Внутрішні води та клімат Австралії



Скачати 273.12 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір273.12 Kb.
Урок - пошук

на тему :



«Внутрішні води

та клімат Австралії»

Підготувала

вчительгеографії

Людвищенського НВК

Горбатюк В.С.

Урок на тему: «Клімат та внутрішні води Австралії»

Мета: Сформувати в учнів уявлення про клімат і внутрішні води Австралії

порівняно з Африкою. Удосконалювати вміння учнів працювати з

тематичними картами атласу. Розвивати пізнавальні інтереси учнів,

логічне мислення, уяву.

Тип уроку: урок-пошук

Метод: проблемний

Обладнання: карта півкуль, атласи, зошит-практикум, ілюстрації.

Хід уроку:

І. Організаційна частина

Добрий день, друзі!

Ще один урок

Прийшов до нас за розкладом сьогодні.

Отож озброїмося картою й пером,

Щоб знов пірнути в повну знань нових безодню.

І вже вкотре ми відправляємося у мандрівку по материках. Але я сьогодні

буду у незвичній для вас ролі – у ролі кореспондента журналу «Навколо світу».

Мені доручили написати статтю про природу Австралії, але в мене дуже мало

матеріалу про цю країну. Тому ви сьогодні допоможете мені у здобутті знань.

Але спершу розкажіть мені про вивчений вже вами матеріал, щоб дізнатися,

чи вірну я отримала інформацію про фізико-географічне положення та рельєф

Австралії.

ІІ. Перевірка знань учнів (у школярів картки для оцінювання)

Гра «Вірю - не вірю»

Чи вірите ви, що…



  • крайня північна точка Австралії – мис Південно-Східний? (Ні.)

  • великий острів на північ від Австралії – Нова Гвінея? (Так.)

  • в основі фундаменту Австралії – складчаста область? (Ні.)

  • в Австралії є сніжники? (Ні.)

  • крайня південна точка Австралії – мис Південно-Східний? (Так.)

  • на сході гори – Великі Бескиди? (Ні.)

  • в Австралії є діючі вулкани? (Ні.)

  • найнижча позначка - рівень озера Ейр – 16 м? ( Ні.)

  • смуга коралів на схід від Австралії – Великий Вододільний хребет? (Ні.)

  • Австралія є залишком субматерикаЛавразія? (Ні.)

  • Австралію перетинає південний тропік? (Так.)

  • на материку переважають нерудні корисні копалини? (Ні.)

  • острів, розташований на південь від Австралії – Нова Гвінея? (Ні.)

  • переважають рівнини? (Так.)

  • затока на півдні Австралії – Велика Австралійська? (Так.)

  • найбільше місто-порт на березі Тихого океану – місто Сідней? (Так.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемні запитання:

Яка гарна сьогодні погода в Австралії: тепло, сонячно. Аж дивно! Адже на

дворі січень. Чому так? А ще я чула, що це найсухіший материк, але він з усіх

боків оточений водою? Доведіть мені це.

ІV. Актуалізація знань



  • Назвіть кліматотвірні чинники.

  • Які види підземних вод розрізняють?

V. Основна частина

Щоб дати відповідь на проблемні запитання, працюємо в парах.



Географічний практикум

1 пара - проаналізуйте ізотерми січня

2 пара -проаналізуйте ізотерми липня

3 пара - проаналізуйте розподіл опадів

- Чому січень тепліший від липня ?

- Чому незначна кількість опадів та високі температури впродовж року ?

Заповнення схеми причинно-наслідкових зв’язків

переважає дуже мало

тропічний мало річок,

пояс опадів, озер

високі

температури



найсухіший материк

Географічний практикум

Використовуючи карти атласу, проаналізуйте кліматичні пояси Австралії.



Проблемне запитання:

Яким чином клімат впливає на розподіл внутрішніх вод Австралії? Виділіть

риси подібності і відмінності у розподілі внутрішніх вод Австралії і Африки.

Клімат із вами ми щойно вивчали.

Він у Австралії дуже сухий.

Тому річок тут знаходиться мало,

Тому короткі вони і мілкі.

Але найбільшу із них треба знати.

Відгадайте як звати її?

Характеристика учителем внутрішніх вод Австралії.

Охорона внутрішніх вод материка.

Практична робота №8

Тема: Позначення на контурній карті водних об’єктівАвстралії.

( виконується протягом уроку )

Вчитель-кореспондент: Дякую за цікавий матеріал. Тепер я зможу написати статтю у журнал.

VІ. Закріплення матеріалу

ІІІ-ІV рівень – Робота із завданням №6 та задачею на стор.118 підручника

І – ІІ рівень – Я вас запрошую на австралійський аукціон. Ваше завдання –

підтвердити, що Австралія є най… най… . Я куплю лише правильні відповіді і

заплачу лише по одному балу за кожну із них.

Варіанти відповідей: Австралія – материк:

- найменший - найспокійніший

- найвіддаленіший - найсухіший

- найнижчий - наймаловодніший

Отже, куплено … видів товару.

Відповіді учнів на завдання ІІІ-ІV рівнів.

VІІ. Підсумок уроку


  • Чи цікавим був урок?

  • Що найбільше запам’яталося?

  • Намалюйте в зошиті свій настрій.

  • Підрахуйте кількість одержаних балів за картками оцінювання знань.

VІІІ. Домашнєзавдання.

Опрацювати параграф 24.

Підготувати повідомлення про рослинний і тваринний світ Австралії.


Урок



з елементами проблемності

на тему:


Рельєф і корисні копалини Африки”

Підготувала

вчительгеографії

Людвищенського НВК

Горбатюк В.С.
Тема: «Рельєф і корисні копалини Африки»

Мета: На основі застосування теоретичних знань про рельєф Землі сформувати загальне уявлення про особливості рельєфу Африки, з’ясувати їх причини і дати коротку характеристику будови поверхні окремих частин материка. Ознайомити з корисними копалинами і закономірностями їх розміщення. Навчати учнів працювати з відповідними картами. Здійснювати науково-матеріалістичне виховання, розвивати пізнавальний інтерес в учнів.

Тип уроку: Урок-експедиція.

Метод: Проблемний – евристична бесіда.

Обладнання: фізична карта півкуль, малюнки, конверт із завданням, значки корисних копалин, контурні карти, атласи.

Хід уроку

1. Організаційна частина.

Перевірка готовності класу до уроку.

2. Оголошення теми і мети уроку.



3. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель – Діти, перш ніж зайти в клас, мені вручили цей конверт і попросили зачитати вам листа.

Дорогі діти!

З проголошенням незалежності України в 1991р. групою альпіністів було створено програму «Прапор України на вершинах світу», яка передбачає сходження на найвищі гори кожного материка.

Експедиція на найвищу гору Африки відправляється 2 грудня 2006 року із с. Людвище Тернопільської області у складі юних альпіністів 7-го класу разом із вчителем географії.

Ми вас зобов’язуємо вивчити:



  1. Рельєф Африки.

  2. Вулкани і землетруси.

  3. Корисні копалини.

  4. Встановити прапор України на найвищій вершині Африки.

Група альпіністів України

Вчитель – Діти, оскільки нас просять, завдання треба виконати.



  • Запис теми уроку в зошити.

Вчитель – Для того, щоб здійснити це захоплююче важке завдання я перевірю на скільки ви готові вирушити в дорогу, як ви засвоїли матеріал про географічне положення Африки. Ми проведемо конкурс двох капітанів і оберемо їм для допомоги асистента з класу. За кожну відповідь капітан одержує 2 бали.

1. Який дослідник віддав дослідженню Африки не тільки знання і талант, 30 років роботи, а і своє серце?

2. Який план вивчення материка (4 перші пункти)?

3. Які протоки відділяють Африку від Євразії?

4. Крайня північна точка.

5. Чому відкриття Африки вважається ганебною сторінкою в історії Африки?

6. Як визначити протяжність материка в кілометрах?



1. Хто з дослідників обігнув Африку з півдня на кораблі і відкрив шлях до Індії?

2. Який план вивчення материка (4 наступні пункти)?

3. Який півострів є на сході Африки?

4. Крайня південна точка.

5. Які дослідники вивчали природу Африки?

6. Як визначити протяжність материка в градусах?



- Підсумок опитування, виставлення оцінок.

5. Актуалізація знань.

- Що називають рельєфом? Які сили впливають на формування рельєфу? Що таке платформа, щит, плита, складчаста область? Які карти треба використати для характеристики рельєфу? Які закономірності розміщення великих форм рельєфу? На які групи поділяють корисні копалини за походженням?

6. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель – Нелегкий шлях першовідкривачів. Але ми з вами випробуємо інший шлях: вивчимо рельєф за допомогою карт і завдяки знанням, одержаним на уроці, будемо підкоряти вершину Африки. За роботу!

Вчитель – Проаналізуйте фізичну карту Африки. Які форми рельєфу переважають в Африці. Чи різноманітний рельєф материка? За шкалою висот визначте висоту рівнин в різних частинах Африки.

Учитель – Майже весь материк займають рівнини, тільки на півночі і на півдні є гори.

Вчитель – Чому на материку переважають рівнини? Що нам допоможе у вирішенні цього питання? (тектонічна карта).

Вчитель – Які види рівнин переважають в Африці? Чому на півдні поширені плоскогір’я, а на півночі – височини і низовини (аналіз тектонічної карти).

Учитель – Переважають плоскогір’я і височини. Плоскогір’я пов’язані з виступом кристалічного фундаменту платформи, а височини – з плитою.

Вчитель – За картою назвіть форми рельєфу, які лежать на платформі.

Учень – На платформі лежать Східно-Африканське плоскогір’я, Ефіопське плоскогір’я, нагір’я Тібесті.

Вчитель – Нанесіть ці рівнини на контурну карту.

- Ефіопське плоскогір’я має вигляд плоских поверхонь, які крутими уступами уриваються до низовин. (демонструю малюнок) Майже через всю східну Африку тягнеться величезний риф, який є продовженням рифу з Червоного моря (дем. мал.). Місцями в таких грабенах утворюються озера. Ці процеси супроводжуються землетрусами і вулканізмом. Які вулкани є в Африці? Нанесіть їх на контурну карту.

Вчитель – Зараз ми дослідимо гірські масиви. Які гори є на півночі Африки? Молоді чи старі? Які вони можуть мати вершини? Яка їх висота? (деонстрація мал.)

Вчитель – Які гори є на пд. Африки? Якого віку? Який їх зовнішній вигляд?

- Драконові гори скидового походження. Мають вони плоску, як стіл, поверхню і називаються столовими (зачитування опису гір з КондратьєваБ. О. «Уроки географії в 6 кл.” ст. 20) (де монстр, мал.) Подібний вигляд мають і Капські гори.

Вчитель – Нанесіть гірські масиви на контурну карту.

Вч. – Чи тільки внутрішні процеси Землі впливають на формування рельєфу материка?

Уч. – Впливають і зовнішні процеси – вивітрювання.

Вч. – Під дією вітру, текучих вод і енергії сонця в Африці утворилися численні дрібні форми Земної поверхні: бархани, дюни, розсипи каміння, обвали, річкові долини, гори – останні…(дем. мал.)

Вч. – Наступне наше дослідження стосується корисних копалин. З’ясуйте, які корисні копалини знаходяться на пн. і пд. Материка, з чим це пов’язано?

Уч. – Переважання на півдні магматичних порід спричинило багатство материка на руди різних металів: залізних, алюмінієвих, марганцевих, уранових, золота і алмазів. Родовища нерудних копалин поширені на плиті: нафта, газ, фосфорити, вугілля. (дем. значків).

Вч. - Корисні копалини Африки ще недостатньо вивчені, тому українські спеціалісти надають допомогу у розвідуванні корисних копалин.

Вч. – Але ми ще не вирішили головного нашого завдання – де ж знаходиться найвища вершина Африки, на якій ми встановимо прапор України.

Уч. – Шукають на картах і називають г. Кіліманджаро.

Вч. – Гора Кіліманджаро означає „сяюча гора”. На її трьох вершинах постійно лежить сніг, хоч гора знаходиться поблизу екватора. Біля її підніжжя розкинулись вічнозелені ліси (дем. мал.). Цей згаслий вулкан вражає своєю величністю.

- Нанесіть гору на контурну карту.



6. Закріплення знань.

Вч. – Наша експедиція підходить до кінця. Залишилось саме складне і відповідальне завдання – встановити прапор України на горі Кіліманджаро. А для цього я вам пропоную страховий трюк. Кожен з вас повинен дати відповідь на 1 поставлене завдання. Після цього ви зможете дійти до вершини і встановити там прапор України. (по черзі даю запитання учням).



  1. Перелічіть гори Африки.

  2. Назвіть вулкани Африки.

  3. Які з гір Африки молоді?

  4. Назвіть корисні копалини.

  5. Що ви знаєте про грабени – розломи?

  6. Які з гір мають столоподібну будову?

  7. Яка частина Африки висока, а яка низька?

  8. Чого більше в Африці – рівнин чи гір?

  9. Перелічіть рівнини Африки.

Вч. – Молодці, діти! Тепер і в Африці буде прапор України. Підняття було важким, але спуск буде ще важчим: ми розв’яжемо головоломку.

  • Як називається глибокий розлом на сході Африки?

Зберіть букви і прочитайте.

И Р Т Ф (рифт)

Вч. – Діти, ми біля підніжжя. Подивіться, як розвивається прапор України. Давайте домовимося, що ми його встановили на честь мужнього африканського народу, який роками боровся за свою незалежність, проти рабства. Надалі такий прапор ми будемо встановлювати на всіх материках.

7. Підсумок уроку. Коментування оцінок.

8. Домашнє завдання.

Урок – мандрівка

Тема :

«Вітер»


Підготувала

вчительгеографії

Людвищенського НВК

Горбатюк В.С.

Тема: «Вітер»

Мета уроку:

- продовжити формувати в учнів систему знань про атмосферу Землі шляхом ознайомлення з поняттям «вітер» і причинами його утворення;


- з’ясувати особливості формування і властивості місцевих вітрів;
- розвивати навички визначення напрямку, сили, швидкості вітру за

допомогою сучасних приладів та на око;



  • ознайомити із різновидами місцевих вітрів;

  • сприяти розумінню учнями важливості спостереження за вітром та вивчення вітрів.

Обладнання: комп’ютерна презентація, комп’ютер, карта півкуль,

атласи.


Тип уроку : урок – мандрівка.

Методи і прийоми: презентація, проблемне запитання, мозковий штурм, «За і проти», робота в парах, «Дивуй!», створення схеми причинно – наслідкових зв’язків.

Х і д у р о к у.

І. Організаційна частина

Іще один урок прийшов до нас за розкладом сьогодні.

І ми озброїмося картою й пером,

Щоб знов пірнути в знань людських безодню.


ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

Сьогодні в нас незвичайний урок, а урок – подорож.

Я буду вашим екскурсоводом, допомагати мені буде Всезнайко, а

мандрувати будемо на машині часу. Щоб потрапити на борт машини, ви повинні дати відповідь на запитання вікторини:



  1. З яких оболонок складається атмосфера?

  2. Який нормальний атмосферний тиск?

  3. Що називають атмосферним тиском?

  4. Від чого залежить температура повітря?

  5. Коли і в яку пору року настає рівнодення?

  6. Яким приладом вимірюють атмосферний тиск?

  7. Що називають амплітудою температур?

  8. Що називають ізотермою?

  9. Що називають атмосферою?

10. Що таке полярний день?

11. Що таке метеорологічна станція.

12. Яким приладом вимірюють атмосферний тиск?

13. На скільки градусів змінюється температура з висотою?

Ви успішно здали екзамен. Але дорогою нас чекає безліч небезпек

та перешкод, які нам доведеться здолати.

Запрошую всіх на борт машини часу. А щоб політ був цікавим, ми

будемо розмовляти.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Проблемне запитання»(Слайд 2)

  • Памятаєте мультфільм про Вінні - Пуха та Пятачка та їх бесіду про причину вітру? Вінні - Пух стверджував, що вітер піднімається тому, що дерева хитають своїми гілками. Ні, скажете ви, якраз навпаки!

  • Як ви уявляєте собі причину виникнення вітру?

  • Всезнайку, а як прадавні українці пояснювали що таке вітер?

  • Який же тоді вічний двигун приводить у рух повітря?

  • Як пояснити, що таке вітер?

Записуємо тему уроку «Вітер».(Слайд 3)

План уроку: (Слайд 4)

- Утворення вітру.

- Визначення напряму, швидкісті і сили вітру.

- Поняття роз вітрів.

- Види вітрів.

- Значення переміщення повітря.



ІV. Основна частина.

Вирішення проблемного запитання

- Чи однаково нагріваються суміжні ділянки земної поверхні? Від чого нагрівається повітря? В якому напрямку буде рухатися тепле і холодне повітря? (Слайд 5)

Який тиск виникає над цими ділянками? (Слайд 6)

Чому рухається повітря?

Сформулюйте висновок про рух повітря.
Отже, над цими ділянками повітря з різною температурою виникає різний атмосферний тиск і повітря прямує від області високого тиску в область низького тиску.

П.З. Що є причиною утворення вітру? (учні висувають гіпотези і вибирають з них правильну відповідь на проблемне запитання ) (Слайд7)

Створення схеми причинно – наслідкових зв’язків



Нерівномірне Нерівномірне Утворення Рух повітря

нагрівання - прогрівання - області - з області - ВІТЕР

земної повітря високого високого

поверхні і низького в область

тиску низького

тиску

Формування поняття «вітер».

Метод мозкового штурму.

Що ж таке «вітер»? (запис визначення у зошит). (Слайд 8)

За цей час, поки ми визначали що таке вітер і причину його

виникнення, машина часу донесла нас до країни місцевих вітрів.



Зупинка 1 Берег моря. « В гості до бризу».

  • Чи однаковою швидкістю нагріваються суходіл та водна поверхня променями сонця?

  • Прослідкуємо рух повітря на березі річки чи моря вдень (Слайд 9)

і вночі (Слайд 10).

Ознайомимося із характеристикою вітрів:



Напрям вітру (Слайд 11)

Визначається за стороною , звідки дме вітер. Із заходу – західний, повітря переміщується із заходу на схід.



  • Вправляння учнів у визначенні напряму вітру на місцевості.

  • Вправляння учнів у визначенні напряму вітру на карті. ( мал. 141).

  • Флюгер – прилад для вимірювання напряму вітру.( мал. 142).

Швидкість вітру (Слайд 12)

  • ПЗ Від чого залежить швидкість вітру?

  • Прилад та одиниця вимірювання швидкості вітру : м/с,

  • анемометр (мал. 143).

Сила вітру (Слайд 13 – 14))

  • Вимірюють у балах. 12 – бальна шкала визначення сили і швидкості вітру

(див. мал. на ст. 135).

  • Читати рекорди світу ст. 135.

Роза вітрів – робота з мал. 144 підручника.( Слайд 15)

Фізкультхвилинка:

Стали струнко!

Нахилились, покрутились, потягнулись.

Один одному всміхнулись.

До роботи повернулись.

Зупинка 2. Країна місцевих вітрів.

Всезнайку! Розкажи нам про інші місцеві вітри (презентація), (Слайд 16 – 25)

Вірш.


(учні записують назви вітрів в зошиті).

У світі налічують понад 200 видів місцевих вітрів.



Прийом «Дивуй!» Повідомлення учнів «Вітер - винуватець незвичайних дощів»

V. Закріплення матеріалу

Найсильніший вітер – ураган, перш ніж відпустити нас, хоче поставити декілька запитань.



Запитання 1. Багато людей скаржиться на вітер. Скажіть, вітер

приносить користь чи шкоду людям.


Прийом «За і проти». 1 ряд доказує користь вітру, а другий – їх щкоду).

Користь вітру:



  • Будівництво вітрових електростанцій для одержання електроенергії;

  • Використання вітряків для відкачування води і осушення боліт;

  • Джерело прохолоди у спеку;

  • Згладжує форми поверхні.

Шкода вітру:

- Руйнує господарські споруди;

- Насуває пісок з пустелі на поля, рослини;

- Підтоплює узбережжя материків;

- Утруднює судноплавство;

- Пилові бурі розвіюють грунт;

- Суховії знищують посіви.

Завдання 2 На слайді 26. «Вкажи напрям вітру»

Завдання 3 Вправа «Розумники «Чому буває вітер різної сили ?»

Завдання 4 Робота у парі на ст. 137 підручника.

Вітер задоволений вашими відповідями і прощається з вами.

Ми повертаємося на машині часу додому.

Метод «Ланцюжок»



  • Чи цікавим був урок?

  • Що нового довідалися?

Підсумок уроку. Оцінювання відповідей учнів.

Домашнє завдання: ( Слайд 27)

  1. §34. Вчити, виконати завдання № 3 в кінці параграфа.



  2. Написати творчу роботу на тему «У країні вітрів». (ІІІ - ІV рівень).

Додаткові запитання:

  • Батько запитав у хлопця де він подів нову шапку. Хлопець розповів, що вдень прогулювався на березі моря і вітер здув шапку з його голови у воду. Батько засумнівався у правдивості розповіді. Чому?

  • Тільки що передали по радіо інформацію:

  • «Розшукується «небезпечний злочинець». Особливі прикмети: у гніві небезпечний, зриває капелюхи, легкий і приємний у спілкуванні, особливо у спеку, місце роботи часто змінює, то працює у млині, то крутить турбіни. Про кого мова?



Засідання клубу знавців географії
Інтелектуальна гра

Що? Де? Коли?”

Підготувала

вчитель географії

Людвищенського НВК

Горбатюк В.С.



Інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»

Завдання гри – навчити школярів мислити. Вміти мислити – це значить вміти оперувати одержаними знаннями. Учні, які беруть участь у вікторині краще вчаться, так як підготовка до неї вимагає постійного і регулярного повторення пройденого матеріалу і його осмислення.



Починається вікторина рапортом капітанів: «Команда знавців присутня в повному складі і готова грати». Ведучий вітає учнів - глядачів і бажає перемоги гравцям, запрошує до стола команду знавців. Запитання складають учні школи такі, щоб відповісти на них можна було в ході логічних роздумів. Ось приклад деяких запитань, які в різних зустрічах були визнані кращими.

  1. Шановні знавці! Я живу в Херсоні, на півдні України. Мрію вирощувати хліб. Адже хліб – всьому голова. Як ви думаєте, яка пшениця – яра чи озима – буде давати в нас більш високі врожаї? (Яра, бо в умовах малосніжної зими озима буде вимерзати).

  2. Де в квітні і травні багато овочів і фруктів? (в країнах південної півкулі, бо там осінь).

  3. Коли я приходжу літом, стає холодніше і вологіше, коли я приходжу зимою, стає тепліше. Хто я? (циклон, або МП).

  4. Що таке меліорація, ви знаєте. В Грузії осушувати землі меліораторам допомагають рослини, які люблять вологу. Що це за рослини і звідки вони появились на Кавказі? (евкаліпти із Австралії).

  5. Засперечалися якось Кавказ і Східно-Європейська рівнина про те, хто з них мудріший. Кавказ каже: «Прожиті роки дають мудрість. Мої високі гострі вершини, тобто моя голова, вкриті сивиною. А ти вся в квітучій зелені, значить я старіший і мудріший». Шановні знавці! Чи правий Кавказ? (Не правий. Сніг на високих вершинах говорить про їх молодість. А найстарішими ділянками земної кори є платформи).

  6. Шановні знавці! Ви знаходитесь в пустелі, заблудились, компаса нема, кругом – піщане море. Єдине, що ви знаєте, що в цій пустелі переважають південні вітри, але і вітру немає. Що ви будете робити? (орієнтуватися по дюнах: навітряний схил – пологий, підвітряний – обривистий).

  7. Шановні знавці! Коли ми мандрували по Африці, то від місцевих жителів чули вираз «сухий дощ». Де ми могли це чути? (в пустелі Сахара. Там дощ не досягає землі, а випаровується).

  8. Чи є на Землі країни, де нема ні одного сільського жителя, а урбанізація там 100%? (це мікродержави Сан- Марино, Ватикан).

  9. Шановні знавці! Наша експедиція висадилась на пустельний берег невідомого материка на 25º градусі пд. ш. Ми рухалися вглиб материка. Серед пісків ми побачили дивну рослину: вона мала невисоке стебло розміром 50 см., а від нього відходили два довгих листки по 3 м. кожний. Біолог експедиції сказав, що живе ця рослина 150 років і зустрічається… Стоп! Шановні знавці! За одну хв. ви повинні назвати цю рослину, в якій природній зоні і на якому материку вона росте. (Вельвічія).

  10. Ще у кам’яному віці племена, що жили вздовж берегів Атлантичного океану, збирали просочені морською водою гілочки та стовбури дерев, водоростей і спалювали їх. Палений попіл замінював їм речовину, яку ми і зараз додаєм в страви. На узбережжі Лівану до сьогодні збереглися басейни для виготовлення цієї речовини. Про яку речовину йде мова? (Сіль).

  11. Єдине море на земній кулі, куди не впадає жодна річка. Його рівень підтримується завдяки притоку води з Індійського океану через протоку. Якби не існувало цього зв’язку, море, внаслідок значного випаровування за 1-2 тис. років могло б висохнути. На його місці утворилася б западина завглибшки 2 км і кіркою солі на дні. Як називається це море?

  12. Ця споруда є однією з найбільших, складних і водночас, найкрасивіших, що зведені живими істотами на Землі. Більшість цих споруд знаходяться в теплих водах Тихого та Індійського океанів на незначних глибинах. Що це за споруди і їх архітектори? (коралові рифи та острови, створені із вапнякових скелетів коралових поліпів).

Умови оцінювання гри:

1. За порушення дисципліни, підказку, викрики… журі має право зняти з команди від 2 до 5 балів.

2. Кожна команда повинна мати свою емблему, девіз і назву.

3. За стіл сідає 6 будь-яких членів команди. Їх склад протягом гри може змінюватися довільно.

4. За правильну повну відповідь команді + 2 бали .

5. Якщо команда не змогла відповісти на запитання, то 1 очко йде учневі, що придумав запитання.

6. За саме цікаве запитання – 3 бали.

7. Якщо відповідь на запитання часткова – 1 бал.

8. Якщо запитання від члена команди знавців, то вони відповідають на наступне запитання по ходу годинникової стрілки.

9. По закінченню вікторини журі оголошує кількість балів, одержану знаами, кількість балів за запитання, кількість штрафних балів і оголошує найцікавіше запитання.

10. Організовуються музичні паузи.

Інтерактивний екологічний тренінг

«Збережемо нашу Землю блакитною і зеленою»

Підготувала

вчительгеографії

Людвищенського НВК

Горбатюк В.С.


Інтерактивний екологічний тренінг

«Збережемо нашу Землю блакитною і зеленою»

Мета: Узагальнити знання про екологічні проблеми, сприяти становленню екологічного мислення, формувати навички з дотримання правил поведінки в природі. Сприяти самопізнанню і ставленню до навколишнього світу, як до частини самого себе. Розвивати навички самостійного пошуку знань. Формувати критичне мислення , уміння відстоювати свою точку зору.

Обладнання: картки із завданнями, призи, маркери, ватман, корона, іграшка, яблуко,тарілка, ніж, кольорові аркуші паперу, кошик, фломастери , стікери, серветки, 3 столи, ручки, ваза, контури ромашки, жолудів,дерева.

Зміст заняття

Ведучий 1. Людина - не цар природи, а її дитя і вона повинна ставитись до природи, як до своєї матері.

Ведучий 2. За мить упасти може світ

Який творився сотні літ,

Чому добро таке повільне,

А зло - швидке, мов динаміт.

Ведучий 1. Це крик душі! Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект, глобальне потепління, кислотні дощі, забруднене довкілля є причиною 70% ракових захворювань, втрати десятків видів рослин і тварин .

Ведучий 2. І на пам'ять спливає пророцтво великого Кобзаря: «Схаменіться. Будьте люди, бо лихо вам буде!» І сьогодні ми будемо вчитися боротися за чистоту, красу і вроду природи з метою її охорони , раціонального використання і збереження для майбутніх поколінь.

Ведучий 1. Людина - це частина природи,

І саме природі ми зобов’язані своїм існуванням.

Тому сьогодні наш тренінг проходить під девізом:

«Ми - люди, поки є природа»

Ведучий 2. На світі багато є всякої моди,

Та краще нема чарівниці природи.

Хто святість її береже, як зіницю,

Тому відкриває вона таємниці.

Для тих, хто шукає завжди з нею згоди,

Здоров я - найвища її нагорода.

Тож знати стежки всі до неї потрібно,

І з нею нам дихати легко і вільно.

Ведучий 1. Сьогоднішнє заняття - це тренінг, що містить кілька вправ, направлених на досягнення мети. А метою нашого заходу є дослідження впливу людини на природу і прийняття правил, яких треба дотримуватись, щоб мирно жити з природою, не завдаючи їй шкоди.



  1. Вправа «Правила роботи»

Учитель. Пропоную учасникам тренінгу розробити правила роботи в групі, проговорити їх в голос і записати на ватмані.

Наприклад:



  1. Говорить тільки один.

  2. Правило піднятої руки.

  3. Говорити коротко, чітко.

  4. Уважно слухати один одного.

  5. Не перебивати.

  6. Не критикувати думки.

  7. Доброзичливість.



  1. Вправа «Кошик сподівань»

Кожен учень вголос промовляє свої очікування від тренінгу і, записавши їх на стікерах, опускає в кошик сподівань.

  1. Демонстрація «Яблуко – модель Землі»

  • Уявіть, що яблуко – це Земля. Поділіть яблуко на 4 частини Три чверті яблука – вода, відкладемо їх.

  • Одна чверть – це суходіл. Розріжемо її навпіл. Одна половина – території, мало придатні для життя людей. Відкладемо цю частину.

  • 1/8 частина – територія, на якій живуть люди, але не обов’язково вирощуються продукти харчування.

  • Розріжемо 1/8 частину яблука ще на 4 частини. Три частини – гори, джунглі, льодовики – не придатні для господарства. І тільки на 1 маленькій частинці розташовані міста, села, поля.
    Що ж залишилось? 1/32. Обережно знімемо шкірку з частини яблука. Воно символізує тоненький шар на поверхні земної кори, який дає усьому людству їжу. Який висновок? (Ресурси обмежені, а потреби безмежні)

4.Вправа «Я – спостережливий»

Кожен учасник вголос називає негативні явища які відбуваються з природою нашого села через господарську діяльність людини і записує їх на смужках паперу, які прикріплює на контур хмари.



  1. Гра «Сонце», «Повітря». «Вода»

Учні по черзі називають слова «Сонце», «Повітря», Вода» і збираються в групи з однаковими словами.

  1. Вправа «Твоя позиція» (звучить легка музика)

1 група. «Сонце». Як поводитися в лісі, щоб не заподіяти шкоди природі?

2 група. «Вода». Що робити, щоб наші водойми були чистими і на їх берегах було приємно відпочивати?

3 група. «Повітря». Що робити з купами сміття?

На обговорення – 2 хвилини. Від кожної групи виходить учень, одягає корону і розповідає.

Ведучий1.

Чи можеш ти сказати світу:

Я – господар на землі?

«Так», - скажеш ти,

Але ж то – ні.

Що робиш ти? Господарюєш?

Ні, навколо себе все руйнуєш.

Ти чисту річку забруднив,

Довкілля нафтою залив.
Рослинка дихати не може.

Тварина вже від нас тікає

І з кожним роком вид зникає,

А час тихесенько спливає.

Чи зупинився ти?

Ні. Ти все будуєш.

Заводи, фабрики купуєш.

А як гадаєш? Чи завжди так буде?

Чи матінка – природа це забуде?

Що знищив, зруйнував – ти відбудуєш?

То ж поміркуй, чи добре ти господарюєш?

Ведучий 2.

Як підете ви в похід,

Пам’ятайте, діти:

Не знищуйте пташиних гнізд,

Не вбивайте птаха.

Консервних банок цілий склад

В природі не залишайте.

І мурашника у лісі

Теж не зачіпайте.

А забруднюючи воду –

Залишитеся без води.

Не зривайте квітку – вона зів’яне.

Не ловіть метелика – він загине.

Красу природи слід сприймати серцем.


  1. Гра «Пора року».

Пропоную зайняти місця у групах за порами року: зима, весна, осінь.

  1. Вправа «Складові природи»

Назвіть об’єкти і явища природи, без яких ви не змогли б жити. Названі об’єкти і явища впишіть в пелюстки ромашки (пелюстки нанизують на стержень у вазі).

Якщо ви не уявляєте свого життя без цих об’єктів та явищ природи, значить вони мають для вас цінність. А чи завжди ви знаєте, як їх берегти?



  1. Вправа «Мої протиріччя у ставленні до природи». (Пропоную учням протиріччя, вирішуючи які, учні передають один одному іграшку)

  • Я хотів би не смітити. Але в нашому лісі немає урн.

  • Я хотів би викидати сміття на спеціальні смітники, але в нашому селі їх немає.

  • Я розумію важливість вирішення екологічних проблем, але не знаю чим можу допомогти в цій справі.

  • Я хотів би прибрати в лісі сміття. Але не знаю як це зробити.

  • Я розумію, що не можна вирубувати дерев, але коли мене просять дорослі, роблю це.

  • Я знаю, що природу необхідно берегти, але збираю березовий сік, тому що це робили мої батьки.

  • Я хотів би робити щось для покращення екологічного стану своєї місцевості, проте мене не підтримують друзі, дорослі.

  • Я згоден, що до природи слід ставитися турботливо, але є окремі її об’єкти, до яких я ставлюся негативно, бо вони мені не приємні за зовнішнім виглядом, на дотик тощо.

  • Я згоден. Що пестициди та мінеральні добрива забруднюють грунти, однак застосовую їх на присадибній ділянці, бо іншого виходу не бачу.



  1. Вправа «Серветка». Роздаю серветки учасникам. Кілька разів складаю серветку і відриваю кутик, учасники тренінгу повторюють теж саме. Коли згортати серветку вже не можливо, її розгортають і дивляться. Виходить дуже багато варіантів. Отже, шляхів вирішення екологічних проблем є багато.



  1. Вправа «Я допоможу природі»

Кожен пише заплановану дію поведінки в природі на аркуші паперу, читає і кладе довкола вази.

  1. Скріпка. Пропоную розгорнути скріпку і скласти її заново. Чи вдалося це зробити? Отже, пошкоджену природу відновити повністю неможливо.

« Пам’ятайте! У рослин і тварин немає депутатів, їм нікому писати і жалітися, крім нас, людей, котрі разом з ними заселяють цю планету.»

  1. Вправа «За 5 хвилин до катастрофи»

Уявіть, що на Землі не буде нічого живого. Загинуть рослини, тварини…

Кожна група може звернутися до всього людства . Що б ви сказали світу?(представник групи одягає корону і проговорює звернення)



  1. Вправа «Прямий зв'язок»

Учасники вголос висловлюють свої враження від тренінгу та отримані знання. Чиї очікування збулися – прикріплюють жолудь у кроні дуба, а чиї не збулися – біля кореня.

  1. Вправа «Іскра життя»

Учні стають в коло і по черзі потискають один одному руку, дарують посмішку.

Пісня


Дякуємо за увагу!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка