Відділ освіти Ярмолинецької райдержадміністрації Методичний кабінет



Сторінка1/4
Дата конвертації19.02.2016
Розмір0.68 Mb.
  1   2   3   4


Відділ освіти

Ярмолинецької райдержадміністрації

Методичний кабінет

Розробки занять з курсу «Споживання і громада»

Касприк Ольга Миколаївна

Автор-упорядник: Касприк Ольга Миколаївна – вчитель початкових класів Сутковецької ЗОШ І-ІІІ ступенів

Рецензент: Мировіцька Марія Йосипівна – методист методкабінету Ярмолинецького відділу освіти

Схвалено на засіданні методичної ради відділу освіти від 24.03.2011р. Протокол №3

У посібнику подано конспекти занять з курсу «Споживання і громада». Пропонуються зразки бесід під час вивчення нового матеріалу, таблиці, схеми, цікаві завдання, ігри, інсценізації, практичні роботи.

Матеріал містить вірші, загадки, кросворди, прислів’я, об’єднані тематикою того чи іншого заняття.

Передбачено використання зошита з курсу «Споживання і громада» для 4 класу.



Календарне планування

заняття

Тема заняття

сторінки

1.

Індивідуальні та групові потреби. Суспільні потреби.

4

2.

Потреби громади.

8

3.

Індивідуальні та суспільні товари й послуги.

18

4.

Суспільні товари й послуги твого мікрорайону, населеного пункту.

25

5.

Роль держави у забезпеченні споживачів суспільними товарами й послугами.

32

6.

Основи споживчої поведінки під час користування суспільними товарами та послугами.

37

7-8.

Послуги, які надає школа.

45, 46

9.

Особливості користування шкільними послугами. Необхідність дбайливого, економного ставлення до шкільного майна.

52

10.

Ознайомлення з Законом України «Про захист прав споживачів».

60

11.

Права й обов’язки споживачів.

66

12.

Право споживачів на державний захист своїх прав і на якісну продукцію та відшкодування збитків.

71

13.

Право споживачів на безпеку продукції.

78

14.

Право споживачів на інформацію.

87

15.

Право споживачів на судовий захист, на об’єднання в громадські організації.

93

16.

Обов’язки споживачів.

98

17.

Повторення та узагальнення вивченого.

101

Заняття 1

Тема. Індивідуальні та групові потреби. Суспільні потреби.

Мета. Дати уявлення про потреби за способом задоволення; розвивати вміння виділяти групові та індивідуальні потреби; виховувати правила поведінки в колективі, повагу.

Обладнання. Картки, таблиці, малюнки з індивідуальними та груповими потребами, кросворд.

Хід заняття

І. Організація класу.

Дзвоник всім нам дав наказ –

До роботи швидше в клас.

Попрацюємо старанно,

Щоб урок минув не марно.

ІІ. Актуалізація набутих знань.

Вправа «Мозковий штурм»


  • Що таке потреба? (усвідомлена необхідність, бажання одержати щось, відчуття нестачі чогось).

  • Які потреби виникають у вас?

ІІІ. Оголошення плану дій та мети заняття.

  1. Ввійти в курс справи.

  2. Згадати вивчене.

  3. Засвоїти нове.

  4. Підвести підсумок.

  • Знаючи, що таке потреби, нам необхідно засвоїти, які ж потреби бувають за способом задоволення.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Пояснення вчителя.

  • Кожна людина живе, навчається, працює в колективі. І саме це зумовлює виникнення групових потреб. Клас – це колектив і у вас теж є потреби, які називають груповими або колективними. Тобто ці потреби можуть бути задоволені тільки колективно. Так як для класу, то можна віднести потребу в сприятливих умовах навчання та праці, сприятливому мікрокліматі в класі. Якщо ваша сім’ я вирішує придбати якусь річ додому – це є потреба родини. Тобто, теж групова.

  1. Гра «Скажи влучно»

- Спробуйте назвати самостійно групові потреби вашої родини, школи.

- Існують ще індивідуальні потреби. Як ви думаєте, які це? Дійсно, це потреби однієї людини. У чому виникають такі потреби? (їжі, одязі)



- Але деякі потреби ми вирішуємо на рівні суспільства. Так як кожна людина є частиною колективу, частиною суспільства. В результаті спільне суспільне життя багатьох людей породжує потреби, які випливають із суспільного характеру їх існування. Це є суспільні потреби. Вони зумовлені необхідністю багатьох людей жити разом. Суспільні потреби можуть бути індивідуальними: матеріальними, духовними; колективними.

V. Закріплення вивченого.

Робота групами.

  • Вам необхідно скласти асоціативний кущ



Перевірка роботи

  • Перевірте результат своєї роботи з дошки



Споживчий практикум (робота в зошитах).

  • Завдання №1, 2, 4 (самостійно).

  • Завдання №3, 5, 6 (парами).

  • Завдання №8 ( колективно).

  • Завдання №9 (самостійно перевірити свої знання по вивченій темі, тестова робота).

VІ. Підсумок заняття.

Розгадування кросворду




1































2








































3

























4




























5








































6



















7































  1. Потреби певної групи людей, що можуть бути задоволені тільки колективно.

  2. Потреби, які суспільство задовольняє, відкриваючи бібліотеки, музеї, театри.

  3. Предмет, річ, виготовлена для продажу.

  4. Великий сад для відпочинку з алеями, квітниками, фонтанами.

  5. Пристрій, завдяки якому людина задовольняє потребу в спілкуванні.

  6. Потреба у захисті від загрози життю і благополуччю.

  7. Група людей.

Заняття 2

Тема. Потреби громади.

Мета. Продовжити формувати вміння визначати потреби громади; розвивати увагу, мислення, пям’ять; закріпити знання про потреби за способом задоволення; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я, до прекрасного.

Очікувані результати. Після заняття учні зможуть визначити потреби громади; з’явиться інтерес до вивчених тем, почуття відповідальності, спостережливість та бажання гарно вчитися.

Обладнання. Схеми, картки для групової роботи, малюнки.

Хід заняття



І. Організація класу.

Розминка «Привітання»

Учитель. Встаньте, діти, всі скоріше,

Посміхніться всім миліше,

Привітайтесь.

Учні. Добрий день, добрий день!

Всіх ми вас вітаємо,

Щастя й радості бажаємо.

Учитель. Спочатку сідають дівчатка, а потім хлопчики,

Спочатку краса, а тоді сила.

Всі почули ви дзвінок.

Він покликав на урок.

Кожен учень так старався,

До уроку готувався.

Тож, девіз тепер згадаймо

І заняття наше починаймо.

Девіз уроку. Красиво мислимо, чітко розповідаємо, мову й знання свої розвиваємо.



  • Кожен урок у нас – це свято. Тож яким ви б хотіли бачити це свято? (цікавим)

Вправа «Мікрофон»

-Тоді без вашої допомоги мені не обійтися. Ви згодні бути моїми помічниками?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми та очікуваних результатів

  • Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з потребами громади. А що ж таке громада?

сім’я село

клас

г р о м а д а

місто школа

мікрорайон

  • Ми багато працюватимемо і вам, діти, слід бути уважними, старанними, спостережливими. А до нас завітав гість. Хто ж це? Відгадайте загадку

По грядках він гуляв,

Стиглі овочі збирав,

Помідори й огірки

Наколов він на голки.



ІІІ. Актуалізація знань.

  • Їжачок приніс нам чарівні грибочки та яблука. Він знає, що ми це полюбляємо. Але запитує, які ж гриби можна їсти, а які ні. Отже, ви гарно знаєте їстівні гриби, а чи справитесь із завданням, які є на чарівних грибах і яблуках.

Перший грибочок знімаємо,

Знання закріпляємо,

Все вивчене пригадаємо.

Мозковий штурм


  • Що таке потреба?

  • Які є потреби за способом задоволення?

  • Наведіть приклад індивідуальних потреб? Групових потреб?

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

Яблуко в їжачка візьмемо

Та новий матеріал засвоїмо.



Презентація груп

  • На сьогодні ви групами готували інформацію про потреби громади. Але насамперед давайте згадаємо правила роботи в групі, які ми сформулювали на уроках

  1. Не шуміти.

  2. Говорити по черзі, не перебиваючи один одного.

  3. Не викрикувати.

  4. Користуватися правилом піднятої руки.

  • Ви погоджуєтесь з цими правилами? Можливо хочете внести доповнення? Тоді слухаємо інформацію груп.

Група «Співбесідник»

-Люди один з одним спілкуються. А спілкуються чому? Тому, що в них виникає необхідність у відвідуванні один одного, транспортуванні речей для інших людей, у різних видах зв’язку – телефонному, письмовому. Вони використовують різні транспортні засоби для задоволення цих потреб – міський, водний, повітряний, автомобільний, залізничний. Назвіть ці види транспорту (літак, корабель, потяг, тролейбус). Але використовують крім транспорту і засоби зв’язку – телефон, Інтернет.



  • Скажіть, будь ласка, про яку потребу громади доповіла група?(потреба у спілкуванні)

Група «Здоров’ячко»

-Ми є учнями і головним нашим завданням є навчання. Але не слід забувати і про своє здоров’я. Тому ця потреба не тільки індивідуальна фізіологічна, а й суспільна, бо суспільству необхідні здорові люди. Ми говоримо не тільки про особисте здоров’я людини, а про здоров’я населення в цілому. А тепер давайте разом складемо асоціативний кущ. Що ж слід робити для того, щоб бути здоровим. Адже потреба бути здоровим породжує інші потреби.



міцно спати чистити зуби

правильно харчуватися дотримуватись особистої гігієни

займатися спортом бігати

плавати

робити зарядку З д о р о в ‘ я

-Здоров’я – це можливість милуватися красою природи, радіти зустрічі з друзями, відчути любов до рідних і близьких людей, дізнаватися щось нове про світ, який нас оточує.



Гра «Розсипанка»

-З’єднати ліву і праву частини прислів’я.



Хто праці не боїться,

здоровий дух.

Сонечко, повітря і вода -

того хвороба сторониться.

У здоровому тілі

мої найкращі друзі.

Чиста вода

для хвороби – біда.

-Будьте здоровими, дбайте про себе і не забувайте, що здоров’я – це неоціненний подарунок природи, якого ми не помічаємо, поки не вичерпаємо його запас.

  • Нас група «Здоров’ячко» ознайомила, що у громади є потреба у … (здоров’ї)

Ф і з к у л ь т х в и л и н к а

Рух – це здоров’я наше,

Він підбадьорює всіх нас,

Давайте встанемо цілим класом,

Фізкультхвилинки прийшов час,

Школярі всі дружно встали,

Фізхвилинку розпочали.

Руки гарно розім’яли,

Як Клички, побоксували,

Як Шевченко у футболі,

Забиваємо ми голи.

Всі, як Бубка, пострибали

І за парти посідали.

Група «Безпека»


  • Щоб зберегти своє здоров’я, слід дотримуватись правил безпечної поведінки. Адже у захисті свого життя і благополуччя, люди відчувають все більшу необхідність у безпеці. Всі ми потребуємо власного захисту, безпеки держави, захисту чистоти довкілля. Давайте створимо асоціативний кущ «Довкілля». Що ж треба робити щоб зберегти його чистоту?



  • Небезпечними для людини є пожежі. Давайте згадаємо, з якими предметами не можна гратись, щоб не виникла пожежа? Але велику небезпеку приносять і стихійні лиха, дорожньо-транспортні пригоди, хуліганство, збройні конфлікти.

Суспільство стимулює виробників до створення засобів захисту і рятування, забезпечуючи ними пожежників, міліцію, автоінспекцію і самих громадян.

  • Про яку ж потребу розповіла ця група?

Група «Необхідність»

-Є люди, які потребують соціального захисту. Тобто держава повинна дітям, студентам, літнім людям, інвалідам, малозабезпеченим надати необхідні різні товари, послуги, гроші.Існує ще потреба у духовній необхідності. Для цього відкриваються бібліотеки, музеї, виставки, театри, забезпечуючи рівний доступ до якісної освіти.

- Ми прослухали інформацію четвертої групи. Про яку потребу йшла мова?

V. Закріплення вивченого.

- Яблуко дало сигнал.

Що час для закріплення вже настав.

Асоціативний кущ


  • Прослухавши про потреби громади, давайте спробуємо відтворити цю інформацію.

духовність потреби спілкування

здоров’я громади безпека




соціальний

захист


  • Давайте спробуємо по кожній потребі визначити, як ми – учні 4 класу, можемо задовольнити кожну з них.

Вправа «Мікрофон»

Споживчий практикум (робота в зошитах)

  • А тепер подивимось, як ви засвоїли новий матеріал. Працювати будемо в зошитах.

  • Завдання №1 (самостійно).

  • Завдання №2 (парами).

  • Завдання №3 (самостійно).

  • Завдання №4 (вправа «Доведи свою думку»).

  • Завдання №5,№6 (колективно).

  • Завдання №7 (самостійно).

  • Завдання №8 (парами).

  • Завдання №9, №10 (самостійно).

VІ. Підсумок заняття.

  • Що ж таке громада?

  • Потреби громади.

Заняття 3

Тема. Індивідуальні та суспільні товари й послуги.

Мета. Дати уявлення про індивідуальні та суспільні товари й послуги; розвивати правила поведінки у магазині, лікарні; виховувати повагу до людей різних професій.

Обладнання. Словникові слова, аркуші паперу у вигляді листочка.

Хід заняття

І. Організація класу.

Добрий день! Добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Будем гарно працювати

І знання всі здобувати.

ІІ. Актуалізація знань.


  • У кожного з вас є на парті зображення якоїсь тваринки. Зараз ви створите групи по цих зображеннях. Зайчики – це одна група, а лисички – друга. Тож створіть групи.

  • Як ми, діти, повинні доглядати тварин?

Завдання для групи «Зайчики»

  • Скласти асоціативний кущ «Потреби»

потреби



Завдання для групи «Лисички»

  • Скласти асоціативний кущ «Потреби громади»



Потреби громади





  • Мозковий штурм

-Які потреби породжує потреба бути здоровим? (заняття фізкультурою, спортом, туризмом, лікування)

  • Що необхідно для духовних потреб? (відвідування бібліотек, театрів, музеїв)

  • Потреба у безпеці.(пожежники, міліція, автоінспекція)

  • Соціальний захист (інваліди, малозабезпечені)

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

  • Тема, мета заняття.

  • Пояснення матеріалу.

  • Як те зветься, що за гроші продається? (товар)

  • Назвіть декілька назв будь – яких товарів.

  • Гра «Магазин»

  • Назвіть назву магазину, де можна купити картоплю, буряк, цибулю. («Овочі»)

  • Які ще овочі ви знаєте?

  • А які овочі слід вживати і чому?

  • У якому магазині можна купити сир, хліб, олію, молоко, печиво? («Продукти»)

  • Тобто, щоб задовольнити свої потреби, ми звертаємось до магазину, лікарні. Знаючи про те, що існують індивідуальні та групові потреби, слід знати і про товари і послуги. За допомогою індивідуальних і суспільних товарів і послуг людина задовольняє свої безмежні і постійно зростаючі потреби. Якщо говорити про товари та послуги індивідуального споживання, то вони задовольняють потребу тільки однієї людини.

Індивідуальне споживання

послуга, яка має індивідуальний характер



  • Ви купуєте воду, тому що хочете дуже пити. Випивши її, насолоджуєтесь, утамувавши спрагу. Тобто, ви заплатили за неї гроші і маєте право на використання цієї води. Ви їдете до перукаря, щоб він вам зробив зачіску – це теж суто індивідуально, бо її отримує той, хто її замовив і для кого перукар виконав свою роботу. Саме індивідуальні блага підлягають принципу «виключення», тобто з їх споживання виключається та людина, яка не може або не хоче заплатити за них і принципу «конкурентності». Споживачі конкурують між собою за право користування товаром чи послугою.

  • Існують і суспільні товари та послуги.

Суспільні товари та послуги

товари чи послуги, які не можуть ділитися на окремі порції під час споживання



  • Суспільні товари та послуги споживаються колективно всіма людьми. На морі стоїть береговий маяк. Він є суспільним благом. Його світло споживають судна. І саме це світло не можна розділити на окремі частини – одне світло подавати одним суднам, а інше – іншим. За суспільні блага сплачують усі члени суспільства.

ІV. Закріплення вивченого.
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка