Види складнопідрядних речень



Скачати 48.53 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір48.53 Kb.
УКРАЇНСЬКА МОВА, 9 КЛАС

 

Урок закріплення знань, умінь і навичок



ТЕМА: види складнопідрядних речень

              Тренувальні вправи

МЕТА: (навчальна): повторити і закріпити знання учнів про види складнопірядних речень;

(виховна): виховувати в учнів повагу та пошану до рідної мови;

(розвиваюча): формувати уміння й навички розрізняти вивчені види складнопідрядних речень, визначати їх структуру, правильно вживати у мовленні, ставити розділові знаки між головним і підрядним реченнями, знаходити і виправляти у своєму і чужому тексті помилки на вивчені правила.

ТИП УРОКУ: закріплення знань, умінь і навичок

ОБЛАДНАННЯ: проектор, таблиці, картки.

 

ХІД УРОКУ:



І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. На екран спроектовані слова:



Як парость виноградної лози,

Плекайте мову!

                          (М. Рильський)

 

Вивчайте, любіть свою мову,

Як світлу Вітчизну любіть!

                         (В. Сосюра)

 

Вступне слово вчителя:

Ми вивчили види складнопідрядних речень.

На сьогоднішньому уроці будемо повторювати, закріплювати та узагальнювати вивчене.

Будемо виконувати різні тренувальні вправи, давати відповіді на питання, розповідати правила, робити синтаксичний розбір речень.

Та найголовніше наше завдання – правильно визначати вид підрядних речень і ставити розділові знаки, вміти складати складнопідрядні речення та правильно використовувати їх у своєму мовленні.

-         Перед вами поетичні рядки про мову(на екрані).

Виразно прочитайте і усно зробіть синтаксичний розбір речень.

 

2. Тим часом два учні працюють біля дошки за картками. Вони повинні поставити пропущені розділові знаки і зробити синтаксичний розбір речення.



 

КАРТКА 1.

Століттями мова народу була тією повноводною рікою, яку ми називаємо поезією.

 

КАРТКА 2.

Хто не любить своєї рідної мови, святих солодких звуків свого дитинства, не заслуговує на ім’я людини.

3. На екран спроектовані питання для закріплення теми „Складнопідрядні речення”.

 

Узагальнююча бесіда за допомогою питань:

-         Які ознаки є спільними для всіх видів складнопірядних речень?

-         На які види та підвиди вони поділяються?

-         За якими ознаками слід визначати вид підрядного речення?

-         Чим відрізняється головна частина від підрядної?

-         Чим відрізняються сполучні слова від сполучників?

-         Яка роль вказівних слів?

 

ІІ. ВИКОНАННЯ ТРЕНУВАЛЬНИХ ВПРАВ

 

1.     Пояснювальний диктант



(запис речень на дошці, пояснення розділових знаків, синтаксичний  розбір)

 

Той, хто не знає рідної материнської мови або цурається її, засуджує себе на злиденність душі. (В. Сухомлинський)

 

Мова – великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати, не причиняючи йому ніякої шкоди. (П. Крапива)

(Учні класу ставлять питання тим, хто працює біля дошки за темою „Види складнопідрядних речень”)

 

2.     Творча робота



 Дописати підрядні речення до головних, які висвітлені на екрані.

1.     Потрібно добре знати свою мову...(мети)

(для того, щоб бути гідним громадянином своєї держави)

2.     Наша мова буде розквітати ще більше...(умови)

(якщо кожний українець буде дорожити нею)

3.     Українська мова не вмре, не загине...(причини)

(тому що вона безсмертна)

4.     Українське слово буде вічним...(допустове)

(незважаючи на всі заборони та першкоди)

5.     Не забувай рідного слова...(місця)

(де б ти не був і куди б не закинула тебе доля)

6.     З кожним роком наша мова розвивається і зміцнюється...(наслідку)

(так що в майбутньому вона стане однією з провідних мов світу)

7.     Любіть, плекайте, оберігайте рідну мову...(порівняльне)

(як мати свою дитину)

 

Слово вчителя:

 

-         Багато поетів у своїх віршах оспівували рідну мову.



 

3.     Зачитування учнями рядків з поезії про мову, у яких є складнопідрядні речення, та визначення їх виду.

(це завдання було задано додому)

 

Коли забув ти рідну мову –



біднієш духом ти щодня;

ти втратив корінь і основу,

ти обчухрав себе до пня.

                                          (Д. Білоус).

 

Листку подібний над землею,

що вітер з дерева зрива,

хто мову матері своєї,

як син невдячний забува.

                                          (В. Сосюра).

 

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

                                          (А. Малишко).

 

Не цурайтесь, люди, мови,

Не цурайтесь роду,

Як зачахне рідне слово –

Не буде народу.

 

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО.

 

-         То яка ж була тема нашого уроку, крім того, щоб закріпити вивчені знання про складнопідрядні речення?



(виховання любові, пошани, поваги до рідного слова)

 

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



 

Скласти твір-мініатюру „Рідна мова” з використанням складнопідрядних речень.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка