбитий ніс (с.80-81)

    Негідний, брехливий, тонкосльозий

    коли Толя чує розмову хлопців про льодохід (с.82)

    Допитливий

    коли Толя хоче подивитись, як Федько буде стрибати з крижини на крижину (с.83)

    Сподівається на поразку іншого

    коли Федько перебирався по крижинах (с.85)

    Заздрісний

    Коли Толя хоче перебратися по крижинах

    Самовпевнений

    коли Толя опинився на крижинах один (с.86)

    Розгублений, зляканий

    коли Федько рятує Толю (с.87)

    Не думає про ближнього

    коли Толя намовляє на Федька після порятунку (с.88)

    Невдячний, підлий, егоїстичний, непорядний, боягуз

    Толя біля матері після зізнання Федька (с.89)

    Беззахисний, тихий, жалюгідний, слухняний, сумирний,

    • Яку Божу заповідь порушив Толя?

    • 10 Заповідей Божих.

    Заповідь 9. Не свідчи неправдиво на ближнього свого.

    Після смерті Федька с.90

    Бездушний, байдужий до горя інших, підступний

  • Скажіть, які риси характеру Толі ви можете назвати?

Толик же - зовсім інший. Його егоїзм, жалюгідність, душевна ницість викликають відразу. Саме такі , як Толик у несправедливому суспільстві роблять кар'єру і здобувають матеріальні блага. Але це нікчеми. Вони нікому не приносять щастя, бо й самі нещасні й приречені.


Висновок: Федько і Толя – дві різні вдачі.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.


  • Актуальність оповідання

Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.


  • Вправа «Маски»

Людська натура звичайно складна й суперечлива. Недарма кажуть: щоб пізнати людину треба з нею пуд солі з’їсти, тобто провести разом чимало часу.

Бесіда:

  • Діти, під час першого знайомства з Федьком і Толею, якими ви їх побачили?

Прикріпити риси характеру на таблицю.

  • А при подальшому знайомстві якими вони виявились?

Прикріпити риси характеру на таблицю.

Спробуємо зняти маски й побачити справжнє обличчя героїв.


Федько

Толя

Удаване

Справжнє

Удаване

Справжнє

Жорстокість

схильність до збитків, розбою

байдужість до болю,

небезпеки



Сила волі

мужність


доброта

порядність

благородство

чесність


Смирність

делікатність

гідність

слухняність



Егоїзм

підлість


безсердечність

жорстокість

схильність до провокації,

обмови іншого невдячність непорядність






  • Робота з прислівями щодо визначення характеристики Федька і Толі.

Давайте поглянемо, як народна творчість влучно і образно увіковічнила людські якості.

Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються Федька, і ті, що стосуються Толі.


Прикріпити ці прислів’я на дошку біля імен героїв оповідання.
Не одяг красить людину, а добрі діла.

Уміє він з чорного біле зробити, а з білого чорне.

Сміливому море по коліна.

Лякливий, як заєць, а шкодливий, як кішка.

Коли бажаєш пізнати ціну людини, підведи її до чужої біди або до чужої радості.

Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує.

Не одяг прикрашає людину, а добра справа.

Уміє він з чорного зробити біле, а з білого – чорне.

В лиху годину пізнаєш людину.

Панського роду, а песького ходу.

У тихому болоті чорти водяться.

Святе та боже – та на чорта схоже.

Сила та розум – краса людини.

Тихий-тихий, а у вухо влізе.

Тихо ходить, та густо місить.

Тиха вода людей топить, а бурна тільки лякає.


VІІ. Узагальнення вивченого на уроці.


  • Конвенція ООН про права дитини – робота з малюнками.

Україна – правова держава. Тож права дитини в сучасному світі та нашій державі захищають «Закон про охорону дитинства» та Конвенція ООН про права дитини.

Завдання: у кожного на партах лежать права дитини. Давайте вияснимо, які ж з прав дитини, порушені в оповідання «Федько-халамидник» стосовно головного героя оповідання Федька. Відповідь обґрунтувати.


Всі діти є рівними у своїх правах.

Жодна дитина не повинна бути скривджена.

Діти не повинні ставати жертвами насильства.

Невід’ємне право дитини на життя.

Право на освіту.

Всі діти мають право на власну думку.

Всі діти мають право знати свої права.

Всі діти мають право на медичну допомогу.

Дитина має право на любов та піклування.

Всі діти мають право на освіту.

Особлива турбота про дітей-сиріт.

Дітей не можна залучати до бойових дій.

Діти мають право на об’єднання.

Захист дітей від викрадення та продажу.

Право на повноцінне харчування.
VІІІ. Підсумок уроку.
Отже, треба вчитися розпізнати добро й зло, злих та підлих людей, стерегтися нерозважливих вчинків. У цьому зможуть нам допомогти такі твори художньої літератури, як «Федько-халамидник» В. Винниченка.


  • Гра «Впіймай слово»

На підсумок уроку я пропоную вам зіграти у гру «Впіймай слово». (Риси характеру, притаманні Федькові, діти «ловлять», плескаючи у долоні).

- Дякую, я пересвідчилася, що ви розібралися у складнощах характерів хлопчиків, усвідомили найважливіші риси, які повинна мати кожна людина. Такі як доброта, чесність, відданість, відчуття дружби, справедливість.

- Я бажаю вам, щоб всі ті чесноти, які ви спіймали сьогодні у свої долоньки, стали вашими і ніколи не перетворились на ті, які ви пропускали.
ІX. Оцінювання учнів.
Домашнє завдання. С. 92 виписати «Вузлики».

Записати подані риси характеру у дві колонки «Федько – Толя».

Підготувати усну розповідь «Моє ставлення до Федька і Толі», використовуючи записані риси характеру.

АБО


Домашнє завдання. Роздатковий матеріал. Записати у дві колонки риси характеру Федька і Толі.


Жорстокість, схильність до збитків, розбою, байдужість до болю, небезпеки, сила волі, мужність, доброта, порядність, благородство, чесність, смирність, делікатність, гідність, слухняність, егоїзм, підлість, безсердечність, жорстокість, схильність до провокації, обмови іншого, невдячність, непорядність, беззахисність, бездушність, терплячість, байдужість до горя інших, сміливість, заздрість, кмітливість, спостережливість.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка