Виховання моральних цінностей учнів засобами українських народних казок



Скачати 63.51 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір63.51 Kb.
Міністерство освіти і науки України

Святошинська районна в місті Києві державна адміністрація

Управління освіти, молоді та спорту

Середня загальноосвітня школа № 35

Методична розробка уроку



ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ УЧНІВ

ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ КАЗОК



Виконавець:

учитель української мови і літератури,

учитель вищої кваліфікаційної категорії, «Старший вчитель»

ЛЯХ ОЛЕКСАНДР ПЕТРОВИЧ

Розглянуто на засіданні науково – методичної ради та рекомендовано до використання на уроках української літератури

(Протокол № _______ від _____._____.20____ року)

Голова науково – методичної ради В.В. Зорін


Київ – 2015

Урок № 6

Тема:

ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ ЛЮДИНИ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ КАЗОК



Мета:

  • дати учням поняття казки як фольклорного жанру, розглянути будову та різновиди казок, розкрити національний колорит української казки; допомогти учням усвідомити народне уявлення про добро і зло, смішне і страшне, красиве і потворне, зосередити увагу дітей на моральних акцентах казок: боротьбі добра і зла, красивого і потворного;

  • формувати навички виразного читання казок, знаходження і виділення в текстах тих чи інших уривків, коментування їх; розвивати дослідницькі й аналітичні здібності учнів;

  • виховувати людину-гуманіста, бажання творити добро; любов та повагу до рідної мови та літератури.

Обладнання:

  • виставка збірок українських народних казок;

  • ілюстрації до казок;

  • виставка учнівських малюнків;

  • Конституція України;

  • Конвенція про права дитини;

  • комп’ютер;

  • мультимедійний проектор.

Тип уроку: урок – дослідження з використанням мультимедіа; засвоєння та усвідомлення нового матеріалу.

Форми роботи: бесіда; конспектування почутого; демонстрація відеофрагментів з українських народних казок; робота в групах.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, правознавство.

Література:

1. Конвенція ООН про права дитини. – К.: АТ «Видавництво «Столиця», 1997.

2. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року.- К.: Українська правнича фундація , 1996.

3. Українські народні казки: Для мол. і серед. шкіл. віку.- К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 1998.

4. Українські народні казки: Для мол. і серед. шкіл. віку.- К.: Веселка, 1989.

5. Українські народні казки: Для мол. і серед. шкіл. віку.- Донецьк: ВКФ «БАО», 1999.


Завдяки казці дитина пізнає світ

не лише розумом, а й серцем.
В. Сухомлинский
ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.

Бесіда за питаннями:



  • 3 якими творами усної народної творчості ви знайомі ще з дитинства?

  • Хто розповідав чи читав вам казки?

  • Які казки вам запам’яталися з дитинства?

  • Як ви гадаєте, чому саме народні казки розповідають маленьким діткам?

  • Чого навчають казки?

  • А які казки популярні у вашій родині?

III. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Оголошення теми, мети уроку.

  2. Мотивація учнів до навчання.

У кожного народу є свої традиції, свої звичаї, свої духовні цінності. Ними живе народ, на них виховує своє підростаюче покоління. І від того, якими є ці моральні цінності, залежить те, яким виросте покоління, які вчинки буде здійснювати, про що буде дбати.

У кожного з нас ще змалку є вірним супутником народна казка, яку підносили нам на чарівній палітрі мами, бабусі. А вони, у свою чергу, чули їх від своїх бабусь. І так казка передавалася з покоління в покоління, несучи свою неповторність, самобутність, свій яскравий національний колорит. Сьогодні на уроці ми згадаємо найулюбленіші свої казки, на їхній основі з’ясуємо, що таке народна казка, яка їхня будова, а також розглянемо види казок. Також виявимо, чого навчають народні казки, на яких моральних рисах вони акцентують увагу читача.



3. Бесіда з учнями за питаннями:

  • Чим казки відрізняються від інших творів, наприклад, оповідань?

  • Чи всі події, які відбуваються в казці, є реальними?

  • Хто є головними героями казок?

  • Яка будова казки?

  • То що ж таке, на вашу думку, казка?

Учні самостійно формулюють визначення казки.

4.Коментар учителя з використанням мультимедійних засобів навчання.

Ви, діти, правильно помітили, що казка — один з основних жанрів народної творчості, розповідний твір, у якому йдеться про вигадані події. Казка має свої особливості будови (зачин, кінцівка, повтори, пов’язані із символікою чисел). Розповідь казки розгорнута, з драматичною напругою подій, які закінчуються щасливо, перемогою добра над злом. Поділяються на казки про тварин, соціально-побутові та фантастичні.

Персонажі казок про тварин уособлюють певні риси характеру людини (хитра лисиця, недалекий вовк, боязкий заєць, вайлуватий ведмідь).

Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змієм, добування предметів з чарівними властивостями (жива вода, меч-кладенець, шапка-невидимка). Героям фантастичних казок, таким, як Котигорошко, Іван — селянський син, притаманна незвичайна сила, кмітливість, винахідливість, наполегливість у досягненні мети.

У центрі соціально-побутових казок — стосунки між людьми, багатство і бідність, чесність і непорядність, працьовитість і неробство, щедрість і скупість. Соціально-побутові казки, сюжети яких взяті з повсякденного життя, зосереджені на морально-етичних проблемах. Героями їх виступають бідний селянин, кмітливий наймит, мудра дівчина, персоніфіковані образи — Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда.

5. Робота з теоретичним матеріалом у зошитах.

Казка — розповідний твір, переважно невеликий за розміром, у якому йдеться про вигадані події.



Будова казки: зачин, основна частина, кінцівка.

Види казок: фантастичні, соціально-побутові та казки про тварин.

6. Робота над текстом казки «Мудра дівчина».

6.1. Виразне читання казки учнями.

6.2. Бесіда за текстом казки.

1) Як розпочинається казка? Прочитайте зачин. Чи властивий такий зачин для казок?

2) Хто є головними героями твору?

3) Що є фантастичним у творі? Знайдіть і зачитайте потрібний уривок?

4) Чим закінчується казка?

5) Як ви гадаєте, чого навчає нас казка?



6.3. Висновок учителя за учнівськими відповідями.

Отже, казка нас навчає того, що людина повинна завжди жити за правдою та законами моралі. Вони повинні бути її вічним супутником. І лише так людина зможе досягти тієї мети, до якої вона прагне. А кривда, хоча вона ще існує на планеті, ніколи й нікого не доведе до добра. І тому всім людям потрібно прагнути жити за правдою та поважати один одного. А коли до цього буде прагнути кожен, і не тільки прагнути, а й чинити відповідно, то на землі пануватиме правда і справедливість.



IV.Закріплення знань, умінь та навичок учнів.

1.Бесіда.

1) Що таке казка?

2) Визначте складові частини будови казки «Мудра дівчина».

2) Які елементи фантастичного зустрічаються в казці?

3) Яка роль фантастичного елементу в даному творі?

4) Які є види казок?

5) Які позитивні риси виховує казка у читача?

6) Чи залишається безкарним зло в українських народних казках?

7)Якого покарання зазнають негативні персонажі в українських народних казках?

8) Чи спрацювали б ці покарання в реальному житті?

9) Який документ гарантує людині дотримання її прав та свобод?

10) Яким документом захищено права та свободи дитини?

11) Які права дівчини та її батька порушуються в казці «Мудра дівчина»?

2. Робота в групах.

1) Група «Казкарі». Назвіть українські народні казки та персонажів із них, чиї права та свободи порушуються. (Учні демонструють підготовлені на урок ілюстрації).

2) Група «Правознавці». Які права та свободи персонажів порушуються в українських народних казках?

3) Група «Фантасти». Опишіть, яким ви уявляєте собі життя на землі, де панує лише правда. Що таке гуманність?



V. Підсумок уроку. 

Висловіть своє ставлення до людини, яка порушує права та свободи іншої людини? Чи схожі на них ви?



VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

Виразне читання казки «Мудра дівчина» за ролями.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка