Віктор Гюго як центральна постать літератури французького романтизму



Скачати 67.69 Kb.
Дата конвертації26.03.2016
Розмір67.69 Kb.
Тема уроку:

Віктор Гюго як центральна постать літератури французького романтизму.

"Хочу бути Шатобріаном або ніким!"
Цілі, завдання уроку:

ознайомити з біографією письменника, його захопленням діяльністю та творчістю Шатобріана; простежити шлях формування романтичних поглядів; пояснити, чому саме В.Гюго вважається центральною постаттю літератури французького романтизму; визначити принципи романтизму; в чому новаторство письменника, його індивідуальний стиль; зацікавити учнів творчістю письменника, формувати навички аналізу та систематизації отриманої інформації, вміння конструювати розгорнуті відповіді на питання, виховувати вміння мріяти, планувати своє майбутнє.


Очікувані (плановані) результати: . учні добре засвоють основні етапи життя і творчості письменника, хто вплинув на формування світогляду, будуть знати основні принципи романтизму, будуть вміти пояснити, чому саме В.Гюго вважається центральною постаттю літератури французького романтизму, усвідомлять необхідність планувати своє майбутнє і спробують це зробити,

Тип і різновид уроку (заняття): Урок вивчення життєпису письменника (ВЖП) .

План уроку:

1.Життя та творчість В.Гюго.

2.Захоплення творчістю Франсуа - Рене де Шатобріана, батька французького романтизму. 3.Романтичні погляди В.Гюго. В.Гюго - теоретик і митець романтизму.

4.Новаторство В.Гюго. Боротьба проти класицизму


Обладнання:

портрет письменника, портрет Шатобріана, презентація слайдів «Життя та творчість В.Гюго»,опорні схеми принципів романтизму.


Епіграф уроку:

«Все в твоїх руках!»


Хід уроку.

І. Організаційний момент. (2 хв.)

1. Відмітка відсутніх.

2.Створення психологічної атмосфери. Гармонізація емоцій. Налаштування на творчий процес. Перегляд відеокліпу: «Сам слепи свое счастье!». Висновок : Все залежить від людини, все в її руках. Людина творець свого щастя. А щасливою вона буде тоді, коли реалізує свою мрію, виконає своє призначення на Землі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. (1хв.)

На попередньому уроці ми познайомились основними рисами літературного процесу XIX ст., з новими модерністськими явищами.

Сьогодні ми познайомимось з людиною, яка здійснила свою мрію, виконала своє призначення . До вашої увсаги –реформатор французької поезії, теоретик франзузького романтизму, людина нових, передових , прогресивних поглядів – Віктор – Марі- Гюго ( учитель звертає увагу на портрет письменника, на план уроку).

В.Гюго»).


ІІІ. Робота над темою уроку.(20 хв.)

1.Життєвий та творчий шлях В.Гюго.

Слайди №1,2



2.Захоплення творчістю Шатобріана.Слайди №3

В.Гюго - для нас зразок людини, яка передбачає своє майбутнє і цілеспрямовано його творить своїми руками. З дитинства він багато читав, аналізуючи та систематизуючи прочитане. Саме література формувала його світогляд.В 14 років він записав у щоденнику: “Хочу бути Шатобріаном або ніким”. Цей факт свідчить про те, що молода людина усвідомлювала все, що відбувалось на літературному поприщі та уже відчувала майбутнє, актуальне для нього.



Слайд №4


3. Питання для роздумів, (конструювання розгорнутих відповідей на питання): Слайд №5

4.Лекція вчителя з перглядом слайдів про творчість В.Гюго. Перегляд слайду №2. Романтичні погляди В.Гюго.

У 1827 р. ( У 25 років!) Гюґо звертається до жанру романтичної історичної драми. Перша спроба утвердити романтизм у драматургії.



Драма “Кромвель” відображає події Великого Англійського Бунту ХУІІ ст. Гюго розкриває в ній двоїстість людини, боротьбу між добром та злом. Християнство допомагає людині в тяжкі моменти життя знайти дорогу до добра .Але передмова до драми є набагато більш відомішою, ніж сам твір. “Передмова до “Кромвеля” давно вже розуміється як окрема теоретична праця і вважається маніфестом французького романтизму. Намагаючись довести рівноправність авторитету “давніх” і авторитету “нових”, Гюґо розподіляє розвиток світової літератури на три періоди: перший – первісний ( вершина “Біблія” ), другий – античний (вершина поеми Гомера ) і третій – християнський ( вершина Шекспір ). Таким чином Гюґо руйнує основу класицизму – ствердження незмінності античного ідеалу краси. Більш того, Гюґо висловлює думку про відірваність мистецтва класицизму від реальних потреб людства. Античність давно минула, наступила нова ера, яка вже зовсім по іншому дивиться на людину, розуміючи її не як істоту, абсолютно підкорену космічній необхідності, а як поєднання ангела і звіра, небесного і земного. І хоча рок завжди панує над людством, все ж християнська епоха надає людині свободу вибору між вічним і смертним. Тому мистецтво Франції повинно відмовитися від застарілої орієнтації і піти новим шляхом, шляхом Шекспіра, який відображав життя “природно”, у суміші високого і низького, комічного і трагічного. Але заклик до наслідування природі не привів Гюґо до реалізму. Він по-своєму інтерпретував шекспірівське положення про дзеркало і природу ( “mirror up to nature” ), висунувши вимогу “концентрованого дзеркала”. “Прекрасне має лише одне обличчя, потворне має їх тисячу”, - стверджував Гюґо і розробляв теорію гротеску. Гротеск ( від італійського “печерний” ), є явищем досить молодим. Його не знала античність. На початку ХІХ ст. археологи відкрили неподалік від Риму грот Нерона, розписаний такими чудернацькими і примхливими зображеннями, що один із вчених збожеволів під впливом побаченого. Потворні і одночасно вишукані квіти і тварини переплелися у неймовірних виглядах. Вони захоплювали людей майстерністю художників, що їх створили, і одночасно лякали своєю потворністю. “Божевільний грот” закрито для відвідувачів і зараз, але копії зображень розійшлися по Європі. Так виникло у мистецтві явище гротеску, до якого часто зверталося романтичне мистецтво ( Гофман, Гюґо, По ). Гротеск завжди перебільшує потворні або комічні риси, це не реалістичне, а загострене, чудернацьке зображення. Нібито ми бачимо певний образ не у денному, а у печерному або нічному освітленні, і він лякає і одночасно заінтриговує нас. Гротескними образами є образи Цахеса, Лускунчика у Гофмана, Квазімодо, Гуінплена у Гюґо. Гротеск існує і в сучасному мистецтві, але відкрили його романтики, і заслуга Віктора Гюґо тут є незаперечною.

4. Робота в групах: (5хв.). Спираючись на опорний конспект охарактеризувати романтизм.; 2).Прочитати матеріал слайдів № 7, 8, 9. Визначити основні принципи романтизму за В.Гюго.;3) Пояснити, що таке гротеск , його роль як засобу художньої виразності.Навести приклади з творів Гофмана, Гюго.

5. Виступ груп. (5.)

Висновок. Слово вчителя.(1 хв.)Гюґо прийшов на позиції романтизму під впливом поезії Шатобріана і Ламартина. Але його власний поетичний дар був набагато міцніший, ніж дар його вчителів. Саме йому судилося провести реформу французької поезії, створити умови для її подальшого розвитку. Збірка “Орієнталії” ( 1828 ) з цього приводу набула символічного значення. Порушуючи класичні вимоги єдності вірша, Гюґо чередує розмір і довжину рядка, створюючи вигадливі картини зустрічі подорожників із джинами в пустелі ( “Джини” ), шаленої скачки гетьмана Мазепи, який програв битву, але не скорився ( “Мазепа” ). Гюґо замінив раціоналістичний вірш класицизму на мову людських почуттів, відмовився від прикрас, запозичених з античної міфології, відмовився від вимоги суворого розділення лексики на “високу” і “низьку”. Класицистична поезія визнавала тільки цезуру ( паузу ), розташовану посередині рядка, а також думку, яка уміщається в один поетичний рядок. Це сковувало художників, не давало можливості вільно проспівати про власне бачення світу. Гюґо увів “смислову” цезуру, а також “переніс”, і таким чином розкріпачив поетичну думку. В галузі ритму поет відмовився від застиглого олександрійського вірша і здивував сучасників різноманітністю ритмів, які передавали то вічний спокій пустелі, то жах людини перед незнаним, то рокіт бурі, то тріск дерев під час урагану. У 1830 р. в статті “Про пана Доваля” Гюґо визначав романтизм як “лібералізм в літературі”, і підкреслював, що “літературна свобода є дитиною свободи політичної”.

5.Повідомлення учня про останні роки життя письменника.(2 хв.)

В останні роки життя Гюґо працював над поетичними збірками «Мистецтво бути дідусем « («L'art d'etre grand-pere», 1877), «Легенда віків» («La legende des siecles», багаторічна праця над цим монументальним твором була закінчена в 1883 p.), сатиричними поемами, опублікував драму «Торквемада» (1882).


Помер Віктор Гюго 23 травня 1885 року. Його смерть була сприйнята французькою громадськістю як національна трагедія, а його похорон перетворився на грандіозну, справді всенародну маніфестацію, в якій взяли участь тисячі людей. Творчість Гюго міцно й назавжди увійшла до золотого фонду французької та міжнародної культури.
Українською мовою перекладено майже всі романи, драми та вірші Гюґо. У справі популяризації його творчості в Україні багато зробив І. Франко, котрий високо поціновував його повісті «Останній день смертника», «Клод Ґе», переклав 9 віршів зі збірки «Кари», 11 віршів з інших збірок, уривок з роману «Знедолені» під назвою «Ватерльо», фрагмент драми «Торквемада»; написав статтю «Соті роковини народження В. Гюго». Твори Гюґо перекладали також Леся Українка, Олена Пчілка, М. Старицький, П. Грабовський, Є. Тимченко, В. Щурат, М. Рильський, М. Бажан, Борис Тен, М. Терещенко, С. Голованівський та ін. Творчість Гюґо досліджували вітчизняні літературознавці О. Білецький, Н. Модестова, Д. Наливайко та ін.

Підсумок уроку: (5 хв.)

1. Метод прес:

- Що вас вразило в нарисі про життя письменника?

2.Довести або спростувати твердження : « В.Гюго є центральною постаттю французького романтизму.» Слайд № 10, 11

3.-Який шлях до мрії? Коли людина буде щасливою?

Повернення до епіграфу, до відеокліпу. Гюго цілеспрямовано будував свою власну долю. Спішив жити, творити. М.Горький говорив :»В.Гюго учив людей любити жити життя, красу, правду і Францію»

Варіативне домашнє завдання : (2 хв.)

вивчити біографію, скласти хронологічну таблицю, прочитати роман "Собор Паризької Богоматері", повторити визначення роману,його види, підібрати цитати опису історичного тла, опису Собору, повторити роман В.Скотта «Айвенго», а саме описи проявів середньовічного колориту : панування церкви…



Оцінка роботи класу і окремим учням. Ознайомлення з планом роботи на наступний урок.(1 хв.)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка