Виховання в учнів ціннісного ставлення до суспільства і держави



Сторінка1/7
Дата конвертації04.03.2016
Розмір2 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7
Управління освіти виконавчого комітету

Нововолинської міської ради

Міський методичний кабінет

Нововолинська гімназія Нововолинської міської ради



Виховання в учнів ціннісного ставлення до суспільства і держави

через призму виховного процесу

в навчальному закладі
(Збірка сценаріїв)

2014
Збірка містить сценарії виховних заходів, годин спілкування, спрямованих на виховання школярів ціннісного ставлення до суспільства і держави, з використанням інформаційно – комунікаційних технологій.

Рекомендовано педагогам – організаторам, класним керівникам та заступникам директорів із виховної роботи.

Автори:

творча група класних керівників 1-11 класів;

упорядник - Гапонюк Світлана Миколаївна, заступник директора з виховної роботи, Тереля Ольга Романівна, педагог-організатор.


Рецензент: Савчук Лідія Матвіївна, методист міського методичного кабінету.

Методичне видання розглянуто і схвалено на засіданні методичної ради Нововолинської гімназії

Протокол №4 від 11 березня 2014 року


Зміст
Вступ

Виховання в учнів ціннісного ставлення до суспільства і держави через призму виховного процесу в Нововолинській гімназії …………….…….…...4


Розділ І. Зміст виховання. Початкова школа…………………...…………...7

1.1. Нина М.В. «У країні рідної мови»…………………….…………………...11

1.2. Махонько С.А. «Моральні цінності мого народу. Традиції поваги, турботи, співчуття, допомоги іншим»…………………………………………19

1.3. Крощук М.П. «У нас одна Батьківвщина – рідна Україна»…….……….24

1.4. Крощук М.П. «Я - син своєї землі»….…………………………….………31

1.5. Власюк О.А. «Чи знаєш ти свій рідний край?»……………………..…....37

1.6. Тарасюк В.А. « Я маю право, кожна людина має право………….……....47

1.7. Тарасюк В.А. «Славетний українець (Шевченкове свято)»……….……..51

1.8. Тарасюк В.А. «Моральні цінності мого народу»………….……………...56

1.9. Войтович І.Г. «Моральні цінності мого народу»…….…………………...59

1.10. Войтович І.Г. «Рід, родина, рідня»………………..……………………...64
Розділ ІІ. Зміст виховання. Основна школа………………………………...67

2.1. Захарчук Є.К. «Хто живе поруч зі мною? « (1 жовтня – День людей похилого віку)……...…………………………………………………………….72

2.2. Кулик С.Й. «Моя Батьківщина. Що я знаю про Україну»…….…………77

2.3. Уманець О.Є. «Державна символіка»……………………………………...81

2.4. Комісарчук В.В. «Про символіку України»……………………………….91
Розділ ІІІ. Зміст виховання. Старша школа. ……………………………...101

3.1. Дацюк В.Г. «Соборній Україні – слава, нині і повік»….…………….….103

3.2. Дацюк В.Г. «Волі народної дзвін»…………….………………………….111

3.3. Комісарчук В.В. «Є пам’ять, якій не буде кінця» (Голодомор 1932-1933 років в Україні – геноцид українського народу)……………..………………119

3.4. Чапюк О.М. «Наші земляки»……………………………………………...127

3.5. Малєва Т.Я. «Українці за кордоном. Що таке діаспора?»……………....138

3.6. Савюк Л.П. «Воїни – інтернаціоналісти»………………………………...146

3.7. Ступчик З.Р. «Насильство та як його уникнути»………………………..153


Перелік мультимедійних та відео-презентацій для використання у роботі……………………………………………………………………………170
Використана література………………………………………………..………171

Виховання в учнів

ціннісного ставлення до суспільства і держави

через призму виховного процесу в навчальному закладі

(з досвіду роботи Нововолинської гімназії)

Сучасний зміст виховання дітей та учнівської молоді в Україні — це науково обґрунтована система загальнокультурних і громадянських цінностей та відповідна сукупність соціально значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, праці, природи, мистецтва, самої себе.

У своїй роботі педагоги Нововолинської гімназії керуються вимогами Програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України». У цьому документі зазначено, що головним завданням сьогоднішньої освітньої практики є створення виховного простору, під яким розуміємо не тільки середовище, а й духовний простір учня і педагога, простір культури, що впливає на розвиток особистості. Визначальною тенденцією виховання стає формування системи ціннісного ставлення особистості до соціального і природного довкілля та самої себе. У зв'язку з цим пріоритетним напрямком у виховній роботі у гімназії є проведення заходів, які спрямовані на формування в учнів ціннісного ставлення до суспільства і держави.

Метою роботи педагогічного колективу гімназії є виховання у молодого покоління почуття патріотизму, формування особистості на засадах духовності, моральності, толерантності, успадкування молодим поколінням духовних надбань українського народу, забезпечення духовної єдності

Мети поставленого завдання намагаємося досягти шляхом реалізації таких виховних завдань:

- утвердження в почуттях особистості патріотичних цінностей, поваги до культурного та історичного минулого України;

- виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;

- підвищення престижу військової служби як виду державної служби, культивування ставлення до солдата як до державного службовця;

- визнання й забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої цінності держави і суспільства;

- усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;

- формування етнічної та національної самосвідомості, любові до рідної землі, держави, родини, народу; визнання духовної єдності населення усіх регіонів України, спільності культурної спадщини та майбутнього;

- формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій.

Працюючи над реалізацією Концепції національно-патріотичного виховання, педагоги школи постійно спрямовують виховну роботу на виховання свідомого громадянина, гуманіста і патріота України, використовуючи інформаційно – комунікаційні технології.

У школі оформлено куточок державної символіки, де учні мають змогу ознайомитися з державними символами України – Гербом, Прапором, Гімном. Такі ж куточки є в кожному класі.

Протягом навчального року у всіх класах є обов'язковими години спілкування, на яких вивчаються символи, обереги України, основні закони нашої держави: "Свою Україну любіть", "Мова моя українська – батьківська, материнська", "Державна символіка", "Я - громадянин України" та інші.

З метою формування національної свідомості, любові до рідної землі молодшого покоління, вшанування героїчних вчинків захисників Вітчизни, турботи про ветеранів Великої Вітчизняної війни у гімназії традиційними стали зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни, УПА, Кінгірського повстання, воїнами – інтернаціоналістами, дітьми війни.

Учні школи є активними учасниками Всеукраїнських, обласних та міських туристсько – краєзнавчих експедицій. Щорічно гімназисти беруть участь у конкурсах – захистах історико – географічної експедиції учнівської та студентської молоді «Історія міст і сіл Волині», «Моя Україна – Батьківщина». Експедиційні загони досягають високих результатів і на міському, і на обласному рівнях. Пошукова група навчального закладу посіла ІІІ місце в конкурсі на кращу роботу щодо збору матеріалів серед пошукових груп, створених при Комісіях зі сприяння підготовці видань «Реабілітовані історією. Волинська область» та «Книга Скорботи України. Волинська область».

Вчителі знайомлять учнів з культурою українського народу. Традиційними стали свято «Святий Миколай у гості завітав», вернісаж колядок, щедрівок, вертепів, Андріївські вечорниці, інсценізація української народної пісні.

Велика увага в школі приділяється організації і здійсненню різноманітних екскурсій та походів з метою ознайомлення з пам’ятними та історичними місцями міста, області і країни.

Традиційно до Дня козацтва у навчально – виховному закладі проходять спортивні змагання за участю учнів 1-11 класів – «Козацькі забави».

У школі сформовано центр національно – патріотичного виховання до якого входять гуртки патріотичного виховання – «Школа безпеки», «Зірниця», кімната – музей «Літературна світлиця», літературна студія «Гроно калинове». У літературній світлиці екскурсоводи систематично проводять тематичні, оглядові екскурсії для гостей та учнів школи.

Важливе значення у вихованні в учнів свідомого ставлення до суспільства і держави мають заходи, спрямовані на виховання в учнів толерантного ставлення один до одного, ознайомлення школярів із правами дитини на основі Конвенції про права дитини, Конвенції про права людини під час яких неповнолітні ознайомлюються не лише з нормативно – правовими документами, а й отримують додаткову інформацію про те, як не стати жертвою насилля, куди можна звернутися у разі небезпеки, про кримінальну відповідальність. Традиційно в школі проводяться Дні профілактики, тижні та місячники правових знань, зустрічі з працівниками служби у справах дітей, центру соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді, кримінальної міліції, міського управління юстиції.

Сьогодні у суспільстві розвиваються значні інтегративні процеси, які призводять до глобалізації багатьох напрямків людської діяльності. Тому саме зараз громадянська єдність, виховання у молоді ціннісного ставлення до суспільства і держави не тільки не втрачають актуальності, а, навпаки, є завданням стратегічного напрямку. Як ніколи, воно передбачає не тільки любов до свого народу, а й повагу до інших, пошанування кожної людини, незалежно від її національності та громадянства.


Гапонюк С.М., учитель української мови

та літератури, заступник директора

з виховної роботи

Розділ І. Початкова школа.

Молодший шкільний вік є важливим у становленні особистості дитини, бо саме тоді закладаються основи особистісного розвитку учнів початкової школи.

Віковими особливостями дітей 1-4 класів можна вважати: незначний соціальний та моральний досвід, підвищену емоційність, вразливість і водночас пластичність до морально-етичних впливів, імпульсивність та безпосередність поведінки дитини, бажання постійно розширювати коло спілкування. Тому узгодження поведінки та усвідомлення моральних явищ життя характеризуються емоційними узагальненнями, аналізом ситуацій та вчинків, які відповідають загальнолюдським етичним цінностям. Розрив між знаннями моральних принципів і відповідною поведінкою — найхарактерніша властивість дитини цього віку. Подальшого розвитку набуватимуть такі моральні почуття: провини, сорому, обов'язку, відповідальності, справедливості, власної гідності, сумління.

Основними потребами дитини в початкових класах є необхідність: у спілкуванні з людьми, в емоційному контакті, визнанні, оцінці своїх дій та вчинків, виявленні власних позицій у ставленні до інших, світу, у дружбі, товариськості, повазі до особистості, самоповазі, набутті нових знань та вмінь для пізнання довкілля.

Перед вчителем постає важливе завдання: вирізняти мотив вчинку, роз'яснюючи дитині його сутність і правильність в різних типових життєвих ситуаціях, даючи їй можливість емоційного "переживання" разом із практичним застосуванням отриманих знань.

Беручи участь у спільних видах діяльності, учні вчаться будувати свої взаємини з однолітками, входити в колектив ровесників.У них виникає потреба до взаємовимогливості та взаємодопомоги.

На цьому віковому етапі у дитини формується ядро особистості (моральні почуття, цінності, переконання), відбувається набуття досвіду моральної поведінки. Вона вчиться не лише виконувати вимоги колективу, а й бере активну участь у постановці вимог, виборі доручень, справи, яка їй до душі. В учнів виникає ще одне новоутворення — відносно стійкі форми поведінки і діяльності, які в майбутньому становитимуть основу формування її характеру.

Після закінчення першого класу в частини дітей не до кінця сформовані особистісні новоутворення, що є характерними для дошкільнят, а саме:



  • недостатнє усвідомлення сприйняття шкільного життя, необхідності впорядкувати та організувати його за певними законами і правилами співжиття;

  • недостатнє усвідомлення внутрішньої етичної інстанції, такої як совість (орієнтування лише на зовнішній контроль з боку дорослих, невміння діяти самостійно), що викликає у школярів почуття невпевненості у собі, спричиняє конфлікти у спілкуванні;

- відсутність переваг та продуманих дій над імпульсивними (стримування бажань відбувається лише в разі очікування винагороди чи покарання);

- несформованість адекватної самооцінки.

Вчителеві в другому класі слід продовжувати виховну роботу, спрямовану на корекцію цих недоліків з метою будування специфічних для молодших школярів особистісних новоутворень: довільність психічних процесів, внутрішній план дій та рефлексію, інтелектуалізацію життя дитини.

У вчинках дітей наприкінці другого року навчання вже проглядається позиція у ставленні до того, що їх оточує. Розвиваються і змінюються внутрішні етичні інстанції, формуються моральні мотиви поведінки; розвивається здатність співпереживати, співчувати, а отже, і співдіяти з дорослими та однолітками.

Молодший шкільний вік (за І.Д. Бехом) виявляється сприятливим щодо виховання у дитини фундаментального для її морального розвитку новоутворення, яким є здібність цінувати особистість людини.

Головним новоутворенням навчальної діяльності є формування теоретичного мислення дитини, що знаходить відповідне вираження і в рівні сформованості у дітей особистісних моральних якостей, першооснов багатьох моральних понять: доброти (гуманності), людяності, милосердя, чуйності, співчуття, чесності, справедливості, терпеливості та ін.

Формування особистості молодшого школяра значною мірою визначається реалізацією у виховному процесі діяльнісного підходу, згідно з яким моральні правила і норми дитина засвоює активно, в процесі діяльності та спілкування з дорослими, однолітками, старшими та молодшими дітьми. Основна функція її полягає в тому, що в ній набувається досвід ставлення дитини до світу, до людей, до самої себе.

Виховання молодших школярів здійснюється у процесі навчально-пізнавальної діяльності як провідної шляхом внесення ціннісних складових у зміст навчальних предметів, відведення належного місця "спільно-взаємодіючій діяльності" як на уроках, так і в позаурочний час; гуманізації взаємин у системах "учитель — учень", "учень — учень"; використання вчителем демократичного стилю спілкування з учнями; створення умов для творчої самореалізації кожної особистості.

Важливим є особистісно орієнтований підхід у вихованні молодших школярів, оскільки для дітей цієї вікової групи характерна особлива сенситивність до морально-етичних впливів, а надто сприйняття норм культурної поведінки, спілкування, мовного етикету, культури взаємовідносин.

Дуже часто внутрішнє самопочуття, емоційний настрій дитини залежить від особистості вчителя початкових класів, оскільки для учнів 1-2-х класів учитель залишається центральною фігурою, арбітром, авторитетом. Лише в 3-4-х класах самооцінка, оцінка однолітків починає переважати оцінку вчителя.

Зовнішнім вираженням позиції дитини є участь її у різноманітних ситуаціях дитячого життя. Вона виявляється залежно від очікувань вчителя і дитини. Діти з невиправданими очікуваннями часто стають агресивними або, навпаки, пригніченими; боязкими або недовірливими, соціально інфантильними або неспокійними. Ці аспекти необхідно враховувати у роботі з дітьми та батьками.

Головне завдання вчителя — навчитись створювати і використовувати у шкільному житті ситуації, в яких знання і дії були б злиті та дозволили б фіксувати динаміку духовно-морального розвитку дитини, суть якого полягає у вмінні дитини самостійно, а іноді за допомогою вчителя, реалізувати свої здібності до практичної діяльності. Вчитель має допомогти дитині розвиватись від елементарних навичок поведінки до більш високого рівня, для якого необхідні самостійність у прийнятті рішень і моральний вибір.

Ефективність різних видів виховання залежить від спрямованості виховного процесу, форм і методів його організації. Пріоритетними для учнів початкових класів є активні методи, що спрямовані на самостійний пошук істини та сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості.

Оскільки у молодшому віці у дітей домінує образне мислення, то найбільш характерними є такі форми діяльності: ситуаційно-рольова гра, сюжетно-рольова гра, гра-драматизація, інсценування, гра-бесіда, гра-мандрівка, екскурсія, ігрова вправа, колективне творче панно, бесіда, тематичний зошит, ранок, свято, усний журнал, групова справа, оформлення альбому, уявна подорож, конкурси, ігри, школа ввічливості, демонстрація, розповідь, моделювання, вікторина, екскурсія, виставка малюнків, операція-рейд, виставка-ярмарок, перекличка повідомлень, добродійна акція, хвилини з мистецтвом, година спостереження, година милування, спортивні змагання, козацькі забави, театральна вистава, ляльковий театр, ведення літопису класного колективу, веселі старти, естафети, догляд за рослинами і тваринами..

У молодшому шкільному віці у дитини формується здатність пізнавати себе як члена сім’ї, родини, дитячого об’єднання; як учня, жителя міста чи села; виховується любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи; до рідного слова та державної мови, побуту, традицій, культурних особливостей як рідного, так й інших етносів українського народу.

Виховні досягнення:

Сформованість основних понять про народ, націю, суспільство, державу:


  • почуття поваги та гордості до рідного краю, народу, мови;

  • відчуття себе громадянином України, шанування державних символів, Конституції України;

  • любові до культури свого народу, його традицій, звичаїв і обрядів;

  • розуміння правил взаємодії людей у колективі, суспільстві та безконфліктність їх спілкування, толерантного ставлення до представників інших національностей, шанобливого ставлення до їх культури, релігій, традицій.

Тема. У країні рідної мови



Мета: Розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; розвивати мовлення учнів; виховувати бажання любити рідну мову, свій народ, рідну землю.

Хід заняття:



Вчитель. - Любі діти! Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі й ніжні слова про нашу рідну українську мову.

Учень 1. Запрошуємо вас

У найправдивішу казку.

До неї відкривається

Вхід через мить.

Учень 2. Із серцем відкритим,

З обличчям без маски

У світ цей чарівний

Сміливо ступіть.

Учень 3. Тут мешканці будуть

До нас всі гостинні.

Тож швидше в відчинені

Двері іди.

Учень 4. Господарка казки -

Красуня чудова -

Вийшла вітати

Гостей дорогих.

(Чути стукіт у двері. Заходить дівчинка-мова, на платті якої наклеєні букви - українська мова).

- Я - наука непроста, хоча і цікава,

В королівстві я живу слова і забави.

І в свою майстерню мовну,

Доки ви зі мною,

Мовних скарбів пребагато

Візьмете з собою.

В подорож усіх вас кличу

До складних завдань.

Тож не зрадьте, любі діти,

Моїх сподівань.

Хто це думає, міркує, можу підказати:

Поскладайте літери ви швидко

На звичайно, -



Разом: Українська мова !

Вчитель. - Тож давайте, діти, запросимо Мову подорожувати разом з нами. Ми про тебе, Мово, багато віршів знаємо. Ось послухай.

Учень 5. Українська моя рідна мово,

В кожнім слові твоїм - цілий світ !

Бачу барви у нім веселкові

І калини червоний цвіт.

Учень 6. А ще небо блакитне, бездонне,

І ярило, й пшеничні поля,

Плескіт рік, шум гаїв невгамовний -

Вся моя українська земля.

Учень 7. Вона, як ніжна пісня колискова,

Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ.

Ця мова, наче пташка світанкова,

Що гордо лине в свій стрімкий політ.

Учень 8. Велична, щедра і прекрасна мова !

Прозора й чиста, як гірська вода.

Це Українська мова барвінкова

Така багата й вічно молода.

Учень 9. Вимовляю кожне слово,

Кожне слово, наче спів.

Найдорожча рідна мова

Мова діда і батьків.

Учень 10. Спитай себе, дитино, хто ти є

І в серці обізветься рідна мова,

І в голосі яснім ім’я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.



(Пісня про мову).

Вчитель. - Якою цікавою є наша мова -

Запевнити вас я сьогодні готова.

Цікава мандрівка чекає на нас,

Чи кожен до неї готовий із вас ?

Полинемо ми у незвіданий край,

Лежить перед нами земля Мовограй.

Пробуджуйте розум, пробуджуйте думку,

У Мовограй відкриваєм лаштунки.



(Поділ учнів на команди за кольорами)

1 ряд «Чомусики»

Девіз. Ми чомусиками стали,

Щоб усе насвіті взнати.

2 ряд «Пізнайки»

Девіз. Ми все хочемо пізнати

Щоб розумними зростати.

3 ряд «Питайлики»

Девіз. Що ? Коли ? Чому і як ?

Хоче знати всяк.

4 ряд «Барвінчата»

Девіз. Нам багато треба вчити,

Щоби мову збагатити.

Мова. Ось конверт. Туди заглянем

І завдання прочитаєм.

Щось сама не розберу,

Допоможіть я вас прошу.



(Капітани команд отримують конверти з завданням)

Перший конкурс «Відгадування загадок.» (Для кожної команди по дві загадки)

Буркотливий, вайлуватий,

Ходить лісом дід кудлатий.

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає і ожину.

Любить літом полювати,

А зимою в лігві спати. (Ведмідь)

Сам вусатий, і у нього -

Довгі вуха, довгі ноги.

Дім завжди його на волі :

Під кущем, у лісі, в полі.

Навіть пень його страхає.

Хто лякливого вгадає ? (Заєць)

Сірі, малі, хвостаті,

Котику не дають спати. (Миші)

Летить – пищить,

Сяде – мовчить.

Хто його вб’є –

Свою кров проллє. (Комар)

Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст,

Як намисто оченята…

Хто це? Спробуй відгадати. (Білка)

Відгадайте, діти, хто

Має носик – долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)

З лісу в ліс перелітає,

Де не сяде, там співає.

І кладе яєчка

У чужі гніздечка. (Зозуля)

Мию, мию без жалю,

Мию там, де брудно,

Цю роботу я люблю,

Та від неї худну. (Мило)


  1   2   3   4   5   6   7


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка