Вплив комп'ютера на здоров´я людини



Скачати 314.11 Kb.
Дата конвертації21.03.2016
Розмір314.11 Kb.


ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ

ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ХАРКІВСЬКЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

МАЛОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ

НАУКОВЕ ВІДДІЛЕННЯ ЕКОЛОГІЇ ТА АГРАРНИХ НАУК

СЕКЦІЯ ЕКОЛОГІЇ

ВПЛИВ КОМП'ЮТЕРА

НА здоров´я ЛЮДИНИ

Виконала: Єрмакова Карина МаратІвна,

учениця 11 класу Харківської

загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів № 67

Харківської міської ради

Харківської області

Керівник: Дацко Юлія Володимирівна,

учитель географії,

спеціаліст вищої категорії

Харківської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів № 67

Харківської міської ради

Харківської області

м.Харків

2012
ЗМІСТ


Вступ ______________________________________________________ 3

1. Комп'ютер у нашому житті ______________________________ 5

2. Вплив комп'ютера на організм людини___________________________ 8

2.1.Підвищене навантаження на зір ____________________________ 8

2.2.Електромагнітне випромінювання ___________________________ 10

2.3. Сидяче положення протягом тривалого часу__________________ 11

2.4.Перевантаження суглобів кистей____________________________ 12

2.5.Комп'ютер - серйозне джерело алергенів _____________________ 13

2.6.Вплив комп'ютера на психічне здоров'я ______________________ 13

3. Дослідження впливу комп'ютера на здоров'я учнів ______________16

3.1. Дослідження впливу комп'ютера на концентрацію уваги________ 16

3.2. Дослідження впливу комп'ютера на спостережливість ____________ 17 

3.3. Дослідження  впливу комп'ютера на артеріальний тиск і

пульс підлітків____________________________________________18

3.4.Анкетування______________________________________________20

Висновок ___________________________________________________23

Література __________________________________________________25

Додатки_____________________________________________________26

ВСТУП
Сьогодні персональний комп'ютер (ПК) перетворився в неодмінний атрибут нашої роботи і життя. З появою мережі Інтернет він ще й став кращим способом пошуку інформації, ділового спілкування, відпочинку і т.д. Однак, крім численних плюсів, які приносить комп'ютер людині, не варто забувати і про його вплив на здоров'я.

Діти й підлітки найчастіше віддають перевагу спілкуванню з ним будь-яким іншим розвагам, вони стали проводити менше часу на свіжому повітрі, менше грати в рухливі ігри. Користувачі мережі Інтернет стали менше спілкуватися особисто, віддаючи перевагу чатам, електронній пошті і т.д.

У наш час питання про небезпеку роботи населення за дисплеями персональних комп'ютерів (ПК) піднявся до рівня загальнонаціональної проблеми в США, Німеччині й інших країнах. Зокрема, у Німеччині робота за дисплеями входить до списоку 40 найбільш шкідливих і небезпечних професій.

У червні 1998 року в Москві під егідою ООН пройшов Міжнародний конгрес із проблем навколишнього середовища. На ньому вперше серед інших серйозних проблем сучасної цивілізації обговорювалося питання про вплив комп'ютерів на здоров'я людини, що говорить про актуальність даної проблеми.

Незважаючи на те, що людина ще не дуже давно знайома з комп'ютером, уже з´явились захворювання професійних комп´ютерщиків. Це, у першу чергу, остеохондроз і зорові розлади. Крім того, у них спостерігаються розлади нервової системи, частішання приступів алергії, зниження імунітету.

Ще однієї проблемою, з якою людство зіткнулося в результаті комп'ютеризації, є розлади психіки, що виникають у результаті зв'язку «комп'ютер – психіка». Про її актуальність говорить факт появи в 1996 році в американській офіційній класифікації психічних хвороб (DSM) нового розділу «кібернетичні розлади». До таких розладів належать, у першу чергу, інтернет-залежність і комп'ютерна ігроманія.

Останнім часом державні органи і профспілки багатьох країн стали розробляти різні норми і правила роботи з відеодисплейними терміналами та комп'ютерною технікою, а також уводять обов'язкову їхню сертифікацію.

Метою моєї роботи є демонстрація негативного впливу комп'ютера і комп'ютерних мереж на здоров'я людини, розкриття причин виникнення «комп'ютерних» захворювань, вивчення правил і норм роботи на комп'ютері, а також дослідження дотримання учнями даних правил і норм.

Для досягнення цієї мети я ознайомилася з літературою, зібрала й опрацювала необхідний матеріал.

У практичній частині роботи необхідно було виконати наступні завдання:

1. Оцінити ступінь несприятливого впливу ПК і мережі Internet на здоров'я учнів.

2. Дослідити дотримання користувачами правил роботи на ПК;

3. Провести порівняння здоров'я осіб, що дотримуються правил роботи на ПК, і тих, хто їх не дотримується.

4. Ознайомити школярів на класних годинах із впливом комп'ютера на здоров'я людей.

Розділ 1

КОМП'ЮТЕР У НАШОМУ ЖИТТІ.

Переваги комп'ютерного навчання безсумнівні, а необхідність оволодіння комп'ютерною грамотою тим, хто буде жити в XXI столітті, очевидна. Залучення сучасних школярів до інформаційних технологій набирає обороти з кожним роком. Якщо п'ять років тому лише половина підлітків п'ятнадцяти-шістнадцяти років мала досвід спілкування з електронною технікою, то зараз цей бар'єр успішно «взятий» уже дванадцяти - тринадцятилітніми. До десяти відсотків старшокласників регулярно або епізодично виходять в Інтернет, і для багатьох спілкування з комп'ютером стає однієї з найпривабливіших сфер у якості їх майбутньої професійної діяльності.

Діти пішли далеко вперед своїх педагогів. Почнемо з вивчення того, що вони там уже навчилися робити. За результатами досліджень соціологів, більшість опитаних школярів — 69%, розглядають Інтернет як джерело інформації, яким зручно іноді користуватися. 19% підлітків вважають його такою ж важливою сферою життя, як школа й друзі, вважаючи, що без нього життя стало б для них нецікавим. Лише далеко не всі школярі — 8%, уважають Інтернет засобом розваги. Як бачимо, для більшості школярів Інтернет — це засіб одержання необхідної для них інформації. При цьому третина опитаних учнів вважає, що Інтернет-інформація абсолютно достовірна. Більшість респондентів — 56%, вважає, що у Всесвітній павутині більше правдивої, ніж неперевіреної інформації. І тільки 5% певні, що в ній багато недостовірної інформації.

Більшість підлітків упевнені в абсолютній універсальності Інтернету, уважають, що в ньому можна знайти інформацію на будь-яку тему. При цьому 66% упевнені, що в ньому величезна кількість корисної, потрібної для навчання інформації. Тільки 5% підлітків сумніваються в корисності Інтернету для своєї освіти.

Перевагами Інтернету підлітки вважають те, що там вони можуть легко знайти інформацію, що їх цікавить (72% опитаних). Інтернет заощаджує час на підготовку до занять 44 % школярів. І 29% підлітків вважають, що Інтернет робить їхні шкільні заняття більш цікавими, ніж раніше. Основна форма діяльності школярів в Інтернеті — пізнавальна, пошук найрізноманітнішої інформації. Нею зайнято 75% опитаних. Причому найпотрібнішою на сьогоднішній день стала інформація з темою «Розваги, гумор», на другому місці — інформація про комп'ютери, обчислювальну техніку, сам Інтернет, нарешті, на третьому місці за кількостю запитів — інформація про музику й спорт.

Друга основна форма діяльності школярів в Інтернеті — це комунікації, діяльність, спілкування. 37% хлопців указали в анкетах, що за допомогою мережі вони спілкуються з різними цікавими для них людьми. На те, що мережа розширює їхнє коло спілкування, указали 35% школярів. При цьому лише невелика частина школярів постійно бере участь у яких-небудь Інтернет-Співтовариствах, для більшості ж спілкування в мережі — це скоріше епізодична розвага.

На мій погляд, одне із завдань сучасної школи — підготувати підростаюче покоління до цього, переконати, що комп'ютер — не ціль, а лише засіб досягнення яких-небудь життєвих орієнтирів. Головне — зайнятися профілактикою комп'ютерної залежності підлітка. Які, на мій погляд, першочергові заходи повинні вжити батьки й школа?

По-перше, підтримати розвиток інтересів і нахилів підлітка. Дуже важливо розглянути, до чого ще, крім комп'ютера, він проявляє інтерес. Усіляко заохочувати й сприяти будь-яким творчим бажанням, починаючи від захоплення музикою і закінчуючи стрибками з парашутом.

По-друге, виховання почуття «ми». Якщо його немає — у родині, школі, у дружньому колі, дитина занурюється в самотність і йде до того ж комп'ютера.

По-третє, дорослі повинні на особистому прикладі показати, як потрібно використовувати комп'ютер. Учителям-предметникам слід широко застосовувати на своїх уроках інформаційні технології. Бажано, щоб шкільні документи (щоденники, журнали й т.п.) існували в електронному вигляді, а батьки показували, що вони використовують комп'ютер для роботи або в якості хобі.

По-четверте, постарайтеся частіше практикувати спільну з підлітком роботу за комп'ютером, прищеплюйте йому культуру цієї роботи.

По-п'яте, дослідження показують, що в людей, що займаються спортом, комп'ютерна залежність проявляється набагато рідше, тому подбайте про фізичне навантаження вашої дитини. Не робіть серйозну помилку: повну заборону на доступ до комп'ютера, пам´ятайте, що заборонний плід солодкий, але поставте жорстку умову: усе перебування за комп'ютером тільки до 23 години, ні хвилиною пізніше. Підліток повинен спати, його нервова система потребує відпочинку.

Вчасно помітити й попередити розвиток залежності від віртуального світу набагато легше, ніж потім лікувати її наслідки.

Особливо важливо показати підліткові, що в реальному світі є все, що він бачить і цінує у світі віртуальному. Тільки в дійсності усе більш яскраве й живе. Наприклад, попросити вашого сина отримати в Інтернеті інформацію про яке-небудь місто, країну, пам'ятник архітектури, а потім з'їздите з ним разом на екскурсію до цього об'єкта, нехай відчує всю принадність живого, безпосереднього спілкування із прекрасним. Що може відбутися, якщо вчасно не попередити розвиток комп'ютерної залежності? Подорослішавши, парубок, що виріс «у мережі», буде все частіше й частіше зустрічатися з реаліями сьогодення, а не ілюзорно-віртуального світу. Йому доведеться вирішувати різні проблеми, відповідати за свої вчинки, а він виявиться зовсім не готовим до цього. Роки, відведені природою для становлення особистості, розвитку психіки й інтелекту, загублені. Людина не має досвіду спілкування «очі в очі», не вміє слухати співрозмовника, тому й почуває себе чужим у навколишньому світі.

У столітті, що настало, інформатизація суспільства буде відбуватися з надзвичайною швидкістю. Можна сміливо стверджувати, що комп'ютери стануть невід'ємною частиною нашого оточення, і ми будемо змушені усе більше й більше взаємодіяти з ними. ЕОМ стануть інструментами практично у всіх сферах діяльності людини.

Розділ 2
ВПЛИВ КОМП'ЮТЕРА НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ


У зв'язку із процесом глобальної комп'ютеризації життя людини виникають питання про вплив комп'ютера на його здоров'я.

Організм дитини відрізняється більшою чутливістю до всіляких факторів навколишнього середовища, так і можливими віддаленими наслідками такого впливу, які позначаться лише через багато років. Тривале перебування біля екрана комп'ютера без дотримання необхідних правил нешкідливо для здоров'я. Яку ж шкоду здоров'ю наносить комп'ютер, і як цю шкоду мінімізувати?

Основні шкідливі фактори, що діють на людину за комп'ютером:


  • підвищене навантаження на зір;

  • електромагнітне випромінювання;

  • сидяче положення протягом тривалого часу;

  • перевантаження суглобів кистей;

  • комп'ютер - серйозне джерело алергенів

  • вплив комп'ютера на психічне здоров'я

Розглянемо ці фактори окремо.

2.1.Підвищене навантаження на зір

Наші очі - дуже тонкий і чутливий механізм. Постійна напруга зору неминуча при тривалій роботі на комп'ютері, провокує різні очні хвороби. При роботі за комп'ютером очі постійно дивляться в одному напрямку, м'язи, що управляють очними яблуками, слабшають.

Працюючи за монітором, людина набагато рідше моргає. Це призводить до пересушування кон’юнктиви ока. З'являється різь і відчуття «піску в очах».

Очі реєструють найдрібнішу вібрацію тексту або картинки, а тим більше мерехтіння екрана. Перевантаження очей приводить до втрати гостроти зору. Негативного впливу на зір завдає невдалий добір кольору, шрифтів, неправильне розташування екрана.

Зорова система людини погано пристосована до розглядання зображення на екрані монітора. Дотепер ще існує думка, що робота на комп'ютері аналогічна перегляду телепередач. Однак це не так. Дослідження показали, що розглядання інформації з екрана, що світиться, більше стомлює зір, ніж читання книг або перегляд телепередач. Людський зір абсолютний не адаптований до комп'ютерного екрана, ми звикли бачити кольори й предмети у відбитім світлі. Самосвітне екранне зображення має значно менший контраст, складається з дискретних точок — пікселів. Крім того, стомлення очей викликає мерехтіння екрана, відблиски, неоптимальна комбінація кольорів у полі зору. Підтвердженням цьому служать і дані про більшу стомлюваність під час навчальних занять із використанням комп'ютерів у порівнянні із традиційними.

Зараз, коли користувачами комп'ютерів стають не тільки школярі, але й п'яти-шестирічні діти, у яких не закінчений процес формування зорового аналізатора, ще більш актуально, щоб навчання з використанням комп'ютерів відповідало віковим можливостям. Робота на комп'ютері - увести або прочитати текст, намалювати або вивчити деталі креслення. Особливе навантаження на зір являє собою комп'ютерна графіка - виконання й коректування робочих креслень за допомогою комп'ютера.

У результаті робота на комп'ютері серйозно перевантажує наші очі. У користувача погіршується зір, очі починають сльозитися, з'являється головний біль, стомлення, двоїння зображення... Це явище одержало назву „комп'ютерний зоровий синдром”. Довга гра перед монітором може призвести до короткозорості й астенопії - відсутності сили зору.

Вплив комп'ютера на зір зменшується при роботі на сучасному моніторі з високою розв'язною здатністю й високою частотою розгорнення зображення, що суттєво знижує ефект мерехтіння.

Оптимальний розмір екрана для маляти - 15 дюймів, а для школяра підійде 17-дюймовий монітор. Правильна відстань до монітора - близько 45-60 см, бажано, щоб він перебував нижче рівня очей. Правильне освітлення - природне світло, що падає ліворуч. У темний час доби лампа повинна освітлювати тільки документ, але не екран монітора. Це допоможе уникнути відблисків, що ускладнюють роботу. Обмеження часу роботи на комп'ютері - важливий фактор збереження здоров'я. Школярам можна дозволити проводити перед монітором до двох годин, улаштовуючи 10-15 хвилинні перерви щопівгодини.

У дітей особливо часто втомлюються очі, оскільки їхні очі й м'язи ще не зміцніли. Просиджування перед комп'ютером вимагають серйозної напруги. Діти стають млявими й дратівливими.

На жаль, комп'ютери, які в наш час мають школи та інші освітні установи, у тому числі й дошкільні, низької якості. Більша частина комп'ютерного парку шкіл морально застаріла і являє реальну загрозу здоров'ю дітей. На екрані такого роду комп'ютерів неможливо досягти чіткості, контрастності зображення, його стабільності, тобто всього того, що забезпечує оптимальні умови зорової роботи. Отже, зростає ризик погіршення зору. Незважаючи на заборону лікарів-гігієністів, такі комп'ютери продовжують використовуватися.

2.2. Електромагнітне випромінювання

Іншою, не менше серйозною проблемою є забезпечення електромагнітної безпеки. Ввімкнений комп'ютер створює навколо себе поле із широким частотним спектром. Вивчення можливих наслідків впливу електромагнітних випромінювань на організм людини перебуває ще на початку свого шляху, однак є досить багато переконливих доказів як вітчизняних, так і закордонних авторів про їхню небезпеку для здоров'я, особливо електромагнітних полів низької частоти.

 Комп'ютер є найнебезпечнішим джерелом електромагнітного випромінювання серед побутових приладів. По - перше, від екрана трубки йде м'яке рентгенівське випромінювання. По-друге, котушки усередині монітора генерують змінне електромагнітне випромінювання. Поширюється воно в основному в різні боки й назад. І, по-третє, використовувана в електронно-променевих трубках висока напруга призводить до появи поза монітором електростатичного поля. Тіло людини може зарядитися до напруги в декілька кіловольт. Поряд з монітором основним джерелом ЕМВ є: наелектризована поверхня стола й килимок для миші; живильні проводи й системний блок; блок безперебійного харчування; мережний фільтр.

Кожне робоче місце в комп'ютерному класі створює своєрідне електромагнітне поле, радіус якого може бути 1,5 м і більше, причому випромінювання виходить не тільки від екрана, але й від задньої й бічних стінок монітора. Комп'ютери останніх років випуску, як правило, мають вбудовану систему захисту користувача від випромінювань. На це звичайно вказує спеціальне маркування — LR — Low Radiation — низьке випромінювання. Однак справжні гарантії можуть дати лише спеціальні виміри. Як уже говорилося, у більшості шкіл та інших дитячих установах функціонує застаріла техніка, яка не здатна забезпечити не тільки оптимальні умови зорової роботи, але й характеризується більш високими рівнями електромагнітних полів і електростатичного потенціалу екрана дисплея. Це підтверджується спеціальними дослідженнями, які показали, що рівні випромінювання в таких комп'ютерних класах перевищують нормативи від 2 до 20 разів. Дуже важливо гігієнічно грамотно розмістити робочі місця в комп'ютерному класі. Планування робочих місць повинно бути таким, щоб користувач не зазнав впливу електромагнітних випромінювань сусідніх комп'ютерів. Дуже важливо забезпечити надійне заземлення кожного робочого місця. Захист учня, який працює за комп'ютером, може бути здійснений за допомогою спеціального фільтра. Однак вартість фільтра, який забезпечить надійний захист, у порівнянні з вартістю сучасного монітора, економічно вигідніша у застосуванні більш сучасного дисплея.



2.3. Сидяче положення протягом тривалого часу

При роботі за комп'ютером ми сидимо в розслабленій позі. Однак у наслідок вона є вимушеною й мало приємною. Надалі вона загрожує різного роду захворюваннями. Одні з них легко проявляються й досить легко лікуються. А от патологічні захворювання, що відбуваються усередині нашого організму дуже небезпечні. Наприклад, сколіоз (скривлення постави) при запущеній формі загрожує тим, що, викривляючи хребет, защемляє нервову систему й відбувається зсув внутрішніх органів.

Для профілактики слід користуватися простими правилами положення за робочим столом: Сядьте прямо. Спину тримаєте рівно, корпус розгорніть строго до монітора ( не можна сидіти в півоберту). Ноги не схрещуйте, поставте обидві ступні твердо на підлогу або на підніжку. Поперек злегка вигнутий, опирається на спинку крісла. Розслабте плечі, руки розслаблено покладіть на стіл (або на клавіатуру й мишу), розслабте пальці. Лікті зігнуті й перебувають приблизно на 3 см від корпуса. Голову тримаєте прямо, за бажанням - з невеликим нахилом уперед.

Якщо дотримуватись правил протягом 3 місяців, то надалі виробляється здорова звичка правильно сидіти за столом.

Для того, щоб зменшити шкідливий вплив незручної пози, необхідно правильно підібрати робочі меблі. Вона допоможе зберегти правильне положення тіла під час роботи за комп'ютером і зменшити навантаження. Крісло повинне бути на роликах, з регульованою висотою сидіння й спинкою, без підлокітників, що обертається навколо своєї осі.
Стіл повинен мати спеціальну висувну дошку для клавіатури. У перервах між роботою на комп'ютері необхідно влаштовувати розминку.

2.4.Перевантаження суглобів кистей

Для роботи з комп'ютером, в основному використовуються миша й клавіатура, однак ці обладнання змушують людину робити тисячі одноманітних рухів, саме це, у сукупності з постійною напругою м'язів руки, призводить до защемлення нерва в зап'ястному каналі й до болю в зап'ястях.

Нервові закінчення подушечок пальців немов розбиваються від постійних ударів по клавішах, виникають оніміння, слабість, у подушечках бігають мурашки. Це може призвести до ушкодження суглобного й зв'язкового апарата кисті, а надалі захворювання кисті можуть стати хронічними.

Найпоширеніший кистьовий тунельний синдром, при якому нерви руки ушкоджуються внаслідок частої й тривалої роботи на комп'ютері. Цей синдром проявляється у вигляді болісних відчуттів, що позбавляють людину працездатності. У дітей такі проблеми виникають рідко, найзацікавленіші з них не проводять стільки часу за комп'ютером, як дорослі професіонали.

Щоб тривала робота на комп'ютері не призвела до виникнення синдрому зап'ястного каналу, досить виконувати нескладні рекомендації з організації свого робочого місця й режиму роботи, щогодини робити короткі перерви, під час яких виконати кілька вправ для кистей рук.

2.5.Комп'ютер - серйозне джерело алергенів

Комп'ютер - серйозне джерело алергенів. Електростатичні заряди, що виникають на моніторі, притягають пил з повітря. Цей пил осідає не тільки на екран, але й на особу, яка працює на ньому. А в пилу втримуються різні мікроорганізми і їх спори. Таким чином, багатогодинне сидіння за комп'ютером здатне призвести якщо й не до захворювання, то, принаймні, до поганого самопочуття, сухості шкіри й алергійної реакції.

У комп'ютері й довкола нього багато місць, де накопичується пил і бруд, розмножуються мікроби й грибки. Клавіатура й миша, килимок миші... А відкрийте системний блок комп'ютера, що проробив рік-два - пилу там... Але ж пил зараз уважається найпоширенішим алергеном, він може викликати алергію навіть при відсутності інших факторів.

2.6.Вплив комп'ютера на психічне здоров'я

Комп'ютер зараз називають драконом, що харчується дитячими душами. Дитині властива допитливість, вона спрямовується до всього нового, що захоплює й годинами проводить час за комп'ютером. Батьки задоволені, дитина зайнята, не бовтається по дворах, а от про наслідки не хочеться думати. Чим же пагубне захоплення комп'ютерними іграми?

По-перше, електронне випромінювання впливає на організм дитини, загрожуючи, як запевняють лікарі, мозковими порушеннями, ендокринними захворюваннями, раковими пухлинами, зниженням імунітету.

По-друге, психічна напруга викликає в дітей стресовий стан. Сам по собі комп'ютер ні гарний, ні поганий, він лише інструмент, але от його начинка – шкідлива. І основна шкода – перебудова свідомості дитини, що спонукує й насаджує в дитячій душі страсті гніву, заздрості.

Розглянемо дум-образні комп'ютерні ігри. У них чудовиськ величезна кількість, вони з'являються щосекунди в жахливих обличчях (мутанти, гібриди, людинороботи, міфічні чудовиська, гігантські комахи, кістяки). Часто вони, використовуючи різноманітну зброю, «віднімають» життя в гравця (кількість очків), і можна почути: « У мене залишилося 10 відсотків життя». Або він, або вони – так стоїть питання. Зрівняти можна хіба що з кошмарним сном [4].

В іграх-єдиноборствах гравцеві дається можливість брати участь у комп'ютерних іграх, бійках, боях. Хто кого? І летять відірвані голови, ноги, руки. Графіка в іграх порівнянна з телезображенням, тому сприймається все досить натурально. Природою дитині дані любов і гармонія, їй по суті не властиві злість і агресія, і якщо вона захоплена подібними іграми, це говорить насамперед про те, що вона пішла від своєї суті.

Як же їй розібратися самій, адже яке середовище нас оточує, таку інформацію ми усмоктуємо й згідно з нею розвиваємося.

У дитини швидко формується психологічна залежність від гри, вона відчужується від спілкування з дорослими в родині, з однолітками. Така дитина живе в ілюзорному світі й не сприймає реальне життя, що вимагає навіть від дітей самовіддачі, цілеспрямованості. Почуття самозбереження в дитини притуплене або зовсім відсутнє після постійного контакту зі смертю на екрані.

В останні роки з'являється усе більше інформації [2, 5] про так званий синдром «Інтернет – залежності», коли людина «поглинається» інформаційними, ігровими й іншими видами комп'ютерної діяльності, втрачає почуття реального часу, найчастіше йдучи в світ віртуальної реальності від справжньої дійсності.

Дослідження, проведене в університеті міста Hertfordshire, Великобританія, ґрунтувалося на опитуванні 445 користувачів мережі Internet. «Фанатами», тобто залежними себе визнали 46% користувачів. Ці люди постійно перебувають в Інтернеті й уважають це чудовим. Більшості з тих, хто вважає себе залежним, близько 30 років. Очевидно, що на мережну голку «сідають» далеко не тільки підлітки й студенти. Помічено, що швидше й частіше звикання виникає в гуманітаріїв, притому з вищою освітою. У багатьох з них саме поняття залежності від мережі викликає активну ворожість, хоча вони й помічають сильну схильність до віртуального спілкування [5].

Згідно з даними останніх досліджень відхід у світ фантазій став однією з розповсюджених стратегій поведінки сучасної молоді у важких життєвих ситуаціях, що пояснює причини Інтернет-Залежності. Наприклад, комп'ютерна гра стає механізмом втечі певної частини дітей і молоді від реальності, поступово в них розвивається комп'ютерна ігроманія.

Користувачам із синдромом Інтернет-залежності й комп'ютерної ігроманії необхідна психологічна й психотерапевтична допомога.



Висновок: отже, основні фактори шкідливого впливу комп'ютера на організм:

  • підвищене навантаження на зір;

  • електромагнітне випромінювання;

  • сидяче положення протягом тривалого часу;

  • перевантаження суглобів кистей;

  • комп'ютер - джерело алергенів

  • вплив комп'ютера на психічне здоров'я

Попередити вплив цих факторів - значить зберегти здоров'я. Учням необхідно знати про шкідливість факторів, здатних завдати шкоди здоров'ю.

Розділ 3


ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ КОМП'ЮТЕРА НА

ЗДОРОВ'Я УЧНІВ

Дослідження за темою «Вплив комп'ютера на здоров'я учнів» проводилося в ХЗОШ №67 з учнями 7-10-х класів протягом 2009 – 2010 року. У роботі використовувалися методи спостереження за учнями під час комп'ютерних занять,  анкетування, діагностика концентрації уваги, спостережливості, стомлюваності й стану психіки за допомогою тестів. Був проведений аналіз результатів. Дослідження проводилися до й після роботи на комп'ютері на уроках інформатики. У ході спостережень фіксувалися всі зміни стану учнів, аналізувалися отримані результати.

3.1. Дослідження впливу комп'ютера на концентрацію уваги

Мета дослідження: визначити рівень концентрації уваги до й після роботи на комп'ютері.

Процедура дослідження: дослідження проводилося із групою учнів 9 класу з 9-ти людей до й після роботи за комп'ютером на уроці інформатики за допомогою тесту Пьерона-Рузера.

Група була розміщена в кабінеті інформатики, кожний випробовуваний був забезпечений бланком тесту, олівцем. У процесі тестування дотримувалася тиша.

Інструкція випробовуваному: "Вам запропонований тест із зображеними на ньому квадратом, трикутником, колом і ромбом. По сигналу "Почали" розставте якнайшвидше й без помилок наступні знаки в ці геометричні фігури: у квадрат – плюс, у трикутник – мінус, у коло – нічого не ставте й у ромб – крапку. Знаки розставляйте підряд построчно. Час на роботу відведено 60 секунд. По моєму сигналу "Стоп!" розставляти знаки припиняйте". Я в ході дослідження контролювала час за допомогою секундоміра.
Обробка й аналіз результатів:

Результатами даного тестування є: кількість оброблених випробовуваними за 60 секунд геометричних фігур, вважаючи й коло, і кількість допущених помилок.

Рівень концентрації уваги визначала за таблицею1.

Табл.1


Число оброблених фігур

Ранг

Рівень концентрації уваги

100

1

дуже високий

91-99

2

високий

80-90 65-79

3 4

середній низький

64 і менше

5

дуже низький

За допущені під час виконання завдання помилки ранг знижується. Якщо помилок 1-2, то ранг знижується на одиницю, якщо 3-4 – на два ранги концентрація уваги вважається гірше, а якщо помилок більше 4, то – на три ранги.

Висновок: за результатами проведеного тесту я виявила, що робота на комп'ютері знижує концентрацію уваги учнів.

3.2. Дослідження впливу комп'ютера на спостережливість   

Мета дослідження: встановити рівень спостережливості учнів до й після роботи за комп'ютером.

Процедура дослідження: дослідження спостережливості проводилося із групою учнів 7 «Б» класу з сімома учнями. За допомогою проектора випробовуваним було запропоновано для розгляду дві картинки з десятьма відмінностями протягом 1 хвилини. Після сигналу «Стоп» картинки збиралися, а випробовувані на аркушах вказували знайдені в картинках відмінності. Після виконання роботи на комп'ютері учням був запропонований даний тест дослідження, але з іншими картинками.

Висновки: за результатами проведеного тесту виявлено, що комп'ютер трохи знижує спостережливість учнів.



3.3. Дослідження  впливу комп'ютера на артеріальний тиск і пульс підлітків

Здорова людина або хвора можна визначити за числом ударів пульсу. У здорової людини на кожний дихальний цикл, що включає видих, паузу й вдих, доводиться від 4 до 6 ударів пульсу (у середньому 5). Якщо пульс менше (наприклад, 3 удари) або більше (7 ударів), то це свідчить про порушення функції певного органа і є показанням для звертання до лікаря. Пульс від 3 до 1 свідчить про функціональну недостатність органа (чим цифри менше, тим недостатність виражена більшою мірою) і про появу хвороби холоду (компенсується споживанням їжі в гарячому вигляді й продуктів,що зігрівають). Причому три удари – середній холод, два удари – граничний холод і один удар – надмірний холод або пульс смерті. Пульс від 7 до 10 свідчить про функціональну активність органа (чим цифри вище, тим активність більша) і про появу хвороби жару (компенсується споживанням охолоджених продуктів). Причому, сім ударів – означає середній жар, вісім ударів – високий жар, дев'ять ударів – граничний жар і десять ударів - надмірний жар або пульс смерті. Нерівномірність биття пульсу говорить про хворобу. Нормальна частота пульсу - 72-80 уд/хв.[2]



Частота (ударів у хв.):

менше 45 — це говорить про серцеву блокаду, яка може бути причиною сильної слабості, хронічної втоми. Якщо визначається такий пульс, потрібно зробити кардіограму й відвідати кардіолога;

59-46 — нерідкість прояву ознаки зниженої функції щитовидної залози, потрібно відвідати ендокринолога;

81-100 — це може свідчити про гіпертонічну хворобу. Потрібно виміряти тиск. Якщо буде вище 140/90 мм. рт. ст., потрібно відвідати кардіолога;

більше 100 — такий частий пульс — часта ознака підвищення функції щитовидної залози, обов'язковий візит до ендокринолога.

Артеріальний тиск - один з найважливіших параметрів, що характеризують роботу кровоносної системи. Тиск крові визначається обсягом крові, що перекачуються в одиницю часу серцем і опором судинного русла. Широко відомо, що підвищений артеріальний тиск викликає такі захворювання, як крововилив у мозок або хвороби серця. Відхилення величини артеріального тиску від норми викликають численні захворювання й ускладнення. Цифри "нормального" або "робочого" артеріального тиску в тієї самого людини непостійні протягом його життя, вони можуть змінюватися з віком, залежати від стану здоров'я й наявності того або іншого захворювання. Артеріальний тиск може стати вищим, ніж звичайно, якщо людина перебуває в стані нервової напруги або відчуває почуття незручності.

Верхня цифра - систолічний артеріальний тиск, показує тиск в артеріях у момент, коли серце стискується й виштовхує кров в артерії. Нижня цифра - діастолічний тиск, показує тиск в артеріях у момент розслаблення серцевого м'яза. Діастолічний тиск - це мінімальний тиск в артеріях. У міру просування крові по судинному руслу амплітуда коливань тиску крові спадає, венозний і капілярний тиск мало залежать від фази серцевого циклу.

Типове значення артеріального кров'яного тиску здорової людини (систолічне/діастолічне = 120/80 мм рт.ст.). Різниця між систолічним артеріальним тиском і діастолічним (пульсовий тиск) у нормі становить 30-60 мм рт. ст. 

Вікові норми показників артеріального тиску в дітей:

Табл.2


Вік,

років


Границі варіантів норми систолічного тиску

(мм рт.ст.)



Границі варіантів норми діастолічного тиску

(мм рт.ст.)



13              

86-108

48-65

14

90-113

49-69

15

91-115

48-69

16

91-121

50-71

17

95-117

54-71

 

Мета роботи: визначити на уроках інформатики ступінь впливу комп'ютера на артеріальний тиск і пульс учнів.


У процедурі дослідження брала участь група учнів 10 класу з 10 людей.

Процедура дослідження: в 10 учнів з 10 класу за допомогою тонометра робилися виміри артеріального тиску й пульсу до і після роботи за комп'ютером. (Процедура дослідження проходила 2 дні).

I варіант (Учні виконували практичну роботу на комп'ютері – робота з текстом; перший день).

При виконанні практичної роботи на комп'ютері пульс і артеріальний тиск змінювалися незначно.

II варіант. (Учні грали в комп'ютерну гру; другий день).

Випробовувані відіграли в комп'ютерну гру протягом 25 хвилин, у 7 учнів з 10 підвищився артеріальний тиск, у 6 учнів з 10 на 5-10 спостерігалося збільшення пульсу.

Висновки: Комп'ютер суттєво не впливає на артеріальний тиск і частоту пульсу підлітків при виконанні звичайної роботи.

3.4.Анкетування

У якості наступного методу дослідження було обране анкетування, тому що симптоми КЗС і скелетно-м'язових розладів, викликаних роботою на ПК, носять описовий характер. Цей метод також дозволяє провести дослідження дотримання правил і норм роботи на ПК.

Для розв'язання поставлених завдань мною була розроблена анкета, що складається з 20 питань, яка приводиться нижче. Анкетування було письмовим і анонімним, тому що це дозволяє підвищити вірогідність одержаних даних. Було опитано 113 учнів загальноосвітньої школи №67 м. Харкова, 100 з яких користуються послугами Internet. Я провела анкетування серед учнів 7-10 класів. Питання анкети наведено в додатку1. Мені було цікаво довідатися про забезпеченість учнів домашніми комп'ютерами, тривалість безперервної роботи за комп'ютером, зміни що виникають в самопочутті, ролі компьютера в житті учнів.
Результати анкетування я обробила й представила у вигляді діаграм (додаток 2).

1.Позитивну відповідь на питання „Чи є вдома комп'ютер?” дали 100 учнів, що відображено на діаграмі 1.

Подальше опитування було проведено серед тих, хто має домашній комп'ютер.

2.Більшість учнів починають працювати на комп'ютері в ранньому віці

(діаграма 2).

3. На запитання, чи стежать батьки за вашою роботою за комп'ютером, 32 учнів відповіли – «так», 68- «ні» (діаграма 3).

4. Перевагу прогулянці у вільний час віддали 34 учні, комп'ютеру – 62 учні, читанню книг – 4 чол. (діаграма 4).

5.На запитання, скільки часу в день у тебе займає робота на комп'ютері, 20 учнів відповіли – менше 2 годин, 62 учні – від 2 до 5-ти годин, 18 учнів – більше 5 годин (діаграма 5).

6.На запитання, з якою метою ти використовуєш комп'ютер, 41 учень - для підготовки до уроків, 21 учень - для гри, 38 для пошуку інформації в Інтернеті (діаграма 6).

7. Усі учні вміють працювати в Інтернеті.

8.Байдуже до Інтернету ставиться 8 людей, користуються ним за необхідністю 31 учень, щоденну потребу в Інтернеті відчувають 45 людей, а 16 учнів не уявляють свого життя без нього (діаграма 7).

9. До 2 годин на тиждень в Інтернеті проводять 12 людей, від 2 до 5 годин на тиждень – 19 учнів, щодня до 2 годин в Інтернеті працюють 34 людини, а 35 учнів проводять у ньому від 2 до 5 годин (діаграма 8).

10.На запитання про вплив комп'ютера на навчання 78 учнів відзначили його допомогу, 15 людей не помітили ніякого впливу і заважає навчанню він 8 учням (діаграма 9).

11.На запитання, чи граєш ти в комп'ютерні ігри, 73 учнів відповіли – так, 27-ні (діаграма 10).

12.Постійне бажання грати в комп'ютерні ігри є в 32 учнів, в 68 - воно не з'являється (діаграма 11).

13.Від гри легко відриваються 68 учнів, а 32 – ні (діаграма 12).

14. На запитання, скільки часу в день ти проводиш за комп'ютерними іграми, 3 учні відповіли « до двох години на день», 10 учнів – «1 годину в день», 28 учнів –

« від 1 год. до 3 годин», 32 учні – більше 3 годин, а 27 – "не граю взагалі" (діаграма 13).

15. З 100 учнів, 57 учнів працюють у темряві, 32 учні в освітленій кімнаті і тільки 21 учень працює при приглушеному, розсіяному світлі (діаграма 14).

16. На запитання, чи робиш ти перерву, працюючи за комп'ютером, відповіді були: 18 учнів роблять перерву, 82 учні не роблять перерву (діаграма 15).

17. На запитання про скарги при роботі на комп'ютері відповіді показали, що 13 учнів відчувають болі в спині, 32 учні скаржаться на стомлюваність очей, головний біль відчувають 18 учнів, нервують, коли щось не виходить – 27, 10 людей скарг не мають (діаграма 16).

18. На запитання, чи робиш ти зарядку для очей, працюючи за комп'ютером, роблять 11 учнів, не роблять – 89 учнів (діаграма 17).

19. Біль і втому рук, кистей і пальців під час роботи на комп'ютері іноді відчувають 42 учні, ніколи – 58 людей (діаграма 18).

20. Без комп'ютера можуть обходитися 21 школяр, із труднощами, але можуть -57 учнів, а 22 не можуть (діаграма 19).

ВИСНОВОК

Століття, що настало, – епоха інформаційних технологій. Застосування комп'ютера в навчальному процесі дозволяє полегшити освоєння навчального матеріалу, отримати велику кількість нової необхідної інформації. Однак, при всіх перевагах комп'ютера, він може служити причиною несприятливих змін стану здоров'я учнів. Проблема, як використовувати комп'ютер у житті, але при цьому залишитися здоровим, актуальна в наш час. Проведене мною анкетування показало, що комп'ютером користується більшість учнів нашої школи. Школярі використовують комп'ютер для підготовки до уроків - 41 %, для пошуку інформації в Інтернеті -38%, для гри – 21 %. Серед учасників анкетування щодня проводять час за комп'ютером більше 2 год. – 80 %, до 2 год. – 20 %. Більша частина опитаних віддає перевагу комп'ютеру – 62 %, і тільки 34 % - прогулянці на свіжому повітрі, 73 % - грають у комп'ютерні ігри. Насторожує той факт, що 32% учнів просиджують за комп'ютерними іграми більше 3-х годин у день, в 32 % спостерігається залежність від гри. Опитування показало, що під час роботи з комп'ютерами учні нашої школи не дотримуються санітарно-гігієнічних правил роботи з комп'ютером: тільки 18 % роблять перерву під час роботи, зарядку для очей роблять 11 % учнів, 21% учнів працюють при правильному освітленні. 90% учнів не вірять у шкідливий вплив комп'ютера на здоров'я людини. Насторожує той факт, що тільки 32% учнів контролюють батьки під час роботи за комп'ютером. Думаю, тому при роботі з комп'ютерами в 13 % виникають болі в спині, стомлюваність очей спостерігається в 32 %, головні болі в 18 %, нервують – 27%, тільки 10 % учнів нічого не турбує.

На основі аналізу отриманих даних у ході дослідження (дослідження впливу комп'ютера на концентрацію уваги; спостережливість, артеріальний тиск, пульс) можна зробити наступний висновок: комп'ютер, однозначно, впливає на організм учня. В учнів спостерігається зниження концентрації уваги, спостережливості. При дослідженні впливу комп'ютера на артеріальний тиск було виявлено, що при виконанні практичної роботи на комп'ютері пульс і артеріальний тиск збільшувалися незначно. Коли випробувані відіграли в комп'ютерну гру протягом 25 хвилин, в 7 учнів з 10 підвищився артеріальний тиск, в 6 учнів з 10 спостерігалося підвищення пульсу. Дане дослідження підтвердило гіпотезу про те, що комп'ютер шкідливо впливає на здоров'я учнів.

Роботу з теми даного дослідження планую продовжити, тому що вважаю, що не всі аспекти впливу комп'ютера на здоров'я учнів ще достатньо вивчені.

Бути здоровішим - це природне бажання людини. За даними статистики, рік у рік збільшується захворюваність учнів. Неприпустимо, щоб заради одержання знань люди розплачувалися своїм здоров'ям. А ця погроза реально існує. Медики б'ють тривогу про цілий список захворювань, викликаних комп'ютером. Години, проведені перед екраном монітора, рано або пізно відгукнуться розладом нервової системи, знизять рівень імунітету. Дуже важливо виявити й запобігти несприятливому впливу комп'ютера на здоров'я учнів.

ЛІТЕРАТУРА

1. Безруких М.М. Комп'ютер і здоров'я дитини. - М.: Вентана-Графф, 2003.


  1. Гун Г.Е. Комп'ютер: як зберегти здоров'я: Рекомендації для дітей і дорослих. М.: Олма-Пресс, 2003

  2. Думанский, Т. Діти, що загралися. Виховання школярів. - 2000. - № 1. - С. 31 – 33.

  3. Капуничева, О. Діти й комп'ютер. Шкільна бібліотека. - 2004. - № 7. - С. 49 – 52.

  4. Моторин, В. Діти й комп'ютер. Виховання школярів. - 2000. - № 8. - С. 25.

  5. Разумова Т. Комп'ютерна отрута. // Наука й життя. - № 6. - 2002

  6. Смирнова.І. Залежність від віртуального миру: як уберегти підлітків від цієї напасті? // Директор школи. - 2004. - № 6. - С. 95 – 100.

  7. Степанова, М. Дитина й комп'ютер: проблеми безпеки спілкування // Директор школи. - 2000. - № 5. - С. 81.

  8. Чернозубов І.Е. Комп'ютер і діти: посібник для батьків . – М.: Компанія АЛЕС, 2000.

Додаток 1.

АНКЕТА

Клас:___


1. Є чи в тебе вдома комп'ютер?

а) так, є б) немає

2.У якому віці ти почав працювати на комп'ютері?

а) 6-10 б) 10-14 в) старше 14

3. Чи стежать батьки за твоєю роботою за комп'ютером?

а) так; б) ні

4. У вільний час ти вибираєш:

а) попрацювати за комп'ютером;

б) почитати книгу;

в) прогулянку на свіжому повітрі

5. Скільки часу ти проводиш за комп'ютером?

а) до 2-х годин у день;

б) від 2-х до 5 годин на день;

в) більше 5-ти годин у день

6. З якою метою ти використовуєш комп'ютер?

а) підготовки до уроків;

б) гри

в) пошук інформації в Інтернеті;



г) не використовую

7. Чи вмієш ти працювати в Інтернеті?

а) так; б) ні

8. Як ти ставишся до Інтернету?

а) байдуже;

б) користуюся ним тільки по необхідності;

в) відчуваю потребу в Інтернеті;

г) не представляю своє життя без Інтернету.

9. Скільки часу ти проводиш в Інтернеті?

а) до 2 годин на тиждень;

б) від 2 до 5 годин на тиждень;

в) до 2 годин на день;

г) від 2 до 5 годин на день.

10. Чи впливає Інтернет на твоє навчання?

а) не впливає;

б) допомагає вчитися;

в) заважає навчанню.

11. Чи граєш ти в комп'ютерні ігри?

а) так; б) ні

12. Чи є в тебе постійне бажання грати?

а) так б) ні

13. Чи легко ти відриваєшся від гри?

а) так б) ні

14. Скільки часу в день ти проводиш за комп'ютерними іграми?

а) до однієї години;

б) 1 година;

в) від 1 до 3 годин;

г) більше 3 годин;

в) не граю взагалі

15. Ти працюєш за комп'ютером:

а) в освітленій кімнаті;

б) у темряві;

в) при тьмянім світлі.

16. Як часто ти робиш перерви в роботі на комп'ютері?

а) взагалі не роблю;

б) щогодини;

в) кожні 20 хвилин;

17. Які скарги в тебе виникають при роботі на комп'ютері?

а) болі в спині;

б) головні болі;

в) швидка стомлюваність очей;
г) нервую, коли щось не виходить;

д) скарг немає

18. Чи виконуєш ти вправи для очей?

а) взагалі не роблю;

б) щогодини під час роботи на комп'ютері;

в) кожні 30 хвилин під час роботи на комп'ютері;

19. З'являється в тебе біль і утома рук, кистей і пальців під час роботи на комп'ютері?

а) ніколи;

б) іноді;

в) завжди.

20. Чи можеш ти обійтися без комп'ютера?

а) ні


б) можу

в) можу, але із труднощами

Діаграма 1

Діаграма 2



Діаграма 3

Діаграма 4


Діаграма 5



Діаграма 6



Діаграма 7




Діаграма 8


Діаграма 9

Діаграма 10




Діаграма 11


Діаграма 12


Діаграма 13


Діаграма 14

Діаграма 15




Діаграма 16


Діаграма 17


Діаграма 18


Діаграма 19






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка