Визначення типів складного речення



Скачати 59.24 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір59.24 Kb.

2

ТЕМА: Визначення типів складного речення.

МЕТА: закріпити, систематизувати знання студентів про складні речення, вчити визначати їх типи, формувати вміння розрізняти прості, складні й ускладнені речення, розвивати культуру мовлення, виховувати морально-етичні якості, професійну відповідальність.
Мета відкритого уроку: форми активізації навчально-виховного процесу, участь у конкурсі "Викладач року".
Тип уроку: комбінований

ОБЛАДНАННЯ: ПК, план проведення уроку, магнітозапис, схеми речень. ЛІТЕРАТУРА:

  1. Горяний В.Д. Рідна мова: Підручник для 10-11 класів. - Вид.друге, перероб. - К.: Освіта, 1995.- 192 с.

  2. Ніколаєнко І.О., Терновська Т.П., Ужченко В.Д. Збірник вправ і завдань з української мови. Для підготовки до випускних та вступних іспитів. - К.: Освіта, 1997. - 224 с.

  3. Сікорська З.С. та інші. Українська мова. Збірник вправ. - К.: Вища школа, 1997. - 253 с.

  4. Сучасна українська мова. Синтаксис: Підручник /За ред.О.Д.Пономаріва. - К.: Либідь, 1994. -256 с.

  5. Українська мова, II ч.: Підручник / За ред.В.О.Горпинича. - К.: Вища школа, 1988. -224 с.

  6. Шульжук К.Ф. Складне речення в українській мові. Посібник для вчителя. - К.: Радянська школа, 1989. - 136 с.

ХІД УРОКУ

I. Організація початку уроку.

Привітання, перевірка готовності до уроку, перекличка.
II. Актуалізація опорних знань.

1. Робота з деформованим висловлюванням.

Переставивши слова місцями, відновити висловлювання. Як ви його розумієте?
Літа ніколи не повертаються до людини, а людина завжди повертається до своїх літ.

М.Стельмах.

2. Завдання на повторення:


  • Чому в слові "літа" стоїть наголос?

  • Як це слово називають в лексикології?

  • Що являє собою це висловлювання з погляду синтаксису? Перекладіть речення англійською мовою. Що змінилось?

3. Оголошення теми уроку.


4. Перевірка домашнього завдання:



студенти читають складені вдома творчі роботи за одним із завдань:

а) написати акровірш;

б) написати лінгвістичну казку на тему "Складне речення";

в) придумати математичні задачі для учнів початкової школи, які є


складнопідрядними реченнями.
Додаткові запитання до відповідей:

? - Яке речення називається складним?



  • Залежно від чого складні речення поділяються на типи? Які є типи складного речення?

  • Як визначити частини складного речення?

  • Що вони собою являють? Чим вони відрізняються від простого речення?

5. Підсумок підготовки домашнього завдання.



III. Робота над темою уроку. 1.1. Диктант з кодуванням.

- Визначити тип речення і записати відповідний код в зошит в рядок (відповідність кодів певному типу речень - в плані уроку) Коди:



  1. - просте речення

  2. - складносурядне речення

  3. - складнопідрядне речення

  4. - безсполучникове речення

1) Повечоріло, і на вулицях уже з'явилися люди із свічками. 2) Обережно несли вони їх додому, захищаючи від найменшого подуву вітру. 3) Одні просто загороджували свою свічку долонею, інші вставили свічки в принесений з дому ліхтарик. 4) Треті робили з газети або аркушика білого паперу щось на зразок глибокої чаші, на дні якої полохливо тріпотіла маленька золота пелюстка вогню. 5) Але у всіх, хто ніс собі вогник, обличчя були зосереджені й напружені. 6) Вогник -це була надія. (За 3.Тулуб). Правильна відповідь:

1 0 3 2 2 0

1.2. Індивідуальна робота на ПК.

Два студенти виконують програму "Структурні особливості простого речення" за завданнями:


  1. Утворити складні речення, дібравши відповідні частини до поданих.

  2. Виділити серед поданих прості речення.

  3. Виділити серед поданих односкладні речення.

  4. Виділити другорядні члени речення, що становлять групу підмета.

  5. Утворити ускладнені речення.

  6. Виділити неповні речення.

2. Сторінка для допитливих

Чи завжди складні речення виражають складну думку і цим відрізняються від простих? Доведіть свою відповідь.
3. Вибіркове списування на розрізнення простих, складних, простих
ускладнених речень:

I в. - прості речення,

II в. - складні речення.
1. Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.

(Л.Костенко)



  1. Мабуть, ти до мене думкою летиш. (О.Олесь)

  2. Од Дніпра тягнуло прохолодою, кликали у звабливу зелень гаїв лівобережні далі. (М.Смоленчук)

  3. Небо густо затяглося хмарами, і на землю впав темний теплий вечір.

(В.Малик)

  1. А потім в ріст пішла уся трава, червонобока, тиха, грозова. (А.Малишко)

  2. Квітнуть озимі, не росами встелені, а чоловічим ясним милосердям.

(А.Листопад)

При правильному і послідовному виконанні отримаємо код-перевірку: з перших звуків речень прочитаємо слова: І в. - МАК, II в. - СОН.


4. Конструктивна вправа на перебудову простих у різні типи складних
речень.


Зійшло сонце. Туман розсіявся (і, а, , -, тому.

Туман розсіявся, бо зійшло сонце.) * Мина весна. Настане літо, (дод.) Настав вечір. Було тепло.



Ліс зустрів нас щебетанням пташок. Навкруги все цвіло, зеленіло.

- З наведених речень утворіть можливі синонімічні складні. Як змінився зміст?


5. Сторінка для допитливих.

- Поставте розділовий знак у реченні:

Люди кажуть хліб - усьому голова.
6. Розвиток культури мовлення.

Відредагувати, назвати недоліки у зразкові учнівського мовлення, прослуханого у магнітофонному записі.


ІУ. Підсумок уроку.
У. Домашнє завдання.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка