Відділ освіти виконкому жовтневої у місті ради криворізька загальноосвітня школа І – ІІI ступенів №97 Прикметники –синоніми й прикметники-антоніми. Підготувала: вчитель початкових класів Манжарова О. О.



Скачати 60.52 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір60.52 Kb.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ЖОВТНЕВОЇ У МІСТІ РАДИ

Криворізька загальноосвітня школа І – ІІI ступенів № 97
Прикметники –синоніми й прикметники-антоніми.

Підготувала:



вчитель початкових класів

Манжарова О.О.

ТЕМА. Прикметники-синоніми й прикметники-антоніми.

МЕТА. Поглиблювати знання учнів про прикметник, його значенні у мовленні, зв'язок з іменником. Розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість. Виховувати любов до природи, до рідної мови.

ОБЛАДНАННЯ. Мультимедійна презентація, картки із зображенням тварин, малюнки, підручник «Українська мова» 4 клас.
ХІД УРОКУ

I.Організація класу до уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну природи, в країну погоди,

В країну чудової рідної мови.
II. Перевірка домашнього завдання.
1.Вправа 193 (третє завдання).

- Прочитайте опис синички, який ви знайшли в тексті вправи.

- За допомогою яких прикметників зображено пташку? Назвіть їх.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

- Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку.
Чудо-сани прилетіли. Рукавом махає -

Скакуни в тих санях білі. Сріблом все вкриває.

В санях тих сидить цариця - Що це за цариця?

Білокоса, білолиця.
- Чому ви думаєте, що це зима?

- Які прикметники вам допомогли уявити зиму?

- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово зима? ( Сніг, віхола, сніжинка, кучугури, лід, Новий рік).
III. Вивчення нового матеріалу.


  1. Повідомлення теми і мети урока.

- Сьогодні на уроці ми працюватимемо над прикметниками-синонімами, антонімами, а також помандруємо на гостину до матінки-природи в ліс. Ви зустрінете багато цікавих рослин і тварин. Ми доторкнемося до сріблястої зимової казки. Тварини лісові не бояться снігу і морозу. Багато історій написали на снігу своїми лапками і хвостиками звірі і птахи. Кожна тварина має свій почерк. А ми з вами почнемо з хвилини каліграфії у зошитах.
2. Хвилинка каліграфії.

Зи им зм ма зима

- Записати спільнокореневі слова до слова зима, виділити корінь.



Зима, зимовий, зимівля, зимує, зимонька.
3. Подорож у казковий зимовий ліс, зустріч з лісовою мешканкою

- Зима заворожила ліс, кожне деревце. Тихо в лісі, тільки поскрипує веселий морозець. Ось і перша зустріч.


Зелененьку сукню маю —

її ніколи не знімаю.

Один-єдиний раз на рік

Зірками прикрашаю. (Ялинка)
- Які слова допомогли вам відгадати цю загадку?
- А зараз я розкажу вам історію,яка трапилася з Ялинкою

напередодні Нового року. До Ялинки в гості завітала Білочка, щоб посмакувати гарним насінням шишок. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму: "Допоможіть! Дуже чекаємо на вас. Прикметники". "А хто такі прикметники?" - спитала Білочка у Ялинки. Ялинка відповіла: "Прикметники - це..." І раптом сильний вітер розкидав всі слова Ялинки. Допоможемо Білочці.

- Так що ж таке прикметники? (частина мови)

- На що вони вказують? (на ознаку предмета)

- На які питання відповідають? (Який? Яка? Яке? Які?)
4. Робота довідкового бюро.

- Як ви думаєте, чому відразу після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

- Чи потрібно вживати прикметник в своїй мові?

- Наведіть приклади на яких уроках, в якому випадку ми не можемо обійтися без вживання прикметників? Над цим питанням працювало наше довідкове бюро.



Висловлювання учнів:

Коли на уроці природознавства ми вивчали «Планети», нам теж цікаво було дізнатися, які вони за формою чи кольором, температурою.

На уроці образотворчого мистецтва, коли ми знайомилися з фарбами, нам теж треба було знати, які з них теплі, які холодні кольори, які основні, а які похідні.

На уроці громадянської освіти, вивчаючи правила поведінки, нам цікаво було дізнатися, які риси характеру позитивні, які негативні.



Висновок:

Як бачимо, предмет і його ознака тісно пов'язані між собою. Словосполучення іменника з прикметником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище. Звідси і їх граматична залежність: іменник керує родом, числом і відмінком прикметника.


5. Гра «Юні поети»

- Загадку про зиму та про ялинку ви правильно відгадали. Тоді допоможіть мені відгадати зимові слова.

- Запишіть іменник зима і допишіть до нього прикметники з вірша.
От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така... (чудова).

Мороз у лід озера кута —

Зима, тоді всі кажуть.... (люта).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна, й...(морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму... (красива).

Гілок під інеєм не видно.

Тоді вона, звичайно,...(срібна).

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима... (холодна).

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона...(холодною) буває.

- Записати в зошит:



Зима чудова, люта, морозна, красива, срібна, холодна.

- Доберіть до іменника зима свої прикметники, які описують характер зими. Зима — білосніжна, сердита, колюча, похмура, казкова, сварлива, сумна.

- Підкресліть прикметники близькі за значенням. Як вони називаються?(Синоніми)

Фізхвилинка
6. Робота з прикметниками-антонімами.

- Ми з вами згадали, що слова близькі за значенням називаються синонімами. А як називаються слова, які протилежні за значенням?

- Дібрати антонім до слова зима: зима-літо.

- Дібрати прикметники-антоніми до цих іменників: робота в парах.



Зима Літо

Сердита лагідне, привітне

Холодна тепле

Похмура сонячне

-Отже, які слова називаються антонімами? А які слова називаються синонімами?


IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Здогадайся, хто це?»

- Холодно всюди. Мороз скував озера. Налетить вітер, здійметься хуртовина. А вигляне сонечко - іскриться сніг навкруги. Виходить на полювання ця красива тваринка.


Гостроносенька, хвостата Хутро в неї гарне, пишне,

Ця тваринка рудувата. Особливо хвіст розкішний! (Лисиця)
- Запишіть прикметники з іменниками, визначити рід і число прикметників. (Гостроносенька, хвостата, рудувата тваринка; хутро гарне, пишне; хвіст розкішний). Що вам допомогло визначити рід і число прикметників?

- Зараз ви попрацюєте в групах. Кожна з груп має конверт, в якому є малюнок лісової тваринки. Ви повинні за допомогою прикметників скласти загадку про неї, а клас повинен відгадати.

2. Впр.194, с.97
V. Домашнє завдання с.99, впр.198
VI. Підсумок уроку.

-А зараз наша гостя попросила прикрасити ялинку сніжинками, щоб вона не змерзла холодною зимою, а для цього потрібно правильно відповісти на питання.

1.Яку частину мови ми сьогодні повторили?

2. На які питання вона відповідає?



3. З якою частиною мови пов’язана?

4.Яку роль у мовленні виконують прикметники?


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка