Вправи на визначення роду іменників. Спостереження за родовими закінченнями іменників



Скачати 80.19 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір80.19 Kb.
Тема: Вправи на визначення роду іменників. Спостереження за родовими закінченнями іменників.

Мета: розширювати знання учнів про іменник, формувати уміння визначати рід іменників, вчити розпізнавати рід іменників за родовими закінченнями; розвивати навички визначення роду іменників за родовими закінченнями, вміння вживати у мовленні слова, що є назвами предметів; виховувати довільну увагу, повагу один до одного, старанність при письмі, самостійність.
Обладнання: пам΄ятка, кубик, мікрофон,сніжинки зі словами, кулі сніговика, сигнальні картки -«сніжки»,схема – опора, картки із незакінченими реченнями, картки для рефлексії «Сходинки успіху»

Хід уроку

І. Організаційна частина. Психологічна настанова

Хочу побажати вам гарного уроку,

Щоб було цікаво всім нам працювати,

Щоб хотіли дуже всі відповідати.

Щоб  допомагало вам вміння міркувати

І дванадцять балів легко заробляти.



Пам΄ятка – аутотренінг

Я- особистість творча.

Я – думаю, замислююся.

Я – аналізую, висловлюю свої судження.

Я- хочу знати.

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення мети та завдань уроку.


  • Сьогодні нам потрібно закріпити вміння визначати іменники за родами та провести спостереження за родовими закінченнями іменників.

Вправа «Мікрофон»

  • Чого ви очікуєте від уроку?

  • Продовжте речення:

Сьогодні урок навчить мене…(Відповіді учнів.)

- Як ми повинні працювати, щоб наші очікування здійснилися?


ІІІ. Актуалізація опорних знань

- Діти, відгадайте загадку!

Чудо – сани прилетіли,

Скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця –

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає –

Сріблом все вкриває.


- Як ви вважаєте, про яку царицю ця загадка?

- Які слова свідчать на те, що це зима?

- Зробіть усно звуковий аналіз слова зима .

Каліграфічна хвилинка

З зи им ма зима



Вправа «Гронування»

  • Діти, доберіть слова, які виникають у вашій уяві, коли чуєте слово «зима». (Діти вивішують сніжинки із запропонованими cловами.)


мороз

хурделиця

лід
Зима – … (сніжинка, віхола, Новий рік, розваги, холод, свята, хуга, заметіль, хурделиця, Дід Мороз, , мороз, лід, вітер…).

сніг



ЗИМА

подарунки

холод



сніговик

бурулька

Новий рік




  • – До якої відомої вам частини мови належить це слово?

  • – Доведіть, що це іменник.

  • – Доберіть до слова «зима» слова-синоніми ( заметіль, завія, хурделиця, завірюха, хуртовина, метелиця), запишіть їх каліграфічно у зошит.

Перевірка теоретичних знань про іменник (повторення вивченого на попередніх уроках)

Прийом «Кубування».

Завітав сьогодні в класс

Знову на урок до нас

Кубик, діти не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає

І знання перевіряє.


  • Увага! Аналізуємо завдання чарівного кубика.

  • Частина мови.

Що означає?

  • Назви істот відповідають на питання…

  • Назви неістот відповідають на питання …

  • Власні іменники пишуться з …

  • Загальні іменники пишуться з …

  • Іменники мають рід …, …., …..

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань

  1. Робота в групах ( диференційовані завдання)

  • Перша група. Виписати іменники у 3 стовпчики за родами ( вправа 308)

Виконуй так:

Чол. рід Жін. рід Середн. рід

(мій, він) (моя, вона) (моє, воно)

кінь школа вікно
  • Друга група. Виписати виділені іменники, визначити їх рід та виділити закінчення. (вправа 309)


  • Третя група. Дібрати до слів спільнокореневі іменники різних родів за зразком.(вправа 310)

Лев-левиця-левеня.

Перевірка виконаного завдання .



  • А тепер зробіть висновок, які закінчення мають іменники чоловічого, жіночого та середнього родів.

  1. Складання ЛОС «Рід іменника”

Іменник


(Хто? Що?)

Змінюється за родами



Чол. рід Жін. рід Середн. рід

(мій, він) (моя, вона) (моє, воно)

-а, -я -о, -е, -я

Фізкульхвилинка

У володарки Зими 
Трішечки замерзли ми. 
Грудень каже: «Пострибай!» 
Січень просить: «Присідай!» 
Встали — сіли, встали — сіли, 
Розігріли наше тіло. 
Лютий місяць нагадав: 
Час нам братися до справ. 
Сіли, дітки, всі гарненько. 
Спинки держимо рівненько. 
Книги відкриваємо —
Знання здобуваємо!

  1. Гра «Асоціації» (робота в парі)

  • Зима – це чудова пора року. Я впевнена, що всі ви дуже полюбляєте зимові розваги: катання на ковзанах, ігри зі сніжками…

  • Увага, зараз ми будемо ліпити сніговика, але не звичайного. А будемо ми ліпити його зі слів – іменників.

  • Працюємо в парі, допомагаємо один одному ліпити сніговика.

1 ряд виліплює нашому сніговику найбільшу кулю, тобто ваше завдання придумати слова на тему «Зима» чоловічого роду. Записуйте їх у рядок через кому.

2 ряд ліпить нашому сніговику 2 кулю, трішки меншу, ваше завдання придумати слова на тему «Зима» жіночого роду . . Записуйте їх у рядок через кому.

3ряд виліплює нашому сніговику найменшу кулю, тобто ваше завдання придумати слова на тему «Зима» середнього роду. Записуйте їх у рядок через кому.

Перевірка



  • Які слова чоловічого роду придумали діти 1 ряду? (Сніг,мороз,сніговик, снігур, вітер, іній, Дід Мороз, лід, снігопад, холод, Новий рік, салют.)

  • Це наша найбільша куля.

  • Які слова жіночого роду придумали діти 2 ряду?( Завірюха, хуртовина, зима, рукавичка, бурулька, гірка, сніжинка, віхола, хурделиця, ялинка, метелиця.)

  • Це була середня куля, прикріплемо її.

  • Які слова середнього роду придумали діти 3ряду? ( свято, сонце, небо, дерево, намисто )

  • Це була найменша куля.

  • Ось який цікавий вийшов у нас сніговик!

  1. «Попрацюймо разом! » (вправа 311)

Збагачуємо словниковий запас

  • Прочитайте прислів΄я. Як ви розумієте їх зміст ? Запишемо їх, визначимо рід іменників.

  1. Гра «Сніжки» ( з використанням сигнальних карток).

Чи полюбляєте ви грати в сніжки? Тож, давайте пограємо!

У вас на партах лежать сигнальні картки з надписами Ч.Р., Ж.Р., С.Р – це ваші сніжки. Я буду читати вам різні слова-іменники. Коли ви почуєте іменник жіночого роду, то піднімаєте «сніжок – Ж.Р.», коли іменник чоловічого роду – «сніжок – Ч.Р.», , коли середнього роду – «сніжок – С.Р.».

Слова: учень, синиця, степ, серце, півень, голубка, пальто, малина, помідор, яблуко, заєць, слово, ріпка, ластів’я.

Фізхвилинка


  • Змінимо завдання та відпочинемо.

Якщо іменник жіночого роду, діти присідають; якщо чоловічого роду – руки піднімають вгору; якщо середнього роду – тупають ніжками.

Слова: газета, радіо, айстра, пальто, перо, предмет, груша, гриб.

- Молодці , справилися з цим завданням .

V. Підсумок уроку.

Технологія «Незакінчене речення».


Сьогодні на уроці я навчився … .

Було цікаво… .

Я зрозумів, що…

Тепер я можу…



Рефлексія

У кожного з вас на краєчку парти лежать «Сходинки успіху». Візьміть ці лінієчки.
Оцініть власні результати по вивченій темі. Якщо все вийшло і ви не відчуваєте вже труднощів при визначенні роду іменників, обведіть верхній малюнок. Якщо вдалося, але не всі і все ще відчуваєте труднощі - середній малюнок. А якщо потрібно ще багато працювати по темі, то нижній малюнок.
-Покажіть мені свої лінієчки. Практично всі оцінили себе за верхньою шкалою. У всіх усміхнене сонечко.
-Урок закінчено, дякую!

VI. Домашнє завдання

  • Виконати вправу 312

  • Відповідати на запитання с.130

Література

  1. Інтерактивні технології навчання у початкових класах/ Упоряд. Дівакова І.-Тернопіль: Мандрівець,2013.

  2. Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій - Х.:Вид.група «Основа»,, 2007.

  3. Уроки в природі/ Укладач . Покотиленко Л.Р.- Х.:Вид.група «Основа», 2011.

  4. Дидактичні та інтелектуальні ігри на уроках української мови 2-4 класи./ Упоряд.Савчук Л.М.- Х.:Вид.група «Основа», 2009.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка