Я І україна (громадянська освіта)



Дата конвертації24.02.2016
Розмір67 Kb.
Олійник Тетяна Анатоліївна

учитель початкових класів

ЗОШ№4

Я І УКРАЇНА

(ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА)

4 клас
ТЕМА: Культура. Культурно-історичні пам’ятки. Ставлення до пам’яток культурної спадщини.
МЕТА: ознайомити учнів із культурно-історичними пам’ятниками України, в тому числі Луганщини; розвивати естетичний смак; виховувати любов до мистецтва, повагу до людей, які його створювали, патріотичні почуття.
ОБЛАДНАННЯ: фотографії, ілюстрації із зображенням культурно-історичних пам’ятників Києва і Луганської області, відео-фільм «Дива Луганщини».
ТИП УРОКУ: урок – екскурсія.
Х І Д У Р О К У:
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель: - Діти, мабуть, кожен з вас мріє про далекі та незабутні подорожі, під час яких ви змогли б побачити і дізнатись багато нового і цікавого. Я пропоную вам сьогодні провести заочну екскурсію архітектурними пам’ятками Києва, а також дізнаємось про одне з див нашої рідної Луганщини.


ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.

Вчитель: - Спочатку я пропоную вам згадати те, про що ви дізнались на попередніх уроках і пограти в гру «Квітка – семіцвітка». На пелюстках нашої чарівної квітки є питання. Представник кожної групи зараз підійде до квітки, витягне одну з пелюсток і повернеться до своєї групи для обговорення. Через 2-3 хвилинки ми послухаємо ваші відповіді.

Питання для повторення:

1. Що таке культурна спадщина? Скільки пам’яток культурно – історичної спадщини перебуває на державному обліку? (152 тис.)

2. Що належить до культурної спадщини? Наведіть приклади.

3. Хто така Марія Примаченко? Що ви про неї знаєте?

4. Що називають «Уманським дивом»?

5. Які народні промисли поширені в Україні? В нашій місцевості?

6.Чим відоме село Петриківка?

7. Що символізують буслики?

Вчитель: - Молодці, діти. А тепер час вирушати в дорогу.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.



  1. Розповідь вчителя.

- «Є міста, в яких минуле більше, значиміше, ніж нинішність; є міста, що лише ждуть свого майбутнього… Київ гармонійно поєднує в собі всі три виміри часу» (П. Загребельний).

Ось уже понад 15 століть височіє на схилах Дніпра золотоверхий Київ, якому випала історична місія стати «матір’ю міст руських». Віками витворювалася традиція йти до Києва, щоб поклонитися своїм предкам, пережити духовне єднання зі своїм родом.

Софія Київська і Золоті ворота княжого міста, Видубицький монастир і Києво-Печерська лавра із відбудованим Успенським собором, старовинний Поділ, сивочолий Борисфен – Дніпро - все це духовні символи національної історії та культури.

Розпочнемо нашу екскурсію із Києво-Печерської лаври.


2. Розповіді учнів.

Екскурсовод 1:

  • Києво-Печерський монастир виник в ХІ столітті. Спочатку на дніпровій кручі у невеличкій печері оселився чернець Антоній, що славився невсипущими молитвами і праведним життям. Приходили до нього братія, викопали велику печеру, і церкву, і келії, які і сьогодні є під монастирем. Старовинні легенди розповідають, що київські печери тягнуться аж до Любеча, аж до Новгорода, навіть до Єрусалима. В 1073 році було розпочато будівництво Успенського собору Києво-Печерського монастиря князем Святославом, сином Ярослава, ігуменом Феодосієм і єпископом Михайлом. В 1941 р. собор було підірвано під час відступу радянських військ з Києва. І уже за час незалежності України Успенський собор відбудували.

Екскурсовод 2:

  • Літописи стверджують, що споруджено Золоті ворота 1037 року Ярославом Мудрим, і були вони центральними воротами міста Києва. Висота проїжджої частини 12 метрів, ширина – 6,4 м. Над нею височів золочений купол Благовіщенської церкви. Рештки храму збереглися до кінця ХУІІ ст.. Було декілька спроб реконструювати його, однак лише недавно (1981 – 1982 р.), до 1500-літнього ювілею Києва, вдалося це зробити.









Екскурсовод 3:.

- Цей собор і монастир при ньому належали до найбільших святинь України. Збудував його 1108 року князь Святополк Ізяславич, онук Ярослава Мудрого. Згодом Михайло вважався покровителем Києва; його і тепер зображено на міському гербі. У новому храмі поклали мощі великомучениці Варвари, великої християнської святої.

А невдовзі трапився такий незбагненний випадок. Літопис розповідає, що на соборі з’явився невідомий птах «і сяяв усіма кольорами, і пісень безперервно співав, і багато насолоди походило від нього, і сидів на церкві 6 днів, і полетів, і ніхто ніколи вже не міг його бачити». Кияни вирішили, що то з’явився ангел, який сповіщав про перемогу над половцями князів Святополка і Володимира Мономаха.

Екскурсовод 4:

- У монастирі траплялося багато див, його обминали епідемії. Довгий час монастир служив центром церковної влади.

Настали радянські часи. Більшовики негайно взялися нищити українські святині. У Києві зруйнували більшість церков. Михайлівський монастир висадили у повітря у 1936 році. Зникли коштовні речі. Багато цінних реліквій, фресок було вивезено до Москви і Ленінграда.

Та ось знову засяяла золотом дзвіниця. Заново звелися стіни Михайлівського Золотоверхого. Воскресає Золотоверхий! Воскресає Україна!







Екскурсовод 5:

- Собор Святої Софії був побудований 1037 року за тогочасними межами міста великим князем Київської Русі Ярославом Мудрим. Збереглися і крізь віки до нас дійшли 260 кв. метрів мозаїк та 3 тис. кв. метрів фресок. Навряд чи десь в Європі можна знайти стільки фресок та мозаїк 11 сторіччя, що збереглися в одній церкві. Собор оточують монастирські будівлі 17 століття, виконані в стилі українського бароко. При соборі велося літописання і були створені перші відомі на Русі бібліотека та школа. Саме Софійський собор вчені називають найстарішою спорудою Києва.


3. Опрацювання статті в підручнику «Головна скарбниця давньоруської культури»

Вчитель: - Прочитайте мовчки.



  • Хто побудував Софійський собор?

  • Скільки куполів у Софійському соборі? (30)

  • Чим оздоблений собор? (Мозаїкою та фресками)

  • Чим є для нас Софія Київська?





ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.



Екскурсовод 6: -Андріївська церква збудована в 1744 – 1767 роках за проектом архітектора Бартоломео Растреллі на Андріївській горі в пам’ять відвідин Києва імператрицею Єлизаветою Петрівною, на місці Хрестовоздвиженської церкви. До храму з боку вулиці ведуть круті чавунні сходи . Саме в цій церкві мали обвінчатися герої відомої кінострічки «За двома зайцями» Проня Прокопівна та Свирид Голохвастов.

Легковажний цирульник (перукар) Свирид Голохвастов вирішує вигідним шлюбом виправити своє матеріальне становище. Сподіваючись на свою привабливу зовнішність, Голохвастов починає залицятися одразу до двох дівчат, але народ знає: за двома зайцями побіжиш, жодного не спіймаєш.

Зйомки кінострічки частково проходили у Києві. На Андріївському узвозі головним персонажам картини встановлений пам’ятник.





4. Робота з краєзнавчим матеріалом.

Вчитель: - Ми з вами побували лише в деяких пам’ятних місцях Києва. Зараз ми повернемось до нашого рідного краю – Луганщини , і познайомимось з одним із чудес нашої області. А поки подумайте, що можна назвати чудом з точки зору культурної спадщини. (Відповіді учнів).



Екскурсовод 7:

- Одним з див Луганщини вважається «намолена» церква Успенія Пресвятої Богородиці в селі Осиново Новопсковського району. Вона була збудована в 1802 році і являє собою взірець церковного зодчества епохи барокко і класицизму. Це одна з трьох церков, які збереглися до наших днів. Подібні є тільки в Москві та Вороніжі. Згідно легендам, сюди приходили помолитися Григорій Сковорода, Кіндрат Рилеєв та святий Дмитро Горський.









5. Перегляд уривка відео-фільму «Дива Луганщини».
У. Підсумок уроку.

1. Вікторина «Фотозагадка»

Вчитель: - Діти, давайте зараз ще раз повторимо назви тих місць, де ми сьогодні побували. Вгадайте їх за фотографіями.


  • Успенська церква.

  • Золотоверхий Михайлівський собор.

  • Софійський собор.

  • Києво-Печерська лавра.

  • Золоті ворота.

  • Андріївська церква.






2. «Займи позицію»

Вчитель: - І останнє завдання, діти. Зараз я буду задавати питання стосовно нашої заочної екскурсії. Хто був уважним, той правильно займе позицію біля відповідної фотографії.


  1. - Біля якої церкви могли зняти цю фотографію? (Біля Андріївської.)

  2. – В назві якої святині є ім’я покровителя Києва? (Золотоверхий Михайлівський собор.)

  3. – Де були засновані перша бібліотека і школа? (Софійський собор.)

  4. - Над чим височів золочений купол Благовіщенської церкви? (Над Золотими воротами.)

  5. - Де оселився чернець Антоній? (В Києво – Печерській лаврі.)

  6. - Що називають «Дивом Луганщини»? (Успенську церкву.)

УІ. Домашнє завдання: ст. 68 – 71.







База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка