Виховний процес та його особливості



Скачати 60.43 Kb.
Дата конвертації04.03.2016
Розмір60.43 Kb.
Практичне заняття 1 (2 год.)

ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС ТА ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ


Основні поняття теми:

Процес виховання – це система виховних заходів, спрямованих на формування всебічно і гармонійно розвиненої особистості.

Специфічним для процесу виховання є: 1) двосторонній характер; 2) багатогранність завдань і змісту; 3) залежність від різноманітних суб’єктивних і об’єктивних факторів; 4) трудність розкриття внутрішнього світу дитини, який треба формувати; 5) багатство форм, методів і прийомів, якими важко оволодіти; 6) неперервність; 7) тривалість у часі; 8) поступове виявлення результатів виховних впливів.

Структурними елементами процесу виховання є: мета, зміст завдання, форми, методи і засоби виховання, його результати, корегування результатів виховання.

Рушійні сили виховного процесу це сукупність суперечностей, вирішення яких сприяє просуванню процесу виховання до нових цілей.

Суперечності:

1) між необмеженими можливостями розвитку людської природи і обмежуючими умовами соціального життя;

2) між зростаючими соціально значимими завданнями, які треба вихованцю вирішувати і тими можливостями, які обмежують його вчинки і дії у вирішенні цих завдань;

3) між зовнішніми впливами і внутрішніми прагненнями;

4) між організованим впливом школи і стихійним впливом оточення;

5) між рівнем розвитку особистості і виконуваними нею функціями в колективі та ін.



Компонентами процесу виховання є: свідомість особистості, її емоційна, почуттєва сфера, навички і звички поведінки.

Етапи процесу виховання:

  • Виділення конкретних рис і властивостей особистості, які передбачається виховати;

  • Вивчення вихованця і діагностика – проектування його особистості на основі зразка-взірця;

  • Засвоєння вихованцем виділених рис і властивостей;

  • Організація досвіду поведінки;

  • Спонукання вихованця до самостійної роботи над вдосконаленням своєї особистості.

Самовиховання – свідома діяльність людини, спрямована на вироблення у себе позитивних рис і подолання негативних.

Етапи самовиховання:

  • Підготовчий етап (переконання учнів у необхідності зайнятись самовихованням);

  • Допомога в складанні програми самовиховання і її реалізації;

  • Організація контролю за ходом самовиховання, який згодом переходить у самоконтроль.

Прийоми самовиховання: самопереконання, самонавіювання, само підбадьорювання, само заохочення, самоосуд, само покарання, самопримус, самоаналіз.

Вихованість школярів – показник ефективності і якості навчально-виховного процесу.

Основні показники рівня вихованості: зовнішній вигляд, культура поведінки у школі ф за її межами; громадська активність; самостійність у всіх видах діяльності; сформованість наукового світогляду, національної самосвідомості; ставлення до навчання; залучення до національної та світової культури, мистецтва, літератури; фізичне здоров’я, потяг до занять фізичною культурою; працелюбність, орієнтованість на майбутню професію.
План

  1. Процес виховання, його специфіка, структурні елементи, рушійні сили. Поняття національної спрямованості навчально-виховного процесу.

  2. Етапи процесу виховання. Управління процесом виховання.

  3. Самовиховання: суть, умови, етапи, прийоми.

  4. Перевиховання, його функції, етапи і принципи.

  5. Результати процесу виховання, їх виявлення.

  6. Суб’єкти і об’єкти виховного процесу.

  7. Критерії вихованості особистості

  8. Шляхи підвищення ефективності і процесу виховання.


Мета: 1. Розкрити суть виховного процесу.

2. Виховувати критичне ставлення до педагогічної теорії.

3. Розвивати логічне мислення.
Студент має:

Знати сутність виховного процесу та його компоненти, сутність і структуру перевиховання і самовиховання.

Вміти показати діалектику взаємодії між усіма принципами в процесі їх практичної реалізації.
ІІ. РОЗКРИЙТЕ ЗМІСТ ПОНЯТЬ:

“процес виховання”, “свідомість”, “почуття”, “навичка”, “звичка”, “самовиховання”, “перевиховання”, “вихованість школярів”.


ІІІ. ПІДГОТУЙТЕ РЕФЕРАТ НА ТЕМУ:

“Самовиховання: історія, теорія, методика”.

“Перевиховання: історія, теорія, методика”.
ІV. ЗАКОНСПЕКТУЙТЕ: Концепцію національного виховання. Розділ 1. “Сутність і особливості національного виховання”.
V. Самостійне завдання (на вибір) (Домашній практикум):

І варіант

З усіх факторів і умов, які впливають на ефективність виховного процесу, оберіть ті, які є, на вашу думку, найголовнішими. Впишіть їх у табличку відповідно до вашого рейтингу.

1. ---------------------- .

2. -----------------------.

3. -----------------------…



ІІ варіант

Проаналізуйте працю В.О.Сухомлинського «Виховання і самовиховання». Визначте педагогічні умови успішного самовиховання школярів.



Модульне оцінювання

Відповідь на теоретичні питання, або виконання дослідного завдання

Виконання

практичного завдання (конспект Концепції національного виховання)

Написання реферату

Виконання завдання для самостійної роботи

Всього

5 балів

2 бали

5 балів

3 бали

15 балів



Література

Основна

  1. Волкова Н.П. Педагогіка / Н.П.Волкова. – К., 2001. – С. 89–97.

  2. Галузинський В. М.. Педагогіка: теорія та історія : навч. посібник / В. М.Галузинський, М. Б. Євтух. – К., 1995. – С. 93–105.

  3. Карпенчук С.Г. Теорія і методика виховання / С.Г. Карпенчук. – К. : Вища школа, 1997. – С. 7–23.

  4. Мартинюк І.В. Національне виховання: теорія і методологія / І.В. Мартинюк. – К. : ІСДО, 1995. – С. 23–29.

  5. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка / Н.Є.Мойсеюк. – К., 2001. – С. 365–400.

  6. Фіцула М. М. Педагогіка / М.М.Фіцула. – К., 2001. – С.214–234.

Додаткова

  1. Державна національна програма “Освіта” (“Україна ХХІ століття”) – К., 1994.

  2. Концепція національного виховання // Рідна школа. – 1995. – №6. – С. 18–25.

  3. Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка / М.Г. Стельмахович. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 40–70.

  4. Сухомлинський В. Вибрані твори : в 5 т. / Василь Олександрович Сухомлинський ; ред. кол. О.Г. Дзеверін, В.З. Смаль, М.М. Грищенко та ін.– К. : Рад. шк., 1977– .–

Т.3 : Рождение гражданина. – 1977. – С. 299 – 628.

  1. Щербань П.М. Національне спрямування навчально - виховного процесу закладів освіти / П.М.Щербань // Рідна школа. – 2000. – №3. – С. 10–12.



Опорна схема

Сутність процесу виховання


Процес виховання

Сутність


1.Процес, що веде до певних змін

2.Управління і керівництво розвитком особистості

3.Дія всіх суб’єктів і об’єктів процесу

4. Розвиваюча діяльність



Мета

Формування всебічно розвиненої і гармонійної особистості з науковим світоглядом, з високим моральним потенціалом, що бажає і вміє працювати, духовно багатої і фізично досконалої.

Структурні елементи

Мета, зміст, завдання, форми, методи і засоби виховання, його результати, керугування результатів виховання.

Діалектика

У безперервному розвитку, взаємозумовленості, в його динамічності, рухливості, суперечливості.

Рушійні сили

Внутрішні та зовнішні суперечливості, боротьба протилежностей

Категорії

Виховання, самовиховання, перевиховання

Виховання у вузькому розумінні

Навмисний і систематичний вплив дорослих на поведінку дітей і підлітків

Компоненти процесу виховання

Свідомість особистості, її емоційно-почуттєва сфера, навички і звички поведінки.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка