Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками



Скачати 72.13 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір72.13 Kb.
Відділ освіти Жашківської райдержадміністрації

Павлівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

План-конспект

уроку української мови у 3 класі

за темою

«Вимова і правопис слів із дзвінкими

та глухими приголосними звуками»

Підготувала вчитель початкових

класів Єніна Г.І.

Тема: Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками.

Мета: поглибити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні звуки, тренувати у правильній вимові дзвінких та глухих приголосних звуків, показати залежність лексичного значення слів від зміни звуків; розвивати орфоепічну чіткість, фонематичний слух; виховувати любов до природи та бережне ставлення до птахів.

Обладнання: малюнки птахів, осінні пейзажі, сигнальні картки, звуки птахів, музичний супровід фізкультхвилинки, матеріали презентації «Життя шишкаря», роздатковий матеріал, годівнички.
Хід уроку
1.Організація класу до уроку

Холодно зараз в лісах й на лугах,

Морозно звірям, комахам, птахам.

Тепло і затишно в класі у нас,

Доброго ранку! Вітаємо вас!
Учитель. На урок ми запросили трудівницю Осінь. Діти, подумайте і скажіть, що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? А ви на уроці якими повинні бути?

Уважно слухаємо,

Розумно мислимо,

Охоче відповідаємо,

Каліграфічно пишемо.


  • Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Вправа «Мікрофон»



  • Закінчується останній місяць осені. Багато дарунків залишила чарівна красуня от і ми подаруємо їй свої компліменти, вірші.

(Осінь – красуня в калиновім намисті, золотокоса цариця, трудівниця, в неї руки золоті, чарівниця, гарна господиня, майстриня, художниця, щедра, роботяща, золота, турботлива)
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

3.1. Робота над прислів’ям

Пізньої осені – сім погод надворі: сіє, віє, крутить, каламутить, завиває, зверху ллє і знизу мете.


  • Як ви розумієте прислів’я?

  • Що із сказаного можна побачити? Почути?

3.2.Артикуляційні вправи

Вітер в лісі (ш-ш-ш)

Крапає дощ (кап-кап-кап)

Запросимо тишу (ц-ц-ц)

3.3. Гра «Звуки заплутались»


Жаль – шаль.

  • Чи правильно вжиті слова у реченнях?

Пташок узимку нам шаль.

Бабуся накинула на плечі жаль.




  • Що відбувається зі словами при зміні звуків? (При зміні звуків змінюється лексичне значення слів )

  • Отже, щоб правильно розуміти лексичне значення слів потрібно їх правильно вимовляти і писати.


4. Оголошення теми і завдань уроку.

Завдання уроку

  1. Подякуємо осені-трудівниці.

  2. Дізнаємося, чому українську сову називають солов»їною, дзвінкоголосою

  3. Завітаємо до пташиного царства

  4. Допоможемо птахам взимку!

5.Робота над темою уроку.

5.1.Робота з лінійкою «Дзвінгкі і глухі приголосні звуки»

Дзвінкі - б г г д з з′ ж дж дз дз′

Глухі - п х к т с с′ ш ч ц ц′ - ф


Дзвінкі - в л л′ м н н′ й р

Глухі - _ _ _ _ _ _ _ _ _


Розгляньте лінійку приголосних звуків.

Приголосні звуки, які вимовляються з голосом і шумом, називаються дзвінкими.

Приголосні звуки, які вимовляються тільки з шумом, називаються глухими.


  • Назвіть парні дзвінкі і глухі приголосні звуки.

  • Зверніть увагу на дзвінкі приголосні, що не мають пари.

  • Який глухий приголосний не має пари? [ф]

  • Дзвінкі приголосні наприкінці складу та слова вимовляються дзвінко.

  • Яких приголосних звуків більше в українській мові: дзвінких чи глухих? (дзвінких)

  • Ось чому наша рідна українська мова така мелодійна і дзвінкоголоса.

5.2. Робота з підручником Рідна мова 3 клас 1 частина. – М.С. Вашуленко.

Вправа 218, с.92




  • Прочитайте виразно слова. Скажіть, які з виділених букв позначають дзвінкі, а які глухі приголосні звуки? Дзвінкі – підкреслити однією лінією, глухі – двома.

  • Чому слова Димок і Тимко пишуться з великої букви?

  • Які голосні пишуться в корені слова джерело, череда, чому?

Домашнє завдання.

Вправа 220. Списати, підкреслити букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні звуки.

Зробити звуко-буквений аналіз виділених слів.

5.3. Робота з сигнальними картками.


  • Прочитайте вірш. Осінні листочки прикрили деякі букви в словах. Покажіть сигнальними картками, яку букву е чи и потрібно писати у цих словах.

Ч..рвоним золотом із груші,

Останнє л..стя пот..кло

Останній трактор з поля рушив,

А пт..ця стала на кр..ло.

А. Качан


  • Як ви розумієте вислів «Птиця стала на крило?»

  • Виберіть малюнок, яким би ви пояснили цей вислів.

(малюнки із зображенням осені, відліт птахів)

  • Які слова вжито в переносному значенні?

  • Підкреслене слово розберіть за будовою.

  • Яку пісню співають відлітаючі птахи?

5.4. Хвилинка відпочинку для очей.

  • Коли ж птахи співають весело?

(відпочинок проходить під звуковий запис щебетання птахів)

  • А ми думками повернемося до теплих днів і вирушимо на прогулянку до лісу.

Ляжемо на трав’янистий килим, послухаємо щебетання птахів, гудіння бджілок, шум верховіть. Нехай ліс наповнить наші груди чистим повітрям, тіло – здоров’ям, а душі – спокоєм і натхненням до праці.

Тепер встаньте, погляньте на вершину дерев, потім на травичку, ще раз повільно по стовбуру підніміть очі в небо, погляньте на хмаринки, пошукайте очима, не повертаючи голови, співаючих птахів на деревах.


5.5. Робота в групах.

На дошці малюнки птахів та їх назви.

(Соловей, горобець, синиця, іволга, шпак, лелека, сорока, щиглик)


  • Голоси яких птахів ви почули?

  • Поділіть птахів за ознакою: перелітні, зимуючі.

  • Виберіть і розмістіть їх назви в алфавітному порядку:

1 група – назви зимуючих птахів;

2 група – назви перелітних птахів.

  • У назві якого птаха всі приголосні дзвінкі? (Іволга)

  • У назві якого птаха всі приголосні глухі? (Шпак)

. Презентація робіт


5.6.Диференційоване завдання.

- Кожному учневі осінь залишила у подарунок яблучко або грушку і загадала загадку. Про якого птаха загадка?



  • Як ще називають цих птахів?

  • Лелека, бусол, бузько, боцюн, чорногуз, гайстер, веселик.

  • - Учні, яким осінь подарувала грушку, виберуть і запишуть слова, які починаються на дзвінкий приголосний звук, а кому подарувала яблучко – на глухий приголосний звук.

Фізхвилинка.

Під мелодію пісні «Черепаха Аха»



  • Що ж зимою робить черепаха?

Відшукайте зайве слово.

Черепаха, черепашка, черепиця, черепашачий.

  • Запишіть спільнокореневі слова і визначте корінь.




  • 5.7. Робота з підручником. Вправа 219.

До нас прилітають з півночі зимові гості чижі, чечітки, снігурі, шишкарі.

Прочитайте текст. Розповідь це чи опис? Доведіть.

Презентація роботи дітьми «Життя шишкаря».


  • Чим відрізняється дзьоб шишкаря від дзьоба інших птахів?

  • Це текст-опис, чи текст-розповідь?

  • Виписати слова в яких всі приголосні дзвінкі.

5.8. Хвилинка каліграфії

Д д дз ьо дзьоб

У шишкаря



  • Встановити зв’язок слів у реченні.

Кінчики в протилежні боки загнуті.
5.9. Робота в парах.

Скласти речення із «розсипаних» слів. Підкреслити слово в якому всі звуки приголосні глухі.

(На кожній парті конверт зі словами одного з речень)

Де багато пташок, там нема комашок.

Синиця пищить – зиму віщить.

Хлюпочуться качаточка поміж осокою. Шпаки полетіли у теплі краї.

Який птах дітей приносить?
6 . Підсумок уроку.

- Чому українська мова така мелодійна, дзвінкоголоса?

- Чому її називають солов’їною?

(соловей найкращий співак серед птахів)

- Чи потрібно допомагати птахам взимку?

Розповідь за опорною схемою. Метод «Прес»



  • Як ви можете допомогти птахам взимку? (На партах лежать колоски, горіхи, шишки, грона горобини, калини, горох)

  • Виберіть і покладіть у годівничку предмети у назві яких є парний глухий і дзвінкий приголосні звуки. (горох, горіх)

  • Що на уроці для вас було цікавим?

  • Чи допомогла сьогодні пташина родина запам’ятати дзвінкі і глухі приголосні?

Осінь вдячна вам за плідну працю і пригощає вас смачними плодами.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка