Вступ. Феномен людини



Скачати 58.99 Kb.
Дата конвертації11.03.2016
Розмір58.99 Kb.
Тема уроку:

Вступ. Феномен людини.
Мета уроку:

- розкрити основні завдання вивчення курсу «Людина і світ»;

- з’ясувати підстави для використання визначення «феномен людини» і його сутність;

- розкрити зміст співвідношення «особа – індивідуальність – особистість - персона»;

- розглянути поняття «громадянин»;

- формувати теоретичну основу, необхідну сучасній молодій людині для самостійного аналізу соціальних проблем;

- розвивати вміння набувати нові знання через поєднання результатів самостійного опрацювання літератури з навчально-пізнавальною діяльністю на уроці.

Тип уроку: вступний урок.

Обладнання: підручник Назаренко Н. В. та інші Людина і світ (далі підручник), мультимедійна презентація.

Основні поняття і терміни: суспільство, особа, особистість, індивідуальність, громадянин.
Хід уроку:

І. Організація навчальної діяльності.

Навчальний курс «Людина і світ» ґрунтується на новітніх досягненнях світової і вітчизняної суспільної думки. Його вивчення забезпечує набуття конкретно наукових знань: історичних, економічних, соціологічних, політологічних, психологічних, філософських, які відображають людину, суспільство, у їх цілісному взаємозв’язку.



Вступне слово вчителя супроводжується мультимедійною презентацією.


Мета курсу «Людина і світ»:

Формування в учнівської молоді поваги до прав людини, здатності реалізувати свої права і свободи, поважаючи при цьому права і свободи інших громадян, а також діяти згідно з власними переконаннями і цінностями на принципах плюралізму та демократії.



Структура курсу «Людина і світ»:

- людина як феномен (психологія);

- соціалізація та діяльність у групах (соціальна психологія);

- формування у суспільстві стереотипів та виникнення конфліктів (конфліктологія);

- соціум як структура співіснування людей, соціальна динаміка у соціумі (соціологія);

- нормативне регулювання існування у суспільстві (правознавство);

- особливості політичного життя у сучасному світі (політологія);

- загальна характеристика життя у сучасному світі.



ІІ. Вивчення нового матеріалу:

1.Людина як біосоціальна істота.

2.Особа. Індивідуальність. Особистість. Персона.

3.Громадянин. Громадянськість.


1. При вивченні першого питання учні в процесі розповіді учителя заповнюють таблицю

Природне середовище

Суспільне середовище

Людина є частиною природи як біологічна істота.

Людина істота соціальна і гине без суспільства.

Можливість людини пристосуватися до природного середовища.

Через суспільство людина пристосовується до природи.

Стан організму і психіки людини залежить від процесів, які відбуваються у Космосі та в глибинах нашої Землі.

Роль суспільного середовища у становленні та розвитку людини є переважаючим.


Висновок: людина – біосоціальна істота. Соціальне існування людини характеризується здатністю до аналізу себе і навколишнього середовища на відміну від переважно інстинктивної поведінки тварин.

В процесі пояснення учні працюють з термінами:



Суспільство – це соціальна організація населення визначеної території (країни, регіону, міста).

Суспільні або соціальні відносини – це економічні, політичні, ідеологічні та інші види відносин, котрі виникають у суспільстві в процесі його діяльності.
Проблемне питання:

Чи погоджуєтеся ви з думкою, що, розвиваючись поза суспільством, людина ніколи не стане особистістю? Обґрунтуйте свою відповідь, наведіть приклади. (Використовується метод «Прес» див. підручник с.6).

Отже, соціальною істотою людина стає вже в дитинстві в процесі формування особистості як майбутнього члена суспільства. Цей процес відбувається паралельно з біологічним розвитком людини.


2. При розгляді другого питання учитель акцентує увагу учнів на понятті людини як виду біологічної класифікації, розумної істоти, що має принципові відмінності від інших живих істот.

Розглядаючи людину як особу, індивідуальність, особистість, персону будуємо схему (при побудові схеми учні працюють над запитаннями з підручника на с.8-10):



Особа

Оригінальність, особливість особистості, яка проявляється в особливостях темпераменту, рисах характеру, специфіці інтересів тощо; те, що робить її не схожою на інших.

Людина, яка має історично зумовлений ступінь розвитку, користується правами, що надаються суспільством та виконує обов’язки, які ним покладаються.




Індивідуальність




Особистість

Поняття, вироблене для відображення соціальної природи людини, сприйняття її як суб’єкта соціокультурного життя, носія індивідуального начала, публічна людина.

Кожна окрема людина, учасник соціальних відносин, що характеризується свідомою діяльністю, у процесі якої створює, відтворює та змінює соціальну реальність.





Персона


3.Вивчення третього питання розпочинаємо з актуалізації опорних знань учнів:

- Як визначається поняття громадянин в курсі правознавства?

- Коли в Україні прийнято Закон про громадянство?

- Який взаємозв’язок між поняттями держава та права громадянина?

- Як ви розумієте вислів: «Права громадянина забезпечуються через виконання ним своїх обов’язків»?
Отже, бути громадянином означає:

- брати участь (прямо або опосередковано) у розбудові та захисті держави;

- діяти в рамках правового поля, окресленого законами держави;

- контролювати діяльність виборних осіб, яким було довірено здійснювати управління державою від імені суспільства.е е


Працюючи над додатковим матеріалом в підручнику (с.11) учні визначають, що є спільним і відмінним для понять «особистість» та «громадянин».
Проводиться міні-дискут на тему: «Чи ідентичними є поняття «громадянин» і «патріот»?
ІІІ. Закріплення нових знань (робота в групах).

Прокоментуйте вислів британського філософа,політичного економіста Дж. Міля: «Гідність держави насамперед залежить від гідності особистостей, які її створюють».


ІV. Підсумки уроку.

Кожна людина прагне стати особистістю та індивідуальністю. Що для цього потрібно? Рано чи пізно це складне питання постане перед кожним із вас. Щоб відповісти на нього, необхідно усвідомити, в якому суспільстві ви живете, до якої нації належите, які орієнтири є визначальними для нашої нації, суспільства та держави, якою є ваша життєва позиція і, найголовніше, у чому ви вбачаєте сенс життя, чого прагнете.


V. Домашнє завдання.

Опрацювати у підручнику тему І. Написати есе на тему «Я – особистість, громадянин своєї держави».











База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка