Використання активних методів навчання



Скачати 422.69 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації06.03.2016
Розмір422.69 Kb.
  1   2   3
Петрівська загальноосвітня школа І ступеня

Петрівська районна рада, Кіровоградської області

Використання

активних методів навчання

педагогів на основі трансформації педагогічних ідей В.О. Сухомлинського


З досвіду роботи заступника директора

з навчально-виховної роботи Огир Т.Ю.

2013рік
Упорядник:

Огир Тетяна Юріївна – заступник директора з навчально-виховної

роботи Петрівської загальноосвітньої школи I ступеня.

В збірці представлено досвід роботи заступника директора з навчально-виховної роботи Огир Тетяни Юріївни з проблеми: «Використання активних методів навчання педагогів на основі трансформації педагогічних ідей В.О. Сухомлинського».

Відповідальний за випуск:

Лівак О.Л. – директор Петрівської загальноосвітньої

школи I ступеня




Прізвище Огир
Ім’я Тетяна
По-батькові Юріївна
Рік народження 1963
Спеціальність учитель початкових класів
Посада заступник директора з НВР
Стаж педагогічної роботи 31 рік
Місце роботи Петрівська ЗШ І ступеня
Кваліфікаційна категорія спеціаліст вищої категорії
Життєве кредо «Щоб мати право вчити інших, потрібно постійно вчитися самому»

Огир Тетяна Юріївна закінчила Кіровоградський педагогічний університет імені М. Винниченка за спеціальністю педагогіка та методика початкового навчання у 1986 році. Працювала на посаді вчителя початкових класів 21 рік. Має вищу кваліфікаційну категорію за багаторічну сумлінну працю, зразкове виконання посадових обов’язків Тетяна Юріївна неодноразово отримувала нагороди: Грамоти відділу освіти Петрівської райдержадміністрації, Грамота управління освіти і науки Кіровоградської облдержадміністрації, Подяки управління освіти і науки Кіровоградської облдержадміністрації, Грамота Міністерства освіти і науки України.

З 2003 року Тетяна Юріївна обіймає посаду заступника директора з навчально-виховної роботи Петрівської загальноосвітньої школи І ступеня. Взявши на озброєння слова видатного педагога-гуманіста В.О.Сухомлинського "Ми маємо справу з найскладнішим, неоцінним, найдорожчим, що в житті, - з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя" обрала для опрацювання індивідуальну науково-методичну проблему «Підвищення ефективності методичної роботи в школі шляхом використання активних методів навчання педагогів» і намагається всю свою роботу підпорядкувати цій проблемі і проблемі школи «Гуманізація навчально-виховного процесу на основі впровадження педагогічних ідей В.О.Сухомлинського в контексті модернізації початкової освіти».

Актуальність питання розвитку творчості вчителя визначається сучасними тенденціями розвитку суспільства, зростаючою роллю освіти та необхідністю забезпечити її випереджальне значення для розвитку суспільства, сучасними тенденціями розвитку системи освіти, необхідністю запровадження інноваційних підходів у навчально-виховний процес. Сучасна шкільна освіта характеризується значними змінами в усіх сферах свого процесу. Вдосконалюються освітні стандарти, оновлюються програми, змінюються технології навчання, виховання та розвитку особистості школяра. Як ніколи, теза «Кадри вирішують усе» стає актуальною, адже тільки творчий учитель може розкрити творчий потенціал учня, тільки талановитий педагог може виховати талановитого учня. Тож одним із основних завдань над яким працює Огир Т.Ю. - розвиток творчого потенціалу вчителя як важливого фактора якості сучасної освіти.

Основними напрямами діяльності у розвитку творчого потенціалу вчителя на які звертає увагу Тетяна Юріївна є забезпечення сприятливих умов для розвитку інноваційного потенціалу як кожного вчителя зокрема, так і педагогічного колективу в цілому, розвиток системи мотивацій до інноваційної діяльності:



  • створення ситуації успіху,

  • підтримка ініціатив учителя;

  • свобода дій, вільний вибір форм і методів навчально-виховного процесу,

  • запровадження ефективної системи випереджального навчання педагогічних працівників,

  • оптимізація процесів самоосвіти вчителя.

Розуміючи актуальність даного питання, заступник директора з навчально-виховної роботи Огир Т.Ю. значну увагу приділяє розвитку творчих здібностей учителів на основі трансформації педагогічних ідеї В.Сухомлинського.

У школі створена структура методичної роботи. На допомогу в реалізації обраних вчителями проблем, взаємодопомогу і підтримку, обмін напрацьованим досвідом спрямована вся система методичної роботи. У школі запроваджене систематичне вивчення, широка пропаганда і впровадження педагогічних ідей В.О.Сухомлинського. Це і обговорення статей, конференції за книгами «Серце віддаю дітям», «Павлиська середня школа», «Як виховати справжню людину» та інші, обговорення на педагогічних радах, засіданнях методичних об’єднань, семінарах. Традиційними формами методичної роботи, що забезпечують ознайомлення учителів із напрацюваннями Василя Олександровича, є конференції, проблемні семінари, семінари-практикуми. Так, із метою поглиблення та систематизації знань учителів із означеного аспекту завучем проведено:



  • круглий стіл з теми «Роль учителя у справі формування особистості учня через гуманізацію навчально-виховного процесу»;

  • педагогічні читання «Проблеми творчої діяльності вчителя в педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського»;

  • педагогічний турнір «Від авторитарно караючої педагогіки до педагогіки співробітництва»;

  • конференція «Педагогічна творчість і загальна професійна культура педагога».

Упродовж останніх років відбулися педагогічні ради з такої тематики:

  • «Трансформація гуманістичних ідей В.О.Сухомлинського в сучасній школі»;

  • «Педагогічна творчість – обов’язковий компонент інноваційної діяльності»;

  • «Шляхи підвищення фахового рівня та педагогічної майстерності вчителя».

На засіданнях методичного об’єднання розглядалися питання: «Творчість як оригінальний і високоефективний підхід до навчально-виховного процесу», «Здійснення індивідуального підходу до учнів у процесі навчання та виховання на основі педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського». «Оптимізація процесів самоосвіти педагога», «Сучасний урок в умовах демократизації і гуманізації на основі творчого використання педагогічних ідей В.О. Сухомлинського».

Під керівництвом Тетяни Юріївни плідно працювали над вирішенням даних проблем шкільні методичні формування:

- методичне об’єднання вчителів початкових класів над проблемою «Гуманізація навчально-виховного процесу на основі впровадження педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського про творче зростання вчителя в контексті модернізації початкової освіти»

- дві творчі групи з проблем «Гуманізація процесу навчання» та «Гуманізація процесу виховання»;

- психолого-педагогічний семінар з проблеми «Розвиток інноваційного потенціалу вчителя».



Змістовна методична робота дала свої результати: кожен педагог поповнив свою творчу лабораторію новими знахідками, інноваційними технологіями, інтерактивними методами.

Досвідчені вчителі активно пропагують свій власний педагогічний досвід, беручи участь у конференціях, педагогічних читаннях, семінарах різних рівнів.

Заступником директора було вивчено, узагальнено та затверджено методичною радою школи досвід вчителів Піскун І.М. з проблеми «Гуманістичні ідеї В.О. Сухомлинського в розумовому вихованні учнів», Петренко В.Г. з проблеми «Розвиток навчальних можливостей учнів на основі впровадження в практику роботи гуманістичних ідей Василя Сухомлинського», Капустинської Т.В. з проблеми «Гуманістичні ідеї В.О. Сухомлинського на уроках природничого циклу Матеріали досвіду зберігаються в методичному кабінеті школи. За ініціативи Тетяни Юріївни учителі друкуються у фахових журналах.

Значну увагу заступник директора приділяє здійсненню керівництва за індивідуальною творчою працею вчителів. Воно включає відвідування уроків та позакласних заходів, співбесіди з учителями, вивчення і узагальнення досвіду, висвітлення досвіду на методичних заходах, конференціях, у пресі, обмін досвідом, видання рекомендацій.

Петрівська загальноосвітня школа І ступеня – опорна в районі з питань творчої реалізації педагогічних ідей В.О.Сухомлинського.

На базі школи ефективно функціонує районна постійно діюча школа управлінської майстерності для новопризначених заступників директорів з навчально-виховної роботи з проблеми «Удосконалення роботи з педагогічними кадрами на основі творчого впровадження педагогічних ідей В.О.Сухомлинського» якою керує заступник директора з навчально-виховної роботи Огир Т.Ю.

У рамках опорної школи з безпосередньою участю Тетяни Юріївни проведені районні семінари-практикуми для різних категорій педагогічних працівників, зокрема:



  • директорів загальноосвітніх шкіл району з проблеми «Пошук нових ефективних форм роботи з кадрами щодо забезпечення належного рівня навчально-виховного процесу»;

  • заступників директорів з навчально-виховної роботи з проблеми «Інноваційні підходи до організації методичної роботи в школі»;

  • вчителів початкових класів з проблеми «Трансформація ідей В.О.Сухомлинського як засіб розвитку піднесення ефективності уроку».

Сучасний підхід до навчання та виховання молодших школярів вимагає пошуку нових педагогічних технологій, які б сприяли розвитку особистості кожного учня, зробили б освіту навчальною життєвою потребою всіх учасників навчально-виховного процесу.

Для заступника директора з навчально-виховної роботи Огир Тетяни Юріївни така постановка питання є повсякденною. В методичній роботі вона передбачає співпрацю не тільки вчителів, батьків, учнів своєї школи, а й ефективно мобілізує творчий потенціал педагогічних колективів інших шкіл району, зокрема Червоносільської ЗШ І – ІІ ступеня, Червонокостянтинівської ЗШ І – ІІІ ступеня, оскільки переконана в тому, що спільна мудрість людей має величезний резерв знань та досвіду для підвищення ефективності методичної роботи шляхом використання активних методів навчання вчителів, учнів, батьків, громадськості селища.



В своїй роботі Тетяна Юріївна спирається на інтелектуальний, творчий потенціал всіх учасників навчально-виховного процесу, вдало уникає формалізму, безсистемності, безпорадності, прагматизму. Методична система роботи Огир Т.Ю. забезпечує всіх вчителів школи фундаментальними знаннями основ сучасної практичної педагогічної діяльності. Вона легко перебудовує поверхневе розуміння на більш глибоке, шляхом постійного акцентування на доцільності використання новітніх технологій та спонукання колег до професійних роздумів про викладання та навчання в сучасній початковій школі. Тетяна Юріївна, виступаючи перед колегами – заступниками директорів шкіл району, часто повторює: «Важливо, щоб учителі засвоювали і сприймали методичну систему так, щоб вона стала звичним способом мислення про навчання. Якщо ви навчаєте вчителів, які вже готові до сприймання нового, прогресивного, вони скоріше відгукнуться на інтерактивну спрямованість сучасної педагогіки. Якщо вчителі консервативні, можуть виникати проблеми з приводу участі в діалозі, певна недовіра до інтерактивних методів. Досвід навчає, що із зануренням в процес колективної педагогічної творчої праці виникає різноплановий, плідний професійний діалог. Заступник директора з навчально-виховної роботи нашої школи не шкодує ні часу, ні зусиль, ні наполегливості для створення спокійної, приязної, невимушеної атмосфери взаєморозуміння та співробітництва, для активної творчої професійної діяльності педагогів з метою якісного навчання молодших школярів в рідному навчальному закладі освіти.

Огир Т.Ю. запроваджує таку методичну систему для творчого мислення та навчання педагогів, яка є упорядкованою та самоочевидною, щоб всі могли послідовно підійти до розуміння процесу формування відповідних навичок та їх застосування, могли дізнатися, на якому рівні знаходяться щодо їх власного мислення, щоб вести та скеровувати цей процес, навчаючись самостійно, самоудосконалюючись. Вона спонукає підлеглих до самостійного, творчого, ефективного, критичного мислення внаслідок добре сконструйованого навчального плану. Отже, основними ознаками професійної діяльності Огир Тетяни Юріївни – заступника директора з навчально-виховної роботи Петрівської ЗШ І ступеня можна визначити:


  • Діагностичну основу методичної роботи.

  • Співпрацю, співтворчість.

  • Стимулювання розвитку, саморозвитку і відповідальності всіх учасників навчально-виховного процесу.

  • Зосередження на проблемах, професійних навчальних потребах вчителів та учнів.

  • Гуманізацію спілкування.

  • Переважання навчального професійного діалогу.

  • Турботу про фізичне та емоційне благополуччя педагогів та вихованців.

  • Пристосування методики до навчальних можливостей дітей та професійних здібностей вчителів.

Як результат роботи Тетяни Юріївни по піднесенню професійної майстерності, результативності, вагомий внесок у розвиток справи навчання і виховання підростаючого покоління, вчителі закладу отримують моральні та матеріальні нагороди. Зокрема, педагогам Лютій Т.О., Комишан А.М. присвоєна педагогічна премія Петрівської районної ради та Петрівської райдержадміністрації імені С.П. Логачевської. Вчителям Копійці В.М., Діордієвій Д.О., Капустинській Т.В., Каплун Л.А., Коломоєць Т.Г. присвоєно звання «Вчитель - авторитет». Заступнику директора з навчально-виховної роботи Огир Т.Ю. присвоєно звання кращого педагога у номінації «Золотий фонд педагогічної Петрівщини». Районний методичний кабінет широко використовує досвід вищезазначених вчителів при організації методичної роботи з педагогічними кадрами. Вони є керівниками районних методичних об’єднань вчителів початкових класів, майстер-класів.

Про високу результативність діяльності педагогічного колективу свідчать успіхи учнів, із яких 80% мають високий і достатній рівень знань. Упродовж трьох останніх років 360 учнів 1-4 класів взяли участь у Всеукраїнському природничому конкурсі «Колосок», 82 учні – у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру», де отримали сертифікати за відмінні або добрі результати. Учениця 4-го класу Семенко Дарина отримала перемогу в обласному конкурсі «Податки очима дітей». Учениця 3-го класу Мишоловка Євгенія стала переможцем обласного конкурсу «Таланти багатодітної родини» за що отримала безкоштовну путівку на відпочинок в Міжнародний дитячий табір «Артек». З року в рік вихованці нашого закладу є переможцями районних олімпіад з української мови та математики серед учнів початкових класів та конкурсу імені Петра Яцика.

В своїй професійній діяльності Тетяна Юріївна гуманна, терпляча до колег та учнів, поважає їхню гідність; стрижнем усієї її педагогічної роботи є доброзичливе спілкування, зорієнтоване на учнівські та вчительські актуальні, професійні й перспективні потреби. Щоденно вона переконує педагогічний колектив в тому, що ні бездоганні підручники, ні досконалі знання, ні найсучасніші методики, ні особиста сумлінність та відповідальність не дадуть належної віддачі, якщо в колективі не буде сприятливого мікроклімату спілкування. Вона віртуозно володіє мистецтвом спостерігати за колегами, учнями, відчувати зміни їхнього душевного стану, розуміти причини поведінки, бути толерантною, уміти підтримувати і слабку, і сильну людину, прогнозувати наслідки своїх дій; прекрасно розуміє і наполегливо доводить повсякденною працею те, що сучасна школа навчає дітей не для отримання певної суми знань, а для повноцінного життя, яке вони прикрашатимуть своїм сумлінням і добрими вчинками.

Додатки

Додаток №1

Додаток №2

Циклограма

на березень 2007-2008 н. р.
І. Організація навчально-виховного процесу


  1. Скласти план та організувати проведення Тижня , присвяченого Великому Кобзарю.

  2. Взяти участь у засідання батьківського всеобучу для батьків учнів 3-х класів.

  3. Взяти участь у нараді при директорові.

  4. Взяти участь у проведенні заходів:

  • святкових ранках, родинних святах, присвячених Міжнародному жіночому дню 8 Березня.

5. Взяти участь у підготовці та проведенні заходів під час весняних канікул.

6. Провести повторний інструктаж з безпеки праці з працівниками закладу.



ІІ. Методична робота з педкадрами

  1. Провести методичну нараду.

  2. Взяти участь у занятті психолого-педагогічного семінару.

  3. Скласти план та організувати проведення методичного тижня.

  4. Організувати проведення ділової гри.

  5. Надати допомогу в проведенні творчих звітів вчителів.

  6. Завершити атестацію педпрацівників, зокрема:

  • оформити атестаційні листи та ознайомити з ними педпрацівників, які атестувались

  • взяти участь у підсумковому засіданні АК.

  • підготувати матеріали на засідання атестаційної районної комісії про встановлення вищої кваліфікаційної категорії вчителями, які заслуговують.

  1. Розпочати підготовку до чергового засідання МО.

  2. Спланувати та провести педагогічний міст із Червоносільською ЗОШ ІІ ступеня.

ІІІ. Контроль і керівництво

  1. Продовжити вивчення системи роботи вчителів, що атестуються.

  2. Перевірити поурочні плани вчителів.

  3. Перевірити ведення класних журналів та виконання навчальних планів і програм.

ІУ. Управлінські рішення

  1. Скласти проекти наказів:

  • про стан ведення класних журналів та виконання навчальних планів і програм;

  • про підсумки проведення тижня, присвяченого Великому Кобзарю та методичного тижня;

  • про підсумки атестації педагогічних кадрів.


Додаток №3

Сценарій

проведення засідання

методичного об’єднання вчителів початкових класів
Тема: «Ефективні прийоми читання, формування та розвиток навичок читання в учнів початкової школи»
План проведення

І. Виступ практичного психолога на тему «Психолого-педагогічні засади навчання дітей читання»

  1. Особистісна готовність дитини до навчання в школі.

  2. Розумова готовність дитини.

  3. Розвиток словесно-логічного мислення.

  4. Формування мотивів навчання читання.

ІІ. Педагогічний турнір.

  1. Об’єднання в динамічні групи (доповідачі, опоненти, рецензенти) за темами:

І група – «Розвиток навичок швидкого і правильного читання».

ІІ група – «Розвиток навичок свідомого і виразного читання».

ІІІ група – «Поради батькам щодо виховання у дітей інтересу до читання».


  1. Обрання експертної групи.

  2. Робота в групах.

І група

1. Презентація теми – «Розвиток навичок швидкого і правильного читання (виступ вч. Капустинської Т.В.).

2. Практичне заняття: фрагмент уроку навчання грамоти з використанням дидактичного матеріалу (вч. Петренко В.Г.).

3. Виступи опонентів Діордієвої Д.О., Копійки В.М. з даної проблеми (з ІІ групи).

4. Виступ рецензента Ільченко С.В. (з ІІІ групи)

ІІ група


1. Презентація теми «Розвиток навичок свідомого і виразного читання» (виступ вчителя Піскун І.М.).

2. Практичне заняття: фрагмент уроку читання (вч. Діордієва Д.О.).

3. Виступ опонентів Ільченко С.В., Каплун Л.А. з даної проблеми (з ІІІ групи).

4. Виступ рецензентів Коломоєць Т.Г., Комишан А.М. (з І групи).

ІІІ група

1.Презентація теми «Поради батькам щодо виховання у дітей інтересу до читання» (виступ вч. Ільченко С.В.).

2. Практичне заняття: фрагмент батьківських зборів ( вч. Каплун Л.А.).

3. Виступи опонентів Коломоєць Т.Г., Капустинської Т.В. з даної проблеми (з І групи).

4. Виступи рецензентів Діордієвої Д.О., Піскун І.М. (з ІІ групи).

5. Підведення підсумків роботи динамічних груп – виступ представника експертної групи Лютої Т.О.

ІІІ. Звіт вчителя Лютої Т.О. про самоосвіту.

ІV. Звіт вчителя Капустинської Т.В. про проходження курсів підвищення кваліфікації.

V. Інформація заступника директора з навчально-виховної роботи Огир Т.Ю. про новинки методичної літератури та огляд періодичної фахової преси.

Додаток №4

М Е Т О Д И Ч Н И Й Б Ю Л Е Т Е Н Ь № 7
Березень 2008

Структура і методика

інтерактивного уроку в початковій школі.
Сучасний урок.... Яким він має бути? Про це чимало , міркуємо, дискутуємо. На мій погляд нічого з часів Я.А. Коменського не змінилося. Щодо форми... А щодо змісту? А зміст диктує час. До школи прийшла особистість? Вона завжди панувала там Просто зараз виникла нагальна потреба її помітити!

Значною мірою цього можна досягти , використовуючи сучасні інноваційні технології , зокрема технології інтерактивного навчання, перетворюючи таким чином традиційний урок в інтерактивний.



Структура інтерактивного уроку.

1 етап. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Мета: Сфокусувати увагу учнів на проблеми й викликати інтерес до обговорюваної

теми.


Прийоми роботи: коротка розповідь, бесіда, демонстрування наочності, нескладні

Інтерактивні технології „ Мозковий штурм”, „ Мікрофон”, " Криголам”

тощо.

( Матеріал, озвучений учнями під час мотивації, наприкінці



підсумовується і стає „місточком” для повідомлення теми уроку. Цей

етап займає не більше 5% часу уроку).



11 етап. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Мета: Забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, що вони

повинні досягти на уроці і чого від них чекає вчитель.

Правильно сформульовані, а потім досягнуті результати - це гарантія успіху.

Прийоми роботи: назва теми уроку; звернення уваги на нові слова ( якщо такі є),

проблемне запитання; оголошення очікуваних результатів; нагадування про те ,

що в кінці уроку буде перевірка , чи досягненні результати. Тривалість етапу

не більше, ніж 5% часу уроку.



111 етап. Надання необхідної інформації.

Мета : Дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконати практичні завдання, але за мінімально короткий час.

Прийоми роботи: міні-лекція, читання роздаткового матеріалу, опанування інформації

за допомогою технічних засобів навчання або наочності; виконання

домашнього завдання; для досягнення максимального ефекту уроку можна

давати інформацію для попереднього домашнього вивчення. На уроці звертати

увагу на практичні поради, коментування термінів, організація невеличкого

опитування ( за потребою). Тривалість етапу не більше 10 - 15% часу уроку.


  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка