«Вступ до теми. Уявлення про істотні ознаки оповідань. В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»»



Скачати 324.75 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір324.75 Kb.
Желдецький НВК «ЗОЗ І-ІІІ ст. – ДЗ»

СИСТЕМА УРОКІВ З

ЧИТАННЯ В 2 КЛАСІ.

РОЗДІЛ «ОПОВІДАННЯ»

Вчитель:

Сапрука Н. А.

2012


Урок 1

Тема: «Вступ до теми. Уявлення про істотні ознаки оповідань. В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»»

Мета: розвивати в учнів допитливість, інтерес до навколишнього світу; ознайомити з істотними ознаками оповідань; вчити аналізувати твір, удосконалювати навички виразного читання; прищеплювати бажання читати літературні твори з метою самовиховання.

Обладнання: таблиці складів, сонечко, хмарка, картки зі словами, малюнки мами і дівчинки, картки-символи.

ХІД УРОКУ

І. Формування читацьких навичок

1. Розчитування за складовою таблицею «Читайлик» с. 7.

2. Учитель читає вірш:

Заєць в лузі сіно косить,

А зайчиха в скирту носить.

А малесенькі зайчата

Возять возом сіно в хату,

Щоб м'якенько було спати.

— Що я вам прочитала? Доведіть, що це вірш. Назвіть рими.

— На що схожий цей вірш?



II. Повідомлення теми і мети уроку

  • До нас завітало Сонечко літературних жанрів. Два жанри ми вже назвали. Які знаєте ще?

Гра «Сонячні промінчики»

— Назвіть слова, споріднені до слова оповідання.

— Отже, оповідання — це розповідний прозовий твір про різні випадки з життя людей, тварин. У цьому розділі ми прочитаємо оповідання про цікаві й повчальні випадки з життя ваших однолітків. Аналізуючи їхню поведінку, їхні вчинки, ви повинні зробити для себе висновки: якими вам бути. Якщо ви будете працювати старанно і наполегливо, то наприкінці кожного уроку будете отримувати по одному елементу мозаїки. Коли ж опрацюємо весь розділ, ви зможете скласти з них чудовий орнамент і прочитати побажання другокласникам від Читайлика. Згодні?

III. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Як же все це було без мене?»

— Прочитайте заголовок. Чи уявляли ви світ без себе?

Читання оповідання вчителем. Перевірка первинного сприймання.

• Бесіда за малюнками (на дошці)

— Про що ви розпитували своїх мам?

— Які прислів'я про маму знаєте?

— Так, на сонці тепло, а біля мами — добре. Але на наше сонечко насунула хмара, ось-ось почнеться дощ. Сховатись встигне той, хто зможе до сигналу прочитати слова на картках (упродовж 30 с).


завтра

школа


донька

свято


шафа

тиждень


шкільне

маленька


менша

таткова


трішечки

відкритими



минуло

більша


довго

перша


довкола

серед


мати мовчала

Яринка думала

сплеснула руками

дівчинка дивилась

все було

їй іти

— Прочитайте оповідання мовчки і скажіть, що здивувало Яринку.

— Про що могла думати дівчинка?

— Поставте запитання, над яким вам хотілось би поміркувати разом із товаришами.

2. Вибіркове читання

3. Читання за особами

IV. Фізкультхвилинка

Виростем великими,

Яблук нарвемо,

У плетені кошики

Ми їх складемо.

Принесемо їх у дім —

Яблук вистачить усім!

V. Робота над оповіданням В. Сухомлинського «По волосинці»

Гра «Асоціації» (за карткою-символом)

Команди отримують слова «бабуся» і «ліс». Потрібно за 1 хв дібрати якомога більше слів.

—А зараз ми з бабусею Марією і Петриком помандруємо до лісу.



1. Самостійне читання тексту учнями з подальшим тестуванням

— Що здивувало Петрика в лісі?

— Пригадайте прислів'я про працю.

• Гра «Бджілка» (Назвати слово, діти шукають із ним речення в тексті і зачитують.)

• Гра «Вірю — не вірю». Учитель читає речення, діти говорять, чи є такі речення в тексті.

2. Розвиток мислення і мовлення

Гра «Добре — погано»

Учитель наводить твердження з тексту, учні міркують і доводять, що в цьому добре, а що — погано.

• « Бабуся понесла їжу сама».

• «До куща прилетіла маленька пташка».

— Яка головна думка цього оповідання?

VI. Робота в зошитах

VII. Підсумок уроку

— Який розділ почали вивчати?

— Чим оповідання відрізняються від віршів?

— Що ви знаєте про автора творів, над якими працювали сьогодні?



Гра «Мікрофон»

• Мені сподобалось...

• Я навчився...

• Я хочу бути...

• Мені було соромно за...

— Ви гарно попрацювали, і Сонечко дарує вам перший фрагмент мозаїки, а також оцінки (вчитель оголошує і коментує оцінки учнів).



Урок 2

Тема: «Совість — це у людини головне. В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»»

Мета: розширювати знання дітей про добрі та погані вчинки; вчити аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб; розмірковувати на тему моралі, спираючись на власний досвід; розвивати словниковий запас та спектр почуттів дитини; закріплювати навички вибіркового читання; виховувати порядність, вміння поводитись у нестандартних ситуаціях.

Обладнання: картки-символи, криптограма, прислів'я, малюнки та ситуації на тему моралі, «Скарбнички», індивідуальні картки, друковані зошити з читання.

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

— Переказати оповідання від свого імені.

— Прочитати розмову дівчинки і мами.

— Розповісти про цікаві історії зі свого дитинства.

— Прочитати зачин і кінцівку оповідання «По волосинці».

II. Мовна розминка

1. Гра «Піжмурки» (за індивідуальними картками)

Знайди слова, що сховалися.

укнигаонсітліскарверба

е х а


ргодорогаосземлядуиїч

оігу


іщастяцуматисшнебовім

іоно


прповітряухцтсловоосо

нцем


козкалинапротравасищо

нотн


указкажекозакласкаодо

лина


логорошинахлосметанан

аяволя


2. Гра «Снігова куля»

Учень придумує просте речення, інший додає до нього одне слово, потім — ще одне тощо.



3. Гра «Модельєри»

Зробити звукові моделі слів розум, сила, совість, любов.



4. Хвилинка міркувань

— Що, на вашу думку, найважливіше з цих понять? Чому?



III. Розчитування

  1. Читання деформованих прислів'їв

дяЛюність родожча аз усе.

браДо росока маас сееб тьлихва.

еН сясмій з другипо, щоб біто єн лобу гото.

Прислів'я на вибір записують до «Скарбнички».



2. Криптограма

А


вчи ниш
ти? як
3. Розігрування ситуацій морального змісту

IV. Повідомлення теми і мети уроку

— Питання добра і зла, людяності та жорстокості, щедрості й скупості, поваги і зневаги здавна турбувати людину. Звичайно, що тему не обминули і письменники. Адже саме на їх творах можна вчитись оцінювати добрі та злі вчинки, обираючи свій стиль життя. Читаючи оповідання В. Сухомлинського, ми стаємо добрішими, милосерднішими. Сьогодні ви ознайомитесь з іще одним твором цього автора.



V. Опрацювання оповідання «Горбатенька дівчинка»

— Прочитайте назву твору.

— Про кого це оповідання?

— Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до дівчинки?

• Читання твору вчителем. Перевірка первинного сприймання.

Сходинки слів:

п'ять задачку

благав цікавість

живенько полегшено

чорноокий насмішки

пустотливих горбатенька



Фізкультхвилинка

Нахились назад

І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Нахились, повернись,

До сусіда усміхнись!

— Перечитайте текст самостійно, олівцем підкресліть незрозумілі слова.

• Тлумачення незрозумілих слів (спершу пояснюють діти, потім, за потреби, уточнює вчитель).

— Поясніть, як ви розумієте виділені речення.

• Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

— Який урок йшов у класі?

— Чому діти «впились» поглядом у незнайомку?

— Як почувався вчитель?

— Як діти зустріти новеньку?

— Як би ви інакше назвали оповідання?

— Якою є головна думка твору?

— Які відомі вам прислів'я відповідають змісту твору?

VI. Вправи для розвитку мовлення та формування читацьких навичок

1. Гра «Скарбничка»

Діти читають текст упродовж 1 хв, відмічають. Потім знову читають той же текст за 1 хв. Різницю в кількості прочитаних слів кладуть до скарбнички.



2. Читання «буксиром», «ланцюжком»

На дошці записані початки речень. Діти мовчки читають їх, знаходять кінцівку в тексті, зачитують повністю вголос.

• Коли це у двері...

• Тридцять п'ять пар...

• Він дивився у вічі...

• Хто поступиться...

• Усі шість хлопчиків...

3. Гра «Пінг-понг» (робота в парах)

Один учень ставить запитання — інший відповідає, потім — навпаки.



VII. Робота в зошитах

VIII. Підсумок уроку

— Чи хотіли б ви навчатися в такому класі? Чому?

— Чим відрізнялася новенька дівчинка від інших?

— Як називають таких людей?

— Чи є серед ваших знайомих люди з фізичними вадами?

— Пригадайте, що говориться в Декларації прав дитини про дітей-інвалідів?

— А в давні часи горб вважався щасливим талісманом, і доторкнутись до нього означало завоювати прихильність долі. Тому горбуни перебували в особливій пошані.

Технологія «Мікрофон»

Продовжте речення.

• Мені весело, коли...

• Я хочу...

• Мені страшно, коли...

IX. Домашнє завдання

Заповнити анкету «Моє Я».



Урок-диспут 3

Тема: «Чому совість у людини — головне? В. Нестайко «Руденький»»

Мета: закріпити знання про види текстів; відпрацьовувати темп читання; вчити стисло переказувати текст, оцінювати вчинки героїв; ознайомити школярів із поняттям «диспут» та етичними правилами його ведення; розвивати вміння відстоювати власну думку, аргументувати свій вибір; виховувати бажання жити по совісті, культуру спілкування.

Обладнання: таблиці для розпитування, тлумачний словник «Скарбничка»; сюжетний малюнок, картки-символи, пам'ятки, друковані зошити.

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання

— Опишіть дівчинку Олю.

— Поясніть, чому переживав учитель.

• Анкетування «Який я?»

— Які почуття виникали у вас під час читання цього оповідання?

(Відповіді за «Таблицею почуттів».)

II. Розпитування

1. Читаночки-переставляночки

но ра ка бан тро хи ма са

тра ва ко мар ла ни на ша

до сі до ли ди во ко ли

чай ка ра ма ли па ма ла

то вар ти ша си ро на каз

рі па сі ли си ли ко миш

2. Гра «Кмітливчики»

— Діти, у Кмітливчика хочете пограти?

Нам антоніми до слів слід дібрати.

добрий кволий

хоробрий злий

дужий боягузливий

чистий брудний

3. «Я починаю — ти закінчуєш»

• Коли я виросту,...

• Коли піде дощ,...

• Коли мене образять,...

• Коли хтось на моїх очах вчинить недобре,—....

III. Оголошення теми уроку

— Сьогодні ми проведемо урок-диспут за темою:

«У житті краще добрим стати — Злого в світі й так багато».

— Звернемось до тлумачного словника. Що означає слово «диспут»?



Диспут (з латини) — досліджую, сперечаюсь.

(Діти висловлюють свої міркування щодо запропонованої теми, вчитель за потреби ставить навідні питання, викликаючи дітей на відверту розмову.)



IV. Фізкультхвилинка

V. Опрацювання оповідання В. Нестайка «Руденький»

1. Читання дітьми перших трьох абзаців

— Хто грався на дитячому майданчику?

— Як вчинила бабуся?

— Що зробили з цукерками діти?

— Як у такій ситуації повелися б ви?

2. Дочитування тексту до кінця сильнішими учнями

Перевірка первинного сприймання.



3. Робота в парах: один запитує, інший відповідає і навпаки.

4. «Знайди речення»

Учитель читає кінець речення, діти знаходять у тексті та зачитують повністю.



5. Читання за особами розмови дідуся і хлопчика

6. Характеристика дійових осіб

Мені сподобалась (не сподобалась) поведінка..., тому що...

— Про кого з героїв можна зробити висновок:

• добрий, сором'язливий, совісний;

• злий, жадібний, заздрісний;

• мудрий, спостережливий, розважливий?



VI. Робота в зошитах (С. 46, завдання 1, 2, 3)

VII. Підсумок уроку

1. Словесне малювання

Учні обговорюють поведінку своїх ровесників за сюжетним малюнком.



  1. Ми читали на уроці про гарний і поганий вчинок хлопчиків.

Оскільки у нас урок-диспут, пограємо в гру «Добре — погано».

Діти називають гарну і погану сторони однієї й тієї ж події, явища, факту.

• Настала зима.

• Діти ходять до школи.

• . Моє кошеня любить гратися.

— Удома знайдіть прислів'я за темою сьогоднішнього уроку і запишіть їх до своїх «Скарбничок».



Урок етикету 4

Тема: «Чому приємно робити добро? О. Буцень «На вулиці». В. Струтинський «Сідайте, будь ласка»»

Мета: формувати правила етикету; вчити сприймати зміст твору, визначати його головну думку; розвивати оцінні судження учнів, зв'язне мовлення, креативне мислення; виховувати чуйність, доброту, культуру поведінки.

Обладнання: малюнок кота Леопольда, папки «Вчись читати», сюжетні малюнки, Автошка, картки-символи.

ХІД УРОКУ

I. Мовна розминка

• Конкурс скоромовок(«Скарбнички»)

• Робота над новою скоромовкою

Кіт котив коток по току,

Коток попав на лапу коту.

— Як звуть ваших домашніх улюбленців? Пригадайте, як пишуться клички тварин.

— До нас на урок завітав кіт із відомого мультфільму. (Учитель показує малюнок.)

Хто пам'ятає ім'я нашого улюбленця? (Кіт Леопольд)

Діти, послухайте, що трапилось. Мишка з'їла чарівну пігулку і стала невидимою. Підкажіть, як Леопольдові знайти її?

Можливі варіанти відповідей

• Прислухатись до її кроків;

• посипати підлогу борошном і за відбитками лапок дізнатися, куди вона побігла;

• згодувати мишці кілька зернинок. Вони тверді, тому їх буде видно у шлунку.

— Кіт за мишкою біжить дуже швидко. Давайте і ми прочитаємо слова якнайшвидше.

Гра «Старт — фініш» (індивідуальні папки «Учись читати»)

II. Розвиток мислення

— Коли ще подаються такі команди? (На уроках фізкультури, під час спортивних змагань.)

— Де потрібно займатися спортом? Навіщо?

— Чим ще можна займатися на стадіоні? (Проводити зарядку, спортивні свята, грати в рухливі ігри.)

Учитель демонструє малюнок Автошки.

— Автошка попереджає: «Не грайтесь на дорозі!»

А про те, що побачили дорогою до школи двоє хлопчиків, ви прочитаєте в оповіданні Олега Буценя «На вулиці».

III. Опрацювання оповідання

1. Словникова робота

Читання пірамідок слів, тлумачення незрозумілих.

Чепурна носить

Бантики чепуруха

платтячко чистенька

розмовляють здивувався



2. Самостійне читання оповідання з подальшим тестуванням

Тест

1. Цей твір є:

а) оповіданням;

б) казкою.

2. Мама несла дівчинці:

а) букет;

б) портфель.

3. Дівчинка була:

а) чепуруха;

б) чемна.

4. Мама несла дівчинці портфель, бо:

а) дівчинка хвора;

б) дівчинка лінива.

Відповіді: 1— а; 2 — б; 3 — а; 4 — б.


  1. Повторне читання оповідання «ланцюжком».

Аналіз твору

— Що сподобалося одному хлопчикові?

— А що не сподобалося іншому?

Технологія «Мікрофон»

• Мені дівчинка..., тому що...

— В яких рядках висловлена головна думка твору? Прочитайте.

— Запишіть це прислів'я до своєї «Скарбнички».



4. Робота в парах

Читання діалогу хлопчиків за особами, без слів автора.



IV. Фізкультхвилинка

V. Опрацювання оповідання В. Струтинського «Сідайте, будь ласка»

— А ось яку пригоду розповів Авторці його знайомий дядечко Автобус.



1. Слухання оповідання

— Де відбувалися описані події?

— Хто головний герой твору?

2. Словникова робота

Пильно — дуже уважно.

Салон — внутрішня частина автобуса, призначена для пасажирів.

Підхопився — піднявся, встав.

Опустилася — сіла.

Блимає — дивиться, поглядає.

3. Повторне читання оповідання

Робота з картками-символами: «Скарбничка», «Блискавка».

— Діти, пригадайте, що означають кольори світлофора.

Завдання Світлофора Моргайка:

• Стій! Іди! (Читання із зупинками.)

• Приготуйся! (Гра «Диктор». Діти обирають уривок з оповідання і готуються його виразно читати.)

4. «Торбинка запитань»

— Чи можна вважати, що всі пасажири були ввічливі?

— Який настрій був у Сергійка? Чому?

— Що хотів автор довести цим твором?

— Чи доводилось вам бути на місці головного героя? Розкажіть.

VI. Робота в друкованих зошитах

Переказування оповідання за серією малюнків у підручнику.



VII. Словесне малювання

  • Діти, сьогоднішній урок можна назвати уроком етикету. Давайте закріпимо правила етикету.

(Висловлювання школярів за сюжетними малюнками за темою.)

Гра «Добрий чарівник»

Учитель торкається дітей чарівною паличкою, перетворюючи їх на маленьких леді та джентльменів, а вони формулюють правила культурної поведінки.



VIII. Підсумок уроку

— Прочитайте прислів'я.

красить, добрі, а, одежа, Не, діла, людину.

— Чи відповідає воно оповіданню, ще ви читали? Поясніть свою думку.



Урок 5

Тема: «Хто працює, той і має. А. Григорук «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим». Визначення головної думки оповідання»

Мета: розширювати знання школярів про значення праці в житті людини: ознайомити з традиціями наших предків; вчити ставити логічний наголос у реченні, аналізувати твір, виділяти головну думку; висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати пам'ять, креативне мислення учнів, збагачувати мовлення образними висловами; виховувати працелюбність, повагу до трударів.

Обладнання: малюнок пасіки, малюнки бджіл, таблиці для розвитку навичок читання, картки-символи, «Скарбнички».

ХІД УРОКУ

І. Мовна розминка

1. Відновити іменники за таблицею

скрик иа дрзд і

бчк оа вчр еі

снг і квт іи

смвр аоа клмб уа

шхма ааи ллк ееа

мр ое лст ия

2. Дібрати групи слів за схемою

Іменники — синоніми;

Прикметники — дієслова.

Праця (труд, робота)

Важка виконувати

Цікава відкласти

Посильна переробити

Дружна закінчити



3. Вправа «Асоціації»

Сплести «павутинку» зі словом праця.



4. Пригадати прислів'я про працю.

II. Розвиток пізнавальних інтересів

— До нас у клас залетів рій бджіл. Це добре чи погано? Може, виженемо їх? А кожна бджілка принесла якесь завдання. Як гадаєте, діти, ми впораємося?



1-а бджілка. Доведіть, що я — комашка. Яких ще ви знаєте комах?

2-а бджілка. Розкажіть про мене скоромовку.

«Джу-джу-джу»,— бриніла бджілка,

«Дзу-дзу-дзу»,— дзвеніла пилка.

3-а бджілка. Складіть прислів'я.

1 бу 2 вим 3 дь 4 ли 5 лі 6 не 7 ни 8 ти 9хо 10чеш 11щас

9, 10, 1, 8, 11, 4, 2, 6, 1, 3, 5, 7, 2.

(Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.)

III. Опрацювання оповідання А. Григорука «Хочеш бути щасливим, не будь лінивим»

— Саме таку назву має оповідання, над яким ми попрацюємо сьогодні на уроці.



4-а бджілка принесла рамочку.

Накладіть її на текст і прочитайте уривок у віконечку. Чи можете передбачити, про що йтиметься в тексті?



1. Читання вчителем

Завдання перед слуханням

1 варіант — запам’ятати ім'я головного героя;

2 варіант — повторити прохання бабусі;

3 варіант — підкреслити незрозумілі слова.

2. Словникова робота

Спочатку намагаються пояснити учні. Потім шукають пояснення у правій колонці:

загадала недбало

загайна маленькі

абияк дала завдання, попросила

манюні клопітка



Фізкультхвилинка

3. Самостійне читання твору. Гра «Вовки та зайці»

4. Аналіз твору

— Чи старанно виконав Дениско прохання бабусі?

— До чого призвели лінощі хлопчика?

— Як оцінили вчинок хлопчика його рідні? Що цікавого ви помітили в їхніх словах?

— Яку пораду ви дали б головному героєві?

— Чи зрозумів Дениско свою провину?



5. Визначення головної думки

— Що висміяв автор в оповідання?

— Чи хотіли б ви бути схожими на Дениска? Чому?

— Пригадайте, в яких казках лінь засуджувалася, а праця отримувала заслужену винагороду?



V. Робота в зошитах

VI. Формування образного мислення

— Недарма в народі кажуть: «На дерево дивись, як родить, а на людину — як робить».

Спостерігаючи за процесом виконання тієї чи іншої роботи різними людьми, народ давав влучну характеристику трударям і ледарям.

З'ясуйте, про кого так говорять:

• робить, як мокре горить;

• працює, опустивши рукави;

• усе горить у руках;

• працює, як бджілка.

— Як ви розумієте ці вислови?

VII. Підсумок уроку

— Вітаючи людину, їй, зазвичай, насамперед бажають щастя. Як ви розумієте поняття щастя? (Відповіді дітей.)

— Щастя це радісний веселий настрій. Подаруйте гарний настрій товаришам. Прочитайте виразно вірш.

— Гей, Федько! — питають люди .— Чом заліз у кропиву ти?

— А тому що з дідусем ми на пасіку ідем.

Там такі кусючі бджоли — Гірш, ніж в лікарські уколи. Нажалю своє тут тіло, Щоб не так од бджіл боліло!



VIIІ. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення про трудові досягнення своїх односельців.



Урок 6

Тема: «А. Коцюбинський «Артист». Навчання переказування оповідання. Підсумок за темою»

Мета: ознайомити з поняттям артистизм; розширювати кругозір дітей; і збагачувати їхній словниковий запас; вчити читати за особами; складати і змістовні речення; ставити питання ; до прочитаного; розвивати мовлення. креативне мислення школярів; виховувати людяність, бажання творити добро; узагальнити знання з теми.

Обладнання: індивідуальні картки для читання, фотографії відомих артистів, вірш М. Лісовик «Я — чарівник», квітка-семицвітка, Читайлик, елементи мозаїки, обличчя настрою.

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

Повідомлення дітей про трудові досягнення односельчан.

— Які прислів'я про працю знаєте? Вибіркове читання.

II. Мовна розминка

1. Робота з індивідуальними картками

• Читання стовпчиків слів;

• знайти слова, що відповідають на певне запитання;

• хорове читання на швидкість;

• гра «Розвідники» (знайти незрозумілі слова).

2. Гра «Десятка»

Конкурс на краще речення.



  1. Робота за карткою-символом

Слово -> речення -> питання -> відповідь

III. Розвиток пізнавальних інтересів

1. Прочитати речення «Земля вкрилась білим снігом» із різним настроєм: радості, здивування, суму, зневаги, злості, щастя.

Учитель сигналізує, учні читають.

— Про кого можна сказати, що він «справжній артист»?



2. «Мозковий штурм»

— Що ви можете повідомити про артистів?

— Чи хотіли б ви стати артистом? Чому?

— Кого з відомих артистів знаєте?

Перегляд фотоматеріалів із коментарем учителя.

3. До слова артист дібрати спільно-кореневі слова.

«Артистична» — говорять про людину, яка має гарні вокальні дані, здатність виразно, яскраво читати гумористичні твори, вміє триматися на публіці.



IV. Опрацювання оповідання

1. Читання комбінованим способом

Учитель читає до слів «За столом хлопчик сидить мовчки».

— Хто головна дійова особа твору?

— Як його називали? Чому?

— Чи виконував він прохання бабусі?

Дочитування учнями оповідання напівголосно.

— Яке прохання Максимко виконав?

2. Словникова робота.

Читання пірамідок слів

артист онук

криниця вицокує

натішитись сестричка

промекекекаю розумничок



3. Читання вголос за особами

4. Аналіз змісту твору

— Прочитайте, з якими проханнями звертались до Максимка.

— Яке з них він виконав із задоволенням?

— Що ніяк не міг зрозуміти хлопчик?

— Що б ви йому порадили?

5. Гра «Розвідники»

Порахувати, скільки на С. 59 є знаків оклику. (12)

Скільки разів вжито слово «Максимко»? (5)

V. Роботи в зошитах

VI. Фізкультхвилинка

VII. Підсумок за темою

1. Інтерактивна гра «Вовки і гусенята»

«Вовки» ставлять питання за змістом прочитаних творів (готують їх заздалегідь, за бажанням), «гусенята» дають відповіді.



2. Гра «Художник»

Угадай героя за словесним описом.



3. Виправте помилки в реченнях і поміркуйте: до якого оповідання їх можна віднести.

• Яринка була маленька, а Катруся сумна.

• Бабуся несла вузлик з їжею, а Петрик був без шапки.

• Дівчинка Оля приїхала здалеку, а вчитель затамував подих.

— Хто є автором цих оповідань?

— Що ви знаєте про В. Сухомлинського? (Його твори вчать нас робити добро.)



4. Гра «Чарівник»

Чарівник я. Починаю:

Зло на радість обертаю.

Менших, слабших захищаю.

Поміняв характер

Віти — І дивуються всі діти:

Стала чемна і привітна.

Сварки, бійки припиняю,

Друзям дружбу повертаю.

Чарівник я. Все умію.

Бути магом хто не мріє?

Хоча можна і не буть.

Просто добрим, чуйним будь,

І про совість не забудь.

Добрі ж справи — завжди з нами:

Мить — і стали чудесами!



5. «Квітка-семицвітка»

— Відриваючи пелюстку чарівної квіточки, загадайте бажання, яке принесе щось добре іншим.



Урок 7 (позакласне читання з елементами критичного мислення)

Тема: «В. О. Сухомлинський «Оце задача!»»

Мета: вчити дітей читати швидко і виразно; усвідомлювати зміст прочитаного: аналізувати та узагальнювати отриману інформацію; працювати в групах за технологією «Мікрофон», «Незакінчені речення»; розвивати творчу уяву, образне та критичне мислення; виховувати відповідальність за доручену справу, товариськість, добре ставлення до своїх товаришів, взаємоповагу, уміння працювати в команді.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

На сьогоднішньому уроці

Треба дружно працювати,

Щоб змогли на всі питання

Повні відповіді дати.

1. Технологія «Мікрофон»

— Чого ви чекаєте сьогодні на уроці?



2. Технологія «Незакінчені речення»

Продовжити думку:

• Я хочу навчатись, тому що...

• Я не хочу навчатись, тому що...



Висновок. Навчання — це обов'язок кожної людини, це дорога у майбутнє, це життя.

— Яким би ви хотіли бачити наш урок?

• Цікавим

• Продуктивним

• Творчим

— Щоб наш урок таким був, я сподіваюсь, що ви будете мені допомагати і на уроці будете:

• уважними;

• дисциплінованими;

• активними

II. Оголошення теми уроку

— Перед тим, як оголосити тему уроку, давайте попрацюєм в групах над висловом, який зашифрований.

КРИВІДВАЙ ЧІО АН ДЕИ-ЛЮ І ЧИСЬВ ЇХ ЧИТИБА ОП-ШОІНМУ.

(Відкривай очі на людей і вчись їх бачити по-іншому.)

(Робота в групах. Обговорення.)

— Отже, ми будемо сьогодні працювати над текстом В. О. Сухомлинського «Оце задача!»

III. Розчитування

— Але обов'язково перед початком проведемо розчитування.

• Читання за таблицями.

• Читання на швидкість (по 30 с — 1 хв)

• Повторення скоромовки (промовити швидко, дуже швидко, з питальною інтонацією, весело, сумно).

IV. Інтерактивна технологія «Ажурна пилка»

Словникова робота.

— Значення яких слів ви можете пояснити? (Фронтальна робота)

На показ Втіха

Виставляв Мандрувати

Попарно Примусити Ковдра Журитися

V. Робота в групах

Алгоритм роботи

Крок 1 — текст читає спікер.

Крок 2— самостійне читання членами групи.

Крок 3 — дати письмові відповіді одним словом.

Крок 4 — перевірка.

ОЦЕ ЗАДАЧА!



Група № 1

Був собі Геник. У четвертому класі навчався. Що тільки вчителька його запитає, усе відповість і має «дванадцять». Писав Геник краще за всіх, розв'язував задачі швидше за всіх.

Але не любили в класі Геника. Надто вже виставляв він на показ свій розум. Відповість на запитання вчительки — так і гляне на всіх, наче каже: «Я найрозумніший».

Група № 2

Навесні зібрався весь клас у похід. Раділи діти: яка то втіха — мандрувати, ще й ночувати в лісі! Думали-гадали, які речі брати в похід, як обід варити, як ночівлю влаштувати. І вирішили: брати в ліс на двох одну ковдру, одну миску. Швидко розділились попарно. З Геником ніхто не хоче ні ковдри однієї брати, ні з однієї миски їсти.



Група № З

Заплакав Геник, підійшов до учительки й каже:

— Я ж нікому слова поганого не сказав... За що ж мене не злюбили?

Учителька йому: «Нелегко примусити себе говорити. А ще важче примусити себе мовчати. І ще важче прилучити себе думати. Але найважче — це примусити себе відчувати».



Група № 4

— Як же примусити себе відчувати? — питає Геник.

— Треба бачити, чому людина стає одинокою серед людей, іншими очима. Ти радієш, що розумніший за всіх. А слід журитися, що немає розумніших за тебе. Адже кожен, що вважає себе «най-най»..., врешті-решт стає одиноким.

— Дякую за науку,— сказав Геник. — А як же мені в ліс іти з товаришами?

— Іди. Бери свою ковдру, свою миску й починай своє нове життя. Відкривай очі на людей і вчись їх бачити по-іншому.

Письмове завдання для груп

Група № 1

1. Як вчився Геник?

2. Як писав і розв'язував задачі?

3. За що не злюбили в класі Геника?

4. Як дивився на всіх однокласників?

Група № 2


  1. Куди зібрався навесні весь клас?

  2. Які речі вирішили взяти з собою?

  3. Як розділилися діти між собою?

  4. Чому з Геником ніхто не хотів бути?

Група № 3

  1. Що запитав Геник учительку?

  2. Що вона йому відповіла?

  3. Чи зрозумів хлопчик слова вчительки?

  4. Чи шкода вам Геника?

Група № 4

  1. То чому людина стає одинокою?

  2. Що порадила вчителька Геникові?

  3. Що б порадили йому ви?

  4. Як би ви вчинили на його місці?

V. Відповіді на питання

VІ. Фізкультхвилинка

VІІ. Перевірка розуміння змісту тексту

  1. Перказ тексту (одна дитина з кожної групи виходить і розповідає свою частину)

  2. Читання тексту учнями за особами

  3. Обговорення тексту

Гра «Добре-погано»

Добре

Погано

Що гарного було в

Поведінці Геника?



Що поганого було в

Поведінці Геника?



Розумний

Гарно писав

Швидко розв’язував задачі

Зрозумів свою помилку

Прислухався до поради вчителя


Зверхньо дивився на своїх товаришів

Вважав себе найрозумнішим

Зневажав однокласників

Не був вихованим




Висновок. Ніколи не зневажай людей, а стався до кожної людини так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе.

  • Які прислів’я ви знаєте, що відповідають темі нашого уроку?

Не плюй у криницю, бо доведеться з неї напитися.

Хто на кого яму копає, сам туди потрапляє.



VІІІ. Підсумок уроку

  • Чи виконали ми завдання уроку?

  • Що б ви змінили в нашому уроці?

  • Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?

ІХ. Самооцінювання

(Учні самі собі виставляють бали у спеціальні таблиці)



Х. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати за особами.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка