Впровадження інтерактивних технологій навчання для розвитку творчих та пізнавальних здібностей учнів



Сторінка1/5
Дата конвертації24.02.2016
Розмір1.31 Mb.
  1   2   3   4   5



ТЕРНОПІЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 22

ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Впровадження

інтерактивних технологій навчання для розвитку творчих та пізнавальних здібностей учнів


З досвіду роботи вчителя початкових класів

Литвин О.М.


Тернопіль-2014

ЗМІСТ
І Розділ. Відгук про педагогічну діяльність вчителя початкових

класів Литвин Олександри Микитівни …… ………….3


ІІ Розділ. Опис досвіду
1. Актуальність проблеми…………………...…………………………..…..5
2. Ведуча педагогічна ідея досвіду………………………………………….6
3. Технологія досвіду…………………………………………………………7
4. Результативність досвіду …………………………………….………../...10
ІІІ Розділ. Розробки уроків…………………………………….……………12

Конспект уроку. Сторінки з історії життя наших співвітчизників за

кордоном. І. Боднарчук «На новій землі»

(Українське читання. 4 клас )………… ……………… 13

Конспект уроку. В моїм серці Україна

(Позакласне читання. 3 клас)…………… ………… .22



Конспект уроку. Звук [в], позначення його буквою «в» (ве). Читання

складів, слів, речень. Урок-гра «Чарівна квіточка».

(Навчання грамоти.1 клас) …………………… …….31

Конспект уроку. Казка М. Коцюбинського «Про двох цапків».

(Навчання грамоти.1 клас)……………………… .……38


IV Розділ. Позакласна робота………….………………………………… ...46
1. Сценарій родинного свята «Шануй батька і неньку…» …………...…...47
2. Сценарій родинного свята «Українському роду- нема переводу» …....64

3. Сценарій театралізованого ранку «Уклін тобі, Тарасе…!»………….…..78


V Розділ. Методична робота …………………………………………………87

Використана література…..............................................................................88

Додатки………………………………………… ………………………….…90

І Розділ

Відгук про педагогічну діяльність вчителя початкових

класів Литвин Олександри Микитівни



УКРАЇНА
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ТЕРНОПІЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ ст. №22

ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ



46023 м. Тернопіль, бульвар С. Петлюри 8, тел.: 26-93-66, 26-99-29

від 28.01.2014р.


№ 73


Відгук

про педагогічну діяльність вчителя початкових класів

Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 22

Литвин Олександри Микитівни

Людина є найвищою цінністю природи суспільних відносин, вона неповторна особистість зі своїм духовним світом, розмаїттям інтересів, потреб, інтелектуальними здібностями.

К.Ушинський наголошував: ”Тільки особистість може вплинути на розвиток і визначення особистості, тільки характером можна створити характер”.

Саме таким вчителем є Литвин Олександра Микитівна.

Литвин О.М. працює вчителем початкових класів у Тернопільській загальноосвітній школі І–ІІІ ступенів № 22 з 1986 р. Педагогічний стаж роботи складає 36 років. Має кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» та педагогічне звання «старший учитель», Нагороджена Грамотами управління освіти і науки Тернопільської міської ради.

За час роботи у навчальному закладі Литвин О.М. зарекомендувала себе як відповідальний, досвідчений вчитель високої кваліфікації. Має належну науково-теоретичну підготовку, добре володіє методикою викладання в початкових класах. Досконало знає основи педагогіки співробітництва, гуманно ставиться до навчання і виховання учнів, постійно шукає ефективні форми проведення уроків та позакласних заходів. Литвин О.М. працює над створенням нових, ефективних форм навчання, вчить учнів самостійно і критично мислити, бути творчими, вміти окреслювати проблеми і вирішувати їх, формує уміння і бажання самостійно оволодівати знаннями. Велику увагу приділяє інтелектуальним іграм.

Як учитель творчий, старанний і відповідальний, Олександра Микитівна постійно у пошуку нових форм і методів роботи з молодшими школярами. Учителька сама постійно поповнює знання, потрібні сучасному педагогові. Учителька вільно орієнтується в сучасних психолого-педагогічних концепціях навчання, систематично опрацьовує новинки методичної та наукової літератури. Литвин О.М. створює в класі атмосферу добра і краси, щоб діти відчували себе комфортно, з бажанням йшли до школи. Свої уроки вчитель будує так, щоб вони захоплювали учнів, пробуджували в них інтерес і мотивацію, навчали швидко орієнтуватися і приймати рішення у складних ситуаціях. Кожен її урок – сходинка до педагогічної майстерності. Вона працює над вивченням діяльнісного методу навчання, колективного навчання, зокрема роботи в групах. Результатом творчого підходу вчителя до праці є високий рівень знань і вихованості учнів.

Інноваційні форми роботи, які використовує вчителька, - це методи інтерактивного навчання, логічного мислення.

В особистій педагогічній лабораторії має свої надбання. Ерудована і творча, толерантна і вимоглива, Литвин О.М. відзначається загальною і професійною культурою, високими моральними якостями. Користується авторитетом і повагою серед колег, учнів та їх батьків.

Директор школи О.А Климчук

ІІ Розділ

Опис досвіду
З досвіду роботи вчителя початкових класів Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 22 Литвин Олександри Микитівни «Впровадження інтерактивних технологій навчання для розвитку творчих та пізнавальних здібностей учнів».
Успіх приходить до того, хто робить те, що

найбільше любить.


М.Форбс


1. Актуальність досвіду

Початкова школа – перша сходинка, на яку стають маленькі школярі, піднімаючись все вище і вище на шляху до знань. І тому на вчителеві початкових класів лежить велика відповідальність за успішне шкільне майбутнє маленьких учнів.

Сучасне життя висунуло суспільний запит на виховання творчої, активної особистості, здатної, на відміну від людини – виконавця, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі і нестандартні рішення.

Соціальні перетворення в українському суспільстві докорінно змінили орієнтації в галузі освіти. Нова освітня філософія визначила головну стратегію педагогічної діяльності: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів.

Усвідомлюючи, що ще в молодшому шкільному віці слід акцентувати увагу учнів на розвиток творчого мислення та пізнавальних інтересів, формувати у школярів навички самостійного здобуття нових знань, уміння висувати гіпотези, робити висновки, самостійно оцінювати результативність своїх знань, спонукає мене активно працювати над проблемою «Впровадження інтерактивних технологій навчання для розвитку творчих та пізнавальних здібностей учнів».
2. Ведуча педагогічна ідея досвіду

Сучасний урок - це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня, його творчих та пізнавальних здібностей, адже всередині кожної дитини криються потенційні творчі можливості і, вчитель повинен віддавати всі свої сили, знання і вміння, щоб розкрити цей потенціал, від якого буде залежати майбутнє наших дітей, а відтак – і майбутнє нашого народу.

На мою думку, саме проведення уроків із використанням інтерактивних технологій, дає можливість розкритися кожній дитині, стимулює учнів до активних дій із засвоєння нових знань. Найперше, що має зробити вчитель, - це розвинути в учнів дух допитливості, вчити їх самостійно і критично мислити, бути творчими, вміло окреслювати проблеми та вирішувати їх, формувати уміння і бажання самостійно оволодівати знаннями. Саме тому я на своїх уроках впроваджую різноманітні інтерактивні форми і методи навчання.

Опираючись на власний досвід роботи можу сказати, що використання інтерактивних методик має свої переваги. Це, насамперед, те, що дитина відчуває себе рівною серед рівних, на уроці створюється позитивний настрій для навчання і знімає нервове напруження школярів, кожен учень має можливості вільно висловити свою думку і вислухати товариша, а вчитель має ширші можливості змінювати форми діяльності учнів, зосереджувати увагу на головних питаннях уроку. Інтерактивне навчання дає змогу виконувати одночасно кілька завдань, працювати в команді, прислухаючись до думки своїх товаришів; самостійно формувати креативне мислення; розвивати творчу фантазію та комунікативні здібності дітей.


6. Технологія досвіду

Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, учитель і учень є рівноправними об’єктами навчання.

Свою роботу я почала із використання простих технологій – робота в парах, малих групах, використання інтерактивних вправ «Мозковий штурм». «Мікрофон», «Я почну, а ви продовжіть», «Давайте сперечатися», «Переплутанка» тощо.

Готуючись до уроку із використанням інтерактивних технологій, я ретельно підбираю та аналізую програмовий матеріал, добираю додатковий, складаю план уроку, враховуючи етапи, хронометраж, поділ на групи, ролі учасників. До роботи на уроці залучаю всіх учнів, стараюсь постійно стимулювати їх за активну участь у роботі. Намагаюсь виступати модератором, дати можливість більше говорити учням. У процесі інтеракції постійно використовую вправи розминки: розумові на математиці, мовні на уроках мови і читання. Застосовую такі інтерактивні вправи, як «Вилучи зайве», «Роз’єднай слова», «Задом наперед», «Шифрувальники».

Досвід показує, якщо мені з перших хвилин уроку вдалося активізувати емоційний настрій дітей, то в них пробуджується бажання наполегливо працювати. З цією метою організовую зміну форм і видів діяльності. Як показала практика, учні першого класу активно включаються у роботу, коли їх зацікавити.

Для цього я у своїй роботі використовую різноманітні «Веселі вірші- задачі» на уроках математики, загадки, чистомовки, скоромовки, переплутанки. Систематично використовую інтерактивну вправу «Мікрофон».

Із вправою «Мікрофон» я часто поєдную вправу «Інтерв’ю».

На уроці навчання грамоти під час вивчення теми «Звук [м], позначення його буквою «ем» діти дають «інтерв’ю», відповідаючи на запитання.

- Скільки складів у слові марка?

- Який склад наголошений?

-Назвіть голосні звуки?

-Назвіть приголосні звуки?

-Чи знаєте ви, що таке марка і де вона використовується?

-Складіть речення із словом марка так, щоб всі слова починались

звуком [м]. (Додаток 15)

На уроці навчання грамоти під час вивчення теми «Ознайомлення учнів із складовою будовою слів, поділ слів на склади» пропоную дітям закінчити слово, яке я починаю.

Хто придумає кінець отой буде молодець.

Ді (ти)


Ді (вчина)

Хло (пець) і т.д. (Додаток 1)

Дуже подобається моїм першокласникам інтерактивна вправа «Відлуння». Я називаю слова, а діти називають останній склад (відлуння).

Для розвитку творчих і пізнавальних здібностей дітей я використовую у своїй практиці інтерактивні вправи «Давайте сперечатися», «Полювання», «Шифрувальники», «Зачаровані слова». Часто ці інтерактивні технології тісно переплітаються одна з одною, що дає змогу дитині більше розкриті свої творчі здібності.

Роботу в парах я використовую при складанні діалогів, вивченні таблиць множення і ділення, на уроках читання, де один учень виконує роль вчителя, а інший – учня, а потім міняються ролями. На уроках української мови часто застосовую технологію «коректори». (Додаток №2)

На уроці читання у 4 класі під час опрацювання вірша Д.Чередниченка «Як ти з матір’ю говориш» пропоную дітям порадитись у парах і об’єднати прислів’я за змістом та пояснити їх значення.

Наприклад. Материнський гнів, як весняний сніг… (рясно випаде, та скоро розтане).

Частини прислів’я записані у довільному порядку.

Роботу в малих групах я організовую на уроках читання, коли треба обговорити виучуваний твір, поділити його на частини, дібрати прислів’я.

Наприклад, вивчаючи байку Л.Глібова «Зозуля й Півень», я об’єдную дітей у дві групи. Одна група опрацьовує дійову особу байки Зозулю, а інша – Півня за поданими завданнями. (Додаток №2)

Після подання результатів ми ще раз спільно обговорюємо байку всім класом, робимо підсумки.

Технологія «Акваріум» допомагає вдосконалити навички роботи в малих групах. Цей метод допомагає дітям бути терплячими, вміти слухати своїх товаришів, не заважати дискусії. Детально цю технологію я описала у додатку. (Додаток 10)

Дані інтерактивні технології допомагають учням краще осмислити і усвідомити новий матеріал, розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності молодших школярів.

Для активізації знань учнів я часто застосовую технологію «Мозковий штурм», яка спонукає учнів проявляти уяву та творчість, дає можливість висловлювати свої думки, фантазувати, придумувати, що, знову ж таки, розвиває творчі здібності дітей. Така технологія у початкових класах потребує попередньої підготовки. .

На етапі уроку осмислення і засвоєння знань я використовую прийом незакінчених речень. Цей метод дає можливість швидко перевірити розуміння змісту твору після самостійного читання. Пропоную дітям швидко відшукати і дочитати речення до крапки. (Додаток 6)

Технологія «Ажурна пилка» дає можливість дітям працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу. Цю технологію я використовую на уроках математики. (Додаток 7)

Моїм учням подобається вправа «Знаю сам, поділюся з вами». Часто ця вправа поєднується із прийомом «незавершених речень» та технологією «Мікрофон», що дозволяє дітям вільно висловлювати свої думки, доповнювати інших. (Додаток 8)

На уроках читання та природознавства я часто застосовую обговорення проблем в загальному колі або «коло ідей». Метою «кола ідей» є залучення всіх дітей до дискусії. (Додаток 9)

Метод «Прес» застосовую, коли потрібно вирішити якусь проблему. Цей метод навчає дітей виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стислій формі. (Додаток 12)

На уроках читання я часто застосовую метод «Асоціацій», або створення «Асоціативного куща». Цей метод можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Одним словом називаю тему, над якою будемо працювати. Учні згадують все, що виникає у пам’яті (асоціації) стосовно цієї теми.

Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, а потім – другорядні.

Наприклад, усна народна творчість - це казки, легенди, притчі, прислів’я і т.д. (Додаток 13)

На завершальному (узагальнюючому) етапі проводжу підсумок.

-Для мене важливим сьогодні було …

-Сьогодні я навчився …

-Мені хотілось би в майбутньому дізнатися про…

-Я хотів би подякувати за співпрацю на уроці з ….
4. Результативність досвіду

За допомогою виконання таких вправ я здійснюю інтеракцію із своїми учнями, що відображає ступінь просування кожного у плані особистісного розвитку. Робота за такою методикою сприяє розвитку творчих та пізнавальних здібностей учнів. Головне прагнення - досягти найбільшої результативності в конкретних умовах своєї педагогічної діяльності.

Представлені форми і методи роботи дають можливість більшості учнів засвоїти навчальний матеріал на високому та достатньому рівнях. Це підтверджують результати ПЯН. У рейтингу класів початкової школи мій клас займав наступні місця:


Клас

ПЯН

(середнє)

Рейтинг

2011-2012 н.р

3-А клас

87%

II місце

2012-2013 н.р

4-А клас

88%

I місце

Високий рівень якості навчання підтверджують учні 5-А класу – мої випускники 2012-2013 навчального року.



2013-2014 н.р

5-А клас

77%

II місце

серед класів школи ІІ-ІІІ ступенів


Я стараюсь бачити в кожному учневі особистість, організовую сприятливі і комфортні умови для розвитку дитини, даю шанс дітям бути кращими, відчути, що вони можуть бути справжніми творцями себе і навколишнього світу – цього лиш варто захотіти.

Кожного року мої учні беруть активну участь у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру» та досягають значних результатів. У 4 класі (2012-2013 н.р.) із 16 учнів, які взяли часть у конкурсі «Кенгуру» 14 учнів показали добрий результат, два учні – відмінний результат. Також мої учні приймають активну участь у конкурсі «Колосок», Міжнародному конкурсі знавців української мови ім. П.Яцика та різноманітних вікторинах, шкільних конкурсах «Живи, книго!», «Мої улюблені казки», театралізованих дійствах.

Тому я горджусь тим, що мої учні яскраво розкривають свої таланти: у майбутньому стають провідними акторами шкільного Народного театру «Дивосвіт»; беруть участь та перемагають у конкурсах творчого характеру, у альтернативних олімпіадах, інтелектуальних іграх.

Відомо, що кожен урок – це спільна праця вчителя та учнів. Творячи сам, наставник спонукає до творчості і дітей. У результаті реалізації своєї науково-методичної проблеми «Впровадження інтерактивних технологій навчання для розвитку творчих та пізнавальних здібностей учнів» формую позитивне ставлення школярів до навчання.

Саме інтерактивні методи дають змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це надає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення; формувати критичне мислення; виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості.


ІІІ Розділ

Розробки уроків
Більшість вчителів витрачають час на

питання, покликані встановити, чого

учень не знає, а справжнє мистецтво

постановки питання полягає в тому,

щоб з’ясувати, що учень знає або

здатний пізнати.


    Альберт Ейнштейн

ТЕРНОПІЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 22

ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Сторінки з історії життя наших

співвітчизників за кордоном

І. Боднарчук «На новій землі»
Українське читання

4 клас

Тернопіль-2014

Тема уроку. Сторінки з історії життя наших співвітчизників за кордоном.

І. Боднарчук «На новій землі»

.

Мета уроку. Розширювати знання учнів про життя українців за кордоном; розвивати уміння працювати з текстом (виділяти зачин, основну частину, кінцівку); визначати головну думку твору; розвивати уміння знаходити у структурі тексту опис, міркування; працювати над виразністю читання; виховувати патріотичні почуття, любов до рідної землі, гордість за свою Батьківщину, за свій народ.
Обладнання. Ілюстрації до теми, аудіозапис оповідання І. Боднарчука «На новій землі», індивідуальні картки для словникової роботи, А.Лотоцький «Історія України для дітей», П.Яцик «Українець, який відмовився бути бідним».
Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Привітання.

Добрий день! В цей день і час

Раді ми вітати вас.

Продзвенів уже дзвінок,

Час почати наш урок.

А щоб урок пройшов немарно, ви повинні бути …

У – уважні,

Р – розумні,

О –організовані,

К – кмітливі.
ІІ. Актуалізація знань учнів.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Над якою темою ми працюємо?

- Про що ви вже дізнались?

- А ще ми дізнались що Київ називають «матір’ю міст руських». Тому, що існує він з давніх-давен. Заснований Київ понад 1500 років тому, коли не було ні Москви, ні інших міст України.

- Колись давним-давно на цьому місці були гори, вкриті лісами. Одного разу сюди прибули три брати – Кий, Щек і Хорив. З ними була їхня сестра Либідь. Вони оселилися на високих пагорбах біля Дніпра. І збудували град в імʼя старшого брата, і назвали його Київ.

- Навколо міста з трьох боків підступав ліс, а з четвертого боку був високий берег Дніпра. Ліс спукався по схилах глибокого і довгого яру, який перехрещувався з іншим яром і тому називався Хрещатим. Зараз на цьому місці знаходиться центральна вулиця Києва – Хрещатик.

- Найбільшої могутності набув Київ за князювання Володимира Святославовича, який об’єднав землі у єдину могутню державу- Київську Русь.

- Князь Ярослав Мудрий був сином Володимира Великого. Він зміцнив Київську Русь. Навколо Києва князь поставив нові мури і Золоті ворота. У Києві у той час було побудовано найбільшу церкву- Софійський собор, а при соборі було відкрито першу бібліотеку. Біля Києва монахи поставили Печерський монастир- Лавру. Донька Я. Мудрого вийшла заміж за французького короля Генріха. Я. Мудрий видав збірку Законів, яка називалась «Руська правда». За мудре княження, яке привело до розквіту Київської Русі, народ прозвав Ярослава Мудрим. Похований князь Ярослав у Києві в Софіївському соборі.


2. Інсценізація вірша М. Хоросницької «Звідки в міста назва- Львів».

а) Читання вірша напам'ять в особах.

б) Діалог між читцями.

-То тепер ти зрозумів, Володю, на чию честь назвав князь місто, яке він збудував?

-Так, звичайно, на честь свого сина Лева. Він мав бути сильним і сміливим і прославляти свій рід.

Я ще дізнався, що Лев – син Данила Галицького свою столицю переніс із Галича до Львова. Князь Лев був розумний і рішучий володар, вмів тримати у краю лад і порядок. Під кінець свого життя він укріпив Львів і відбудував його. Лев помер 1300 році. Князював довго, аж 40 років.

- А щоб ти дізнався ще більше цікавого, я приніс тобі книжку. Вона називається «Історія України для дітей». Її автор Антін Лотоцький. Тут ти прочитаєш і про князя Данила, і про трьох його синів.

- Дякую тобі, Костику! Я обов’язково прочитаю. Адже це так цікаво,

дізнаватись про історію свого народу!
3. Підсумок домашнього завдання.

Отже, ще одну сторінку з історії нашої держави перегорнуто. Ви багато дізналися про Київ та Львів. Зібрали багато ілюстрацій, фотографій, значків, магнітиків із зображенням цих міст.


ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
А сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку книги історії нашої держави. На початку ХХ ст. так історично склалося, що чимало українців змушені були покидати рідні землі і подаватись у далекі світи у пошуках роботи і кращої долі.

В Америці, Канаді, Бразилії вони сумлінно працювали, облаштовували нові неосвоєні землі. Намагались жити разом, щоб зберегти свою мову, свою культуру, свій одяг- все те, що повʼязувало їх із рідною Україною. Минали роки, десятиліття. З часом деякі із них повертались додому, а багато назавжди залишилось у чужих краях. Там вони об’єднувались в українські товариства. Усюди, де оселялися українці, вони намагалися зберегти дух рідного дому, мову, звичаї, традиції. Велику роль у їхньому житті відігравала церква.

В Америці немає солов’їв,

та є церкви і люди з України (Я.Паладій).

І сьогодні скрізь, де живуть наші колишні співвітчизники, їхні діти прагнуть вивчати рідну мову. Вони ходять в українські недільні школи, співають українські пісні, носять вишиванки, бережуть звичаї і традиції українського народу.
ІУ. Опрацювання оповідання І. Боднарчука «На новій землі».

- Сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання Івана Боднарчука «На новій землі».


1. Прослуховування учнями аудіозапису оповідання І.Боднарчука «На новій землі»..Перевірка первинного сприймання.

- Слухаючи твір, подумайте, про які часи йдеться в оповіданні?

- Від чийого імені ведеться розповідь?
2. Словникова робота. Робота в парах.

Читання слів у парі «буксиром».

готувала посідали посміхається

дивилась вийшли казав

складала пустились накрив

розглянулась пересіли викопав

поклала зупинились підспівував
- Чи всі слова зрозумілі?

- Яка це частина мови?

-Яке слово найдовше?

-Яке слово найкоротше?

- Прочитайте спочатку слова, в яких наголос падає на перший склад, тоді ті, в яких – на другий склад і т.д.

3. Повторне читання твору учнями (мовчки).

- Які дійові особи є в оповіданні?

- Хто головний герой оповідання?

4. Аналіз змісту твору. Вибіркове читання.

- Скільки років було дядькові Андрію?

- Про що він розповідав дітям?

- Як мати готувалась до далекої дорги? (Прочитайте)

- Про що запитували діти маму? (Зачитайте її відповідь).

- Як ви розумієте ці слова?

- Що сказано в оповіданні про труднощі далекої подорожі до нових земель?

- Як сприймали переїзд діти, мати, батько?

- Як ви розумієте вислів «на цій грядці сходило нам сонце?

- Знайдіть і прочитайте пораду дядька Андрія.

- Як ви розумієте його слова?
5. Інтерактивна вправа «Я почну, а ви закінчіть».

Я почну, а ви дочитайте речення до кінця.

-Мені тоді було вісім років, (а тепер вісімдесят вісім, але все це немов учора).

-Пустились ми в дорогу, (в незнаний світ).

-Їдемо за сонцем, (а потім сонце за нами).

-Люди ..(вийшли на палубу).

-Зупинились ми …(у великому місті Вінніпезі).

-А мама каже: («Повезуть нас туди, куди ще й дороги нема»).

-Два дні ми їхали, … (а третього під вечір скинули нас із скринею серед лісу).

-Ночували ми …(під містком, поки батько викопав землянку).

-А потім узялись …(ми за працю: корчували ліс, робили грядку).

-Як будете працювати, …(то будете й мати).

-Само воно … (не прийде, - каже дядько Андрій, - не забувайте тільки, хто ви та звідки ваші батьки).

-Що хотів сказати цими словами дядько Андрій?


6. Фізкультхвилинка.

- Як ви думаєте, чи тільки працювали люди на чужині?

- Звичайно, вони ще й співали українських пісень.

(Діти виконують українську народну пісню «Сіяв

мужик просо» із танцювальними рухами).
7. Гра «Хто читає швидше?»

- Прочитайте усі питальні речення.

- Скільки разів зустрічається слово – дорога?

- Знайдіть у тексті міркування.


8. Робота в парах «Ти мені, я тобі».

Робота з картками.

- Знайдіть у порадах дядька Андрія слова, які виражають головну думку твору.

- Прочитайте слова кожного стовпчика із словникової роботи так, щоб відновилась послідовність дій.

- Дії яких дійових осіб вони передають?

9. Робота в групах.

1 група

- Продовжіть порівняння:

- А потім море немов… (сказилось).

- Мати сумна, як… (осінь).

- Обсіли маму, як … (курчата квочку).

Поясніть зміст цих висловів.



2 група

Поясніть, як ви розумієте вислів:

Не забувай, що ти – дитина

землі, що зветься Україна!



3 група

Скласти твір – мініатюру «Далека подорож до нових земель».



4 група

Робота над змістом прислів’я «Нашого цвіту – по всьому світу».

Як ви розумієте зміст цього прислів’я.
10. Інтерактивна вправа «Знаю сам, поділюся з іншими».

а) Розповідь про школи за кордоном.

• Перша українська школа в США була відкрита в містечку Шамокін (штат Пенсильванія 1893 року. Школи, які одна за одною почали створюватись в інших містах, спершу були мало пристосовані для навчання: бракувало викладачів, підручників. Але навіть за таких умов вони відігравали величезну роль у збереженні української мови.

•У Парагваї деякі місцевості мають суто українські назви: Нова Україна, Нова Волинь, Богданівка, Тарасівка, Морозенко. В столиці Парагваю Монтевідео та в столиці Венесуели Каракасі є вулиці з назвою «Україна».

•В Бразилії широко розповсюджена українська мова, особливо - в сільській місцевості, де проживає багато вихідців із України. Майже при всіх українських церквах працюють суботні курси українознавства. А у Південній Америці є університет, де викладають українську мову, літературу та історію.

б) Розповідь про Петра Яцика.

Петро Яцик – українець, який відмовився бути бідним. Він заснував міжнародний благодійний фонд «Лігу українських меценатів» і був його почесним президентом. Найбільш відомим проектом, профінансованим Петром Яциком стало видання англійською мовою «Історії України-Русі» М.Грушевського. На переклад і друк цієї книги меценат пожертвував 15 млн. доларів. П. Яцик вперше виступив з пропозицією проведення в Україні мовного конкурсу серед молоді, зробив вагомий внесок на фінансування конкурсу. Перший Міжнародний конкурс знавців української мови було проведено у 2000 році. За рішенням «Ліги українських меценатів» конкурсу було присвоєно ім’я Петра Яцика, а його дочка Надія стала почесним головою конкурсу.
10. Підсумок уроку.

- Який твір ми прочитали?

- Який цей твір за жанром?

- Чого навчає нас автор своїм оповіданням?

- Яка головна думка твору?

- Пам’ятайте, діти, де б ви не були, куди б не закинула нас доля, ми мусимо пам’ятати, що ми –діти України і гордо несемо ім’я українця по всіх усюдах.

- Пам’ятайте слова нашого земляка Романа Завадовича:

Мушу я багато вчитись,

щоб, як дійду старших літ.

Україну прославляти

на цілий широкий світ!

-А як ви будете прославляти Україну?



11. Домашнє завдання.
1.Навчитись переказувати оповідання І.Боднарчука «На новій землі» від третьої особи.

2. За бажанням прочитати книгу Г.Черінь «Нове життя, або немає часу бавитися».

3.Дізнатися більше про життя українців за кордоном.

ТЕРНОПІЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 22

ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

В моїм серці Україна
Позакласне читання

3 клас


Тернопіль-2014

  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка