Я у світі природи



Скачати 153.46 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір153.46 Kb.
Херсонська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 39

Інтегрований урок

з української мови та читання

„ Я - у світі природи „

Вчитель вищої категорії вчитель-методист Наумчик Ольга Федорівна



м. Херсон - 2003 р.

4 грудня 2004 рік

2 – А клас

Інтегрований урок

Тема: Я – у світі природи.

Мета. а) З різної мови і мовлення: вчити учнів застосовувати правило про перевірку голосних наголошених, розвивати вміння зіставляти мовні явища, порівнювати їх, роботи висновки.

б) З читання: вправляти учнів у виразному читанні тексту, вчити стежити за зростанням темпу читання прозових і віршованих текстів, знаходити описи природи, аналізувати їх, вести спостереження за мовою тексту.

в) З розвитку зв’язного мовлення: розвивати діалогічне мовлення, творчу уяву, образне мислення, вдосконалювати вміння доповнювати запропонований вчителям текст.

г) З природознавства: поглиблювати знання учнів з природознавства про птахів, розвивати почуття гармонії в природі.

д) Виховання: виховувати почуття єдності людини і природи, бажання берегти природу, відповідальність за долю Землі.

Обладнання: таблиці, картини зимової природи, сигнальні картки зворотнього зв’язку, портрети поетів.

Хід уроку


  1. Організація класу.

  2. Пояснення теми і мета уроків.

„Я – у світі природи”.

Діти, з читання ми закінчили тему „Світ в мені, я у світі”. Що значить „світ в мені”, а що значить „я в світі”? Так, я в світі – це я серед природи. А яким засобом можна передати наше місце і значення в природі? Так, засобами мови, природознавства, читання.

Отже, сьогодні у нас незвичайний урок, урок, який буде об’єднувати разом кілька уроків. Пов’язані всі вони будуть спільною темою: „Я – у світі природи”, бо кожний з нас є її частиною.

Навчаючись гарно читати вірші, тексти, ми будемо вести слово спостереження за таким мовним явищам, як ненаголошені голосні в корені слова. Ви повинні слідкувати за своєю мовою, вправно і гарно читати, красиво писати.

Черговий: Діти

Зошит свій я відкриваю І ми теж

Та під нахилом кладу.

І від всіх не потаю -

Ручку я ось так тримаю

Сяду рівно, не зігнусь

За роботу враз візьмусь. І ми теж.
Вчитель :”А роботи в нас багато. Почнемо з каліграфії
Шш Жж жж шішіш шиш иш ик кар ма
Загадка. Прочитайте загадку .Відгадайте хто це?

Озира зимовий ліс

На морозі чистить ніс.

Для коханих пташеняток

У гніздечку у цей час -

Шишок ,пуху і зерняток

На всю зиму він припас.

- Відгадку знайдете, коли із складів каліграфічної хвилинки складете слова.

Так, це шишкарик.

- Розгляньте малюнок, на якому зображений шишкарик, складіть про нього речення. Красиво, каліграфічно запишемо це речення.


Шишкарик живе у сосновому лісі.

Завдання. Які правила використали при написанні слів в реченні? Назвати способи перевірки ненаголошених голосних.

- Підкреслити головні члени речення.

Розповідь вчителя про шишкариків.

-В тексті загадки знайти підкреслені слова, дібрати до них перевірні слова. До якого слова не треба добирати перевірні слова, чому?

Граматична загадка.



  • Подумайте і скажіть, без чого не може існувати слово? (Без наголосу)

  • Скільки наголосів може мати слово?

Так, наголос живе в кожному слові, окрилює його мелодією. Правильне наголошування слів створює красу рідної мови. Отож, нема дива в тому що і наголос творить маленькі граматичні дива.

- Повторення про ненаголошені голосні за таблицею. Гра „Які букви сперечаються? Які перемагають? „ Закріплення правила.

Д ШЕВИЙ, М ДОВИЙ, СВ СТІТИ (Додаток 1)
Практична вправа (Диференційоване завдання.)

Списати слова з ненаголошеними голосними. Дібрати до них перевірні.

Гр. „А” Гр. „ Б „ Гр. „В”

Виписати слова, Виписати слова, Виписати слова,

Які перевіряються які перевіряються які перевіряються добором

зміною слова. добором однокореневих однокореневих слів + розібрати

слів. слова за будовою.
Ст. пи, р балка, л .сти, кн..жковий, в.рбовий, оз.ро , п. тля , н. зький.

Фізхвилинка під музику.

Бесіда. Скільки ніжних поетичних слів придумали люди, щоб описати красу рідного краю, любов до природи. Розкрити і показати цю любов нам допомагають книги і самобутня творчість народу: вірші, оповідання, чарівний світ казок і прихована мудрість загадок. Хай же сьогодні це заняття відкриє ще одну сторінку розуму й почуття нашого народу, його єдність з природою, а разом з тим навчить уважно ставитись до різних мовних явищ.
Поетична хвилинка

Прочитати вірш. У виділених словах позначити корінь, підкреслити букви , що позначають ненаголошені голосні. Усно дібрати перевірні слова. Списати перші два рядки. Це речення підкаже нам тему нового розділу читання, який ми розпочнемо сьогодні.

Ой, весела в нас зима,

Веселішої нема.

Грає срібними зірками,

В’ється синіми димками,

Снігом землю обійма.

( М. Рильський )

- Знайти образні слова і вислови, знайти слова в переносному значенні.

- Як автор передає нам поетичний образ снігу.?


Актуалізація опорних знань учнів з природознавства, народознавства.

Діти, прочитавши вірш, ви здогадалися, про що піде мова в новому розділі „Ось прийшли морози і зима настала”.



  • Назвати зимові місяці.

  • Назвати ознаки зими.

  • Яке найвеселіше свято ви знаєте, що відбувається взимку?

Бесіда про свята зимового циклу.

Підготовча робота до сприймання тексту.



  1. Прочитайте заголовок тексту і подумайте, про що може йти мова в ньому?

  2. Що ви вже знаєте на цю таму?

  3. Поставте запитання, на які, на вашу думку, в тексті будуть данні відповіді.

Задача: ми прочитаємо твір і зіставимо в кінці ваші припущення з реальним змістом.

4. Лексична робота: химерні, килим, вирізів. Записати ці слова до тлумачних скловарів з поясненням.

Робота над текстом.


  1. Первинне читання тексту вчителям. Перед читанням завдання:

  • Що замальовує Копиленко початок, середину чи кінець зими? Довести словами тексту.

2. Бесіда за змістом.

- Який період зміни змальовано в тексті?

- Чи справдилися ваші припущення?

- Що нового в?

3. Напівголосне читання тексту за 1 хв. Повторне читання тексту (1хв.). Порахувати на скільки більше слів прочитали діти другого разу.

4. Фронтальне читання тексту учнями за логічно закінченими частинами.

5. Аналіз художнього твору.

- Якими стоять ялини в лісі?

- Прочитати опис дуба. З ким порівнюється дуб ?

- З чим порівнює автор сніжинку? Прочитайте , як це робить автор.

- Хто ж вирізбив ці снігові зірочки, хто цей талановитий майстер?

6. Знайти в тексті художні порівняння, вжиті в переносному значенні. З якою метою автор вживає ці образні вислови?

7. ПАУЗА. Скоромовка.

Місяць грудень на радість людям

Сніжком присипле замезле груддя.

8. Читання тексту у темпі скоромовки, у повільному темпі.

9. Ковзне читання.

-Доведіть, або заперечте мою думку словами оповідання.

…Тільки дуби і сосни стоять зелені та дуб ( не) скинув своє вбрання.

…Іду лісом, ніби ступаю по золотому снігу ( килиму ). Прийшла весна ( зима ).

10. Антиципаційні вправи ( мовні здогадки)

…І здалеку здається, що то стоїть ( могутній воїн ), закований у (бронзу ). Ось тихо, (мов малесенький прозорий метелик), сіла на рукав перша сніжинка. (Слова, написані в дужках, на дошці не писати ).

ДИФЕРЕНЦІЙНЕ ЗАВДАННЯ

Група „А”,”В” Група „Б”

Знайти в тексті слова з ненаголошеними Знайти в тексті слова – родичі для

голосними, виписати їх, дібрати до них для перевірки слів.

перевірні.(дерева- дерево) ( небесний – небо)

(зелені – зелень ) (листочки – листя )

( потемніло – темно ) ( тихенько тихо )

( зима – зими ) (земля – землі)

Звукова модель слова земля.
СИТУАТИВНО—КОМУНІКАТИВНІ ВПРАВИ, НАПРАВЛЕНІ НА РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ УЯВИ,МИСЛЕННЯ, МОВИ. (Групова робота)

1 гр. -1 мовленнєва ситуація. Створити мовленнєву ситуацію – бесіду про шишкарика.

Ввести приклади на правило перевірки ненаголошених голосних.

2 гр. - 2 мовленнєва ситуація. Провести бесіду за змістом оповідання „ Зима іде.”

Використати правило перевірки ненаголошених голосних .

3гр. - 3 мовленнєва ситуація. Складання колективної казки на запропонований вчителем сюжет і даний початок „ Як лісові листочки стали буквами .”


Прослухування діалогів. Висновки. Підсумок уроку.
- Буду я навчатись мови золотої

У трави веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою ,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

- Діти, любіть природу, свій рідний край, де народились і живете . Любіть свою рідну мову . Адже, ми теж частина природи, а отже природу треба берегти.
Домашнє завдання .

Читати і переказувати текст, знайти образні слова і вислови. Розібрати за будовою спільнокореневі слова до слова дуб.

З Р А З К И

ТВОРЧИХ РОБІТ УЧНІВ 2 „А” КЛАСУ


Діалог про шишкарика.

  • Аліно, от ти читала оповідання про прихід зими. Скажи, будь ласка , з чим порівнює автор сніжинку?

- Сніжинка дуже маленька, біленька, тому автор порівнює її з малесеньким білим метеликом.

- Дякую, Аліно! Мене твоя відповідь задовольнила.


Діалог 2

  • Маринко, ось в читанці говориться, що вирізбив сніжинки талановитий майстер.

  • Аню, хіба ти не знаєш , що найталановитіший майстер - це сама природа. В ній дуже багато чудес буває.

  • Дякую!

Діалог 3


  • Іване, як ти напишеш слово зима?

  • Я гадаю, що це слово треба перевірити, бо в ньому є ненаголошена голосна.

  • Яким способом перевірки ти скористаєшся?

  • Я зміню форму слова : зима –зими. Під наголосом в наголошеному складі и, в ненаголошеному складі теж напишемо И .

  • Я щось не збагну, як перевірити написання слова метелик? Давай спитаємо вчительку

(Проблемна задача на наступний урок. Треба взяти словники.)
Діалог про шишкарика ( На дошці малюнок шишкарика.)

  • Що це за пташка така красива ?

  • Ц е шишкарик.

  • А чому цю пташку так назвали?

  • Бо вона дуже любить шишки.

  • Ну тоді зрозуміло , чому шишкарики не відлітають в теплі краї. В наших лісах шишок багато.

  • А знаєш, ці пташки ще й пташенят висиджують взимку!

  • Почекай, а як же написати слово шишкарик? Тут в корені сперечаються Е з И.

  • Ну це дуже просто. Пригадай, що любить шишкарик?

  • Шишки. Я зрозумів: в слові шишки під наголосом И , значить в ненаголошеному складі в слові шишкарик теж напишемо И.

  • Дякую.

3 ГРУПА. КОЛЕКТИВНА КАЗКА ПРО ЛИСТОЧКИ.

( Починає казку вчитель , діти додають по одному реченню до казки).

З дерев злетіло 8 листочків, вдарилися об землю і перетворилися на 8 чарівних букв. Вони стали вряд і здивувалися, яке гарне слово вийшло: листочок. Всі дружно побігли лісом. В лісі було так гарно , що ніхто не помітив , як буква И зачепилася за пеньок і впала. Аж ось їх зупинив їжачок і запитав :

- Ви хто такі?

- Прочитай, - відповіли мандрівники, адже ти дуже розумний і на твоїх голочках теж є листочки – букви.

- Не можу я прочитати, бо ви одну букву загубили, а я не як не можу збагнути , яку букву вам подарувати: Е чи И.

-А ти пригадай , як звати нашого старшого брата.

Знаю: ЛИСТ. От тепер я зрозумів, що вам потрібна буква И, бо вона під наголосом. Візьміть в мене на голочках листочок з буквою И та більше нічого не губіть. Прощавайте, мої любі чарівники!

- Прощавай , їжачку! Дякуємо за допомогу!

Вчитель – методист Наумчик О. Ф.

М. Херсон, школа № 39


ТЕМА: СТАРОДАВНЯ ГРЕЦІЯ (Підсумковий урок)

МЕТА: Систематизувати здобуті знання з даної теми,

удосконалювати навички учнів, роботи висновки і узагальнення. Розвивати вміння критично аналізувати інформацію різноманітних історичних джерел, усвідомлювати проблеми суспільного розвитку в минулому й сучасному. Розвивати в учнів логічне мислення і мовлення, збагачувати уяву дітей. Розвивати інтерес і повагу до світової і вітчизняної історії.

ОБЛАДНАННЯ: Карта ,,Стародавня Греція", схеми, малюнки, таблиці, історичні документи, відеозапис.

ТИП УРОКУ: систематизація і узагальнення вивченого.

ХІД УРОКУ

Вступне слово вчителя.

Попередні уроки були присвячені вивченню історії Стародавньої Греції. Історія Греції цікава, багата історичними подіями. Урок сьогодні - підсумковий. Ми спробуємо узагальнити і систематизування знання з даної теми, більш детальніше зупинившись на питаннях:

1. Демократія і свобода в грецькій історії.

2. Значення грецької культури. Робота з картою. Розповідь про географічне положення і природу Греції.

Заслуга греків в тому, що їм вдалося побудувати державу, де панував демократичний лад. Саме у Греції зародилися початки демократичного устрою багатьох сучасних країн. Яскравим прикладом такого суспільного устрою були Афіни за часів правління Перікла. Період правління Перікла називають ,,золотим віком в історії Греції.

Для того, щоб з'ясувати в чому виражалась грецька демократія, давайте пригадаємо, які органи управління були в Афінах.

Учням пропонується скласти схему органів управління і за схемою розповісти, в чому суть афінської демократії Висновок.

Афінська демократія була величезним досягненням Греції. Вільні громадяни мали право голосу (могли обирати і бути обраними, могли вільно виступати на зборах, вносити пропозицію, могли критикувати навіть посадових осіб). Держави дбала про свободу громадян, їх майно, захищала їх права і інтереси. Греки розуміли, що держава піклується про них, захищає їх права, інтереси, майно, тому вони старались добре працювати, мужньо захищали свою державу.

Вчитель.


А тепер давайте звернемося до документу (Характеристика афінської демократії у Фукідіда). Як Перікл сам висловився про свою демократію.

1. Для нашого державного устрою ми не взяли за зразок ніяких других установлень, навпаки, ми скоріше самі дали приклад другим.

2. 1 так яку нас містом управляє не група людей, а більшість народу, то наш державний лад називається народовладдям.

З. Всі у нас користуються однаковими правами по законах.

4. На державні посади кожного вибираємо не в силу приналежності до повного стану, а по доблесті і гідності

5. Бідність не мішає людині займати якусь посаду, якщо вона може зробити користь державі.

6. В нашій державі ми живемо і в повсякденному житті уникаємо підозри.

7. Ми ввели багато різних розваг для відпочинку із року в рік у нас повторюються ігри, свята. Із усього світу до нас, в наше місто приїздять різні люди.



  1. Ми вільно користуємося всіма благами нашої країни.

  2. Ми розвиваємо наше стремління до прекрасного. Багатство ми цінимо лише
    по тому, що використовуємо його для блага, а нераді пустої похвали. У нас
    не соромно говорити про бідність, навпаки, у нас соромно не працювати, не
    стараючись вибитися з бідності.

Вчитель.

А як про афінську демократію висловлювалися противники. Звертаємося до документу „Оцінка афінської демократії противником демократичного ладу".

Що стосується державного устрою афінян, то вони вміло зберігають свій державний лад і заводять у себе такі порядки, які здаються ненормальними з точки зору останніх греків.

В Афінах справедливо бідним і простим людям користуватися перевагою перед багатими по тій причині, що народ якраз і приводить в рух кораблі і дає силу державі.

І тому вважається справедливим, що всі мають доступ до державних посад, і мають змогу висловлювати свою думку.

Вчитель. Слід знати, що афінське суспільство не було зразковим. Демократія не поширювалася на рабів, політично безправними були жінки і чужинці.

ЗАВДАННЯ: „ Ораторське мистецтво "

Уявіть, що ви попали на народні збори в Афінах. З якаю промовою ви б виступили на зборах.

Крім прав греки мали певні обов'язки. Пригадаємо основні. Учням пропонується пригадати основні обов 'язки греків.

Вчитель.


Греки жили інтересами країни, вони розуміли, що дбаючи про себе, вони дбають про державу. У греків було підвищене почуття патріотизму.

Запитання до класу:

- Як ви гадаєте - свобода, якою були наділені греки, впливала на розвиток культури?

Вчитель.


Свобода давала людям силу, наснагу, віру в завтрашній день, надихала їх на нові звернення.

Одну жінку, яка потрапила в полон продавали в рабство. Кали її запитали, що вона вміє робити, „Бути вільною" - відповіла жінка. Вчитель. Греки створили культуру, яку називають високою.

Рівній їй не було в тогочасному світі. Важко назвати галузь, куди б греки не внесли свій вклад.

Вчитель. Проведемо гру „Хто вони?''

(Демонструються картки з прізвищами грецьких вчених, митців, а учні повинні коротко розповісти про коленого).

Геродот - історик „батька історії", у ст. до н.е., написав „історію греко-перських воєн''.

Перікл - громадянський діяч, стратегу ст. до н.е.

Фідій - скульптор, створив статую Зевса, статую Афіні.

Гомер - поет, написав поему „Іліада ", „Одіссея ".

Піфагор - грецький математик, у ст. до н.е.

Евклід - основоположник геометри.

Демокріт - фізик, ввів поняття атома.

Феофраст - „батько ботаніки", написав історію рослин.

Епікур — хімік, дослідив, що атоми різняться за вагою.

Ератосфен - географ, обчислив довжину екватора і площу Землі

Вчитель.


Все життя греків пов`язане з богами. Греки шанували богів, ставили їм статуї, на честь богів влаштовували свята, ігри, спортивні змагання. Завдання до класу:

Уявіть, що ви опинилися на півострові Пелопоннес у місті Олімпії у 776 році до н. є. - Очевидцями яких подій ви станете?

Вчитель.

На відміну від єгипетських богів, грецькі боги мали вигляд людей, вони як і люди могли сваритись, заздрити, навіть закохуватись, вмирати.

Якщо правильне заповнимо головоломку, то у виділеному рядку прочитаємо ім 'я бога.


  1. Столиця Греції.

  2. Бог вогню та ковальства.

  3. Грецькій герой, який здійснив 12 подвигів, боги подарували йому безсмертя.

  4. Гора, на якій жили боги.

  5. Богиня правосуддя.

  6. Відомий грецький порт.

  7. Відважний міфічний герой, що переміг Мінотавра.

8. Богиня мудрості.

Учні самостійно заповнюють головоломку. У виділеному рядку слово Афродіта.

Слова вчителя.

Почесне місце серед богів займала Афродіта - богиня краси і любові. Ніхто не може уникнути її влади, навіть боги. Ніхто не може устояти перед її красою. Вона пробуджує у серцях богів і смертних любов, тому владарює над світом. Висока, струнка, з ніжними рисами обличчя, з мрякою хвилею золотого волосся, що як вінець лежить на її прекрасній голові.

Коли вона йде, в блиску своєї краси, в пишному одязі, тоді яскравіше світить сонце, пишніше цвітуть квіти. Дикі звірі біжать до неї із лісу, до неї стаями злітаються птахи. Леви, пантери, ведмеді ласкаються до неї. Спокійно йде Афродіта серед диких звірів, горда своєю красою.

Демонструються перед класом дитячі малюнки грецьких богів, серед них Афродіта.

Вчитель.

Грецьке мистецтво називають класичним, тобто зразковим, досконалим. Грецьку культуру називають гуманістичною. В житті греки дотримувалися правила „Золотої середини ", нічого надміру. їх споруди були не високі і не низькі Ставили їх так, щоб радувати людське око, для захисту від сонця встановлювали портики.

На відміну від Єгипту де уславлювали можновладців, грецька культура прославляла людину, Ті красу, здібності, стремління. Греки шанували богів, але поважали людей, вчених, митців, спортсменів, видатних осіб. Смерть видатної особи в Греції супроводжувалася словами печаті, а не як у Китаї жертвами. Якщо ж до Вавілонського храму прості люди не могли потрапити, то світлі грецькі храми призначалися для людей. В Афінах греки прославляли людей, їх силу, розум.

Вчитель.


В Греції жило багато мудреців, філософів. Греки вміли говорити лаконічно, тобто чітко, коротко, зрозуміло. Деякі грецькі вислови стали прислів'ями, вони є актуальними і в наш час.

1. 3 чужої біди не глузуй.



  1. Старших шануй. Мертвих не лай.

  2. Бережи себе сам.

  3. Стримуй язик. Чого не клав - не бери.

5. Нехай розум твій буде тобі проводирем.

6. Не говори про інших погано, щоб не почути про себе ще гіршого. 7. Не місця прославляють людей, а люди прославляють місця. 8. Нічого надміру, все - в міру.

Вчитель:

Від давніх греків у всі мови, в тому числі і в українську, ввійшло багато слів і образних висловів, які називають крилатими.

- Ахіллесова п'ята
Троянський кінь
Нитка Аріадни

- А що означає крилатий вислів „Ахіллесова п'ята ". Пригадаємо історію


про нього.

Завдання: Кому належать слова? (визначити авторів слів) 1. Коріння йога гірке, зате плід солодкий.

Арістотель

2. З людьми слід поводитися так, щоб не друзів робити ворогами,


а ворогів друзями.

Піфагор


3. Не можна двічі увійти у воду однієї і тієї самої річки.

Геракліт


4. Людина - мірило всіх речей.

Протагор


5. Держава - це люди, а не стіни і не кораблі.

Демосфен


6. У нас не соромно говорити про бідність: навпаки, у нас
соромно не працювати, не намагатися вибитися з бідності.

Перікл Вчитель

Щороку мільйони людей подорожують до Греції, щоб помилуватися її природою, побачити стародавні споруди, статут, побувати у всесвітньовідомому порту Пірей.

Учням демонструються фрагменти відеофільму ,,Подорож до Греції".



Підсумок уроку:

Учні висловлюють свої враження після вивченого матеріалу І перегляду відеозапису.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка