Водойми рідного краю. Охорона водойм



Скачати 82.51 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір82.51 Kb.

Природознавство 1 клас

Тема: Водойми рідного краю. Охорона водойм

Мета. Виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до водойм. Формувати в учнів поняття «водойми». З’ясувати значення водойм рідного краю у житті людини. Ознайомити з різноманітністю водойм рідного краю. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.

Обладнання. Презентація до уроку, аркуші для малюнків, карта України,

Тип уроку. Засвоєння нових знань

Хід уроку

I.Організаційний момент. Техніка безпеки на уроці

Пролунав уже дзвінок

Час почати наш урок

Ми часу дарма не гаймо,

До природи вирушаймо.

(слайд № 2 )



II.Фенологічні спостереження

Хвилинка синоптика (слайд №3)

  • Яка зараз пора року?

  • Який місяць?

  • Яке число?

  • Тепло чи холодно надворі?

  • Який стан неба?

  • Яка температура повітря?

  • Чи були сьогодні протягом дня опади?

III.Актуалізація опорних знань

1. Створення емоційного фону уроку

Загадки :



* Тече, тече – не витече; біжить, біжить – не вибіжить. ( Ріка ) (слайд № 4)

* Стоїть корито, повне води налито. ( Озеро чи ставок )

* Кругом вода, а напитись катма. ( Море )

Молодці! Ви вірно відгадали всі загадки. А що поєднує всі відгадки? Як одним словом назвати? ( Це вода,або водойми )



2. Вправа «Асоціативний кущ» (слайд № 5)

Які асоціації у вас виникають зі словом вода?



відпочинок Водосховища життя

прозора краплина

джерело море

озеро ріка

болото ставок
канали

  • Гарні слова Ви назвали щодо слова вода, правда, адже без води не буде життя.

  • Багато слів названі вами – водойми.

Так про що ж ми будемо говорити сьогодні на уроці? ( Я думаю, що розмова піде про водойми )

IV Повідомлення теми і мети уроку

Вірно, діти. Саме такою є тема нашого уроку: «Водойми рідного краю. Охорона водойм.»

(слайд № 6,7)


  • Що ми називаємо рідним краєм,як ви думаєте?

  • Учениця читає вірш (слайд № 8)

Україна

Рідний край,

Поле, річка,

Синій гай.

Любо стежкою іти –

Тут живемо я і ти!


Наша держава – Україна. Частина великої України – це наш рідний край. А називається він – Вінниччина. (слайд № 9)

Що для вас значить – «рідний край»?

- Місце, де ми народилися.

- Місце, де ми проживаємо.

- Місце, де живуть батьки.

- Місце, де живуть друзі.

Карта України, де виділено Вінницьку область.

(слайд №10 )

На  Поділлі є перлина,

Тут живе моя сім’я

Це маленька Батьківщина

Квітни, Віннице моя!

Наче стрічка в’ється річка-

Це тече Південний Буг.

 До водиці верби гнуться

Зеленіє все навкруг.


V Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь про водойми рідного краю



— Які водойми є в нашому краї, ви дізнаєтеся, якщо відгадаєте загадки.

Серед села

Стоїть бочка немала. (Криниця)
З – під землі біжить водичка,

Але це не озерце,

Не струмочок і не річка,

А ці люще …джерельце.

Джерело – місце, де виходить підземна вода на поверхню називають джерелом.

- Чи доводилось вам пити джерельну воду? Найчистіша і найсмачніша вода – джерельна.


Навкруги вода,

А з питвом біда. (Море)


Без ніг, а біжить,

Без рук, а рукави має. (Річка)


Серед села корито 

Водою налито,

Біля нього вербичка пухнаста

І калина гілляста 

І малеча і дорослі 

Часто йдуть до нього в гості.(Озеро, ставок)

-Чим відрізняється озеро від ставка?

Озеро – природна водойма, а ставок зробили люди. Багато ставків у нашому краї – майже в кожному населеному пункті. А от озер зовсім мало. Озера потребують захисту. Адже, якщо про них не дбати, то вони швидко можуть перетворитися на болото. А болото – ніколи не стане вже озером.



Фізхвилинка (слайд №11)

Раз! Два! Всі пірнають,

Три! Чотири! Виринають.

П'ять! Шість! На воді

Кріпнуті крильця молоді.

Сім! Вісім! Що є сили,

Всі до берега поплили.

Дев'ять! Десять! Розгорнулись,

Посушились, потягнулиь.

І пішли понад водою,

Снідать ряскою смачною.

- Які ще водойми вам відомі?



Вправа «Мозковий штурм»

- Яке значення водойм у житті людини?

(можна звернути увагу дітей на слайди «Вода у житті людини»)

(слайд № 12)



Продовження розповіді. (слайд №13)

  • Річок на світі багато, і всі вони різні. Але майже кожна річка починається з джерела. Маленькі струмочки зливаються в річки. З малих річечок утворюються великі річки. Вони вбирають у себе підземні води й опади.

На території Вінниччини нараховується 204 річки, що мають довжину понад 10 км. Основні річки в межах Вінницької області: Рось, Південний Буг, Дністер.

Найбільшою річкою є Південний Буг.

В давні часи возвеличуючи цю річку і нарекли її Богом. Ця назва і збереглася за річкою. Географічне положення Бугу дало йому ще одну назву — Південний.

Це третя за розміром річка України. Вона протікає через область і ділить її на дві майже рівні частини. Тече, в основному, спокійно і плавно. Південний Буг — єдина велика річка України, що починається і закінчується в межах нашої держави.

Південний Буг у межах області має 14 приток з лівого і стільки ж — з правого боку. Найбільші з них — Згар, Рів, Соб, Снивода, Десна.

Річки — народне багатство. З давніх-давен люди селилися біля них, брали воду, ловили рибу. Зараз вони є основними постачальниками води для великих міст, заводів тощо.

Крім рік на території області є ставки, озера, болота, водосховища.

Озеро — це природна заглибина на поверхні землі, заповнена водою. Озера бувають великі і малі, глибокі і мілкі. На Вінниччині озер мало. Вони малі за розмірами і зустрічаються у долині річки Південний Буг.

Озера поступово можуть заростати трав'янистою рослинністю або мохом, замулюватися і перетворюватися у болота. Відмерлі рештки рослин осідають на дно, злежуються і перетворюються на торф. Болота в нашій області розташовані в долинах річок. Найбільше їх у північній та центральній частинах області.



Ставки і водосховища схожі на озера, але вони штучні, тобто утворені людиною.

На території Вінницької області нараховується більш як 2600 ставків. Особливо багато їх уздовж Південного Бугу.

Великі штучні водойми називають водосховищами. їх воду використовують для потреб населення, заводів і фабрик, електростанцій. Найбільшим водосховищем області є Ладижинське. У народі його називають «Ладижинське море», бо розлилось воно на 50 км вздовж течії річки Південний Буг.

Крім поверхневих, є і підземні води. Дощова вода, просочуючись у землю, легко проходить через шар ґрунту, товщу піску, гравію, гальки до шару глини, яка майже не пропускає її. Утворюються підземні струмочки, які течуть у напрямі нахилу шару глини. Інколи вони виходять на поверхню (в яру, долині, біля підніжжя схилу). Місце, де на поверхню землі виходить підземна вода, називають джерелом. Джерельні води, у яких розчинені гази, солі, називають мінеральними. У нашій області є багато мінеральних джерел з різними лікувальними властивостями. Особливо відомими є джерела у Хмільницькому і Муровано-Куриловецькому районах.

Вода — цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до водойм треба ставитися дбайливо, по-господарськи їх використовувати та охороняти.

Для того, щоб слідкувати за чистотою води, її рівнем, температурою, прозорістю, швидкістю течії, створюють спеціальні гідрологічні пости. Слово «гідро» — грецького походження і означає «вода». Інформація про стан водойм Вінницької області надходить від гідрологічних постів до великих гідрологічних станцій. На Україні їх нараховується шість і найбільша знаходиться у Києві.



  • Які річки нашого краю ви знаєте? (Тяжіловка, Вінничка та Вишенька)

  • Які озера нашого краю вам відомі? (Вишенське озеро)

  • Як же потрібно ставитись до водойм?

Гра «Так чи ні»

- В нашому рідному краї протікає третя за розміром річка в Україні?

-Водойми потребують охорони.

-Чиста вода потрібна тільки людям.

-Водойма приховує небезпеку.

- Люди завдають великої шкоди водоймам і їх мешканцям.

- Ви завжди будете берегти водойми?

Виконання практичного завдання


  • Намалюйте заборонні(щодо охорони) знаки щодо поведінки біля водойм

Перегляд відео «Водойми України».Релаксація http://youtu.be/hkDr6bCxO0w

(слайд №14)

22 березня ось уже близько 20 років у світі офіційно відзначається як Міжнародний день води, який нагадує всім жителям планети про значення і важливість води і продовження життя на Землі. Це не день радості, це – день тривоги… Адже людині доступно для використання всього близько 1% водних ресурсів нашої планети, з яких значна частина щороку все більше виснажується і забруднюється!

VI Підсумок уроку


  • Що належить до водойм?

  • Які водойми є в нашому краї?

  • Яке значення в природі та в житті людини мають водойми?

Охороняти природу – значить охороняти свою Батьківщину!

(слайд № 15 )





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка