-
Виступ вихователя-методиста БілоткачН.І. на Всеукраїнській підсумковій науково-практичній конференції «Розвиток життєвої компетентності вихованця ДНЗ через запровадження Портфоліо досягнень дитини».
-
Зміни в житті суспільства зумовили зміни в соціальному замовленні щодо дошкільної ланки освіти як основи становлення життєвої компетентності дитини.
Враховуючи те, що життєва компетентність дошкільника включає в себе когнітивний, емоційно-вольовий, комунікативний компоненти, педагоги нашого дошкільного закладу проводять комплексну роботу, яка включає в себе провідні види діяльності: гру, спілкування, працю і навчання.
-
Вся робота педагогів спрямована на формування і розвиток базових якостей особистості на основі різних форм активності.
-
Формування пізнавальної компетентності дошкільників в нашому дошкільному закладі
-
здійснюється через організовану навчальну діяльність, надання енциклопедичних знань, пошуково-дослідницьку діяльність.
-
Особистісна компетентність забезпечується через розвиток індивідуальних здібностей і талантів дитини,
-
шляхом проведення дидактичних ігор і вправ, гурткової роботи, психогімнастики, спрямованих на саморегуляцію діяльності та поведінки дитини.
-
Слід зазначити, що в усіх вікових групах створене поліфунціональне здоров’язберігаюче середовище, що сприяє всебічному розвитку дитячої особистості та здатності до рефлексії.
-
Самоосвітня компетентність забезпечується через залучення дітей до різних видів практичної діяльності,
-
зокрема, міні-занять в центрі продуктивної і самостійної художньої діяльності, режисерських ігор, вправлянні у практичних діях під час підготовки руки дитини до письма, роботою з книжкою.
-
Соціальну компетентність дошкільників формуємо через знання про світ людей і їх професій, їхні стосунки та взаємозв’язки в суспільному просторі, зокрема наш дошкільний заклад вже другий рік поспіль працює в експериментальному проекті «Сталий розвиток дошкільникам».
-
Заняття з мовленнєвої діяльності формують у дітей комунікативні навички, уміння спілкуватись в різних життєвих ситуаціях з людьми різного віку, статі і соціального статусу. Використання «хвилинок милування», вправ та дидактичних ігор морально-етичного змісту на основі принципів Self-esteem дає можливість виховати у дітей уміння співчувати, розуміти почуття інших людей. Використання творчих сюжетно-рольових і конструктивно-будівельних ігор найкраще сприяло формуванню соціальної компетентності вихованців.
-
Соціальне єднання дошкільників під час самостійної рухової активності та різних видів спільної ігрової і трудової діяльності сприяло розвитку їх особистісних якостей, саморегуляції та формуванню культури міжособистісних відносин.
-
Компетентне ставлення до власного здоров’я вихованців формуємо через проведення різних видів валеологічної і фізкультурно-оздоровчої діяльності.
-
Для оцінки рівня життєвої компетентності вихованців тричі на рік здійснюємо моніторинг особистісного зростання дитини, результати якого висвітлюються в «Портфоліо» - книзі особистих досягнень вихованця.
-
Портфоліо є сучасною ефективною формою оцінювання дитячої життєвої компетентності.
-
Портфоліо дошкільника – це «досьє успіху», це своєрідний маршрут розвитку дитини, її компетентності у різних галузях життя.
-
Є декілька визначень портфоліо.
-
Портфоліо представляє собою вид «аутентичного оцінювання».
Робота з Портфоліо дозволяє прослідкувати динаміку розвитку компетенцій і досягнень кожного вихованця, зблизити інтереси батьків і спеціалістів ДНЗ на основі акцентування уваги до центральної фігури – дитини.
-
Змістовне наповнення Портфоліо може бути різноманітним,
-
воно систематично доповнюється матеріалами на різних носіях
-
(малюнки, казки, вірші, перфокарти, фотографії, матеріали практичних вправлянь дитини, аудіо і відеоматеріали на прикріпленому диску).
-
Приступаючи до реалізації технології Портфоліо слід визначити мету його створення, структуру, розділи та дизайн його оформлення.
-
Далі - здійснювалось наповнення Портфоліо за допомогою збирання і узагальнення практичного матеріалу дитини з різних видів діяльності.
-
У процесі роботи за результатами досягнень дитини визначалась і фіксувалась динаміка розвитку її компетенцій.
-
На проміжному етапі роботи з Портфоліо виявили зміни в особистому розвитку дошкільника, проаналізували причини того або іншого стану позиції особи, визначили корективи, що необхідно внести у виховний процес.
-
До участі в укладанні Портфоліо дитини залучаємо вузьких спеціалістів.
Психолог допомагає батькам в організації індивідуального підходу до дитини, що дало змогу виявити рівень самооцінки дитини, її думку про місце в соціумі, рівень емоційного благополуччя, що важливо для становлення особистості.
Соціальний педагог слідкує за міжособистісними відносинами дитини в групі через проведення соціометричних обстежень, що дозволяє прослідкувати розвиток комунікативних та організаційних здібностей дітей, відмітити проблеми у спілкуванні і соціалізації.
Музичний керівник і інструктор з фізичної культури сприяють розвитку дитячої творчості на основі формування компетенцій в фізичній, музичній, театралізованій діяльності.
-
Педагоги надають батькам поради щодо формування життєвих компетенцій в умовах сім’ї.
Слід зазначити, що спільна робота з батьками допомогла їм, не лише інакше поглянути на своє дитя, захоплюючись і радіючи його успіхам, але і відкрити нові таланти у себе.
-
В кінці навчального року відбувається підведення підсумків та оцінювання роботи.
-
Домінуючі показники, за якими ми оцінюємо рівень життєвої компетентності дитини засобами Портфоліо різні.
-
Вони залежать від програмових вимог, контингенту дітей, мети та очікуваних результатів.
-
Використовуємо цікаві форми підведення підсумків: відкриті нетрадиційні заняття, творчий концерт, дні і тижні досягнень, самотестування, рефлексію, персональні виставки дитини.
-
У роботі з дошкільниками використовуємо традиційне шаблонне Портфоліо-розмальовку
-
та творче, створене за власним дизайном.
-
(слайд-фільм пролистується сам) Сучасним вирішенням є представлення інноваційного електронного Портфоліо, основаного на використанні інформаційно-комунікативних технологій за допомогою програми Power Point або в форматі електронної книги. Таке Портфоліо мобільне, яскраве зі спецефектами і можливістю використовувати аудіо- та відеозаписи, що приваблює дитину.
-
Одним із продуктів оцінювання Портфоліо є запровадження Табелю успіху, в якому відображаються результати формування мовленнєвої, пізнавальної, емоційно-ціннісної, соціально-моральної, фізичної, художньо-естетичної, креативної компетентності дитини.
-
За результатами матеріалів Портфоліо досягнень дитини виявляємо рівень сформованості її компетенцій.
-
Аналіз Портфоліо дає змогу педагогам спланувати і провести подальшу роботу як з дітьми, спрямовану на їхній подальший розвиток, так і з сім’ями різних категорій.
-
Слід зазначити, що Портфоліо вихованця є однією із складових «портрета» майбутнього випускника і відіграє важливу роль при зарахуванні дитини до 1 класу початкової школи для визначення вектора його подальшого розвитку і навчання в умовах навчально-виховного комплексу.
-
Підводячи підсумки, слід зазначити, що використання в практиці Портфоліо як засобу формування життєвої компетентності на основі системи моніторингу особистісного зростання дитини в нашому дошкільному закладі очевидне і має позитивні результати.
Воно полягає в наступному:
-
підвищився рівень сформованості різних компетенцій дошкільників, відповідно державного стандарту навчання і виховання дітей дошкільного віку;
-
спостерігається активність педагогів щодо осучаснення, вдосконалення і оновлення навчально виховного процесу на основі моніторингу розвитку вихованців;
-
відмічається зближення інтересів батьків та працівників ДНЗ, де ключовою фігурою є дитина, тому, що формула спільного успіху: «Я» можливе тільки тому, що є «Ми».
-
Отже, Портфоліо досягнень є високоефективною формою оцінки рівня життєвої компетентності особистості, сприяє подальшому руху досягнень дитини та готовності педагогів до здорової професійної конкуренції у процесі підготовки дитини до майбутнього життя.
-
ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!
|