Відділ освіти Шполянської районної державної адміністрації Шполянський районний методичний кабінет Дошкільний навчальний заклад №5



Сторінка1/3
Дата конвертації10.03.2016
Розмір0.61 Mb.
  1   2   3

Відділ освіти Шполянської районної

державної адміністрації

Шполянський районний методичний кабінет

Дошкільний навчальний

заклад №5 «Калинка»

Авторська програма

Пізнаємо світ”

Схвалена на засіданні педагогічної ради дошкільного навчального

закладу №5 “Калинка”,

протокол №3 від 29 березня 2012 року

Автор: творча група педагогічних працівників дошкільного навчального закладу №5 “Калинка”:

Меркотан Л.В. – інструктор з фізкультури;

Солонар О.В. – вихователь;

Завгородня Н.Д. – вихователь.



Керівник творчої групи :

Тарнавська Т.Д. – завідувачка ДНЗ №5 “Калинка”



Редактори: Карбівнича О.М. – практичний психолог ДНЗ;

Криворучко М.О. – логопед ДНЗ №5

Авторська програма “Пізнаємо світ” спрямована на виконання завдань Базової програми розвитку “Я у Світі” у сфері формування основ національної культури дитини-дошкільника.

Адресована педагогічним працівникам для роботи з дітьми дошкільного віку.



Історична пам’ять – це цемент людської культури.d:\фото\лебедин 2011\юля 005.jpg

Д.С.Ліхачов



Пояснювальна записка

Дошкільна освіта є першою ланкою в системі неперервної освіти у становленні та розвитку дитини-українця.

Закон України “Про дошкільну освіту”, Концепція розвитку дошкільної освіти чітко вказують, що виховання молодого покоління має базуватись на спадщині минулих поколінь, як скарбниці духовності українського народу. А тому виникає потреба, починаючи з ранніх років, ознайомлювати дитину з історією родини, міста, рідного краю, держави України. Все це має стати не просто сумою засвоєних знань, а внутрішнім світом кожної дитини.

Зміст, форми і методи національного виховання залежать від загальної культури суспільства, від рівня громадянської позиції державних органів влади, усього українського народу.

Кожна нація, кожен народ має свою історію, свої звичаї та традиції, що виробились протягом століть і освячені віками. Краєзнавство – це така скринька, в якій зібрано все найкраще, що передається в спадок від минулих поколінь до майбутніх. А найкращою формою пізнання цього спадку є дитячий туризм. Саме поєднання цих двох форм роботи може стати основою для виховання почуття приналежності до великого народу, інших народів світу.

Зважаючи на це, творчою групою педагогічних працівників ДНЗ, розроблено програму “Пізнаємо світ” з організації туристично-краєзнавчої діяльності з дітьми дошкільного віку.



Основні завдання програми “Пізнаємо світ” по реалізації

туристично-краєзнавчої діяльності в дошкільному закладі:

  1. Знайомити дітей з історією України, походження українського народу, основними історичними подіями, фактами.

  2. Вивчати та розповсюджувати досвід, вікову культуру українського народу серед педагогічних працівників, батьків та дітей дошкільного віку.

  3. Дати знання про історію найближчого свого оточення – родину, вулицю, дитячий садок, місто і рідний край.

  4. Формувати основи екологічного світогляду та екологічної культури, дотримання правил природокористування.

  5. Забезпечувати рухову активність, ігрову діяльність як природну біологічну потребу дитини-дошкільника.

  6. Виховувати громадянську позицію дитини-українця, дитини-патріота, самоповагу та самовідданість.

  7. Створювати умови для проведення роботи по туристично-краєзнавчій діяльності (мапи, географічні атласи, енциклопедії, моделі, схеми, листівки, слайди, альбоми, буклети, дидактичні ігри, ігри-подорожі, твори художньої літератури та народної творчості тощо).

Правова та законодавча база

  • Конституція України;

  • Національна доктрина розвитку освіти в України;

  • Концепція розвитку дошкільної освіти в Україні до 2017 року;

  • Конвенція ООН про права дитини;

  • Закон України “Про дошкільну освіту ” ;

  • Закон України “Про охорону дитинства”;

  • Закон України “Про культуру”;

  • Закон України “Про охорону навколишнього природного середовища”;

  • Програма розвитку дитини дошкільного віку “Я у Світі”;

  • Інструктивно-методичні рекомендації “Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному навчальному закладі”;

  • Методичні рекомендації “Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного закладу”.

Науково-методичне забезпеченя

  • Державна програма “Золота підкова Черкащини”. Київ. 2006

  • В.В.Шевчук “Історія Шполянського краю”. Черкаси, 2003

  • В.О.Вороневич, І.Заїка “Шполянщина 1923-2003. Люди, події, факти”. Черкаси, 2004

  • В.І.Новикова “Географія Черкаської області”. Черкаси, 2000

  • М.Н.Карпенко “Вісім подорожей по Черкащині”. Дніпропетровськ, 1978

  • Енциклопедія. “Історія міст і сіл України”. Київ, 1972

  • Т.Лагунова “Моя країна Україна”. Харків, 2006

  • В.Антонович “Про козацькі часи в Україні”. Київ, 1991

  • А.М.Богуш, Н.В.Лисенко “Українське народознавство в дошкільному закладі”. Київ, 1989

  • О.Воропай “Звичаї та обряди нашого народу”. Київ, 1997

  • П.В.Вольвач “Л.П.Симиренко – фундаменталіст садівництва”. Сімферополь, 2004

  • П.Панченко “Мене там мати повивала ”. україна, 1994

  • В.В.Калініченко. Історія України. Харків, 2004

  • Фотоальбом “Софіївка”. Київ, 2000

  • Фотоальбоми “Шполянщина туристична”, “Шпола туристична”. Черкаси, 2007

  • Набір листівок “Лозуватський дендропарк”. Київ, 1990

  • “Подорожуємо Шполянщиною” з досвіду роботи дошкільного навчального закладу №5 “Калинка”, 2008

  • О.В.Солонар “Від історії рідного краю до повноцінного та гармонійного розвитку дошкільника”. Методичний посібник, 2009

Мета програми “Пізнаємо світ”: виховання національно-свідомої та фізично-здорової дитини-патріота, дитини-будівника нової держави на засадах української культури та історичної спадщини.

Шляхи реалізації програми

І. Напрямки здійснення навчально-виховного процесу

по туристично-краєзнавчій роботі

Блок 1. “Шполянщина – моя мала Батьківщина”.

Мета: ознайомлення дітей з історією, традиціями, звичаями рідної Шполянщини, її визначними місцями, видатними земляками. Формувати знання про рослинний і тваринний світ, про те, що Шполянщина є частиною держави Україна та її географічним центром. Виховувати почуття гордості за рідний край, його історичне минуле і не менш цікаве сьогодення.

Блок 2. “Моє рідне місто” (туристично-краєзнавчий проект. Додаток 1)

Мета: дати знання про місто Шпола як місце, де народилися і живуть. Формувати знання про історію міста, його жителів, знайомити з визначними та пам’ятними місцями. Розширювати та закріплювати знання про природу рідного міста, вчити помічати зміни в природі та громадському житті. Залучати дітей до святкування Дня міста, Дня Перемоги. Виховувати бажання прикрашати своє місто, зберігати його красу, дотримуватись правил співжиття.

Блок 3. “Золота підкова Черкащини”

Мета: ознайомити дітей з Черкащиною як складовою частиною держави України, її культурно-історичними пам’ятками, історичними постатями, літературними та музичними митцями, ученими. Залучати до підзнання нових історичних фактів і подій (“Трипільська культура”, “Гайдамаччина”). Виховувати гордість за діяння минулих поколінь, їх славу, вміння захищати свою честь та свободу рідної землі.

Блок 4. “Україна туристична”

Мета: дати знання про державу Україна, її державні символи, національні обереги, український посуд, твори народного мистецтва. Ознайомити з географічним розміщенням, її регіонами, різноманітністю природи, корисними копалинами. Формувати поняття “туристична Україна”. Виховувати гордість за свою державу Україну, бажання примножувати її славу і красу.

Блок 5. Інші країни та народи світу”

Мета: спонукати дітей до пізнання історії та життя інших народів світу: їх розміщення на планеті Земля. Знайомити їх з культурою, історією, вчити шанувати їх звичаї та мову. Збагатити словник поняттями “раса”, “нація”, “народ”. Формувати основи інтернаціоналізму. Сприяти інтелектуальному розвитку через запозичення знань інших народів. Вчити використовувати ці знання в повсякденному житті. Виховувати дружелюбність, повагу та взаєморозуміння.

Блок 6. “Туристично-краєзнавчий гурток “Ми – туристи”

(додаток 2)

Мета: ознайомити дітей з основами туризму, його видами та можливостями. Вчити цікавитися традиціями, звичаями та правилами туристів, виявляти бажання їх дотримуватися. Вправляти в орієнтуванні за мапою, схемою, компасом, вміти користуватися народними прикметами, надавати першу допомогу. Закріплювати правила дорожнього руху та поводження в лісі, біля водойми, громадських місцях тощо. Розширювати знання про здоровий спосіб життя, лікарські рослини та їх використання. Розвивати витривалість. Виховувати інтерес до природи рідного краю, дотримуватись правил природокористування. Забезпечувати оптимальну рухову активність та зміцнювати фізичне здоров’я.

Блок 7. “Календарне планування туристично-краєзнавчої діяльності за сферами життєдіяльності дітей середнього та старшого дошкільного віку”

Середня група (п’ятий рік життя)



Зміст роботи

Форма проведення

1

Вересень

Сфера “Природа”. Ознайомити з квітами України, зокрема Шполянщини, їх назвою, зовнішнім виглядом, видами. Вчити мистецтва складання букетів за зовнішнім виглядом, розвивати естетичний смак.



Конкурс квітів: “Осіння квітка”.

Поезії: Л.Костенко “Сонце сипле квітко”, А.Костецький “Лілія”, К.Перелісна “Червоний мак”, Д.Мечелик “Квітолюби”.


2

Сфера “Культура”. Ознайомити дітей з рідним містом Шпола, дитячим садком, його територією, приміщеннями, естетичним виглядом “Бабусиної світлиці”. Дати знання про старовинні речі, які тут зберігаються, їх призначення та використання в минулому (глечики, веретено, прялка, скриня, кочерга). Розвивати цікавість.

Екскурсія-огляд: “Бабусиної світлиці”, території ДНЗ, приміщення музичної та спортивної зали, огляд ігрових майданчиків та куточків.

3

Сфера “Люди”. Спонукати вести розмову про власну родину, її членів, житло, інтер’єр, вулицю. Вчити передавати зображення людей на папері, надаючи їм ознаки близьких людей. Дотримуватись використання світлих, яскравих кольорів. Виховувати любов до своїх рідних.

СХД “Моя родина” (малювання)

Перегляд родинних світлин.



4

Сфера “Я Сам”. Познайомити з національним українським одягом (хлопчика, дівчинки), звертати особливу увагу на вишиванку як український оберіг, її кольори. Формувати знання про використання в українському мистецтві двох основних кольорів: червоний та чорний (радість і смуток). Виховувати шанобливе ставлення до національного одягу.

Розгляд українських костюмів (одягання дітей)

СХД “Сорочка-вишиванка” (декоративне малювання).



Поезії: В.Гринько “Вишиваю вишиваночку”, В.Крищенко “Вишиванка”

1

Жовтень

Сфера “Природа”. Вчити дітей відрізняти та передавати кольори осені: червоний, жовтий, коричневий. Закріплювати знання про працелюбність українців, їх майстерність та достаток. Виховувати повагу до працівників різних професій.



“Що росте в саду, в полі, на городі” (дидактичні ігри).

Виставка дитячих малюнків “Щедра осінь”.




2

Сфера “Культура”. Познайомити з українськими народними інструментами: бубон, скрипка, бандура. Вчити імітувати гру на них та передавати танцювальні рухи. Уточнити знання про осіннє свято Покрови як одного з великих християнських свят. У піснях передавати журливий, меланхолічний характер української осені.

Свято Покрови (осені).

Вечір розваг “Візьму в руки бубон й скрипку”.




3

Сфера “Люди”. Продовжувати вчити розповідати про родину, обов’язки її членів, свої власні, про допомогу старшим та піклування про молодших. Ознайомити із одним із дитячих обов’язків – сервіруванням столу. Проводити моделювання сервірування столу до обіду. Виховувати охайність та відповідальність.

Спостереження за роботою помічника вихователя (сервіровка).

Дидактична гра “Сервіруємо стіл до обіду”.

СХД “Тарілочка для молодшої сестри” (ліплення)


4

Сфера “Я Сам”. Вчити помічати красу власного одягу, взуття. Дати знання про етапи пошиття дитячого одягу, ознайомити з професіями “ткалі”, “швеї”, “художника-модельєра”. Навчити бачити красу оздоблення, звертати увагу на наявність національних кольорів, яскравість та витонченість візерунків. Виховувати прагнення бути охайним, бажання брати участь у створенні лялькового одягу.

Розгляд ілюстрацій “Фабрика одягу”, “Ательє”.

“Вибери (склади) візерунок” (дидактична гра).

СХД “ У хлоп’яти вишиванка” (декоративне малювання).

“Ляльковий подіум” (дидактична гра)



1

Листопад

Сфера “Природа”. Вчити відчувати красу рідної природи через розмаїття творів української поезії та народної творчості: вірші, казки, легенди, приказки, прислів’я, потішки. Продовжувати вчити знайомити з творами, які розкривають душу українця, багатство української землі, широчінь річок, неприступність гір, волелюбність народу. Виховувати гордість за рідну землю, за Шполянщину.



“Ще не пізно нам землю Шполянську любити” (заняття).

Поезії: В.Косовський “Природа і людина – поняття єдине”.

Л.Костенко “Усе моє, що зветься Україна”.

Р.Купчинський “Мій рідний край”.

В. Лепський “Рідний край”




2

Сфера “Культура”. Продовжити знайомити з творами українського декоративно-прикладного мистецтва, виробами народних майстрів. Познайомити з професією “гончар”, його творчістю, майстерністю виготовлення глиняного посуду. Залучати до створення власноруч виробів з глини, розвивати наполегливість.

Картина “Гончар”.

Розляд виробів з глини (миска, глечик, куманець, барильце, горнятко)

СХД “Глечик на ярмарок” (ліплення)

Т.Коломієць “Гончарний круг”



3

Сфера “Люди”. Знайомити з професіями людей, які працюють в дитсадку (вихователь, музкерівник). Формувати знання про професії членів родини та місце їх роботи. Вчити розуміти, що від праці дорослих залежить добробут родини. Виховувати повагу до людей праці.

Екскурсія-спостереження за працею музичного керівника.

Екскурсія до музичної школи.

“Хто працює…” (дид. гра)


4

Сфера “Я Сам”. Продовжувати залучати кожного до активного життя групи, дошкільного закладу через участь у літературних вікторинах, вечорах поезії про рідне місто, Шполянщину. Знайомити з поетичними творами поетів-шполян. Розвивати поетичний дар та естетичний смак.

Читання творів поетів-шполян В.Колоса, О.Зеленюка, Л.Авраменка з переглядом світлин рідного міста.

1

Грудень

Сфера “Природа”. Учити бачити красу зимової природи, відмічати зміни, порівнювати з іншими порами року. Пробуджувати інтерес до зображення зимових пейзажів у творах українських художників, познайомити зі змістом слова “художник”. Навчати бачити зміни настрою в природі через застосування художниками різних відтінків кольорів. Виховувати бажання створювати картини власноруч.



Картини українських художників: Н.П.Глущенко “Зима”, С.Остроухів “Сіверко”, І.Марчук “Зимовий день”.

СХД “Прихід зими” (пухнаста аплікація)

А.Костецький “Гудень”


2

Сфера “Культура”. Залучати до імпровізації під час інсценізації українських казок, легенд. Вчити передавати особливості поведінки котика, півника, лисички, користуючись елементами декламації та особливостями українського характеру. Вміти розрізняти героїв українських казок від інших. Брати участь у створенні карнавальних костюмів, використовуючи елементи українського мистецтва.

Інсценізації українських казок “Котик і півник”, “Коза-Дереза”.

“Участь дітей у виготовленні карнавальних костюмів” (рекомендації батькам)



3

Сфера “Люди”. Ознайомити дітей з професіями працівників театру: актор, касир, костюмер. Вчити правил поводження в громадських місцях, зокрема в театрі. Формувати бажання бути актором, проявляти ініціативу при розподілі ролей. На виставах, концертах бути активними, емоційними.

“Андріївські вечорниці” (розваги з елементами сюжетно-рольової гри “Театр”).

4

Сфера “Я Сам”. Вчити емоційно розповідати про підготовку до свят та власну участь. Вміти визначати прив’язаність до традицій українського народу. Залучатись до виготовлення ялинкових прикрас в народному стилі, брати участь в прикрашанні ялинки на території ДНЗ.

“Свято Миколая”

СХД “Ялинкові іграшки” (об’ємна аплікація),“Мої враження від свят” (малювання)




1

Січень

Сфера “Природа”. Вчити дітей помічати білизну та вишуканість зимового пейзажу: таємничість снігопаду, пустотливість завірюхи. Продовжувати знайомити з ознаками зими через силу звучання музичних звуків та мелодій. Розвивати музичні та художні здібності.



СХД “Падає сніг” (малювання з музичним супроводом), “Сніжинки”, “Витинанки”.

2

Сфера “Культура”. Ознайомити дітей з зимовими християнськими та фольклорними святами: Різдво, Водохреща, Щедрий вечір (Василя та Меланки). Вчити через колядки, щедрівки відчувати душу українського на-роду, його історію та традиції. Залучати до участі в фольклорних святах, викликати позитивні емоції, радісний настрій.

Фольклорне свято “Щедрий вечір”.

Картина “Водохреща”

Т.Коломієць “Снігова казка”, “Сійся, родися!”, “Нова радість стала”, “Щедрик, щедрівочка”.


3

Сфера “Люди”. Поглиблювати знання про родину, її членів та їх обов’язки. Активізувати батьків до участі у родинних святах: підготовка літературних та музичних номерів, сюрпризних моментів. Формувати національність свідомість, почуття родинного тепла.


Родинне свято “Щаслива родина”

СХД “Листівка в подарунок”



4


Сфера “Я Сам”. Продовжувати вчити правилам безпеки, особливо під час зимових канікул. Вчити помічати небезпеку, слідкувати за оточенням, прислухатись до слів дорослих. Брати участь у святкових дійствах, знати колядки, щедрівки, бути активним під час проведення ігор на повітрі.

Народні ігри на повітрі: “Панас”, “Куцібаба”, “Горюдуб”

Ігрові вправи: “Сани й потяг”, “Навколо санчат – стрибунці”

П.Воронько “Гра в сніжки”, Л.Глібов “Щедрівка”


1

Лютий

Сфера “Природа”. Проводити спостереження за рослинами в куточку природи, вчити порівнювати з тими, що знаходяться в живій природі. Розрізняти їхні ознаки, властивості. Навчати бачити і відчувати природу, викликати інтерес та розширювати знання. Формувати екологічну культуру на основі життєвого досвіду українського народу, його культурних здобутків та традицій.




“Допоможи кімнатній рослині” (заняття з природи)

“Повір’я про квіти” (серія “Народний побут”)

“Земне бюро погоди” (серія “Народні синоптики”)


2

Сфера “Культура”. Продовжувати знайомити з народними святами, народними гуляннями та забавами. Вчити в рухах передавати характер героїв, їх ідентичність характеру українців. Вчити розуміти особливості святкування таких свят на Шполянщині. Виховувати емоційність, розвивати літературні та музичні здібності.


Свято Стрітення

Вечір поезії “Легенди про Шполу”



3

Сфера “Люди”. Познайомити дітей з талановитими людьми міста Шполи. Дати поняття слова “вишивальниця”, мистецтво вишивки. Сприяти розвитку бажання надавати допомогу дорослим прикрашати світ навколо себе, гордитись за своїх рідних, які прикрашають оселі своїми руками. Розвивати естетичний смак, відчуття прекрасного.


Екскурсія в музей вишивки

Екскурсія до “Бабусиної світлиці”

“До майстрині в гості” (заняття)

“Народне мистецтво Шполянщини”

(заняття)


4

Сфера “Я Сам”. Розвивати у кожного зокрема гордість за рідну землю, за людей, які своєю працею її прикрашають. Знати назву міста, вулиці, де живеш, тих, хто живе поруч. Активізувати дитячу фантазію, бажання створити світ більш добрішим, щасливішим.


“Зачароване місто” (дидактична гра)

Світлини “Рідна Шпола”



1

Березень

Сфера “Природа”. Дати знання про цінність природи як джерела матеріальних і духовних сил суспільства, розуміти, як раціонально використовувати її дари. Створювати умови для ознайомлення з природничими традиціями українського народу, розвивати до них інтерес.




“Квітковий гороскоп” (для ознайомлення батькам)

“Квіти в міфах і легендах”

(вечір розваг)


2

Сфера “Культура”. Продовжувати ознайомлювати з культурними пам’ятками рідного міста, формувати знання про людей та події відображені в цих пам’ятках, поєднувати їх з історією міста. Виховувати почуття гордості за землю, яка стала батьківщиною цих відомих людей.

“Мій край, моя історія” (дидактична гра)

“Де знаходяться ці пам’ятки” (дидактична гра)

“Подорожуємо по знаменитих місцях Шполи” (творча гра-подорож)

“Кому присвячено” (дидактична гра)




3

Сфера “Люди”. Розкрити зміст слів “козак”, “гетьман”, “булава”, “люлька”, вчити розуміти їх значення в історії українського козацтва. Розвивати світогляд дитини-українця, пишатися своїми предками, їх славою, хоробрістю, бойовими подвигами.

Картини “Памятник Максиму Залізняку”, “Тисячолітній дуб Максима Залізняка”

“Побут козаків” (розгляд ілюстрацій)

“Козацькі забави” (фізкультурна забава)


4

Сфера “Я Сам”. Користуватися знаннями про історичне минуле українського народу, знати та розповідати про народних героїв, відомих людей, про їх життя, побут. Розуміти за які справи та діла їх увіковічили. Розвивати бажання бути на них схожими.

Ю.Шкрумнеляк “Кошовий Байда-Вишневецький”,

“Я дитина українська”

М.Сигнаївський “Мати-Україна”

О.Сенатович “Козак Максимко”




1

Квітень

Сфера “Природа”. Поглиблювати знання дітей про птахів рідного краю (зимуючі, перелітні), їх значення в житті людини. Вміти віднаходити образ птаха в ліричній українській поезії (лелека, зозуля, ворон). Розвивати цікавість, бажання пізнавати таємний світ природи Шполянщини.



“Ми на тебе чекали, пташко” (розвага “Зустріч птахів”)

“Червона книга Шполянщини” (розділ “Птахи”)

Б.Грінченко “Ластівка”

В.Косовський “Лелеки”

М.Сигнаївський “Спитала птаха в сонця…”


2

Сфера “Культура”. Продовжувати знайомити з пісенною культурою народу, її єдністю з природою та змінами в ній.

Через систему музичних засобів (заклички, веснянки, хороводи) впливати на емоційний та культурний рівень, вчити використовувати їх в побуті. Розуміти зміст народних прикмет, їх зв’язок з мистецтвом України.



Плетіння вінків з кульбаби

СХД “Весняні квіти”

Вечір народних прикмет

О.Олесь “Веснянка”

Р.Завадович “Про весну-господиню”

О.Пчілка “Весна-красна”



3

Сфера “Люди”. Контролювати рівень знань дітей про родину, близьких, сусідів; вчити розуміти різницю між добром і злом, ознайомити з традиціями святкування християнського свята Великдень, залучати до участі у підготовці до свята. Формувати основи духовності, повагу до старших та власну відповідальність.

“Бабусина світлиця” (огляд виставки ікон)

СХД “Писанка”

Свято “Великодня”

Бесіда з батьками щодо участі у святкових дійствах



4

Сфера “Я Сам”. Вчити проявляти активність, відповідальність під час підготовки до проведення заходів пов’язаних зі святкуванням Великодня. Проявляти особисту зацікавленість в отриманні знань про історію християнського свята, особливості його святкування в Шполі, в Україні, у світі. Виховувати доброчесність, самоповагу, самоорганізованість.

Участь дітей в богослужінні до Великодня (робота з батьками)

“Що покладемо у Великодній кошик”(дид. гра)



1

Травень

Сфера “Природа”. Продовжувати ознайомлювати з символами-оберегами українського народу. Вінок, його види, історична складова та значення в житті дівчинки-українки. Дати знання про квітковий склад, значення кольорів стрічок, які його прикрашають. Формувати національний світогляд та повагу до оберегів українців.




“Плету, плету віночок” (заняття з природи)

Український віночок (розгляд плетіння)




2

Сфера “Культура”. Активізувати знання про український рушник, як один із оберегів української родини, символ української домівки, держави Україна. Вчити розрізняти види рушників, ознайомити з особливостями рушників різних регіонів України, впізнавати рушники Шполянщини (переважають синій, червоний та чорний колір). Розвивати естетичний смак, виховувати бажання бути причетним до зберігання історії рідного народу.


“Пісня про рушник” (прослуховування)

“Бабусина світлиця” (розгляд рушників)

СХД “Український рушник” (декоративне малювання)


3

Сфера “Люди”. Ознайомити дітей з одним із урочистих свят – Днем Матері та особливостями його святкування на Україні, в усьому світі. Дати розуміння, що це свято сповнено добром, теплом, Любов’ю до жінки, до матері. Вчити дітей пов’язувати знання з власною родиною та шануванням у ній жінок. Виховувати любов та повагу до матері, родини, близьких людей.

Тематичний День Матері

С.Жупанин “Мамині руки”

Н.Забіла “Мамине свято”

М.Підгірянка “Моїй мамі”

Н.Хоросницька “Матусин заповіт”


4

Сфера “Я Сам”. Вчити розуміти та знаходити своє місце в середовищі однолітків у дитячому колективі. Виявляти інтерес до різних видів діяльності (музичній, образотворчій), брати активну участь до Дня Перемоги в рідному місті. Виховувати почуття гордості за Україну, великий та героїчний народ.

Обеліск Слави

(пішохідний перехід, покладання квітів)

СХД “Прикрасимо вулиці рідного міста” (малювання, аплікація)


Організація туристично-краєзнавчої діяльності в середній групі в літній період будується на проведенні різноманітних екскурсій, туристичних походів, пішохідних переходів по головним вулицям міста, в парки, сквери, до Червоного ставка, на міський стадіон, в кінотеатр на перегляд фільмів тощо. Діти ознайомлюються з видатними пам’ятками міста, працею шполян, видами та різноманітністю професій, рослинним та тваринним світом. Тобто, здійснюється підготовча робота для організації туристично-краєзнавчої діяльності в старшій групі на більш високому рівні, який і буде базуватись на досвіді та знаннях здобутих дітьми протягом літа.



Старша група (шостий рік життя)



Зміст роботи

Форма проведення

1

Вересень

Сфера “Природа”. Продовжити знайомство з природою рідного краю, її особливостями. Закріпити знання про рослинний та тваринний світ Шполянщини, про зв’язок живої і неживої природи з людиною. Виховувати бережливе ставлення до природи.



“Природа рідного краю” (заняття з природи)

СХД “Легенда про сон-траву”

“Сторінками Червоної книги Шполянщини” (заняття з природи)

Туристичний похід в Дар’ївський ліс



2

Сфера “Культура”. Активізувати дітей, батьків на участь у святі міста: конкурс дитячих малюнків, спортивно-хореографічна композиція “Одна калина”, віршовані привітання. Ознайомити з дитячими українськими костюмами, його елементами, відмітити його яскравість і красу. Виховувати почуття гордості за рідне місто, самоповагу за власний вклад в його святкування.

Свято міста.

“Моє рідне місто” (конкурс дитячих малюнків)

“Який він український костюм” (дидактична гра)

“Моє рідне місто” (заняття)

“Подорож по місту” (гра-екскурсія)


3

Сфера “Люди”. Ознайомити з підприємствами та установами міста: молокозавод, меблева фабрика, банк “Аваль”. Вчити визначати професії людей, що там працюють, знайомити з особливостями їх роботи, вклад в економічний розвиток міста. Дати поняття значення слів “слюсар-монтер”, “банкір”. Виховувати повагу до людей праці, бажання працювати на розквіт рідного міста.

“Розквітай і квітни, Шполо!”, “Професії шполян” (заняття)

Екскурсія на молокозавод

“На якому підприємстві виготовлено”, “Хто за професією” (дид. ігри)

СХД “Ким я хочу бути” (малювання)

П.Гладовий “Як цей майстер зветься”


4

Сфера “Я Сам”. Активізувати бажання дітей знати історію України та її регіонів: природу, соціальний статус, самобутність людей, які там проживають. Усвідомлювати себе частинкою великого українського народу, носієм його традицій, звичаїв і мови. Знати назву, вигляд державних символів, впізнавати звучання гімну “Ще не вмерли України…”та дотримуватись правил поводження при його звучанні. Виховувати дитину-патріота.

“Подорожуємо регіонами України” (творча гра-подорож)

“Державні символи України” (заняття)

СХД “Прапор України”, “Прапор м. Шполи” (аплікація)

“Ще не вмерла України…” (прослуховування запису)

Л.Біленька “Український прапор”

В.Сосюра “Любіть Україну”



1

Жовтень

Сфера “Природа”. Формувати знання про природу держави Україна, особливості розташування кліматичних зон, їх вплив на рослинний і тваринний світ. Вчити дітей орієнтуватись в різновидах природного ландшафту, мати знання про водний ресурс держави. Ознайомити з особливостями річки Шполка. Розвивати кмітливість, організованість, основи економічної культури.



“Розмова про довкілля”, “Річка, наша річечка!”, “Подорож по Закарпаттю” (заняття згідно розділів програми)

“Впізнай дерево і регіон” (дид.гра)

Туристичний похід до річки Шполка


2

Сфера “Культура”. Дати знання про обереги-символи українського народу: український одяг, українська хустка, вінок. Поглибити знання про минуле і сучасне житло українців (стародавня українська хата), особливості житла на Шполянщині. Звертати увагу на різнобарвність та унікальність українських костюмів. Вчити помічати подібність та відмінність в оздобленні (регіони України). Розвивати естетичний смак, бажання одягатися в національні костюми.

Міський краєзнавчий музей (екскурсія-похід)

“Стародавня українська хата” (огляд “Бабусиної світлиці”)

“Український костюм” (розгляд світлин)

“З якого регіону ці українці?” (дид.гра)




3

Сфера “Люди”. Ознайомити з видатними діячами Шполянщини (лікарі брати Коломійченки, скульптор І.Гончар, директор швейної фабрики А.Лібовнер). Дати знання про те, чому їх знають і шанують на Шполянщині, встановлені пам’ятники, відкрито музей та присвоєно ім’я швейній фабриці. Формувати поняття, що слава людини залежить від її особистого трудового внеску в розбудову та славу рідного краю, держави Україна. Виховувати бажання примножувати славу Шполянщини, рідного міста.

Світлини

“Творчість І.Гончара” (альбом)

Туристична поїздка-похід в с.Лип’янка, музей І.Гончара. швейної фабрики ім.А.Лібовнера

(світлини з дітьми)



4

Сфера “Я Сам”. Продовжувати викликати бажання розповідати про власну родину, вулицю, рідне місто. Спонукати дітей до роздумів про назву вулиць, викликати інтерес до пізнання такої назви. Розвивати уяву, фантазування, бажання змінити світ на кращий, більш сучасний та добріший.

“Місто моє, Шпола чарівна,

Пишаюсь тобою, хоча ще мала” (заняття)

“Назви вулицю по-іншому” (творча гра)

“Вулиця, на якій живу” (малювання)



1

Листопад

Сфера “Природа”. Знайомство з природою України, її окремих регіонів. Дати поняття про Черкащину як частину території України, особливості природи, водні ресурси, поля, лани, ліси, дубові гаї, осінні сади. Познайомити з терміном “садово-паркове мистецтво” та представником цього мистецтва парком “Софіївка” (м.Умань). виховувати бажання зберігати витвори мистецтва для наступних поколінь.



Мапи України, Черкаської області

План-схема парку Софіївка, ілюстрації, світлини, відеозапис

“Екскурсія по Софіївці” (творча гра-подорож)


2

Сфера “Культура”. Ознайомити з представниками поетичної еліти Шполянщини: О.Зеленюк, В.Капуста, С.Ткаченко, І.Кулик. вчити поєднувати художнє слово, образотворче мистецтво та музику при створенні образів, навіяних поезіями поетів Шполянщини. Розвивати почуття гордості за талановитих людей Шполянщини, України.

“Шполянщина дарує нам поетів” (заняття)

Вечір поезій: О.Зеленюк “Серед лісу, серед степу”, “Шполяночка”, “Рідний край”.

В.Капуста “Шпола”

І.Кулик “Мої коломийки”

С.Ткаченко “Шпола”(балада)


3

Сфера “Люди”. Дати знання про різносторонність професії лікаря: хірург, травматолог, терапевт, дитячий лікар. Вчити розрізняти їх за спеціалізацією, назвою. Пригадати лікарів, які здійснювали медичний огляд, знати ім’я, по-батькові дитячого лікаря, який лікує. Виховувати повагу до праці лікарів, розвивати бажання берегти власне здоров’я.


“На прийомі у лікаря” (розгляд ілюстрації)

“Як надати першу допомогу при…?” (дид.гра)

Сюж.-рольова гра “Лікарня”


4

Сфера “Я Сам”. Закріпити особисті знання кожного про лікарські рослини рідного краю. Знати про народні традиції лікування рослинами. Залучати до вивчення правил збереження лікарських рослин, вміти працювати з гербаріями. Дотримуватись правил власної безпеки під час роботи з лікарськими рослинами.

“Лікарський збір” (огляд результатів літнього збору)

Гербарії (розгляд)

“Лікарські рослини” (світлини)

“Аптечка на підвіконні” (дидактична гра)

“Скарби рідного краю” (заняття з валеології)


1

Грудень

Сфера “Природа”. Вчити відчувати красу зимового пейзажу, розширювати знання про лісову та паркові зони Шполянщини. Звернути увагу, що ліси тут мішані, а парки – хвойні, пояснити причини цьому. (Парки рукотворні, висадка декоративних дерев і кущів). Вчити передавати настрій природи через образотворчу майстерність (підбір фарб, їх змішування, застосування різних засобів). Познайомити з творами українських художників-пейзажистів, змістом слова “пейзаж”. Розвивати естетичний смак, художні здібності.



“Зимове місто” (заняття)

СХД “Сніжинки”

“Візерунок на вікні” (малювання)

Картини українських художників: І.Марчук “Зима”, “Останній промінь”

“Зимовий парк” (екскурсія, пішохідний перехід)

Зелена зона території ДНЗ (спостереження за хвойними деревами)




2

Сфера “Культура”. Продовжувати формувати уявлення про те, що Україна має давню історію. Ознайомити з життям і побутом наших предків: житло, посуд, ремесла, зброя. Розширити знання про територію Черкащини (Трипільське поселення на Черкащині), розвивати інтерес до історичного минулого рідної землі. Сприяти усвідомленню причетності до українського народу та шанобливого ставлення до людей, які зберігають історичну пам’ять.

“Життя і побут наших предків” (заняття)

“Бабусина світлиця” (розгляд посуду, реманенту)

“Що було колись, а що тепер?” (дидактична гра)

“Поселення Майданець” (розгляд ілюстрацій)



3

Сфера “Люди”. Дати знання про людей, які населяли Україну в давні часи – наші предки. Ознайомити з їх життям (часи Трипільської культури), знаряддя праці, харчування, шляхи виживання. Спонукати до роздумів про зміни, які пройшли з тих часів, та як ці зміни вплинули на життя сучасних українців. Розвивати цікавість, фантазування, виховувати бережне ставлення до історичного минулого.

Оповідання “Українська минувшина” (читання)

“Мисливські лови”, “Посуд пращурів” (дидактичні ігри)

Світлини, ілюстрації житла, посуду та знарядь праці трипільців


4

Сфера “Я Сам”. Брати участь у підготовці до фольклорної розваги, мати поняття про звичаї та традиції “кусання калити” на Шполянщині, слідкувати за дотримання правил цього дійства. Розвивати активність, творчий смак та акторські здібності.

“Андріївські вечорниці” (розвага)

“Український одяг” (світлини)

Історія проведення вечорниць в Україні (читання)


1

Січень

Сфера “Природа”. Дати знання про те, що рослинний світ може існувати і в суворий зимовий час. Ознайомити з причинами переходу рослин, тварин в інший стан – стан засинання. Закріпити знання про умови, які потрібні для того, щоб рослини жили в зимовий час. Пригадати назви зимуючих птахів та спонукати до бажання їх захистити.




Станція юних натуралістів (екскурсія-турпохід)

Виготовлення годівничок

“Червона книга Шполянщина” (розділ “Птахи”)


2

Сфера “Культура”. Продовжити знайомити з основними християнськими (Різдво, Водохреща) та фольклорними святами (Меланки, Василя). Вправляти в декламуванні колядок, щедрівок. Сприяти активності під час інсценізації “Дитячого вертепу”.

Виховувати основи духовності, бажання змінюватись, ставати кращим, відчувати власну відповідальність за спокій інших людей.



“Дитячий вертеп” (інсценізація)

“Щедрий вечір” (розвага)

“Сила свяченої води” (бесіда з батьками)

Л.Глібов “Щедрівка”

С.Жупанін “Щедрівочка”

В.Симоненко “Засівна”

М.Хоросницька “Щедрий вечір”

Колядки: “Бігла мишка по льоду”, “Колядин-дин”



3

Сфера “Люди”. Продовжувати знайомити з персонажами Дитячої Біблії (за згодою батьків), вчити запам’ятовувати Святі образи, їх діяння. Пам’ятати настанови батьків, інших дорослих, виконувати їх. Виховувати почуття поваги до старших за віком, брати відповідальність до виконання дорученої справи.

Робота з батьками (рекомендації щодо залучення дітей до підготовки християнських та фольклорних свят в родині)

4

Сфера “Я Сам”. Вчити бути активними під час народних забав, гулянь та розваг, намагатись брати в них участь, проявляти власну ініціативу та індивідуальність. Познайомити з колядками та щедрівками інших регіонів України. Виховувати бажання підтримувати та зберігати традиції і звичаї українців.

Залучення до колядування, щедрування.

Українські костюми різних регіонів України (світлини, ілюстрації)



1

Лютий

Сфера “Природа”. Знайомство з природою планети Земля, інших країн та народів. Розуміти особливості змін природи в різних країнах: в північних холодно, в південних тепло. Вчити розуміти зв’язок між кліматичними умовами та рослинним і тваринним світом цих країн. Поєднувати умови клімату з умовами життя людей, їх побутом, звичаями, культурою. Розвивати інтерес, цікавість до життя людей в інших країнах.




Дитячі енциклопедії

Глобус, мапа світу

“Гілка сакури”, “Подорож до Норвегії” (тематичні музичні заняття)


2

Сфера “Культура”. Продовжувати знайомити з культурою, історією та традиціями інших народів. Дати знання про сучасну і древню історію Єгипту, Індії, Китаю. Вчити шанувати культуру, звичаї та мову людей в цих та інших країнах. Вміти розрізняти та називати елементи національного одягу, порівнювати їх з українським костюмом. Виховувати дружелюбність, повагу до інших.

“Ця дивовижна країна Індія”, “Загадковий Єгипет”, “Чарівний та таємничий Китай” (заняття)

Дитячий журнал “Джміль” (розгляд ілюстрацій про інші країни)

Національний костюм (світлини костюмів народів світу)


3

Сфера “Люди”. Познайомити з екзотичними професіями “рікша”, “факір”. Акцентувати увагу на різноманітності національних костюмів, їх ідентичність з історією цих народів. Розвивати естетичний смак, тактовність до культури інших народів.

“Відгадай, чий це національний костюм” (дидактична гра)

Ляльки в національних костюмах Китаю, Японії, Індії,Єгипту



4

Сфера “Я Сам”. Відчувати себе носієм традицій, культури та мови українського народу, вчити поважати історію та звичаї інших народів, гордитись державою Україна, рідним краєм, рідним містом. Формувати у свідомості національно-патріотичне “Я” українця.

“Країн багато, та Україна одна” (виставка дитячих малюнків)

1

Березень

Сфера “Природа”. Вчити розуміти зміни пір року, помічати їх в природі, вміти ними користуватися. Звертати увагу на особливості поведінки тварин, удосконалювати знання про перелітних птахів (спостерігати за лебедями). Розвивати спостережливість, цікавість, бажання передавати зміни в природі через художній образ.



Картини українських художників:

І.Марчук “Кінець зими”

І.Грабар “Березневий сніг”

М.Деригус “У блакитному просторі”

Туристичний похід до Червоного ставка (приліт лебедів)

СХД “Журавлиний клин”



2

Сфера “Культура”. Вчити через звучання музичних творів розуміти зміни в стані людини, як частини природи. Дати знання про веснянки, гаївки як складову частину співочої творчості українського народу. Познайомити з особливостями дівочого українського костюму, мистецтвом плетіння вінка. Розвивати вміння водити хороводи, узгоджувати танцювальні та ритмічні рухи зі звучанням музики та змістом пісень-веснянок. Звертати увагу на протяжність, вокалізацію мелодії.

“А вже весна, а вже красна” (розвага)

СХД “Плетіння вінка”

Пішохідний перехід до зеленої зони

Водіння хороводів

Веснянки: “Весняночка”, “Не стій, вербо, над водою”, “Ой, минула вже зима”, О.Олесь “Веснянка”, О.Тімофєєва “Вербові котики”


3

Сфера “Люди”. Познайомити з професією лісника, дати знання про особливості роботи, умови праці, відповідальність та небезпечність. Акцентувати на необхідності знань про рослинний та тваринний світ, уміння його зберігати. Виховувати повагу до праці дорослих, бажання дотримуватись природоохоронних правил.

Туристичний похід в ліс Довжик

Зустріч-бесіда з лісником

Гра-подорож “Звіролови”

Спостереження за лісовими квітами



4

Сфера “Я Сам”. Активізувати бажання приймати участь у збереженні природи рідного краю, розуміти її екологічний стан. Формувати науковий світогляд, дати елементарні знання про біологічне життя планети Земля.

Спостереження за природою в навколишньому оточенні

“Ніколи квітку не зірву, я краще квітку намалюю” (заняття)

В.Лучук “Посаджу я квіти”


1

Квітень

Сфера “Природа”. Продовжувати знайомити з рослинним світом Шполянщини: декоративними та садовими деревами, кущами, квітами.

Акцентувати увагу на небезпеці використання отруйних рослин, залучати дітей до озеленення території дошкільного закладу, висадки розсади в грунт.

Розвивати естетичний смак, виховувати бажання власноруч творити прекрасне.



“Що де росте?”, “Знайди за описом”, “що потрібно рослині?” (дидактичні ігри)

Робота в зеленій зоні ДНЗ



2

Сфера “Культура”. Поглиблювати знання про одне з християнських свят - Великдень, розуміти традиційність його святкування: випікання паски, фарбування та розпис яєць. Формувати духовний світ дошкільника, розуміти об’єднавчий характер цього свята для жителів України.

Виховувати почуття гордості та приналежності до великого українського народу.



Свято Великодня

Свято-Миколаївська церква (екскурсія за згодою батьків)

СХД “Писанки”

“Українське писанкарство” (розгляд альбому)

Л.Полтава “Великодня писанка”

М.Хороснацька “Великодня гра”



3

Сфера “Люди”. Дати знання про те, що всі українці і їхні родини зокрема, причетні до святкування великого свята: прибирають оселі, готують українські страви, одягають святковий одяг, печуть паски, святкові куличі. Виховувати бажання допомагати дорослим у підготовці до Великодня.

“Приберемо групу до свята” (КП)

“Збери великодній кошик” (дидактична гра)

СХД “Великодній вінок” (мистецтво екібани)


4

Сфера “Я Сам”. Активізувати знання та уміння кожної дитини зокрема на підготовку свята Великодня. Вчити усвідомлювати власну відповідальність, розвивати творчість, самоповагу.


“Зустрічаємо Великдень”

(тематичне заняття)



1

Травень

Сфера “Природа”. Продовжити знайомити з природою Черкащини: чарівним світом дендропарку в с.Лозуватка (Шполянщина), квітучими садами родини Симиренків (Городищанщина), таємничістю природи Канівського національного заповідника. Розвивати цікавість, інтерес до пізнання. Формувати національну самосвідомість.



Туристична поїздка-похід в с.Лозуватка (дендропарк)

“Сади купаються у квітах” (заняття)

“Цікаві зустрічі в Канівському заповіднику” (дидактична гра)

“Туристичні кубики” (дид. гра)



2

Сфера “Культура”. Познайомити з історією та культурними пам’ятками с. Лебедин (Шполянщина): Свято-Миколаївський жіночий монастир, Свято-Преображенська церква, вітряк, цілющі джерела (Три криниці). Учити розуміти слова-вирази “історичні пам’ятки”, “вітряк”, “земська лікарня”. Формувати уявлення про історичний час та зв’язок з предками, які давно покинули цю землю. Розвивати патріотизм, шанобливе ставлення до історичних пам’яток.


Туристична поїздка-похід в с.Лебедин (огляд історичних памяток)

“Шполянщина туристична” (альбом)




3

Сфера “Люди”. Дати знання про те, що Шполянщина сьогодні – це сільськогосподарський район з потужною промисловістю: завод запасних частин,меблева фабрика, молокозавод, завод продтоварів. Спонукати цікавитись різними версіями виникнення міста, назв вулиць, історичних місць. Формувати почуття любові до рідного міста, краю, де народились, країни, в якій живуть і частиною якої вони є.

“Шпола – географічний центр України” (заняття)

Легенди про Шполу

Кросворди

Поезії


Туристична поїздка-похід до пам’ятного знаку “Шполянщина – географічний центр України”



ІІ. Робота з педагогічними кадрами

  1. Семінар-практикум “Туристично-краєзнавча діяльність в дошкільному навчальному закладі. (Додаток 3).

  2. Проведення автобусних екскурсій:

  • м.Чигирин (музей Б.Хмельницького, Мотронівський монастир, Ільїнська церква, с.Суботів, дуб Максима Залізняка);

  • м.Умань (дендропарк “Софіївка”);

  • м.Канів (Чернеча гора, музей Т.Г.Шевченка);

  • туристичні поїздки в с.Нечаєве (музей рушників), с.Липянка (музей І.Гончара), с.Лозуватка (дендропарк), с.Лебедин (Свято-Миколаївський монастир, преображенська церква, Лебединський вітряк);

  1. Дитячі ілюстровані енциклопедії “Українські традиції, “Моя Україна” (з серії “Я пізнаю світ”).

  2. Створення фотоальбому “Туристичними стежками Шполянщини”.

  3. Оформлення туристичної стоянки на території дошкільного закладу (намет-курінь, система перешкод).

  4. Виготовлення карти-плакату “Подорож по рідному місту Шпола” (дидактична гра).

  5. Розробка схем руху при проведенні туристичних походів, поїздок.

  6. Опрацювання матеріалів, відповідної літератури, виготовлення наочних та демонстраційних посібників, збір інвентарю для проведення екскурсій, туристичних поїздок-походів.

  7. Оформлення конспектів занять, сценаріїв розваг, дидактичних та творчих ігор, виготовлення кросвордів, ребусів тощо.

ІІІ. Матеріальне забезпечення програми

  1. Кімната народознавства “Бабусина світлиця” (меблі, посуд, реманент, рушники, скриня, ікони тощо)

  2. Туристичний намет (1 шт.)

  3. Котел для варіння каші (1шт.)

  4. Рюкзаки для дорослих (2 шт.)

  5. Дитячі рюкзаки (власні)

  6. Компас (1шт.)

  7. Мотузки різного діаметру та товщини

  8. Сокира, молоток

  9. Аптечка з медикаментами

  10. Миски металеві (по кількості дітей)

  11. Ложки металеві (по кількості дітей)

  12. Автобуси для перевезення дітей (забезпечує відділ освіти та автопідприємство 17150)


IV. Діагностика і моніторинг фізичного розвитку та знань дітей про історію та культуру рідного краю

  1. Обстеження фізичного розвитку здійснюють інструктор з фізкультури спільно з старшою, медичною сестрою та вихователем двічі на рік (вересень, травень).

  2. Діагностично-моніторингові дослідження знань дітей проводяться з використанням:

  • дидактичних ігор (“Впізнай на світлинах”, “Розкажи про похід”, “Опиши пам’ятні місця”, “Хто з них знаменитість?”, “Щасливі зустрічі в Канівському заповіднику”, “Знайди за описом”);

  • дидактичних вправ (“Музей природи”, “Загадковий ліс”, “Все побачити, нічого не забути”, “Порівняй і знайди”);

  • дитячих малюнків (“Твої враження від осіннього(весняного) лісу”, “Що цікавого в музеї?”,“Природа України”,“Мій відпочинок влітку”, “Де відпочивають твої батьки”, “День народження рідного міста”, “Тобі, Шполо, мій дарунок”);

  • індивідуальних бесід (“Розкажи про…”, “Чим відрізняється Україна від інших країн світу?”, “Кого ти знаєш з відомих шполян (українців)?”, “Чи можеш ти назвати відомих футболістів? (спортсменів)”;

  • інтерв’ювання (“Що найцікавішого було в краєзнавчому музеї?”, “Що сподобалось під час туристичного походу в ліс (парк, до Червоного ставка)?”);

  • спостережень за навчально-виховним процесом.



ДОДАТКИ


Додаток 1.1



Туристично-краєзнавчий проект “Моє місто”

Мета: поглибити знання дітей про рідне місто Шполу, як місце, де вони народилися і живуть, його історію, жителі, про знамениті та пам’ятні місця. Розширювати знання про природу, вчити помічати зміни в природі і громадському житті, залучати до святкування визначних дат та подій. Формувати почуття гордості за рідне місто, як складової частини держави Україна. Виховувати бажання оберігати його красу і спокій.

Завдання:

  • дати знання про 400-річну історію рідного міста, про періоди його занепаду та розквіту;

  • посилити інтерес до ознайомлення з культурною спадщиною та традиціями, за якими живе місто;

  • розвивати вміння об’єктивно оцінювати здобутки минулих поколінь та досягнення наступних;

  • сприяти вихованню національно-патріотичної особистості; морально-духовної дитини-українця.

Зміст проекту

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка