Від екології рідної природи – до екології дитячої душі з досвіду роботи вихователя Лісовенко М. О. м. Кіровоград, 2013 Лісовенко М. О. Методична розробка «Від екології рідної природи – до екології дитячої душі»



Скачати 254.38 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір254.38 Kb.
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)№24 «Вогник» ім. В.О.Сухомлинського комбінованого типу

Від екології рідної природи – до екології дитячої душі
З досвіду роботи

вихователя

Лісовенко М.О.

м.Кіровоград, 2013

Лісовенко М.О. Методична розробка «Від екології рідної природи –

до екології дитячої душі»

Методична розробка містить матеріали методичного і практичного характеру з питань екологічного виховання дошкільників засобами художніх творів В.О.Сухомлинського.

У розробці вихователі знайдуть цікавий практичний матеріал, що допоможе в організації та проведенні таких форм роботи як: заняття з використанням художніх творів В.О,Сухомлинського, ігрових навчальних ситуацій, цільових прогулянок, екскурсій-мандрівок, екологічних стежин, пошуково-дослідницької діяльності дітей.

Для вихователів дошкільних навчальних закладів.

Рецензент: Ніколаєнко Т.Д., вихователь-методист ДНЗ №24
Відповідальний за виконання розробки:

Васютинська Т.В., завідувач ДНЗ №24



Зміст:



  1. Вступ.. ………………………………………………………4

  2. Форми роботи з дітьми дошкільного віку з екологічного виховання……………………………………………………6

  3. План екскурсій у природу з використанням творів В.Сухомлинського……………………………………….....7

  4. Екологічні стежини у світ природи………………………12

  5. Екскурсія-мандрівка: «Лабіринти казкового лісу» (екологічна стежина у світ природи)…………………….14

  6. Цільова прогулянка «Знай, люби і бережи рідну природу (екологічна стежина у світ природи)»…………………...19

  7. Батьківський лекторій…………………………………….24

  8. Використана література…………………………………..27

«Духовний світ дитини –



це ніжна квітка троянди, на якій

мерехтливо тремтить

краплинка ранкової роси.»

(В.Сухомлинський)
Основою формування свідомого ставлення до природи (довкілля) є знання про неї. Ознайомлення дітей дошкільного віку зі світом природи має вирішувати одне з головних завдань: допомогти дитині усвідомити себе активним суб’єктом природи, суб’єктом світу, у якому дитина живе.

Екологічна ситуація в нашій країні визначає, що серед багатьох напрямів навчально-виховної роботи з дітьми дошкільного віку екологічне виховання набуває дедалі більшої актуальності. Знання про навколишній світ, формування екологічного мислення, екологічна культура, практичні навички екологічної культури людини, її маленькі джерела, її витоки мають свій початок у дошкільному віці.

Серед багатьох напрямів ознайомлення дошкільнят із природою важливим є формування цілісної картини навколишнього світу. Відбувається засвоєння малюками системи знань природи про існуючі в ній зв’язки й залежності, формування екологічних уявлень, ціннісних основ ставлення до світу, усвідомлення впливу діяльності людини на природу. На основі цих знань я виховую гуманні почуття, практичний позитивний досвід спілкування з природою.

Закон природи, закон буття стверджує, що дитина народжується з чистою невинною душею і довірливо вбирає все: стосунки людей і природного довкілля. Дитина чиста, по своїй суті, від свого народження. І в її душі ми починаємо писати, як треба ставитись до цього світу. Мине якийсь час, кількість написаного перейде у якість, і з’явиться можливість «прочитати», що написано в душі нашої дитини. Це читання може приголомшити: звідки злість і ненависть, адже був таким добрим малюком? Куди зникла доброта? Чому дитина стає неуважною, байдужою? А як раніше вона дивувала своїми відкриттями світу. Хіба ми не раділи і не казали: «дивись, помітив таке, чого я сам не знав раніше. Ботанік (зоолог) росте!»

А це природний стан нашої дитини: пізнання світу. І душа чиста, і писати в ній легко. І як важливо, щоб записи в дитячій душі були якісними. Якість ця залежить від нас! Від дорослих.

Дошкільний вік – найважливіший етап у становленні екологічного світогляду людини, що передбачає створення передумов гуманної взаємодії з природним довкіллям. Зміст навчально-виховної роботи в цьому напрямі полягає у розкритті перед дітьми багатогранної цінності природи. Здійснюючи екологічне виховання дітей, вихователь поставила перед собою такі завдання:



  • Розвивати естетичне відчуття світу дітьми;

  • Формувати у дітей культуру поведінки у довкіллі;

  • Стимулювати допитливість та зацікавленість у пізнанні природи;

  • Виховувати любов до природи, бажання піклуватись про неї, негативно ставитись до її знищення;

  • Розвивати у дітей уявлення про взаємозв’язок у природі.

Завдання екологічного виховання не можуть бути повністю реалізовані тільки зусиллями педагогів, без підтримки батьків. Лише в родині дитина зможе поєднати початкові екологічні уявлення, здобуті в дошкільному закладі, з її практичним досвідом, набутим у повсякденному житті вдома.

Акцентуючи увагу батьків на тому, що починати екологічне виховання потрібно з дитинства, підводимо їх до думки, що сім’ї належить чільне місце у вихованні в малюка почуття відповідальності, турботи про завтрашній день нашої планети.


Форми роботи з дітьми дошкільного віку

з екологічного виховання

1. Екологічні заняття.

2. Екологічні екскурсії.

3. Уроки доброти.

4. Уроки мислення в природі.

5. КВК, вікторини, конкурси.

6. Проблемні ситуації.

7. Мовні логічні завдання.

8. Екологічні виставки, експозиції.

9. Тиждень екологічної творчості.

10. Екологічні свята, виставки.

11. Дидактичні ігри екологічного змісту

12. Екологічні казки.

13. Екологічна стежина.

14. Спостереження.

15. Пошуково-дослідницька робота.



План екскурсій у природу з використанням творів В.Сухомлинського


Вересень

1

Як квіти зустрічають схід сонця

Екскурсія-милування

«Метелик із росою на крилі», «Світає», «Пурпурова квітка», «Квітка сонця»

2

Як хмаринка розгубила краплинки

Цікаві миттєвості природи

«Туман над ставком»,

Як річка розгнівалась на дощик»



3

Чому навколо все сміється

Урок мислення в природі

«Білі полотна», «Ялинка і липа», «Де беруться срібні павутинки»,

«Як починається осінь», «Золоті стрічки»



4

Збирання насіння у квітниках

Праця в природі

«Чорнобривці»

Жовтень

1

Завітала осінь у березовий гай (похід по екологічних стежках)

Екскурсія-милування

«Золоті стрічки»

2

Прислухаємося до розповідей сосни (похід по екологічних стежках)

Урок роздумів про добро і зло

«Чудова жайворова пісня», «Тільки живий красивий», «Де ж тепер помостить вивільга?»


3

Казки мудрого дуба (похід по стежках)

Урок мислення про мужність, мудрість, силу

«Дивний мисливець», «Соромно перед соловейком»

«Бо я людина»




4

До куточків невимовної краси нашого лісу

Екскурсія-милування

«Верба над ставком» «Я хочу сказати своє слово»

Листопа д

1

Запахи та звуки осіннього лісу

Екскурсія-милування

«Дід Овсій», «Осінній день у лісі»

2

Таємниці дзеркального озера

Екскурсія-роздум

«Перша крига на ставку», «Перший тонкий льодок»

3

У пошуках лісових скарбів (Що може бути скарбом для когось?)

Розгляд екологічних ситуацій

«Бо я людина», «Дуб під вікном», «Дуб на дорозі», «Без соловейка»

4

Прощання з осінню (в березовому гаю)

Похід у куточки невимовної краси

«Золотокоса», «Пташина комора», «Немов крило вивільги»

Грудень

1

Казки мудрого дуба (похід по екостежках)

Урок мислення про зміст життя

«Де ж тепер помостить вивільга?», «Зайчик під час завірюхи»

2

Чому навколо все змінилося?

Екскурсія-милування

«Сонячний день узимку»,

«Тихо в лісі»



3

Чому на снігу лишаються сліди? (читання слідів)

Екскурсія-роздум

«Хлопчик і сніжинка», «Як міняється колір снігу»

4

Чому сніжок для нас товариш? (Життя під снігом. Клумби.Город)

Екскурсія-роздум

«Клен зітхнув»,

Як пробудилася зелена травичка»




Січень

1

Зимовий сон нашого лісу (по екостежках у нашому лісі)

Похід у куточки невимовної краси

«Клен зітхнув», «Як пробудилася зелена травичка»

2

Таємниці води (досліди зі снігом, льодом, водою)

Цікаві миттєвості природи

«Сніжинка і сонце», «»Снігур-різьбяр»

3

Хто у лісі взимку не спить (екологічними стежинами)

Урок мислення

«Сонце зійшло на мороз», Сонце і сонечко», «Пролісок і жайворонок»

4

Зимовий сон озера (похід по екостежкам до озера)

Екскурсія -роздум

«Чому дзвенить лід на ставук?», «Перша крига на ставку»

Лютий

1

Що ми відчуваємо, коли обіймаємо дерева (похід до парку)

Емоційно-чуттєве спілкування з природою

«Дуб і верба»

2

Чому сумують синички? (на території дошкільного закладу, в парку)

Екскурсія-роздум

«Який слід має залишити людина на землі»

3

Чи потрібні в житті правила? (поводження в природі)

Екскурсія-роздум

«Який слід має залишити людина на землі»

4

Як прокидається природа (природа довкілля)

Екскурсія-милування

«Як пробудився пролісок», «Ялинка і липа»

Брезень

1

Коли я був добрий до природи (екскурсія до парку)

Розгляд екологічних ситуацій, праця в природі

«Камінь», «Верба над ставком»

2

Кольори, звуки, запахи весни (екологічними стежинами до парку)

Урок роздумів

«Все співає в лісі», «Пролісок і жайворонок»

3

Чому природа оживає? (екологічними стежинами до парку)

Емоційно-чуттєве спілкування в «Куточках невимовної краси»

«Деркач і кріт», «Як бджола стала золотою»

4

Чому радіє все навколо? (екологічними стежинами до гаю)

Емоційно-чуттєве спілкування в «Куточках невимовної краси»

«Сиві оченята», «Я хочу сказати своє слово»

Квітень

1

Пробудження лісу

Емоційно-чуттєве спілкуваня, екскурсія-милування

«Клен зітхнув», «Як пробудився пролісок», «Джміль прокинувся»

2

Озеро прокинулося

Урок мислення

Складання казок-емпатій, розповідей

3

Слухання співу птахів (екологічними стежинами по гаю)

Емоційно-чуттєве спілкування

«Хлопчик і дзвіночок конвалії»,

«Конвалія в саду»,

«Квітуча вишня»


4

За весняними квітами, за ніжними пахощами (екологічними стежинами)

Емоційно-чуттєве спілкування

«Хлопчик і дзвіночок конвалії»,

«Конвалія в саду», «Квітуча вишня»



Травень

1

Посадимо насіння в землю

Праця в природі

«Одне-однісіньке макове зернятко»

2

Про що шепоче весняний вітер? (похід екологічними стежинами до парку)

Екскурсія-роздум

«Бо сонце – єдине», «Як бджола стала золотою»

3

Чарівний світ бузку

Екскурсія-милування

«Джміль і лілова кииця», «Бузковий гай у яру»

4

У пошуках лісових скарбів

Урок мислення

«Соловей і жук»,

«А пісня жива»

«Акація і бджола»


Екологічні стежини у світ природи
Екологічна стежина є обов’язковим елементом еколого-розвивального предметного середовища дошкільнят. Екологічну стежину можна використовувати в різні пори року. Основні форми роботи: пізнавальні екскурсії, спостереження за плодовими, декоративними деревами та ягідними кущами, трав’янистими рослинами, за птахами взимку та навесні; за комахами-запилювачами на квітниках; дидактичні ігри, конкурси тощо.

Останнім часом я практикую роботу з екологічною стежиною нового типу. Вона являє собою базу для тренування почуттів та навчання дітей і дорослих грамотного спілкування з природою, вчить сприймати її всіма органами чуття, створює умови для релаксації та поліпшує настрій.

Стежка забезпечує можливість ознайомити моїх дітей з довкіллям на основі безпосереднього контакту, залучати їх до особливих видів практичної діяльності. Відчуваючи аромат трав, прохолоду води і сухість піску, прислухатися до співу птахів і шарудіння тварин, вчить краще пізнавати себе та бути відповідальними за власні вчинки.

Така стежина має невелику протяжність з кількома зупинками. Перша зупинка – для розвитку органів дотику. Ця доріжка серед зеленого газону, поділена на ділянки з різним покриттям: цеглою, гравієм, хвоєю, шишками, піском. Можна використати також кору дерева чи просто землю. Проходячи босоніж по доріжці, діти вчаться розпізнавати на дотик і порівнювати різні поверхні. Для розвитку тактильних відчуттів використовується ящик з отворами для рук. Всередині ящика знаходяться предмети, що мають шорстку та гладеньку поверхню: кора дерева, округла галька тощо.

Наступна зупинка – зупинка для розвитку органів слуху, своєрідний садочок звуків. Це спів пташок, як живих, так і в грамзапису.

Для розвитку органів нюху створюють садочок пахощів. Відомо, що дія запахів на людину відбувається на рівні підсвідомості, викликаючи при цьому різні асоціації. Наприклад, ефіроолійні рослини позитивно впливають на здоров’я та настрій людини. Я своїх дітей ознайомлюю зі світом запахів. Під час екскурсії діти набувають досвіду, що допоможе їм поліпшувати міжособистісні стосунки, знімати стреси, сприймати все розмаїття і багатство пахощів.

У світі немає чіткої класифікації запахів. Так, можна використовувати загальновідомі рослини, згрупувавши їх за кількома ознаками: квітковим, плодово-фруктовим, пряно-ароматичним, гірко-смолистим тощо.

Правила, яких я дотримувалася під час створення екологічної стежини:



  • Асортимент рослин є такий, що я використовую його протягом всього року;

  • На стежині немає отруйних рослин, а також тих, що викликають алергію;

  • Добираю рослини по програмі;

  • Рослини невибагливі до умов існування, але водночас я враховую їх вимоги до грунту, світла, вологості, температури;

  • Рослини, що мають колючки і шипи, розташувала так, щоб діти не поранилися.

Все це створює затишний куточок для відпочинку і чуттєвого сприйняття природи, дає можливість доторкнутися до краси і вчить бути відповідальним за неї.

Завдання екологічного виховання у моїй групі не може бути повністю реалізоване тільки моїми зусиллями, без підтримки батьків. Лише в родині дитина зможе поєднати початкові екологічні уявлення, здобуті в дошкільному закладі, з її практичним досвідом, набутим у повсякденному житті вдома.

Поглиблена систематична робота вихователя з екологічного виховання; педагогічне керівництво діяльністю сім’ї. Робота проводиться завдяки взаємодії дитячого садка і родини. Ці педагогічні умови можуть бути основою в організації і проведенні роботи дошкільного закладу і сім’ї з екологічного виховання дітей.
Конспекти заходів

***********************************************

Лабіринти казкового лісу

Екскурсія-мандрівка

Форма організації: фронтальна

Сфери життєдіяльності: «Природа», «Я Сам».

Лінії розвитку: фізичний, мовленнєвий, емоційно-цілісний, креативний, соціально-моральний, художньо-естетичний, пізнавальний.

М е т а.

Пізнавальний розвиток:


  • Розширити знання дітей про природу лісу;

  • Уточнити поняття «жива» і «нежива» природа;

  • Формувати здатність «дивитися та бачити», уважно вдивлятися в навколишній світ.

Соціально-моральний розвиток:

  • Аналізувати об’єкти живої та неживої природи, розуміти її залежність від людини, причини змін на основі порівнянь та зіставлень;

  • Виховувати бережливе ставлення до природи, вміння дбати про неї, оберігати.

Мовленнєвий розвиток:

  • Розвивати вміння описувати об’єкти довкілля;

  • Учити вживати порівняння, дієслова, епітети;

  • Збагачувати словниковий запас.

Емоційно-ціннісний розвиток:

  • Учити радіти спілкуванню з природою.

Креативний розвиток:

  • Спонукати до аналізу явищ під час перебування на природі;

  • Учити розмірковувати з приводу нового, дивного, незрозумілого.

Фізичний розвиток:

  • Розвивати рухові якості: швидкість, спритність, загальну витривалість під час рухливих ігор та спортивних естафет.

Художньо-естетичний розвиток:

  • Учити милуватися чарівним світом природи.


Хід заняття

Я повідомляю, що Клуб мандрівників нашого міста запрошує дітей старшої групи на екскурсію-мандрівку. Маршрут вказано на карті, яку надіслали із запрошенням. Звертаюся до дітей.

- Коли ми вирушимо в подорож, ця карта нам дуже стане в пригоді. Давайте уважно її розглянемо.


  • Які об’єкти ви бачите на карті?

  • Так. Це наш район. Он наш дитячий садок та парк.

  • Як позначений на карті парк?

  • Так, це наш маршрут. Тут, біля парку намальовані цифри і щось написано. Давайте прочитаємо.

Перша зупинка – «Галявина великих дерев».

Друга зупинка – «Галявина лісовика».

Третя зупинка – «Галявина казки».

Четверта зупинка – «Галявина біля річки».

П’ята зупинка – «Галявина ведмедів»

Вихователь. Діти, перш ніж вирушити в похід, треба до нього підготуватися. А як? Так, мати зручний одяг та взуття, запастися водою, взяти аптечку, а ще гарний настрій і велике бажання побачити щось незвичайне. Щоб повністю пройти шлях нашої мандрівки, вам треба буде на кожній зупинці виконувати різні завдання. Згодні? Готові до пригод? Тоді вирушаймо!

Діти йдуть маршрутом до першої зупинки.



    • Погляньте, яке навколо різнобарв’я, все зеленіє, квітне, буяє. Зверніть увагу ось на цю маленьку рослину, яка цвіте дрібненькими жовтими квіточками. Така непоказна, а велику силу має. Хто знає її назву? Так, чистотіл. Як можна назвати цю рослину? А які ще лікарські рослини, що ростуть в парку, ви знаєте? (Кропиву, грицики, триколірну фіалку, звіробій…). Молодці! Шлях відкрито. Рухаймося далі.

Наступна зупинка «Галявина лісовика».

- А ось і він, казковий володар лісу.



Лісовик. Чув, малята, як ви багато про рослини лісу розповідали і що шукаєте в лісі щось цікаве. Тут багато цікавого. Але відкривається воно лише тим, хто знає і береже природу. А чи знаєте ви, які тварини, птахи, комахи живуть в лісі?

Зараз перевіримо. Ось відгадайте загадки.



  1. Летить – виє, сіло – землю риє.

чорне тіло, чорний вус,

ніби справжній сажотрус. (Жук).



  1. А чи знаєте, малята, в лісі є велика хата.

В ній мисливці працьовиті

Скрізь полюють в травах, квітах.

Коли здобич важкувата,

То гуртом несуть до хати. (Мурахи).



  • Скільки лапок у мурахи?

  • Пташенята якого птаха не знають своєї мами?

  • Що станеться з бджолою, якщо вона вжалить?

  • Скільки крил у жука?

  • Яка пташка вміє гавкати?

- Добре, молодці!

- А чи знаєте ви, чого не можна робити в лісі? (Так, смітити, голосно розмовляти). Усе правильно. За це відкриваю вам шлях далі.

- Дякуємо тобі, Лісовичку.

Наступна зупинка «Галявина казок». На галявині з’являється Вовк (дорослий у костюмі).

- Не лякайтеся, діти, адже це не справжній вовк, а казковий!



Вовк. Чув я, що ви щось цікаве в лісі шукаєте.

- Так, вовчику, а ти нам допоможеш?

- Допоможу, якщо відгадаєте, в яких казках мене можна зустріти. («Червона шапочка», «Колобок», «Теремок», «Солом’яний бичок», «Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат»).

- О! Все правильно. А загадки вмієте відгадувати?

1. Вдень він спить, а зайде ніч,

Він виходить полювати:

Мишка, стережись хвостата.

Не злічити й скільки штук

За життя він з’їв гадюк.

Він колючий, мов будяк,

А зовуть його …. (Їжак).

2. Взимку ляже спати дід цей волохатий.

Лиш тоді він встане, як весна настане. (Ведмідь).

А чи знаєте ви:



  • Який мешканець лісу засушує гриби на зиму?

  • Які звірі літають?

  • Куди зайцеві бігти зручніше – вгору чи вниз?

- Молодці, все знаєте – мандруйте далі!

- Дякуємо тобі, Вовчику…

- А зараз ми спустимося з вами згори вниз. Помилуйтеся, діти, яка тут краса. Яку річку ви бачите перед собою? Так, це наш Інгул. А яку користь дають нам річки?

Водяний. Я тут почув розмову про річку. Ви хто?

- Ми діти з дитячого садка.

- А що ви тут робите?

- Ми мандруємо, тепер дорогу додому шукаємо.

- Я вам допоможу, але спершу дайте відповіді на мої запитання.


  • Яка тварина живе влітку у воді, а взимку на землі?

  • Чому чапля стоїть у воді на одній нозі?

  • Які риби водяться у Інгулі?

- Знаєте ви багато, але вам додому вже час повертатися. Йдіть у цьому напрямку.

- До побачення!

Але на нашій карті є ще «Галявина ведмедів» і, мабуть, там на нас чекає казковий сюрприз.

Щоб ведмеді нас почули, потрібно пограти в гру. В яку ви хочете пограти?



Під час гри з’являються казкові ведмеді й пропонують спортивні ігри-естафети.
Естафета з перешкодами

Мета: розвивати швидкість, спритність, товариськість

Хід гри

Діти розподіляються на дві команди. Біг на швидкість по пересіченій місцевості з доланням перешкод: відстань від старту до фінішу 10 метрів, оббігти гілку, перестрибнути через похилу гілку.
Побудуй вежу з рюкзаків-сумочок

Мета: виховувати взаємовиручку, спритність, розвивати швидкість.

Хід гри

Дві команди. Кожний гравець має перенести свій рюкзак на відстань 10 метрів, швидко його зняти і побудувати вежу. Яка команда швидше й добротніше побудує вежу, та і переможе.



Ведмеді вітають переможців. Прощаються з дітьми.

Вихователь. Діти, наша мандрівка добігає кінця. Нам було весело і цікаво. А головне: ви ще більше подружилися. Тож пропоную закінчити подорож грою.

Щоб щасливими зрости

Мета: розвивати узгодженість дій у парах, виховувати повагу до партнера.

Хід гри

Діти стають у коло і починають з правої ноги крок у сторону з примовками.

Перший крок – потягнулись (руки вгору)

Другий крок – повернулись (пружинка)

Третій крок – усміхнулись.



Діти, що поряд, утворюють пари, кружляють у парах, примовляючи: «Подружились я і ти, щоб щасливими зрости». Потім стають у коло і, починаючи з лівої ноги, повторюють те саме.

Вихователь. А що ви хотіли, діти, сказати усім, кого зустріли, на прощання?

- До побачення! На все добре, бажаємо щастя…



Цільова прогулянка «Знай, люби і бережи рідну природу (екологічна стежина у світ природи)»

Пріоритетні лінії розвитку: соціально-моральний, емоційно-цілісний і пізнавальний розвиток. (5 років життя)

Пр.зміст:

Фізичний розвиток: удосконалювати координацію рухів, покращувати моторні навички засобами виконання ігрових рухомих вправ.

Соціально-моральний розвиток: збагачувати знання про перші рідкісні рослини – квіти, формувати екологічну свідомість, розуміння того, що птахи і рослини потребують дбайливого ставлення з боку людини.

Емоційно-цілісний розвиток: учити дітей бачити красу, витонченість весняних первоцвітів, милуватися та захоплюватися ними, щиро радіти їм, жваво реагувати на розповіді про квіти і про птахів. Виховувати прагнення бути обачними в природі, щоб не зашкодити пташкам і рослинам.

Пізнавальний розвиток: збагатити знання дітей про перші весняні квіти рідного краю, їх вигляд, місце зростання. Розширити уявлення про птахів, що повернулися до рідного краю, їх клопоти, їх роль в природі, зацікавити дітей тематичними загадками, формувати вміння відгадувати їх.

Мовленевий розвиток: закріпити в активному словнику дітей слова-назви перелітних і зимуючих пташок, назву первоцвітів. Учити відповідати на запитання, сприяти розвитку чіткості та інтонаційної виразності, зв’язно висловлювати свою думку.

Художньо-естетичний розвиток: формувати у дітей вміння бачити в природі красиве, захоплююче, цікаве. Викликати у дітей емоційний відгук на квітку, пташку.

Креативний розвиток: учити дітей цікавитися новим і незнайомим у довкіллі: розмірковувати, робити умовиводи, висловлювати припущення та гіпотези за відповідною темою.

Обладнання: грамзапис співу пташок, загадки про птахів і про первоцвіти, твори В.О. Сухомлинського «Як ми знайшли гніздечко» ст.66, «Дятел і мишка», «Ластівка і снігур», Л.Толстой «Розумна галка», дидактична гра «Впізнай на дотик» (хвоя, пісок, камінці, шишки), палички для дослідів, банка, вода, коробочки для гри, повітряна кулька, вірш «Ми будемо берегти природу» В.Іванець.

Герої: Петрик і Весна.

Хід заняття:

Вихователь: Діти, подивіться довкола. Як тут красиво! (Заняття проводиться на галявинці первоцвітів, діти сидять на пеньках) Який сьогодні день? теплий, ясний, весняний, погожий)

Які зміни відбулися в природі? (розтанув сніг, розквітли перші квіти, сонечко гріє, птахи повернулися з тепих країв, комахи вилізли з щілинок)

Діти, ви сказали, що птахи повернулися з теплих країв, а які пташки повернулися до нас? (ластівки, жайворонки, зозулі, лелеки, лебеді, дикі качки, гуси…) А чому вони відлітають? (холодно, голодно). А давайте послухаємо спів пташок (включаю грамзапис співу пташок).



З’являється хлопчик з рогаткою.

Хлопчик Петрик: Ага, і тут гніздо! Зараз я полізу в гніздо на це дерево і на те дерево (показує на гніздо сороки) і візьму маленьких пташенят, або як вистрелю з рогатки!

Вихователь: А це хто? З якої ти групи, хлопчику?

Хлопчик: Я, Петрик, не ходжу в дитячий садок. Я ловлю пташок і руйную гнізда, так я розважаюсь.

Вихователь: Що ти, Петрику! Не можна цього робити. Діти, давайте скажемо, як треба берегти пташок? (не можна руйнувати гнізда, не можна брати пташеня з гнізда, взимку треба підгодовувати) А як нам пташки віддячать? (вони збирають гусінь, комах).

Петрик: Ой, я забув, бачите. Мені зозуля передала загадки. (Петрик передає вихователю)

Вихователь: 1. Вночі гуляє, а вдень спочиває,

Має круглі очі, бачить серед ночі.

(Сова)

2. Швидко скрізь цей птах літає,



Всіх комашок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.

(Ластівка)

3. Маленький, сіренький

По гаях літає,

Дуже гарну пісню

Уночі співає.

(Соловей)

4. На зріст маленька,

Свитка сіренька,

І у лісі в холодку

Все кує «ку-ку-ку-ку»

(Зозуля)


5.Дзьоб міцний та гострий маю

Шкідників з-під кори здобуваю.

(Дятел)

Але пташки не тільки гарно співають, оберігають наші садки, ще вони можуть також передражнювати тварин. Шпак і сорока можуть гавкати і нявкають, як кішка. Але є пташки кмітливі і здогадливі. Розповідаю дітям оповідання «Розумна галка» і показую як пташка напилася води.



Вихователь: Ще зовсім недавно, на початку весни були морози, навіть сніг, земля була мерзла, тверда. Взимку ми спробували з вами встромити паличку в землю – у нас не вийшло.

А зараз ми проведемо дослід (діти протикають грунт паличкою) і відповідають: земля вже розтала. (Пробують долонькою – вона волога, м’яка, тепла). Настала пора пробудження. Давайте уважно поглянемо довкола і назвимо ті рослини, що пробудилися, вирісли, розквітли в нашому куточку (діти називають проліски, підсніжники, ряст, фіалки, кульбабки, сон-трава, крокуси, нарциси, тюльпани).

Музика – входить весна.

Весна: Добрий день, діти! Я весна. Але я приходжу не сама. Я маю трьох весняних братів, братів-місяців. Відгадайте їх (березень, квітень, травень).

Я знаю, діти, ви хочете побачити перші весняні квіти, травичку, жучків, метеликів. А для цього допоможіть мені вирішити мої лісові проблеми. Ось тут написані ці проблеми.

1. Діти, у лісі у нас трапилися такі події: зустрілися на пеньочку дятел і мишка. Мишенятко запропонувало дятлові колосок. Чемно подякував дятел і від подарунка відмовився. Чому?

2. Зустрілися у лісі ластівка та снігур. Поміркуймо разом – у яку пору року має відбутися ця зустріч? (літо, весна)

3. Я маленька пухнаста квіточка. Якщо мене не буде, помре джмелик (ряст).

4. Одного теплого весняного дня діти пішли в ліс, стомилися та сіли під кущем. А дівчинка сказала – дивіться, гніздечко, та раптом з гнізда вилетіла пташка, вона почала кружляти і голосно кричати на своїй пташиній мові. Про що вона кричала? І що треба зробити дітям?

А якщо відгадаєте цю загадку, знайдете скарб:

Під самим вікном

Рослинка дрімала тихим сном.

Краплинки умили листочки

В небо звелись сині очки.

(Барвінок)

Весна: Хто відгадав загадку, підійдіть до барвінку, нам щось барвінок подарував (в кущах барвінку лежать 4 коробочки: у першій пісок, у другій хвоя, у третій шишки, у четвертій камінці)

Дидактична гра «Впізнай на дотик»

Раніше люди не замислювались над тим, що зірвані квіти гинуть. Ходили до лісу і нищили ці квіти, зривали цілі їх оберемки заради потіхи та забави. Але природа не вибачає людям недбалого та жорстокого ставлення до себе. І ось настали часи, коли ми вже, на жаль, не можемо побачити синій килим пролісків та рясту. Ростуть ці квіти поодиноко, а то й зовсім немає їх. Зараз весна поведе нас до куточків первоцвітів, але ми повинні згадати правила поведінки в лісі, а я запишу ці правила на папірець. ( не можна рвати, топтати квіти, руйнувати гнізда, віршовані правила).

Метелика ловити я не хочу.

Він – квітка неба, хай живе собі.

Хай крильцями барвистими тріпоче,

Щоб радісно було мені й тобі.

І ні стеблинку, гілку чи травинку

Я не ображу – це страшенний гріх!

Бо в кожній з них живе тремка

живинка,

Що світиться довірою для всіх.

Відпускаємо кульку з папірцем, на якому записані правила поведінки в лісі.

Вихователь: Вона полетить далеко-далеко, і цей текст прочитають діти, які не знають як треба поводити себе у лісі.

Весна: А зараз пішли у мої володіння.

Перша зупинка «Калюжниця»

Друга зупинка «Пролісок»

Третя зупинка «Підсніжник»

Четверта зупинка «Ряст»

П’ята зупинка «Кульбаба»

Шоста зупинка «Фіалка»

Сьома зупинка «Мати-мачуха»

Діти милуються квітами, згадують, де вони ще бачили їх, оповідання і легенди про квіти.
От і закінчилась наша мандрівка, повертаємось до дитячого садка.

Батьківський лекторій екологічних знань

Мета:


  • по-перше, довести батькам на очевидних прикладах роль сім’ї у справі формування наукових знань і уявлень дітей про природу;

  • по-друге, встановити з батьками тісний контакт, який би сприяв успішному вирішенню інших, не менш важливих завдань виховання дітей.

Щоб зробити батьків союзниками в своїй роботі, я до програми лекторію включила теми, в яких прагнула дати вичерпну інформацію про екологічну проблему на різних рівнях, показати її вирішення як в цілому - глобально, так і за регіональним принципом при активному використанні краєзнавчого матеріалу. До виступів залучила маму Юлі – екскурсовода з краєзнавчого музею. Лекторій працює один раз на два місяці протягом навчального року і завершується конференцією з метою обміну досвідом, думками, пропозиціями.

Заняття 1.


Тема: “Екологічна проблема - глобальна проблема людства ХХ1століття".


Зміст:
завдання екологічного всеобучу батьків на сучасному етапі. Ця тема найбільш актуальна. Її зміст пов’язаний як з актуальністю, що випливає з останніх державних документів, так і з даними найновіших досліджень у галузі екології та її психолого-педагогічних аспектів.

Заняття 2.


Тема: “Зелені легені планети“.


Зміст:
значення рослин у житті людини. Їх роль як основного постачальника кисню на планеті, кліматотворча і водоохоронна діяльність зелених насаджень.

Заняття 3.


Тема “Атмосфера“.


Зміст:
значення повітря в житті людини. Продуценти кисню. Шляхи і джерела забруднення повітря. Вплив фотохімічного смогу на життя. Кисневе голодування. Охорона атмосферного повітря, з якою знайомлять дітей за програмою дитячого садка.

Заняття 4.


Тема “Вода в природі“.


Зміст:
роль води у природі та в житті людини. Вода – кліматотворець, джерело енергії, середовище існування. Запаси води на Землі. Проблема прісної води. Заходи по охороні і раціональному використанню води. Дати уявлення про властивості та стани води за програмою дитячого садка.

Заняття 5.


Тема “Земля“.


Зміст:
значення ґрунту як основи виробництва матеріальних благ. Збереження родючих ґрунтів як національного багатства. Залежність росту і розвитку рослин від родючості ґрунту – основна ознака, яка визначається дітьми за програмою дитячого садка.

Заняття 6.


Тема “Наші менші друзі“.


Зміст:
тваринний світ планети – найважливіше джерело існування людини. Динаміка часткового або повного зникнення окремих видів тварин як наслідок прямого і непрямого впливу на природу. Способи попередньої підготовки сім’ї до утримування тварин в умовах неволі. Обсяг знань дітей про тварин за програмою дитячого садка.

Література:

  1. Калуська Л. Дивокрай. – Тернопіль: Мандрівець. – 2005.

  2. Любарова І., Стеценко І. Екологічний зорепад у іграх та розвагах. – К.:Шкільний світ. – 2009.

  3. У гості до матінки-природи // Дошкільне виховання. – 2009. - №2.- с.17.

  4. Маленькі дослідники // Палітра педагога. – 2008. - №3. – с.7.

  5. Втілення концепції В.О.Сухомлинського «Пізнавати світ розумом і серцем» // Палітра педагога. – 2003. - №3.

  6. Лабіринти казкового лісу (екологічна стежина) // Палітра педагога. – 2009. - №3.

  7. Сухар В.Л. Планування роботи за сферами діяльності Весна. – Харків: Ранок. – 2010.







База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка